Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EH-TW5000/3800 *

585 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 januari 2009 - 10:14

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Jag kan tillägga att jag inte längre är missnöjd med ljudnivån. Om den har sjunkit efter inkörning eller om jag vant mig vet jag inte, men jag lutar starkt åt inkörning.

Ljudnivå på fläkt och/eller auto iris?
Gissar på irisen då fläkten åtminstone i mina öron är så nära ljudlös som den kan komma utan att vara avstängd :)

Postad 22 januari 2009 - 10:36

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Även jag får sälla mig till de som inte håller med IDarkRoomI, jag är fantastiskt nöjd med min TW5000 och har inte upplevt några som helst problem.

Men...även OM jag skulle behöva resa mig upp ur stolen efter 30 min för att peta till skärpan så skulle det vara värt det, för den här projektorn är fantastisk och jag kan inte tänka mig att vara utan den! Sedan (återigen OM jag skulle ha haft några problem) har jag 100% förtroende för att Epson med sin fantastiska support kommer att hantera både problemet med skärpan och tweaka till sin firmware så att frame interpolation kommer till sin rätt (för de som gillar den funktionen, som i mina ögon bara är en "bonus" som jag kommer slå på när jag spelar/kollar sport)!

Lets face it, OM inte problemet med skärpan försvinner efter "inkörning" OCH OM de inte fixar till det så skulle det vara fullständigt förödande för Epson som varumärke - och det kommer de aldrig tillåta, då lär de köra igång ett support/inbytesprogram = best case är att du får en splirrans ny projje efter en tid!

/Paz

Postad 22 januari 2009 - 11:47

ÖrjanB
  • ÖrjanB
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Tankar/fakta om nya produkt serien:

1. Fokus problem, men det fanns ju inte på TW-2000?

Japp det problemet fick jag på min TW-2000, skickade in den på service och fick ut en ny.
den TW-2000 var från sept.

Mvh Örjan

Postad 22 januari 2009 - 12:32

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0

Japp det problemet fick jag på min TW-2000, skickade in den på service och fick ut en ny.
den TW-2000 var från sept.

Mvh Örjan

Det säger ju nåt om hur pass förödande det var för Epson att ha felet. I själva verket gjorde det så lite skada att de struntade i att åtgärda det ens till sin splirrans nya serie. Billigare byta ut de felande enheterna för de kunder som märker det. :)

Postad 22 januari 2009 - 12:53

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Ljudnivå på fläkt och/eller auto iris?
Gissar på irisen då fläkten åtminstone i mina öron är så nära ljudlös som den kan komma utan att vara avstängd :)

Ljudnivån på fläkten. Ljudlös skulle jag knappast beteckna den. Ljudet är inte heller helt jämnt, vilket gör att det lättare hörs. Till saken hör att jag sällan kan ha så hög volym som jag vill.

Auto irisen låter på tok för mycket och någon större skillnad gör den inte heller. Auto iris = av.

Postad 22 januari 2009 - 19:16

Unregistered49c9c121
  • Unregistered49c9c121
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Ljudnivån på fläkten. Ljudlös skulle jag knappast beteckna den. Ljudet är inte heller helt jämnt, vilket gör att det lättare hörs. Till saken hör att jag sällan kan ha så hög volym som jag vill.

Enligt specifikation skall projektorn ha en ljudnivå på 22dB (i eko läge tydligen, vilket de inte är direkt snabba på att påpeka), vilket enligt "standard" innebär något mittemellan ett tyst sovrum (10dB) och ett kylskåp på 1m avstånd (30dB).
Hur mycket skulle du uppskatta icke eko läge till? (jämför gärna med något)

Redigerat av Unregistered49c9c121, 22 januari 2009 - 19:19.

Postad 22 januari 2009 - 19:37

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Min är så pass tyst att ifall någon pratar i bakgrunden så har man inte någon aning om att den är igång.
Går inte att jämföra med min gamla Pana 900.

Redigerat av THXcht, 22 januari 2009 - 19:40.

Postad 22 januari 2009 - 20:29

Unregistered49c9c121
  • Unregistered49c9c121
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Min är så pass tyst att ifall någon pratar i bakgrunden så har man inte någon aning om att den är igång.
Går inte att jämföra med min gamla Pana 900.

Tack, kör du då lampan på låg eller hög?

Redigerat av Unregistered49c9c121, 22 januari 2009 - 20:29.

Postad 22 januari 2009 - 22:02

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Låg i HD-läget och den är takmonterad fast ej upp och ner...

Postad 23 januari 2009 - 01:06

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Jag hör den inte där den sitter ca 3m bakom i taket...den låter mindre än PS3:an (jag har den tysta 40GB-varianten).

Har nu pillat upp nya duken (kolla gärna nya bilderna på https://www.minhembi.../PazPaz/226906/ !!!) och kollat på The Dark Knight, ingen försämring i skärpa noterad.

/Paz

Postad 23 januari 2009 - 10:18

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag har min bara drygt en meter från huvudet. Det som främst gör att den hörs är att fläktljudet inte är helt jämt. Nu överröstar PS3:an den också så nu är det inga problem. Det känns mest som jag sitter i ett rum med hörbar ventilation. Jag skulle skatta icke eko (höfläkt) till starkare än PS3. Nu använder jag inte höfläktsläget längre.

Postad 24 januari 2009 - 00:13

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Jag hör den inte där den sitter ca 3m bakom i taket...den låter mindre än PS3:an (jag har den tysta 40GB-varianten).

Har PS3:an 1,5 meter till vänster btw, men seriöst har jag bara hört (men inte stört mig på) fläkten då jag har suttit och pillat i menyerna mitt i natten...definitivt ingen fråga som har relevans för beslutet att köpa denna projektor! EDIT: Är glad att kunna meddela att jag fortfarande inte har några som helst problem med skärpan efter ytterligare tre filmer.

/Paz

Redigerat av Unregistered024b721a, 24 januari 2009 - 00:15.

Postad 24 januari 2009 - 15:57

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Nån här som kör 1080p24 från dator till TW5000?
Jag får det bara inte att funka, från BluRay är det inga problem, då slukar den 24 men från HTPCn går det bara inte.
Kör jag exakt samma settings mot TVn (Pioneer 5090H) så får jag bild och den rapporterar 24Hz.
Några teorier vad problemet kan vara?
Enligt moninfo.exe så ska den klara 1920x1080 i 24, 25, 30, 50 och 60 Hz och när jag testar så funkar 25, 50 och 60 utan problem men på 24 och 30 ger den ingen bild alls, den svarar inte ens längre på fjärrkontrollen så nåt blir helmiffigt.

Grafikkortet är ett Nvidia 8600 med senaste drivrutinen (som kom alldeles i dagarna).
Känns helskumt detta med tanke på att det funkar på TVn så nån form av 1080p24 skickar ju grafikkortet ut..

Postad 25 januari 2009 - 00:29

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Specifikationer och längre ned en bra lista på bildstorlek/avstånd för Epson TW5000 http://www.avshop.no...5;pl:1;r:kelkoo

/Paz

Postad 27 januari 2009 - 10:04

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Någon som har kört sin så pass många timmar att fokusen har rättat till sig nu?
Jag har kört min i ca 25h och den justerar sig mindre nu än från början.

Postad 27 januari 2009 - 10:20

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Någon som har kört sin så pass många timmar att fokusen har rättat till sig nu?
Jag har kört min i ca 25h och den justerar sig mindre nu än från början.

Min är uppe i över 50h med förmodligen ca 20-30 power cycles och jag märker ännu ingen skillnad.
Har upptäckt något ännu värre som förmodligen gör att jag blir tvungen till service ändå och det är att fokus inte är jämnt över hela bilden.
Ställer jag in fokus så den är perfekt på sidorna så är det suddigt i mitten och vice versa ;)

Postad 27 januari 2009 - 10:44

IDarkRoomI
  • IDarkRoomI
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hur många timmar ska man behöva "kasta bort/köra urfokus/köra in" enligt Epson, innan fokus blir stabilt/konstant?
Hur går det med interpolerings problemet?
När kommer Epson med lösning?

Postad 27 januari 2009 - 11:54

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Hur många timmar ska man behöva "kasta bort/köra urfokus/köra in" enligt Epson, innan fokus blir stabilt/konstant?
Hur går det med interpolerings problemet?
När kommer Epson med lösning?

Ingen aning är enda svaret jag kan ge på alla frågorna tyvärr, det har dock uppdaterats lite på projectorcentral:
"Friday, January 23

Hi folks,

In case you have not been tuning in lately, we've been trying to resolve an issue with the Epson 6500UB and 6100 before proceeding with the reviews. The issue is that they tend to fall out of focus during the first half hour of a viewing session, if they have been started up at room temperature. Epson maintains that this may occur during an initial break-in period, but that they will stabilize with time. We have been putting our test units through a series of power up and power down cycles, and putting some hours on them to see if the defocusing issue is resolved with normal use.

What we can say so far is this. First, there seems to be a variance in the degree to which any given unit is susceptible to defocusing. The first of the two 6500UB's we received showed the most severe defocusing. If you focused it upon start up, after about 30 minutes it was obviously blurry. The second 6500UB does the same thing, but it does not defocus to the same degree the first one did. We have also received a 6100, and that unit shows the same tendency to defocus as the two 6500's. The severity of the issue on the 6100 falls about half way between the first and the second 6500UBs...not as bad as the first one, but it loses more focus than our newer 6500UB.

We are puzzled as to why there is a noticeable difference in the degree to which defocusing occurs on these three units. We have asked Epson whether there are any physical differences that could account for it, but have not yet received a response. If there is nothing different in the design, perhaps these differences are simply due to manufacturing variances.

At this point we have 65 hours on the 6500UB, and about 30 hours on the 6100. So far we are not seeing any significant mitigation of the problem. However, it is possible that we will see improvement as we accumulate more hours on the projectors. We will continue to run these units to see how they may settle in.

As we've been exploring this, we wondered whether other projectors might be susceptible to the same problem, and perhaps we just had not noticed it before. So we went back to retest several 1080p projectors we have on hand, including the BenQ W20000, the Panasonic AE3000, the Sanyo Z3000, and the Mitsubishi HC6500. We were happy to see that the BenQ 20000, the Panny AE3000 and the Mits HC6500 all remained in perfect focus after one hour's runtime. The Sanyo Z3000 had shifted just a hair from perfect after one hour, but you'd need a microscope to measure the difference. The tiny shift would never been noticed by anyone, and it is not enough to have any impact on the Z3000's picture quality or sharpness. So the bottom line is that none of these four projectors have any tendency to defocus in the manner we are seeing on the Epson models.

If you have any personal experience as an owner of any of the new Epson home theater models--either good or bad--I'd like to hear from you. Please drop me a note here to give me your input.

Stay tuned....we will report more as we learn more. This is an interesting mystery.

Thanks for using ProjectorCentral,

Evan Powell
Editor
"

Postad 27 januari 2009 - 12:42

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1 349 inlägg
  • 0
"Inkörningsperiod"...

Inte en chans att man som konsument förväntas acceptera att man måste köra in projektorn i flera veckor och på så sätt göra av med massa värdefulla timmar på lampan.

Lämna tillbaka dom och köp ett annat märke om inte Epson byter ut dessa uppenbart defekta produkter.

Postad 27 januari 2009 - 12:52

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Tycker oxå att det är för jävligt att man ska behöva köra in projektorn pga en sådan här sak.
Jag måste ändå köra in min för en framtida ISF-kalibrering så timmarna måste ändå rulla iväg nu i början.
Den jag tycker är jobbigt är att det inte finns något direkt svar på vad som skapar problemet eller hur länge man ska behöva vänta. Tar det 70h eller 700h...?
Jag ska idag kontakta min handlare och be dem ringa Epson Sverige och se vad de har att säga, återkommer när jag har hört något.

Postad 27 januari 2009 - 12:55

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Jag har begärt information från den person hos Epson jag varit i kontakt med (Johanna), vi får se om hon har någon information att ge.
Jag har frågat henne en gång tidigare men fick svar på något helt annat tyvärr.

Postad 27 januari 2009 - 12:59

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Ligger nog runt 90 h nu. Ingen förbättring. Däremot är den helt stabil (som jag upplever det) efter 1-2 h och behöver ingen ytterligare omfokusering. För mig gäller därmed fokusering när den sätts på. Jag brukar ofta värma upp med lite tv en halvtimme. Omjustering och därefter en justering i mitten av filmen. Därefter bara att titta på, möjligen med någon kontroll långt senare.

När det gäller fläktljudet har det ytterligare sjunkit efter inkörning. Nu är den väldigt tyst och nästan vad som helst överröstar den.

Jag kommer att så fort jag hinner tillskriva min återförsäljare om mina problem. Jag är dock lite nervös. Den blå fläcken är antagligen ett tillverkningsfel i optiken eller skräp. Inga problem. Men hur hur ska Epson fixa fokusproblemet? Att det skulle bero på något annat än värme känns i dagsläget inte troligt. Hur fixas detta? I mina öron låter detta som ett konstruktionsfel och då är det snarast pengarna åter som gäller och jag gillar den i övrigt. Kanske kan jag hoppas på att de byter ut massor för att åtgärda den blå fläcken och de nya delarna kanske gör att fokuseringsproblemet försvinner.

Postad 27 januari 2009 - 14:19

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag har nu tillskrivit min återförsäljare, Hembiobutiken, och skickat kommentarer till Projector central. Jag återkommer när jag fått svar.

Postad 27 januari 2009 - 14:24

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Även jag har skrivit till projector central och meddelat att problemet finns på min enhet och flera här.
Fick svar från Johanna på Epson att det inte har gått ut någon bulletin som hon sett ang. fokusproblemet och den eventuella lösningen med inkörning tyvärr.

Postad 27 januari 2009 - 18:41

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
ProjectorCentral svarade just. De skriver att deras 6500 (motsvarar 5000?) nu har gått 130 timmar och att de inte ser någon förbättring av fokuseringsproblemet. De kommer att tala med Epson denna morgon för att se vad de har att säga.

Edit: Tittade runt lite på nätet. Hittade två trådar på AVS-forum om 6500 resp. 7500 och även där hittas folk med problem. 7500 och 6500 En del hävdar att om man låter bli att justera den skarpt när man börjar titta blir det skarpt senare. Jag vill aldrig ha oskarpt.

Redigerat av Doublefix, 27 januari 2009 - 19:25.

Postad 27 januari 2009 - 21:19

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Har letat och letat efter hur man laddar minneslägena mha diskreta koder från fjärren eller RS-232. Och nu lyckades jag komma på ett sätt att lura projektorn! Makro till fjärren:

"Sharpness" "Vänster" "Memory" "Enter"

Då hamnar man överst i listan på minnesplatserna, sedan är det bara att göra "Pil ner" rätt antal gånger och trycka "Enter".

Diskret OFF finns bara via RS-232.

Postad 27 januari 2009 - 22:55

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Har letat och letat efter hur man laddar minneslägena mha diskreta koder från fjärren eller RS-232. Och nu lyckades jag komma på ett sätt att lura projektorn! Makro till fjärren:

"Sharpness" "Vänster" "Memory" "Enter"

Då hamnar man överst i listan på minnesplatserna, sedan är det bara att göra "Pil ner" rätt antal gånger och trycka "Enter".

Diskret OFF finns bara via RS-232.

wot wot? :)

Postad 28 januari 2009 - 10:07

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Kanske skulle förtydliga att jag beskriver ett makro som man kan knappa in i en multifjärr för att direkt kunna hoppa mellan de lagrade bildminnena. I vilket fall jag hoppar ständigt mellan olika kalibrerade bildlägen tex beroende om man spelar spel eller tittar på film eftersom det då är många parametrar som ska ändras. HDMI-omfånget till exempel. Inte så famlijevänligt att behöva gå in i menyer på projektorn för att göra det. Nu kan man göra ett makro med tillhörande knapp på fjärren där det står text "Filmläge" och "Spelläge" på.

Postad 28 januari 2009 - 10:19

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Kanske skulle förtydliga att jag beskriver ett makro som man kan knappa in i en multifjärr för att direkt kunna hoppa mellan de lagrade bildminnena. I vilket fall jag hoppar ständigt mellan olika kalibrerade bildlägen tex beroende om man spelar spel eller tittar på film eftersom det då är många parametrar som ska ändras. HDMI-omfånget till exempel. Inte så famlijevänligt att behöva gå in i menyer på projektorn för att göra det. Nu kan man göra ett makro med tillhörande knapp på fjärren där det står text "Filmläge" och "Spelläge" på.

Bra initiativ att sprida informationen, det tackar jag för :)
Även jag anser att det är surt att de tagit bort Off så man istället måste skicka 2st på varandra följande power toggle för att stänga av den.

Postad 28 januari 2009 - 17:09

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Nu har jag fått svar från Hembiobutiken. I korthet svarar den, angående fokusproblematiken, att de är väl medvetna om problemet och har daglig kontakt med Epson om det. Epson verkar inte ha en riktigt bra lösning än, men jobbar på det.

Till alla eventuellt blivande ägare råder jag att avvakta tills dess att Epson löst problemet. Har du tur får du en projektor som bara är lite suddig kall och som blir skarp sedan, vilket möjligen går att leva med. Men varför ta risken. Projektorn är i övrigt så bra att det är värt att vänta på den.

Postad 28 januari 2009 - 22:37

Unregisteredace2cf66
  • Unregisteredace2cf66
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har nu haft min TW5000 sedan 23/12 och har kört 158h utan att skärpan har ändrats någon gång. Jag kan ju ha haft en otrolig tur med mitt ex, men det visar ändå att alla inte har problem med skärpan och att det kan vara fråga om ett antal måndagsex som är ute. Jag kan bara säga att jag är otroligt nöjd med min proj och att den levererar i alla lägen.

Redigerat av Unregisteredace2cf66, 28 januari 2009 - 23:07.

Postad 28 januari 2009 - 23:15

Unregistered49c9c121
  • Unregistered49c9c121
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Ni som har (sett) TW5000 och möjligtvis även sett JVC's nya HD 350, hur står de sig emot varandra?

Postad 28 januari 2009 - 23:20

zx12r-surfer
  • zx12r-surfer
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Nu blir jag både ledsen och glad samtidigt... Hade efter demo på en känd butik i sthlm bestämt mig för en tw5000, skulle bara läsa lite snabbt vad ni tyckte om den här. Ledsen för att det finns kända problem till dags datum, glad att det såklart kommer att lösas och jag har förmånen att kunna vänta... Tack till er för ärliga och bra inlägg. För mig (och frugan) är det en ganska dyr investering och bör vara kvalitativ. Ärligt talat, justera fokus ett par ggr under en filmkväll är ju ett skämt och produkten har ju släppts för tidigt på marknaden. Tycker jag...

Hoppas tillsammans med er (som har problem) att en lösning kommer inom kort

Postad 29 januari 2009 - 08:12

IDarkRoomI
  • IDarkRoomI
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Ärligt talat, justera fokus ett par ggr under en filmkväll är ju ett skämt och produkten har ju släppts för tidigt på marknaden. Tycker jag...

Hoppas tillsammans med er (som har problem) att en lösning kommer inom kort

WORD! :) Blir nog att köpa en Epson EH-TW5000 "fixed edition" :)

Postad 29 januari 2009 - 08:20

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Bortsett från defocusing-problemet så är det ju en helt grym projektor, makalöst skarp är den minst sagt.
Vad det var för praoelev som vann tävlingen att få designa fjärrkontrollen kan man ju dock fråga sig, den ser ut att vara (och känns som) av senaste snitt 1986 typ.

Postad 29 januari 2009 - 20:16

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Uppdatering på projector central:

Thursday, January 29

Hi folks,

We are making progress in getting the focus issue on the new Epson models squared away. In our latest test, we decided to try running the 6500UB and the 6100 in high altitude mode (this mode makes the fan run faster to move more air through the projector). The result was that the tendency for both units to defocus over time was reduced somewhat. We still saw some defocusing on the 6500UB, but it was less than we'd been seeing before. The 6100 showed some improvement also. The 6100 is the more problematic of our test units, as it always goes more out of focus than the 6500UB. In this latest test in high altitude mode, the 6100 defocused less than it has been in the past, but still too much to be acceptable by our standards.

Epson believes that the issue will be resolved by further enhancing the airflow through the unit. As a result, they are making an alteration near the exhaust vent that will achieve this objective. New units being manufactured henceforth will have this enhancement. We expect to receive new test samples with this improvement around mid-February.

We are aware that not everyone is experiencing defocusing on these models to the same degree that we have been. Since the issue seems to be related to cooling and airflow, it is reasonable to suspect that elevation may be playing a role in the uneven results. We are in Las Vegas, and our projector testing is done at 3000 feet elevation. Due to the slightly thinner atmosphere it is possible the defocusing we are seeing may be more than what users might experience at sea level. Nevertheless, the competitive units we have been testing do not defocus to the same degree. So we are looking forward to receiving new test units with the updates.

As far as the review schedule is concerned, we will table the Epson reviews until the new units arrive. We are currently reviewing the new Canon Realis WUX10, which is a 3200 lumen portable in 1920x1200 resolution. We expect the Screen Innovations Black Diamond screen to be showing up at any moment, and we will get that review done as soon as possible. The new Optoma 1080p DLP projectors, the HD8200 and the HD808 are coming up soon too.

Thanks for using ProjectorCentral,

Evan Powell
Editor

Så Epson konstruerar om lite alltså, hoppas det blir snabbt och enkelt att få sin felaktiga utbytt mot en korrekt när den väl kommer.

Redigerat av urskog, 29 januari 2009 - 20:17.

Postad 29 januari 2009 - 21:57

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Då blir det att snacka lite med sin återförsäljare i morron och se till att de beställer en ny så att man kan få den så fort de är klara.

Postad 29 januari 2009 - 23:37

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Härligt med en tillverkare som inte bara säger att det är några få som upplever ett problem och att det egentligen inte finns något. Nu får vi se vad som händer. Att de skulle kunna komma (till Projectorcentral i alla fall) redan i februari låter fasligt snabbt. Kan åtgärden verkligen vara genomtestad så snabbt?

Postad 30 januari 2009 - 07:08

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Om det bara är ett värmeproblem så kan det ju vara enkelt löst med lite tur :)

Postad 30 januari 2009 - 14:10

Unregisteredef08951c
  • Unregisteredef08951c
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Att skärpan förändras över tiden är inget som är unikt för Epson, utan förekommer även med t ex Panasonic AE3000 samt Sony HW-10 - det är sannolikt väremeberoende, men ännu har jag inget fullständigt svar. Jag lovar dock att återkomma med ett komplett svar så fort jag har fått veta hela orsaken :)

mvh

/Pär

Är nöjd ägare till HW-10 och kan säga att jag inte har något problem med skärpan.Den har gått runt 60 timmar och skärpan är likadan.

Postad 03 februari 2009 - 21:06

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Införskaffade DVE för blu-ray och tänkte kalibrera lite. Det visar sig att jag inte kan se BTB (better than black). Först trodde jag att det var min PS3:a som spökade, men den är inställd för att kunna visa BTB (YCbCr och Superwhite on). Jag är hundra på att min dvd-spelare hur kunnat visa BTB. Receivern har jag testat att koppla förbi och det gör ingen skillnad. Jag har för mig att jag sett BTB från min dvd-spelare på min tw3800, men nu börjar jag bli osäker för med DVE dvd i dvd-spelaren nu får jag inte BTB. Det vore patetiskt om tw3800 inte klarar BTB, så vad katten har jag gjort för fel? Jag har lusläst menyerna och konsulterat manualen och hittar ingen inställning som skulle kunna påverka BTB. Och ja, jag kör HDMI.

Postad 04 februari 2009 - 16:18

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Fick svar idag, där Epson säger att problemet med fokusen ska gå över av sig själv efter 100h.
Man får ju hoppas på det så att det inte bara sägs så för att de ska få tid på sig att kolla upp ordentligt.
Hur många här har kommit över 100h och fortfarande lider av fokusfel?

Postad 04 februari 2009 - 17:34

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Fick svar idag, där Epson säger att problemet med fokusen ska gå över av sig själv efter 100h.
Man får ju hoppas på det så att det inte bara sägs så för att de ska få tid på sig att kolla upp ordentligt.
Hur många här har kommit över 100h och fortfarande lider av fokusfel?

Jag är inte där än, kanske ligger på 60h just nu, men om du kollar tidigare i tråden så har projector central 130h på sin ena och 100h på andra och de såg ingen skillnad.
Till dem hade ju dessutom Epson nyligen erkänt att det är värmeproblem som de hårdvarumässigt försöker lösa.
Summa summarum, jag tror tyvärr att infon du fick från Epson bara är båg :)
Jag hoppas att jag har fel dock, det vore smidigt om det löste sig själv men det tror jag inte på längre.

Postad 04 februari 2009 - 18:08

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Instämmer om båg. Min har passerat 100h och ingen förbättring har kunnat skönjas. Vid kontakter kan det vara lämpligt att hänvisa till det Projector Central har skrivit.

Postad 13 februari 2009 - 10:24

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Epson håller på att jobba med en mjukvaruuppgradering, som förhoppningsvis ska fixa till problemt.
Den skulle komma i mitten på februari...

Postad 13 februari 2009 - 11:28

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Enligt projektorcentral så är det en mod av luftlödet och inte mjukvarulösning på g.
"Epson believes that the issue will be resolved by further enhancing the airflow through the unit. As a result, they are making an alteration near the exhaust vent that will achieve this objective. New units being manufactured henceforth will have this enhancement."
http://www.projector..._news071808.htm

Postad 13 februari 2009 - 12:33

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Jo, jag har läst det tidigare oxå och det känns ju som att det är mer sanning i det än bara en mjukvaruuppgradering som ju inte lär kunna ändra hur luften rör sig i projektorn. (inte speciellt mycket i alla fall).
Dock så lär det ju vara billigare för Epson ifall de kan justera alla sålda projektorer genom att bara uppgradera dem istället för att byta ut dem/reparera dem.

Postad 18 februari 2009 - 16:49

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

And now for our latest update in the Epson defocusing saga. Last week we received an enhanced Epson 7500UB, with the fix aboard that reduces the projector's tendency to defocus as it warms up. After putting it through several power up and cool down cycles over several days, we are happy to report that the tendency for the unit to defocus has been substantially reduced. We still see a little bit of softening, but nothing like we saw on the previous test units. And since the problem is related to airflow, we suspect that what little defocusing we see on this unit is aggravated by the fact that our test facilities are at 3100 feet elevation. Nevertheless, even at this altitude the problem is relatively insignificant and easy to live with.

The test results on our new 7500UB should apply equally to the 6500UB. We still have no results for the 6100/7100, as those models use different LCD panels than those on the 6500UB/7500UB. So we will reserve comment on those models until we've had a chance to see them with the airflow enhancement.

Verkar äntligen vara löst då iaf.
Enligt uppgifter jag fått från Epson support i Sverige så ska fixade enheter komma till Sverige under nästa vecka förmodligen så då kommer de börja bytas ut.
YiPPiE!
Då kan alla andra som väntat med att köpa äntligen slå till på denna superprojektor :)

Postad 18 februari 2009 - 19:11

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
då är bara frågan hur man vet att man fått ett rättat ex. vid ett nyköp ???

Postad 18 februari 2009 - 19:14

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Jag blev idag ombedd att kontakta Epson för att felanmäla min proj. Då de ville ha lite statistik på hur många som har den samt hur många som har liknande problem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.