Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876?
293 svar till detta ämne
46 relaterade trådar
Canton reference serie (616 inlägg)
|
1 år sedan
|
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg)
|
2 år sedan
|
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg)
|
3 år sedan
|
Canton Vento 890 vs Canton Reference 5.2 (78 inlägg)
|
4 år sedan
|
* Officiell Tråd - Canton GLE * (700 inlägg)
|
5 år sedan
|
Onkyo 707/807 (243 inlägg)
|
6 år sedan
|
Omtag i biorummet (0 inlägg)
|
6 år sedan
|
Canton-klubben (364 inlägg)
|
7 år sedan
|
* Officiell Tråd - Onkyo TX-NR1007, 3007, 5007 * (1313 inlägg)
|
7 år sedan
|
Nya Canton GLE, 490, 470, 455, 430, 420, 410 (219 inlägg)
|
8 år sedan
|
Ljudproblem med en gamal Onkyo TX-NR807 (3 inlägg)
|
9 år sedan
|
Stativare runt 30 000 kr som låter bra på låg volym? (41 inlägg)
|
11 år sedan
|
Har min Onkyo 876 kastat in handduken? (29 inlägg)
|
12 år sedan
|
Jamo D600 vs Miller & Kreisel 750 mkII thx select (10 inlägg)
|
13 år sedan
|
Canton Vento 890 vs. Magnat Quantum 1009 vs. Quadral M5 (8 inlägg)
|
13 år sedan
|
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **6 * (1307 inlägg)
|
13 år sedan
|
LPF of LFE, Line in-/Master level? (3 inlägg)
|
14 år sedan
|
Byte från Onkyo TX-NR807 till en med 3D-stöd? (16 inlägg)
|
14 år sedan
|
Canton Karat 790 vs Canton Vento 890 (20 inlägg)
|
14 år sedan
|
Mycket märkligt knaster och sprak problem. Onkyo TX-SR876 (0 inlägg)
|
14 år sedan
|
XTZ 99. Vs Canton Vento 890DC (0 inlägg)
|
14 år sedan
|
Kommentarer till Onkyo 906+Emotiva XPA-2+Celan 700 av Audiovector (61 inlägg)
|
15 år sedan
|
ONKYO TX-NR807 och nätverk (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
bokhyllehögtalare (15 inlägg)
|
15 år sedan
|
Denon 3310 eller Onkyo 807? (23 inlägg)
|
16 år sedan
|
Onkyo 876 - 9990 kr 8 Maj FINNS I LAGER! (50 inlägg)
|
16 år sedan
|
Ska köpa ny förstärkare (10 inlägg)
|
16 år sedan
|
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg)
|
16 år sedan
|
Surroundförstärkare till MONITOR AUDIO SILVER RX HEAVYWEIGHT FLOORSTAND 5.1 (13 inlägg)
|
16 år sedan
|
Onkyo TX-NR807 vs. Harman Kardon AVR 460 (2 inlägg)
|
16 år sedan
|
5,1 förstärkare som fixar Stereo (9 inlägg)
|
16 år sedan
|
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg)
|
16 år sedan
|
Onkyo's 876 vs. Marantz 6004 (39 inlägg)
|
16 år sedan
|
Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz (188 inlägg)
|
16 år sedan
|
Högtalarrekommendationer till Onkyo 807 (12 inlägg)
|
16 år sedan
|
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg)
|
16 år sedan
|
Canton Vento 890DC tillsammans med NAD M3/M5 (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Mystiskt fel Onkyo TS-SR876 (15 inlägg)
|
16 år sedan
|
Surroundförstärkare (1 inlägg)
|
16 år sedan
|
Börja om på nytt (köpa helt ny utrustning) (48 inlägg)
|
17 år sedan
|
Bra 7.1 förstärkare till klipsch rf-62 (5 inlägg)
|
17 år sedan
|
Canton Vento 890 DC vs Audiovector S3 Super (41 inlägg)
|
17 år sedan
|
Receiver med HD-ljudformat max 12 000:-, vad ska jag välja? (8 inlägg)
|
17 år sedan
|
Val mellan två Onkyo-förstärkare (14 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vita Vento? ( Canton ) (40 inlägg)
|
17 år sedan
|
Onkyo 876 vs Denon 3808 vs Sony STR-DA5400ES (8 inlägg)
|
17 år sedan
|
Postad 22 July 2010 - 07:47
Unregistered1884
-
Unregistered1884
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Gah!!!! Sitter här och slölyssnar på lite musik i mina GLE 409 (bra instegsmodell verkar det som..) Intrycken från den här tråden, ett svagt minne om ett par finare Canton högtalare på mediamarkt och min egentligen överdimensionerade elektronik, får det att suga nå alldeles brutalt i köptarmen.
Säg mig nu, ser ni er själva som nöjda för gott med era Vento 890 DC? Trots priset så är finansieringen nåågot blodig, men kan man lura sig själv med att "man minsann kommer kunna ha högtalarna hela livet" så börjar det ju snarare luta åt vara en god investering.. 
Jag beställde 2 x Vento 890 DC + 1 x Vento 856 Center från Tyskland (Elektrowelt24) och fick hem högtalarna i förra veckan. Jag är kanonnöjd och har i nuläget inga planer på att byta ut dem på många år.
Postad 22 July 2010 - 09:33
Unregisterede82735a2
-
Unregisterede82735a2
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Från Tyskland är det ju långt ifrån blodigt?
Jag menar, 17kkr för ett par högtalare som jämförs mot motsvarande uppåt 80kkr... (Stereophile, 809DC vs Sonus Faber Cremona) Det är inte blodigt 
Såvida jag inte kommer få en rejäl tillökning ekonomiskt, så kommer jag nog vara nöjd för en vääldigt lång tid framöver. Man ska upp på rätt rejäla summor för att få en (i mitt tycke) välmotiverad förbättring.
Nja, blodigt och blodigt. För en annan är det ändå en ansenlig summa pengar, i synnerhet när det finns fler stora saker högt upp på önskelistan. Men som med allt annat, prioriteringar. Jag trodde nog nåt sånt, men jag kände mig tvingad att posta något  . Det brukar ju låta så, att desto högre prisklasser man kommer upp i, desto mindre blir nyanserna och skillnaderna mellan talarna. Och det här torde vara väldigt kompetenta pjäsar. Håhajaja. Jag beställde 2 x Vento 890 DC + 1 x Vento 856 Center från Tyskland (Elektrowelt24) och fick hem högtalarna i förra veckan. Jag är kanonnöjd och har i nuläget inga planer på att byta ut dem på många år.
Kul att höra ännu en solskenshistoria!
Postad 22 July 2010 - 16:33
Tool-AENIMA
-
Tool-AENIMA
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Gå från GLE serien till Vento är ett stort steg rent ljudmässigt sedan gå från Vento till Reference serien är inte fullt lika stor men enligt mitt tycke så var det ändå värt det köpte nyligen ett par ref 3.2:or hade tidigare Vento 890.Jag tycker nog att ref modellen är bätter i alla registerna men tydligast är diskanten.Men nog tycker jag allt att du ska byta upp dig till Vento om du pengar den piskar GLE serien ganska så hårt faktiskt.
Postad 03 November 2010 - 23:27
pallef1
-
pallef1
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Haj!!
Det är väl ingen ide med att handla i Tyskland mer då Cantons priser i Sverige har gått ner mycket. Vento 890 ligger ju nu på 19990kr..
Jag är sugen på ett par. Gärna i körsbär... även svart funkar
Palle
Postad 05 November 2010 - 10:53
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Haj!! Det är väl ingen ide med att handla i Tyskland mer då Cantons priser i Sverige har gått ner mycket. Vento 890 ligger ju nu på 19990kr..
Jag är sugen på ett par. Gärna i körsbär... även svart funkar
Palle
Du sparar väl en 3-4 tusen på att köpa från Tyskland, bara för frontarna. Lägg därtill center + surround så nog lönar det sig nog.
Postad 05 December 2010 - 13:18
zvalle
-
zvalle
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Snubblat in lite på att välja Vento 890 som högtalare till en vanlig 2 kanalsanläggning.
Är ute efter en allroundhögtalare, men spelar mest hårdrock.
Det jag saknat när jag lyssnat på liknande högtalare är att jag saknar tryck i basen. Hur är 890 på den punkten?
Har provlyssnat tex celan 710. Grymt go högtalare men saknar just trycket.
Postad 05 December 2010 - 14:12
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Snubblat in lite på att välja Vento 890 som högtalare till en vanlig 2 kanalsanläggning. Är ute efter en allroundhögtalare, men spelar mest hårdrock.
Det jag saknat när jag lyssnat på liknande högtalare är att jag saknar tryck i basen. Hur är 890 på den punkten?
Att köpa sig ett par Canton Vento 890DC, om man främst lyssnar på Hårdrock är enligt mig det sämsta köpet man kan göra. Men alla öron uppfattar ju ljud olika... Canton är relativt ljusa, och har en tendens till att "spricka" väldigt lätt på hårdrock, dom har lixom inte den organiska klangen eller e såpass homogena i klangen att resultatet blir bra med Hårdrock. Menade du Heco Celan XT 701?, för om du inte gillade dom till Hårdrock så kommer du bli än mer besviken om ett par Canton Vento 890DC får stå för uppspelningen. Detta är enligt mig och vad jag tycker, men jag råder dig att lyssna ordentligt först. Mvh Micke
Postad 05 December 2010 - 14:43
zvalle
-
zvalle
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Att köpa sig ett par Canton Vento 890DC, om man främst lyssnar på Hårdrock är enligt mig det sämsta köpet man kan göra.
Men alla öron uppfattar ju ljud olika...
Canton är relativt ljusa, och har en tendens till att "spricka" väldigt lätt på hårdrock, dom har lixom inte den organiska klangen eller e såpass homogena i klangen att resultatet blir bra med Hårdrock.
Menade du Heco Celan XT 701?, för om du inte gillade dom till Hårdrock så kommer du bli än mer besviken om ett par Canton Vento 890DC får stå för uppspelningen.
Detta är enligt mig och vad jag tycker, men jag råder dig att lyssna ordentligt först.
Mvh
Micke
Ja, det var Heco Celan XT 701 jag lyssnade på. Och som jag skrev, den var grym på allt, men saknade "trycket" i basen. Ser att du har ett par 910. Misstänker där kan vara lite mer tryck i dem då de har 8 tummare. Ska se om jag har vägarna förbi någon handlare som har ett par 890 för demo.
Redigerat av zvalle, 05 December 2010 - 15:14.
Postad 05 December 2010 - 14:59
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Jag lyssnar på allt från Diana Krall till Amon Amarth, och visst kan 890DC rocka. En mkt bra allroundhögtalare som givetvis är relativt avslöjande. Så vill du ha ett mer murrigt ljud för dåliga metalinspelningar - look elsewhere.
Redigerat av bran, 05 December 2010 - 14:59.
Postad 05 December 2010 - 15:15
zvalle
-
zvalle
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag lyssnar på allt från Diana Krall till Amon Amarth, och visst kan 890DC rocka. En mkt bra allroundhögtalare som givetvis är relativt avslöjande. Så vill du ha ett mer murrigt ljud för dåliga metalinspelningar - look elsewhere.
Helt ok om de är avslöjande, enda jag är ute efter är lite mer tryck i basen jämfört Celan xt701 som jag provlyssnat.
Postad 05 December 2010 - 15:17
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Helt ok om de är avslöjande, enda jag är ute efter är lite mer tryck i basen jämfört Celan xt701 som jag provlyssnat.
Har inte hört Celan. 890DC har basresurser, ganska kompetenta sådana, när det väl ska dunka till. Men dom är inga basmonster.
Postad 05 December 2010 - 15:48
zvalle
-
zvalle
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Har inte hört Celan. 890DC har basresurser, ganska kompetenta sådana, när det väl ska dunka till. Men dom är inga basmonster.
Det låter ju lovande, hade jag varit ute efter basmonster hade jag kollat CV eller ngt liknande. Ska leta upp en handlare och provlyssna.
Postad 05 December 2010 - 17:42
Unregisteredc54ec40c
-
Unregisteredc54ec40c
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Titta på nya B&W CM8. Den kommer nog vara en bra prisad högtalare.
Postad 06 December 2010 - 20:29
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Att köpa sig ett par Canton Vento 890DC, om man främst lyssnar på Hårdrock är enligt mig det sämsta köpet man kan göra.
Men alla öron uppfattar ju ljud olika...
Canton är relativt ljusa, och har en tendens till att "spricka" väldigt lätt på hårdrock, dom har lixom inte den organiska klangen eller e såpass homogena i klangen att resultatet blir bra med Hårdrock.
Menade du Heco Celan XT 701?, för om du inte gillade dom till Hårdrock så kommer du bli än mer besviken om ett par Canton Vento 890DC får stå för uppspelningen.
Detta är enligt mig och vad jag tycker, men jag råder dig att lyssna ordentligt först.
Mvh
Micke
Håller inte med alls. Jag lyssnar mest på hårdrock och tycker det låter riktigt bra. Blir aldrig någonsin lyssningstrött sedan jag bytte till vento/reference. Får jag fråga var du lyssnade på dom och vilken elektronik som användes? Ett hett tips är att driva dom med Vincent/Shengya's rörhybrider. MVH Martin
Postad 06 December 2010 - 22:22
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Håller inte med alls. Jag lyssnar mest på hårdrock och tycker det låter riktigt bra. Blir aldrig någonsin lyssningstrött sedan jag bytte till vento/reference.
Får jag fråga var du lyssnade på dom och vilken elektronik som användes?
Ett hett tips är att driva dom med Vincent/Shengya's rörhybrider.
MVH Martin
Frågan är om han ens lyssnat på dom... tror inte jag sett en enda post från honom där han inte menar på att just hans heco är utopia på jorden. Lägg därtill en massa kabelmumbojumbo så vet du ungefär hur mkt jag värdesätter hans postningar. Håller fö med dig om ditt första stycke. Lyssnar även jag mkt på metall. Har en polare som är gitarrist i ett dödsmetallband som släppt tre plattor o han var riktigt impad av 890dc, "som en grym, homogen stativare". Lite lustigt då sterophiles recension av 809dc var inne lite på samma spår.
Redigerat av bran, 06 December 2010 - 22:29.
Postad 06 December 2010 - 22:26
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Bort
Redigerat av bran, 06 December 2010 - 22:28.
Postad 07 December 2010 - 01:53
Jenscee
-
Jenscee
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Har du provat lyssna på Elac Fs247? När jag skulle köpa så valde jag mellan dessa och vento 870, hade tyvärr inte möjlighet att lyssna på 890 och jag gillar elacarna betydligt bättre och tycker dom basar på ganska så bra. Snubblat in lite på att välja Vento 890 som högtalare till en vanlig 2 kanalsanläggning. Är ute efter en allroundhögtalare, men spelar mest hårdrock.
Postad 07 December 2010 - 14:50
ILCapitano
-
ILCapitano
-
Lärjunge
-
-
448 inlägg
Smaken är som baken. Provlyssnade vento 870 i höstas och tror aldrig jag blivit så besviken på en högtalare, jag tyckte den var rent dålig, ville bara stänga av musiken.
Jämförde sida vid sida men Elac 247 och Dynaudio X32, båda dessa var mycket bättre enligt mig. Vet inte hur mycket som skiljer 870 och 890, men Canton har ett speciellt ljud som jag inte skulle köpa grisen i säcken utan provlyssna först för och se om det passar en själv, mig passar det inte.
Allt demades med en Hegel H200
Postad 07 December 2010 - 15:08
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Har du provat lyssna på Elac Fs247? När jag skulle köpa så valde jag mellan dessa och vento 870, hade tyvärr inte möjlighet att lyssna på 890 och jag gillar elacarna betydligt bättre och tycker dom basar på ganska så bra.
Har bara hört 207, men den äre ju bra "punch" i så helt klart ett bra tips att lyssna på 247. Vet inte om jag tycker det är en särskilt "korrekt" högtalare däremot.
Redigerat av bran, 07 December 2010 - 17:19.
Postad 07 December 2010 - 17:12
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Smaken är som baken. Provlyssnade vento 870 i höstas och tror aldrig jag blivit så besviken på en högtalare, jag tyckte den var rent dålig, ville bara stänga av musiken. Jämförde sida vid sida men Elac 247 och Dynaudio X32, båda dessa var mycket bättre enligt mig. Vet inte hur mycket som skiljer 870 och 890, men Canton har ett speciellt ljud som jag inte skulle köpa grisen i säcken utan provlyssna först för och se om det passar en själv, mig passar det inte.
Allt demades med en Hegel H200
Tycker du vento låter dåligt så måste något vara fel med rummet, placering etc. Oavsett om man har lite olika ljudideal kan jag aldrig tänka mig att man kan tycka dom är så dålig som du försöker påstå. Om du har provat att flytta högtalare mellan olika rum så märker du att det kan låta väldigt annorlunda från samma burkar. MVH Martin
Postad 07 December 2010 - 21:28
ILCapitano
-
ILCapitano
-
Lärjunge
-
-
448 inlägg
Tycker du vento låter dåligt så måste något vara fel med rummet, placering etc. Oavsett om man har lite olika ljudideal kan jag aldrig tänka mig att man kan tycka dom är så dålig som du försöker påstå. Om du har provat att flytta högtalare mellan olika rum så märker du att det kan låta väldigt annorlunda från samma burkar.
MVH Martin
Så kan det vara och vet att rummet spelar stor roll. Men vento är som jag hörde det alldeles för ljusa ock skrikiga, som skalpell som skär i trumhinnan på en. Min åsikt och min upplevelse just då. Lyssnade förövrigt på Chrono SL på pause i sthlm tillsammans med Naim ett par månader tidigare och det minns jag mer positivt, det var därför jag blev så besviken på vento. Kanke passar Naim bättre än hegel till Canton? stavfel
Redigerat av ILCapitano, 11 December 2010 - 19:21.
Postad 07 December 2010 - 21:50
el julio
-
el julio
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Så kan det vara och vet att rummet spelar stor roll. Men vento är som jag hörde det alldeles för ljusa ock skrikiga, som skalpell som skär i trumhinnan på en. Min åsikt och min upplevelse ljust då.
Lyssnade förövrigt på Chrono SL på pause i sthlm tillsammans med Naim ett par månader tidigare och det minns jag mer positivt, det var därför jag blev så besviken på vento. Kanke passar Naim bättre än hegel till Canton?
Jag har Naim till Canton Vento 890 och det låter ljuvligt... Möcke bra högtalare för pengarna...
Postad 07 December 2010 - 23:23
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Ojdå, här trampade man visst Canton ägare på tårna!
För det första så har jag, ägt en väldigt massa olika högtalare, ifrån Canton så är det dock "bara" Ergo & Karat.
Däremot så har jag lyssnat på dom flesta Vento & Reference modellerna i butik och på mässor, ända upp till toppmodellen, på olika musik, filmljudspår, och med olika källor givetvis.
För mig låter Canton tyvärr som vanligt i mina öron, nasala, ljus grund klang, och ett väldigt sterilt och hårt ljud.
Sen du som försökte häckla mig, att du inte tror/hör att olika kablar gör skillnad på ljudet, och att du inte heller vill spendera pengar på specifika kablar, är lugnt för mig (det är ju inte mina problem)
Att du sedan heller inte förstår att jag efter långt letande efter nytt högtalarsystem, tillslut kom fram till att Heco Celan XT serien var precis vad jag ville ha, och att jag verkligen uppskattar denna högtalarseries ljudbild, och faktiskt tycker att det är den bästa högtalaren JAG har hört i prisklassen (och mer), kan jag inte heller hjälpa (det är inte heller mina problem)
Var ett tag, innan jag köpte Heco 901:orna faktiskt på väg att köpa ett par Karat 795DC (Inte 790DC), men dom föll bort för att dom lät precis som alla andra gamla Canton..
Så...jaja!
Postad 07 December 2010 - 23:48
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
dallan:
ja du kan räkna med att folk inte håller med dig när du tokdissar en otroligt bra högtalare men visst är det subjektivt.
Det gäller även att hitta en bra förstärkare som passar till högtalaren. Jag letar surroundförstärkare och trodde att Marantz 7005 varma ljud skulle vara bra till 890 men det lät ljust och otroligt vasst (troligtvis lite klen). Onkyo är känd för att passa bra till Canton och jag förstår nu varför. Kanske inte bäst på stereo men gissa om ljudet var behagligare. För min del blir det nog en Pioneer LX-73.
Redigerat av Chippe, 07 December 2010 - 23:50.
Postad 08 December 2010 - 07:02
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Nää, inte trampar du på några tår. Blev bara förvånad att ni hade så annorlunda uppfattning då jag inte alls håller med. Vill bara att ni inte skrämmer bort eventuella köpare, bäst är ju att försöka provlyssna själv i hemmiljö såklart.
Far min t.ex. tyckte dom lät skitbra när han hörde dom hos mig och har nu köpt ett par själv och sitter nu skitnöjd. Jag själv bytte ju till reference enbart pga. att jag ville testa stativare och var så nöjd med mina vento att jag ville gå vidare på Cantonstegen. Att jag sedan tjänade några tusen vid försäljning av mina vento var ju bara en bonus
Vore intressant att veta vad ni gillar för högtalare framför Canton.
Som jag skrev tidigare, försök prova med vincent/shengya rörhybrider att driva dom med. Finns ofta begagnat för runt 5000 kr.
Mvh Martin
Postad 08 December 2010 - 09:35
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
För mig låter Canton tyvärr som vanligt i mina öron, nasala, ljus grund klang, och ett väldigt sterilt och hårt ljud.
Tro fan det när du sitter och spelar i ett kalt, sterilt rum med hög efterklang... Då förstår jag att man vill ha nåt murrigt.
Postad 11 December 2010 - 08:46
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
dallan: ja du kan räkna med att folk inte håller med dig när du tokdissar en otroligt bra högtalare men visst är det subjektivt. Det gäller även att hitta en bra förstärkare som passar till högtalaren. Jag letar surroundförstärkare och trodde att Marantz 7005 varma ljud skulle vara bra till 890 men det lät ljust och otroligt vasst (troligtvis lite klen). Onkyo är känd för att passa bra till Canton och jag förstår nu varför. Kanske inte bäst på stereo men gissa om ljudet var behagligare. För min del blir det nog en Pioneer LX-73.
Häng på ett slutsteg på 7005 så kommer det att hända trevliga saker men skickar du skit in så får du skit ut av den med.
Postad 11 December 2010 - 18:59
Tool-AENIMA
-
Tool-AENIMA
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Så kan det vara och vet att rummet spelar stor roll. Men vento är som jag hörde det alldeles för ljusa ock skrikiga, som skalpell som skär i trumhinnan på en. Min åsikt och min upplevelse ljust då.
Lyssnade förövrigt på Chrono SL på pause i sthlm tillsammans med Naim ett par månader tidigare och det minns jag mer positivt, det var därför jag blev så besviken på vento. Kanke passar Naim bättre än hegel till Canton?
Har ägt ett par Vento 890 o dom låter riktigt bra kan heller inte förstå att du inte tycker att Vento låter bra men alla har vi olika smak just nu så har jag ett par Reference 3.2 och dom låter rätt mycket bättre än Vento serien tycker att diskanten är mycket bättre på ref serien så jag ruskigt nöjd att jag tog ett steg upp
Postad 21 December 2010 - 00:42
Gallo69
-
Gallo69
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
.............
Redigerat av Gallo69, 30 December 2010 - 22:26.
Postad 17 January 2011 - 02:41
Benelli
-
Benelli
-
Rookie
-
5 inlägg
Ja herre gud...
Jag va lite inne på ett par chrono först. Sen kom jag in på denna tråden och vart säker på att jag ville ha ett par Vento 890. Men nu vet jag inte om jag ska ha dom eller om jag ska satsa på Reference 9.2.
Gud va ni gör det svårt för mig!
Måndag dag så vet jag en som kommer åka raka vägen och lyssna mig mätt på olika Canton spräschers och sedan bestämma mig. Både 890 och 9.2 är ju faktiskt sjuukt snygga!!
Vilka bor i sthlms trakten? Någon som har ne bra uppsättning som man kan ta sig till för en provlyssning?
Jag bjuder givetvis på fikabröd
P.S. Stört bra tråd!!
Postad 17 January 2011 - 08:02
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Vilka bor i sthlms trakten? Någon som har ne bra uppsättning som man kan ta sig till för en provlyssning? Jag bjuder givetvis på fikabröd 
Jag finns i Täby, men har haft en vattenskada vilket gjorde att hela vardagsrummet revs ut. Har inte fått upp nån akustikfix än så tycker själv att rummet inte alls gör högtalarna rättvisa i dagsläget. Men skulle kunna bjuda på en provlyssning ändå antar jag.
Postad 17 January 2011 - 17:16
Benelli
-
Benelli
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag finns i Täby, men har haft en vattenskada vilket gjorde att hela vardagsrummet revs ut. Har inte fått upp nån akustikfix än så tycker själv att rummet inte alls gör högtalarna rättvisa i dagsläget. Men skulle kunna bjuda på en provlyssning ändå antar jag.
Aj aj aj jag beklagar verkligen. De måste svida de. var de något mer än "hus" som vart skadat? Hoppas du får till de. Jag var faktiskt och lyssnade på ett par 890 på hembiobutiken idag. Trots att de bara gått 50 timmar och i ett "bio rum" så lät de fruktansvärt bra! Dock är jag ju sugen på att lyssna på ett par som är inspelade och sitter i en bra miljö. Så jag kommer jätte gärna och kikar förbi när det passar för dig
Postad 17 January 2011 - 20:09
Benelli
-
Benelli
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag fick idag ett prisförslag från elektrowelt på ett par 890dc för 1399€ STYCK!!!!!??? är dom Goa eller?  haha
Annars från ett par andra var de runt 19000:-
Har testat att pruta lite nu så får vi väl se. Men dom försöker väl krama ur alla kronor dom kan nu efter krisen?
Postad 17 January 2011 - 20:14
endless
-
endless
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag fick idag ett prisförslag från elektrowelt på ett par 890dc för 1399€ STYCK!!!!!??? är dom Goa eller? haha Annars från ett par andra var de runt 19000:- Har testat att pruta lite nu så får vi väl se. Men dom försöker väl krama ur alla kronor dom kan nu efter krisen? 
Det är listpriset hos Canton och elektros sätt att säga att dom inte "vill" (får!) sälja till dig i Sverige - för Tyskt butikspris. http://www.canton.de.../vento890dc.htm "Retail price from 1.399,00 EUR per piece incl 19% VAT"
Redigerat av endless, 17 January 2011 - 20:15.
Postad 17 January 2011 - 20:16
Benelli
-
Benelli
-
Rookie
-
5 inlägg
Det är listpriset hos Canton och elektros sätt att säga att dom inte "vill" (får!) sälja till dig i Sverige - för Tyskt butikspris. 
http://www.canton.de.../vento890dc.htm "Retail price from 1.399,00 EUR per piece incl 19% VAT"
Ja uppenbarligen  så vad göra? typ omformulera mig brutalt o slicka arsle så gott de går?  mja vi får se vad som händer. Måste uppdatera min stärkare om jag ska ha ett par 890:or med. har bara en sketen onkyo 608 nu  Kanske skulle köpa ett par karat tills vidare. Går ju att ha bak sen om inte annat
Redigerat av Benelli, 17 January 2011 - 20:25.
Postad 17 January 2011 - 20:31
endless
-
endless
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Ja uppenbarligen så vad göra? typ omformulera mig brutalt o slicka arsle så gott de går? 
Erbjud €1650 (eller vad du kan tänka dig ge - vet ej vad dom har för Tysklandspris i butik) för ett par, inklusive frakten hem till dörren, COD. Vill han inte sälja så hör med en annan butik.
Postad 17 January 2011 - 20:44
Benelli
-
Benelli
-
Rookie
-
5 inlägg
Erbjud €1650 (eller vad du kan tänka dig ge - vet ej vad dom har för Tysklandspris i butik) för ett par, inklusive frakten hem till dörren, COD. Vill han inte sälja så hör med en annan butik. 
Ja de va ingen dum ide Blir dom sura om jag bjuder 100 och en läderhosen?
Postad 17 January 2011 - 20:50
endless
-
endless
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Postad 21 January 2011 - 08:06
onetwo3
-
onetwo3
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har följt denna tråd ett bra tag nu och vill rekommendera till er som är ute efter ett surround försteg och även ett hyffsat 2 kanals ljud, Yamahas nya lineup, som passar mycket bra ihop med Vento 890. De nya modellerna från Yamaha 1067 och uppåt har fått ett mycket rundare och varmare ljud som passar som handen i handsken. Gick från Onkyo själv och upplevde det hela som en stor positiv skillnad.
Obs! ett bra och strömstarkt slutsteg är att rekommendera.
Postad 26 January 2011 - 21:43
pallef1
-
pallef1
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Jag har oxå Vento 890 med ett Emotiva steg XPA-2. Detta känns kanon. Är sååå nöjd. Sedan skulle det ju inte skada med ett par Reference 3.2. Är det någon som vet vad 3.2orna kostar i tyskland????? De kanske bara går efter Cantons centrala prislista...
Palle
Postad 26 January 2011 - 23:24
Tool-AENIMA
-
Tool-AENIMA
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Jag har oxå Vento 890 med ett Emotiva steg XPA-2. Detta känns kanon. Är sååå nöjd. Sedan skulle det ju inte skada med ett par Reference 3.2. Är det någon som vet vad 3.2orna kostar i tyskland????? De kanske bara går efter Cantons centrala prislista...
Palle
Tjena hade oxå 890 innan jag bytte till ref 3.2 kan ju säga att dom piskar 890 ganska rejält har oxå ett xpa-2 till dom nu ska bara förstärkaren bytas ut(Onkyo 905)
Postad 27 January 2011 - 00:50
pallef1
-
pallef1
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
De ser ju sååå goa ut.
Vart och När samt Hur mycket betalade du?????? Lite nyfiken. Kan man fråga vart du bor oxå??? Kanske kan komma titta till hur det SKA se ut :-)))
Vi har samma då ju. 905 + XPA-2. Blir nog ett byte då det kommer ut lite nytt från Emotiva. Men mitt XPA-2 kommer att srå kvar. Jag är kanon nöjd med det steget..
Palle
Postad 28 February 2011 - 15:27
Unregistered792b3403
-
Unregistered792b3403
-
Användare
-
-
159 inlägg
Har följt tråden lite till och från nu. Köpte 890DC, 856 DC, XS plus och Onkyo 1007 från elektrowelt24 förra sensommaren. Då fick jag beskedet att de jag var den sista kunden de skulle sälja till i Sverige, för att sveriges generalagent hade varit på dem gällande de låga priserna. Men skit i det nu...
hur som helst så är jag galet nöjd med kombon Onkyo/Vento. Nu när de är inspelade så låter de galet bra (enligt MINA ljudidéal). trots att rummet är gjort av betong och jag ännu inte haft tid med akustikbiten. kan bara tänka mig hur bar det kommer att låta då.
vill bara slå ett slag för vikten att matcha rätt elektronik med högtalarna. Onkyo är ett givet val, men det finns även mycket annan passande elektronik. Vincent kan jag oxå tänka mig passa fint.
Jag kan starkt rekommendera att iaf provlyssa på dem om ni har möjlighet och om ni funderar på att skaffa ett par Vento. Ni kommer inte att bli besvikna, inte efter de är inspelade framför allt.
Är nu på jakt efter ett slutsteg till dem, mest för att ge dem lite mer kraft. Någon som provad kombon Nad och Canton???
Postad 28 February 2011 - 19:30
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Om jag säger såhär....det kan löna sig att maila electrowelt 24 alternativt ringa dem  Det liksom "ordnar" sig med priser och så ^^ Har följt tråden lite till och från nu. Köpte 890DC, 856 DC, XS plus och Onkyo 1007 från elektrowelt24 förra sensommaren. Då fick jag beskedet att de jag var den sista kunden de skulle sälja till i Sverige, för att sveriges generalagent hade varit på dem gällande de låga priserna. Men skit i det nu... hur som helst så är jag galet nöjd med kombon Onkyo/Vento. Nu när de är inspelade så låter de galet bra (enligt MINA ljudidéal). trots att rummet är gjort av betong och jag ännu inte haft tid med akustikbiten. kan bara tänka mig hur bar det kommer att låta då. vill bara slå ett slag för vikten att matcha rätt elektronik med högtalarna. Onkyo är ett givet val, men det finns även mycket annan passande elektronik. Vincent kan jag oxå tänka mig passa fint.
Jag kan starkt rekommendera att iaf provlyssa på dem om ni har möjlighet och om ni funderar på att skaffa ett par Vento. Ni kommer inte att bli besvikna, inte efter de är inspelade framför allt.
Är nu på jakt efter ett slutsteg till dem, mest för att ge dem lite mer kraft. Någon som provad kombon Nad och Canton???
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|