DAC (Externa)
732 svar till detta ämne
Postad 15 October 2011 - 16:48
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Dem som gått å köpt nya V-DAC II får gärna skriva vad dem tycker om den! Åkte till Hifipunken för att låna hem en sådan men alla var sålda redan 
Börjar också intressera mig för en V-Dac II. Både utseendet och funktionerna lockar samtidigt som de har ett riaa i samma stil. Är det verkligen ingen som har haft nöjet att prova en?
Postad 15 October 2011 - 20:19
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Jag har den första VDAC'en och en PSU till den och gillar denna skarpt, tror inte VDac II låter sämre alls då den är en update från föregående och således kommer vara kanon, dessutom till ett bra pris. Låna och testa om du har möjlighet.
Postad 26 October 2011 - 18:29
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har länge suktat efter Hegel HD10 samt Musical Fidelity M1 Kör just nu Spotify samt FLAC via Windows 7 genom en Nuforce uDAC2 och det låter mycket bra. Men visst blir jag lite nyfiken på vad en dyrare DAC skulle kunna tillföra? Jag har efterallt balanserade ingångar på min Hegel förstärkare.
Postad 26 October 2011 - 21:39
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Jag hade M1:an tidigare och den är oerhört trevlig. Bytte dock till Lead LA-100 nyligen då den passar min personliga smak bättre. M1 är mer lämplig till jazz/klassiskt eftersom den är aningen ljus i karaktären. Lead är mer rock-n-roll med en mustigare klang och mer punch i bas/trummor. Dock saknar Lead balanserade utgångar. PS) Lead låter grymt bra via USB "out of the box" men för att M1 ska låta lika bra via USB krävs en hiFace http://www.m2tech.biz/ DS
Postad 26 October 2011 - 21:55
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Annars köper du denna Teac för 4.000. http://www.teac.eu/h...es/h-01/ud-h01/ Har också asynkron USB vilket borgar för ett jitterfritt USB-ljud. Samt balanserade utgångar!
Postad 27 October 2011 - 17:37
Sondek
-
Sondek
-
Användare
-
-
194 inlägg
Musiland Monitor US 03 och ovan nämda TEAC UD-H01 är två nya spännande DACar med väldigt fina specar för humana priser.
Postad 27 October 2011 - 19:33
Bogge
-
Bogge
-
Forumräv
-
-
802 inlägg
What Hifi testar DACar i November numret.
Arcam rDAC wireless - 5 stjärnor
TEAC UD-H01 - 4 stjärnor
Matrix Mini i - 4 stjärnor
Rega Dac - 5 stjärnor
Hegel HD2 - 3 stjärnor
Firestone Audio iLoweTW - 3 stjärnor
Audiolab M-Dac - 5 stjärnor
Alla brittiska grejjer fick 5 stjärnor. Antar att dom gillar det ljudet 
Audiolab M-Dac blev även DAC of the year.
Redigerat av Bogge, 27 October 2011 - 19:34.
Postad 04 November 2011 - 13:33
Enicar
-
Enicar
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Liten test  av billigare USB D/A .
Alternativt kanske man kan säga att det är min hörsel jag testat
Jag har en ProJect USB-box ( c:a 1.100:-)mellan en Mac Mini 2010 och förstärkaren ( Marantz PM KI Pearl Lite)
Har ett par Amphion Helium3 och nya Argon1 (osäker på vilka jag skall behålla men det är flera saker som skall vägas in)
Fick för mig att testa/jämföra ljudet med en Terratec Aureon Dual USB ( 159 spänn på Webhallen)
Ja, vad ska jag säga? Terratec för 159:- ger lägre nivå på signalen jämfört med Project USB-box.
Detta gör "testande " rätt svårt men jag måste nog tyvärr säga att även om jag kompenserar med volymkontrollen
på förstärkaren så tycker jag inte det är någon större skillnad i ljudet faktiskt. Kanske lite fördel ProJect med lite
"fylligare" ljud.
Provade även den analoga utgången från Mac Mini 2010 mot Project USB Box och det är i mina öron (hjärna?) ingen
himmelsvid skillnad.
Tänker ändå definitivt låna hem några av de nya och hyllade USB-dacarna t ex MF V-dac II och HRT MS II+ 2011.
Kan bli intressant.
Känner mig mentalt stark idag så jag pallar om ni fullständigt dömer ut min hörsel
Postad 06 January 2012 - 13:34
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Känner att jag vill höra lite mer om Musical Fidelity's M1 dac.
Är det någon mer som prövat, lånat hem?
Postad 06 January 2012 - 13:54
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Köpte en Argon DAC1 i veckan till laptopen,kan säga att det blev ett lyft jämfört med den analoga 3.5mm utgången,bättre upplösning,mer definierad bas,kanske något kall i återgivningen.
Bra dac för en billig peng,har dock inte jämfört med dyrare grejer.
Postad 06 January 2012 - 21:01
palletheking
-
palletheking
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Känner att jag vill höra lite mer om Musical Fidelity's M1 dac.
Är det någon mer som prövat, lånat hem?
Jag äger en sådan. Mycket bra dac. Lånade för ett tag sen hem en Arcam Rdac och den tyckte jag lät klart sämre. har också haft MS II+ som också var betydligt sämre i mitt system. M1:an tror jag du skulle bli väldigt nöjd med. jag kör med hiface evo från dator till dac, sen vidare till en naim xs.
Redigerat av palletheking, 06 January 2012 - 21:02.
Postad 08 January 2012 - 19:28
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Nytt på DAC-himlen: Cambridge DacMagic 100: http://www.whathifi....95-dacmagic-100Väntar med spänning på att få höra denna!
Postad 08 January 2012 - 19:54
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Men Erik, har du någon dac eller har gjort jämförelser?Jag har haft: Heeds Dactilus, Hegels H2 och numera Nuforce minsta hemma på prov. Den sistnämnda Nuforce har jag på jobbet. Den enda av de som jag prövat grundligt mot min cd-spelare var HEED, men där tyckte jag att NAD C542 hade en bättre konturskärpa. Men som sagt, skillnaderna var väldigt små.
Postad 08 January 2012 - 20:33
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
I och med att jag pensionerade min dator, för att helt och hållet gå över till Ipad, hade jag inte längre någon nytta av min uDac2 som jag sedan sålde.
Har sedan dess skaffat mig en ljudförmedlare i form av en Airport Express som tyvärr låter rätt trist på den analoga ljudutgången. Har provat att köra den både analogt och digitalt på min faders anläggning och där var skillnaden slående. Därför letar jag nu efter en sparsamt prissatt DAC med optiskt ingång (då min förstärkare saknar detta) och planerar att göra lite jämförelser nu i vår innan jag slutligen bestämmer mig.
Postad 08 January 2012 - 20:39
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag är intresserad av Musical Fidelitys M1 DAC.Orsaken är att jag har alla mina cd-skivor i källaren tillsammans med spelaren. Jag tänker nog försöka att låna hem M1:an och jämföra den mot min lilla Nuforce för att se om det blir någon skillnad. Men för att lägga dessa pengar måste det till en hel del för att shoppa M1:an.
Redigerat av Glidtassen, 08 January 2012 - 20:42.
Postad 09 January 2012 - 00:30
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Hej, kopplade Audiolab M-DAC till tråden.
Någon som lyssnat på både MTech Young och Audiolab? På papperet är Mtech bättre men signalkedjan kortas ju i och med att Audiolab kan kopplas direkt till slutstegen. Sen kostar den både mindre och innehåller fler funktioner. Ännu mer prisvärd blir den ju om man dessutom säljer sitt försteg.
WhatHifi gör inte klart vilken av de två som låter bättre utan "best buy" heter det om Audiolab.
DacMagic är ju lite intressant då den spelar upp musik från hdmaterial, men frågan är om man hör skillnaden i ljudkvalité; men bra för sitt pris. Har hört DacMagic och spänd på hur det låter med den nya för samma utgångspris
Äger för närvarande Emotivas XDA-1 som helt klart spelar mer rent/detaljerat än Dac Magic och kan kopplas direkt till slutstegen men tycker att den är lite kantig i sin presentation framförallt i rockmusik.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 09 January 2012 - 00:34.
Postad 10 January 2012 - 16:10
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Denna spelare kommer ju fungera som dac. Ska få en i veckan så ska bli kul att se vad den går för.
https://www.prisjakt...t.php?p=1028618
Postad 11 January 2012 - 16:51
Unregistered49e83b02
-
Unregistered49e83b02
-
Forumräv
-
-
544 inlägg
Hoppas någon har tid att svara:
Jag har i nuläget en bra HD transport (denon 2500) till en Denon 3808 Reciver sen vidare till ett slutsteg (rotel 1090)
Jag är sugen på att köpa en hegel HD 20 och koppla HD transporten till när jag använder den till musik. Tänkte även ha den att koppla sonos:en till.
så långt är allt lugnt.
MEN Jag skulle gärna ta bort recivern ur kedjan när jag lyssnar på musik. Koppla HD20 direkt till steget och använda den som försteg via dess balanserade utgångar.
Slutsteget har både RCA och balanserade XLR. Idag använder jag RCA ingångarna.
FInns det någon lösning på det här? antar att man behöver en switch eller något liknande?
Postad 11 January 2012 - 19:17
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Denna spelare kommer ju fungera som dac. Ska få en i veckan så ska bli kul att se vad den går för.
https://www.prisjakt...t.php?p=1028618
Fin som tusan men spelar den inte Spotify?
Postad 12 January 2012 - 22:53
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Har kopplat den till USB från min Mac Mini, och kan säga att det låter över förväntan med Pioneer N50.
Den är inte att underskatta som ren dac låter riktigt trevligt plus att den är välbyggd.
Postad 13 January 2012 - 13:29
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Nej, nu har jag redan tröttnat. Orkar inte lägga ner mer tid på att finna den "perfekta" omvandlaren av en digital till en analog signal. Slog till på en kommande budgetvariant igår med leverans i mitten av februari. Vilken det blev får ni se då.
Postad 13 January 2012 - 21:20
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
En Musical Fidelity M1 står hemma hos mig just nu!
Postad 13 January 2012 - 21:51
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1612 inlägg
Vet ej om jag och tjejen har fel på hörseln eller vad det nu är.
Har ett par JMlab cobalt 826 som drivs av en pioneer två kanal förstärkare vid namn a676.
Har en htpc med GA-MA78GM-UD2H moderkort som har inbyggt ljud kort av typen Realtek ALC889A.
Hade hem en BRIK dac som säljs på kjell.com förr 799. Men hörde knappt någon skillnad alls när jag växlade mellan de två.
Lämnade tillbaka den och har nu en HRT Music Streamer II hemma för test. Men hör fan ingen skillnad på den heller.
Har testat musik från grooveshark bad tjejen växla melllan enheterna utan att jag såg vilken det var men det gick inte att höra att det blev bättre än med det inbyggda ljudkortet.
Testade med lite musik i flac men ingen skillnad där heller.
Det som blev bättre var att bruset om man vrider upp förstärkaren mycket försvann.
Ska testa lite mera i morgon. Men man blir ju förvånad att det inte blir någon skillnad när alla skriver att det är STOR skillnad. Ska testa skillnaden mot lapptoppen med.
Har kollat på lite tester av Realtek ALC889A och då framgår det att det är ganska ok ljudkort.
Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 13 January 2012 - 22:13.
Postad 13 January 2012 - 22:30
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Men man blir ju förvånad att det inte blir någon skillnad när alla skriver att det är STOR skillnad. Ska testa skillnaden mot lapptoppen med.
Det kan naturligtvis vara så att det kan finnas en hörbar skillnad men att det av någon orsak (kan finnas många - kanske lika många som att upplevda skillnader kan orsakas av annat än ett dacbyte) inte framgår hos dig. Nu skriver väl inte alla att det är en stor skillnad mellan olika dacar men man skall nog inte bli överraskad över om relativt många upplever skillnader även om det egentligen inte existerar några. Det är så det ofta fungerar i olika sammanhang, ljud inkluderat. Bra om man som du försöker testa förutsättningslöst även om det inte är ett bevis för att inga skillander föreligger.
Postad 14 January 2012 - 01:04
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Nu har jag haft min Musical Fidelity i några timmarDet känns svårt att ge ett korrekt utlåtande, jag har ingen annan digital produkt att jämföra med just nu. Men det är en sedvanligt plug and play produkt. Nästa vecka hoppas jag på att hinna med att ta hem min Nuforce uDAC2 från jobbet för att pröva med M1:an. Musiken i FLAC återges i alla fall med ett mycket fint ljud. Ljudbilden har fin fokus och det är lätt att separera alla skeenden.Men jag vill gärna pröva mot en annan produkt innan jag säger för mycket.
Redigerat av Glidtassen, 14 January 2012 - 01:04.
Postad 14 January 2012 - 11:09
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Anledningen till att jag inhandlar M1:ans DAC handlar om följande: Sedan flytten i somras har alla mina cd-skivor spelare varit nedpackade långt ned i mitt källarförråd. Jag insåg emellertid att jag inte hade plats för alla skivor i lägenheten. Efter att ha prövat den billigare Nuforce uDAC2 var jag så pass imponerad så jag beslöt mig för att utvärdera en dyrare DAC med fler möjligheter. M1:an har många fler ingångar och bla möjlighet för XLR-kontakter som kommer att fungera bra med min Hegel. As we speak: sitter jag och lyssnar på Adele's 21 i Apple Lossless (konverterad FLAC) genom min nya HEED hörlursförstärkare, där också musiken passerad Musical Fidelity's M1 och sedan till mina Beyerdynamic DT990. Jag sitter och dumflinar för mig själv och ångar inte mitt köp, ljudbilden har en stram med ändå mjuk karaktär med gott om detaljer. Jag har varit såld på vinylskivor i många år och lagt ned en hel del pengar på min rigg. Men jag har inte intresserat mig för den digitala världen sedan jag köpte min NAD CD 542, inköpt 2005. Under den kommande veckan hoppas jag på att pröva Nuforce uDAC2 gentemot min Musical Fidelity M1. Det kommer sannolikt inte bli rigorösa blindtester med nivåmatchning, utan mer lättsamma tester. Vi får se vad jag kommer fram till?
Postad 14 January 2012 - 11:28
Buck Rogers
-
Buck Rogers
-
Användare
-
-
177 inlägg
Postad 14 January 2012 - 12:50
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har nu testat denna DAC både genom min Mac och min PC och det är lika lätt.Ljudet är helt underbart och det känns som en otrolig frihet att bara zappa mellan vinyl och digital återgivning.
Postad 14 January 2012 - 15:15
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1612 inlägg
Idag har jag testat HRT lite mera.
Jag kopplade om med rca splitt in på samma ingång så man enkelt kunda swappa i windows mellan ljudkortet och HRT utan att det blev avbrott i musiken.
Innan jag började testa ställde jag in nivån med hjälp av telefonen och en spl app som kunde mäta Db.
Jag ställde in nåvåerna under musik lyssning.
Och märkte att det var olika för olika låtar. Så jag laddade hem en tone generator till datorn och började testa lite.
Kom fram till en mycket intressant skillnad mellan HRT och ljudkortet. HRT hade mycket mera Db vid låga frekvenser.
Upp till ca 150 Hz Sen vart det ingen skillnad. samt lite skillnad på toppen.
Gjorde en liten graf som visar detta.
Namnlös.jpg 25.81K
1 Antal nerladdningar
Nu med denna vetskap började jag testa mera musik med mycket djupbas. Och här hör man faktiskt stor skillnad på ljudkortet och HRT till HRT fördel. Låter ungefär som man slår på loundnessknappen när man växlar till HRT. Mycket mera bas i de låga registren. Lyssnar man på musik utan djupbas så hör varken jag eller två andra någon skillnad alls. en annan fördel är att nivån ut är högre på HRT än från datorn samt att bruset försvinner från datorn men det hörs bara om man har volymen på mer än mycket så det är inget som stör vid normalt lyssnande.
Slutsats. Ska jag behålla HRT? svar nej visst det är skillnad men den skillnaden uppväger inte 1890:- för mig i alla fall.
Ska spara dessa pengar och lägga de på en XTZ D3 ist. då den har mera power och en hyfsad inbyggd dac.
Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 14 January 2012 - 15:20.
Postad 15 January 2012 - 10:00
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Ovan inlägg kan ju få en att fundera på om upplevda skillnader mellan olika dacar inte så mycket handlar om hur ev. problem vid omvandlingen från digital till analog lösts utan snarare om utnivån på det som presenteras, totalt och vid vissa frekvenser?
Jag menar - små skillnader i nivån jitter (och andra "problem") är som regel långt under brusgolvet medans 1 db nivåskillnad i basen nog är klart hörbart för de flesta. Kan en tillverkare "tuna" utsignalen på dacen?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 January 2012 - 10:06.
Postad 15 January 2012 - 10:16
ZaXxx
-
ZaXxx
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
externa dacs och recievers är bortkastad möda enligt mig.
Postad 15 January 2012 - 10:43
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
externa dacs och recievers är bortkastad möda enligt mig.
Extern dac är något som kan vara motiverat i en påkostad anläggning tycker jag, i synnerhet om man använder sig av en teknisk lösning man gillar såsom squeezbox, som inte i sig har en dac som andas high-end. Recivers är jag dock inte så insatt i, men själva tanken med en sådan är väl ändå att den ska vara extern... Sällsynt med recivers som är integrerade i andra produkter, så vitt jag vet förekommer det inte.
Redigerat av hampestampe, 15 January 2012 - 10:44.
Postad 15 January 2012 - 11:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Innan jag började testa ställde jag in nivån med hjälp av telefonen och en spl app som kunde mäta Db. Jag ställde in nåvåerna under musik lyssning.
Att ställa in nivån med en telefon som SPL mätare är dömt att misslyckas. Den är så dålig och oprecis att det är svårt att få ut något vettigt av det hela. Ska man ställa nivån så är det bättre att mäta utgångarna, elektroniskt.
Postad 15 January 2012 - 13:00
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Nja, det håller jag nog inte med om. Att telefonen är dålig som SPL-mätare är väl iofs sant, har själv jämfört med klass 1 mätare som jag har tillgång till, diffar rätt många decibel. Däremot vid en relativ mätning vid tex. en ton borde felmarginalen vara under hörbar nivå och vill man vara på så säker sida som möjligt bör man nog hålla sig inom talfrekvenserna som micken i telefonen är optimerad för.
Att mäta utgångarna elektroniskt är nog bäst som du skriver.
Postad 15 January 2012 - 17:53
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Nja, det håller jag nog inte med om. Att telefonen är dålig som SPL-mätare är väl iofs sant, har själv jämfört med klass 1 mätare som jag har tillgång till, diffar rätt många decibel. Däremot vid en relativ mätning vid tex. en ton borde felmarginalen vara under hörbar nivå och vill man vara på så säker sida som möjligt bör man nog hålla sig inom talfrekvenserna som micken i telefonen är optimerad för. Att mäta utgångarna elektroniskt är nog bäst som du skriver.
Håller helt med dig. Mätningen är ju relativ, det är ju inte de faktiska nivåerna som är intressanta i detta fallet, Vilken app har du använt?
Postad 15 January 2012 - 18:02
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ovan inlägg kan ju få en att fundera på om upplevda skillnader mellan olika dacar inte så mycket handlar om hur ev. problem vid omvandlingen från digital till analog lösts utan snarare om utnivån på det som presenteras, totalt och vid vissa frekvenser? Jag menar - små skillnader i nivån jitter (och andra "problem") är som regel långt under brusgolvet medans 1 db nivåskillnad i basen nog är klart hörbart för de flesta. Kan en tillverkare "tuna" utsignalen på dacen?
Undrar om du inte har en poäng där. Min Arcam fläskar på rätt rejält i basen faktiskt. Visst händer det grejer hela vägen men den tllförda "matigheten" i basen är nog det man upplever tydligast.
Postad 15 January 2012 - 18:29
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Däremot vid en relativ mätning vid tex. en ton borde felmarginalen vara under hörbar nivå och vill man vara på så säker sida som möjligt bör man nog hålla sig inom talfrekvenserna som micken i telefonen är optimerad för.
Man kan höra skillnaden på så lite som 0,2 dB, vilket är långt under maginalen för de flesta vanliga SPL mätare.
Postad 15 January 2012 - 19:04
egoBen
-
egoBen
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Jag hänger nog inte riktigt med här. Är det bara själva volymen vid olika register ni diskuterar, och utifrån detta drar slutsatser om en viss dac är värd pengarna eller ej. Är inte det ganska märkligt. Det borde väl vara ljudkvaliteten, hur den nu definieras, som måste jämföras.
Jag själv har aldrig jämfört externa dacar sida vid sida, utan bara jämfört med hörlursutgången på datorn. Jag upplevde skillanden som enorm, men det beror nog mest på att hörlursutgången inte är gjord för att kopplas till en hyfsat bra stereo.
Postad 15 January 2012 - 19:55
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Jag har stortestat 3 dacar denna vecka och säga att alla har sina olika karaktären, hör man inte det får man tvätta sina öron  Min rigg består av.... Naim SuperNaitSystem Audio Ranger MasterMac MiniDacarna jag testat är HRT Music Streamer II plus, Pioneer N50, och Hegel HD 11Kan också säga att skillnaderna är betydligt större med en bra 2 kanalare i jämnförelse med en bioreciver som i de flesta fall inte har speciellt påkostade analoga RCA ingångar. Men bara för att det är skillnader är det inte lätt att välja en självklar dac...... alla dessa låter bra beroende på rum, preferencer mm. Mest lika låter HRT och Pioneer sedan har vi Hegel som låter lite annorlunda. Hegels rösterna kliver fram ett snäpp i ljudbilden och det gillar jag, men jag kommer inte riktigt överens med basgången i den lite för kraftfull ja nästan tendens till bummelbas i mitt rum. Hegen kan även bli lite energisk till viss musik vid höga volymer känns som man får släppa lite tidigare på gasen blir lite för ljust ljud liksom. Ja låter kanske lite konstig men den har en lite ljus topp samtidigt som basen nästan är för kraftfull i en viss frekvens. Bäst botten av alla har Pioneer, jag skulle önska Pioneers botten och Hegels topp då hade jag gillat ljudet. (Känns som jag gav Hegel lite kritik, men så är det inte, den låter riktigt bra. Passar helt enkelt inte till min uppsättning)
Redigerat av Audio One, 20 January 2012 - 22:17.
Postad 15 January 2012 - 21:33
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jag har stortestat 3 dacar denna vecka och säga att det inte är skillnad på dac till dac jo då får man nog tvätta sina öron 
Min rigg består av....
Naim SuperNait
System Audio Ranger Master
Mac Mini
Dacarna jag testat är HRT Music Streamer II plus, Pioneer N50, och Hegel HD 11
Kan också säga att skillnaderna är betydligt större med en bra 2 kanalare i jämnförelse med en bioreciver som i de flesta fall inte har speciellt påkostade analoga RCA ingångar. Men bara för att det är skillnader är det inte lätt att välja en självklar dac...... alla dessa låter bra beroende på rum, preferencer mm.
Mest lika låter HRT och Pioneer sedan har vi Hegel som låter lite annorlunda. Hegels rösterna kliver fram ett snäpp i ljudbilden och det gillar jag, men jag kommer inte riktigt överens med basgången i den lite för kraftfull ja nästan tendens till bummelbas i mitt rum. Hegen kan även bli lite energisk till viss musik vid höga volymer känns som man får släppa lite tidigare på gasen blir lite för ljust ljud liksom. Ja låter kanske lite konstig men den har en lite ljus topp samtidigt som basen nästan är för kraftfull i en viss frekvens. Bäst botten av alla har Pioneer, jag skulle önska Pioneers botten och Hegels topp då hade jag gillat ljudet.
(Känns som jag gav Hegel lite kritik, men så är det inte, den låter riktigt bra. Passar helt enkelt inte till min uppsättning)
Det är inte så stor skillnad som prislappen vill få det till alla gånger. Tror det är rummet och placering som ger det där ljusa eller att bas eller annat hamnar ur fas med resten av registren med en mer avslöjande dac Speciellt med tanke på att dina högtalare borde klara av en neutral återgivning. Verkar finnas ont om dac:ar som går att koppla direkt till slutstegen. Upplever att den största skillnaden ligger i förkortad signalväg som det är nu. EDIT: såg nu att Cambridge Audio gjort en trådlös variant som går att koppla direkt till slustegen
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 15 January 2012 - 22:33.
Postad 15 January 2012 - 21:54
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Håller helt med dig. Mätningen är ju relativ, det är ju inte de faktiska nivåerna som är intressanta i detta fallet, Vilken app har du använt?
Ingen aning faktiskt. En kollega hade laddat hem en app till sin iPhone och vi testade att mäta fläktarna i ventilationen, ganska högljudda, på kontoret. Det diffade 4-5 dB mot Bruel & Kjearen. Man kan höra skillnaden på så lite som 0,2 dB, vilket är långt under maginalen för de flesta vanliga SPL mätare.
Är det så verkligen? Har du testat? Det är möjligt att du har rätt, jag har inte testat men blev lite nyfiken så jag får nog göra det. Men jag tycker nog att felmarginalen borde ligga under 0,2 dB vid en given frekvens där telefonens mick har sitt optimala frekvensområde. Men som sagt, jag har inte testat.
Postad 15 January 2012 - 22:28
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ingen aning faktiskt. En kollega hade laddat hem en app till sin iPhone och vi testade att mäta fläktarna i ventilationen, ganska högljudda, på kontoret. Det diffade 4-5 dB mot Bruel & Kjearen.
Är det så verkligen? Har du testat? Det är möjligt att du har rätt, jag har inte testat men blev lite nyfiken så jag får nog göra det. Men jag tycker nog att felmarginalen borde ligga under 0,2 dB vid en given frekvens där telefonens mick har sitt optimala frekvensområde. Men som sagt, jag har inte testat.
4-5 dB! Jag är nog böjd att hålla med Karlsson trots allt..Kör också Bruel och kjaer på jobbet men den är inte direkt mobil. Därför tyckte jag att det kunde vara bra med en iphone app till såna här ändamål.
Postad 16 January 2012 - 06:14
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Min Musical Fidelity M1:a sjunger på med bra resultat.Jag har haft en romantisk vurm för vinylen i många år häute i forumet, men så prövade jag denna dac. Just nu känner jag hur användarvänligheten drar det längsta strået när det kommer till ljuduppspelning, och om det sedan visar sig att det inte är några större skillnader mellan denna DAC och min Nuforce uDAC lämnar mig i så fall aningen besviken. Men som FLAC filer låter just nu: WOW! Har spelat denna DAC bredvid vinylutgåvor, och jag måste säga det M1:an verkar vara en killer.
Postad 16 January 2012 - 07:31
palletheking
-
palletheking
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Det var just när M1:an kom hem till mitt vardagsrum som jag beslöt mig för att skrota vinylspelaren. Användarvänligheten i kombination med att det nu låter minst lika bra, fällde avgörandet. Jag hade en skapligt påkostad vinylspelare för ca 15000 kr riia och pickup .
Postad 16 January 2012 - 07:34
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Min Musical Fidelity M1:a sjunger på med bra resultat.
Jag har haft en romantisk vurm för vinylen i många år häute i forumet, men så prövade jag denna dac. Just nu känner jag hur användarvänligheten drar det längsta strået när det kommer till ljuduppspelning, och om det sedan visar sig att det inte är några större skillnader mellan denna DAC och min Nuforce uDAC lämnar mig i så fall aningen besviken. Men som FLAC filer låter just nu: WOW! Har spelat denna DAC bredvid vinylutgåvor, och jag måste säga det M1:an verkar vara en killer.
Oj oj oj glidis. Har du ramlat o slagit dig eller är du bara fast i nyhetens behag? Det är ju roligt om du är nöjd med ljudet i din nya burk och vi får se hur länge det tar innan du stressat igenom din skivsamling och saknar dina fina konvolut och det som allt handlar om MUSIK. Får jag ta tillfället och tipsa alla om en bra dac så ta en titt på AMR DP-777 den har jag haft hemma och det var en riktigt bra dac som lirar musik och inte bara ljud. Ha det gött glidis så hörs o syns vi kanske i framtiden mvh Jas
Postad 16 January 2012 - 09:50
ZaXxx
-
ZaXxx
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Nån som vet vilken typ av dac Musical Fidelity M1 bygger på?
Postad 16 January 2012 - 10:35
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Man kan höra skillnaden på så lite som 0,2 dB, vilket är långt under maginalen för de flesta vanliga SPL mätare.
Nu blir jag lite förvirrad. Så här har du sagt om öron kontra mätredskap tidigare. "de är 10000 gånger mer pålitliga än mänskliga öron" och " i jämförelse med mätredskap är de rätt usla". Har fullt förtroende för dina kunskaper Karlsson. Upplys mig!
Redigerat av laddie15, 16 January 2012 - 11:04.
Postad 16 January 2012 - 11:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nu blir jag lite förvirrad. Så här har du sagt om öron kontra mätredskap tidigare. "de är 10000 gånger mer pålitliga än mänskliga öron" och " i jämförelse med mätredskap är de rätt usla". Har fullt förtroende för dina kunskaper Karlsson. Upplys mig! 
Vad är problemet? Att det finns dåliga mätinstrument och det finns bra.
Postad 16 January 2012 - 11:24
twintin
-
twintin
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Man kan höra skillnaden på så lite som 0,2 dB
Är du säker på det ? Vad jag kunnat läsa mig till motsvarar 1 dB typ en myggas vingslag på ca 3 meters avstånd dvs. knappt hörbart. Emedan nyfödda kan uppfatta denna skillnad så är det nog högst ovanligt att ett par väl inkörda öron som dina och mina kan det. I alla fall vad jag kunnat läsa mig till, så därför ställer jag mig lite frågande till ditt påstående om hörbar skillnad på 0.2 dB ?? http://www.ecoustics...les/489484.html
Redigerat av twintin, 16 January 2012 - 13:33.
Postad 16 January 2012 - 12:30
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Är du säker på det ? Vad jag kunnat läsa mig till motsvarar 1 dB typ en myggas vingslag på ca 3 meters avstånd dvs. knappt hörbart. Emedan nyfödda kan uppfatta denna skillnad så är det nog högst ovanligt att ett par väl inkörda öron som dina och mina kan det. I alla fall vad jag kunnat läsa mig till, så därför ställer jag mig lite frågande till ditt påstående om hörbar skillnad på 0.2 dB.
http://www.ecoustics...les/489484.html
Där är jag nog på karlssons linje. Har du tillfälle att prova så gör det. Skulle faktiskt tro att 0,2 dB stämmer rätt bra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|