Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC DLA-X30 vs Epson EH-TW9000

323 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 July 2012 - 09:37

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0

Beror ju på storleken på bilden. Om du utgår från din, mycket större storlek, så är det så klart inget problem. Men om du skulle utgå från, som jag kör, mycket mindre storlek så är det inte lika lugnt. ;)

Men olika människor kan ju leva med olika problem, så det går ju ändå inte att avgöra åt någon annan.

För övrigt är TW9000 mer korrekt, och kalibreras med fördel, utifrån Natural läget framför Cinema.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

var går "gränsen" i bild storlek då,för att inte lusstyrkan skall vara ett problem i ett mörkt rum? Vilka duk storlekar har ni?

Postad 15 July 2012 - 13:42

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 1

var går "gränsen" i bild storlek då,för att inte lusstyrkan skall vara ett problem i ett mörkt rum?

Gränsen går där du inte längre finner bilden bra, med DINA krav och preferenser. Detta är problemet när du försöker läsa dig till vilka produkter som är lämpliga. Det är helt omöjligt, eftersom folk tycker olika. Tex kan Nisse sitta med en begagnad proj från 2002 och skjuta mot en randig tapet och tycka att det är ju kanon detta med stor bild. Samtidigt så sitter Kalle med en sprillans ny proj och dyraste Stewartduken och tycker det kunde gott varit lite bättre skärpa i bilden. Helt om omöjligt för dig att veta vem som tycker som du, och upplever bilden på samma sätt. Du måste titta själv!

Din fråga blir lite som att på ett motorforum fråga hur många hästar behöver motorn ha för att göra bilen tillräckligt snabb? Blir nog rätt varierande svar där...Varför? Jo, för att folk tycker olika.

För att kunna hjälpa dig så måste du först ha tittat så att man kan referera till olika saker som man kan relatera till.

Vilka duk storlekar har ni?

Tsartis kör med en ca 260cm bred ReActII, om jag inte missminner mig. Jag körde, när jag skrev inlägget om solglasögonen, på en 170cm bred Dalite HC duk. Nu kör jag på en 160cm Stewart Firehawk. (Kan tyvärr inte ha större i sovrummet eftersom väggen inte är större.)

Men vad vi kör på är halvt ointressant. Det är ju inte säkert att du hade upplevt bilden hos mig som "för ljusstark", med TW9000, bara för att jag gör det. Så länge du inte vet att dina preferenser är likadana som mina så spelar det ju ingen roll vad jag tycker, eller hur?

MVH

Postad 15 July 2012 - 14:36

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Gränsen går där du inte längre finner bilden bra, med DINA krav och preferenser. Detta är problemet när du försöker läsa dig till vilka produkter som är lämpliga. Det är helt omöjligt, eftersom folk tycker olika. Tex kan Nisse sitta med en begagnad proj från 2002 och skjuta mot en randig tapet och tycka att det är ju kanon detta med stor bild. Samtidigt så sitter Kalle med en sprillans ny proj och dyraste Stewartduken och tycker det kunde gott varit lite bättre skärpa i bilden. Helt om omöjligt för dig att veta vem som tycker som du, och upplever bilden på samma sätt. Du måste titta själv!

Din fråga blir lite som att på ett motorforum fråga hur många hästar behöver motorn ha för att göra bilen tillräckligt snabb? Blir nog rätt varierande svar där...Varför? Jo, för att folk tycker olika.

För att kunna hjälpa dig så måste du först ha tittat så att man kan referera till olika saker som man kan relatera till.

Tsartis kör med en ca 260cm bred ReActII, om jag inte missminner mig. Jag körde, när jag skrev inlägget om solglasögonen, på en 170cm bred Dalite HC duk. Nu kör jag på en 160cm Stewart Firehawk. (Kan tyvärr inte ha större i sovrummet eftersom väggen inte är större.)

Men vad vi kör på är halvt ointressant. Det är ju inte säkert att du hade upplevt bilden hos mig som "för ljusstark", med TW9000, bara för att jag gör det. Så länge du inte vet att dina preferenser är likadana som mina så spelar det ju ingen roll vad jag tycker, eller hur?

MVH

Så sant!
Bestäm först vilken budget du ska ha på hemmabion. Ta sen omdömena på Prisjakt och här på forumet enbart som ett tips på vilka dukar, projektorer m.m. du kan titta vidare på i första hand. Men bara för att flera har hyllat t.ex. en projektor i din prisklass så betyder inte det att den passar dig och passar ditt hem. Man måste alltid göra "fotarbetet" själv, det finns inga genvägar vad jag vet i.a.f.

Postad 15 July 2012 - 15:17

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Ok ,jag är helt med på detta ! att man måste se själv för att bestämma vad man tycker o skapa en egen åsikt, ni missförstod frågan tänk samtal i verkliga livet när man fråga någon något så är i alla fall mit syfte att få svar vad den personen tycker, jag förväntar mig inget svar som skall tala om eller göra tydligt för mig vad JAG tycker eller borde tycka :) så jag omformulerar frågan , vad anser ni själva är en lagom bild storlek utan att NI skall tycka att styrkan på ljuset är för starkt.

Jag tycker tex att det var intressant att läsa vilka tum ni kör på och vilken duk Marcus använde när han tyckte till.

Marcus med all respekt , jag vet att ni är kunniga och alltid förespråkar att man måste se själv , men när jag ställer frågor och funderingar här på forumet är det ju för att få andras åsikter som input, annars är ju forumet helt onödigt .
Liksom när andra frågar då svarar jag ju efter vad jag tycker, något annat kan jag inte och begär inte i heller av någon annan .

Redigerat av Biomax, 15 July 2012 - 15:24.

Postad 15 July 2012 - 22:01

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Hört att de finns de som fått ojämn skärpa när lensshift används, men det gäller kanske i lägre prisklasser med enklare optik och inte tw9000?

Postad 16 July 2012 - 05:42

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Hört att de finns de som fått ojämn skärpa när lensshift används, men det gäller kanske i lägre prisklasser med enklare optik och inte tw9000?

Lens shift behöver du knappast oroa dig för. Det ska inte ge någon direkt påverkan på bilden.
Däremot ska man undvika keystone.

http://www.bambooav....lens-shift.html

Redigerat av Unregistered6dec62d4, 16 July 2012 - 05:44.

Postad 16 July 2012 - 10:13

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Marcus med all respekt , jag vet att ni är kunniga och alltid förespråkar att man måste se själv , men när jag ställer frågor och funderingar här på forumet är det ju för att få andras åsikter som input, annars är ju forumet helt onödigt .
Liksom när andra frågar då svarar jag ju efter vad jag tycker, något annat kan jag inte och begär inte i heller av någon annan.

Självklart. Men om du ställer en fråga som är omöjlig att svara på så vore det tjänstefel att inte berätta det för dig.

Om du aldrig har ätit frukt och ställer frågan: Hur smakar en banan? Då blir det mycket svårt(läs omöjligt) för någon att beskriva det för dig. Först måste du smaka några andra frukter för att man ska kunna beskriva hur en banan förhåller sig till dessa.

Därför skrev jag också följande rad i mitt förra svar: För att kunna hjälpa dig så måste du först ha tittat så att man kan referera till olika saker som man kan relatera till.

För att jag svarar som jag gör, så utesluter det ju inte att någon annan inte kan försöka förklara hur bananen smakar för dig... <_<

MVH

Postad 16 July 2012 - 10:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Lensshift ger en påverkan på bilden, speciellt i dess ändlägen. Påverkan är i de flesta fall inte så påtaglig men kan innebära problem om man har höga krav. Mest påtagligt är det på maskiner med mycket lensshift, där man shiftar mer än dess egna bildhöjd. Problemen brukar synas i form av oskärpa och att bilden "dras" ut något och ger en typ av skuggbildning. För en normalanvändare (vad det nu betyder?) så är det oftast inget problem och fördelarna med lensshift överväger för det mesta det mindre kvalitetstappet i bild.

Tsartis som skrev tidigare vet jag upplevde detta(på sin TW9000) när han satte upp sina prylar, men ansåg sig kunna leva med det när han hade konstaterat "problemet". Rätta mig gärna om jag har fel, Tsartis.

MVH

Postad 16 July 2012 - 14:23

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0

Självklart. Men om du ställer en fråga som är omöjlig att svara på så vore det tjänstefel att inte berätta det för dig.

Om du aldrig har ätit frukt och ställer frågan: Hur smakar en banan? Då blir det mycket svårt(läs omöjligt) för någon att beskriva det för dig. Först måste du smaka några andra frukter för att man ska kunna beskriva hur en banan förhåller sig till dessa.

Därför skrev jag också följande rad i mitt förra svar: För att kunna hjälpa dig så måste du först ha tittat så att man kan referera till olika saker som man kan relatera till.

För att jag svarar som jag gör, så utesluter det ju inte att någon annan inte kan försöka förklara hur bananen smakar för dig... <_<

MVH

Marcus, med risk att vara "dryg" jag vill inte dra ut på ämnet egentligen, men jag förstår hur du menar , kanske du inte förstår hur jag menar, jag omformulerade frågan för jag insåg att den var fel, som man fråga får man svar, jag ändrade till var du tycker gränsen går och vilken storlek du har på din skärm, det var inte omöjligt att svara på , jag fick svar o är mer än nöjd.

Postad 16 July 2012 - 14:32

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Är det samma glasögon till 9000 som till 6000 ? en del skriver att Epsons inte är så smidiga, kanske man skall fundera på panasonic,s ögon i stället då ?

, citat "Ett par 3D-glasögon ingår, men de sitter tyvärr väldigt illa på huvudet. De är tunga, skaver på näsan och kan innebära att många undviker att titta på 3D-film."

Press-stopp .... ändrar frågan ovan till vad tycker DU om epsons glasögon, om jag tycker de är smidiga eller ej kan ingen svara på :)

Redigerat av Biomax, 16 July 2012 - 14:33.

Postad 16 July 2012 - 15:54

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Biomax: Jag föredrar panasonics modell mer än Epsons egna. Vet ej dock vilken panasonic modell som passar då det finns varianter som icke fungerar (dem nyaste?!?).

Postad 16 July 2012 - 16:30

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Kolla efter att det står 3D3 i serienr till dem :)

Postad 16 July 2012 - 23:47

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Lensshift ger en påverkan på bilden, speciellt i dess ändlägen. Påverkan är i de flesta fall inte så påtaglig men kan innebära problem om man har höga krav. Mest påtagligt är det på maskiner med mycket lensshift, där man shiftar mer än dess egna bildhöjd. Problemen brukar synas i form av oskärpa och att bilden "dras" ut något och ger en typ av skuggbildning. För en normalanvändare (vad det nu betyder?) så är det oftast inget problem och fördelarna med lensshift överväger för det mesta det mindre kvalitetstappet i bild.

Tsartis som skrev tidigare vet jag upplevde detta(på sin TW9000) när han satte upp sina prylar, men ansåg sig kunna leva med det när han hade konstaterat "problemet". Rätta mig gärna om jag har fel, Tsartis.

MVH

Jaså?
Folk säger olika angående detta. Filmfanatiker säger det inte ger någon påverkan alls. Hmm, alltså gör det det trots allt.
Finns det någon gräns där man börjar märka av oskärpan etc i bilden, eller märker man det även med lite lens shift? Om man använder låt säga 80% utav enbart vertikal lens shift, hur blir bilden då, eller var går gränsen innan man generellt börjar lägga märke till det?
mvh

Postad 17 July 2012 - 01:44

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Inte i upplösning nej! Men enligt vissa så kan man få skärpe förlust, vilket jag själv inte på de två med lens-shift jag haft märkt av.

Postad 17 July 2012 - 08:45

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Jaså?
Folk säger olika angående detta.

Det beror på att man har olika erfarenheter. Som jag tidigare skrev så finns det användare som har en gammal projektor och skjuter mot en randig tapet som är nöjda. Men det finns också motsattsen som kräver mycket mer.

Filmfanatiker säger det inte ger någon påverkan alls.

Och det är direkt felaktigt(om han nu har skrivet det?). Optik är som skarpast i centrum, det är ganska välkänt. Om du då flyttar bilden längre ut mot utkanten av optiken så får du en påverkan på bilden. Om den är liten, påtaglig eller stor beror förstås på många saker såsom duk, bildavstånd, projektorns(och optikens) kvalitet etc. Sen beror det förstås på hur höga krav användaren har.

Finns det någon gräns där man börjar märka av oskärpan etc i bilden, eller märker man det även med lite lens shift?

Det beror, som sagt, på många faktorer. Men som jag svarade i förra inlägget så i de flesta situtationer är det svårt att se någon skillnad så länge man håller sig inom bildhöjden med projektorn.

Är detta ett problem för förstagångsköparen? Nej, absolut inte. Jag tycker att du fokuserar på helt fel saker när du letar en lösning till dig. Skärpan i bilden påverkas av otroligt många saker, och att du då snöar in på helt fel saker gör att du kommer längre från ditt mål som förmodlingen är samma som för de flesta. Att hitta en bra lösning för dina krav, för så lite pengar som möjligt.

Men det blir lätt så när man sitter framför datorn och försöker sålla all information. Det är just därför jag väldigt ofta försöker predika att man ska ge sig ut och titta istället. Då får man ett bättre perspektiv för vad som faktiskt är viktigt och vad som är mindre viktigt. Det finns trots allt inga perfekta produkter.

Hoppas svaren hjälper dig något, även om det inte är exakt vad du önskar höra.

MVH

Postad 17 July 2012 - 08:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Inte i upplösning nej! Men enligt vissa så kan man få skärpe förlust, vilket jag själv inte på de två med lens-shift jag haft märkt av.

Det beror på vad man menar med upplösning. Du påverkar inte den direkta upplösningen som projektorn skjuter ut från dess panel(er). Men upplösningen i bilden påverkas i allra högsta grad. Om du tex ställer om fokus på din projektor så att bilden blir suddig. Då visar du ju fortfarande samma antal pixlar från projektorn, men upplösningen i bilden är ju mycket lägre.

Väldigt många testinstanser(och tidningar) mäter ju så när de testar kameror. De mäter helt enkelt hur hög upplösning det blir kvar i bilden när kameran har en viss optik(om den är utbytbar). När de tex höjer känsligheten(ISO) så minskar upplösningen i bilden, men kamerans faktiska upplösning är ju densamma.

Så jag förstår vad du menar, och du har rätt om skillnaden mellan lensshift och keystone, men upplösning kan innebära flera saker. Det allra viktigast är ju trots allt vilken bildkvalitet(i det är fallet skärpa) man får ut i slutänden och det påverkas av väldigt många saker, både i projektorn men också av duken och i viss mån rummet.

MVH

Postad 17 July 2012 - 16:32

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Jaha så har man Tw9000 hemma, valde W modellen trots att jag först nu insåg att den bara finns i vit ? hur tänkte man där när man gör de i olika färger, varför vit proj till hemmabio ? nåja fortsättning följer, hoppas jag valde "rätt" proj, får sluta läsa om projar nu, för snart kommer någon bättre som jag vill ha :)

Postad 17 July 2012 - 17:01

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Jaha så har man Tw9000 hemma, valde W modellen trots att jag först nu insåg att den bara finns i vit ? hur tänkte man där när man gör de i olika färger, varför vit proj till hemmabio ? nåja fortsättning följer, hoppas jag valde "rätt" proj, får sluta läsa om projar nu, för snart kommer någon bättre som jag vill ha :)

Vit och trådlöst för vardagsrum och svart med kabel för entusiasten med biogrotta.

Men det är bara min gissning...

Hoppas du blir nöjd med ditt val även om jag misstänker du har köpt den "otittad"?

MVH

Postad 17 July 2012 - 17:08

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Nä inte helt otittad, jag tittade på den hos säljaren, det blev ingen helt ny utan köpte av privat person i Danmark/ Helsingör, hittade inga beg i sverige, bra pris tror jag 12.000 med ca 500 timmar , fast då la jag ner ca 800 på resan med, så säg ca 13.000 kr den ligger väl på ca 29 som ny ?
Jag har mörkare hemma eller jag vill ha mörkt när jag tittar på film , så mitt enda oros moment är nu om jag kommer att bli besviken ,pga av högt ljus

Postad 17 July 2012 - 17:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
Riktpris är 27 i Sverige. Det låter ändå som ett bra pris iaf.

Hoppas det blir bra.

MVH

Postad 17 July 2012 - 17:17

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Är det så? där hittade jag utan W och med W trodde jag låg det högre ialla fall här om man inte köper på import https://www.prisjakt...kt.php?p=967598

men hur som helst är jag nöjd med priset

Postad 17 July 2012 - 18:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
Du har rätt, 29900kr är riktpris på -w.

Mvh
Marcus

Postad 17 July 2012 - 21:03

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Nä inte helt otittad, jag tittade på den hos säljaren, det blev ingen helt ny utan köpte av privat person i Danmark/ Helsingör, hittade inga beg i sverige, bra pris tror jag 12.000 med ca 500 timmar , fast då la jag ner ca 800 på resan med, så säg ca 13.000 kr den ligger väl på ca 29 som ny ?
Jag har mörkare hemma eller jag vill ha mörkt när jag tittar på film , så mitt enda oros moment är nu om jag kommer att bli besviken ,pga av högt ljus

jag köpte 9000W just för att den är vit :). Smälter in perfekt i mitt vita v-rum. Och med en reactduk så blir svärtan heeeelt ok den med.

Trådlösa funktionen ligger oanvänd.

Postad 17 July 2012 - 23:27

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0

jag köpte 9000W just för att den är vit :). Smälter in perfekt i mitt vita v-rum. Och med en reactduk så blir svärtan heeeelt ok den med.

Trådlösa funktionen ligger oanvänd.

Vad kör du för tum ? vit rum, för övrigt mörklagt ? är det en grå duk ? gain ?

Postad 18 July 2012 - 00:12

manuelandrei
  • manuelandrei
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
So whats the verdict? Det börjar bli en märkbar prisskillnad på dessa produkter.

Jag ska snart investera i min första projektor och med mina förutsättningar så känns TW-9000 och en Euroscreen Frame Vision Light som en bra kompromiss. Vita väggar och tak samt stora panoramafönster. Dessa ska förvisso täckas med mörkläggningsgardiner men det kommer ändå läcka in ljus från trappan upp till övervåningen.

Kommer svärtan från JVC DLA-X30 att göra sig märkbar under dessa förutsättningar?

Postad 18 July 2012 - 09:43

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
JVC släcker ner bättre dvs ju mörkare du har i rummet ju bättre upplever du svärtan på duken, tänk så här en proj kan inte "skicka svart ljus" den kan bara sluta skicka ljus där det är svart i bilden, dvs du kan aldrig få svartare på duken än vad duken är i sig själv när du släcker ner i rummet.
JVC släcker ner bättre, TW9000 har dock högre ljusstyrka som gör att du i ett ljusare rum ändå kan uppleva bra svärta eftersom du omedvetet jämför kontrasten, dvs det ljusa bli ljusare

Postad 18 July 2012 - 10:29

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Dessa ska förvisso täckas med mörkläggningsgardiner men det kommer ändå läcka in ljus från trappan upp till övervåningen.

Kommer svärtan från JVC DLA-X30 att göra sig märkbar under dessa förutsättningar?

Går inte att svara på med den beskrivningen. Beror helt på hur mycket ljus som läcker från trappan till rummet som ska visa bilden. Desto mörkare du kan få i rummet, desto större chans att X30 kan ge en fördel i svärtan.

MVH

TW9000 har dock högre ljusstyrka

Högre okalibrerat ljusflöde, ja. När de är kalibrerade eller inställda så att de ger en tämligen korrekt bild så är de ungefär lika ljusstarka.

MVH

Postad 18 July 2012 - 14:17

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Vad kör du för tum ? vit rum, för övrigt mörklagt ? är det en grå duk ? gain ?

116", vitt rum, mörkläggningsrullgardiner, duken är en högkontrastduk och den är rätt grå, vet ej gain (kanske 0.8?)

Postad 18 July 2012 - 22:49

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Det är bra att veta att du inte märkt av något utav det. Jag själv har ju beställt takfäste så är väl då lite åsäker på om jag trots allt ska tilta den lite eller bara använda lens shift... Hmm.

Och det är direkt felaktigt(om han nu har skrivet det?). Optik är som skarpast i centrum, det är ganska välkänt. Om du då flyttar bilden längre ut mot utkanten av optiken så får du en påverkan på bilden. Om den är liten, påtaglig eller stor beror förstås på många saker såsom duk, bildavstånd, projektorns(och optikens) kvalitet etc. Sen beror det förstås på hur höga krav användaren har.

Okej. Jo det är det du sagt tidigare har jag för mig, så blev lite förvirrad.
För din information kommer jag kasta bilden från ungefär 3.5 meter mot grandview velvet 1 gain duk från taket ner mot duken. Jag tror det kommer vara upp mot 2 meter ner till mitten.
Anser du att det vore bättre att tilta projektorn och riskera lite snea kanter (antar keystone är uteslutet?) eller använda enbart lens shift för eventuell oskarpare bild?
Där har du mina förutsättningar.

Är detta ett problem för förstagångsköparen? Nej, absolut inte. Jag tycker att du fokuserar på helt fel saker när du letar en lösning till dig.

Tycker inte jag.. Vill bara uppnå det optimala för mina förhållanden, det brukar jag göra oavsett vad det gäller.

Postad 19 July 2012 - 09:35

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Tycker inte jag.. Vill bara uppnå det optimala för mina förhållanden, det brukar jag göra oavsett vad det gäller.

Förstår dig, man vill ju göra så bra man kan, samma läge för mig, det är så enkelt att hänga upp 9000 i det fäste jag har och shifta ner bilden rätt, men när jag gjort detta kommer jag att sitta o leta o fundera på om shiften påverkar min bild... varför tog jag mig inte några timmars mer jobb o sänkte takfästet så bilden kom rätt utan att använda shift... ett par timmar för att slippa tänka på detta i flera år..

Postad 19 July 2012 - 10:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Anser du att det vore bättre att tilta projektorn och riskera lite snea kanter (antar keystone är uteslutet?) eller använda enbart lens shift för eventuell oskarpare bild?

Jag skulle nog inte valt att tilta projektorn själv för då kan du få problem med ojämn skärpa i höjdledd. Antingen så använder du lensshift för en snygg installation eller så låter du projektorn komma längre ned för en optimal bildkvalitet. Jag föreslår att du provar först och tittar på bilden när du sätter projektorn där du vill ha den. Ser du ingen skillnad så behåller du den där. Ser du en skillnad så får du ta ställning till om det är värt att sätta den längre ner för det du vinner. (Du behöver naturligtvis inte montera den när du testar utan du ställer den med liknande höjdförhållande för att kunna jämföra) Ta upp menyn och kika på den så ser du enkelt när skärpan avtar och eventuella artefakter uppkommer.

Det är ju inte det som det handlar om. Det handlar om att lägga fokus på det som verkligen är viktigt. Om du ska köpa en bil så är kanske inte det första du gör att kollar vilket material motorns topplock har...Betydligt viktigare, för en normal kund, att provköra bilen så att den är bekväm och att man trivs med känslan.

Vad jag menar är att all den tiden och kraften som du lägger på att, som du beskriver, "uppnå det optimala" kanske du skulle lägga på att åka och titta för att lära dig mer om produkterna i praktiken, istället för att försöka läsa dig till faktan. Det är jättebra att vara påläst, men ingenting kan ersätta att titta på prylarna live och det är först då som teori och praktik går att förstå och ringa in vad man själv tycker.

Självklart kan man köpa prylarna man tror på och testa sig fram, men det kan kosta mer i längden och ta längre tid att nå målet.

MVH

Postad 19 July 2012 - 15:31

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0
Har inte epson helt tagit bort keystonefunktionen just för att dom har så stor lensshift? 3200/3600 har väl inte det om jag minns rätt, så då återstår ju bara att sätta den rätt. Rätt/fel?

Postad 19 July 2012 - 16:16

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Har inte epson helt tagit bort keystonefunktionen just för att dom har så stor lensshift? 3200/3600 har väl inte det om jag minns rätt, så då återstår ju bara att sätta den rätt. Rätt/fel?

Kommer inte ihåg om det finns keystone på dem. Men man kan ju tilta projektorn utan att korrigera med keystone. Det går ju att maska bort den sneda kanten. Inte optimalt, men som en kompromiss.

MVH

Postad 19 July 2012 - 21:59

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Jag har en Epson 3200 och det finns ingen keystone på den.

Mvh
Michael

Postad 19 July 2012 - 22:22

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Jag skulle nog inte valt att tilta projektorn själv för då kan du få problem med ojämn skärpa i höjdledd. Antingen så använder du lensshift för en snygg installation eller så låter du projektorn komma längre ned för en optimal bildkvalitet. Jag föreslår att du provar först och tittar på bilden när du sätter projektorn där du vill ha den. Ser du ingen skillnad så behåller du den där. Ser du en skillnad så får du ta ställning till om det är värt att sätta den längre ner för det du vinner. (Du behöver naturligtvis inte montera den när du testar utan du ställer den med liknande höjdförhållande för att kunna jämföra) Ta upp menyn och kika på den så ser du enkelt när skärpan avtar och eventuella artefakter uppkommer.

Okej tackar, ska testa detta och se vad som blir bäst.

Postad 10 August 2012 - 12:29

Apo
  • Apo
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Då har man äntligen varit iväg och fått dom här två maskinerna demade mot varandra.
Först och främst får jag återigen rikta ett stort tack till markus på the rock som bjöd på en trevlig och informativ visning. Sen bör det väll även påpekas att jag aldrig ägt en projektor tidigare och att detta var första gången som jag fått se två sida vid sida. Med det sagt så missade jag säkerligen flera av dom detaljer som andra mer erfarna hade snappat upp direkt.

2D
Första intrycket var att jag gillade epsons strålkastare. Vissa förinställda lägen var kanske lite mycke men duken lös upp ordentligt och nästan strålade. Ingen tråkig bild med andra ord även om den kanske inte var "korrekt". Sen var det dags för jvcn och när belysningen i rummet dämpats var det egentligen inte längre någon match.
Trots vitt tak och en vit duk var projektorn kanon. Djupare svärta och mer kontrast än epsonen, och när projektorerna visades under dom här förutsättningarna kunde jag även se att epsonens svärta drog sig rätt kraftigt mot det blåa hållet vilket jag inte alls gillade. Vad det gäller flytet i bilden så var det inget jag tänkte på under hela visningen så där får båda klart godkänt.

Skillnaderna var inte enorma och jag hade troligtvis blivit supernöjd med båda projektorerna, men... Dom fanns där och således går 2D ronden till jvc'n.

3D
Vi drog på avatar och först ut var jvcn. Riktigt djup 3d och jag märkte inte av någon crosstalk, markus sa att det fanns där men inget jag tänkte på. Dock har jag en 3d-tv här hemma där avatar skiner men så fort man kör några spel så blir det outhärdligt. Så Avatar kanske är en lite för bra 3d-film för att kunna urskilja dom båda projektorerna på den punkten, åtminstonde för mig. Jvc'n sägs ju annars lida av en del crosstalk problem tillskillnad från epsonen som ska vara riktigt bra på den fronten.
Men det var något helt annat som förstörde hela upplevelsen och det var flimret. Det var faktiskt såpass illa att jag inte kunde se på filmen. Med andra ord hade jag aldrig rört 3dn om jag ägt jvcn. Hur känslig man är för flimmer sägs ju vara väldigt inviduellt så kanske funkar för andra, men vännen vid min sida var av samma åsikt.

Sen testade vi epsonen och gud vilken behaglig bild. Vet inte om jag tänkte på flimret men isåfall var det minimalt, likaså crosstalken som iofs inte märkt av tidigare heller. Däremot var djupet riktigt dåligt, så pass att det knappt kändes lönt att dra på sig ett par brillor för "upplevelsen". Sen klart det var 3d men oj vilken skillnad från jvcn där djupet var enormt.

Så av vad jag fick se så hade jag inte köpt någon av dom här projektorerna för 3dn. Epsonen hade dock helt klart övertaget i det avseendet att bilden åtminstonde var behaglig att titta på.

Slutsats:
Jag avaktar! I dagsläget hade jag köpt jvcn för en lite bättre 2d upplevelse, men då jag faktiskt gillar 3d när det görs rätt, så vill jag se vad nästa generation har att erbjuda. Mina förhoppningar är att epson lyckas släcka sitt ljus lite bättre och får mer tryck i 3dn, alternativt att jvc ger oss en flimmerfri projektor.

Sen måste jag bara snabbt nämna dukarna också. Var helt inställd på en högkontrast duk då jag har vitt tak och ljusa väggar. Men som många redan påpekat så har dukarna bieffekter där jag endast märkte av en(shine), men den var såpass påtaglig att jag kommer köra med en vit duk. Förhoppningen med en högkontrast var att jag skulle kunna köra på en 2.35:1 duk utan att tänka på bordrarna vid 16:9 tittande, men kommer kör på en grandview multiformat istället. Så länge bordrarna inte var synliga kände jag inte att skillnaderna på en vit duk och högkontrast i nersläkt rum var speciellt stora. Inte tillräckligt för att blunda för bieffekterna iallafall.
Som de flesta säger, åk iväg och titta själva. Trodde aldrig shine skulle vara ett problem utan snarare hotspottingen, som jag inte tänkte på alls.

Känns nästan lite tomt nu när man varit iväg och tittat. Det jag älskar mest med mina köp är att få grotta ner sig och tillskansa information i absurdum, men så fort man varit iväg och tittat så finns det inte så mycke mer att läsa eller säga.
Nu vet man vad som gäller och allt man kan göra är att rulla tummarna till cedia-mässan i september.

Redigerat av Apo, 10 August 2012 - 12:32.

Postad 10 August 2012 - 12:42

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

.. massa bra text ..

Tack för intrycken Apo. Har du någon uppfattning om hur stor duk projektorerna demades på och vilken (eller vilka) högkontrastdukar ni kikade på.

Är själv sugen på en TW9000 i kombination med ReactII men har tyvärr inte lyckats se kombinationen tillsammans ännu. Har däremot kikat på ReactII med Optoma HD33 och kunde där varken se shine eller hotspotting. Svårt att veta dock om det räcker med 10-15 min i demorum för att se det eller om man kanske borde visat annan film för att se effekterna.

Är också lite nyfiken på fler intryck angående Epson. Upplevde du att bilden var för ljus med Epson eller var det mer att JVC hade bättre svärta och visade bilden allmänt bättre i 2D?

Redigerat av masaba, 10 August 2012 - 12:43.

Postad 10 August 2012 - 12:47

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
Eller åtminstone IFA mässan i berlin i augusti!

Postad 10 August 2012 - 13:25

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Jämförde du med andra projar ? TW5900 TW6000 tex

Postad 10 August 2012 - 13:39

Apo
  • Apo
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Tack för intrycken Apo. Har du någon uppfattning om hur stor duk projektorerna demades på och vilken (eller vilka) högkontrastdukar ni kikade på.

Är själv sugen på en TW9000 i kombination med ReactII men har tyvärr inte lyckats se kombinationen tillsammans ännu. Har däremot kikat på ReactII med Optoma HD33 och kunde där varken se shine eller hotspotting. Svårt att veta dock om det räcker med 10-15 min i demorum för att se det eller om man kanske borde visat annan film för att se effekterna.

Är också lite nyfiken på fler intryck angående Epson. Upplevde du att bilden var för ljus med Epson eller var det mer att JVC hade bättre svärta och visade bilden allmänt bättre i 2D?

Störst var grandviewn som var en vit duk i 2.35:1 format. Har för mig han sa att den var 230-240cm bred och då rummet var 4.5 meter djupt gissar jag på att kastavståndet var ca 4 meter. Den duken var kanon och såg inga konstigheter förutom att den möjligtvis var lite kall(drog åt det blåa hållet) jämfört med en annan(som jag glömt namnet på) lite dyrare vit duk.

Högkontrastdukarna som jag fick se var firehawken, react 2 samt black diamonds 1.4 gain. Han drog även fram en gigantisk högkontrastduk som jag tyvärr inte minns namnet på. Storleken på dom tre första högkontrastdukarna var annars kanske 180-200cm breda. men jag är långt ifrån säker. Bäst vore om markus kunde lämna ett avtryck i tråden och förse dig med korrekt information.

Störde mig endast på shinen i riktigt ljusa scener, men då blev det som ett mångfärgat noise/en textur i duken som min blick fastnade i. Dvs medans jag följde ett flygplan med blicken så fastnade jag ibland och la fokus på duken medans planet flög vidare. Tror egentligen jag hade kunnat leva med detta men då jag själv vill ha en stor duk och kommer ha ett kastavstånd på ynka 3 meter i hemmet, så måste jag tyvärr utesluta det helt. dvs kommer få flera gånger värre förutsättningar än vad jag fick se där och således mer påtaglig shine.

Annars har jag för mig att markus sa att reactn var mildast av högkontrastdukarna och således minst påtagliga bieffekter tillskillnad från black diamond duken som riktade ljuset rejält. Märkte inte heller någon skillnad på shinet beroende på vilken projektor som demades.

Eftersom jag är en nybörjare av rang så vågar jag inte göra annat än berätta om min egen erfarenhet och rekommenderar starkt att du själv tar en titt på kombon du är intresserad av, och gärna försök se den i så snarlika förhållanden som du kommer ha i hemmet. Häldre att man slänger 1-2 lax på en resa och lägger 40-50k på en utrusting man blir nöjd med, än att sitta i soffan och våndas för att man gambla. Jag var själv inne på en black diamond zero edge innan jag fick tummen ur och drog iväg. Kunde slutat illa! ^^

Angående epsonen så tyckte jag att det var en kanonprojektor. Gillade att den var ljus då det gav tryck i bilden, problemet var att jag, som markus påpekade, kanske fastnade lite väl i svärtan. Dvs jag satt mest och stirrade på mörka partier/områden än helheten och då såg man att jvcn hade ett övertag, samt även att epsonen hade en blå tint. Jvcn gav alltså lite bättre svärta/kontrast och således mer djup i bilden. Annars om jag bara satt och njöt av bilden så njöt jag lika mycke av båda. Blev faktiskt chockad över hur små skillnaderna ändå var, inte bara gällande projektorerna utan även de olika dukarna. Kommer bli kanonnöjd med en vit trots halvkassa förhållanden! :)

Postad 10 August 2012 - 13:49

Apo
  • Apo
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Eller åtminstone IFA mässan i berlin i augusti!

Kommer dom visa upp sina nya projektorerna där? :) Trodde alla höll på sig till cedia-mässan.

Jämförde du med andra projar ? TW5900 TW6000 tex

Om du frågade mig så tittade jag enbart på TW9000 och X30'an. Hade varit intressant att se fler men tiden försvann. Vad som kändes som 20 minuter blev snabbt ett par timmar och tillslut tvingandes markus sätta stop då butiken skulle stänga och han ut på semester. ^^

Postad 10 August 2012 - 14:06

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Hade Marcus på känn vilka nya som kan komma ?

Jag har en Tw9000 och jag tycker djupet är enormt, när du skriver ej lönt att ta på sig glasögonen känner jag inte igen min TW9000, men då har jag iofs inte sett X30 i 3D

Postad 10 August 2012 - 14:47

Apo
  • Apo
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Tror tyvärr inte vi pratade om dom nya mer än att jag sa att jag ville avakta och se vad som dyker upp. Men troligen får vi svar på det nu i början av sepetember eller som jeppeman sa redan i augusti.

Sen bra att du påpekar att du har en annan åsikt angående djupet i 3dn. Har nämligen precis som du säger fått uppfattningen av att dom flesta hyllar epsonen som en kanon 3d-projektor. Jag tyckte dock att 3dn saknade djup, som om det var kraftigt begränsat och sen tryckte man in djupskillnaderna där emellan, dvs det kändes förhållandesvis platt.
Tänkte speciellt på det när dom befann sig på avstånd från kameran och skulle klättra upp för någon växt.
På epsonen kändes det knappt som om karaktärerna stack ut från växten medans man på jvcn såg tydligt att det var 3d figurer som tog sig upp för en stjälk/stamm, samt även att horizonten verkligen var långt långt borta.

Postad 10 August 2012 - 14:53

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Längtar tills det kommer ut spec på nya projjar............

Postad 10 August 2012 - 14:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Tror tyvärr inte vi pratade om dom nya mer än att jag sa att jag ville avakta och se vad som dyker upp. Men troligen får vi svar på det nu i början av sepetember eller som jeppeman sa redan i augusti.

Sen bra att du påpekar att du har en annan åsikt angående djupet i 3dn. Har nämligen precis som du säger fått uppfattningen av att dom flesta hyllar epsonen som en kanon 3d-projektor. Jag tyckte dock att 3dn saknade djup, som om det var kraftigt begränsat och sen tryckte man in djupskillnaderna där emellan, dvs det kändes förhållandesvis platt.
Tänkte speciellt på det när dom befann sig på avstånd från kameran och skulle klättra upp för någon växt.
På epsonen kändes det knappt som om karaktärerna stack ut från växten medans man på jvcn såg tydligt att det var 3d figurer som tog sig upp för en stjälk/stamm, samt även att horizonten verkligen var långt långt borta.

Jag håller med Biomax grym 3D bättre än VT50 :) Men ändå skulle du välja Epsonen för 3D:n :wacko: Jag har kollat på JVC åxo i 3D knappt nån skillnad, svärtan bättre kan jag hålla med om :) Men det är tur vi tycker olika :D

Postad 10 August 2012 - 15:07

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0

Kolla ni på olika filmer ? jag upplever att 3D effekten kan variera ganska mkt mellan olika filmer.

Postad 10 August 2012 - 15:13

Apo
  • Apo
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Jag håller med Biomax grym 3D bättre än VT50 :) Men ändå skulle du välja Epsonen för 3D:n :wacko: Jag har kollat på JVC åxo i 3D knappt nån skillnad, svärtan bättre kan jag hålla med om :) Men det är tur vi tycker olika :D

Precis som jag skrev så skulle jag välja epsonen för 3d eftersom flimret hos jvcn var så pass illa att det inte gick att se på filmen. Då tar jag häldre en behaglig bild med sämre upplevt djup. Sen har jag en vt20 här hemma där jag kan njuta fullt ut av avatar. Så att epsonen skulle vara bättre än en vt50 förvånar mig. Kanske var det i kontrast till jvcn som jag fick ett sådant dåligt intryck av den.

Kolla ni på olika filmer ? jag upplever att 3D effekten kan variera ganska mkt mellan olika filmer.

Tyvärr han vi bara köra avatar. Hade varit skoj att testa något spel i 3d på dom båda och se skillnaden i crosstalk.

Postad 10 August 2012 - 15:21

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
De flesta handlare "envisas" med att dema Avatar, bra o dåligt?.. bra därför att just den filmen har 3d effekter som inte är så påträngade utan mer som en extra krydda, kanske därför du upplevde mindre effekt på Epson och mer på jvc ? svärtan är ju bättre så är det .. och med svärtan följer också lite mer djup... även i 3d

Postad 10 August 2012 - 16:44

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Störst var grandviewn som var en vit duk i 2.35:1 format. Har för mig han sa att den var 230-240cm bred och då rummet var 4.5 meter djupt gissar jag på att kastavståndet var ca 4 meter. Den duken var kanon och såg inga konstigheter förutom att den möjligtvis var lite kall(drog åt det blåa hållet) jämfört med en annan(som jag glömt namnet på) lite dyrare vit duk.

Den vita Grandviewn är 235cm bred. Rummet är 4,3m långt. Du jämförde den med Screen Research Solid pix.

Högkontrastdukarna som jag fick se var firehawken, react 2 samt black diamonds 1.4 gain. Han drog även fram en gigantisk högkontrastduk som jag tyvärr inte minns namnet på.

Det var Screen Research Multipix 1.3 och den var 230cm bred.

Storleken på dom tre första högkontrastdukarna var annars kanske 180-200cm breda. men jag är långt ifrån säker.

De var 180cm breda.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio

Redigerat av Marcus_TheRock, 10 August 2012 - 16:45.

Postad 10 August 2012 - 16:53

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

De flesta handlare "envisas" med att dema Avatar, bra o dåligt?

Jag väljer oftast material som många kunder har haft en chans att se tidigare. När man jämför produkter tycker jag det är viktigt att kunden kan relatera till det som visas och förstå skillnaderna mellan olika produkter. Vill man bara imponera så finns det nog många filmer som är bättre.

Finns det tid så är det förstås bra att titta på många olika filmer för att få en bred insikt. Men tyvärr rann tiden iväg och jag var rätt sugen på att komma iväg på min semester så jag var inte så sugen på att stanna över just denna fredagskväll. :blush:

Vi hann ju med en hel del iaf på de två timmarna som kollade ihop. :)

MVH

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.