Postad 14 November 2014 - 12:04
Postad 14 November 2014 - 12:06
Postad 14 November 2014 - 12:38
Aaaah!! Humor overload!
Redigerat av Zartok, 14 November 2014 - 12:39.
Postad 14 November 2014 - 16:57
Postad 14 November 2014 - 17:11
Postad 14 November 2014 - 17:16
Min DD18 rörde också på sig något när jag inte hade SD fötter, men med SD så var den helt still. Även om man lade något på lådan så flyttade det sig utan fötterna, men efter jag använde SD fötterna så låg det kvar.
Ska testa med sd, men borde den då inte kunna röra sig mer då?
Var och lyssnade på B&W 802 Diamond, fan, dom lät rätt ok alltså. Hmmmm, en DD18+ till eller nya frontar????
Postad 14 November 2014 - 17:20
Postad 14 November 2014 - 17:48
Postad 14 November 2014 - 18:17
Nu förstod jag inte. Har du köpt båda subbarna för det priset?Beggat som gäller. Har fått min dd18 och svs pb13ultra för 23tusen tsm.
Postad 14 November 2014 - 18:24
Jag har min DD18 vid taket med SD-fötter fungerar bra men jag spelar inte min bas allt vad som gårSka testa med sd, men borde den då inte kunna röra sig mer då?
Var och lyssnade på B&W 802 Diamond, fan, dom lät rätt ok alltså. Hmmmm, en DD18+ till eller nya frontar????
PICT0020.JPG 213.07K
5 Antal nerladdningar
6.jpg 892.18K
6 Antal nerladdningar
7.jpg 1014.84K
4 Antal nerladdningar
Postad 14 November 2014 - 18:38
Nu förstod jag inte. Har du köpt båda subbarna för det priset?
DD18 12k... pb13U 11K mkt fint skick på båda.
Svsn är kung i djupbasen medans dd18 kompletterar med en jävla slam i mellan/hög bas.
Postad 14 November 2014 - 23:57
Redigerat av Zartok, 14 November 2014 - 23:58.
Postad 15 November 2014 - 18:14
Så den är så tung iaf? Jadu, då är det väl kanske en lite dålig design. Svs pb13u väger ju bara ca 25% mer och den har jag aldrig sett eller hört talas om att den hoppar.
Eftersom du troligtvis inte har upplevt det du beskriver, dvs att en DD18 skulle "hoppa", så kan jag berätta för dig att det inte händer. Den väger en hel del, och har gummifötter. Har man blankt golv så kan den flytta sig någon centimeter efter flera timmars bas på hög volym, fast jag har mina på trägolv och de står still.
Det samma gäller förövrigt både SVS PB13 Ultra och PB12 NSD. De flyttar sig ett par centimeter efter en film med mycket bas, och ofta spelar de så att metallfronten ramlar av med en smäll
alltså... jag förstår inte vad fan som hänt med forumet. har alla gått och blivit döva? från att man klarade sig med 10" så diskuteras det flitigt att man ska ha basar för både 40 och 50.000 hemma, och dessutom två st *asg*
Jag undrar samma sak ibland när jag ser film med två DD18. Jag förstår inte hur Bakerman överlever i sitt biorum
Svsn är kung i djupbasen medans dd18 kompletterar med en jävla slam i mellan/hög bas.
DD18 går djupare, men PB13 spelar högre vid 20 Hz.
DD18 12k... pb13U 11K mkt fint skick på båda.
Hade säljaren slagit i huvudet först?
Redigerat av Ageve, 15 November 2014 - 18:17.
Postad 15 November 2014 - 18:41
Vilka mätningar har du jämfört?
Dessa, bland annat (peaken längst ner på den ena bilden berodde på ett flygplan enligt Audioholics):
http://www.audioholi...view_fullscreen
http://www.audioholi...view_fullscreen
Har även lyssnat på båda. PB13U presterar som bäst i 16Hz läget. Det blir en klar förbättring både på djupbas och ljudkvalitet jämfört med standardläget med alla portar öppna.
edit: Det står 15Hz på bilden, men DSP-modellen som jag testade hade 16Hz läge.
Redigerat av Ageve, 15 November 2014 - 18:46.
Postad 15 November 2014 - 18:59
Ta basarna på ReferensVolym så spelar svsn högre i djupbasen
Postad 16 November 2014 - 00:32
alltså... jag förstår inte vad fan som hänt med forumet. har alla gått och blivit döva? från att man klarade sig med 10" så diskuteras det flitigt att man ska ha basar för både 40 och 50.000 hemma, och dessutom två st *asg*
Kan hålla med till viss del, det har verkligen varit en utveckling med stormsteg på bassidan
Postad 20 November 2014 - 18:33
Har läst lite om Velodyne's 1812 monstersubb, och blir lite lite frestad att se hur det blir att göra en variant med min DD18+ och en DD12+. Alltså 12'an på 18.
Eller, en till DD18+?
Postad 20 November 2014 - 22:51
Sluten blir den genom att man lossar bottenplattan och vrider den.
Då blir det sannerligen ett annat ljud i skällan. Otroligt tight och lätt att fllja basgångar man aldrig tidigare lagt märke till.
Har både hög och lågnivå vilket var ett krav för mig som har både receiver och tvåkanalare.
Med tvåkanalsriggen blir det ännu tightare och nyanserat. Men där gäller väl den gamla devisen "skit in skit ut". Alltså, receivern låter jättebra, men tvåkanalaren en hel del bättre.
Klar rekommendation på denna sub. Nu kom jag över ett demoex för 6009kr. , men tror nog den är väl värd ordinariepriset 10000kr. med råge.
Sa jag att den är marknadens snyggaste?
Postad 20 November 2014 - 23:04
Som du ser på graferna spelar en svs ultra högre volym i låga hz än 1812, och då lägger vi till att 1812 kostar nästan tio gånger så mycket.Hello igen alla.
Har läst lite om Velodyne's 1812 monstersubb, och blir lite lite frestad att se hur det blir att göra en variant med min DD18+ och en DD12+. Alltså 12'an på 18.
Eller, en till DD18+?
Velodyne ska man aldrig köpa såvida dom inte är väldigt billiga beggade. Fruktansvärt dyra. Som att köpa en Volvo v70 för åtta miljoner.
Postad 21 November 2014 - 00:54
Har ingen som helst tidigare erfarenhet av subwoofers i min anläggning. Men är SVS bättre än min nya Systen Audio SE200 käkar jag upp min hatt(om jag nu hade en). Sinnesjukt bra är denna 10-tummare. Går att välja sluten eller portad. Enormt ljud portad, men också rätt oprecist. Passar såklart dem som suktar efter volym i överflöd.
Då blir det sannerligen ett annat ljud i skällan. Otroligt tight och lätt att fllja basgångar man aldrig tidigare lagt märke till.
Har både hög och lågnivå vilket var ett krav för mig som har både receiver och tvåkanalare.
Med tvåkanalsriggen blir det ännu tightare och nyanserat. Men där gäller väl den gamla devisen "skit in skit ut". Alltså, receivern låter jättebra, men tvåkanalaren en hel del bättre.
Klar rekommendation på denna sub. Nu kom jag över ett demoex för 6009kr. , men tror nog den är väl värd ordinariepriset 10000kr. med råge.
Bara att börja tugga i hatten för svs pb-13u blåser av faneren på system audion....Totalt kan tilläggas.
System audio kanske låter väldigt bra men något tryck/djup kan den ej uppbringa i jämförelse.
Postad 21 November 2014 - 07:41
Att jag valt DD18+ har jag gjort för att jag lyssnat på en hel del subbar, i de 25+ år jag vart intresserad av ljud. Den gör det den gör bättre i mina öron, skarp och behöver inte höga volymer för att leverera.
Priset är högt absolut, och Volvo gör samma sak som en Ferrari, absolut. Men, när jag kör min V12'a och tittar på förbrukningen känns det ju mindre kul, men när pedalen åker ner och huven reser sig av accet..... Skit samma, jag ler.
Ber om ursäkt för ett kanske knepigt formulerat inlägg, inte druckit kaffe än......
Postad 21 November 2014 - 07:42
Nej, säkert inget tryck i jämförelse. Men det tryck den har förmåga att uppbringa vid sina 22Hz är ju ändå långt mer än jag finner behov av.Bara att börja tugga i hatten för svs pb-13u blåser av faneren på system audion....Totalt kan tilläggas.
System audio kanske låter väldigt bra men något tryck/djup kan den ej uppbringa i jämförelse.
Den låter som sagt väldigt bra, och trycket räcker mer än väl, så jag behåller hatten tills jag blivit motbevisad.
Postad 21 November 2014 - 08:16
Postad 21 November 2014 - 08:22
Postad 21 November 2014 - 12:01
Precis. Och där ser man att svs spelar rakare ner till 15hz och högre volym i djupbasen. Då är det svårt att motivera en ba för nio h gånger priset, när dem är sämre på det den gör. Det är som att planera att köpa en sak bara för att den är något annat än den bra produkten.Nja, den grafen är 1812, dvs en.... Nä, nu kan jag ju inte klanka på Ferrari va?
Redigerat av Zartok, 21 November 2014 - 13:02.
Postad 21 November 2014 - 16:32
Har ingen som helst tidigare erfarenhet av subwoofers i min anläggning. Men är SVS bättre än min nya Systen Audio SE200 käkar jag upp min hatt(om jag nu hade en). Sinnesjukt bra är denna 10-tummare. Går att välja sluten eller portad. Enormt ljud portad, men också rätt oprecist. Passar såklart dem som suktar efter volym i överflöd.
Första gången jag hörde en dyr REL-subb med 10" element många år sedan var jag övertygad om att det inte blir mycket bättre än så. När jag sedan år senare hörde något i klass med dubbla SVS ultror så inser man hur extremt mycket bättre detta är. Jämnheten och det avslappnade intrycket i större grejer är bara en helt annan nivå. Det är inte bara ljudtrycket i sig utan så extremt mycket mindre distorsion. Om man dessutom har minst två monstersubbar så är integrationen med frontarna väldigt mycket bättre. Och eftersom man ändå köper sakerna i Hi-Fi-syfte så tycker jag just jämnheten är en väldigt viktig parameter.
Postad 21 November 2014 - 16:53
Redigerat av Degpojken, 21 November 2014 - 16:53.
Postad 21 November 2014 - 17:15
Som jag förstått det så är PB-13 otroligt svårintegrerad pga just all kraft, (och storlek) den dominerar och kan över ett helt rum om man inte har koll på akustik och mätutrustning. 2st på 25m2 är nog ingen lek
Iof aldrig integrerat just SVS-subbar men enda gångerna jag haft stora problem är när jag bara haft en sub. Annars har det mest bara varit att ställa volymen på subbarna med decibelmätare och eventuellt tona ner någon kraftig puckel i basen med lite EQ. Går ganska snabbt. Det är många faktorer som spelar in men ett bra rum hjälper ju med basproblem. Dock skulle man ha samma basproblem om ens frontar gick lika djupt i basen som subbarna. Så inte ett exklusivt problem till just subbarna misstänker jag.
Postad 21 November 2014 - 18:38
Som jag förstått det så är PB-13 otroligt svårintegrerad pga just all kraft, (och storlek) den dominerar och kan över ett helt rum om man inte har koll på akustik och mätutrustning. 2st på 25m2 är nog ingen lek
Du har hört helt fel. Man måste ju inte använda adjö effekt som man har, eller hur? Där försvann argumentet om kraft. Man börjar garva när man hör sånt svartvitt tänkande. Hoppas att den individen inte har körkort. Jag menar, man måste ju blåsa på allt man har tydligen...
Postad 21 November 2014 - 18:43
Postad 21 November 2014 - 19:00
Postad 21 November 2014 - 19:14
Postad 21 November 2014 - 19:18
Hehe, blir en del roliga fel (autocorrect) när du skriver från telefonen, Zartok. :-)Du har hört helt fel. Man måste ju inte använda adjö effekt som man har, eller hur? Där försvann argumentet om kraft. Man börjar garva när man hör sånt svartvitt tänkande. Hoppas att den individen inte har körkort. Jag menar, man måste ju blåsa på allt man har tydligen...
Postad 21 November 2014 - 19:33
Hemmabio ljuger det är cinnema 3x12 som är den stora släggan.Läste det senast i hemmabio testet bäst bas för 15k då var det iåf ingen pb-13 utan en pb-12 plus men endå
Postad 21 November 2014 - 20:00
de känns inte helt opartiska när det kommer till xtz.
Postad 21 November 2014 - 20:02
Man skitar inte ner den som föder en.Nu när ja tänker efter så var det dubbla xtz 12.18p som vann :-P
de känns inte helt opartiska när det kommer till xtz.
Postad 21 November 2014 - 20:23
Hur fan fick den adjö dit!?Hehe, blir en del roliga fel (autocorrect) när du skriver från telefonen, Zartok. :-)
Postad 21 November 2014 - 21:27
SKÅL!
Redigerat av Unregistered9dec5957, 21 November 2014 - 21:29.
Postad 22 November 2014 - 01:26
Det du skriver kommer vara subjektivt.Får skriva en detaljerad jämförelse/recension mellan svs 13Ultra vs Velodynes DD18 så alla ni PAJSARE får det svart på vitt.
SKÅL!
Postad 22 November 2014 - 11:25
Intressant. Kan som sagt inte uttala mig om hur mycket bättre det eventuellt skulle kunna bli. Min erfarenhet av övrig hifi är stor, av subbar ringa. Och den tidigare erfarenhet jag har är enbart negativ. Alldeles för stora subbar, i alldeles för stora antal, har tävlat om att få mig att kasta upp i rent fysiskt obehag.Första gången jag hörde en dyr REL-subb med 10" element många år sedan var jag övertygad om att det inte blir mycket bättre än så. När jag sedan år senare hörde något i klass med dubbla SVS ultror så inser man hur extremt mycket bättre detta är. Jämnheten och det avslappnade intrycket i större grejer är bara en helt annan nivå. Det är inte bara ljudtrycket i sig utan så extremt mycket mindre distorsion. Om man dessutom har minst två monstersubbar så är integrationen med frontarna väldigt mycket bättre. Och eftersom man ändå köper sakerna i Hi-Fi-syfte så tycker jag just jämnheten är en väldigt viktig parameter.
Detta är faktiskt första gången jag fått uppleva hur enormt positivt det kan vara när subben enligt min mening bara gör vad den ska. Alltså att fyllla i där frontarna slutar.
Postad 22 November 2014 - 11:37
Intressant. Kan som sagt inte uttala mig om hur mycket bättre det eventuellt skulle kunna bli. Min erfarenhet av övrig hifi är stor, av subbar ringa. Och den tidigare erfarenhet jag har är enbart negativ. Alldeles för stora subbar, i alldeles för stora antal, har tävlat om att få mig att kasta upp i rent fysiskt obehag.
Detta är faktiskt första gången jag fått uppleva hur enormt positivt det kan vara när subben enligt min mening bara gör vad den ska. Alltså att fyllla i där frontarna slutar.
Ja bara man inte går på tabben att köra "dubbelbas"
Postad 22 November 2014 - 12:28
Vad gäller tvåkanalssetupen har jag inga alternativ annat än att köra högnivå, och dörmed "dubbelbas". Men jag delar lågt, runt 40Hz, vilket av en händelse råkar var så lågt mina frontar är specade.Ja bara man inte går på tabben att köra "dubbelbas"
. Dvs. att man inte delar frontar mot basen utan bara försöker fylla i botten med volymkontrollen på subben. Detta brukar göra det mycket svårt att integrera basen. Större problem med större subbar om man kör så här i min erfarenhet.
Men även med receivern funkar det bäst att låta frontarna spela "fullregister" med samma delning i subben som med tvåkanalaren.
Ska sätta mig djupare in i detta. Kanske har jag gjort fel inställning någonstans. Men inte ens om jag i receivern delar vid 40Hz blir det bra.
Men integrationen nu är i mitt tycke närmast perfekt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Seriös hifi sub sökes (REL G1, Seaton Submersive, HSU, Rythmik, Funk etc.)
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?