Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon)
(Övrigt)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung LE37S86BD
(TV)
|
1
|
(12)
|
Inga priser | |
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray)
(Filmer)
|
2
|
(43)
|
Inga priser | |
Calibrite i1Display 2
(Hårdvarukalibratorer)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray)
(Filmer)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TX-P55VT50Y
(TV)
|
9
|
(34)
|
Inga priser | |
LG LS560T 47" TV - 47LS560T
(TV)
|
7
|
(12)
|
Inga priser | |
Andersson LED6581FDC PVR
(TV)
|
3
|
(0)
|
Inga priser | |
LG LA965W 55"
(TV)
|
9
|
(19)
|
Inga priser | |
Samsung J6275 40" LED TV - UE40J6275
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Samsung Q60R 65" 4K Ultra HD QLED Smart TV - QE65Q60R
(TV)
|
4
|
(4)
|
Inga priser | |
Samsung The Frame 65" 4K QLED Smart TV - TQ65LS03DAUXXC
(TV)
|
9
|
(4)
|
14 990:- |
Postad 04 December 2016 - 15:33
Postad 04 December 2016 - 15:44
Ny tv nya problem : ) har införskaffat en LG B6 65" oled som jag piffar lite med,men när jag läser av IRE100 så far värdena lite upp o ner vilket i sin tur förstör hela gamma kurvan,kör med senaste calman o c6 mätaren,inställd på oled white lg,använder även apl 18 fönster samt även "full field pattern insertion" varför får man inte en stabil mätning : (
För att panelen inte är stabil. Det ligger hela tiden och fluktuerar. Därför ska du heller inte gå och försöka "tygla" panalen till att bete sig på ett visst sätt i mätningarna. För då drar man vara sönder allting.
Postad 04 December 2016 - 18:52
Postad 05 December 2016 - 14:23
Hej!
Är Mediamarkts kalibrering något att satsa på? Precis köpt en ny Oled och om jag fortsätter va nöjd så skulle jag vilja ha en kalibrering på den.
Mvh J
Postad 05 December 2016 - 14:26
Jag var väldigt tidigt ute med att prova den tjänsten, och har en OLED. Du kan läsa min recension nedan men sammanfattningsvis är det ett mycket bra val.
https://www.minhembi...28947&p=4354265
EDIT: Missade ett ord. ![]()
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 05 December 2016 - 20:48.
Postad 05 December 2016 - 14:56
Jag var väldigt ute med att prova den tjänsten, och har en OLED. Du kan läsa min recension nedan men sammanfattningsvis är det ett mycket bra val.
https://www.minhembi...28947&p=4354265
Tack! Oerhört generöst av dig att skriva en så utförlig recension. Superbra jobbat!
Postad 09 December 2016 - 19:05
Postad 09 December 2016 - 21:26
B6'ans panel är ju en 10bit panel,jag kan välja testmönster ur murideon 8bit o 10bit funderar på vilken man bör köra med,tänker främst på om det kanske är lättare att detektera fel typ posterisering med 8bit men det kanske är fel,vad säger expertpanelen : )
Båda, så klart! ![]()
Postad 09 December 2016 - 22:04
Postad 10 December 2016 - 14:26
Börjar iallafall få lite stil på gamma kurvan men den är tjurig att få till,read series får jag inte att fungera då den läser 100-0-5-10....då lyfter den gamma kurvan uppåt runt 50-60 för att öka till 95,kör jag manuellt 100-95-90....så funkar det bättre varför förstår jag inte men så är det : (
Har även provat leka med cms'en lite,provade att få in rgb o cmy med så lite dE som möjligt men det gick käpprätt åt skogen : ) massa konstiga blockigheter i ansikten mm,rgb verkar man inte skall röra med cms har nu tintat till gul bara och det verkar funka,men hur fungerar dessa reglage kan det räcka med att man backar av ett hack/pinne för att felen inte skall uppmärksammas eller kommer dom sakta krypande,typ digital on/of vs variabel potensiometer.
Postad 11 December 2016 - 21:22
Börjar iallafall få lite stil på gamma kurvan men den är tjurig att få till,read series får jag inte att fungera då den läser 100-0-5-10....då lyfter den gamma kurvan uppåt runt 50-60 för att öka till 95,kör jag manuellt 100-95-90....så funkar det bättre varför förstår jag inte men så är det : (
Vänta 10 minuter och läs igen. Ny kurva. Slutsats? ![]()
Postad 11 December 2016 - 23:07
Vänta 10 minuter och läs igen. Ny kurva. Slutsats?
in English
Floating Gamma? ![]()
Jag såg på AVS att dom även hade problem med vitballansen som ändrade sig beroende på vad man visade innan man gjorde en mätning.
instabil volt eller dåligt optimerad voltkompensation från början?
wrgb filtret som ändrar sig beroende på värme?
vad beror det på tro?
"Life in Every pixel" stämmer rätt bra här va
?
Dom tycks leva sitt eget liv.
Redigerat av sune bejas, 11 December 2016 - 23:18.
Postad 12 December 2016 - 05:59
Vänta 10 minuter och läs igen. Ny kurva. Slutsats?
Nu är grejorna i sina lådor till nästa helg så kan inte testa : ( men har provat med window 5% samt pattern insertion 10s-1s-20% har även brightness pattern uppe som bakgrundsbild (mörk) mellan mätningarna,då blev det bättre : ) tror som sune att det är värme som spökar till det då mätaren är i kontakt mode,hur funkar det om man skulle lägga till en skumgummiring på mätaren (ca 5mm) för att få större avstånd från skärmen men då ändras ju fov och nist certifieringen far åt skogen kanske,äähhh du får en lakritspipa om du avslöjjart : )
Redigerat av TOOL, 12 December 2016 - 06:06.
Postad 12 December 2016 - 14:45
Poängen är att vi inte kan få en tillförlitlighet i luminansnivåer. Panelen fluktuerar för mycket. De tekniska skälen till detta kan man förstås diskutera, men inte göra så mycket åt. Vad vi ser är vad vi får.
Alltså lägger man ingen större mängd energi på att försöka få mätningen rätt. B6V är modellen där man sätter övergripande luminansnivå, svart- och vitnivå samt tvåstegs gråskala på gamma 2.2-läget. Sedan är man nöjd, för alla ytterligare försök att ordna snygga mätningar drar egentligen bara sönder bilden.
Redigerat av Ringblixt, 12 December 2016 - 14:45.
Postad 12 December 2016 - 19:05
Postad 13 December 2016 - 18:00
Poängen är att vi inte kan få en tillförlitlighet i luminansnivåer. Panelen fluktuerar för mycket. De tekniska skälen till detta kan man förstås diskutera, men inte göra så mycket åt. Vad vi ser är vad vi får.
Alltså lägger man ingen större mängd energi på att försöka få mätningen rätt. B6V är modellen där man sätter övergripande luminansnivå, svart- och vitnivå samt tvåstegs gråskala på gamma 2.2-läget. Sedan är man nöjd, för alla ytterligare försök att ordna snygga mätningar drar egentligen bara sönder bilden.
Har klurat lite,vad händer (då jag själv inte testat) om man ändrar setupen i calman från "absolute" till "relative" för att balansera rgb 20p o sedan justerar in gamma kurvan med lg'ns luminans justering i 20p,kan det vara en variant?
Postad 19 December 2016 - 17:58
Köpte mest på skoj en i1Display Pro mest för att jag ville provamäta mina skärmar och kanske test att dra i några reglare för att se vad som händer. Har inga större förhoppningar på att att jag ska lyckas med något =) Tänke först köra med HCFR men skulle vilja testa med Calman men det kanske få blir framtiden.
Inser att mätaren och själva kallibreringen/noggrannheten av mätaren ändå kommer att spela mig ett spratt.
På plasman och datorskärmen är det ju självklart att man ska sätta mätaren direkt på skärmen. Men hur gör jag med projektorn. I vissa guider ser man att de har ställt den några tum ifrån duken lätt uppvinklade. I vissa guider så har de ställt den 1-2 meter bort känns det som. Vad är rätt och vad är fel? Tanken är att jag ska mäta på en React 3-duk om det kan spela in på placeringen av mätaren.
Redigerat av hugeman, 19 December 2016 - 18:00.
Postad 19 December 2016 - 18:59
Postad 21 December 2016 - 18:22
hmm, en tämligen dum fråga iofs men vi kör och ser vad ni svarar.
Jag har en i1display pro (rev B ) när jag profilerar min skärm med CalMan och går från "ej kalibrerad" profil till "kalibrerad" profil så känns det som att det gråa runt Windows fönsterna får en liten släng av rött i sig.
Dock så försvinner den känslan tämligen snabbt och det "känns" grått igen.
Är det fel på min i1display pro eller är det helt enkelt som så att ögonen inte är van med den kalibrerade profilen och således uppfattar den som rödaktig och sen (ca 30 sek senare) så vänjer sig ögonen?
jag vet att det är ibland samma känsla fall om man kalibrerar en TV och hoppar från okaliberad till kalibrerad, dock brukar dom kännas mer gulaktiga på TV apparater iaf.
Det är en IPS skärm och jag har valt LED som profil i CalMan.
När jag kollar på följande bilder på skärmen så ser inte gråskalan konstig ut och inte heller ser ansiktena på personerna konstiga ut.
Så antar att skärmen inte är rödaktig utom att det endast är som jag skrev ovan att det bara känns så i några sekunder i början för sen försvinner ju den känslan.
Eller vad tror ni?
P.S Dessa bilder kan ni ladda ner dom är "korrekta" så ni kan ha dom som referensbilder om ni vill, jag fick dom av en trevlig f.d THX kille.
OBS! Ladda ner den filerna här: https://ufile.io/03edb som jag har rarat ihop så att ni får bilderna orörda, bilderna är komprimerade automatiskt av forumet när jag laddade upp dom.
07_Ladies.jpg 77.63K
0 Antal nerladdningar
20_Kinder_Farbe_Color.jpg 82.36K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Calby, 21 December 2016 - 18:39.
Postad 21 December 2016 - 19:05
En liten fråga. Fick min i1 Display Pro-mätare nu och startade igång på min plasma med HCFR. Är det någon här som är van vid det programmet? Jag får välja min mätare, vilketn typ av skärm (plasma) som jag ska kalibrera. Sedan finns det en knapp som de tycker man ska klicka på som innebär att man kalibrerar mätaren. Trycker jag på den knappen så ber programmet mig att lägga upp en testbild med minst 80% vitt. Efter några sekunder får jag till svar att mätaren är kalibrerad och så får jag reda på vilken uppdateringsfrekvens som skärmen går i.
Är detta verkligen rätt? Har mätaren någon glädje av att veta att jag lägger upp en 80-100 % vit okalibrerad bild? Eller används den mest till att ta reda på uppdateringsfrekvens etc.?
Googlade lite mer och fann följande:
Hi - the calibrate button on the meter set-up page is for internal meter calibration functions, in your case to find a sync rate to the display, but for other meters it might be wavelength calibration or dark offset. It does not have anything to do with white balance, for that you should choose the display preset that best matches your own. No worries.
Dock kvarstår frågan nedan =)
En annan fråga, om jag vill kalibrera min Samsung-plama mot gamma 2.2. Är det -1, 0 eller +1 som jag ska utgå ifrån på gamma-reglaget?
Redigerat av hugeman, 21 December 2016 - 19:19.
Postad 21 December 2016 - 19:38
En liten fråga. Fick min i1 Display Pro-mätare nu och startade igång på min plasma med HCFR. Är det någon här som är van vid det programmet? Jag får välja min mätare, vilketn typ av skärm (plasma) som jag ska kalibrera. Sedan finns det en knapp som de tycker man ska klicka på som innebär att man kalibrerar mätaren. Trycker jag på den knappen så ber programmet mig att lägga upp en testbild med minst 80% vitt. Efter några sekunder får jag till svar att mätaren är kalibrerad och så får jag reda på vilken uppdateringsfrekvens som skärmen går i.
Är detta verkligen rätt? Har mätaren någon glädje av att veta att jag lägger upp en 80-100 % vit okalibrerad bild? Eller används den mest till att ta reda på uppdateringsfrekvens etc.?
Googlade lite mer och fann följande:
Hi - the calibrate button on the meter set-up page is for internal meter calibration functions, in your case to find a sync rate to the display, but for other meters it might be wavelength calibration or dark offset. It does not have anything to do with white balance, for that you should choose the display preset that best matches your own. No worries.
Dock kvarstår frågan nedan =)
En annan fråga, om jag vill kalibrera min Samsung-plama mot gamma 2.2. Är det -1, 0 eller +1 som jag ska utgå ifrån på gamma-reglaget?
Vart på reglaget som är bäst får du mäta dig till, mät varje "punkt" på reglaget sedan utgår du ifrån den som är närmast Power 2.2.
Postad 21 December 2016 - 20:47
Calby: Ögat/Hjärna fungerar relativ. Och det tar en tid att vänja sig.
Därför ser en kalibrerad TV, D65, 120 nits som väldigt gul ut jämfört med en kartonginställd TV som lyser 200+ nits med 10.000+ Kelvin. Den relativa skillnaden mot den starkaste ljuskällan (som öga/hjärna ankrar mot) är just gul.
Att du efter kalibrering tycker bilden ser röd ut har samma förklaring. Bilden innan var antagligen motsatsen till röd, dvs cyan/turkos. Öga/hjärna har satt balansen efter detta och du upplever den relativa skillnaden. Färgerna har blivit balanserade mer mot rött. Vice versa om du tittar på det kalibrerade läget och sedan går tillbaka. Då kommer du att se hur turkos bilden faktiskt var innan kalibrering.
Och detta är en av grunderna till att vi måste kalibrera. Vi har inte ett absolut färgseende.
Ju mer man arbetar i kalibrerade miljöer med foto, grafik, video och så vidare, desto bättre tränar man sig att se de här skillnaderna och börja intuitivt se när det avviker.
Det är det som är hela poängen här. Bli detektiv. Mät och se vilket läge som är närmast ditt mål. Utgå från det. ![]()
Postad 21 December 2016 - 22:14
Vart på reglaget som är bäst får du mäta dig till, mät varje "punkt" på reglaget sedan utgår du ifrån den som är närmast Power 2.2.
Har du provat HCFR innan? Funderar även lite på vilken Gamma Calculation som är bäst att gå på eller är det att testa sig fram där med? Jag antar att det är Display Gamma som gäller. Har två olika val att välja där:
Display gamma (Power law)
Display gamma with black compensation
Har följt denna lilla guide http://www.curtpalme...pic.php?t=10457 och de föreslår Display gamma with black compensation.
Jag gjorde en första test nu ikväll. Hade lite ont om tid men det blev helt ok tror jag. Ska exprimentera lite till i julhelgen om jag hinner innan mätaren åker in i garderoben ![]()
Tackar så mycket för tipsen Ringblixt, jag ska testa mig fram. 0 gav mer en kurva åt 2.3.
Redigerat av hugeman, 21 December 2016 - 22:15.
Postad 22 December 2016 - 22:36
Därför ser en kalibrerad TV, D65, 120 nits som väldigt gul ut jämfört med en kartonginställd TV som lyser 200+ nits med 10.000+ Kelvin. Den relativa skillnaden mot den starkaste ljuskällan (som öga/hjärna ankrar mot) är just gul.
Att du efter kalibrering tycker bilden ser röd ut har samma förklaring. Bilden innan var antagligen motsatsen till röd, dvs cyan/turkos. Öga/hjärna har satt balansen efter detta och du upplever den relativa skillnaden. Färgerna har blivit balanserade mer mot rött. Vice versa om du tittar på det kalibrerade läget och sedan går tillbaka. Då kommer du att se hur turkos bilden faktiskt var innan kalibrering.
Och detta är en av grunderna till att vi måste kalibrera. Vi har inte ett absolut färgseende.
Ju mer man arbetar i kalibrerade miljöer med foto, grafik, video och så vidare, desto bättre tränar man sig att se de här skillnaderna och börja intuitivt se när det avviker.
Det är det som är hela poängen här. Bli detektiv. Mät och se vilket läge som är närmast ditt mål. Utgå från det.
Okej, för när jag kollar på gråskalan före / efter så ser den före ut precis som du säger Cyan, säkerligen därför.
Ska ta en screenshot imorgon och ladda upp så får du se om den ser ut att vara cyan på din dator med.
Du borde ha en kalibrerad skärm antar jag ![]()
Har du provat HCFR innan? Funderar även lite på vilken Gamma Calculation som är bäst att gå på eller är det att testa sig fram där med? Jag antar att det är Display Gamma som gäller. Har två olika val att välja där:
Display gamma (Power law)
Display gamma with black compensation
Har följt denna lilla guide http://www.curtpalme...pic.php?t=10457 och de föreslår Display gamma with black compensation.
Jag gjorde en första test nu ikväll. Hade lite ont om tid men det blev helt ok tror jag. Ska exprimentera lite till i julhelgen om jag hinner innan mätaren åker in i garderoben
Tackar så mycket för tipsen Ringblixt, jag ska testa mig fram. 0 gav mer en kurva åt 2.3.
Varför kör du med en Power law på 2.2?
Postad 23 December 2016 - 10:25
Hej Ringblixt,
Nu har jag fixat fram före och efter bilder från CalMan.
Om man kollar på bild 2, så ser man att 100, 90, 80, 70, 60 IRE är Cyan eller är jag ute och cyklar där?
Så det är därför bilden uppfattas som rödaktig när jag hoppar fram och tillbaka mellan profilerna?
För nu när jag arbetar med den kalibrerade profilen så känns den inte rödaktig, och som sagt den rödaktiga känslan försvinner efter ca 30sec (ev. snabbare) från man skiftar från en okalibrerade profilen till den kalibrerade.
Och skiftar jag tillbaka så känns det grå, precis så som den ser ut i gråskalan på bilden.
Före och efter:
1.PNG 309.79K
0 Antal nerladdningar
Bild2:
2.PNG 58.33K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Calby, 23 December 2016 - 10:26.
Postad 23 December 2016 - 11:46
Precis så: Innan kalibrering har du en dominans av grönt och blått med för lite rött. Vitt minus rött = cyan.
Postad 23 December 2016 - 19:28
Precis så: Innan kalibrering har du en dominans av grönt och blått med för lite rött. Vitt minus rött = cyan.
Okej, då är det inge fel på min i1display pro ![]()
Postad 23 December 2016 - 21:55
Varför kör du med en Power law på 2.2?
Det gjorde jag inte (tror jag). Jag klickade i Display gamma with black compensation och ställde in Reference Gamma på 2.2. Men det kanske inte gör det jag tror att det ska =)
Bild från avsforum på standarsinställningen.
Bifogad fil(er)
Redigerat av hugeman, 23 December 2016 - 23:36.
Postad 23 December 2016 - 22:32
Postad 23 December 2016 - 23:34
Det funkar lika bra att dela med sig av inställningar, som av recept mot specifika sjukdomar...
Postad 24 December 2016 - 08:13
Det där bör du, och alla andra som har liknande funderingar, fråga i passande LG-tråd.Någon som har en LGUH770V och vill dela med sig av bildinställningarna? Oerhört tacksam för svar // Daniel
Denna tråd handlar om kalibrering och det vore synd om den tyngdes ner av alla "vilka inställningar ska jag ha"-frågor.
Postad 24 December 2016 - 08:46
Det där bör du, och alla andra som har liknande funderingar, fråga i passande LG-tråd.
Denna tråd handlar om kalibrering och det vore synd om den tyngdes ner av alla "vilka inställningar ska jag ha"-frågor.
Jag är inte direkt förvånad att Mr pacman direkt ska svara med en halvdryg kommentar...
Postad 24 December 2016 - 09:12
Exakt vad var det som var drygt med den kommentaren?Jag är inte direkt förvånad att Mr pacman direkt ska svara med en halvdryg kommentar...
Jisses...
Postad 24 December 2016 - 09:33
Jag är inte direkt förvånad att Mr pacman direkt ska svara med en halvdryg kommentar...
Usch, det där va inte snällt... du ska bara veta vad pacman, ringblixt mfl är hjälpsamma på detta forum angående bild, bildvisare, inställningar etc... ![]()
Redigerat av Garrett, 24 December 2016 - 09:37.
Postad 24 December 2016 - 09:59
ringblixt mfl är hjälpsamma på detta forum angående bild, bildvisare, inställningar etc...
Vi ska vara evigt tacksamma över att ringblixt med sin kompetens och det alltid trevliga bemötandet lägger tid och ork här på minhembio. Personligen uppskattar jag det oerhört, även om man inte alltid skriver i ämnet så kan man läsa sig till de "pedagogiska" svaren. God Jul ![]()
Redigerat av mcmike, 24 December 2016 - 10:46.
Postad 24 December 2016 - 12:54
Någon som har en LGUH770V och vill dela med sig av bildinställningarna? Oerhört tacksam för svar // Daniel
Något av Expert-lägena som det brukar vara för LG:s modeller.. Mer detaljerad än så kräver att du fördjupar dig mer. Men det är mer modell- eller tillverkarspecifikt så kolla efter trådar, eller skapa en om du inte hittar den.
Postad 25 December 2016 - 22:17
Jag brukar förstå det mesta. Men ibland vill hjärnan bara inte koppla texten till bilden =) Om man på DVE-skivan plockar upp testmönstret för att ställa in kontrasten. Hur långt upp på den ljusa skalan är det tänkt att jag ska se enskilda rutor? Det finns ju en linje med prickar som innebär absolut vitt. Rutan bakom är vitare än vitt.
Är det tänkt att den rutan med prickarna i sig ska flyta ihop med den bakom? Eller är det tänkt att alla ska synas som ett eget fält, även den med prickar och den "bakom"?
Naturligtvis ska jag få detta att lira med ljusstyrkan och kanske får hitta en kompromiss men om man kunde ställa in det optimalt!
Postad 26 December 2016 - 09:29
Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 26 December 2016 - 10:42
Tack för ditt svar men jag måste titta på fel saker eller så förstår jag inte min Samsungplamsa. På projektorn så beter det sig som så att drar jag i kontrasten så försvinner/kommer dessa fält fram.Du ska se alla nivåer i toppen som unika gradienter, även det ovanför de prickade strecken.
Med vänlig hälsning,
Pär
Men på plasman så ser jag alla fälten vare sig jag har kontrasten på 0 eller 100.
Redigerat av hugeman, 26 December 2016 - 10:43.
Postad 26 December 2016 - 10:58
Redigerat av pacman, 26 December 2016 - 11:00.
Postad 26 December 2016 - 12:46
Prickarna i grårampen på DVE indikerar referensvitt och referenssvart alltså digital 235 respektive 16. Absolut vitt finns inte. Kanske ett nyktert nyår? ![]()
Redigerat av Ringblixt, 26 December 2016 - 12:47.
Postad 29 December 2016 - 11:54
Postad 04 January 2017 - 13:17
Har bokat en IFS-kalibrering av min LG Oled B6. En del av det material jag tittar på är i HDR (UHD Blurays och Netflix-material, samt en del spel på Xbox One).
Kan jag på något sätt anamma de inställningar jag får i min kalibrering även i HDR-lägena. Eller måste jag välja om kalibrering ska utföras för ex. ifs Dark Room-läget eller HDR-läget?
Än så länge är ju det mesta material utan HDR, men samtidigt är det ju för möjligheten att se UHD i HDR som man lagt ganska mkt pengar på en dyr TV, och då vill man ju ha optimal bild även i HDR.
Ska kalibreras av personal på MM förövrigt.
Postad 04 January 2017 - 20:14
Halloj.
Har pillat lite med min LG B6á samt med en oppo 203á,för att gör en lång story kort så är oppon satt på Ycbcr 4:2:2 ut (8-10-12 bitar spelar ingen roll) samt B6àn återställd (ingen 2p eller 20p kal) bara lite standard inställningar ISF dark,Olight 45,kontrast 80,ljus 50,färg 50,gamma 2.2,warm1,har gjort 2st panel noise reningar ,gillar inte alls det jag ser med dessa test patterns (Ted`s Lightspace test disc) bör man skicka tillbaka denna o chansa på en ny?
Bifogad fil(er)
Postad 04 January 2017 - 22:16
TOOL: Det ser ut ungefär som de flesta OLED-modeller gör. Sett värre och jag har sett bättre (mindre problematiska). Panasonic lyckades få bort posteriseringen nästan helt på sin apparat som de tog 99 lakan för och tillverkade i 250 exemplar eller vad det nu var.
Finns knep du kan testa, som att dra ned kontrastreglaget närmare 70. Testa om de andra gamma-lägena är bättre eller sämre. Du får gärna bekräfta ifall posteriseringen är mindre i Spelläget? ![]()
Ibland kan det faktiskt bli bättre om man ställer om Black Level-reglaget till datorsvärta och sedan justera in brightness och kontrast med testmönster. Då brukar Brightness landa strax ovanför 30. Testa och utvärdera!
Postad 05 January 2017 - 05:13
Postad 05 January 2017 - 22:00
Sen en länk om hdr. http://calman.spectracal.com/hdr.html.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Panasonic PT-AT5000E
1 bild
10 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?