HCFR är gratisprogrammet som de flesta börjar med.
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon)
(Övrigt)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung LE37S86BD
(TV)
|
1
|
(12)
|
Inga priser | |
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray)
(Filmer)
|
2
|
(43)
|
Inga priser | |
Calibrite i1Display 2
(Hårdvarukalibratorer)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray)
(Filmer)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TX-P55VT50Y
(TV)
|
9
|
(34)
|
Inga priser | |
LG LS560T 47" TV - 47LS560T
(TV)
|
7
|
(12)
|
Inga priser | |
Andersson LED6581FDC PVR
(TV)
|
3
|
(0)
|
Inga priser | |
LG LA965W 55"
(TV)
|
9
|
(19)
|
Inga priser | |
Samsung J6275 40" LED TV - UE40J6275
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Samsung Q60R 65" 4K Ultra HD QLED Smart TV - QE65Q60R
(TV)
|
4
|
(4)
|
Inga priser | |
Samsung The Frame 65" 4K QLED Smart TV - TQ65LS03DAUXXC
(TV)
|
9
|
(4)
|
14 990:- |
Postad 26 January 2018 - 10:52
Den är tillverkad 2014. Max standard är 1080/60p.
Tool: Jag kan varken se 1080i eller 480i i din eller min lista. Eller har jag missat något?
Har inte ens tänkt på ifall det är möjligt. De enda (och idag sällsynta) gångerna jag behöver något som 1080i kör jag via testskiva från BD-spelaren. Men det är för att titta på de-interlace och liknande. Jag kan inte minnas att jag någon gång haft problem med att 1080i leder till andra färger. Inte mer än att displayen växlar till olika bildminnen baserat på vilken signal som kommer in, likt Epson-projektorer.
Postad 26 January 2018 - 11:10
Skälet till att jag letar efter det är för att testa med mina bildrörsskärmar, retro som man är...
För moderna bildvisare finns det naturligtvis ingen större mening annat än i de fallen som du nämner.
I vilket fall verkar det som att både äldre och nyare versioner av VideoForge kan skicka ut 1080i samt 480i (och 576i), och det har diskuterats om det lite på SpectraCals forum så jag är tämligen säker på att det finns här också. Det är bara det att jag, som sagt, inte hittar inställningen någonstans.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 26 January 2018 - 11:15.
Postad 26 January 2018 - 11:58
I vilket fall verkar det som att både äldre och nyare versioner av VideoForge kan skicka ut 1080i samt 480i (och 576i), och det har diskuterats om det lite på SpectraCals forum så jag är tämligen säker på att det finns här också. Det är bara det att jag, som sagt, inte hittar inställningen någonstans.
Kolla via webbgränssnittet, kanske finns där
Postad 26 January 2018 - 12:16
Det är där jag letar utan att finna. Men jag ska göra ett nytt försök ikväll.
Postad 26 January 2018 - 12:18
Det verkar som VF går en del på EDID också. Vet i alla fall att jag sett en 6, 7 VF på en och samma gång som ger olika alternativ där den enda varierande faktorn är själva TV:n den är kopplad till.
Postad 26 January 2018 - 12:19
Ok! Det är värt ett försök i så fall att testa genom min HDFury. Det är ändå den som jag kommer att använda för CRT. ![]()
Postad 26 January 2018 - 16:39
Den är tillverkad 2014. Max standard är 1080/60p.
Tool: Jag kan varken se 1080i eller 480i i din eller min lista. Eller har jag missat något?
Tänkte det gick att scrolla mer på lista,annars kolla via manualen o gå via webben sas.
Manual: http://www.spectraca... QuickStart.pdf
Postad 05 February 2018 - 19:20
Har fått ordning på Dispcal igen efter en bugg med oregelbunden tappad signal till 500Men.
tappad videosignal till en Kuro innebär svärtan man får vid uppstart och den vill man inte mäta ![]()
trots det så kördes mätningarna från Dispcal vilket vart helt fel resultat.
Problemet var madvr 10bit exclusive mode och fullskärm.
Körde en mindre 3D LUT med 900 patcher men med 256 stegs korrigering av gråskalan.
verifieringen är enbart 256 stegs avläsning av gråskalan inget annat
Här är gråskalan och färgtempen på 500Men utan 3D LUT (helt original med 2 stegs RGB justering högt och lågt )
http://privat.bahnho... No 3D LUT.html
Gamma mål 2.2 ej 2.3 som föreslås här
lite skakig färgtemp nära svart åt det röda hållet och även för låg gamma nära svart (skuggdetaljer blir för tydliga)
även lite oroligt nära vitt.
Annars håller sig gamman otroligt jämn över alla nivåer utan några spikar.
500Men med 900 patches 3D LUTen här
http://privat.bahnho...0M 3D LUT .html
Bättre färgtemp nära svart men inte helt ok
Även bättre gamma nära svart men sämre från 3% och neråt med för hög gamma istället (skuggdetaljer blir något mörka)
Målet där är gamma 2.3 och det prickar 3D LUTen in bra förutom några dippar nära vitt.
medel dE utan 3D LUT: 1.32
medel dE med 3D LUT: 0.39
(CIE 1994)
slutsats: även 256 stegs avläsning av gråskalan korrigeras inte helt perfekt med 3D LUTen men bättre än innan.
möjligt att 900 patches är för lite för att fixa till gråskalan.
nu när Dispcal funkar så blir det att köra en helt ny 3D LUT på runt 9000 patches framöver.
får se hur resultatet blir då.
3D LUTen på 9000 patches jag kör med nu är från 2016-07-30 så det börjar väl bli dags för en ny
Bifogad fil(er)
Redigerat av sune bejas, 05 February 2018 - 20:10.
Postad 06 February 2018 - 19:55
Redigerat av TOOL, 06 February 2018 - 19:55.
Postad 06 February 2018 - 20:18
Djupet i bilden ökar efter en 3D LUT kalibrering.
flera tusen färgers ljusnivåer och färgmättnader faller på plats vilket påverkar hur hela bilden byggs upp.
man kan säga att bilden efter en vanlig kalibrering uppfattas som rörig jämfört med en 3D LUT kalibrerad bild.
största skillnaden på just 500Men med 3D LUT är prestandan nära svart.
original så har 500Men en del posterisering nära svart.
även gamman är för låg nära svart.
ljusstyrkan för dom lägsta nivåerna prickas inte in helt rätt vilket gör att bilden nära svart ser rätt grovhuggen och platt ut.
Med 3D LUT så försvinner all posterisering nära svart.
Även riktigt låga APL scener ser riktigt bra ut efter.
helt klart värt det sen är det enkelt när man väl har stallt in programmet.
bara trycka start och vänta några timmar.
sen är det väl ännu enklare på C8an kan jag tänka mig.
Redigerat av sune bejas, 06 February 2018 - 20:53.
Postad 17 February 2018 - 21:03
Har äntligen fått bukt på min kalibreringsutrustning och kan påbörja min hobbyverksamhet. Först ut var min Sony BVM-20F1J. Nördigaste utmaningen i hela tråden? Förmodligen... ![]()

Postad 18 February 2018 - 07:05
Redigerat av TOOL, 18 February 2018 - 07:05.
Postad 18 February 2018 - 12:27
Det är en grade1-monitor. För 15KHz (480i/576i) blir det nog inte mycket bättre. Just min skärm hade inte blivit kalibrerad på många år och hade en kraftig grön tint över hela gråskalan, vilket syntes tydligt både på mätningarna och rampen. Efter kalibreringen är bilden mycket, mycket bättre.
Den här videon är rätt lärorik, fast det är egentligen bara de första 4-5 minutrarna som han pratar om just 20F1U (amerikansk modell). Han har en annan video där D24E1WU står i centrum också.
https://www.youtube.com/watch?v=3yeKMo6mcAo
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 18 February 2018 - 12:34.
Postad 19 February 2018 - 14:01
Det är en grade1-monitor. För 15KHz (480i/576i) blir det nog inte mycket bättre. Just min skärm hade inte blivit kalibrerad på många år och hade en kraftig grön tint över hela gråskalan, vilket syntes tydligt både på mätningarna och rampen. Efter kalibreringen är bilden mycket, mycket bättre.
Den här videon är rätt lärorik, fast det är egentligen bara de första 4-5 minutrarna som han pratar om just 20F1U (amerikansk modell). Han har en annan video där D24E1WU står i centrum också.
https://www.youtube.com/watch?v=3yeKMo6mcAo
Var det inte du som var intresserad av den där bjässen till skärm på en bra bit över 100 kilo som nån skänkte bort här för ett par år sedan om att den avhämtades? Den var väl på 34 tum eller så? En Sony från tidigt 90-tal som tillverkades för professionell användning?
Tog du över den?
Minns den tråden men har inte hittat den igen.
Postad 19 February 2018 - 14:15
Jo, den står i mitt garage. Du kan kolla i mina album så hittar du några bilder... ![]()
Postad 19 February 2018 - 15:07
Just ja, den var det! Tackar!
Bra att den hamnade hos någon som tar hand om den. Var lite sugen men vikten var för avskräckande.
Gav upp mitt CRT-nördande förra året och gav 36" Panasonicen till modern. Bestämde mig för att nörda ner mig i plasma (Pioneer 508XD) medan det går att hitta begagnade i hyfsat skick och hittade även en raritet LCD (Planar PD470) för en billig peng. Bägge kan väl ses som i det närmaste vintage idag.
Har dock kvar min gamla CRT-monitor från Amiga-tiden och den fungerar lika bra idag som när jag skaffade den för 29 år sedan...
Postad 19 February 2018 - 22:58
Om du har vägarna förbi Stockholm är du välkommen på besök utifall att CRTs fortfarande lockar lite. ![]()
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 19 February 2018 - 22:59.
Postad 24 February 2018 - 19:53
Det verkar nästan som ju mer ju bättre...dvs skita i att mäta en siffra och bara dra på så mycket man kan utan att tappa information (utbränning) och så gå vidare på gamma, gråskala, färgrum osv.
Nån som vet? Tänkte ge min plasma och projektor lite kärlek.
Postad 24 February 2018 - 23:35
På plasman borde du väl ha en kontroll för ljusflöde ("bakbelysning")? Mät först upp vad för ljusflöde du hade, justera sedan kontrast mot testbild och se till att signalen klipper vid rätt nivå och justera sedan belysningen för att få till det.
Referens för vitt är, enligt videonivå i 8-bitar, 235 men personligen brukar jag klippa mellan 245-247 beroende på bildvisare. Senast ikväll kalibrerade jag en Sony VW95ES hos Palle som gick mot rött i vitbalansen, så genom att klippa först vid 247 gjorde att 235 blev desto jämnare och således behövde vi inte kompromissa på den planen. Sedan fanns det många andra problem förstås men i slutändan kändes det helt ok. ![]()
Postad 25 February 2018 - 03:48
Skruva du ner plasman till 14-16 ftL?På den tiden när jag kalibrerade min plasma med dp3 och chromapure så skulle man ställa kontrasten på en vit fyrkant och få den til mellan 14-16 ftl vilket blev runt 25 i kontrast och sen se så man inte hade utbränning med f.eks vita blinkande staplar 255-250. Jag har sökt efter vad man rekommenderar som perfekt film ljusstyrka idag utan att hitta nått.
Det verkar nästan som ju mer ju bättre...dvs skita i att mäta en siffra och bara dra på så mycket man kan utan att tappa information (utbränning) och så gå vidare på gamma, gråskala, färgrum osv.
Nån som vet? Tänkte ge min plasma och projektor lite kärlek.
100 nits (30 ftL) är vanligaste rekommendationen. Googla "ebu tech 3320" för mer info.
Postad 25 February 2018 - 12:11
På plasman borde du väl ha en kontroll för ljusflöde ("bakbelysning")? Mät först upp vad för ljusflöde du hade, justera sedan kontrast mot testbild och se till att signalen klipper vid rätt nivå och justera sedan belysningen för att få till det.
Referens för vitt är, enligt videonivå i 8-bitar, 235 men personligen brukar jag klippa mellan 245-247 beroende på bildvisare. Senast ikväll kalibrerade jag en Sony VW95ES hos Palle som gick mot rött i vitbalansen, så genom att klippa först vid 247 gjorde att 235 blev desto jämnare och således behövde vi inte kompromissa på den planen. Sedan fanns det många andra problem förstås men i slutändan kändes det helt ok.
Den har "kontrast" och "ljusstyrka" eksakt som en montor dvs vitbalans och svartbalans. Svartnivået ligger perfekt på +1 som ger svartaste svart utan cruch, men vad menar du med att mäta upp "vad för ljusflöde jag hade" ?? Ljusstyrkan måste stå på +1 så då är det kontrasten kvar och det just här jag vil ha en standard.
Postad 25 February 2018 - 12:14
Skruva du ner plasman till 14-16 ftL?
100 nits (30 ftL) är vanligaste rekommendationen. Googla "ebu tech 3320" för mer info.
Jag tror inte jag igetligen gjorde det för när jag mätte nu så hade jag runt 30 men jag blev också helt plötsligt väldigt osäker på vilken användar-inställning jag igentligen hade använt i 10 år då jag typ kalibrerat och så inte pillat på den förrän nu och så började jag gå igjenom alla justeringar och se att allt är "av" osv, testa mellan film/användare osv och så vet jag inte om jag körde film eller nått annat hehe.
När du säger att 100nits är vanligt, är det för alla typer skärm? Eller är det där man sätter projektorer också? Så undrar jag också om det är standard att mäta detta i en vit ruta och vid 100% eller helskärm?
Redigerat av Demon Slayer, 25 February 2018 - 12:32.
Postad 25 February 2018 - 12:45
kör med det istället så blir det lättare att förstå
120cd/m2 kör jag med och då uppmätt med ett 20% stort fönster
mäter jag 10% fönster så ligger ljusstyrkan på runt 135cd/m2.
mäta maxljusstyrkan på en plasma tv och även oled gör man med små fönster så att ABL
inte aktiveras.
det gör det ändå til viss nivå.
mäter du fullskärm så blir ljusstyrkan mycket lägre.
kolla även vart maxljusstyrkan ligger innan så du har spelrum och att det inte klips nåt.
öka kontrasten och ta mätningar med ett 20% stort fönster.
när ljusstyrkan inte ökas när du ökar kontrasten så har du nåt taket.
det som händer om du fortsätter öka kontrasten är att du klipper vitt längre och längre ner.
har du installt för videonivåer så ska vitt klippas vid 234 av 235 oavsett kontrast så det behöver du inte bry dig om
låter som du har en Kuro ?
om så är fallet så är kontrast på 40 max alltid sen börjar dom klippa vitt
Redigerat av sune bejas, 25 February 2018 - 12:55.
Postad 25 February 2018 - 13:43
har du installt för videonivåer så ska vitt klippas vid 234 av 235 oavsett kontrast så det behöver du inte bry dig om
Nivåteckningen mot vitt ska gå hela vägen till 255. 235 är endast referensvitt. Du ska ha täckning ovanför 235 för att följa standard. Sedan är det långt ifrån alla displayer som tillåter detta. Får man en klippning vid 235 är något fel på källan, kedjan eller displayen. Panasonics plasma klipper vid 247 ungefär.
Och sätter man självmant klippningen till 235 gör man alltså helt fel.
Postad 25 February 2018 - 13:49
När du säger att 100nits är vanligt, är det för alla typer skärm? Eller är det där man sätter projektorer också? Så undrar jag också om det är standard att mäta detta i en vit ruta och vid 100% eller helskärm?
100 nits ±20 nits beroende på vad man siktar på för rum. Det är baserat på hur man tänkt och hur det fungerat med CRT i ett ljuskontrollerat rum. I ett ljust rum kan man gå högre förstås, men då bör man byta ut plasman mot något som orkar. ![]()
Många plasma saknar reglage för att påverka ljusflödet, man får det man får. Då är kontrast-reglaget enda sättet att få ned ljusstyrkan. Drar man för långt i kontrastreglaget flyttar man ned nivåerna och introducerar posterisering vilket alltså måste kollas.
Valet av testmönster, full field, fönster eller APL-nivåer är beslut som påverkar vilka värden man får, särskilt på en plasma och OLED vilka har ljusventilförfarande. Full field 100% fungerar sällan optimalt på dessa displayer. APL25-testmönster brukar jag föredra då det mer speglar APL-nivåerna i en typisk film.
Redigerat av Ringblixt, 25 February 2018 - 13:52.
Postad 25 February 2018 - 14:14
Ja altså jag tror jag får ut mer än 100 innan den klipper och därför jag ville ha ett "referansevärde".
Jag har kalibrerat den efter guide från Tom Huffman och även Curt Palme, men har en gammal version och vill inte börja uttnyttja en gammal support då jag köpte lisensen i 2004 hehe. Poängen var mest att se om standarder ändrats men det låter ganska likt, jag har ju använt fönster både til vitbalans och färg. Följer med ett helt paket med lisensen.
Ska fiksa lite på den ikväll bara som en sista andning inför Oled nån gång detta år. Utan att ha något konkret bevis så ser det ut som att den hållt sig ganska bra och inte driftat. Det som är sämst på den är rödstick i svart (märks enbart vid helt svart bild f.eks just innan filmen startar) som inte kan kalibreras bort utan att fukka upp gråskalan.
På monitor och laptop brukar jag ställa med tanke på olika ljusförhållande, men tv kalibrerar jag i batcave och så får man dra för fönstret om solen skiner....det mesta seriösa blir ju kvällstid och då skal den yta bäst imho.
Redigerat av Demon Slayer, 25 February 2018 - 14:18.
Postad 25 February 2018 - 22:30
Nivåteckningen mot vitt ska gå hela vägen till 255. 235 är endast referensvitt.
Är det vad som åsyftas med SMPTE Legal Levels? Alltså 0-109%?
Bra att man lär sig mer och mer inom ett ämne man är intresserad av... ![]()
Postad 26 February 2018 - 07:32
Och sätter man självmant klippningen till 235 gör man alltså helt fel.
skitsnack
tror man att man behöver information utöver det materialet visar så tror man hel fel
jag vill nog påstå att du är ute och trampar cykel här
lite kallt för det nu eller
?
kollar jag på video som visar nivåer 16-235 så ställer jag in tvn till att visa dom nivåerna. (oftast så behövs det inte ändras nåt då det stämmer ändå)
klippa whiter than white är bara för galleriet
inget man har nytta av eller som påverkar bilden eller som visar MER detaljer i vitt.
eller du kanske påstår att det är fel på 500Men eftersom den klipper vid 234?
snacka med Kuro ingenjörerna om det istället varför dom satte den nivån.
ett lysande exempel på vad som händer när man bara har siffror i huvudet ![]()
kika lite mer på hur materialet ser ut eller gör jämförelser med olika inställningar istället för att gå blint på siffror.
Redigerat av sune bejas, 26 February 2018 - 07:47.
Postad 26 February 2018 - 08:08
skitsnack
tror man att man behöver information utöver det materialet visar så tror man hel fel
lite kallt för det nu eller?
kollar jag på video som visar nivåer 16-235 så ställer jag in tvn till att visa dom nivåerna. (oftast så behövs det inte ändras nåt då det stämmer ändå)
klippa whiter than white är bara för galleriet
inget man har nytta av eller som påverkar bilden eller som visar MER detaljer i vitt.
eller du kanske påstår att det är fel på 500Men eftersom den klipper vid 234?
snacka med Kuro ingenjörerna om det istället varför dom satte den nivån.
ett lysande exempel på vad som händer när man bara har siffror i huvudet
kika lite mer på hur materialet ser ut eller gör jämförelser med olika inställningar istället för att gå blint på siffror.
Ja, då kanske du skulle ta och kika på precis bilden - eller kolla hur man arbetar i studio, eller varför inte kanske t om läsa standarder...
/Pär
Postad 26 February 2018 - 10:23
Jag testade iaf. igår med 120nits och detta blir aldeles föt ljusstarkt för mig. I Zelda f.eks så är 40% av bilden helt vit i laddsekvenserna och detta blir påfrestande i längden. Nu har jag helt mörkt rum då.
Ska sätta ned til 100 ikväll....tror det blir bra. Måste köra hela rundan med färg/gråskala pånytt då men men....
Postad 26 February 2018 - 11:44
Som du brukar göra?
F.ö. är det en bättre idé att ta till sig den kunskap man blir upplyst om istället för att avfärda det hela för att man vill framstå som en expert och vara självgod. Jag visste sedan tidigare att 235 var referensnivå (100IRE) och att man inte ska klippa just där, men att man alltid ska låta nivåerna vara kvar till 255 (109IRE) visste jag faktiskt inte om. Jag ser det som väldigt värdefull information då jag håller på mycket med CalMAN.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 26 February 2018 - 13:43.
Postad 26 February 2018 - 12:52
skitsnack
lite kallt för det nu eller
?
Återigen: sune bejas/Patrik G - mannen som vill så mycket, gärna berättar om det som är bäst på allt men inte förstå riktigt vad han sysslar med. Du kommer aldrig kunna lära dig ödmjukhet eller självinsikt, men du kan väl åtminstone läsa på de tekniska grunderna, eller hur?
Postad 26 February 2018 - 14:43
Det finns ju en anledning till att alla testmönster, inkl AVSHD709, för vitt/kontrast/white level går från ca 230 - 255 och inte för 220-240-ish som borde vara rimligt om standarden klippte stenhård vid 235. Så även om man inte läst på teknikens grunden har ju ledtrådarna funnits där väldigt länge... ![]()
Är det vad som åsyftas med SMPTE Legal Levels? Alltså 0-109%?
Ja, 16-235 som referensnivåer är en ankring mot analogt arkivmaterial och hur detta beter sig signalmässigt som följd av dess natur. Nivåerna i den analoga domänen går lite över 100 IRE och under 0 IRE. Referens är nyckelordet.
I den digitala domänen finns också den typen av problem som uppstår när man har diskreta nivåer och tvärt bryter/trunkerar. Försöker man hårt klippa vid 235 på egen hand (från en korrekt källa då) kommer de flesta displayer(*) att klippa i någon av RGB-kanalerna först. Resultatet är att man får färgskiftningar mot vitt. Calman har verktyg för detta i Intro-delarna eftersom detta är så grundläggande.
16-235 som referens är också där av fler orsaker, undvika overflow och underflow, matrismatematiken för YCbCr <-> RGB och för beräkning av luminanskurva. Kort och gott: man visste ganska väl vad man gjorde när man satte dessa standarder.
Postad 26 February 2018 - 19:01
Tack för den förklaringen Thomas! Som sagt stod det klart för mig sedan tidigare att 16-235 är referenser (något som Perra lärde mig) och inte innebär att man klipper signalen just där alla gånger. Därmed är det skönt att äntligen få det hela klargjort, då det kommer att underlätta mina framtida kalibreringar väldigt mycket. ![]()
Referensnivåer i analoga sammanhang är för övrigt rena kaosen ibland. Värst är på Laserdisctiden där japanerna tenderade att sikta på 0IRE som referens medan jänkarna höll sig till 7.5IRE. Tittar man tillbaks på dem nu blir många pressningar riktigt blaskiga och rentav outhärdliga om man inte sätter nivåerna rätt.
EDIT: Igår kalibrerade jag en BVM-D24E1WE. Tidigare var den "automatiskt kalibrerad" mot D65 med en BKM-14L sedan två månader tillbaks ungefär, en process som jag personligen var mycket kritisk till på skärmar av denna kaliber. Redan innan jag mätte såg jag att bilden var påtok för blå, och det bekräftades också. Den låg på drygt 7500° Kelvin. I slutändan blev bilden väldigt fin och gick som bekant väldigt smidigt också.
Probe vs C6.png 22.73K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 26 February 2018 - 19:06.
Postad 26 February 2018 - 19:06
Redigerat av Demon Slayer, 26 February 2018 - 19:07.
Postad 26 February 2018 - 19:09
Helt rätt, under förutsättningen att datorn skickar ut fullnivå (vilket den bör göra). Om du har ett Nvidia-kort kan du öppna upp Nvidias kontrollpanel, klicka vidare till "Ändra upplösning" och se status för respektive skärm. Vill du ha fullnivå ska du välja "RGB" som färgomfång och "Fullständig" (istället för "Begränsat") som nivå. Vet inte hur det är med Radeon eller Intel HD dock.
Postad 26 February 2018 - 19:29
Men btw angående overscann, kan man styra detta i Kuros servicemeny?
Redigerat av Demon Slayer, 26 February 2018 - 19:30.
Postad 26 February 2018 - 20:05
Finns väl ett 1:1-läge? Ska gå att ställa in om man väljer bildförhållande, tror att knappen sitter längst ner till höger på fjärrkontrollen.
Postad 26 February 2018 - 21:10
Btw kalibrerade den till 100nits nu och gick över tint, hue och gråskala och fick det ännu lite bättre än sist, men nu tycker jag 100 är mycket också...men tror jag inbillar mig...ligger på kontrast 29 nu så bara 4 klicks upp från var jag tror jag var förr....får se om jag vänjer mig. Fick lite mindre rött i svart som en bonus.....den trackar inte perfekt så jag la krutet på mitten nu (40-70% grå).
Redigerat av Demon Slayer, 26 February 2018 - 21:13.
Postad 28 February 2018 - 11:59
Jag har tillgång till en i1 Display Pro och tänkte ge mig på att kalibrera min OLED av 2015 års modell (920V).
- Ska colorimetern ligga tätt inpå skärmen (som vid en monitorkalibrering) eller ska den vara en bit därifrån á la projektorstyle?
- Jag vet att man ska undvika CMS på 2016 års modeller av OLED, men är det någon som vet hur det är med 2015 års modeller?
Postad 28 February 2018 - 12:04
Den ska vara i kontakt. CMS-reglagen och 20-stegsreglagen är ungefär lika oanvändbara på alla LG:s apparater. Används med försiktighet och alltid med att stämma av med okulära testbilder.
Postad 28 February 2018 - 21:47
Jag höll mig ifrån det du tipsade om Ringblixt och ändrade bara Hög och Låg.
Har ett vagt minne av att jag läst man inte ska röra Grön alls, stämmer det?
Låg
R -2
B -5
Hög
R 4
B -1
Något annat man ska tänka på? Några andra inställningar man kan göra?
Jag körde test patterns från AVC HD från en USB-sticka in till TVn. Kan jag kopiera över de inställningar i vitbalansen till övriga portar också?
Bifogad fil(er)
Redigerat av Bagerth, 28 February 2018 - 22:05.
Postad 01 March 2018 - 03:18
Hurvida man ska röra Grönt eller inte så är det ju iaf ett utmärkt tillfälle att prova...
Redigerat av pacman, 01 March 2018 - 03:19.
Postad 01 March 2018 - 07:45
Ja jisses det är ju tokhögt. Blev snurrig igår av alla grafer i gränssnittet så jag siktade in mig på RGB-nivåerna först. Men det tog så lång tid så jag hann inte gå vidare igår.229 nits? Alltid ganska ljust i rummet?
Hurvida man ska röra Grönt eller inte så är det ju iaf ett utmärkt tillfälle att prova...
Ser nu också att gamman är alldeles för hög också. Men det går kanske hand i hand med den för höga nitsnivåen?
Kalibreringsnovis som man är så tas allehanda tips emot med öppen famn!
Redigerat av Bagerth, 01 March 2018 - 07:45.
Postad 01 March 2018 - 08:38
Strunta i graferna och gör det grundläggande först, inte minst då anpassa "Oled Light" efter rummet.
Gamma sätter du i första hand med Gamma-reglaget, borde stå på 2.2 eller 2.4 om den är funkis numera.
Redigerat av pacman, 01 March 2018 - 08:38.
Postad 01 March 2018 - 10:58
Har ett vagt minne av att jag läst man inte ska röra Grön alls, stämmer det?
Grönt ska röras om grönt måste röras. ![]()
Däremot ska du undvika att låta grönt dominera i vitbalansen när du nåt gränsen för precisionen i reglagen. Alltså att det är grönt som ligger 1% högre än de andra eller liknande. För våra ögon är så känsliga för det. Är det något fel vi tolererar i vitbalansen så är det för mycket blått.
Som (påhittat) exempel: I fall Grön Gain på +4 ger 1% för mycket grönt och +3 ger -2% för lite grönt så är det som tumregel bättre att välja den senare. Du kanske får något sämre dE-värden men i praktiken, för ögat och hjärnan är det ofta den lämpligare kompromissen.
Postad 03 March 2018 - 13:24
Vet att för många år sedan fanns det någon sorts dvd skiva där man gjorde dom mest grundläggande kalibreringar på sin tv.
Nu undrar jag finns det något liknande gratis som man kan hämta hem och tex lägga på en USB sticka och köra via tv ?
Jag provade att gå ut på youtube via appen i tv och testa lite olika filmer dom hade där.
Problemet var ju att när jag sedan skulle återgå till HDMI 1, ( där jag har min tv box inkopplad tv signalerna ) så var ju inte inställningarna gjorda där.
Postad 03 March 2018 - 13:31
Man kan ju tro att 6500K och 100% på staplarna för röd grön och blå är det man verkligen använder för att uppnå D65
Så här ser blandningen egentligen ut vid D65
Grönt är redan dominant här.
rätt intressant faktist

Sen skiljer det lite i blandingarna för att uppnå 6500K beroende på vilken standard man kalibrerar ifrån.
några ex:
Redigerat av sune bejas, 03 March 2018 - 13:32.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Panasonic PT-AT5000E
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?