* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 06 April 2008 - 18:31
heinze
-
heinze
-
Användare
-
-
112 inlägg
Är det någon som spelat upp följande trailer på sin popcorn hour;
batman.the.dark.knight.theatrical.trailer.2008.1080p.x264.aac.mkv
Fungerar det för er? Laggar nåt j*vulskt när jag försöker spela upp denna från min interna disk...antar att det var denna TviX körde och demade på dustin digital expo i helgen, där flöt det hur fint som helst
EDIT: jag kör med firmawre 01-15-080326-14-POP-402-000, dvs senaste betan Vad är mediainfon på denna då, ref-frames och kodprofil eller vad folk brukar kalla det.
General #0 Complete name : D:\The Dark Knight Trailers 1080p\batman.the.dark.knight.theatrical.trailer.2008.1080p.x264.aac.mkv Format : Matroska File size : 159 MiB PlayTime : 2mn 6s Bit rate : 10.5 Mbps Encoded date : UTC 2008-01-06 10:25:03 Writing application : mkvmerge v2.1.0 ('Another Place To Fall') built on Aug 19 2007 13:40:07 Writing library : libebml v0.7.7 + libmatroska v0.8.1 Video #0 Codec : AVC Codec/Family : AVC Codec/Info : Advanced Video Codec Codec profile : [email protected]Codec settings, CABAC : No PlayTime : 2mn 6s Width : 1920 pixels Height : 816 pixels Display Aspect ratio : 2.35 Frame rate : 23.976 fps Chroma : 4:2:0 Interlacement : Progressive Audio #0 Codec : AAC LC Codec/Family : AAC Codec/Info : AAC Low Complexity PlayTime : 2mn 6s Channel(s) : 6 channels Channel positions : Front: L R, Rear: L R, LFE Sampling rate : 48.0 KHz Resolution : 16 bits Language : English
Postad 06 April 2008 - 18:59
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Width : 1920 pixels Height : 816 pixels
Udda upplösning?
Postad 06 April 2008 - 19:09
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Width : 1920 pixels Height : 816 pixels
Udda upplösning?
Låter som 2.35:1 tycker jag.
Postad 06 April 2008 - 20:00
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
hej nån som vill köpa en popcorn som är använd en dag, med en 500gb wd disc isatt och en dvi-hdmi kabel. 3000kr finns i stockholm.
Varför sälja ???
Postad 06 April 2008 - 20:21
arjan81
-
arjan81
-
Amatör
-
-
58 inlägg
behöver pengarna tyvärr och denna maskin var nog lite för avancerad för mig, säljs helst i sthlms området, PMa mig!
Postad 06 April 2008 - 20:44
Unregistered468c32b1
-
Unregistered468c32b1
-
Användare
-
-
202 inlägg
Jag har problem med att få nätverket att funka.
Köpte ett nytt nätverkskort idag och en korsad kabel. Jag har ställt in att datorn är med i arbetsgruppen "workgroup", aktiverat gäst-kontot, delat ut en mapp på datorn, angett att gästkontot har behörighet till denna mapp. På PCH har jag angett "workgroup" som samba arbetsgrupp. Under NMT applikationer har jag startat: UPnP Server, myiHome, FTP, NFS och Torrent (även testat med bara Samba).
Men datorn hittar PCH och PCH hittar inte datorn när jag kör bläddra under nätverks utdelning.
Om jag drar ur strömsladden till PHC och startar om så står det i datorn attt nätverkskabeln inte är ansluten och jag måste starta om datorn för att den skall fatta att den är ansluten igen.
Testat att installera om NMT mjukvaran. Det hjälpte inte heller...
Nån som har nån idé om hur jag får det att funka. Blir snart galen. Börjar fundera på om det är nåt fel på PCH, fick den väldigt fort från Inet (de hade angett att den inte skulle komma in förrens i mitten på April), kanske fått ett reklamerat ex..?
MvH Jonas
Redigerat av Unregistered468c32b1, 06 April 2008 - 20:55.
Postad 06 April 2008 - 21:30
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Är det någon som spelat upp följande trailer på sin popcorn hour;
batman.the.dark.knight.theatrical.trailer.2008.1080p.x264.aac.mkv
Fungerar det för er? Laggar nåt j*vulskt när jag försöker spela upp denna från min interna disk...antar att det var denna TviX körde och demade på dustin digital expo i helgen, där flöt det hur fint som helst
EDIT: jag kör med firmawre 01-15-080326-14-POP-402-000, dvs senaste betan
Jag speladeupp den från min NAS via NFS...flöt på bra tills första explosionen sen så började det hacka. Kopierade den till usbpinne och då flöt allt på bra utan hack...  Kör med senaste officiella firmwaren.
Redigerat av K-E Larsson, 06 April 2008 - 21:32.
Postad 06 April 2008 - 22:47
torkel_b
-
torkel_b
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Ok, det här är kanske något som alla redan vet men jag har sökt och inte hittat något vettigt så...
När jag kikar på en film i 2.35:1 format så stretchas den till 16:9 och ser alltså fel ut, cirkulära saker blir stående ovaler. Zoomknappen på PCH tillåter ingen "stretchning" som jag skulle vilja ha och projektorn (Optoma HD65) Har ingen stretchning heller. Anamorfisk (?) lins är inget alternativ heller just nu.
Vore inte just stretchning i x-led en bra finess i PCH?
Kan man göra om filmen på något sätt annars? Man tappar ju 720p då men allt är bättre än en skev bildvisning.
För övrigt funkar min PCH alldeles utmärkt!!!
Postad 07 April 2008 - 08:56
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Köpte ett nytt nätverkskort idag och en korsad kabel. Jag har ställt in att datorn är med i arbetsgruppen "workgroup", aktiverat gäst-kontot, delat ut en mapp på datorn, angett att gästkontot har behörighet till denna mapp. På PCH har jag angett "workgroup" som samba arbetsgrupp. Under NMT applikationer har jag startat: UPnP Server, myiHome, FTP, NFS och Torrent (även testat med bara Samba).
Men datorn hittar PCH och PCH hittar inte datorn när jag kör bläddra under nätverks utdelning.
Om jag drar ur strömsladden till PHC och startar om så står det i datorn attt nätverkskabeln inte är ansluten och jag måste starta om datorn för att den skall fatta att den är ansluten igen.
Nån som har nån idé om hur jag får det att funka. Blir snart galen. Börjar fundera på om det är nåt fel på PCH, fick den väldigt fort från Inet (de hade angett att den inte skulle komma in förrens i mitten på April), kanske fått ett reklamerat ex..?
MvH Jonas
Först så skulle jag kolla om nätverkskortet är ok, för om allt är rätt så borde datorn känna direkt att kabel är ansluten, man ska inte behöva startat om datorn. kan du koppla in sladden i något annat tex en bärbar dator eller modem/router, testa tt dra ut och sätt in sladden några gånger. Att PHC inte hittar datorn kan vara en brandvägg, har du en sådan så stäng av den och se om datorn dyker upp. //Micke
Postad 07 April 2008 - 11:43
joalin
-
joalin
-
Användare
-
-
179 inlägg
Hanewin NFS-problem:
Hej. Jag har kört Hanewin NFS i ett tag, men sedan en dag så verkar det som clienten krashar. Den startar upp bra, och jag ser att den tar min editerade textfil som den ska. När jag sedan trycker ok så ska ju den ramla ner i system tray, men den bara försvinner då, och nfssrvr eller vad den heter finns inte som process. Mycket skumt.
I och för sig får ja gmin Thecus N299 idag, så jag kanske inte behöver Hanewin NFS längre, men grymt irriterande att inte få det att fungera. Jag ser helle ringe tunder mounts, men vet inte säkert om jag haft nåt där innan.
Nån som vet vad det kan vara?
Redigerat av joalin, 07 April 2008 - 11:44.
Postad 07 April 2008 - 12:33
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
För er som vill köra llink utan PC/NAS finns det nu en variant som kan läggas på en usb-pinne/drive. Testa bara om ni vet vad ni gör för det kan bli en dyr dörrstopp annars  . llink-nmt.stick-2.0.1.zip
Postad 07 April 2008 - 12:37
CrazyBanana
-
CrazyBanana
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Funderar på en Thecus N299 men är rädd för ljudnivån i den. Någon som jämfört den mot att köra intern disk i PH?
Postad 07 April 2008 - 13:20
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Någon som provat att spela upp det datoranimerade klippet Elephants Dream? Det är en AVI-fil men den går inte att spela på min PCH. Om jag startar den blir bilden svart och jag hör bara ljudet. Men efter ca 10 s tystnar även ljudet. Försöker jag sedan spela upp någon annan film får jag inget ljud på någon av dem. Enda sättet att få tillbaka ljudet är att starta om burken genom att rycka sladden. (Sidan jag länkar till är ganska hårt belastad så det kan vara svårt att komma in)
Postad 07 April 2008 - 14:27
lupi
-
lupi
-
Rookie
-
6 inlägg
Om man läser tråden och inte är insatt så låter det som om det är världens största skitgrej, bara strul och problem överallt.
Vill bara balansera tråden lite genom att säga att jag inte har haft något problem alls, det var verkligen plug and play och den har spelat allt jag har testat på den. Grymt nöjd.
Postad 07 April 2008 - 14:51
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Funderar på en Thecus N299 men är rädd för ljudnivån i den. Någon som jämfört den mot att köra intern disk i PH?
NAS = Networked Attached Storage. Släng in den i en garderob, i ett annat rum, bakom en stor möbel osv. (någorlunda luftcirkulation är bra) om du vill, dina begränsningar är hur du kan dra ström- och nätverkskabel. Med lite kreativitet trollar du bort ditt NAS men har kvar behållningen av dess tjänster
Postad 07 April 2008 - 15:02
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Om man läser tråden och inte är insatt så låter det som om det är världens största skitgrej, bara strul och problem överallt. Vill bara balansera tråden lite genom att säga att jag inte har haft något problem alls, det var verkligen plug and play och den har spelat allt jag har testat på den. Grymt nöjd.
Fast det har ju en tendens att bli så i alla forum eftersom folk endast vänder sig hit om man har problem  Min har också funkat helt ok, vissa småfel och buggar som alla andra också har men de kan jag leva med, tills nyare och bättre fw släpps  Var tom riktigt förvånad över att den hitta alla mina smb shares direkt + att myihome funkade med en gång utan att jag ens behövde dra igång upnp i routern eller göra några portforward av nån skum anledning.
Postad 07 April 2008 - 15:16
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
Om man läser tråden och inte är insatt så låter det som om det är världens största skitgrej, bara strul och problem överallt. Vill bara balansera tråden lite genom att säga att jag inte har haft något problem alls, det var verkligen plug and play och den har spelat allt jag har testat på den. Grymt nöjd. Fast det har ju en tendens att bli så i alla forum eftersom folk endast vänder sig hit om man har problem  Min har också funkat helt ok, vissa småfel och buggar som alla andra också har men de kan jag leva med, tills nyare och bättre fw släpps  Var tom riktigt förvånad över att den hitta alla mina smb shares direkt + att myihome funkade med en gång utan att jag ens behövde dra igång upnp i routern eller göra några portforward av nån skum anledning.
varför skulle du behöva port forward ?? det e ju internt nät vi snackar om .....
Postad 07 April 2008 - 15:46
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Om man läser tråden och inte är insatt så låter det som om det är världens största skitgrej, bara strul och problem överallt. Vill bara balansera tråden lite genom att säga att jag inte har haft något problem alls, det var verkligen plug and play och den har spelat allt jag har testat på den. Grymt nöjd. Fast det har ju en tendens att bli så i alla forum eftersom folk endast vänder sig hit om man har problem  Min har också funkat helt ok, vissa småfel och buggar som alla andra också har men de kan jag leva med, tills nyare och bättre fw släpps  Var tom riktigt förvånad över att den hitta alla mina smb shares direkt + att myihome funkade med en gång utan att jag ens behövde dra igång upnp i routern eller göra några portforward av nån skum anledning.
varför skulle du behöva port forward ?? det e ju internt nät vi snackar om .....
Eh, just det  Tänkte inte på det. Men varför funkade det utan att jag aktiverat upnp, tycker det står det i alla guider om myihome som jag läst.
Postad 07 April 2008 - 16:59
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
MvH Jonas
Hur har du det med brandväggar? Alla burkar i samma subnät, tex 192.168.0.xxx ?
Postad 07 April 2008 - 17:03
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Eh, just det Tänkte inte på det. Men varför funkade det utan att jag aktiverat upnp, tycker det står det i alla guider om myihome som jag läst.
UPnP är för att andra apparater ska kunna se din PCH, tex en soundbridge eller annan UPnP kompatibel mediaspelare. Det är ett protokoll som alla andra.
Postad 07 April 2008 - 18:54
Ekens
-
Ekens
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej.. Vad för sorts intern hårddisk rekomenderar ni att jag monterar i min popcorn hour?
Kan inget om hårddiskar och önskar utförlig info tack.
Postad 07 April 2008 - 19:38
-TM-
-
-TM-
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Och en annan sak är att om jag pausar en videofil, väntar en stund och sen sätter på den igen så stoppas videon och jag hoppar tillbaka till browsern. Störande !! Kör du via myiHome 4.9? I sånt fall finns en lösning redan postad i den här tråden igår.
Japp, har myiHome 4.9, hittade lösningen så får se om den funkar nästan gång jag ska kolla på film
Postad 07 April 2008 - 19:49
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Ekens:En lagom stor 3,5" IDE disk är det som gäller, det finns vissa diskar som kallas "AV-diskar" som är gjorda för Audio/Video produkter, de låter inte lika mycket, så det kan vara ett trevligt val! Annars, ju större desto bättre... tycker jag i alla fall. Kör själv med en 500Gb Seagate i min, funkar perfekt!
Postad 07 April 2008 - 22:01
MatteVTR
-
MatteVTR
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Ekens:
En lagom stor 3,5" IDE disk är det som gäller, det finns vissa diskar som kallas "AV-diskar" som är gjorda för Audio/Video produkter, de låter inte lika mycket, så det kan vara ett trevligt val! Annars, ju större desto bättre... tycker jag i alla fall. Kör själv med en 500Gb Seagate i min, funkar perfekt!

Kanelen: du har haft din popcorn rätt länge vill jag minnas.  Har du haft hd'n i hela tiden? Med eller utan fläktar?
Postad 07 April 2008 - 22:22
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
MatteVTR:Yepp, har haft min sedan i nov/dec nån gång (kommer inte ihåg exakt...). Har haft min 500Gb disk i hela tiden och knappt haft den avstängd, mer eller mindre på dygnet runt, med korta avbrott... Har aldrig känt av något problem (inga hängningar eller dylikt pga värme), däremot är den ju lite småvarm... Men ska nog montera en fläkt för cirkulationen skulle jag tro. Det borde nog räcka ganska långt! Men som sagt, inga direkta problem att rapportera.
Postad 08 April 2008 - 08:45
daviden
-
daviden
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tänkte också lugna ner uppskrämda potentiella köpare.
Jag har haft min sedan januari/februari ungefär, var i början jag hade problem med att den inte hittade min hårddisk - men det var för att jag råkat sätta i den fel, inga mjukvarufel.
Allt har flytit på hur bra som helst. Jag har mountat den som enhet i windows och kopierar helt enkelt över det jag vill se, enklare kan det inte bli.
Postad 08 April 2008 - 09:03
nemnok
-
nemnok
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Har haft min sedan början av januari och kör intern HDD. Står även i ett skåp dock öppet fram och baktill, men jag har aldrig haft problem med värmen. Har känt på den fram och tillbaka under tiden och den har inte känts speciellt varm.
/M
Postad 08 April 2008 - 09:30
johfrd
-
johfrd
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej,
har inte fått min än men jag har en liten fråga.
Jag tänkte ev. använda bittorrent-klienten och undrar om den verkligen är så användbar.
Oftast när man hämtar hem något så består filmen av rar-delar r01, r02...
Man kan väl inte köra unrar i Popcorn utan måste flytta filerna fram och tillbaka till datorn för ihopslagning till iso eller vad det nu är för sorts fil?
Och det finns väl inget peerguardian/protowall liknande som man kan slå på eller ens installera i någon hemmarouter?
Postad 08 April 2008 - 10:14
lunmar
-
lunmar
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har haft min i en vecka. Skitnöjd. Kör utan hårddisk har allt på datorn och sen tpkabel till Popcorn.
Allt har fungerat kanon, den ända riktiga nackdelen tycker jag är musikspelaren. Den är verkligen tok-basic skulle gärna se att den uppdaterades med flera funktioner.
Postad 08 April 2008 - 10:55
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Nackdelen med denna är ju att det har IDE gränssnitt, IDE är på väg ut totalt från disk leverantörerna.
Kommer de nån ny uppdaterad box med SATA?
Nån som testat streama en DVD över sitt WiFI?
Redigerat av Packetloss, 08 April 2008 - 10:56.
Postad 08 April 2008 - 11:41
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
johfrd:Bittorent klienten använder jag en del. Ruskigt smidigt... Visst, som alla andra Mediaspelare saknar den RAR stöd, kör du däremot med llink på en PC så får du RAR-stöd. Annars är det uppackning som gäller, ingen större grej om du frågar mig! Du kan köra Un-RAR mot PCH:n över nätet, inga problem. Kör själv 7-zip från min bärbara när jag får nåt RAR:at. Packetloss:Att den inte stödjer SATA beror på att Sigma (chiptillverkaren) inte stödjer det ännu... visst lite småmärkligt. Alla spelare som har SATA stöd, har en IDE-SATA-brygga tex Tvix... Men ingen större grej, inga trubbel att hitta diskar än så länge i alla fall! Visst, det bör komma en SATA version... nån gång! Att streama DVD, menar du från en DVD-läsare i en PC?? Eller menar du ISO?? Du får köra en speciell programvara på PC:n så kan du streama DVD. När det gäller ISO är det inga problem. Det är problem med WiFI när du kommer upp i upplösning lite... vanlig 576 är inga problem!
Postad 08 April 2008 - 12:25
Kurben
-
Kurben
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Nackdelen med denna är ju att det har IDE gränssnitt, IDE är på väg ut totalt från disk leverantörerna.
Så här har jag löst SATA problemet... Lite overkill och krångligt men jag vill verkligen ha disken externt för att kunna skyffla data. https://www.minhembi...c_id=223130.jpgMer bilder på min modd finns i mitt galleri under popcorn hour...
Postad 08 April 2008 - 12:33
daviden
-
daviden
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Så här har jag löst SATA problemet... Lite overkill och krångligt men jag vill verkligen ha disken externt för att kunna skyffla data. https://www.minhembi...c_id=223130.jpg
Mer bilder på min modd finns i mitt galleri under popcorn hour...
Om man inte är så händig med allt det där konverterandet, finns det färdiga konverteringskablar att införskaffa? Tänkte mest på IDE-kabeln mellan korten.
Redigerat av daviden, 08 April 2008 - 12:36.
Postad 08 April 2008 - 14:19
alterswede
-
alterswede
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Denna pryl finns ju inte i lager någonstans 
Någon som vet om någon affär har den i lager i skåne ?
Postad 08 April 2008 - 19:17
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Hur står sig popcorn bildmässigt, med samma material, som tex min denon dvd-2930. Är det märkbart sämre eller rentav nära? Denon spelare är ju i topp på "secrets" lista.
Postad 08 April 2008 - 19:28
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Per S:99% av alla Mediaspelare är baserade på Sigma-designs chip (i olika generationer). Dessa har generellt sett ett gott rykte bildmässigt... Men när det gäller SD material (uppskalning) så är man nog lite stygg om man jämför med en Denon 2930, skulle jag tro. Tror inte det skiljer jättemycket, men Denon:en piskar nog säkert lite, lite... Men jämförelsen är ju som typ en Global-kock kniv mot en Schweizisk-arme kniv... lite lätt svårt att jämföra... Tror i alla fall inte du blir besviken!
Redigerat av Kanelbulle, 08 April 2008 - 20:18.
Postad 08 April 2008 - 20:26
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Tack för svaret Kanelbulle
Postad 08 April 2008 - 20:48
Kurben
-
Kurben
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Om man inte är så händig med allt det där konverterandet, finns det färdiga konverteringskablar att införskaffa?
Tänkte mest på IDE-kabeln mellan korten.
Tyvärr så är den inte möjlig att köpa, men det är lättare att göra en du tror.. Testa med en gammal IDE kabel.
Postad 08 April 2008 - 21:07
MattiasN
-
MattiasN
-
Användare
-
-
150 inlägg
Jag väljer mellan att köpa en Popcorn Hour eller en Tvix 6500. Finns det nån här som provat båda dessa maskiner och kan uttala sig om någon av dem är märkbart bättre och i så fall på vilket sätt? Och hur bra/flytande tycker ni egenligen att att de mest krävande formaten (MKV/Matroska/H.264) spelas upp via Popcorn Hour? Jag har läst en hel del inlägg om de båda enheterna och det verkar vara fler som har problem med hackande filmer via Popcorn Hour än via Tvix.
// Mattias
Postad 08 April 2008 - 21:26
froven
-
froven
-
Användare
-
-
137 inlägg
Jag väljer mellan att köpa en Popcorn Hour eller en Tvix 6500. Finns det nån här som provat båda dessa maskiner och kan uttala sig om någon av dem är märkbart bättre och i så fall på vilket sätt? Och hur bra/flytande tycker ni egenligen att att de mest krävande formaten (MKV/Matroska/H.264) spelas upp via Popcorn Hour? Jag har läst en hel del inlägg om de båda enheterna och det verkar vara fler som har problem med hackande filmer via Popcorn Hour än via Tvix.
// Mattias
Det mesta hackandet är sbt. Läs mer i denna tråden som startades idag och beskriver nästan exakt vad du frågar efter. Ytterligare en Tvix vs Popcorntråd
Postad 08 April 2008 - 21:41
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
MattiasN:Skulle tro att det är väldigt lite skillnad med vad Tvix 6500 o PCH presterar med MKV... De är mycket lika varandra o bägge två delar teknik-plattform. En kille på forumet som jag vet skulle testa bägge två (och bör ha gjort det) är HolyHansen, testa att PM:a honom o kolla hur det gått och vilka erfarenheter han dragit!! Tittar man på tex MPCclub.com har Tvix M-6500 fått väldigt mycket pisk för sin mjukvara... så det där med vad man läser ska man nog sila en smula, det blir ju ibland lite problem-orienterat i dessa tekniska trådar, folk skriver helt enkelt mest om trubbel... Jag har haft extemt lite strul med min spelare, den har bara tuggat på!
Postad 08 April 2008 - 22:21
joalin
-
joalin
-
Användare
-
-
179 inlägg
Hej,
nu har man kört fast ordentligt.
Jag köpte en Thecus N299 och försöker nu få igång NFS. Hur jag än bär mig åt vill det sig inte. Jag lyckades browsa upp smb från N299:n och editerade till nfs://192.168.0.100:/MediaNAS. Har även provat med <N299> i st f ipadressen, men får hela tiden no content found när jag öppnar den i PCH.
Har försökt fixa ACL och user etc i N299 men ACL är gråa i min MediaNAS-mapp.
Vad kan jag ha gjort fel?
<Edit: tror jag hittat felet. fick från Technical support på Thecus svaret att fullständig "path" är nfs://<ipadress>:/web/raid/<mapp>
ska prova detta....
Redigerat av joalin, 09 April 2008 - 11:40.
Postad 08 April 2008 - 23:03
Unregistered4bf3ef89
-
Unregistered4bf3ef89
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag har problem med en mkv-fil som jag försöker spela. Videon spelas fint, men jag får inget ljud  Kör både audio och video till tvn via HDMI. Output när jag kör mplayer på filen på min dator säger följande: Jag kör firmwaret som man får inkört när man uppdaterar via menyn i sin popcorn hour (typ februari?). [mkv] Track ID 1: video (V_MPEG4/ISO/AVC), -vid 0 [mkv] Track ID 2: subtitles (S_TEXT/UTF8), -sid 0, -slang und [mkv] Track ID 3: audio (A_AC3), -aid 0, -alang und [mkv] Will play video track 1 Matroska file format detected. VIDEO: [avc1] 1920x816 24bpp 23.976 fps 0.0 kbps ( 0.0 kbyte/s) ========================================================================== Opening video decoder: [ffmpeg] FFmpeg's libavcodec codec family Selected video codec: [ffh264] vfm: ffmpeg (FFmpeg H.264) ========================================================================== ========================================================================== Forced audio codec: mad Opening audio decoder: [liba52] AC3 decoding with liba52 AUDIO: 48000 Hz, 2 ch, s16le, 640.0 kbit/41.67% (ratio: 80000->192000) Selected audio codec: [a52] afm: liba52 (AC3-liba52) ==========================================================================
Postad 09 April 2008 - 07:21
Morphie
-
Morphie
-
Användare
-
-
108 inlägg
En grej jag undrar över är hur PCH funkar med äldre icke-HD displayer.
Jag har en gammal Panasonic Plasma TH42PW6 (hittar bara snarlika i listan på produkter) som jag fortfarande är otroligt nöjd med och tänker inte byta förräns jag verkligen måste.. (nu DET är en bra recension  )
Jag vet att jag skulle kunna köpa en billigare begagnad mediaspelare som inte har stöd för HD för mindre pengar, men jag tycker det känns dumt att inte ha HD stöd idag.. Vem vet, det kanske slutar med att jag kopplar PCH:n mot en liten HD kökstv snart eller liknande..
Det mesta av mitt material är backup-kopior på gamla dvd-skivor (iso) och i stort sett inget HD material ännu.
Så: är det några problem att få bra bild även mot icke HD skärmar?
Postad 09 April 2008 - 08:04
herge
-
herge
-
Användare
-
-
203 inlägg
har fått min popcorn nu och måste säga att såhär långt är jag väl inte speciellt imponerad av denna pryl kan prestera och undrar om man verkligen ska kasta bort sin HTPC.
För det första så är den slö och långsam i många fall men det kan å andra sidan lika gärna bero på att mitt nätverk är slött. T.ex. står den å buffrar ett bra tag (10-20sek) innan den startade upp en avsnitt med Lost i 720p.
Det mest enerverande av allt måste nog dock vara detta med HDMI-handskakningen som gör VARENDA GÅNG man ska kolla på en bild, lyssna på en låt, kolla en film, detta är ju helt absurt finns det en workaround? Använda den till att lyssna på musik och kolla bilder går ju bort med en gång p.g.a. detta
Hursomhelst så verkar den spela det mesta men det verkar också vara helt beroende på vilken HTTP-server man använder. LLink klarade inte ett skit medans iHome spelade allt jag matade den med så det är ju ett plus
Har som sagt inte hunnit testa mer än max någon timme så den ska lätt få några timmars klickande till innan jag kan döma ut den  Firmwaret jag fick i min är det som är från januari d.v.s. inte det senaste.
Postad 09 April 2008 - 08:21
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
herge:Du får nog testa en stund till.... Det är både rättvist o inte rättvist att jämföra en PCH med en HTPC, du har en helt annan processorkraft i en PC som inte alls går att jämföra. Sigmas processor tickar på 300 MHz o har massor med fint stöd för Audio/Video, den finns i många BluRay spelare som exempel... När det handlar om Mediaspelare har dock folk väldigt höga förväntningar, både rätt/fel sådana... Många tror ju att en Mediaspelare "bara ska spela allt man slänger på den"... och det är ju en sanning med modifikation. Det finns mycket material som är fel-kodat, som inte spelar, visst har du en HTPC där du har 311 olika Codecs så får du kanske mer att funka, på bekostnad av mer pill... När det handlar om MKV-filer finns inget egentligt stöd från Sigma, utan detta sker i mjukvara och sen körs filen via hårdvara, därför är MKV tufft för alla Mediaspelare, det bästa är "rena" H.264 o liknande. När det gäller HDMI handskakningen så håller jag med dig... detta borde upp mer på NMT-forumet. Däremot är det inget problem när du kör Audio/Video, i så fall kör du bara lösa filer... och det ska du inte göra. Trycker du på 1 fil med OK, så visas den, ställer du dig högst upp i Foldern o trycker Play, så spelas samtliga, då blir det inte så! Så just den lilla saken är en kunskapsgrej oxå... Men ingen Mediaspelare är 100%, det går framåt otroligt mycket med PCH. Men du måste nog känna dig för mer och fundera. Rätt använd är en Mediaspelare väldigt smidig för såväl Fruar, barn o stora barn... Men du måste känna dig för hur du vill ha det, kanske är du en HTPC-människa??
Postad 09 April 2008 - 08:52
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
herge:
Du får nog testa en stund till....
Det är både rättvist o inte rättvist att jämföra en PCH med en HTPC, du har en helt annan processorkraft i en PC som inte alls går att jämföra. Sigmas processor tickar på 300 MHz o har massor med fint stöd för Audio/Video, den finns i många BluRay spelare som exempel... När det handlar om Mediaspelare har dock folk väldigt höga förväntningar, både rätt/fel sådana... Många tror ju att en Mediaspelare "bara ska spela allt man slänger på den"... och det är ju en sanning med modifikation. Det finns mycket material som är fel-kodat, som inte spelar, visst har du en HTPC där du har 311 olika Codecs så får du kanske mer att funka, på bekostnad av mer pill... När det handlar om MKV-filer finns inget egentligt stöd från Sigma, utan detta sker i mjukvara och sen körs filen via hårdvara, därför är MKV tufft för alla Mediaspelare, det bästa är "rena" H.264 o liknande.
När det gäller HDMI handskakningen så håller jag med dig... detta borde upp mer på NMT-forumet. Däremot är det inget problem när du kör Audio/Video, i så fall kör du bara lösa filer... och det ska du inte göra. Trycker du på 1 fil med OK, så visas den, ställer du dig högst upp i Foldern o trycker Play, så spelas samtliga, då blir det inte så! Så just den lilla saken är en kunskapsgrej oxå...
Men ingen Mediaspelare är 100%, det går framåt otroligt mycket med PCH. Men du måste nog känna dig för mer och fundera. Rätt använd är en Mediaspelare väldigt smidig för såväl Fruar, barn o stora barn... Men du måste känna dig för hur du vill ha det, kanske är du en HTPC-människa??
vad menar ni med HDMI-handskakningen?
Postad 09 April 2008 - 09:01
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
sister ray:Som jag menar, så kommer det upp "HDMI" högst upp till vänster varje gång du kör en fil, så TV:n får någon form av signal att "nu aktiveras HDMI".
Postad 09 April 2008 - 09:07
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Jag har problem med en mkv-fil som jag försöker spela. Videon spelas fint, men jag får inget ljud  Kör både audio och video till tvn via HDMI.
1. Testa med att tryck på 1:an på fjärren för att hoppa fram 10% sen på 0:an för att hoppa tillbaka tillbörjan. Då kan ljudet komma tillbaka. 2. Testa att gå tillbaka till januarireleasen och kolla om det funkar om inte ovanstående funkar.
Postad 09 April 2008 - 09:15
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
// Mattias
Jag har testat båda (plus en ny spelare från Curanta Nordic som också är byggd på NTM-plattformen men som har SATA och USB-host). Min artikel om detta bör dyka upp på Sweclockers idag om korrläsarna inte har något att gnälla på. Jag försökte testa med så många olika klipp som möjligt inkl. några hela filmer, och min erfarenhet var att Tvixen hade lite mindre problem med att spela upp klipp, vare sig det var över nätverk eller från hårddisk. Det som dock sålde mig på Tvixen var gränssnittet vilket jag tycker piskar PH's. Jag hoppas NMT-spelarna snart kan få lite nya teman öfr huvudgränssittet. Jag kör MyIHome på min privata PH med Carbon temat men eftersom jag helst vill köra mot min Qnap NAS så blir det lite dumt att hela tiden hoppa in/ut från olika gränssnitt. Till Ph's fördel är att den var lite mindre buggig än Tvixen. Även om jag hade lite problem till och från även på PH med hängningar (och jag måste bara säga det igen - vem kom på iden att INTE ha på/av knapp på PH??? Eller iallafall en reset knapp) så startade Tvixen om sig oftare. Det har klommit nyare beta firmware nu för Tvixen som jag inte har hunnit testa. Jag har en PH som jag köpte direkt från Popcorn Hour i januari och som jag i stort sett är nöjd med men jag funderar allvarligt på att växla till Tvix 6500 när jag vet att den är lite mer stabil. Jag har inte riktigt behoven av Bittorrent Klient etc. utan är mer ute efter en burk som klarar av filmvisning optimalt och Tvixen tillsammans med TvixGUIbuilder är helt underbar i det avseendet. Å andra sidan är PH mycket mer flexibel och jag är väldigt nyfiken på vad nytt som utvecklas för den ... I slutändan tror jag ingen bli missnöjd vilken man än väljer. Båda har buggar i mer eller mindre omfattning och spelar upp det mesta i filmväg.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|