* Officiell Tråd - Panasonic PV60 / PV600 *
5878 svar till detta ämne
Postad 19 oktober 2006 - 16:11
Unregistereda0b22543
-
Unregistereda0b22543
-
Rookie
-
6 inlägg
OnOff
<{POST_SNAPBACK}>
På vilken OnOff, det finns ju ett par i stan. På OnOff på Mobilia går den på 17995:- och säljarna där verkar inte vara så villiga på att göra något på det priset.
Postad 19 oktober 2006 - 16:21
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
OnOff
<{POST_SNAPBACK}>
På vilken OnOff, det finns ju ett par i stan. På OnOff på Mobilia går den på 17995:- och säljarna där verkar inte vara så villiga på att göra något på det priset.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kan bara svara dig med att jag fått ett kanonpris och det kan bero på min vana att förhandla i större sammanhang. Kör runt till dem alla och försök snacka med dem. Denna butiken ligger inte inne i stadskärnan utan närmare ett vattentorn Tänk på att det gäller att gå på rätt säljare också .. Du kommer aldrig att få mitt pris genom att hävda att någon annan har köpt den för det priset. Varje kund är en ny kund MaVeRiC
Postad 19 oktober 2006 - 18:48
Unregistered7db2d65c
-
Unregistered7db2d65c
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Köpte denna trevliga apparat för 2 veckor sen. Är mycket nöjd än så länge. Bilden är helt kanon även via min svettiga 5 år gamla Philips DVD.
Något jag stör mig på är inbränningarna. Räcker med att man sett en film så syns "text remsor" och den eventuella kanalloggan klart och tydligt när man väljer en AV-utgång utan källa (svart bild) visserligen försvinner dessa efter att skärmen varit avslagen ett tag men det irriterar mig oerhört.
Skulle aldrig komma på tanken att våga sitta med ett konstant dataskrivbord/explorer på skärmen i 3-4 timmar. Vågar heller inte ens tänka på hur inbränningarna kan bli efter att ha spelat ett dataspel med "konstanta" delar på skärmen i ett par timmar.
Postad 19 oktober 2006 - 20:40
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Ni som säger att bilden är förvånansvärt bra på analog återgivning, vad menar ni med bra? Det är den absolut största nackdelen med LCD/Plasma och det som får mig att tveka.
Postad 19 oktober 2006 - 20:44
Stefrex
-
Stefrex
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har en fundering: funkar nvidia geforce fx 5200 med denna tv? Jag försöker att koppla dvi-hdmi utan resultat. Datorn fattar att det finns en Panasonic tv och jag har installerat de senaste rutinerna till grafikkorten. men inget händer. Vad kan jag göra?
Postad 19 oktober 2006 - 20:54
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Ni som säger att bilden är förvånansvärt bra på analog återgivning, vad menar ni med bra? Det är den absolut största nackdelen med LCD/Plasma och det som får mig att tveka.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har långt bättre bild på denna än på min LCD vid analoga kanaler. Men inte skulle jag köpa en Plasma för att se analoga kanaler MaVeRiC
Postad 19 oktober 2006 - 20:59
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Jag har långt bättre bild på denna än på min LCD vid analoga kanaler.
Men inte skulle jag köpa en Plasma för att se analoga kanaler
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Nä, det verkar tyvärr vara så. Men tyvärr kollar jag ju på TV också och man vill ju gärna ha bra kvalitet även på Rapport. Är det kanske så att man vänjer sig vid kvaliteten?
Postad 19 oktober 2006 - 21:02
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Jag har långt bättre bild på denna än på min LCD vid analoga kanaler.
Men inte skulle jag köpa en Plasma för att se analoga kanaler
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Nä, det verkar tyvärr vara så. Men tyvärr kollar jag ju på TV också och man vill ju gärna ha bra kvalitet även på Rapport.
Är det kanske så att man vänjer sig vid kvaliteten?
<{POST_SNAPBACK}>
Kollar du på tv också.. ? Du menar att förutom att du ser på DVD så vill du ha bra bild på TV Skaffa dig en digitalbox till att börja med MaVeRiC
Postad 19 oktober 2006 - 21:06
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Kollar du på tv också.. ?
Du menar att förutom att du ser på DVD så vill du ha bra bild på TV
Skaffa dig en digitalbox till att börja med
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Så det blir bättre då? Kan man ansluta den med HDMI? (Pioneer DVD/HDD/Boxen, kanske?) (Ursäkta min ev. dumhet). Jag måste troligen skaffa box med bordsantenn då och i vilket fall som helst så har de knappt några kanaler jag vill ha (Boxer) och då känns det ju som om man betalar enbart för den bättre bildkvaliteten, men det kanske det är värt.
Redigerat av Sveos, 19 oktober 2006 - 21:06.
Postad 19 oktober 2006 - 22:24
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Köpte denna trevliga apparat för 2 veckor sen. Är mycket nöjd än så länge. Bilden är helt kanon även via min svettiga 5 år gamla Philips DVD.
Något jag stör mig på är inbränningarna. Räcker med att man sett en film så syns "text remsor" och den eventuella kanalloggan klart och tydligt när man väljer en AV-utgång utan källa (svart bild) visserligen försvinner dessa efter att skärmen varit avslagen ett tag men det irriterar mig oerhört.
<{POST_SNAPBACK}>
Undvik att köra dynamisk bildinställning, som är standardinställningen. Den ger oxå klar sämre bild. Under de första 100 timmarna ska man även undvika att ha kontrasten över 50%...49% räcker ändå mer än väl...och du behöver inte oroa dig för permamenta inbränningar... Mvh JB
Postad 20 oktober 2006 - 06:23
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Är det någon som vet var man kan få tag i en servicemanual till TH-42PV60? Jag kan inte tyda servimeny2.
<{POST_SNAPBACK}>
Trebban! Har kört "Editman kalibreringssiva" och givitvis upptäckt en hel del saker som kan justeras in bättre på min PV60. Lite frågor innan jag ger mig in i servicemenyn, du har ju varit inne i menyerna och rotat ;-)
Går det att ställa in färgjustering separat för enskilda färger i servicemenyn?
Går det att ställa in "chromafördröjning" , och i sådanafall separat för varje färg?
Går det att justera in "bildläget" separat för olika ingångar? Scart RGB ligger bilden lite till höger, och komponent lite till vänster !
Går det att justera "pixelmappning" (tror det heter så?) bilden är ca 5% för stor enligt kalibreringsskivan...
/Portnoy
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det går att kalibrera färgerna separat. Finns "Cuts" och "gains" Det finns något som kallas Y-delay i servicemeny2 om du menar chromafördröjning. Det är en av de första parametrarna. Jag är inte helt säker på att det går att kalibrera färgerna för varje ingång. Däremot tror jag man kan kalibrera varje färgtemperatur typ "varm", "kall", "normal". Men se upp. Läget "dynamisk" hoppar in varje gång man kalibrera i servicemenyn. As-irriterande, minst sagt!! Dessvärre vet jag inte heller ifall man kan justera geometrin för varje ingång. Skulle gissa att det inte går, tyvärr... Pixelmapp-kalibrering vet jag heler inte ifall det går. Jag har ännu inte hittat någon geometri-parameter förutom H-Size(tror jag det var) i servicemeny2. Trebban
Postad 20 oktober 2006 - 13:09
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
En fråga till den/dom som vet till ( 100%)Klarar Pv60 att ta emot 1024x768 via HDMINya Denon 2930 och 3930 fixar att skicka dessa signaler via HDMI Det skulle innebära att Pv60 inte gör ett skit med bilden och istället visar den precis som den skickas ut från DVD spelaren MaVeRiC
Postad 20 oktober 2006 - 13:48
Leven
-
Leven
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Nej, bara standard-signaler kan köras med HDMI, dvs 480p,576p/i,720p,1080i/p. Bara LG som fixar andra upplösningar än standard tror jag. En fråga till den/dom som vet till ( 100%)
Klarar Pv60 att ta emot 1024x768 via HDMI
Nya Denon 2930 och 3930 fixar att skicka dessa signaler via HDMI
Det skulle innebära att Pv60 inte gör ett skit med bilden och istället visar den precis som den skickas ut från DVD spelaren
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 20 oktober 2006 - 14:47
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Kan svara på min fråga själv nu ..
Pv60 kan inte ta emot Pc signal via HDMI
Den kan ta emot 1080P men det blir inte bättre än 720P
och den visar inte på skärmen vad det är den tar emot eller visar...
SÅ vad den visar vet i gudarna..
Bäst bild får man via HDMI Ycbcr 720p
När man har en Denon 2930 skall tilläggas
MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 20 oktober 2006 - 16:33.
Postad 20 oktober 2006 - 17:45
Unregistered36fab88d
-
Unregistered36fab88d
-
Användare
-
-
196 inlägg
Kan svara på min fråga själv nu ..
Pv60 kan inte ta emot Pc signal via HDMI
Den kan ta emot 1080P men det blir inte bättre än 720P och den visar inte på skärmen vad det är den tar emot eller visar... SÅ vad den visar vet i gudarna..
Bäst bild får man via HDMI Ycbcr 720p När man har en Denon 2930 skall tilläggas
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Så du har testat din PV60 mot 2930? Intressant. Jag antar att du kört igenom alla upplösningar via HDMI. Kan du dra lite snabbt skillnaderna (upplevda) mellan 576p 720p och 1080p (i är väl knappast intressant...)? / MM PS! Dra lite snabbt ...  ... DS!
Redigerat av Unregistered36fab88d, 20 oktober 2006 - 17:48.
Postad 20 oktober 2006 - 18:23
portnoy
-
portnoy
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Nu har jag fått min CD HD-box installerad !
Det är helt j...a sanslöst vilken bild det är på CmoreHD och SVT HD !!!
Men vad som är intressant är vilken enorm skillnad det blev på vanliga "standard kanaler" också !
Hade bara vanlig analog signal i mitt hus via Kabelvision tidigare.
Nu börjar PV60 verkligen visa upp sin ljusa sida.
Postad 20 oktober 2006 - 19:27
wrang
-
wrang
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hejsan
är helt ny inom detta forum och med Platt TV. Var i en lokal affär idag och fastnade för en Panasonic TH-37PV60
Tycker att det räcker med en 37" TV men letade lite på nätet efter den verkar bara vara så att stativ är extra tillbehör hur skall man annars få upp den på bänken ;(
Nån som vet vart man kan få tag på en SV bruksanvisning
Redigerat av wrang, 20 oktober 2006 - 19:28.
Postad 20 oktober 2006 - 20:10
SaJe
-
SaJe
-
Amatör
-
-
59 inlägg
I eftermiddags modtog jeg min Panasonic TH-42PV60E og da jeg og min far havde fjernet overdelen af kassen og fået blottet skærmen, så vi til vores store overraskelse, at der flere steder på skærmen var kæmpe revner bag glasset.
Det mærkelige er, at selve kassen som skærmen blev fragtet i, ikke ser ud til at være blevet behandlet hårdhændet.
Lidt kedeligt at modtage en totalskadet skærm og så lige op til en weekend.
Redigerat av SaJe, 20 oktober 2006 - 20:11.
Postad 21 oktober 2006 - 06:25
decahb
-
decahb
-
Användare
-
-
143 inlägg
Hej
Väntar ivrigt på att postgubbarna skall leverera min 37pv60.
Så nu till frågan
Tänkte använda mig att av ELFA fästen som har beskrivits tidigare, och m8*50 är inhandlade, men det verkar vara lite långa. Skall de ända in i plasman eller skall det vara några distanser emellan hängskenan och "skruvhålet" på tvn??
Nån som har erfarenhet av detta ??
Decahb
Postad 21 oktober 2006 - 06:35
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Det är bara att skruva in dem hela vägen, det gjorde jag med mitt ELFA-fäste.
Postad 21 oktober 2006 - 10:46
shelter
-
shelter
-
Användare
-
-
247 inlägg
Man kan använda distanser också om man vill... kan behövas om man tänker nyttja VGA-uttaget på baksidan av tv'n.
Postad 21 oktober 2006 - 11:16
wrang
-
wrang
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Tänkte använda mig att av ELFA fästen som har beskrivits tidigare, och m8*50 är inhandlade, men det verkar vara lite långa. Skall de ända in i plasman eller skall det vara några distanser emellan hängskenan och "skruvhålet" på tvn?? Nån som har erfarenhet av detta ??
Decahb
<{POST_SNAPBACK}>
Vad är det för ELFA fäste du skaffat. Har du nån länk om detta fäste mvh
Postad 22 oktober 2006 - 02:18
decahb
-
decahb
-
Användare
-
-
143 inlägg
Tänkte använda mig att av ELFA fästen som har beskrivits tidigare, och m8*50 är inhandlade, men det verkar vara lite långa. Skall de ända in i plasman eller skall det vara några distanser emellan hängskenan och "skruvhålet" på tvn?? Nån som har erfarenhet av detta ??
Decahb
<{POST_SNAPBACK}>
Vad är det för ELFA fäste du skaffat. Har du nån länk om detta fäste
mvh
<{POST_SNAPBACK}>
"Elfa fäste" kanske klumpigt uttryckt, Elfa bärskena tillsammans med Elfa hängskena bildar ett hemma snickrat väggfäste. Sök på ELFA i forumet och du får veta allt du vill. Kan inhandlas hos din lokala bygghandel el dyl. Se ELFA hemsida för återförsäljare
Postad 22 oktober 2006 - 07:52
wrang
-
wrang
-
Amatör
-
-
57 inlägg
"Elfa fäste" kanske klumpigt uttryckt, Elfa bärskena tillsammans med Elfa hängskena bildar ett hemma snickrat väggfäste. Sök på ELFA i forumet och du får veta allt du vill. Kan inhandlas hos din lokala bygghandel el dyl. Se ELFA hemsida för återförsäljare
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för hjälpen skall kolla på http://www.elfa.com/ efter Elfa bärskena, Elfa hängskena
Postad 22 oktober 2006 - 11:56
shelter
-
shelter
-
Användare
-
-
247 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för hjälpen skall kolla på http://www.elfa.com/ efter Elfa bärskena, Elfa hängskena
<{POST_SNAPBACK}>
<- se mitt galleri så klarnar det säkert.
Postad 22 oktober 2006 - 12:03
DellDåre
-
DellDåre
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Panasonic PV60
Någon som har haft strul med denna tv.
Pixel fel eller in bränning ?
Tänkte ev.. ta in den.
Ser att Samsung 50 har bättre pixelgaranti på sin tv .
Vad säger ni ..
Postad 22 oktober 2006 - 22:03
Mackee
-
Mackee
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Är det någon som kan ge mig de exakta yttermåtten på kartongen till TH-37PV60? Tänkte eventuellt köpa TV:n via ett hämtlager och frakta hem den själv men måste veta att den får plats i bilen. Går kartongen att göra mindre på något sätt (typ ta av locket), eller måste man plocka ut den helt och hållet om den inte får plats? Om det är så att den måste lutas mot ryggstödet i baksätet, ska man ha framsidan på TV:n mot ryggstödet eller tvärt om? Det kanske inte spelar någon roll men man har ju hört att plasmaskärmar inte ska ligga ner iaf så jag vill vara på den säkra sidan.
Postad 23 oktober 2006 - 10:37
erito
-
erito
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Jag har lusläst den här tråden efter omdömen om det beryktade 'Plasma-surret'.
Anledningen är att jag idag tänker byta min Samsung PS-42E71H mot en PV60 för att slippa plasmasurr. Samsung'en har inga fläktar så det är inget sådant som låter, bara 'plasmasurr'.
Är PV60 alltså HELT TYST?
Fläktljudet har jag förstått att kan höras på 1m avstånd, men inte mer. Det är ok.
Däremot vill jag inte ha något brum eller surr från plasmapanelen eller nätdelen.
Plasma-surr brukar variera i styrka med hur ljus/mörk bild som visas.
Man skall inte höra något om man ser på film med 'mute' intryckt och har knäpptyst i rummet.
Någon som kan säga att PV60 är så pass tyst?
Postad 23 oktober 2006 - 11:05
Unregistered36fab88d
-
Unregistered36fab88d
-
Användare
-
-
196 inlägg
Jag får nog göra dig besviken ... kör du en helt vit bild med hög ljusstyrka får du ett visst surr från skärmen. Men det är ju lätt åtgärdat Länk  / MM PS! Allvar ... jag har inte noterat något störande surr vid normalt TV-tittande, men normalt kör jag med högtalarna på eller med hörlurar, så eventuellt lågt surrande överröstas med marginal. Den enda gången jag noterat surr är när jag kört en inbränningsskiva, men det är ju en extrem situation med heltäckande färger och avsaknad av ljudbild. Av vilken anledning har du behov av en heltyst TV? 42" sovrums TV? DS!
Redigerat av Unregistered36fab88d, 23 oktober 2006 - 12:03.
Postad 23 oktober 2006 - 11:43
Leven
-
Leven
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Det är olika tror jag, visa surrar lite och andra inte, min 50pv60e surrar ngt och är det helt tyst på kvällen kan jag höra det om jag anstränger mig, fast det är inte elektroniksurr utan kommer från högtalarna på fronten + ett svagt sus från fläktarna.. Inget jag stör mig på direkt.. min gamla Samsung 42 var värre och den hade inte ens fläktar. Jag har lusläst den här tråden efter omdömen om det beryktade 'Plasma-surret'.
Anledningen är att jag idag tänker byta min Samsung PS-42E71H mot en PV60 för att slippa plasmasurr. Samsung'en har inga fläktar så det är inget sådant som låter, bara 'plasmasurr'.
Är PV60 alltså HELT TYST? Fläktljudet har jag förstått att kan höras på 1m avstånd, men inte mer. Det är ok.
Däremot vill jag inte ha något brum eller surr från plasmapanelen eller nätdelen. Plasma-surr brukar variera i styrka med hur ljus/mörk bild som visas.
Man skall inte höra något om man ser på film med 'mute' intryckt och har knäpptyst i rummet.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 23 oktober 2006 - 12:14
portnoy
-
portnoy
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Min PV60 är så gott som helt tyst vad det gäller "nätsurr". Mina CRT låter betydligt mer. Har aldrig någonsin hört något förhöjt surr vid helt vit bild. Lägger jag örat bakom TV:n kan jag höra fläktarna ytterst svagt (har endast 2 fläktar), men aldrig vid vanligt tv-tittande, inte ens när ljudet är nerskruvat på noll...
Redigerat av portnoy, 23 oktober 2006 - 12:15.
Postad 23 oktober 2006 - 18:03
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Någon som vet hur stor kartongen är till 42" PV60 ?
Vill se om det går att få in i bilen.
Fortfarande ingen som vet bästa pris i Sthlm? Finns den fortfarande för under 15K på elgiganten i kungens kurva? Mediamarkt?
Postad 23 oktober 2006 - 20:55
Saku_39
-
Saku_39
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har tänkt köpa PV60 i nästa vecka då jag flyttar in i en ny lägenhet. Jag har även tänkt köpa ELFA hembygget. Nu till min fråga, är det ok att tv'n sitter så pass nära mot väggen ?. Jag vill ju gärna ha den nära mot väggen men samtidigt vill jag inte att tv'ns livslängd ska ta skada av avståndet. Är avståndet till väggen egentligen viktigt eller en myt ?.
Detta är min första plasma och jag har själv ingen koll på detta så jag vore oerhört tacksam för råd från bättre vetande, är student och detta är inte småpengar för mig.
Tack på förhand!
Postad 23 oktober 2006 - 21:28
RavenXerox
-
RavenXerox
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Har kollat in denna skärm och den verkar vara riktigt bra.
Funderar på att köpa en sån imorgon.
Vill bara höra med er kunniga om en sak när det gäller HDTV. Äkta HD 1920*1080 och Full HD 1280*720.
Nu har denna skärm 1024*768 XGA.
Kommer man ångra sig att köpa denna nu så nära lanseringen av riktig HD. Kommer man fortfarande vara nöjd med denna skärm när den skalar ned kvaliten.?
Jag vill bara inte köpa grisen i säcken och snart är skärmen ute.
Mina arbetskamrater säger vänta och köp en riktig HD skärm.
Var och kolla på en LCD idag som hade 1920*1080, bildkvalitén var hur grym som heslt. Dom körde Shrek 2 som demo. Dom hade en Plasma bredvid med 1366*768 i upplösning. LCD var mycket grymmare men oxå dyrare.
Så huvudfrågan är ska jag köpa denna Panasonic eller gå på en lcd med äkta hd. (Får betala 7-8000 kr mer för LCD'n)
Tack för snabbt svar eftersom jag eventuellt köper den redan imorgon.
Vad rekommenderar ni för DVD till denna.?
Någon som vet nått om Kiss DP-600 den har äkta HD. Hur blir bilden när den skalas ned till 1024*768 från HD.? Kommer man ångra sig att man köpte denna plasma.
Får betala 15995 kr på OnOff inkl bordstativ.
Postad 24 oktober 2006 - 00:37
Barren
-
Barren
-
Rookie
-
1 inlägg
Köpte min 42pv60 för några dagar sedan, och har försökt få vga-pc att fungera bra, men lyckas inte alls, vet inte vad som är fel.
Har läst igenom hela tråden (puh) och rattat in så det ska vara pixelmappat 1024*768. Nu är problemet att färgerna visas fel, all video blir grönnyanserat och saknar tryck i de röda nyanserna.
Jag har eliminerat fel på kabel och grafikkort då färgerna ser toppen ut på min TFT vare sig det är DVI eller VGA.
Andra konstigheter är att när det är pixelmappat och jag ändrar skärpa eller ljus så ändras färgen något på pixelmapp-mönstret (??!) eller att pixelmappningen förstörs helt.
Någon som vet vad som kan vara fel? (sliter snart håret av mig)
Postad 24 oktober 2006 - 07:34
erito
-
erito
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Det är olika tror jag, visa surrar lite och andra inte, min 50pv60e surrar ngt och är det helt tyst på kvällen kan jag höra det om jag anstränger mig, fast det är inte elektroniksurr utan kommer från högtalarna på fronten + ett svagt sus från fläktarna..
Inget jag stör mig på direkt.. min gamla Samsung 42 var värre och den hade inte ens fläktar.
Jag har lusläst den här tråden efter omdömen om det beryktade 'Plasma-surret'.
Är PV60 alltså HELT TYST? Fläktljudet har jag förstått att kan höras på 1m avstånd, men inte mer. Det är ok.
Däremot vill jag inte ha något brum eller surr från plasmapanelen eller nätdelen. Plasma-surr brukar variera i styrka med hur ljus/mörk bild som visas.
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Jag bytte min Samsung PS-42E71H mot en Panasonic PV60 igår och den nya är verkligen TYST  Fick lägga en tusenlapp mer (köpte i butik i Sundsvall) men då får man ju en extra HDMI, en extra scart och en tyst maskin. Störde mig grymt på det där plasmasurret i Samsung'en. Däremot så har Samsung bättre bild än Panasonic'en. Mycket mer 'stick' i bilden nu. Sämre skärpa och mer 'flak' där färgnyanserna inte verkar räcka till.... men det kanske går att rätta till? Dessutom så är vitt inte lika vitt och svart inte lika svart som på Samsung. Hursomhelst är jag mer nöjd nu när jag slipper störa mig på oljudet  Någon som har en 'lathund' för att koppla pc till tv'n via DVI-HDMI?
Postad 24 oktober 2006 - 20:07
Nizze_
-
Nizze_
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Tjenna! .. Kommer köpa mig en pv60 imorgon på onoff till det nya trevliga priset .. har ettpar frågor
Skall koppla min dator till denna tv. Är det då DIV till VGA som gäller eller är det VGA till VGA?
Hur stor bil behöver man för att köra hem denna pjäs. har några olika alternativ. opel corsa =) volvo945 eller Mitsubishi Pajero Shogun utan baksäte.
Postad 24 oktober 2006 - 20:18
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Tjenna! .. Kommer köpa mig en pv60 imorgon på onoff till det nya trevliga priset .. har ettpar frågor
Skall koppla min dator till denna tv. Är det då DIV till VGA som gäller eller är det VGA till VGA?
Hur stor bil behöver man för att köra hem denna pjäs. har några olika alternativ. opel corsa =) volvo945 eller Mitsubishi Pajero Shogun utan baksäte.
<{POST_SNAPBACK}>
Den går inte in, stående, i en Audi A4 Avant - 04 iaf. Jag fick luta den ganska mycket, men den klarade hemfärden ändå. Edit: jag snackar om 42-tummaren
Redigerat av Korvis, 24 oktober 2006 - 20:18.
Postad 24 oktober 2006 - 20:19
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Det enklaste är väl VGA-VGA.
Den gick in i en Ford Galaxy iaf!
Redigerat av t93pan, 24 oktober 2006 - 20:21.
Postad 24 oktober 2006 - 20:47
Nizze_
-
Nizze_
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
VGA VGA får det kanske bli då om inte div vga blir bra ..
¨
Får koppla om så man kör DIV VGA på datorskärmen istället ..
Postad 24 oktober 2006 - 22:01
Erik65
-
Erik65
-
Rookie
-
3 inlägg
Jeg har 42PX600 (med DVB-T).
Autoformat fungerer dårligere på denne enn på 42PV500. Enkelte ganger forstørres bildet slik at nederste tekst-linje forsvinner. Dette skjer aldri på 42PV500.
Problemet er det samme på digitale og analoge signaler. Problemet oppstår når det sendes en mellomting mellom 4:3 og 16:9, f.eks TV3 eller Discovery.
Jeg har følgende teori: PX-modellene har dårligere skaleringsfunksjon enn PV-modellene fordi teksting er uvanlig i de landene PX-modellen selges, min TV har en feil eller årets modell har dårliger autoformat enn fjorårets.
Postad 25 oktober 2006 - 00:42
noby
-
noby
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Var i Stockholm kan man köpa denna tv till bästa pris imorgon? Bor i Kungens Kurva så det vore fint ifall det är nära.
Postad 25 oktober 2006 - 01:11
dimme
-
dimme
-
Beroende
-
-
1 189 inlägg
Jag beställde ett exemplar från hembiobutiken för några timmar sedan.
16000.- med frakt till dörren och bordsstativ är ju inte att klaga på 
Hoppas att den uppfyller alla förväntningar också. Är som ett litet barn på julafton
Postad 25 oktober 2006 - 07:08
erito
-
erito
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
VGA -> VGA i 1024x768 gav verkligt bra bild. Körde 720p HD film i mediaplayer med aspect ratio 1.33 och det blev ruggigt bra.
Skall testa DVI->HDMI i helgen.
Postad 25 oktober 2006 - 09:46
Unregistereda0b22543
-
Unregistereda0b22543
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag köpte mig en pv60 häromdan på OnOff för 15995:-, lite konstigheter med den bara, den var märkt på kartongen Panasonic TH-42PV60EH och på baksidan av panelen. Den kom med det H-formade bordsstativet samt att den bara har två(2) kylfläktar, den tredje platsen är tom. Jag hör även ett visst surr från TV:n när jag sitter i soffan 2,5m bort. Detta hörs vid normalt TV-tittande med normal ljudvolym. Är min skärm någon form av andra klass panel?
Postad 25 oktober 2006 - 10:00
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Bara två fläktar har jag också, det ska nog inte vara nån skillnad.
Dock hör jag bara fläktarna lite, lite när jag startar TVn om det är absolut tyst omkring. Sen hör jag inte ett smack av den.
Postad 25 oktober 2006 - 10:19
Unregistered3aa49669
-
Unregistered3aa49669
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Poker_man79:
Lila/rött i mörka partier har jag upplevt med min PV60E också. Märkte det ytterst sällan i tv-sändningar, men ibland så var det där. Köpte Metal Gear Solid 3 till min PS2 igår, körde online på en mörk och grön bana. Det var rejält tydligt detta lila-aktiga som visade sig på väggar och golv. Provade ställa om kontrast, ljusstyrka, färg & skärpa. Men det enda som hände var att man flyttade det lila/rosa till andra delar av bilden. Så jag har inte lyckats få bort detta, funderar på om det är något fel på min tv eller om den helt enkelt är så här (Det är ju väldigt sällan man ser detta). Har även upplevt det du skriver om grön färg i vissa partier.
Så alla ni som har en PV60 titta noggrant när det kommer mörka gröna bilder och se om ni har samma sak. (Det blir väldigt tydligt när det väl kommer fram, men det verkar vara vid väldigt speciella färger och gradienter som detta visar sig)
<{POST_SNAPBACK}>
Har också upplevt dessa lila partier vid vissa tillfällen, det verkar vara en svaghet i dessa Panna-modeller, se en lång tråd på http://www.avforums....ad.php?t=394430. Det finns även bildexempel, om än med lite dålig kvalitet på: http://www.cc.jyu.fi...eisal/pictures/Är det många här som upplever samma? Jag har fått det på olika källor, DVD via HDMI, digitalbox via Scart och Xbox-spel via Scart. Det händer inte ofta men är ganska irriterande. /G
Postad 25 oktober 2006 - 11:51
Unregistereda0b22543
-
Unregistereda0b22543
-
Rookie
-
6 inlägg
Bara två fläktar har jag också, det ska nog inte vara nån skillnad. Dock hör jag bara fläktarna lite, lite när jag startar TVn om det är absolut tyst omkring. Sen hör jag inte ett smack av den.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, vad är det för modellbeteckning på din plasma då? TH-42PV60E eller TH-42PV60EH?? Mina fläktar hörs inte så mycket, nästan ingenting om man jämför med elekroniksurrandet. Kan inte placera var det kommer ifrån men det låter som själva panelen surrar. Det hörs väldigt tydligt om man lyssnar på baksidan av apparaten. Edit: Jag har precis varit i kontakt med Panasonic Sverige och de säger att nya sändningar av PV60:n har 2 fläktar endast. t93pan när köpte du din PV60?
Redigerat av Unregistereda0b22543, 25 oktober 2006 - 12:31.
Postad 25 oktober 2006 - 13:04
TimeSplitters
-
TimeSplitters
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Funkar den TV,en bra att spela på?
Postad 25 oktober 2006 - 13:41
Unregistered6e791635
-
Unregistered6e791635
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Poker_man79:
Lila/rött i mörka partier har jag upplevt med min PV60E också. Märkte det ytterst sällan i tv-sändningar, men ibland så var det där. Köpte Metal Gear Solid 3 till min PS2 igår, körde online på en mörk och grön bana. Det var rejält tydligt detta lila-aktiga som visade sig på väggar och golv. Provade ställa om kontrast, ljusstyrka, färg & skärpa. Men det enda som hände var att man flyttade det lila/rosa till andra delar av bilden. Så jag har inte lyckats få bort detta, funderar på om det är något fel på min tv eller om den helt enkelt är så här (Det är ju väldigt sällan man ser detta). Har även upplevt det du skriver om grön färg i vissa partier.
Så alla ni som har en PV60 titta noggrant när det kommer mörka gröna bilder och se om ni har samma sak. (Det blir väldigt tydligt när det väl kommer fram, men det verkar vara vid väldigt speciella färger och gradienter som detta visar sig)
<{POST_SNAPBACK}>
Har också upplevt dessa lila partier vid vissa tillfällen, det verkar vara en svaghet i dessa Panna-modeller, se en lång tråd på http://www.avforums....ad.php?t=394430.
Det finns även bildexempel, om än med lite dålig kvalitet på: http://www.cc.jyu.fi...eisal/pictures/
Är det många här som upplever samma? Jag har fått det på olika källor, DVD via HDMI, digitalbox via Scart och Xbox-spel via Scart. Det händer inte ofta men är ganska irriterande.
/G
<{POST_SNAPBACK}>
Hej. Även jag har upplevt dessa lila (även gröna) partier vid vissa tillfällen.. Jag har pv62e och jag köpte den för några veckor sedan. Jag har precis pratat med en som heter Henrik på Panasonic kundsupport om det. Han kände inte till det här problemet och sa att jag skulle höra mig med återförsäljaren för reklamation. Jag får väl då lämna in den på reparation.. Om det nu hjälper.. //Chribo
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|