Händer ibland via komposit från digitalbox när dom byter mellan 4:3 och 16:9, t.ex reklam i hockeypauser osv
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Popcorn Hour A-100
(Mediaspelare)
|
5
|
(199)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-110
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Postad 09 April 2008 - 09:41
Händer ibland via komposit från digitalbox när dom byter mellan 4:3 och 16:9, t.ex reklam i hockeypauser osv
Postad 09 April 2008 - 09:46
Postad 09 April 2008 - 09:50
Jag använder PCH till en gammal 32" 16:9 tjockTV och det funkar hyfsat bra.En grej jag undrar över är hur PCH funkar med äldre icke-HD displayer.
Jag har en gammal Panasonic Plasma TH42PW6 (hittar bara snarlika i listan på produkter) som jag fortfarande är otroligt nöjd med och tänker inte byta förräns jag verkligen måste.. (nu DET är en bra recension)
Jag vet att jag skulle kunna köpa en billigare begagnad mediaspelare som inte har stöd för HD för mindre pengar, men jag tycker det känns dumt att inte ha HD stöd idag.. Vem vet, det kanske slutar med att jag kopplar PCH:n mot en liten HD kökstv snart eller liknande..
Det mesta av mitt material är backup-kopior på gamla dvd-skivor (iso) och i stort sett inget HD material ännu.
Så: är det några problem att få bra bild även mot icke HD skärmar?
Kör PAL genom S-Video utgången och bildkvalitén är mycket bra…bättre bild tror jag knappast att det går att få på en tjockTV.
Däremot så finns det en irriterade bugg när man kör PAL genom S-Video, composite och component.
...allt man spelarupp blir i 4:3 format...även fast man väljer i inställningarna att man har en 16:9 TV.
Det här kan jag korrigera med zoom lägena på tv:n…men det blir olika bra beroende på vilken källa som jag spelarupp.
Följande zoominställningar använder jag när jag spelarupp:
Divx/XviD...PCH: actual size...TV: 16:9...skalningen blir rätt och ingen eller mycket liten overscan.
Mkv...PCH: actual size...TV: 16:9...skalningen blir rätt…lite overscan.
DVD ISO ...TV:..ja här är det som buggen märks om man måste ha text...om bilden är i fullt 16:9 format så brukar det bli bra att bara zooma in i 16:9 men om det är t.ex. anamorfisk 2.35 så hamnar texten utanför bild...min TV har ett zoomläge som heter 16:9 med textremsor men det blir då en kompromiss...får också alltför mycket overscan.
Redigerat av K-E Larsson, 09 April 2008 - 10:03.
Postad 09 April 2008 - 10:03
1. Testa med att tryck på 1:an på fjärren för att hoppa fram 10% sen på 0:an för att hoppa tillbaka tillbörjan.
Då kan ljudet komma tillbaka.
2. Testa att gå tillbaka till januarireleasen och kolla om det funkar om inte ovanstående funkar.
Tack, 1 fungerade. Rätt fånigt dock, får hoppas att det fixas snart i firmwaret...
Postad 09 April 2008 - 10:05
sister ray:
Som jag menar, så kommer det upp "HDMI" högst upp till vänster varje gång du kör en fil, så TV:n får någon form av signal att "nu aktiveras HDMI".
Konstigt något sådant har jag aldrig märkt av på min Samsung Q96. Kör PCH:n på hdmi1, enda som jag egentligen stör mig på den är att det går rätt segt att buffra, inte rarstöd direkt utan llink som funkar dåligt och ingen möjlighet att sätta bookmarks i filmer. Annars så har den fungerat klockrent.
Postad 09 April 2008 - 10:41
Konstigt något sådant har jag aldrig märkt av på min Samsung Q96. Kör PCH:n på hdmi1, enda som jag egentligen stör mig på den är att det går rätt segt att buffra, inte rarstöd direkt utan llink som funkar dåligt och ingen möjlighet att sätta bookmarks i filmer. Annars så har den fungerat klockrent.
Postad 09 April 2008 - 10:43
Däremot så finns det en irriterade bugg när man kör PAL genom S-Video, composite och component.
...allt man spelarupp blir i 4:3 format...även fast man väljer i inställningarna att man har en 16:9 TV.
Det här kan jag korrigera med zoom lägena på tv:n…men det blir olika bra beroende på vilken källa som jag spelarupp.
Usch, det låter ju katastrofilla.. Som när man tittar på kanal5/tv3 när dom skojjar om 16:9
Min plan var att köra över komponent.
Det här låter faktiskt som en showstopper.. isch..
Postad 09 April 2008 - 10:47
Postad 09 April 2008 - 10:56
...allt man spelarupp blir i 4:3 format...
Vet du om det är en konfirmerad mjukvarubugg eller något otrevligare?
Det är alltid lite tjorvigt när det gäller PAL iom att producenter i länder som inte kör det kan vara lite slöa med att fixa sånt :9
Postad 09 April 2008 - 11:23
Postad 09 April 2008 - 11:30
Finns det någon sm egentligen hindrar att utvecklarna så småningom kan ge stöd för tex console emulatorer och koppla in gamepad via usb portarna ?
Postad 09 April 2008 - 11:33
Har sökt på forumet utan att finna svar.
Postad 09 April 2008 - 11:49
Har en Samsung C96, och har aldrig heller haft detta problem.
Postad 09 April 2008 - 12:47
Det är redan fixat i betan. Så när nästa skarpa FW kommer ut så kommer det vara löst.Tack, 1 fungerade. Rätt fånigt dock, får hoppas att det fixas snart i firmwaret...
Postad 09 April 2008 - 12:54
Hursomhelst så verkar den spela det mesta men det verkar också vara helt beroende på vilken HTTP-server man använder. LLink klarade inte ett skit medans iHome spelade allt jag matade den med så det är ju ett plus
Eh, vad? Jag har aldrig haft några problem med llink, och då har jag ändå hunnit kasta en del "skit" på den under ett par månaders tid. Du kanske skulle kunna utveckla vad du menar med "klarar inte ett skit": Vilken version, vilken plattform, vilka filformat är det du pratar om?
Allt som myiHome klarar, klarar llink (och på sätt och vis mer, eftersom den även öppnar rar-filer och kör avi, mkv, mpg etc direkt från dessa) - dessa båda strömmare nyttjar exakt samma kapacitet och resurser i A-100:an över http.
Postad 09 April 2008 - 13:00
I min Harmony One så har jag lagt in PCH som Syabas NMT men jag får inte "På" funktionen att lira. Är det någon som har några erfarenheter med PCH och Harmony One?
Har för mig att dessa koder (dskrete on/off) inte släppts mer än i beta firmware än. Isåfall kommer de i nästa officiella fw-uppdatering.
Postad 09 April 2008 - 13:02
När llink "hänger" sig så listar den inte filerna utan det står att man ska trycka Exit för att gå tillbaka...
Annars är llink guld eftersom rar-supporten är oslagbar för mig.
*EDIT* BTW så har Webhallen fler än 50 i Sundbybergsbutikenb/postorder nu...
Redigerat av ktd, 09 April 2008 - 13:05.
Postad 09 April 2008 - 14:19
Har en Samsung C96, och har aldrig heller haft detta problem.
Nej, jag har inte heller haft problemet. Eller har jag bara inte tänkt på det..
Postad 09 April 2008 - 14:41
Jag gissar at du kör på Windows, kanske t o m med Vista? Llink är inte lika stabil på WinVista än XP, än mindre på Vista64bit. Vore schysst om du kunde skicka debug-info till lundman som utvecklar llink. Starta med llink -v 255 i cmd/DOS-shell så sprutar det ut allt som llink gör och försöker göra.Det enda problemet llink har att ibland verkar det "hänga" sig men efter en omstart av llink är man upp n running igen.
När llink "hänger" sig så listar den inte filerna utan det står att man ska trycka Exit för att gå tillbaka...
Själv kör jag på embedded linux i et nas och har aldrig upplevt problem, annat än relaterat till mina egna tokigheter bakom tangentbordet
"Exit"? Har du testat att trycka Röd knapp (längst ner till vänster), Return eller Media Source-knappen (precis ovanför den stora runda Enterknappen mitt på fjärren) istället?
Listar filer: som i ett helt vanligt directory eller inne i en rar-fil?
Postad 09 April 2008 - 14:52
Jag kör det på XP.Jag gissar at du kör på Windows, kanske t o m med Vista? Llink är inte lika stabil på WinVista än XP, än mindre på Vista64bit. Vore schysst om du kunde skicka debug-info till lundman som utvecklar llink. Starta med llink -v 255 i cmd/DOS-shell så sprutar det ut allt som llink gör och försöker göra.
Själv kör jag på embedded linux i et nas och har aldrig upplevt problem, annat än relaterat till mina egna tokigheter bakom tangentbordet
"Exit"? Har du testat att trycka Röd knapp (längst ner till vänster), Return eller Media Source-knappen (precis ovanför den stora runda Enterknappen mitt på fjärren) istället?
Listar filer: som i ett helt vanligt directory eller inne i en rar-fil?
Jag kan gå tillbaka till media source men så fort jag sak in i llink igen så står det nått i stil med att inga filer hittas och tryck Exit.
Det är alltså inget som hänger dig men llink visar inga filer. Men efter en omstart av llink så funkar allt bra igen...
Postad 09 April 2008 - 14:56
Jag använder PCH till en gammal 32" 16:9 tjockTV och det funkar hyfsat bra.
Kör PAL genom S-Video utgången och bildkvalitén är mycket bra…bättre bild tror jag knappast att det går att få på en tjockTV.
Följande zoominställningar använder jag när jag spelarupp:
Divx/XviD...PCH: actual size...TV: 16:9...skalningen blir rätt och ingen eller mycket liten overscan.
Mkv...PCH: actual size...TV: 16:9...skalningen blir rätt…lite overscan.
DVD ISO ...TV:..ja här är det som buggen märks om man måste ha text...om bilden är i fullt 16:9 format så brukar det bli bra att bara zooma in i 16:9 men om det är t.ex. anamorfisk 2.35 så hamnar texten utanför bild...min TV har ett zoomläge som heter 16:9 med textremsor men det blir då en kompromiss...får också alltför mycket overscan.
Det där låter ju skit. Jag som funderar på att köpa.
Är det samma sak om du kör i NTSC?
Är det möjligt att den inte har stöd för anamorfisk bild i överhuvudtaget?
I min Harmony One så har jag lagt in PCH som Syabas NMT men jag får inte "På" funktionen att lira. Är det någon som har några erfarenheter med PCH och Harmony One?
Läste att när man stänger av på dom riktigt så får man inte på den igen utan att först strypa elen. Men det kanske inte var det du menade.
Postad 09 April 2008 - 15:02
Wow, tack för det tipset! Sprang över och köpte en omedelbart. Säljaren sade att de just då hade 63 st till i lager och över 120 utöver det som var på väg in från leverantör. Men sådana löften har ju iofs svikits förut. Men så länge dessa 63 inte tar slut ... skynda att fynda!BTW så har Webhallen fler än 50 i Sundbybergsbutikenb/postorder nu...
Postad 09 April 2008 - 15:22
Det där låter ju skit. Jag som funderar på att köpa.
Är det samma sak om du kör i NTSC?
Är det möjligt att den inte har stöd för anamorfisk bild i överhuvudtaget?
"This is a known bug of the most recent released firmware, when you're using a PAL (50Hz) TV. The workaround is to go to the Options in your PCH and change the video-output from "automatic" to (for example, depending on your TV) 720p/60Hz or 1080p/60Hz. Then the aspect ratio's will be correct again. As far as I've read here, this bug is fixed in the next firmware which should come out soon..."
Låter som dom är på det iaf.
Postad 09 April 2008 - 15:25
Postad 09 April 2008 - 18:03
Har ett album i mp3 som ligger i en katalog, då läste jag här att man kunde trycka på "play" direkt så spelar han upp hela katalogen. Men min vägrar, efter en sekund buffer bild så kastar han in mig i "utforskaren" igen. Sen går det inte att spela upp något varken film eller musik ända chansen är att dra powerkabeln.
Någon som har liknande problem?
Postad 09 April 2008 - 18:39
går det att nollställa via fjärren?
Postad 09 April 2008 - 19:44
Rättelse:
Har testat lite mer. MP3:or fungerar, WMAPro fungerar, men inte DTS och AC3. WTF?
Redigerat av syke, 09 April 2008 - 20:02.
Postad 09 April 2008 - 20:05
Det räcker gott med S/PDIF. Har du ändrat ljudinställningarna på din Popcorn?Jag får inte ut något ljud alls ur min PCH. Har den kopplad till en Pioneer-stärkare både med SPDIF och analoga stereo-RCA. Krävs det något mer för att få ut ljudet?
Rättelse:
Har testat lite mer. MP3:or fungerar, WMAPro fungerar, men inte DTS och AC3. WTF?
Om din stärkare inte klarar DTS får du inget DTS-ljud. Om den klarar det, sätt på RAW.
Samma gäller för AC3 (Dolby Digital), men där kan du få ut stereoljud även på en TV t ex.
Sen får du inte glömma att ställa in din Pioneer att ta emot rätt ljudsignal från rätt port; om den har ett Auto-mode så är det att föredra.
Redigerat av dc11ab, 09 April 2008 - 20:08.
Postad 09 April 2008 - 20:12
Har du läst i första posten i tråden?? Testa "TV-mode + 0" som står där... Försök kika mer där om du fortfarande har trubbel!
syke:
DTS kräver en förstärkare med stödet... har framgått många gånger!! Det andra borde funka! Testa fler filer o kolla din inställning i Setupen. Vilken firmware har du??
lunmar:
Borde funka, "Play" högst upp i ett bibliotek ska spela allt. Du får inte flytta ner även om du har fler mappar! Vilken Firmware?
Postad 09 April 2008 - 21:09
Edit: Laddade ner manualen till stärkaren nu och den ska klara av DTS, men var tvungen att koppla COAX till rätt input. Fick igång AC3 digitalt, men inte DTS, men hela uppspelningen av digitalljud verkar lite skakig. Har laddat ner senaste firmware. Får testa mer imorrn, men det tar sig iallafall!
Redigerat av syke, 09 April 2008 - 21:25.
Postad 09 April 2008 - 21:25
1. Ibland tappas signalen för c:a en sekund när jag tittar på en film (via HDMI). Detta har även hänt i menyn några gånger. Bilden blir svart och efter någon sekund komemr den tillbaka då tv´n hittar signal igen. Någon som vart med om detta, vad kan de bero på?
2. Jag har problem med att ljudet tappar sync, dvs hamnar efter bilden, på olika filmer. De är syncade när jag tittar i datorn.. Någon som vet vad detta kan bero på?
Känns som jag fått ett måndagsexemplar...
Postad 09 April 2008 - 21:53
Postad 09 April 2008 - 22:04
Kollade www.popcornhour.com där kostar den 179 us dollar vilket inte är så farligt. Men vad blir det i slut ändan? frakt och är det garanterat tull?
edit, okej omkring 1700:- såg jag nu
Edit igen:
En till fråga: Om man köper en blu-ray, extern eller intern i kabinett. Kan man spela upp original skivor då?
Nu dekodar den inte det vet jag men kan man mata dts hd och DD+ genom koax till receivern?
Redigerat av darkages, 09 April 2008 - 22:18.
Postad 09 April 2008 - 22:37
darkages -> ang BluRay så har den frågan blivit besvarad ganska många gånger i tråden redan, nej det går inte eftersom poppen saknar stöd för avkodningen av drm. Så orginal går inte.
Postad 09 April 2008 - 23:10
Jo visst har det blivit bättre för oss stackars tjocktv tittare...innan den senaste officella firmwaren så hade jag välldigt mycket overscan när jag såg på tvrippar i XviD...så bättre har det som sagt blivit men det går ganska trögt...verkar som dom har dålig koll på PAL i 16:9 format."This is a known bug of the most recent released firmware, when you're using a PAL (50Hz) TV. The workaround is to go to the Options in your PCH and change the video-output from "automatic" to (for example, depending on your TV) 720p/60Hz or 1080p/60Hz. Then the aspect ratio's will be correct again. As far as I've read here, this bug is fixed in the next firmware which should come out soon..."
Låter som dom är på det iaf.
Nu begriper jag inte hur det skall vara en workarond för en PAL TV genom att ställa utgången på 720p eller 1080p???
Bildkvalitén i PAL via S-Video utgången blir mycket bra på min TV.Förutom anamorf problemet hur är bilden via s-video annars? NTSc eller PAL spelar ingen roll.
Redigerat av K-E Larsson, 09 April 2008 - 23:14.
Postad 09 April 2008 - 23:10
Jag beställde en redan förra veckan (för att vara säker på att få en av det fåtalet enheter de tilldelas) och de, Inet, skickade den på eftermiddagen idag. Bör vara hos mig imorgon eller på fredag allra senast. Det blir mitt första köp hos Inet, och det verkar ju fungera finfint hittills.Pratade precis med Inet och dom hade fått in A-100 på centrallagret men den skulle komma i morrn eftermiddag till butikerna och den verkar inte vara överbokad än.
Redigerat av monodc, 09 April 2008 - 23:11.
Postad 10 April 2008 - 06:19
Bör man satsa på en 3.5" eller en 2.5"+ljuddämpare?
Postad 10 April 2008 - 06:33
syke -> Tror du måste säga till popcorn att skicka ut dts signalen raw, under setup nånstans. Likadant med dolby om dom inte redan är ställda på det.
Yep, det har jag gjort men det vill sig inte ändå, men jag är övertygad om att lite fipplande löser problemet.
En fråga: Bör surround mode stå i stereo eller 5.1 när den skickar ut raw-signal?
Postad 10 April 2008 - 08:21
Det beror på hur känsliga öron du har...PCH har ju plats för en 3.5" PATA.
Bör man satsa på en 3.5" eller en 2.5"+ljuddämpare?
Jag har haft min PCH sedan mitten på januari och fram till den här månaden så körde jag med intern 3,5" disk.
Nu streamrar jag från en NAS...anledningen att jag plockat ur disken var ljudnivån...chassit som PCH är gjord av dämpar inget utan tvärt emot...fick ställa den på lite tunn skumplast för att vibrationerna skulle dämpas.
Så om man vill köra med intern disk och är känslig för ljud så skaffa en 2.5" disk.
Postad 10 April 2008 - 10:25
Det beror på hur känsliga öron du har...
Mycket
Vi har lyckats hålla vårt vardagsrum "helt ljudlöst" och på vägen har vi fått returnera plasmaskärmar med pipande kall-lödda kondingar, idiotiska boxer-boxar med surrande hårdiskar och slängt ut billiga HTPC lösningar med för mycket surr
Om det är mest vibrationer som får det att låta så satsar jag nog på en 2.5" och stötdämpare för att fästa det i en 3.5".
Tack för info!
Postad 10 April 2008 - 11:58
Mycket
Vi har lyckats hålla vårt vardagsrum "helt ljudlöst" och på vägen har vi fått returnera plasmaskärmar med pipande kall-lödda kondingar, idiotiska boxer-boxar med surrande hårdiskar och slängt ut billiga HTPC lösningar med för mycket surr
Om det är mest vibrationer som får det att låta så satsar jag nog på en 2.5" och stötdämpare för att fästa det i en 3.5".
Tack för info!
Err.. varför kör du inte mediat strömmat över nätverket istället, så är du GARANTERAD ljudlöshet från PH'n, inga rörliga delar alls
Du kan ha ett strömsnålt och säkert NAS ståendes någon helt annanstans där det inte utgör ett ljudproblem.
Postad 10 April 2008 - 12:26
Release note: 1. fixed TCP connection disconnected after resume from Pause 2. fixed Windows Vista cannot shutdown myiHome process after exit 3. able to display one search result when perform Search function 4. fixed photo slideshow issue with huge photo library. 5. unfilter flac, ogg and evo video and audio format extension 6. Allows adding of own theme for myiHome (only for Windows) Steps to add theme: a. Go to /webapps/ROOT/theme folder b. The theme folder consist of deepblue(for SD) and deepblue-1280x720(for HD) folder c. Copy new theme to the folder and the new theme folder structure should follow like deepblue and deepblue-1280x720 folder structure note : at your new theme folder you can change the images and icon inside the folder d. goto PC App, at theme selection drop down list will show the new theme folder name 7. Automatically switch the media category when pressing color buttons at RC (Red for Video, Green for Music, Yellow for Photos).
*EDIT* Kanske ska posta en länk också...
http://www.networked...nload_note.html
Redigerat av ktd, 10 April 2008 - 12:28.
Postad 10 April 2008 - 12:40
2900kr
finns i sthlm, pma vid intresse, ska säljas snarast
Postad 10 April 2008 - 12:45
Oohh, gött, blir till att prova när man kommer hem. Fix nr 1 är ju efterlängtadmyiHome 4.9.1 är ute nu!
Release note: 1. fixed TCP connection disconnected after resume from Pause 2. fixed Windows Vista cannot shutdown myiHome process after exit 3. able to display one search result when perform Search function 4. fixed photo slideshow issue with huge photo library. 5. unfilter flac, ogg and evo video and audio format extension 6. Allows adding of own theme for myiHome (only for Windows) Steps to add theme: a. Go to /webapps/ROOT/theme folder b. The theme folder consist of deepblue(for SD) and deepblue-1280x720(for HD) folder c. Copy new theme to the folder and the new theme folder structure should follow like deepblue and deepblue-1280x720 folder structure note : at your new theme folder you can change the images and icon inside the folder d. goto PC App, at theme selection drop down list will show the new theme folder name 7. Automatically switch the media category when pressing color buttons at RC (Red for Video, Green for Music, Yellow for Photos).
*EDIT* Kanske ska posta en länk också...
http://www.networked...nload_note.html
Postad 10 April 2008 - 13:13
i pch är subtitle inställd på engelska har senaste FW
Postad 10 April 2008 - 13:14
Går det att lyssna på Svensk internet radio t ex Mix Megapol, RIXfm mfl? (tror inte de finns hos shoutcast).
Tack!
/T
Postad 10 April 2008 - 13:53
Någon annan som har haft dessa problem?
Postad 10 April 2008 - 15:36
Ja, om de strömmas över http:// eller rtsp (inte mms://) och är i ett supporterat format (se popcornhour.com)Går det att lyssna på Svensk internet radio t ex Mix Megapol, RIXfm mfl? (tror inte de finns hos shoutcast).
Kör du över myiHome eller vad?Det jag upptäckte var att jag inte kunde bläddra i nätverksmapparna utan det är ändast de första 11 objekten i varje mapp som syns, trycker jag upp eller ner efter det så kommer jag bara tillbaka till rootmappen.
[..]
Sen så fungerar inte webtjänsterna heller (media portal osv) kan däremot komma åt websidor om jag lägger in dem manuellt. Första gången jag provade(innan jag uppdaterade firmware) så fungerade det att komma in på dem men när man skulle köra något från youtube så låste den sig vid buffring(antar att det behövs hårddisk för detta?)
Någon annan som har haft dessa problem?
Testa att trycka på Page Up och Page Down (uppe till höger på fjärren) för att komma vidare i listan. Det krävs ingen intern hårddisk för att lista directories.
Webbtjänsterna är lite ojämnt tillgängliga. Ibland funkar dom fint, ibland inte, men när de funkar så går det alldeles utmärkt utan hårddisk.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
18 filmer
67 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?