* Officiell Tråd - Panasonic PV60 / PV600 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 30 oktober 2006 - 15:37
Edit: Dom sitter altså på baksidan där uppe, det är tre hål.
Redigerat av gsandlund, 30 oktober 2006 - 15:39.
Postad 30 oktober 2006 - 15:39
Köpte min på el-giganten
Postad 30 oktober 2006 - 15:42
Ang fläktarna så faktiskt försökte jag kolla dom när jag fick TV´n vet ju hur det har talats om dessa här på forumet, väldigt mörkt i rummet och en liiiten minificklampa, men tyckte mig utläsa något om Matsui-något och vad jag kan minnas så var de 2 st som jag hade likadana? Är det bra eller dåligt?
Köpte min på el-giganten
Matsushita är dom bra fläktarna som från början bara satt på 42" om du har dom på 37" så är det väldigt bra, då har dom bytt ut fläktarna på produktionen. Däremot borde det sitta tre fläktar? Får man fråga vad den kostade med stativ på ElGiganten?
Redigerat av gsandlund, 30 oktober 2006 - 15:43.
Postad 30 oktober 2006 - 15:51
Köpte dock inget stativ, utan köpte väggstativet på biltema för 399:-
Jag gav 14990:- på elgiganten. tänkte först köpa på nätet för någon tusenlapp billigare men började fundera på om något skulle hända och man ska skicka plasman hit och dit så är nog den tusenlappen snart uppäten. Känns tryggare att kunna köra till butiken med den själv.
Måste kolla nogare på fläktarna idag vad det stod för det var med pyttebokstäver. Är nästan säker på att det var plats för 3 st men det fanns bara 2 st.
Postad 30 oktober 2006 - 16:06
Postad 30 oktober 2006 - 17:03
Görs i tv:ns bildmenyer lätt (vanliga, inte serviceemenyn).
Andra frågan är om man ser ett program i 4:3 läge är kanterna då gråa? Går det inte få dom svarta?
Postad 30 oktober 2006 - 17:03

Själv köpte jag mitt på expert och de vet precis vad du skall ha o det passar.
SERVICE menyn..
Jag lyckades inte med det när jag skulle prova..
Kan inte någon mycket detaljerat tala om hur man kommer in ..
Vad och hur man gör när man väl är inne
och berätta också om servicemeny 2
Tack på förhand
MaVeRiC

Redigerat av Unregistered1103, 30 oktober 2006 - 17:05.
Postad 30 oktober 2006 - 17:14
Herregud, då har man just läst igenom 3341 inlägg eller om man vill, 112 sidor. Datorn har gjort mig sällskap överallt, på toan, vid matbordet, framför TV:n
![]()
Jag är sugen på 37" men har lite frågor, är fläktarna utbytta på den rev. som är nu?
Tidigare var det ju en 80mm MNB-MAT och två 60mm fläkt, märke NIDEC och då var det problem med den MNB-MAT-fläkten. Kan någon som köpt TV:n nyligt (OBS 37"!) kolla vad det är för fläktar som sitter där. 42" har ju 3st 80mm Matsushita fläktar som inte verkar låta alls men den blir på tok för stor för mitt rum.
Andra frågan är om man ser ett program i 4:3 läge är kanterna då gråa? Går det inte få dom svarta?
Håller med att man blir snabbt trött att läsa alla inlägg

Har precis köpt mig en 37" (20061027) det sitter en 60mm fläkt i mitten och en 80mm till höger. Surrar lite granna men inget man störst utav! Mina har märket Minema Mitschubishi
Ja kanterna är gråa då man kör med 4:3 läge, varför fattar jag inte
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kör med Analogt KabelTv på Tv och upplever den lite suddig är kanske ovan med tidigare CRT Tv 29tum mot denna. Sitter faktiskt 3meter ifrån Tv:n å blir lite trött i ögonen. Har detta nått med storheten att göra och ovanheten??
Kommer det bli bättre då man får DigitalTv istället om 2 veckor från KabelTV (tele2) ??
Känns lite olustigt att kostat på sig en sådan här grym TV om det ej blir bättre bild än så här.
Någon som kan hjälpa mig med detta!
Redigerat av wrang, 30 oktober 2006 - 17:18.
Postad 30 oktober 2006 - 18:06
tänkte höra ni som har fått tillfälliga inbränningar/ghosting... dyker dom upp lika ofta efter ett par veckor som precis i början lr blir de mer o mer sällan som dom visar sig?
Redigerat av chrille164, 30 oktober 2006 - 18:11.
Postad 30 oktober 2006 - 18:25

Postad 30 oktober 2006 - 19:12
Hur stänger jag av alla bildförbättringar i servicemenyn?
När jag byter kanal eller ingång(t.e. x komponent för dvd:n) står det "komponent" i övre vänstra hörnet i flera minuter. Hur tar man bort det?
I servicemeny2 är det en massa hexadecimala siffror, vad betyder de?
Kan jag få bort, och i så fall hur, de gröna eftersläpningar man ibland ser vid snabba bildpanoreringar?
I servicemenyn, är färgtemperaturen justerbar för varje ingång, eller är den global servicemenyn?
Var kan jag ladda ner servicemanual i PDF-format mot betalning?
Undrar
Trebban
Postad 30 oktober 2006 - 21:24
Ni som precis packat upp, exakt hur stor är kartongen som tv:n skickas i? Se om den går in i bilen...
Den är 115 cm lång 80 cm hög och 40 cm djup/bred. Går inte in i en Peugeot 206..

Postad 30 oktober 2006 - 21:30
Okej, experten! Sug på dessa frågor!
Hur stänger jag av alla bildförbättringar i servicemenyn?
När jag byter kanal eller ingång(t.e. x komponent för dvd:n) står det "komponent" i övre vänstra hörnet i flera minuter. Hur tar man bort det?
I servicemeny2 är det en massa hexadecimala siffror, vad betyder de?
Kan jag få bort, och i så fall hur, de gröna eftersläpningar man ibland ser vid snabba bildpanoreringar?
I servicemenyn, är färgtemperaturen justerbar för varje ingång, eller är den global servicemenyn?
Var kan jag ladda ner servicemanual i PDF-format mot betalning?
Undrar
Trebban
Kanske tog mig vatten över huvudet, då svaret på av dina frågor inte framgår i dom 112 sidor jag läst. Jag ska försöka svara ändå. För att tolka dom hexadecimala siffrorna i Servicemeny2 måste man ha servicemanualen, hade hoppats på att den funnits på http://www.eserviceinfo.com/ hittade bland annat till min ls60 där, gratis. Hade jag varit du hade jag kontaktat en auktoriserad Panasonicverkstad för att fråga dom snällt om servicemanual. Ett par butterkakor kommer man långt på. Den gröna tonen verkar det vara fler än du som har haft problem med, vet inte lösningen på detta. Verkar inte drabbat speciellt många, eller så är det ingen som bryr sig om det. Har mailat Panasonic om serivcemanualen får se om jag får någon framgång där. Kan kontakta dig via PM om jag får tag i manualen, har lite kontakter med TV-handlare också så den kanske kan dyka upp den vägen.
Heter PV60 --> TH-42PD60U i USA? För den ser likadan ut, fast den har samma fjärrkontroll som PV600 har i Sverige?
Edit: Nej, den var tydligen lågupplöst.
Redigerat av gsandlund, 30 oktober 2006 - 22:02.
Postad 30 oktober 2006 - 22:44
Vore väldigt trevligt då jag försökt smöra utan större framgång för Panasonic-representanter som var på Digital Home-mässan. I sverige kan man inte beställa service-manualen via tv-handlare vilket jag tycker är nästan som att spotta mig i ansiktet(nja, nu överdrev jag liiite).
Anledningen till att jag vill in i service-meny2 är för att jag inbillar mig att man stänga av brusreduceringen helt. Men i den menyn kanske det är min tur att ta sig vatten över huvudet...he he!
Hursomhelst var det kul att du svarade. Jag är helt övertygad att det är i servicemenyn man egentligen gör förbättringar som gör skillnad. Den vanliga menyn kan ju bara erbjuda så kallade fasta lägen för färgtemperatur och sådant. Jag har varit inne i servicemenyn och kalibrerat lite med färgerna och tycker mig har fått en lite bättre svärta, svärta som är lite mer neutral än den blåaktiga svärta som panasonic kan erbjuda i "varm"-läge, som jag förövrigt tycker väldigt bra om.
Servicemanualen har jag förövrigt hittat på nätet. Dock är sajten skriven på Tyska vilket gör det lite marigt att beställa den. Å andra sidan kan det vara väl använda pengar om manualen kan förklara de hexadecimala nuffrorna som jag ser i servicemeny2.
Trebban

Postad 30 oktober 2006 - 23:13
Redigerat av gsandlund, 30 oktober 2006 - 23:15.
Postad 31 oktober 2006 - 13:54
Kollade upp igår när jag kom hem och fann...
2 st NMB-MAT Minebea-Matsushita
Kommentar: Det susar till när tv´n startas men går ner efter 2 sek.
Hör fläktarna susa när allt är tyst och tv-ljudet är av, om man lyssnar noga hör man även ett "bzzzzzzz".
Definitivt inget som jag stör mig på (är ganska lättretat på sånt annars) då man inte hör något när ljudet är på.
Ang Biltemastativet:
Borra med 12mm borr så går det bra med de medföljande skruvarna/pluggarna. se dock till att ha en bra skruvmejsel så att ni inte rund-drar krysset då de inte är av världens bästa kvalitét.
Använd brickor mellan skruvarna och väggplattan (hatten på skruvarna är lite rundad på undersidan).
De medföljande skruvarna som ska in i panasonicen är för korta så lite längre får införskaffas.
Kommentar:Fungerar bra och är stabilt. Ett bra färdigt alternativ om man inte vill fixa med Elfa-skenor.
Ang höjd.
Lämplig tittarhöjd är nog ca 70 cm till underkanten från golvet.
Min hamnade på 87cm lite för högt för att vara perfekt men tog hänsyn till det visuella relaterat till övrigt möblemang.
Övrigt:
Glad att jag inte köpte mig den större 42", en 32" hade inte varit fiasko på 3m avstånd 37" är fullt tillräckligt för min smak för att man ska kunna ta åt sig informationen.
Har sämsta möjliga signal att jobba med analog sunkig Kabelvision. Och det är inget vidare men nästan godkänt för lite vardagskonsumtion. Provade att lite snabbt koppla in DVD´n via scart och kollade på "O Brother where art thou" = Mkt bra bild. Klart bättre än det man har sett på "stormarknader" när dom har kört dvd på många skärmar. Såg inga tendenser till "leransikten" eller annat som störde.
Ljudet var bättre än förväntat. Drog upp bas och diskant ca 80%.
Kommer att prova "komponent" för att se om det blir ännu bättre. Annars längtar jag tills det blir dags för digital-tv i denna landsända.
En fråga: Jag hittade en 3-kabel som kom med min Onkyo med 1 vit, 1 röd och 1 gul kontakt. Är det en komponent-kabel eller ska den vara till ljudet på någotvis?
Postad 31 oktober 2006 - 14:43
En fråga: Jag hittade en 3-kabel som kom med min Onkyo med 1 vit, 1 röd och 1 gul kontakt. Är det en komponent-kabel eller ska den vara till ljudet på någotvis?
Låter som en kompositkabel; röd och vit till ljud samt gul för bilden. Om du kollar bakom luckan framtill så har du tre uttag där som kan användas för denna kabel.
Fråga från mig: Hur blev det med plats bakom panelen? Blev det ok med plats för kontakterna?
Postad 31 oktober 2006 - 15:15
Sen har jag inte provat pc-kabel heller vilken kanske är den som sticker ut mest? Men det går säkert också bra.
Det här med komposit/komponent eller fasen det heter är ett helt nytt område för mig har bara kört scart pga gammal tv, men vad jag har förstått så ska väl det inte vara något ljud utan uppdelat på typ röd, grön, blå eller vilka färger det nu är? eller är jag helt ute och cyklar?
Postad 31 oktober 2006 - 17:56
http://www.fyndborse.....1Prodnr=11283
Någon som sett något billigare?
Det börjar redan lukta Panasonic hemma hos mig nu...!

Postad 01 november 2006 - 02:59
Bästa priset på PV60:n just nu måste vara Fyndbörsens 15690:- INKLUSIVE väggstativ!
http://www.fyndborse.....1Prodnr=11283
Någon som sett något billigare?
Det börjar redan lukta Panasonic hemma hos mig nu...!
Ja,

http://www.pc-huset....&artnr=TH42PV60
*Fot Ingår, 15050 kr
Dock hittar jag inte vad "*" betyder
Postad 01 november 2006 - 17:05
Djupt imonerad så förflyttade jag allt till LB1 denna var på 37" så den borde teroetiskt ge en bättre bild. Jag började med kabelvison-boxen och jag kan faktiskt inte säga att bilden var speciellt bra. Den var helt okej, men inte i närheten av PV60 och då var den 5" större och jag kollade från samma avstånd. Bilden upplevde jag som aningen brusig och ostabil. Kopplade sen in datorn via samma VGA-kabel och förvånades över hur tydlig min bakgrundbild var men där tog det positiva slut. Jag körde dels igång prisonbreak i 720p och det var självklart bra bild men inget mot för PV60 som hade klockren bild, saknade även en del svärta i mörka scener på prison break. Körde sen igång Monsters INC och vilken skillnad den videon hanterade TV:n riktigt bra faktiskt i klass med PV60 fast utan just den svärta man får med plasma.
Alla tester gjordes med diverse bildförbättringssytem avstängda och summan av detta är att PV60 är HELT klart den BÄSTA tv:n man kan köpa för dom pengarna idag, tveklöst! En TV som dels visar så bra bild på högupplösta signaler men även är klockren när det gäller bra digital-TV... underbart! Kan även flika in att en PV60 50" stod bredvid en Samsung LE-37S71 och man började nästan skratta, bilden på Samsung LE-37S71 är ju helt VÄRDELÖS den är ju fruktansvärt blaskig och trots att tv:n som stod intill var 50" så var det fruktansvärt stor skillnad på bilden. Förstår inte att dom säljer Samsung LE-37S71 det känns nästan pinsamt att släppa en så dålig LCD idag då denna ett år gamla plasma fullständigt kör över den. Signalen dom matades med var en 720p via komponent.
Hur som helst, har nu bett min säljare att kontakta deras serviceverkstad angående manualen, tror det får mer effekt än om jag går dit själv. Så vi får se hur det går med det. Nu är det klart iaf. PV60 blir det. Kompisarna säger plasma är utdöende, du kommer för inbränningar bla bla...
Dom kan ju köpa LCD hur bäst dom vill men efter att dom har sett min bild tror jag inte dom är så fast vid LCD längre, man måste uppleva en PV60 för att tycka om den. Alla LCD jag sett under 20k har absolut inget att säga till om, plasma it is!
ÄNTLIGEN en TV som kan mäta sig med min gamla CRT!

Redigerat av gsandlund, 01 november 2006 - 17:15.
Postad 01 november 2006 - 18:51
Servicemanualen har jag förövrigt hittat på nätet. Dock är sajten skriven på Tyska vilket gör det lite marigt att beställa den. Å andra sidan kan det vara väl använda pengar om manualen kan förklara de hexadecimala nuffrorna som jag ser i servicemeny2.
Här kan du Översätta den tyska sidan till engelska.
Lycka till!
Postad 01 november 2006 - 19:30
nej nej kah köpte min på netonet för 13990 inkl fot.
Var detta nått special erbjudande du fick , eller har dom detta erbjudande där just nu , har varit inne på deras hemmsida och det deras pris ligger på 15490 och 17390 inklusive bord stativ, lite nyficken då jag ska skaffa denna tv imorgon och jag han inte kontakta deras support då dom stänger kl 18.
Postad 01 november 2006 - 19:33

Din sista kommentar om CRT kontra PV60 är exakt det jag också väntat på i mången år och då självklart till ett humant pris...dvs UNDER 20 tkr för 42"...

Mvh JB
Postad 01 november 2006 - 20:03
nej nej kah köpte min på netonet för 13990 inkl fot.
Var detta nått special erbjudande du fick , eller har dom detta erbjudande där just nu , har varit inne på deras hemmsida och det deras pris ligger på 15490 och 17390 inklusive bord stativ, lite nyficken då jag ska skaffa denna tv imorgon och jag han inte kontakta deras support då dom stänger kl 18.
Det där är ju priset för 37".

Postad 01 november 2006 - 20:17

Postad 01 november 2006 - 22:08
Jeg sidder omkring 2.5 - 3 meter fra skærmen og herfra kan jeg heldigvis ikke se den, men går jeg tættere på, kan jeg godt.
Andre der har pixelfejl på deres?
Jeg tror dog ikke, jeg orker at sende den retur (jeg skal også selv betale fragten retur til butikken), for hvem siger ikke, at den nye jeg får, ikke har endnu flere problemer/fejl?
Men ellers er jeg utrolig glad for skærmen. Jeg kører lige nu med meget lave værdier for kontrast osv for at undgå burn-ins her i starten og jeg glæder mig til at kunne fyre lidt mere op for billedet på et senere tidspunkt.
Postad 01 november 2006 - 23:11
Om jag startar DVD-spelaren först så blinkar HDMI-lampan på DVD-spelaren. Antar att den söker nåt att pumpa bild till. När jag slår igång TV:n så slutar lampan på DVD:n att blinka och jag får bild på TV:n.
Om jag däremot startar TV:n innan DVD:n så åker spelarens släde ut, det står "P-ON" på displayen och sedan ingenting. Jag kan inte göra ett dugg och ingen bild till TV:n.
Enda lösningen är att dra ur kontakten på spelaren.
När jag sätter i kontakten sedan så drar den in släden men får frispel och kör motorn till släden ett par sekunder för länge så det låter som om kuggarna i maskineriet ska ryka. Fortfarande ingen bild.
Drar jag ur kontakten igen, slår av TV:n och sedan startar dvd och tv i "rätt" ordning så är allt frid och fröjd igen.
Det verkar ju som att det är nåt fel med DVD-spelaren, så jag har postat i den tråden med.
Tänkte bara kolla om det är nån som vet om några kända problem med HDMI-ingångarna på PV60?
Det är HDMI 1.0 på spelaren. Är det HDMI 1.1 på TV:n så det kan vara det som är problemet?
Jag har prövat att stänga av HDMI-styrning på TV:n utifall det skulle vara det som spökar, men det blev inte bättre.
Postad 01 november 2006 - 23:26
Idag har jag verkligen hårdtestat PV60 mot LB1 från LG och gissa om jag blev förvånad. Jag hade dels med mig min ferraridator och sen även en digitalbox från tele2-vision. Jag började med att koppla in Tele2-boxen till PV60 42" och herregud vilken bild, trodde inte mina ögon såg på Smallville på Viasat6 och bilden var HELT otroligt bra, kunde lika gärna varit DVD. Provade lite olika kanaler och märkte rätt snabbt att kvalitén var olika på olika inspelningar. Inbillar mig även att dom sänder sexan med bättre kvalité än till exempel femman med tanke på att det är MTG som äger Tele2 Vision ( VIASAT ). Min kompis har en samsungpanel (osäker på modell) som är ett halvår gammal och det är som dag och natt mellan PV60 och den, tekniken är otroligt bra i PV60. Andra testet jag gjorde var med dator via VGA, kopplade in kabeln och startade datorn då hade den automatiskt valt att spegla 1024x768 på TV:n och det var RIKTIGT bra. Bytte sen så jag hade ett utökat skrivbord till skärmen, och körde min vanliga 1400x1050 på skärmen och 1024x768 på plasman. HERREGUD vad skarpt helt sjukt bra, körde igång prisonbreak i 720p, monsters INC i 720p och jag jag höll på att tappa hakan, har aldrig sett maken till bild och detta genom en vanlig no-name VGA-kabel. Trodde även att bilden skulle bli fel för att pixlarna är avlånga men om man kör BS-player och trycker ctrl+3 ( full screen ) så är allt perfekt. Även windows såg väldigt bra ut, jag tappade inget på sidorna som någon tidigare skrivit om.
Djupt imonerad så förflyttade jag allt till LB1 denna var på 37" så den borde teroetiskt ge en bättre bild. Jag började med kabelvison-boxen och jag kan faktiskt inte säga att bilden var speciellt bra. Den var helt okej, men inte i närheten av PV60 och då var den 5" större och jag kollade från samma avstånd. Bilden upplevde jag som aningen brusig och ostabil. Kopplade sen in datorn via samma VGA-kabel och förvånades över hur tydlig min bakgrundbild var men där tog det positiva slut. Jag körde dels igång prisonbreak i 720p och det var självklart bra bild men inget mot för PV60 som hade klockren bild, saknade även en del svärta i mörka scener på prison break. Körde sen igång Monsters INC och vilken skillnad den videon hanterade TV:n riktigt bra faktiskt i klass med PV60 fast utan just den svärta man får med plasma.
Alla tester gjordes med diverse bildförbättringssytem avstängda och summan av detta är att PV60 är HELT klart den BÄSTA tv:n man kan köpa för dom pengarna idag, tveklöst! En TV som dels visar så bra bild på högupplösta signaler men även är klockren när det gäller bra digital-TV... underbart! Kan även flika in att en PV60 50" stod bredvid en Samsung LE-37S71 och man började nästan skratta, bilden på Samsung LE-37S71 är ju helt VÄRDELÖS den är ju fruktansvärt blaskig och trots att tv:n som stod intill var 50" så var det fruktansvärt stor skillnad på bilden. Förstår inte att dom säljer Samsung LE-37S71 det känns nästan pinsamt att släppa en så dålig LCD idag då denna ett år gamla plasma fullständigt kör över den. Signalen dom matades med var en 720p via komponent.
Hur som helst, har nu bett min säljare att kontakta deras serviceverkstad angående manualen, tror det får mer effekt än om jag går dit själv. Så vi får se hur det går med det. Nu är det klart iaf. PV60 blir det. Kompisarna säger plasma är utdöende, du kommer för inbränningar bla bla...
Dom kan ju köpa LCD hur bäst dom vill men efter att dom har sett min bild tror jag inte dom är så fast vid LCD längre, man måste uppleva en PV60 för att tycka om den. Alla LCD jag sett under 20k har absolut inget att säga till om, plasma it is!
ÄNTLIGEN en TV som kan mäta sig med min gamla CRT!![]()
![]()
![]()
UNDERBART!
Tack för att du grävt ett relativt stort hål i min plånbok inom en snar framtid

Kul att höra om lite side by side-jämförelser.
/ Cineplast - som är asnyfiken på om det kommer nån ersättare till PV60 med lite fräckare design
Postad 02 november 2006 - 00:02
Dom saker som skiljer PV60 och 600 motiverar dom prisskillnaden tycker ni??
Förutom desigen då.
Postad 02 november 2006 - 06:31
kör på normal o har låg kontrast o ljus.
Postad 02 november 2006 - 07:12
Här kan du Översätta den tyska sidan till engelska.
Lycka till!
He he, du har missförstått mig. Manualen är på engelska(cd-rom). Sajten som säljer den är tysk.

Postad 02 november 2006 - 07:17
Spännande! Jag hoppas verkligen du får tag i en manual. Som sagt så är det i servicemenyn de stora förbättringarna görs.
Postad 02 november 2006 - 07:24
kör på normal o har låg kontrast o ljus."
När du skriver att du kör på "normal", vad menar du då?
Är det inte så att läget "auto" har en funktion som skall se till att växla i ljusheten på bilden(fy vilken rutten funktion).
Kanske du kör med extrem läg svärta? Jag brukar höja svärtan tills jag kan se kavajslag på personer i en mörk scen.
Postad 02 november 2006 - 09:22
He he, du har missförstått mig. Manualen är på engelska(cd-rom). Sajten som säljer den är tysk
Det var det jag menade. Använd babelfish till att översätta den tyska sajten till engelska för att lättare kunna beställa om du behöver det.
Går enkelt att fylla i adressen från den tyska sidan i bf så får du upp den likadan fast på engelska.
Postad 02 november 2006 - 09:40
You Are 52% Evil

You are evil, but you haven't yet mastered the dark side.
Fear not though - you are on your way to world domination.
How Evil Are You?
http://www.blogthing...evilareyouquiz/
Postad 02 november 2006 - 09:50
Kanske du kör med extrem läg svärta? Jag brukar höja svärtan tills jag kan se kavajslag på personer i en mörk scen.
Hur höjer du svärtan? Är det en unik Panasonic funktion? (jag har nämligen lite problem med svärtan på min Pioneer och skulle gärna kunna höja svärtan...)
Postad 02 november 2006 - 09:51
"Tjena! satt o kolla på tv igår o märkte att när bilden e väldigt ljus så blir sorgekanterna uppe o nere lite ljusare oxå... e det normalt?
kör på normal o har låg kontrast o ljus."
När du skriver att du kör på "normal", vad menar du då?
Är det inte så att läget "auto" har en funktion som skall se till att växla i ljusheten på bilden(fy vilken rutten funktion).
finns ju olika lägen att köra på auto, bio, dynamisk o normal osv på pv60. så jag kör normal.
kan man ställa svärtan på pv 60? trodde bara de va ljus, kontrast, färgmättnad o färgvärme man kunde ställa.
har inga bildförbättringsfunktioner igång heller.
Postad 02 november 2006 - 10:05
SD-kort läsare är inget jag ser som en jätte-feature alls, har det på min 26" Lx500 och har använt den en gång typ.
Däremot har den faktiskt bättre bild, Ringens ljus&bild i stockholm hade dom sida vid sida matade med HD1-kanalen och man såg faktiskt skillnad, men det var inte mycket..
lite klarare och lite snyggare färger, personalen sa att båda var lika inställda.
PV600 finns ju och den har i mitt tycke mycket snyggare design. Synd bara att den är så mycket dyrare.
Dom saker som skiljer PV60 och 600 motiverar dom prisskillnaden tycker ni??
Förutom desigen då.
Postad 02 november 2006 - 11:00
Pratade med Panasonic's kundsupport igår och på frågan om det finns någon skillnad i de komponenter som påverkar bilden (panel, frontglas, processor, algortimer etc) mellan 60 & 600 modellen så var svaret att modellerna är identiska på detta område.
Postad 02 november 2006 - 13:39
Redigerat av gsandlund, 02 november 2006 - 13:44.
Postad 02 november 2006 - 13:43
Med reglaget Brightness. (nej detta reglage reglerar inte ljusstyrkan även om den dumt nog kallas det - det reglerar svartnivån)Kanske du kör med extrem läg svärta? Jag brukar höja svärtan tills jag kan se kavajslag på personer i en mörk scen.
Hur höjer du svärtan? Är det en unik Panasonic funktion? (jag har nämligen lite problem med svärtan på min Pioneer och skulle gärna kunna höja svärtan...)
Ljusstyrkan, vitnivån, regleras med Contrast.
Kontrasten då? Påverkas naturligtivs av ovanstående men egentligen är det de olika bildlägena som reglerar bildkontrast, dvs dynamic, normal osv.
Redigerat av pacman, 02 november 2006 - 13:45.
Postad 02 november 2006 - 14:00
(Låter inte helt logiskt Panasonic?)
Postad 02 november 2006 - 14:28

Postad 02 november 2006 - 14:45
Hmms, någon som har någon schysst guide eller info för att få bästa bilden via vga ifrån en pc? kör 1024*768 å 1.330 i media player, bilder ser fin ut, men om man tittar nära på tex skrivbordet så flimmrar det, jag har något pixelmapping test pattern och det ser förjävligt ut, villken hz ska jag köra osv?
någon som vet? har för övrigt ett radeon x700 på en laptop.
Jag kör som du skriver från ett GeForce FX5900XT och har inte ett flimmer. Klockren bild. VGA-VGA.
Postad 02 november 2006 - 14:46
Jag kör som du skriver från ett GeForce FX5900XT och har inte ett flimmer. Klockren bild. VGA-VGA.
Ok ok, kanske kan vara min kabel som är dålig isåfall, jag har 10m noname vga kabel,. ska testa med en kortare!
EDIT: NU blev det drygt,.. testa med tjejens laptop me samma kabel, hon har en lite nyare acer,.. x1000 kort (å jag ett x700)... bilden blev iallfall klockren med hennes pc, GAH! nu får jag felsöka laptopen..

Redigerat av maiky, 02 november 2006 - 15:42.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar