Bildkalibrering
3789 svar till detta ämne
Postad 05 October 2018 - 17:28
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5020 inlägg
Ok. Jag fattade det bättre när jag gjorde en 11-punkts justering och så en 21-punkts mätning och då ser man antydning til zick-zack, och då kan man ju visualisera sig detta i hela spektret.
Jag har iallafall bytt tilbaka, men låt mig berätta:
Jag har vart hemma sjuk ett par dagar så har haft god tid att se mycket olika material, och det som gjorde mest att jag ville byta tilbaka var för att bilden blev lite blaskigare i svärtan, sammtidigt som den nyaste firmwaren har fuckat upp lokaldimmingen en del. Jag vet inte exakt vad den gör, säkert något til det bättre, men ljusa objekt bloomar mera nu och då fick jag en tanke om att det jag gjort kanskje gjorde så detta visade sig ännu mer an det var tänkt.
Det luriga är att jag inte upplevt några stora fel av dom problem ni beskriver. Färgspektret har lika mycket posterisering förut som nu, och det var svårt att se några direkta felaktigheter i testbilder. Det jag borde tagit på mera allvar var en hint av felfärger i gråskaleramper något som jag inte la så mycket vikt vid, dels för att hjärnan kan spöka med oss med dels för att "jag visste ju att gråskalan var perfekt efter kalibrering".
Men jag noterade en del posteriserings-artefakter med färgskiftningar i det som borde vart mörkare och mera jämnt i skuggor i senaste fear the walking dead, så här passade jag på att pränta in detta i minnet.
När jag justerade tillbaka til standard så menar jag att jag:
* satte gamma justering på 0
* resettade alla custom vitbalans punkter
* resettade alla cms
Så mätte jag gråskala och gamma med standard, +1 och +2 och kom fram til att +2 ser bäst ut samt mäter också mest förnuftigt. Så körde jag gråskalejustering på alla punkter.
Som sagt, det är svårt att se faktiskt i testbilder, men hela kodibakgrunden med alla filmer ser bara med en gång mycket renare ut, sådär läckert som det blir när saker stämmer. Dessutom upplevde jag inte alls dom fel i skuggor i Walking dead som jag hade innan, och dessutom blir ju svärtan sju resor bättre så som det är nu.
Jag har lärt mig massor om tvn nu, bland annat så kan man köra inverterad meny så det blir svart istället för ljusgrå. men en annan sak som jag inte var helt säker på nämligen alla lägen tvn har som kan lagra sina individuella inställningar. Det är ganska sjukt bra.
SDR Film: Ett läge (kalibrerat til 120nits och 21-punkter justerat)
HDR Film: Ett läge (2-punkts justerat gråskala)
SDR-Game mode: Ett eget läge (satt ljuset så man inte blir blind och så 2-punkts justerat gråskala
HDR-game mode (här måste man ha en HDR-kapabel konsol f.eks PS4 för att komma in i läget) 2-punkts justerat gråskala och även här satt nitsen lite lägre så man inte skadar ögona.....)
Game mode ser helt katastrof ut innan justering med sharpness på 10 osv, men går att få ganska ok efter lite testande.
Postad 06 October 2018 - 09:45
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Låter som du kommit långt med Samsungen: Att lära känna hur den fungerar och lyfta blicken från mätningarna till bilden. 
Postad 06 October 2018 - 11:30
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5020 inlägg
Ja, men jag vil poängtera att för en lekman så är det inte alls lätt att detektera dessa felena. Jag ser på mig själv som en ljud/video entusiast med många referens-produkter bak mig inte minst Sonys Trinitron 21" dator-skärmar och Barcos CRT-projektorer. Det som gör det extra svårt är ju för att allt material använder olika typer av produktion så färgtemperaturer och annat kan skilja enormt. Det hjälpte med eran expertis i vilka fel som kan uppstå, och en av de absolut mest klockrena sakerna var som sagt svag grön/röd "posterisering" i skuggor på Morgans huvud i Walking dead och då kände jag att detta måste vara fel. Men det var också som sagt en allmänt ljusare bild, som i en del filmer ser ut att kunna vara korrekt (Magnificent 7) men i andra lägen blir helt fel för mig personligen (typiskt mörka filmer).
Postad 06 October 2018 - 11:57
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5020 inlägg
Här är den som jag försökte få til dvs där jag justerade för en bt.1886-gamma med hjälp av 21-punkts-reglagen altså en god del med grön. Ignonera 85 och 90 då programmet krashade dom fick jag til efteråt, men se helre på 5% som jag pratade tidigare om, där är reglagen maxade:
Kurvan ser fin ut och jag förstår absolut att många bara endast tänker på detta.
bt1886.png 55.91K
1 Antal nerladdningar
Här är där jag bara låt den vara som standard och endast justerat gråskala med hjälp av röd och blå, och som i verkligheten ser mycket bättre ut i material:
standard.png 58.65K
0 Antal nerladdningar
Jag har räknat ut att jag nog inte använt tvn i 200 timmar än så det ska putsas lite mer på om en månad. Vit 100% ligger på 0.313 0.328 här.
Postad 07 October 2018 - 21:37
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Att den övre kurvan dippar på 85 och 90 är ganska typiskt. Under tiden programmet kraschade och du kom igång igen ändrade TV:n sin ljuskaraktär så pass mycket att det påverkar hela mätningen. Det är därför det i det långa loppet är sila mygg och svälja kameler med det här finputsandet.
Karaktären är bekant för samsung med tendens till s-form på kurvan. Snäppet mörkare skuggtoner och lite ljusare högdagrar.
Postad 07 October 2018 - 22:31
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Någon gång på vägen kommer man till samma slutsats som Dustin Hoffman gjorde när han fick se sig själv som Tootsie och insåg att han inte kunde bli en vackrare kvinna än så. Konsumentapparater lever som bekant sitt egna lilla liv och är inte gjorda att användas för referens, men Samsungen verkar vara en alldeles utmärkt bra apparat för hemmabruk baserat på det intrycket jag har fått från den sett från helheten. 
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 07 October 2018 - 22:33.
Postad 08 October 2018 - 15:15
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5020 inlägg
Att kunna kalibrera gråskla i 20steg är helt supert på en hemmatv tycker jag. Testbilder uppvisar också överlag mindre artefakter än f.eks min Kuro gjorde och inte minst bilden i film/serie/spel är för det mesta väldigt ok så jag är ju happy.
Postad 09 October 2018 - 13:06
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Jag kan inget om kalibrering, men har hört att just Q9FN behöver kalibreras !
Inte som tex Sony där det är bra direkt.....( nästan )
Stämmer detta och hur går man tillväga då ?
Har inte så stor lust att investera i en massa extra utrustning direkt 
Redigerat av mstoltz, 09 October 2018 - 13:06.
Postad 09 October 2018 - 13:28
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Om man inte har kunskapen att kalibrera eller möjlighet att lägga ner pengar på den utrustning som behövs rekommenderar jag att man anlitar någon som kan utföra arbetet. Hur mycket det går loss på beror på flertalet faktorer. Jag har utfört ett gäng bildkalibreringar på hobbybasis utan vinstintresse och är alltid tydlig med att jag inte innehar ISF-certifikat, vilket absolut påverkar min prissättning i stor grad.
Media Markts tjänst tycker jag annars är väldigt prisvärd.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 09 October 2018 - 13:29.
Postad 09 October 2018 - 13:34
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5020 inlägg
Men är det någon tv idag som utmärker sig att mera konstant ha korrekt bild rett från fabrik?
Postad 09 October 2018 - 13:36
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Panasonics burkar verkar ha generellt sett mindre och färre fel än de från andra tillverkare.
Postad 09 October 2018 - 13:49
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12727 inlägg
Sony har jag även hört har en mer korrekt bild direkt out of box så att säga.
Den sony jag hade hemma för antal månader sedan tror den hette XE9305, hade fantastisk bild direkt från kartongen, men tyvärr en massa andra fel med den.
Men eftersom man nu är snöat in mer och mer på tex Q9FN och Q8DN så har man ju hört att bilden inte är så bra direkt ur kartong, utan att den behövs kalibreras.
Ni som har tex Q9FN eller Q8DN, har ni behövt kalibrera denna ?
Och i så fall har det varit via ögat eller med maskin ?
Postad 10 October 2018 - 11:28
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Panaosonic och Sony har som regel minst fel och minst variationer mellan exemplar. Kalibrerade nyligen en Sony ZD9 där arbetet med mätning och kalibrering kanske var 15 minuter av finputsning. Sedan ägnade jag åtta timmar åt att reda ut vilka funktioner som var relevanta för kundens användning av skärmen i olika situationer (ljust rum, HDR etc.) och att skriva vad som i praktiken är en handbok till skärmen.
Med andra märken är det mer jobb med själva kalibreringen. Kanske 1 timme av mätningar. Men merparten av jobbet idag är en utredning och se hur apparaten används och hur kringutrustningen används. Samt att informera om detta.
Postad 22 October 2018 - 10:21
eway
-
eway
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Är informationen på första sidan fortfarande relevant för dagens UHD HDR tvs?
Ser att flera länkar inte fungerar, finns det någon ny enkel programvara idag och rekomendera?
Finns de ens någon mening med en sådan "manuell" kalibrering utan instrument på dagen tv apparater eller är dem good enough med rätt inställningar från rthings tex?
Postad 22 October 2018 - 10:39
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Grundläggande inställningar för att ankra svart och vitt på rätt nivåer är fortfarande aktuella och många gånger exemplarberoende. Där har inget förändrats. Rtings är alltid värt att kolla för vad som fungerar och inte. Men i vanlig ordning ska man ignorera mer avancerade inställningar på RGB-reglaget och liknande eftersom det verkligen handlar om hur olika exemplar beter sig.
Postad 22 October 2018 - 15:07
eway
-
eway
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
En annan sak jag funderar på är om de finns något tips på test man kan göra på tvn för att se om den har några uppenbara problem från fabrik, och behöver returneras, innan man riggar upp allt hemma?
Postad 22 October 2018 - 15:13
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Det finns väl svart,vitt,rött osv på YT så man åtminstånde kan se döda pixlar. Alltid nåt.
Postad 02 November 2018 - 10:51
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
OK, jag vet att detta är en fruktansvärt luddig fråga men jag har spekulerat kring detta alldeles för länge känner jag så det är lika bra att skriva av sig... 
Kalibrerade en Sony BVM-A24E1WM igår (mot Rec.709/D65 [EDIT: Varav min VideoForge HDMI skickade ut 720/60p då det var det enda kompatibla läget, tillsammans med 720/50p förstås]) och var inga direkta konstigheter, men ett problem jag har haft med samtliga CRTs är att mätningarna blir så variabla när man mäter gråskalan vid 40-50% intensitet. Oftast blir någon färgkanal kraftigt överrespresenterad och någon annan hamnar långt under. Typexempel på det syns i grafen för pre-cal nedan vid 50%, i övrigt matchade mätningarna väldigt bra med mina iakttagelser. Oftast får jag mäta om samma värde ca 3-4 gånger när det händer innan jag får ett resultat som känns mer rimligt. Vid 30% eller lägre händer det aldrig, och för den delen inte heller över 50%.
Graferna för vitbalansen visar enbart skillnaderna i just vitbalansen, dvs den visar ingen info om ljusflödet alls (det avslöjas i grafen för EOTF/gamma).

Orsakas detta av flimret på bildröret? Eller att mätningen görs precis när ett fält mitt framför mätaren scannas? Jag har sett detta på båda mina C6:or, iD3 och C3. När jag kör Color Checker kan vissa värden bli lustiga om det är för korta intervaller mellan mönstrena, t.ex. om man går från klargrönt till mörkblått vilket jag förmodar orsakas av fosforns långsamma efterbrinntid. Låter man mönstret visas i några sekunder och mäter igen blir resultatet klart bättre.
Nåväl, bilden blev ju väldigt bra i slutändan i varje fall. Fångas absolut inte på fotot nedan men jaja... 

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 02 November 2018 - 10:56.
Postad 02 November 2018 - 12:35
mandrogoran
-
mandrogoran
-
Användare
-
-
218 inlägg
Kan tyvärr inte kommentera på mätningen men jag är däremot nyfiken på din hållare mellan kamerastativet och C6an. Hemmabygge?
Postad 02 November 2018 - 14:56
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Postad 02 November 2018 - 15:43
mandrogoran
-
mandrogoran
-
Användare
-
-
218 inlägg
Postad 02 November 2018 - 16:53
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Kan vara värt att behöva lägga till någon sekunds fördröjning på mätaren ifall det är något synk/stabilitetsproblem.
Postad 02 November 2018 - 17:11
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Det gör jag också, men det hjälper inte (bortsett från vid Color Checker förstås, där jag brukar köra med två till tre sekunder fördröjning på CRTs). Mätningarna blir lätt huller om buller när jag mäter CRTs vid just 40-50%. Har provat både på konsument- och proffsskärmar, samt bildrör med skuggmask samt hålgaller men problemet är alltid detsamma.
Postad 03 November 2018 - 09:46
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Jag har aldrig sett, eller varit med om att få den typen av peak vid 40-50IRE - jag tror att det är något relaterat till mätaren...
Med vänlig hälsning,
/Pär
Postad 03 November 2018 - 12:17
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Jag tackar för responsen. Ska gräva vidare i detta och se om jag hittar något som kan påverka det hela. Som sagt uppstår det enbart med CRTs och enbart vid dessa värden, där problemet visar sig slumpmässigt.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 03 November 2018 - 12:21.
Postad 03 November 2018 - 15:41
TOOL
-
TOOL
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Det sitter inte en liten magnet för skyddet som stör ut den då,men då kanske den skulle störa ett större/hela området.
Connecteddd på avsforum
When you are taking on-contact measurements of CRT displays with X-Rite i1Display PRO, a small magnet inside the ambient light cover which X-Rite is using to signaling using a Hall effect sensor what's is the cover position, it can interfere the response of the CRT display, particularly if the ambient cover is in its natural position at 180-degree away from the measuring lens.
One way of minimizing this is to swing the cover down so that it touches the display adjacent to the lens, thereby moving the magnet away from the display surface. A more thorough but inconvenient way of avoiding this problem is to unclip the ambient light cover and slide it down the cable. Another solution is to take non-contact measurements with CRT displays.
Redigerat av TOOL, 03 November 2018 - 15:54.
Postad 03 November 2018 - 20:10
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Oj, väldigt intressant input där Tool! Jag har inte sett något tecken på att det skulle vara magnetiska störningar som sabbar det hela men jag ska absolut kika närmre på det. Tack så mycket! 
EDIT: Känns väldigt konstigt att det skall vara slumpmässigt och bara påverka enstaka värden i mitten på gråskalan, men ändå en spännande detalj.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 03 November 2018 - 23:05.
Postad 24 November 2018 - 13:07
larlar
-
larlar
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Hej! Någon i Hudiksvalltrakten som kan kalibrera en Samsung q7 ?
Postad 24 November 2018 - 17:24
Unregistered93406f32
-
Unregistered93406f32
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hur pass stor skillnad blir det om man kalibrerar själv med inställningar kontra en "proffskalibrerare"?
Är det värt kostnaden? Har precis köpt en samsung 82nu8000 och skulle gärna optimera den till fullo.
Postad 24 November 2018 - 19:20
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Hur pass stor skillnad blir det om man kalibrerar själv med inställningar kontra en "proffskalibrerare"?
Är det värt kostnaden? Har precis köpt en samsung 82nu8000 och skulle gärna optimera den till fullo.
Om du kalibrerar själv med inställningar så kalibrerar du inte. Du justerar inställningar. En kalibrering i ordets fulla bemärkelse använder mätutrustning och verifierar (genom en mätrapport) att TV:n följer färgstandard så gott det går med den TV:n.
Nu kan man komma väldigt långt med att själv använda inställningar, testbilder och lite förnuft. Det är omöjligt att stämma av exakt färgåtergivning men man kan utgå från vissa grundläggande inställningar, exempelvis Film-läget på en NU8, och därifrån göra justeringar som är goda överlag.
Vad man inte ska göra är att utgå från en "kalibrering" man finner på nätet och ställa in TV:n exakt likadant. Detta eftersom varje TV är olika och varje exemplar skiljer sig åt. Ifall din TV är för grön och den andra "kalibreringen" du hittar på nätet är från ett exemplar som är för rosa i färgerna kommer detta göra ditt exemplar ännu grönare. Det är ett lotteri.
Hej! Någon i Hudiksvalltrakten som kan kalibrera en Samsung q7 ?
Närmaste Media Markt-varuhus är Sundsvall respektive Gävle. Hör med dem vad det kan tänkas kosta!
Postad 09 December 2018 - 01:36
Lindrian
-
Lindrian
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Har gett mig på att kalibrera min LG OLED C8. Jag använder x-rite i1 och HCRF. Kör madvr via hdmi.
Har nån några allmäna tips? Mjukvara eller processen som helhet.
Jag kör en 2-punkts, följt av 20. Börjar på IRE100 och arbetar mig ned. Kör det tills det är bra och jag får rätt färger.
HCRF säger jag har ett fel på 0.12 vilket jag tolkar som bra.
Utöver det har mjukvaran några år på nacken, så jag vet inte vad som gäller. Fanns en inställning för LG OLED i skärmval, så körde på den. Vet inte om den fortfarande är rätt dock.
Postad 09 December 2018 - 07:49
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Använd APL (så att du får en grå ram runt mönstret), gärna med 25% amplitud. 20 punkts vitbalans är mer eller mindre trasig dessvärre på LG:s apparater, så jag råder hellre att du siktar på att få ett i sammantaget bra resultat i 2-steg istället och nöjer dig med det.
På tidigare LG-modeller, med vissa få undantag, har det i princip enbart varit gamma 2.2 som har gett förutsättningar till en bra gråskala. 2.4/BT.1886 kan ge rejäla färgskiftningar. Vet inte hur det är med C8 men det är absolut något man bör undersöka.
Är din mätare profilerad för OLED? Antingen från tillverkaren eller hos dig. Om inte så vet jag inte hur pass tillförlitliga mätningarna blir då AMOLED har rätt annorlunda ljusfördelning och spektrumdistribution än LCD:er av olika slag exempelvis.
Postad 09 December 2018 - 09:46
TOOL
-
TOOL
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Har gett mig på att kalibrera min LG OLED C8. Jag använder x-rite i1 och HCRF. Kör madvr via hdmi.
Har nån några allmäna tips? Mjukvara eller processen som helhet.
Jag kör en 2-punkts, följt av 20. Börjar på IRE100 och arbetar mig ned. Kör det tills det är bra och jag får rätt färger.
HCRF säger jag har ett fel på 0.12 vilket jag tolkar som bra.
Utöver det har mjukvaran några år på nacken, så jag vet inte vad som gäller. Fanns en inställning för LG OLED i skärmval, så körde på den. Vet inte om den fortfarande är rätt dock.
Hej.
Här är en tråd om HCRF,nu har jag inte denna mjukvara själv men gissar att allt finns med i denna.
Länk: https://www.avsforum...n-software.html
*Angående oled kalibrering så rekommenderar jag att man stänger av asbl i service menyn (tpc off) bara ställa tillbaka till (tpc on) då man är klar om man vill det.
*Se till att tv och instrument är väl uppvärda.
*Ha stabil rumstemp,inget korsdrag över tv`n.
*Justera brightness o kontrast o luminance.
*Justera 2p hög @ ire 100
*Justera 2p låg (personligen använder jag här ire 5 så man kan finjustera lågdagrar) dubbelkolla tillbaka med ire 100 så det inte ändrat sig,kan bli lite fram o tillbaka justering.
*Justera 20p här kör jag svep,jag byter över till tv bild med ”neutralt” innehåll alltså ingen kritvit vintersport eller nått program där dom letar lysmaskar i svarta grottor,tittar på det en stund för att sedan byta över till den hdmi ingång testbilderna finns,sedan får programmet svepa hela gråskalan,justera samt gör om proceduren,man kan stanna kvar o justera bilden ”live” men bör alltid avslutas med svep.
*CMS lämnas nog bäst orörd (har själv inte provat nått med den ännu) men med rätt gråskala bör alla färger vara under dE 2
Postad 09 December 2018 - 10:17
Lindrian
-
Lindrian
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Använd APL (så att du får en grå ram runt mönstret), gärna med 25% amplitud. 20 punkts vitbalans är mer eller mindre trasig dessvärre på LG:s apparater, så jag råder hellre att du siktar på att få ett i sammantaget bra resultat i 2-steg istället och nöjer dig med det.
På tidigare LG-modeller, med vissa få undantag, har det i princip enbart varit gamma 2.2 som har gett förutsättningar till en bra gråskala. 2.4/BT.1886 kan ge rejäla färgskiftningar. Vet inte hur det är med C8 men det är absolut något man bör undersöka.
Är din mätare profilerad för OLED? Antingen från tillverkaren eller hos dig. Om inte så vet jag inte hur pass tillförlitliga mätningarna blir då AMOLED har rätt annorlunda ljusfördelning och spektrumdistribution än LCD:er av olika slag exempelvis.
Jag körde utan APL. Varför ska man ha det? Jag lät hela TVn va svart och mätte ett fönster på 10%.
Jag har inte läst nåt om att den ska vara trasig. Har du länk? Däremot har jag hört det om cms.
Jag kalibrerade för mörkt rum med 2.4 gamma. Ska köra ljust idag.
Hej.
Här är en tråd om HCRF,nu har jag inte denna mjukvara själv men gissar att allt finns med i denna.
Länk: https://www.avsforum...n-software.html
*Angående oled kalibrering så rekommenderar jag att man stänger av asbl i service menyn (tpc off) bara ställa tillbaka till (tpc on) då man är klar om man vill det.
*Se till att tv och instrument är väl uppvärda.
*Ha stabil rumstemp,inget korsdrag över tv`n.
*Justera brightness o kontrast o luminance.
*Justera 2p hög @ ire 100
*Justera 2p låg (personligen använder jag här ire 5 så man kan finjustera lågdagrar) dubbelkolla tillbaka med ire 100 så det inte ändrat sig,kan bli lite fram o tillbaka justering.
*Justera 20p här kör jag svep,jag byter över till tv bild med ”neutralt” innehåll alltså ingen kritvit vintersport eller nått program där dom letar lysmaskar i svarta grottor,tittar på det en stund för att sedan byta över till den hdmi ingång testbilderna finns,sedan får programmet svepa hela gråskalan,justera samt gör om proceduren,man kan stanna kvar o justera bilden ”live” men bör alltid avslutas med svep.
*CMS lämnas nog bäst orörd (har själv inte provat nått med den ännu) men med rätt gråskala bör alla färger vara under dE 2
Tack för svaret!
Jag har tyvärr inte möjlighet att komma in i service menyn. Jag körde black frame insertion för att mitigera asbl. Verkade funka helt ok.
Jag körde 2p över 30/80 tror jag. Sen finjusterade jag allt på 20p.
Färgerna vågade jag ej röra efter vad jag läst. Justerade bara luminance lite på några vilket drog ner felet en del. Annars lät jag allt va.
Ska köra en vända ikväll igen så får vi se om värdena fortfarande är bra. Kan posta en bild på resultatet om ni vill.
Redigerat av Lindrian, 09 December 2018 - 10:22.
Postad 09 December 2018 - 10:39
TOOL
-
TOOL
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Du bör köra 2p hög på ire 100 då programmet använder det som referens för resten av vilka värdena skall vara för resten av gråskalan,använder du ire 30 som 2p låg finns stor risk för rgb obalans i lågdagrarna,det går inte att justera till med ire5 kontrollerna bara ire4 påverkas,så använder 2p vid ire30 så kolla upp nära svart så det inte är missfärgad.
Pillar du med cms så rekommenderar jag du kikar på dessa testbilder från Ted`s calibration disc avslöjar bra om man gör nått knas med färgerna.
Postad 09 December 2018 - 10:49
Lindrian
-
Lindrian
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Tack för svaret.
Jag körde 30 låg och 80/100 hög, dvs, kollade så både 80 och 100 såg OK ut efter 2pt. Men kollade inte under 30.
För att få rätt färg på IRE5 och 10 så fick jag öka adjusting luminance då färgerna var lite för mörka. Men nu säger mätningarna det är rätt färger (gammakurvan är rak).
Här är de värden jag kom fram till. Behövde inte alls justera mycket för ett fel på 0.12.
Screenshot 2018-12-09 at 10.46.36.png 391.64K
3 Antal nerladdningar
Redigerat av Lindrian, 09 December 2018 - 10:50.
Postad 09 December 2018 - 11:00
TOOL
-
TOOL
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Jag körde en 1d lut autocal på min 77C8 samt efterföljande 3d lut på 3500 punkter (tog 1.5 timme) använde sedan Lightspace cube viewer För att kolla på 3d lut kuben o den ser inte bra ut : ( Calmans 3d lut ”motor” är trasig hoppas dom fixar till den snart,kollade sedan på Ted`s ramper med 3d luten aktiv o här ser man vad den trasiga kuben ställt till med : (
Postad 09 December 2018 - 11:02
Lindrian
-
Lindrian
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Jag körde en 1d lut autocal på min 77C8 samt efterföljande 3d lut på 3500 punkter (tog 1.5 timme) använde sedan Lightspace cube viewer För att kolla på 3d lut kuben o den ser inte bra ut : ( Calmans 3d lut ”motor” är trasig hoppas dom fixar till den snart,kollade sedan på Ted`s ramper med 3d luten aktiv o här ser man vad den trasiga kuben ställt till med : (
Jag har inte så bra koll. Vad innebär detta? Ska det vara en rät kub för att det ska vara rätt färgåtergivning?
Postad 09 December 2018 - 11:09
TOOL
-
TOOL
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Tack för svaret.
Jag körde 30 låg och 80/100 hög, dvs, kollade så både 80 och 100 såg OK ut efter 2pt. Men kollade inte under 30.
För att få rätt färg på IRE5 och 10 så fick jag öka adjusting luminance då färgerna var lite för mörka. Men nu säger mätningarna det är rätt färger (gammakurvan är rak).
Här är de värden jag kom fram till. Behövde inte alls justera mycket för ett fel på 0.12.
Screenshot 2018-12-09 at 10.46.36.png
Less is more : ) har själv inte använt luminance utan använt rgb istället för justering om det gör skillnad vet jag inte,men att få det bra med så få justeringar är ju kanon.
Postad 09 December 2018 - 11:56
TOOL
-
TOOL
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Jag har inte så bra koll. Vad innebär detta? Ska det vara en rät kub för att det ska vara rätt färgåtergivning?
Är själv ny på det här med 3dlut men som jag förstått det så skall denna kub vara homogen o tät,inte utspridd som det är i gult samt blått,denna kub är den kompensering som den kommer att utföra.
Finns mycket att läsa/lära om detta,kika här:
Länk: https://www.lightill...n.com/luts.html
Länk: https://www.lightill...iots_guide.html
Redigerat av TOOL, 09 December 2018 - 11:57.
Postad 09 December 2018 - 12:15
Lindrian
-
Lindrian
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Less is more : ) har själv inte använt luminance utan använt rgb istället för justering om det gör skillnad vet jag inte,men att få det bra med så få justeringar är ju kanon.
Gammakurvan är inte superbra, så den kan jag behöva justera en aning. Men felet för färgerna ligger runt 0.12-0.14 vilket jag tror är helt acceptabelt.
Jag vet inte om jag gör rätt, men jag tänker såhär:
1) Korrigera färgerna i syfte att minska felet så mycket som möjligt
2) Ändra luminance för att få rätt på gammakurvan.
Ofta gör jag 1an i ett svep, sen 2an i ett andra och 3e svep. Känns som det blir enklast att ändra en sak i taget då.
Postad 09 December 2018 - 12:30
TOOL
-
TOOL
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Prova justera bara med rgb,ökar du dessa ökar luminansen o minskar du så sjunker den.bild på förhållandet.
Citat Ted:
The calibration software it's doing the normalizing internally according to the selected colorspace target options to give you better presentation for easier calibration.
D65 White Point for REC.709 (BD Movies) Color Space is using Red 21.27%, Green 71.52%, Blue 7.22% which gives 6504K.
REC.601 (PAL...EU DVD) D65: Red 22.20%, Green 70.67%, Blue 7.13% which gives 6504K.
REC.601 (NTSC... US DVD) D65: Red 21.24%, Green 70.11%, Blue 8.66% which gives 6504K.
REC.2020 (UltraHD Movies) D65: Red 26.27%, Green 67.80%, Blue 5.93% which gives 6504K.
All these colorspaces are using D65 as reference white point.
Postad 09 December 2018 - 12:38
Lindrian
-
Lindrian
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Prova justera bara med rgb,ökar du dessa ökar luminansen o minskar du så sjunker den.bild på förhållandet.
Citat Ted:
The calibration software it's doing the normalizing internally according to the selected colorspace target options to give you better presentation for easier calibration.
D65 White Point for REC.709 (BD Movies) Color Space is using Red 21.27%, Green 71.52%, Blue 7.22% which gives 6504K.
REC.601 (PAL...EU DVD) D65: Red 22.20%, Green 70.67%, Blue 7.13% which gives 6504K.
REC.601 (NTSC... US DVD) D65: Red 21.24%, Green 70.11%, Blue 8.66% which gives 6504K.
REC.2020 (UltraHD Movies) D65: Red 26.27%, Green 67.80%, Blue 5.93% which gives 6504K.
All these colorspaces are using D65 as reference white point.
Vad är vinsten med att ändra RGB ist för luminance? Känns väldigt enkelt att bara få rätt på förhållandet mellan färgerna och sen ändra luminance för att få rätt gamma. Låter logiskt i mitt huvud iaf .
Jag minns jag läst någonstans man ska undvika ändra på grön på LG OLEDs, stämmer detta?
Postad 09 December 2018 - 12:52
TOOL
-
TOOL
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Misstänker luminance har större steg svårt o få finliret,när man kalibrerar gråskala bör man alltid kolla mot grårampen den skall vara jämn o fin samt utan färgskiftningar kanonverktyg för det (bild)
Ang grön du får prova o utvärdera samt återkomma med svar : )
Postad 09 December 2018 - 13:00
Lindrian
-
Lindrian
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Misstänker luminance har större steg svårt o få finliret,när man kalibrerar gråskala bör man alltid kolla mot grårampen den skall vara jämn o fin samt utan färgskiftningar kanonverktyg för det (bild)
Ang grön du får prova o utvärdera samt återkomma med svar : )
Ja, tycker rampen ser bra ut, men jag har å andra sidan inte särskilt vältränade ögon.
Jag utgår bara från vad HCFR säger till mig. Man får ju se uppmätt färg och målfärg, sen är det bara att öka/minska luminance tills man når färgen. Efter man har kalibrerat så färgerna är jämna blir det trivialt att ordna gamman. Men detta är bara nåt jag experimenterat mig fram, vet inte alls om detta är en bra lösning eller inte.
Postad 09 December 2018 - 14:34
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5020 inlägg
Att ändra grön har stor inverkan på gamma och ljus output så därför man ska pröva att la den vara, men det går fint att justera grön litegrand om man måste, men jag tror du klarar det bra utan att toucha den.
Postad 09 December 2018 - 14:37
Lindrian
-
Lindrian
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Att ändra grön har stor inverkan på gamma och ljus output så därför man ska pröva att la den vara, men det går fint att justera grön litegrand om man måste, men jag tror du klarar det bra utan att toucha den.
Aha, tack! Min metod kanske inte varit helt fel då?
Postad 09 December 2018 - 16:17
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Grönt en signifikant färg för ljuset eftersom grönt är just det – den största ljusbäraren:
Y' = 0,2126R + 0,7152G + 0,0722B
För Rec.709 då.
Angående "Varför APL?" så rekommenderar jag att kalibrera med en typ av testmönster och sedan kontrollmäta med andra typer av testmönster, APL i 10%, 25%, 10% fönster, 50% fönster, 100% fields etc. Jämför mätningarna. Om alla är exakt likadana så är det inga bekymmer på just den displayen.
Postad 09 December 2018 - 16:43
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Jag körde utan APL. Varför ska man ha det? Jag lät hela TVn va svart och mätte ett fönster på 10%.
Jag har inte läst nåt om att den ska vara trasig. Har du länk? Däremot har jag hört det om cms.
Ringblixt gick in på första frågan och för att gå vidare in i detalj så tenderar emissiva displayer att ha lite variabla resultat beroende på vilka värden man mäter men APL har åtminstone hjälpt mig att få bukt på de flesta problemen på OLEDs.
Baserat på min egna erfarenhet har LG:s OLED-modeller inte i närheten av den precisionen som krävs för att nå bra resultat med 20-punkts vitbalans. Det är möjligt att mätpunkterna blir bra men värdena runtomkring har i regel en del miserabla resultat.
Postad 09 December 2018 - 16:43
Lindrian
-
Lindrian
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Grönt en signifikant färg för ljuset eftersom grönt är just det – den största ljusbäraren:
Y' = 0,2126R + 0,7152G + 0,0722B
För Rec.709 då.
Angående "Varför APL?" så rekommenderar jag att kalibrera med en typ av testmönster och sedan kontrollmäta med andra typer av testmönster, APL i 10%, 25%, 10% fönster, 50% fönster, 100% fields etc. Jämför mätningarna. Om alla är exakt likadana så är det inga bekymmer på just den displayen.
Tack för info!
Som jag förstått det är OLED lite annorlunda, och eventuellt lite mer komplicerat? Jag har inte möjlighet att komma in i service menyn idag.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|