Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer VSX - AX4ASI

360 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer VSX-AX4ASi (Surroundförstärkare) 1 9,3 (26) Inga priser
Pioneer VSX-AX2AS (Surroundförstärkare) 1 9,33 (26) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 06 maj 2007 - 22:37

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

nån som vet nåt om nån ny reciver e på gång än?

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske inte är direkta ersättare till AX2/4-serien, men lite rykten om ersättare till steget under (som jag tolkar det iaf…), skrivs det om i denna tråden.

Thomas

Postad 01 juli 2007 - 08:13

Unregisteredccec635e
  • Unregisteredccec635e
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
hejsan Pioneer VSX-AX4ASi jag kpte nyss en Pioneer VSX-AX4ASi och ett par Aelite3 högtalare. jätte nöjd med ljudet men hade en denon avr-3608 innan och den stänger av ljudet till högtalarna när man inte spelar musik eller ljud men det verkar inte pioneer stärkaren gjöra, synd. så lite i högtalarna när man inte har på musik, stör mig. har ni det problemet? sedan när jag sätter på förstärkaren så brummar den lite och det stör JAG MIG PÅ....är det normalt? ska förstärkaren låta lite brummande ifrån nätdelen när den är på? Ni som har en kan ni vara snälla och testa och lyssna på era? tack

mvh

svenne

Postad 01 juli 2007 - 08:18

Unregisteredccec635e
  • Unregisteredccec635e
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
kan man uppdatera firmware på Pioneer VSX-AX4ASi ??

mvh
svenne

Postad 01 juli 2007 - 10:18

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

hejsan Pioneer VSX-AX4ASi  jag kpte nyss en Pioneer VSX-AX4ASi och ett par Aelite3 högtalare. jätte nöjd med ljudet men hade en denon avr-3608 innan och den stänger av ljudet till högtalarna när man inte spelar musik eller ljud men det verkar inte pioneer stärkaren gjöra, synd. så lite i högtalarna när man inte har på musik, stör mig. har ni det problemet? sedan när jag sätter på förstärkaren så brummar den lite och det stör JAG MIG PÅ....är det normalt? ska förstärkaren låta lite brummande ifrån nätdelen när den är på? Ni som har en kan ni vara snälla och testa och lyssna på era? tack

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hör inte något alls i mina högtalare från min AX4ASi. Inte heller hör jag något brummande från nätdelen när jag lägger örat mot fronten. (Den står i en bänk, så jag kan inte sätta örat mot utan att dra ut den…) Jag vet inte om det är så att man får acceptera "lite" brumm från nätdelen, men jag tycker du ska maila Pio`s support och höra om de här ljuden du har.

kan man uppdatera firmware på Pioneer VSX-AX4ASi ??

<{POST_SNAPBACK}>

Det ska man kunna har jag för mig, men exakt hur vet jag inte. Borde ju kunna gå att göra själv via dataporten tycker man, men annars borde det kunna fixas på ett Pioneer-serviceställe.

Thomas

Postad 01 juli 2007 - 10:34

Unregisteredccec635e
  • Unregisteredccec635e
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
tack för svaret :-) har du ett litet brummande ljud ifrån nätdelen på din förstärkare?

var kan man hitta firmware?

jag bor i kramfors och de har nog inget pioneer service ställe, undra vart det fins?

mvh

svenne

Postad 01 juli 2007 - 10:40

Unregisteredccec635e
  • Unregisteredccec635e
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
oj jag såg att du svarat på de frågorna oxå.....tack..... :wub:

Men säg att du sätter på receivern och sätter in en cd skiva i dvd/cd spelaren utan att spela upp skivan utan bara ha på själva dvd/cd och ställer in receivern på ja där du normalt spelar skivor ifrån dvd eller cd och sedan skruvar du upp. hör du lite brus då från högtalarna? har haft det på nad, H/k och sony receivrar förrut men inte på min gamla denon som de på hifi klubben sa att de hade något som gjorde att det inte blev så. det är inget fel när man spelar bara så att jag hatar små störande ljud, hehehe

mvh

svenne

Postad 01 juli 2007 - 10:50

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

tack för svaret :-) har du ett litet brummande ljud ifrån nätdelen på din förstärkare?
var kan man hitta firmware?
jag bor i kramfors och de har nog inget pioneer service ställe, undra vart det fins?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, inget brummande alls vad jag kan höra. Jag tycker ändå att du ska höra med Pio´s support och höra med dem. Kanske går det att att ladda ner och uppdatera firmwaren själv? Gå in på Pio´s hemsida och maila supporten. De brukar vara ganska bra att svara inom rimlig tid.

Men säg att du sätter på receivern och sätter in en cd skiva i dvd/cd spelaren utan att spela upp skivan utan bara ha på själva dvd/cd och ställer in receivern på ja där du normalt spelar skivor ifrån dvd eller cd och sedan skruvar du upp. hör du lite brus då från högtalarna? har haft det på nad, H/k och sony receivrar förrut men inte på min gamla denon som de på hifi klubben sa att de hade något som gjorde att det inte blev så. det är inget fel när man spelar bara så att jag hatar små störande ljud, hehehe

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jag hör fortfarande inget, men det ska tilläggas att jag enbart har en DVD-spelare som då är kopplad via HDMI. Kanske är det annorlunda om man kopplar via de analoga ingångarna. (det enda jag har kopplat via de analoga ingångarna är TV-ljudet…) Problemet med brumm från högtalarna hade jag däremot på min gamla Kenwood prologic-receiver. Det fanns alltid ett litet brummande från högtalarna. Det märktes aldrig vid normalt lyssnande, men vid ställen där det skulle vara helt tyst eller om jag drog ner ljudet till noll, så fanns det ändå ett svagt brummande. Men visst är det störigt. :wub:

Thomas

Postad 01 juli 2007 - 17:18

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Har inte heller något "brum" eller annat oljud från högtalare eller nätdel.

Postad 01 juli 2007 - 17:27

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

mvh

svenne

<{POST_SNAPBACK}>

Här har du en länk till Pioneers service ställen i Sverige.
Pioneers serviceverkstäder i Sverige

Postad 13 juli 2007 - 22:07

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
Kommer snart att få hem en helt ny AX4 troligtvis ASI modellen, om det är någon som är intresserad av den, kontakta mig så kan vi säkert göra en trevlig deal..

Postad 15 juli 2007 - 11:21

smalbenet
  • smalbenet
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Måste bara fråga, är det nån som vet om AX2:an kommer att utgå, har hört sådana rykten bla från Dustin som hade den förut.

Postad 14 augusti 2007 - 22:37

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
En fråga: Betyder det att AX4 klarar av att skicka genom 1080P/24/50/60 via hdmi, när specen säger att den klara 1080P signaler via hdmi?

Någon som har testat? Anledningen för min del är jag anser att förstärkaren blir mer attraktiv om den klarar av att skicka igenom 1080P/24....

Postad 19 augusti 2007 - 15:02

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

En fråga: Betyder det att AX4 klarar av att skicka genom 1080P/24/50/60 via hdmi, när specen säger att den klara 1080P signaler via hdmi?

Någon som har testat? Anledningen för min del är jag anser att förstärkaren blir mer attraktiv om den klarar av att skicka igenom 1080P/24....

<{POST_SNAPBACK}>

Som svar på min egna fråga: JA, det går att skicka igenom 1080P/24. (Om nu någon annan undrar)

Postad 20 augusti 2007 - 06:31

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

hejsan Pioneer VSX-AX4ASi  jag kpte nyss en Pioneer VSX-AX4ASi och ett par Aelite3 högtalare. jätte nöjd med ljudet men hade en denon avr-3608 innan och den stänger av ljudet till högtalarna när man inte spelar musik eller ljud men det verkar inte pioneer stärkaren gjöra, synd. så lite i högtalarna när man inte har på musik, stör mig. har ni det problemet? sedan när jag sätter på förstärkaren så brummar den lite och det stör JAG MIG PÅ....är det normalt? ska förstärkaren låta lite brummande ifrån nätdelen när den är på? Ni som har en kan ni vara snälla och testa och lyssna på era? tack

mvh

svenne

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har det gått har du fått någon rätsida på brummet på din reciver?
/Peter

Postad 20 augusti 2007 - 14:47

Helken
  • Helken
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jeg har en AX2 som også brummer fra nettdelen (trafoen). Dette er min andre AX2, den første ble levert tilbake etter kort tid på grunn av brumming fra trafo, men den andre er altså lik. Jeg har nå reklamert igjen, da slik støy/vibrasjon ikke er holdbart for meg. Forhandleren venter tilbakemelding fra Pioneer, så jeg kommer tilbake med info i løpet av uken.

Postad 28 augusti 2007 - 16:56

Anders27
  • Anders27
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Hej
Funderar på en ax2 eller en ax4 men behöver hjälp med en fråga,har hdtv box(hdmi) dvd recorder(hdmi) xbox elite(hdmi eller komponent) htpc(dvi/s-video/vga) ska även köpa proj(hdmi) med 720p upplösning,min tv är en samsung R72 40" med 720p upplösning(en hdmi ingång).
Kan man på nåt sett få ihop detta så man får ut 720p till både proj och tv???
eller ska man vänta på att nån reciever med 2xhdmi utgångar ska sjunka i pris.
Sen vore det intressant att veta exakt vad som skiljer as2 och as4 så man vet om det är nåt av det extra i as4 man behöver.

Postad 09 september 2007 - 19:34

Unregistered68ed6f3a
  • Unregistered68ed6f3a
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej Anders27. Reference Audio skriver följande på sin sida:

Skillnad från lillebror VSX-AX2ASi är:

- 2st I-link ingångar
- USB ingång
- 10 watt mer per kanal
- En extra HDMI ingång
- Extra fjärrkontroll

Har ingen anledning att tro att det inte stämmer.

Postad 09 september 2007 - 19:44

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1 103 inlägg
  • 0
Läste att de där 10 extra Watten (170 vs 180 om jag minns rätt) bara står i specifikationen, det är 175W uppmätt på båda spelarna.

Postad 30 september 2007 - 14:01

Qvist
  • Qvist
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej
Är ganska ny ägare av en VSX-AX4ASi som jag tycker fungerar suveränt,men jag har en liten fundering.När jag använder hdmi in och vill använda hdmi-bild samt optiskt ljud,hur gör man då ?
( tex dator bild + dator ljud) Har ej lyckats med detta, går det ? det går ju att välj optiskt ljud till en viss hdmi ingång i setup- menyn

Qvist

Postad 30 september 2007 - 17:25

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Hej
Är ganska ny ägare av en VSX-AX4ASi som jag tycker fungerar suveränt,men jag har en liten fundering.När jag använder hdmi in och vill använda hdmi-bild samt optiskt ljud,hur gör man då ?
( tex  dator bild + dator ljud) Har ej lyckats med detta, går det ? det går ju att välj optiskt ljud till en viss hdmi ingång i setup- menyn

Qvist

<{POST_SNAPBACK}>

Du väljer ju i SETUP menyn hur du vill skicka ljud+bild. Om du har både hdmi och optisk kopplat till datorn så kan du byta med SIGNAL SEL knappen på fjärren där du skiftar ljudet mellan analog - digital (optisk) - hdmi.

Postad 01 oktober 2007 - 10:40

Qvist
  • Qvist
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tackar för hjälpen

Qvist

Postad 08 oktober 2007 - 19:47

DanRagn
  • DanRagn
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har svårt att få tryck i mitt system med min Pioneer VSX-AX2AS.. Tycker diskanten tar över allt för mycket och det blir skrikigt när man skruvar på ordentligt, som om basen klipps bort. Jag har Yamaha NS-777 som fronthögtalare. Någon som vet någon inställning som kan fixa detta?

Postad 08 oktober 2007 - 22:41

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Jag har svårt att få tryck i mitt system med  min Pioneer VSX-AX2AS.. Tycker diskanten tar över allt för mycket och det blir skrikigt när man skruvar på ordentligt, som om basen klipps bort. Jag har Yamaha NS-777 som fronthögtalare. Någon som vet någon inställning som kan fixa detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har du frontarna inställda ( smal eller large ) i setupen ?
Du kan även gå in och öka volymen på tex subben.

Postad 11 oktober 2007 - 15:05

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Slängde upp ett par högtalare i köket för att nyttja Multiroom, där har ni grunden, nu till min fråga:
Den enda källa jag får något ljud ur är Tuner och cd spelaren?? Ska det vara så eller ska jag kunna välja att typ köra ut nån av de optiska jag kopplat in i stärkarn, typ PCn, boxern mm??
Någon som har koll på detta?

jag står helt handfallen.

Postad 12 oktober 2007 - 21:37

Kjell 944
  • Kjell 944
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Intressant fråga det där med tryck i ljudet, eller snarare brist på.
Spelar med AX4Asi och DV 989.
Har provat samma högtalare med annan stärkare och det blir ett helt annat tryck i basen då.
Lättast är att avgöra med "direktljud" vid CD-ljud för att få en så lik signal som möjligt.

Finns det någon inställning som jag missat eller möjligtvis pillat för mycket på?
Använder mig av Bi-amp och Tri-wiring.

/Niklas

Redigerat av Kjell 944, 12 oktober 2007 - 21:39.

Postad 15 oktober 2007 - 09:44

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Det man helst ska göra är att peta upp subwooferns värde lite efter man kört autosetupen, jag låg på -8,5 efter setupen och ändrade till -4,5 för att få lite mer pondus.....men det är väl lite individuellt kan tänkas.

Postad 15 oktober 2007 - 16:01

Kjell 944
  • Kjell 944
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
-Jag använder inte subben vid CD-ljud. Försöker likna hi-fi med CD-uppspelning.
Om man använder PCM direkt så blir basen tunn. Låter för all del inte dåligt, men i jämnförelse med andra förstärkare - då låter det tunnt!
-Kan det vara så att jag måste köra med andra kablar till CD-ljudet för att kunna göra egna inställningar. Nu använder jag i-link för allt ljud och kanske är det så att det är surround-inställningarna som gäller i första hand. Även om jag stänger av subben så blir det inte mer bas i 2-kanal!
Nog borde det finnas kraft för att få bättre tryck!

/Niklas

Postad 16 oktober 2007 - 07:10

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Stäng av MCAAC (korrekt stavat?? kan tyvärr inte dubbelkolla ;) )
Det gör jag vid uppspelning i 2-kanals...markant skillnad i "trycket"

Postad 16 oktober 2007 - 14:05

Kjell 944
  • Kjell 944
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
-Har provat detta och som du säger så blir det bättre ljud då. Men det är ändå en bit kvar innan jag blir nöjd. Alltså ljudet jämnförs rakt av utan förstärkningar.

/Niklas

Postad 16 november 2007 - 00:10

DanRagn
  • DanRagn
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag har svårt att få tryck i mitt system med  min Pioneer VSX-AX2AS.. Tycker diskanten tar över allt för mycket och det blir skrikigt när man skruvar på ordentligt, som om basen klipps bort. Jag har Yamaha NS-777 som fronthögtalare. Någon som vet någon inställning som kan fixa detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har du frontarna inställda ( smal eller large ) i setupen ?
Du kan även gå in och öka volymen på tex subben.

Alla högtalare står på large och jag har justerat hela EQ:n utan förbättringar. Har en Paradigm PS-1200 som brukar spela väldigt bra, men med denna förstärkare blir det bara bullrigt. All dynamik är liksom borta, bullrigt och skrikigt. Även om jag stänger av Macc så låter det inte bra. Några andra inställningar kanske?

Postad 19 november 2007 - 21:10

DanRagn
  • DanRagn
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hittade en funktion för stående vågor i MCACC inställningarna och nu låter det iaf lite bättre när jag stängde av det.

Redigerat av DanRagn, 22 november 2007 - 11:15.

Postad 09 december 2007 - 19:14

CaptainMike
  • CaptainMike
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Hej,

jag har kopplat min PS3, DVD till förstärkarens HDMI switch. Anslöt Xbox360 boxen till komponent ingången. Finns det någon möjlighet att skicka Komponent + ljud via HDMI? Jag får XBOX:en bild på TV:n men inget ljud.....

/MVH

Mikael

Postad 06 januari 2008 - 20:09

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Har precis köpt mig dessa gobitar:
Nu undrar jag med er här på forumet. För försäljaren jag köpte dessa av visste inte frågan till hundra procent utan tyckte jag skulle kolla upp det noga. Förstärkarens avkodningar är väldigt bra,sa försäljaren. Frågan lyder: Ska man koppla DVD spelaren analogt/digitalt till förstärkaren för bästa ljud/bild?

Redigerat av Unregistered1ab12904, 06 januari 2008 - 20:10.

Postad 06 januari 2008 - 20:32

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Har precis köpt mig dessa gobitar:

Nu undrar jag med er här på forumet. För försäljaren jag köpte dessa av visste inte frågan till hundra procent utan tyckte jag skulle kolla upp det noga. Förstärkarens avkodningar är väldigt bra,sa försäljaren. Frågan lyder: Ska man koppla DVD spelaren analogt/digitalt till förstärkaren för bästa ljud/bild?

För filmtittande så ska du klart koppla med en HDMI-kabel, men om du önskar något mindre "digitalt" för musiklyssnande så kan även koppla analogt. Fast jag har inte riktigt koll på hur man ställer in receivern för attt utnyttja båda sätten, men de tkan du kanske själv läsa dig till? Annars finns det säkert någon här på forumet som kan hjälpa till med det…

Thomas

Postad 15 januari 2008 - 12:21

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Någon som har svar på följande:
1, Kör Hdmi ut till projektorn, kör komponent ut till plasma, allt väl så långt.
2, 360 och DVD in i stärkaren via varsin Hdmi
3, Boxer in via S-video
Problem:
Får ingen bild på plasman när jag kör 360 eller DVD, däremot kan jag plocka upp Boxer på både plasma och projje....
Är det någon inställning som måste justeras just för att jag kör Hdmi in och komponent ut??
sitter lite fast i lösningsprocessen så all hjälp är välkommen....

Postad 30 januari 2008 - 20:22

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Ska man köra med plus på SW signalen om man kör med frontarna på large?

plus= both?

Postad 01 februari 2008 - 00:08

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
När jag kopplar datorn från DVI-HDMI in i recievern så får jag bild. Ljudet har jag kopplat med en optisk kabel.

Problemet är att jag inte får något ljud...

Har varit inne i setupen och ändrat på den hdmi ingången jag använder att det ska vara optisk ljud-signal istället. Men det är fortfarande tyst

Någon som har en lösning?

Postad 01 februari 2008 - 00:52

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

När jag kopplar datorn från DVI-HDMI in i recievern så får jag bild. Ljudet har jag kopplat med en optisk kabel.

Har varit inne i setupen och ändrat på den hdmi ingången jag använder att det ska vara optisk ljud-signal istället. Men det är fortfarande tyst

Kanske har fel för mig men… måste man inte ha mer än en DVI-kabel för att få ljudet med sig? DVI skickar väl bara bilden? Du måste därför nog använda ljudkabel från datorn också… :blink:

Men kanske jag har fel för mig? Är som sagt ingen expert på området… :)

Thomas

Postad 01 februari 2008 - 10:22

hakansthlm
  • hakansthlm
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej,

Jag sitter på jobbet nu och kan inte kolla mina inställningar. Men jag har kopplat likadant utan problem. Det svåraste var faktiskt att få Vista att skicka digitalt ut på mitt ljudkort (X-FI) särskilt när jag använder tex VLC. Det är inte helt omöjligt att det är strul på datorsidan. Om du skickar lite mer information om OS/ljudkort mm så kanske jag eller någon annan kan ge lite tips.

OT: Någon här som lyckats skicka DD/DTS från VLC eller Zoom Player till förstärkaren i Vista via X-FI? Har försökt med alla möjliga inställningar men blir inte av med hackandet. Det gick ganska enkelt att fixa i XP men nu har jag verkligen sprungit in i väggen.

Mvh

Håkan

Redigerat av hakansthlm, 01 februari 2008 - 10:25.

Postad 02 februari 2008 - 15:57

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Kanske har fel för mig men… måste man inte ha mer än en DVI-kabel för att få ljudet med sig? DVI skickar väl bara bilden? Du måste därför nog använda ljudkabel från datorn också… :)

Men kanske jag har fel för mig? Är som sagt ingen expert på området… :)

Thomas

"Ljudet har jag kopplat med en optisk kabel"

Postad 02 februari 2008 - 16:02

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Hej,

Jag sitter på jobbet nu och kan inte kolla mina inställningar. Men jag har kopplat likadant utan problem. Det svåraste var faktiskt att få Vista att skicka digitalt ut på mitt ljudkort (X-FI) särskilt när jag använder tex VLC. Det är inte helt omöjligt att det är strul på datorsidan. Om du skickar lite mer information om OS/ljudkort mm så kanske jag eller någon annan kan ge lite tips.

OT: Någon här som lyckats skicka DD/DTS från VLC eller Zoom Player till förstärkaren i Vista via X-FI? Har försökt med alla möjliga inställningar men blir inte av med hackandet. Det gick ganska enkelt att fixa i XP men nu har jag verkligen sprungit in i väggen.

Mvh

Håkan

Jo,detta tänkte jag också att det kanske är boven i dramat. Men det har varit digitalt-ljud från datorn förut in på precis samma kontakt som den optiska kabeln sitter nu. Enda skillnaden jag gjort nu är att bilden går genom recievern och att jag vill ha det optiska ljudet på en annan "kanal" (ex: DVD,SAT,HDMI) Så jag tycker det är mycket mysko att det är tyst :) :)

Hjälp någon snälla

Postad 04 februari 2008 - 19:12

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Har felsökt lite idag och märkt ett par saker jag undrar över...

Om man kopplar en hdmi kabel och inte vill ha ljudet genom denna. Räcker det med att välja en annan källa på digital i setup menyn eller måste det göras någon mer inställning?

För nu har jag kontrollerat kabeln och den fungerar. Datorn skickar ut digital ljudsignal.

När jag väljer ex. TV på recievern och ändrar till Opt-3 (som datorns ljud är kopplat på) på denna kanalen i setupen så kommer det ljud från datorn. Men det är alltså när jag ska ändra ljudet på någon hdmi ingång som det inte fungerar :)

Snälla,hjälp mig någon!

Postad 05 februari 2008 - 14:53

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Please...är det inte någon som har en idè?

Orka vänta svar från Pioneers support :)

Postad 05 februari 2008 - 17:25

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Problemet löst!

Ibland undrar man verkligen om man är vaken när man är "vaken" :)

Signal sel var lösningen

Postad 06 februari 2008 - 18:28

Unregistered31523d77
  • Unregistered31523d77
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Har en undran.... man kan ju döpa om ingångarna till vad man vill att dom ska heta, så långt funkar det bra.
Nu till min fråga, hur gör man för att texten ska stå permanent i displyen, för som det är nu så försvinner ju texten efter ett par sekunder när man har valt källan.

Postad 08 maj 2008 - 08:49

RyGi
  • RyGi
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Problemet löst!

Ibland undrar man verkligen om man är vaken när man är "vaken" :unsure:

Signal sel var lösningen

Jeg har tilsvarende problem som deg, jeg forsöker skicka bild fra HTPC via HDMI og ljudet via SPDIF, bild er ok men ingen ljud.
Jeg har valt input coax 1 og HDMI 2. Ljudsignalen er ok, for når jeg velger HDMI off så funker ljudet men da får jeg självklart ingen bild. Någon som kan hjälpa?

Postad 11 maj 2008 - 23:51

Unregisteredccec635e
  • Unregisteredccec635e
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
rygi välj först dvd och sedan använd signal select och video select till att ställa in det andra. har du kopplat din receiver till en tv eller monitor så du får upp inställningarna på den visuellt från förstärkaren?
då är det ganska lätt att överblicka vilka inställningar du har.

mvh

svenne

Jag undrar en sak och det är vad är skillnaden på inställningen thx högtalare?
Sen undrar jag oxå vilken avkodning ni lyssnar på och tycker är bäst för dvd filmer?

tack på förhand.

mvh

svenne

Postad 12 maj 2008 - 00:12

Unregisteredccec635e
  • Unregisteredccec635e
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
P.s jag fick ordning på brummandet från receiver och vad det var är helt sjukt. Det var bara resonans ner i byrån, hahahha, fyfan va man känner sig blåst, hehehehe.
Men jag har fortfarande det bruset i bakgrunden i högtalarna när jag har hög volym och ingenting spelas men så ska det va men störigt.

mvh

svenne

Postad 09 juni 2008 - 23:56

Unregisteredccec635e
  • Unregisteredccec635e
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
har någon av er testat att koppla datorn till ax4:an genom usb och sedan spela upp audio direkt genom usb audio codec?
vad tycker ni om ljudet? bättre eller sämre än ljudkort?

mvh

Postad 10 juni 2008 - 00:31

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2 249 inlägg
  • 0
På min gammla reciver (AX5-ai) så spelade jag upp ljudet från datorn på detta sätt, funkade helt klockrent, med bra ljudkvalitet.

Denna usb-ingång är det enda jag saknar på min nya reciver Onkyo TX-SR805.

/Mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.