Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

W9000! Ny 1080p projektor från BenQ

354 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2007 - 13:07

Pajje
  • Pajje
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Kan man inte använda lensshiften för att skjuta bilden åt vänster? Kommer inte ha projektorn rakt framför duken utan rätt långt ut i högerkant av duken.

Och eftersom det bara finns keystonefunktion för att kompensera att projjen lutar i höjdled (vad jag kunnat hitta iallfall), så måste den placeras mitt framför duken. Fick plocka bort lite tegelstenar i väggen därhemma för att kunna få till placeringen...

Postad 28 December 2007 - 14:02

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Är sugen att byta ut min gamla 720p LCD mot denna, men mitt biorum är inte stort nog. Jag har en 106" duk och max avstånd jag kan projicera är 3,5 meter. Då är väl denna proj inte rätt för mig?

Kanske den nya modellen får en bättre kastlängd

Jag har själv en PE8720 och jag tror att optiken är samma som w9000, jag har min på 5 meters avstånd för att fylla en 106:a, så det är nog tyvärr inte rätt projektor för dig, men du kan väl slå ut en vägg eller nått för det finns inga genvägar till den perfekta bilden :blush:

YO qulito!
Jag har mer eller mindre beställt min W9000, och det ENDA som fick mig att tveka var dess lååååånga kast, men det gick att lösa (gäller att tänka utanför "lådan" :P B) = bilden är ju bara FET med tanke på priset, men som sagt det var svårt att lösa avstånden och den värdelösa lensshiften...

Ett litet tips för övrigt : titta ALDRIG på Infocus IN82 när du ska välja din W9000, du blir bara ARG, den kostar ju typ det dubbla... :) ;) :blush: :blush:

Egen citat efter W9000 : "WOW det kan ju inte bli bättre", en knapptryckning senare "typ", IN82, "oj det kunde de!"

En grej jag retar mig på på Benqen är att den vid 1080i bara ger halva upplösningen, ;) vilket suger tex HD-material över satsändningar.........

Vad menar du? vadå halva?

Halva Bildupplösningen vid 1080i källor. Kollar du bilkällor som bara har 1080 interlace så kan du inte utnyttja den till full upplösning .
Tycker det är ganska viktigt.Annars är det nog en grym projje

Postad 28 December 2007 - 15:22

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Man skall alltid försöka hålla sig ifrån ytterkanterna på en lins. Alla linser har mer eller mindre anomaliteter i ytterområdena.
Både suddigheten och separationen av färger som du beskriver beror antagligen på att du har zoomat upp bilden för mkt.
Inget unikt för denna projje, utan det gäller allt som har en lins; kikare, kamera, diaprojektor, DLP-projektor etc... :)

Att färgerna går isär kallas "chromatic aberration" och uppkommer på alla projektorer om man hamnar för långt ut på linsen.

Kontrasten blir åxå bättre på PJ med längre kastavstånd,medans PJ ljusstyrka försämras. Så det är väl alltid en liten kompromiss vad man föredrar mest?.

Hur mkt % sämre blir det med Max vs min kastavstånd då?
Så kortaste kastavståndet på en PJ är alltså det mest negativa ur linsen geometriska förmåga att återge en bra bild?

Var ligger det bästa zoom området på en lins då?

Tack

Tack

Postad 30 December 2007 - 09:02

Unregistered9f77e4df
  • Unregistered9f77e4df
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tre timmar höll min nya projektor innan den pajade (fick den sista dagen innan julhelgen) och ingen ny finns i Sverige. Jag besviken nä inte alls, bara hela julhelgen och nyårshelgen förstörd vi som sett fram emot mycket filmtittande under helgerna. :blush:

Postad 30 December 2007 - 09:17

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0
-Idag så har jag en 8720 som jag är nöjd med! Men är sugen att hoppa på "HD-tåget"

Min nuvarande setup har kastavstånd på cirka 3,1 meter (takmonterad) mot en Stewart Studiotek 130 duk med bredd 170 cm.

Var hittar jag en projektionskalkylator för Benq,s HD-modeller som klarar att beräkna kastavstånd från 3 meter och uppåt?

Edit:

Får svara mig själv, ser att den nya W5000 har samma kastavstånd som 8720. Kommer att passa mig perfekt!

Redigerat av LJN, 30 December 2007 - 11:24.

Postad 30 December 2007 - 17:20

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Halva Bildupplösningen vid 1080i källor. Kollar du bilkällor som bara har 1080 interlace så kan du inte utnyttja den till full upplösning .

Viktigt att påpeka att detta BARA gäller material som är FILMAT i 1080i, alltså vissa sportsändningar, Discovery HD etc. dvs en del material som är producerat för TV.
Detta material är interlaced från grunden och blir inte perfekt på någon display, däremot är W9000 något sämre än många andra på video deinterlacing. Förhoppningsivis så blir denna typ av material mer sällsynt i framtiden också.

DÄREMOT: Tittar man på FILM eller högkvalitativa TV-produktioner (t.ex. de flesta miniserier m.m. från USA, t.ex. Heroes, Band of Brothers etc.) då är det filmat progressivt, antingen på traditionell film eller med HD 1080p24 och då finns inte detta problem med deinterlacing på denna projje. Detta ska den klara galant.

Alltså: Filmer och högkvalitativa TV-produktioner: Inga problem alls. Tittar man mestadels på film så behöver man inte fundera över detta alls. :blush:
Vissa TV-produktioner i HD blir inte optimala, men dessa blir inte lika bra som det bästa HD-materialet på någon existerande display.

Bara för att förtydliga alltså. ;)

Postad 30 December 2007 - 22:50

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Tjenare!
Har nu kört min w9000 ca 100h, och har börjat få lite problem. Från början var bilden väldigt bra men nu har jag börjat få lite flimmer, tror det heter flicker på engelska. Verkar som att lämpan flämtar och ljuset är inte konstant. Är det något normalt som går bort eller behöver jag åka till butiken och reparera?

Redigerat av no_brakes, 30 December 2007 - 22:50.

Postad 31 December 2007 - 09:54

didjital
  • didjital
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Tjenare!
Har nu kört min w9000 ca 100h, och har börjat få lite problem. Från början var bilden väldigt bra men nu har jag börjat få lite flimmer, tror det heter flicker på engelska. Verkar som att lämpan flämtar och ljuset är inte konstant. Är det något normalt som går bort eller behöver jag åka till butiken och reparera?

Jag har samma "problem" men endast när jag kör i whisper mode ett tag. Har för mig att jag läste ngt om att det är normalt innan lampan blivit inkörd ordentligt, att man alltså ska köra den i normalläget i minst 100 timmar för att det ska stabilisera sig. Vet inte om ovanstående stämmer dock, någon som kan bekräfta eller rätta mig?

Postad 02 January 2008 - 11:44

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
Är det ingen som har vågat/behövt göra 'zoom-tweaken' från AVS? ;)
Är sugen på denna proj och den föll tidigare på just kastavståndet...

:)

Postad 02 January 2008 - 12:26

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Märkte oxå av detta "flimmer" för första gången i måndags, gick dock bort efter ett tag, men oerhört irriterande, det fanns i båda lamplägena men mest i Whispermode, och det var även där det försvann sist... :)

Ang. zoomen så finns det ju antagligen en anledning till att de gjort som de gjort, och det handlar nog inte om ren illvilja mot de som behöver bättre zoom... :blink:

Jag har tex. märkt att bilden får betydligt sämre skärpa längst ut i sidorna på bilden även om man bara använder zoomen lite grann, så vad skulle då hända om man använt zoomen mycket grann.... ;)

Jag har iaf. monterat min projje så att jag använder zoomen så lite som möjligt.

Redigerat av Dr. Death, 02 January 2008 - 12:27.

Postad 02 January 2008 - 13:34

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Viktigt att påpeka att detta BARA gäller material som är FILMAT i 1080i, alltså vissa sportsändningar, Discovery HD etc. dvs en del material som är producerat för TV.
Detta material är interlaced från grunden och blir inte perfekt på någon display, däremot är W9000 något sämre än många andra på video deinterlacing. Förhoppningsivis så blir denna typ av material mer sällsynt i framtiden också.

DÄREMOT: Tittar man på FILM eller högkvalitativa TV-produktioner (t.ex. de flesta miniserier m.m. från USA, t.ex. Heroes, Band of Brothers etc.) då är det filmat progressivt, antingen på traditionell film eller med HD 1080p24 och då finns inte detta problem med deinterlacing på denna projje. Detta ska den klara galant.

Alltså: Filmer och högkvalitativa TV-produktioner: Inga problem alls. Tittar man mestadels på film så behöver man inte fundera över detta alls. :)
Vissa TV-produktioner i HD blir inte optimala, men dessa blir inte lika bra som det bästa HD-materialet på någon existerande display.

Bara för att förtydliga alltså. ;)

I Sverige verkar det som all HDTV förutom SVTs kommer i 1080i, sen spelar det igen roll hur produktionen är gjord. Är den gjord progressivt men sänds interlacat är man torks på kvaliteten om man inte har en bildvisare som arbetar korrekt. Nu skall vi för all del komma ihåg att det är många många bildvisare som inte kan deinterlaca 1080i på ett korrekt vis, men de talar handlarna ganska tyst om. För något år sedan var det endast pioneers plasmor samt nån enstaka maskin till som klarade en labb-test gjord i usa.

Postad 09 January 2008 - 12:20

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Jag har kommit på mig själv med att undvika att titta på vanlig dvd på min W9000, kör via en ps3 och med de flesta DVDfilmer blir det så kasst så att jag inte orkar se dom på projjen utan tittar på dom på min 20år+ 24" tv istället, nån mer som känner som jag? ;)

Jag ser BluRay och spelar på projjen i stort sett, lite tradigt då 80-90% av alla filmer är DVD...

Nåt tips på hur man kan få det bättre?

Redigerat av Dr. Death, 09 January 2008 - 12:21.

Postad 09 January 2008 - 17:41

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Jag låser PS3:an på 1080p ut, vilket gör att den skickar ut DVD i 1080p60 (har jag för mig). Jag tycker resultatet är helt ok. I mina ögon iaf....

Postad 09 January 2008 - 23:16

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Alltså: Filmer och högkvalitativa TV-produktioner: Inga problem alls. Tittar man mestadels på film så behöver man inte fundera över detta alls. ;)

Bara för att förtydliga alltså. :wub:

I Sverige verkar det som all HDTV förutom SVTs kommer i 1080i, sen spelar det igen roll hur produktionen är gjord. Är den gjord progressivt men sänds interlacat är man torks på kvaliteten om man inte har en bildvisare som arbetar korrekt. Nu skall vi för all del komma ihåg att det är många många bildvisare som inte kan deinterlaca 1080i på ett korrekt vis, men de talar handlarna ganska tyst om. För något år sedan var det endast pioneers plasmor samt nån enstaka maskin till som klarade en labb-test gjord i usa.

Jo, det spelar all roll hur produktionen är gjord. Är det upptaget i 1080i, så fattas halva upplösningen i alla partier som innehåller rörelse.
Är det filmat progressivt, antingen med traditionell film (99% av alla långfilmer som existerar) eller digitalt i t.ex. 1080p24, så finns all bildinformation att tillgå. Skulle denna, senare typ av material distribueras till displayen i 1080i, t.ex. i 1080i-TV-sändningar, så är det inte särskilt många displayer i dagsläget som har så stora problem med att deinterlace:a detta.

Problemen uppstår då man behöver deinterlace:a material som aldrig har existerat i progressivt skick, utan enbart interlaced, då måste bildinformation kontinuerligt "skapas" för att fylla ut där det saknas. Det kan bli acceptabelt, men det blir aldrig perfekt. Vad jag förstår så är W9000 mindre bra på denna senare typ av deinterlacing (ofta kallad videodeinterlacing), men den ska inte ha några problem med inverterad 3:2 eller 2:2 pulldown som den behöver använda då materialet ursprungligen är progressivt.

Så, jo, det spelar all roll. ;)

Postad 10 January 2008 - 09:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Arioch>> Precis.

Man måste skilja på deinterlace av videobaserat material och filmbaserat dito.

Vad jag förstår har W9000 god 3:2 pulldown detection - hur det är med 2:2 pulldown detection (vilket är nödvändigt vid EU HDTV-film) vet jag dock inte. Nån som har koll?

För videobaserat material tror jag dock den bara gör enklast möjliga, vertikal uppskalning, rakt av. Ingen fancy motion adaptive rutin som iaf utvinner full upplösning i stillastående delar av bilden. Lite småkefft, men va fasen 1080i video borde inte få existera i huvudtaget... ;)

Postad 12 January 2008 - 18:57

Unregistered47f45401
  • Unregistered47f45401
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jag har kommit på mig själv med att undvika att titta på vanlig dvd på min W9000, kör via en ps3 och med de flesta DVDfilmer blir det så kasst så att jag inte orkar se dom på projjen utan tittar på dom på min 20år+ 24" tv istället, nån mer som känner som jag? :mellow:

Jag ser BluRay och spelar på projjen i stort sett, lite tradigt då 80-90% av alla filmer är DVD...

Nåt tips på hur man kan få det bättre?

Tja jag har testat min BenQ projektor och jag spelade en dvd film via en xbox360 och jag tycker att bilden var alldeles åt skogen, hur korning och blurring som hällst. men min projektor är inte kalibrerad eller fixad än så det borde bli bättre bild, Men man ska inte se film från något sånt, kanske om man har en PS3 för den sänder ut i HDMI direct. Annars tror jag att man ska föredra en DVD spelare eller en dator att se film ifrån.
Jag har också testat spel och tycker att bilden är inte som den ska, jag hoppas dock att det går att fixa. Dock bara genom vanlig xbox360 komponent kabel. Man tycker att bilden borde bli bra men det är ändå som den vill vara lite kornig. Ska försöka när jag har ändrat allt som ska göras i den och testa med HDMI, då borde bilden bli toppen kvall.

Någon som har gjort detta med calibrering eller något sånt för att få bilden bättre, hur tycker ni att bilden är?

Postad 15 January 2008 - 11:53

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Kan meddela att det verkar som att lampan har stabiliserat sig nu. Ca 130 timmar tog det.

Men en annan fråga har dykt upp, jag har postat denna i HTPC forumet men är mycket mer specifikt för W9000 tror jag, så om nån kan ta bort den posten så hade det varit bra.

Here goes:
Försöker m.h.a powerstrip att synka datorn mot 23,976 tillsammans med min W9000. 24hz fungerar utmärkt med ati´s catalyst, men vill testa 23,976

Hur jag än gör i powerstrip så får jag blåskärm, där projjen säger> HDMI (UNSUPPORTED)

Jag är inte helt säker på att jag gör rätt i powerstrip, så här gör jag:
Klicka på......Display profiles>configure>refreshrate...sen klicka på låset så att det är låst.
Så nu är vi i advanced timings options....om jag på nått sätt rör vertical geometry refresh rate, så får jag blåskärm.

Gör jag samma sak med min vga inkopplade skärm så är det bara att ändra som jag känner för. Inga konstigheter.
Varför blir det alltid blåskärm med projjen?
eller gör jag fel??

Om jag väljer custom resultion 1080p@24hz i powerstrip (vilket funkar utmärkt om jag ställer in det via catalyst) så blir det blåskärm också. Man kan omvänt säga att vad jag än pillar med i powerstrip så blir det blåskärm...suck

Sen en annan sak, hur styr man 2 st skärmar med powerstrip, hittar inga funktioner, jag har klickat på enable multiple monitors, men det händer inte en smack.

Redigerat av no_brakes, 15 January 2008 - 11:56.

Postad 30 January 2008 - 13:08

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
(Edit) Lite ändrade planer. Ska projecera bilden på en annan vägg med fönster bakom.

Kommer att satsa på en rullduk istället. Tittavståndet bli då 420cm och linsavståndet hamnar på 450cm
Vilken bildstorlek skulle ni rekomendera? Kanske nåt bra duktips?
mvh Niclas

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  hejj.jpg   109.63K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered8de98e76, 04 February 2008 - 09:41.

Postad 04 February 2008 - 12:07

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Vad jag vet så går det inte att köpa W9000 längre?

Iofs., du kan få köpa min! :) :)

Redigerat av Dr. Death, 04 February 2008 - 12:08.

Postad 04 February 2008 - 13:00

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Iofs., du kan få köpa min! :) :)

Får jag inte tag i en så inväntar jag w5000
Vad har du för säljargument? Fått ett måndagsX eller? B)

Postad 04 February 2008 - 13:04

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
I helgen fanns w9000 för 10.000Kr på reference audio!

Postad 04 February 2008 - 15:55

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

(Edit) Lite ändrade planer. Ska projecera bilden på en annan vägg med fönster bakom.

Kommer att satsa på en rullduk istället. Tittavståndet bli då 420cm och linsavståndet hamnar på 450cm
Vilken bildstorlek skulle ni rekomendera? Kanske nåt bra duktips?
mvh Niclas

Om linsavståndet ligger på 450cm så blir det rätt stor duk. 100"-106" kanske? Inget problem med det tittavståndet skulle jag tro....

Postad 05 February 2008 - 12:11

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Iofs., du kan få köpa min! :P :D

Får jag inte tag i en så inväntar jag w5000
Vad har du för säljargument? Fått ett måndagsX eller? ;)

Nä, inget fel på den, snarare ett att jag råkade väcka en uppgraderingsbjörn som låg och sov när jag köpte min W9000... ;)

Postad 05 February 2008 - 12:25

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

var du där eller?
hade dom många kvar?
såg du ifall dom hade W10000 kvar oxå tro?

Postad 05 February 2008 - 13:51

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

var du där eller?
hade dom många kvar?

Det fanns inte många w9000 kvar. Inte en enda w10000 kvar för 19990kr. Jag fattar inte att det är så bra pris på dessa. Jag har väldigt svårt att tro att benq w5000 är bättre än w10000 även då dess pris är 4000kr högre.

Postad 05 February 2008 - 14:59

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

det är inte vad dom säger när man ringer o frågar. dock 17 kostar den som dom har kvar.
men med tanke på att den andra heter 10.000 så låter det ju rimligt att ett litet missförstånd ligger bakom detta eller?

Postad 05 February 2008 - 15:37

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

var du där eller?
hade dom många kvar?

Det fanns inte många w9000 kvar. Inte en enda w10000 kvar för 19990kr. Jag fattar inte att det är så bra pris på dessa. Jag har väldigt svårt att tro att benq w5000 är bättre än w10000 även då dess pris är 4000kr högre.

Jag tror den har "lite" bättre bildbehandling av 1080i material. Kan det vara nått annat som är bättre? Men tråden handlar iofs om W9000 så vi ska väl inte böraj snacka om andra här nu? :)

Redigerat av _green_, 05 February 2008 - 15:37.

Postad 05 February 2008 - 19:07

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

det är inte vad dom säger när man ringer o frågar. dock 17 kostar den som dom har kvar.
men med tanke på att den andra heter 10.000 så låter det ju rimligt att ett litet missförstånd ligger bakom detta eller?

Tack, fick en dålig känsla i magen när jag läste 10000kr.. hehe :)

Postad 06 February 2008 - 13:52

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Okej! Låter ungefär som när jag skulle köpa min W10000. I tele var den några tusingar mer men väl i butik så var den billig.

I butik fanns W9000 till det billiga priset. Så något missförstånd är det inte, såvida inte mina ögon ljuger för mig :(

Redigerat av Mr Fabio, 06 February 2008 - 13:53.

Postad 07 February 2008 - 09:04

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Otroligt att snordyra ReferenceAudio skulle ta 10000kr för W9000, om det nu är så så är det bara att säga grattis till de som handlar den! :(

Postad 14 February 2008 - 20:23

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Hur får man till bäst SD-bild på den? Jag har laborerat lite och har fått till bäst bild enligt följande:
PS3 --> superwhite, "komponent" på HDMI (ej vga alltså), uppskalning normal, låst på 1080p
W9000 --> Theatre mode, Filter 1, skärpa 1, plus lite smålir på ljus osv.

Har någon nåt tips hur man får till den ännu ett snäpp bättre på SD? Jag tycker kanterna blir lite tjocka och att färgerna blir lite tama. (jämfört mot min förra proj)

Redigerat av Unregistered8de98e76, 18 March 2008 - 21:58.

Postad 16 April 2008 - 07:17

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Filter/skärpa är ju i viss mån en smaksak, men jag hade nog stängt av filter helt.

Vad menar du med att kanterna blir tjocka? Vilka kanter?

Färgerna är ur lådan överintensiva på denna projje, så antagligen var de ännu mer överintensiva på din förra. De flesta av primär- och sekundärfärgerna ska alltså dras ned i intensitet för att komma i närheten av "rätt" på denna projje. :)

Postad 16 April 2008 - 18:52

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Tjena Arioch

Det var precis när den var ny för mig, då hade jag ställt in IR på 7.5 och hade lite problem med att få till bilden. Vet du vad man vinner på att ISF-kalibrera den? Blir det mer tryck eller bara mer korrekt?
Mvh Niclas

Postad 16 April 2008 - 21:24

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
"Bara" mer korrekt skulle jag vilja säga. Om man nu tycker att det är "bara". :)

Postad 30 April 2008 - 21:29

Pajje
  • Pajje
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ett lite bry med min projektor, nämligen att tex panoreringar flyter inte riktigt, utan det blir lite ryckigt, vilket är ganska störande. Kör normalt ifrån PS3 (både BD och DVD, men har jämfört med datorn, och det är samma sak.
Upplevde inte detta på min gamla projje (Hitachi TX100). Är det nån mer som upplever at bilden flyter lite ryckigt, samt även tappar focus rätt ordentligt när det rör sig, eller är det jag som är DLP-känslig?

Dock upplever jag att problemet är mycket mindre när man kör spel, så det kanske helt enkelt inte är bättre kvalitet på film, och det syns mer pga den höga upplösningen.

Synpunkter?

Postad 01 May 2008 - 15:32

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har ett lite bry med min projektor, nämligen att tex panoreringar flyter inte riktigt, utan det blir lite ryckigt, vilket är ganska störande. Kör normalt ifrån PS3 (både BD och DVD, men har jämfört med datorn, och det är samma sak.
Upplevde inte detta på min gamla projje (Hitachi TX100). Är det nån mer som upplever at bilden flyter lite ryckigt, samt även tappar focus rätt ordentligt när det rör sig, eller är det jag som är DLP-känslig?

Dock upplever jag att problemet är mycket mindre när man kör spel, så det kanske helt enkelt inte är bättre kvalitet på film, och det syns mer pga den höga upplösningen.

Synpunkter?

Hej!
Jag har en likadan setup. Kan säga att Blue Ray har ett ryckigare flyt och att vanlig dvd ska se bra ut. Får du samma hackiga flyt på SDmaterial?

Postad 03 May 2008 - 18:09

Pajje
  • Pajje
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har en likadan setup. Kan säga att Blue Ray har ett ryckigare flyt och att vanlig dvd ska se bra ut. Får du samma hackiga flyt på SDmaterial?

Nu känner jag mig lite dum, men SD material???

Postad 04 May 2008 - 12:17

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Nu känner jag mig lite dum, men SD material???

Standard DVD

Postad 03 June 2008 - 19:16

lesterjester
  • lesterjester
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Är i stort behov av hjälp.

Arrgh. Kaos. Min projje har bestämt sig för att inte visa färgen rött överhuvudtaget. Allt rött syns istället i gråskala och själva bilden får en lite gröngul ton i allmänhet. Det spelar ingen roll hur jag reglerar färginställningarna, rött är dött och vill inte komma åter. Någon som har någon idé om vad som hänt?

EDit: Det visade sig vara glapp i HDMI-kabeln och var inte projektorrelaterat.

Redigerat av lesterjester, 04 June 2008 - 08:49.

Postad 15 June 2008 - 13:21

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
För er som eventuellt funderar kring zoom-mod:en som man kan göra på denna projje, så kan jag rapportera att den funkar utmärkt! Man får betydligt större zoom-omfång efter att ha monterat bort plastsprärren som beskrivs på avsforum. ;)
Gäller att vara försiktig såklart, men man behöver inte direkt vara raketforskare för att utföra den. B)

Postad 16 June 2008 - 22:20

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Har oxå strul med min projje!

Kom upp ett meddelande om att den skulle stänga av sig efter en minut och att jag behövde rengöra filtret, sagt och gjort.

Men sen kommer meddelande upp igen och igen och igen, trots att jag rengjort filtret samt låtit projjen stå och svalna.

Jag har kollat att filtret sitter som det ska flera ggr. och jag får ett tydligt "klick!" när jag sätter dit det, så det kan inte vara det.

Nån som vet vad det kan vara?

Några dagar innan detta hände så tyckte jag mig se en svagt rödaktig ton i bilden, som inte var där i början vid nästa användning.

Tror att man får detta meddelande efter 1000h, och vad jag kunde utläsa så har projjen gått precis över 1000h.

Redigerat av Dr. Death, 16 June 2008 - 22:24.

Postad 17 June 2008 - 05:51

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Har du nollställt timern på filtret?

Postad 17 June 2008 - 09:57

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0

För er som eventuellt funderar kring zoom-mod:en som man kan göra på denna projje, så kan jag rapportera att den funkar utmärkt! Man får betydligt större zoom-omfång efter att ha monterat bort plastsprärren som beskrivs på avsforum. :P
Gäller att vara försiktig såklart, men man behöver inte direkt vara raketforskare för att utföra den. ;)

Håller med, funkar prima. Bara att vara lite försiktig och ha små mejslar. När jag gjorde min så slutade irisen fungera, men det berodde antagligen på att jag puttade den utanför arbetsområdet. Jag tog isär igen och satte den mitt i och allt funkade igen.

Redigerat av Mars, 17 June 2008 - 10:00.

Postad 17 June 2008 - 10:31

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Ja, jag nollställde timern, men det hjälpte inte...

Provade att starta om den flera gånger och lät den vila och svalna mellan gångerna.

Sista gången så gick jag snabb in i menyn och ändrade fläkten från whispermode till normal, sen funkade det utmärkt..

Knepigt med tanke på att jag aldrig haft problem med det innan? :P

När det kommer till zoom-modden, VARFÖR måste man modda sin projje för att få bättre zoom???

Måste ju finnas nån nackdel med det, annars kan man ju undra hur BenQ tänkte, "hmmm. vi vill ju ABSOLUT inte sälja denna projjen till folk med små rum så det är bäst vi spärra zoomen!"?

Redigerat av Dr. Death, 17 June 2008 - 10:34.

Postad 18 June 2008 - 06:28

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

När det kommer till zoom-modden, VARFÖR måste man modda sin projje för att få bättre zoom???

Måste ju finnas nån nackdel med det, annars kan man ju undra hur BenQ tänkte, "hmmm. vi vill ju ABSOLUT inte sälja denna projjen till folk med små rum så det är bäst vi spärra zoomen!"?

Jag skulle tro att det beror på att ljusstrålen kan slå i kanten på hålet kring linsen vid större Lenshifts. (Alltså att ljuset slår i skalet på projektorn då linsöppningen sitter ganska djupt på Benqen.) Då får du skugga i hörnen på bilden. Inget vidare trevligt. Men kör du utan lensshift så är det inga större problem skulle jag tro. Möjligen är optiken lite sämre i ytterlägena på zoomen, men det vet jag inget om.

Men det skulle vara intressant att höra vad folk som har gjort modden kör. Om de använder Lensshift och om det blir skugga eller ej.

Postad 18 June 2008 - 07:42

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Kör maximal lensshift och får ingen skugga (projektorn i överkant på bilden. Däremot en mindre krökning av underkanten, men det kan också bero på placering/vinkling. Det finns ju en möjlighet att BENQ har satt den där för att känna sig säkra att alla parametrar hamnar innanför spec även om, man får ett exemplar med oturligt sammanfallande toleranser.

Redigerat av Mars, 18 June 2008 - 07:42.

Postad 19 June 2008 - 11:36

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Har en liten fråga angående zoom modden.

När modden är gjord så antart jag att man kan sätta projektor lite närmre duken och sedan zooma ut, kan detta då ge lite mer tryck i bilden iom att projektorlampan kommer närmre duk?

Postad 20 June 2008 - 10:52

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Kör maximal lensshift och får ingen skugga (projektorn i överkant på bilden. Däremot en mindre krökning av underkanten, men det kan också bero på placering/vinkling. Det finns ju en möjlighet att BENQ har satt den där för att känna sig säkra att alla parametrar hamnar innanför spec även om, man får ett exemplar med oturligt sammanfallande toleranser.

Hänger din proj uppochner eller står den på sina fötter? Det kan kanske ge någon skillnad åt vilket håll lensshiften är inställd? Uppåt eller neråt?

Edit: Kollade ditt Galleri, din proj står visst upp. Så din lensshift är gjord neråt då. Min hänger uppochner så jag får en svag skugga i ena hörnet. Märks bara vid jämna toningar över hela ytan.

Redigerat av _green_, 20 June 2008 - 10:56.

Postad 24 June 2008 - 16:49

Pajje
  • Pajje
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Har en liten fråga angående zoom modden.

När modden är gjord så antart jag att man kan sätta projektor lite närmre duken och sedan zooma ut, kan detta då ge lite mer tryck i bilden iom att projektorlampan kommer närmre duk?

Borde inte göra nån skillnad, iom att du zoomar mer så "tunnar"du ut bilden motsvarande. Men det är väl bara att prova!

/Pajje

Postad 24 June 2008 - 18:16

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Så gott som alla projektorer är som ljusstarkast när projektorns är så nära duken som zoomen tillåter och som ljussvagast längst bort. Skillnaden är större ju större zoomomfång projektorn har. Det har att göra med zoomoptikens egenskaper, inte med lampans placering.

W9000 har rätt litet zoomomfång så skillnaden är nog inte så stor, säkert inom 10% och lär bara märkas med mätverktyg. Hos projjar med stort zoomomfång kan skillnaden vara rätt stor, uppemot 30% ljusbortfall när projektorn är som mest utzoomad. Detta kan vara ett sätt att mjölka fram mer djupsvärta bara man har rumsdimensionerna.

Orsaken till de lång kastavstånden hos W9000 har troligen att göra med det som Mars antyder i sitt inlägg: distorsion av bilden när max lensshift används i kombination med högsta inzoomning. BenQ hade förmodligen kunnat ge W9000 bättre zoomegenskaper men då hade det satt pris, bokstavligen, i form av en dyrare projektor.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.