Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *

1526 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 februari 2008 - 09:34

Adlez
  • Adlez
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Vet någon vad lampan kostar, jag hoppas att den kommer kosta som HD70 lampan, men denna är ju ljusstarkare så den kanske är mycket dyrare, måste veta priset innan nåt beställes. Gärna lite fler screens, inte på projektorn, gärna lite videos:P.

Postad 07 februari 2008 - 09:42

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Hihi jag skrev nyss en PM till FFrreeeddrrriiikk om detta... han kanske vet B)

Sätter upp en liten hastig video nu på ungen som kollar på "Stora Maskiner" DVD :(

edit: Hastigt och Minhembio servern går inte hand i hand...

Redigerat av Gucci, 07 februari 2008 - 09:54.

Postad 07 februari 2008 - 12:56

uefacupen
  • uefacupen
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jag ser inga regnbågar alls.

En not till mitt tidigare inlägg om hd65:ans förträfflighet som tv är att jag fortfarande projicerar på ett lakan och fortfarande är i klass med en lg 37tums tv.

För mycket HD-material är skadligt... för resten av tv-tittandet... Shoot 'em up i hd-kvalite var bländande... (säga vad man vill om filmen)

Postad 07 februari 2008 - 15:53

Learsson
  • Learsson
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Någon som har ett bra förslag på duk till en Optoma HD65? Motordriven.

Avstånd mellan duk och projektor kommer vara ca 3,20-3,30 m. Hur stor bild kan man då få i tum?

Redigerat av Learsson, 07 februari 2008 - 16:06.

Postad 07 februari 2008 - 16:33

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Nu börjar fler svenska butiker få in den... Dock 7990 på alla

Det man undrar här är hur då garantin skiljer sig på dom?

Postad 07 februari 2008 - 17:03

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Någon som har ett bra förslag på duk till en Optoma HD65? Motordriven.

Avstånd mellan duk och projektor kommer vara ca 3,20-3,30 m. Hur stor bild kan man då få i tum?

Hmm om du planerar att flytta längrefram (Som Jag) så kanske du ska satsa på en 100"... men det får du vid minst 3.43m med denna projektor... vid 3.20 får du uuuhhhmm... max 93.3" eller min 85.0"

edit: Förövrigt tycker jag att den duken jag har är prisvärd som bara den... 2.0 i gain ...

http://www.parabol-n...d06dd3d837d7c54

Redigerat av Gucci, 07 februari 2008 - 17:06.

Postad 07 februari 2008 - 18:03

hembiobutiken
  • hembiobutiken
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Nu har vi satt upp Optoma HD65 för demo i Göteborg. En förvånansvärt liten och riktigt trevlig projektor, tyst är den också. Det finns väldigt mycket inställningar som man kan pilla med för den som gillar att tweaka sin projektor.

Den finns även på lager för omgående leverans.

Postad 07 februari 2008 - 18:35

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=126300

3st... skynda skynda :( 7.990:-

Redigerat av Gucci, 07 februari 2008 - 18:37.

Postad 07 februari 2008 - 19:26

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Bah... måste åka och testa den i morgon... hann inte med idag

Postad 07 februari 2008 - 20:06

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Eller så väntar man ca 2v och kan köpa den i en lokal butik (hifiklubben) och få med en 77" duk på köpet. Lite trist att det är dyrare att köpa den via nätet(ska ju betala frakt för den). Visst duken man får med är kanske inte nån super men känns som en bra början så man känna av lite. Men orkar man inte vänta 2v så.... :(

Postad 07 februari 2008 - 21:26

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Eller så väntar man ca 2v och kan köpa den i en lokal butik (hifiklubben) och få med en 77" duk på köpet. Lite trist att det är dyrare att köpa den via nätet(ska ju betala frakt för den). Visst duken man får med är kanske inte nån super men känns som en bra början så man känna av lite. Men orkar man inte vänta 2v så.... :(

Sunkigt för mig som köpte och beställde så fort dom fick in den :rolleyes: så ingen bioduk för mig. Köpte en bättre istället...

Redigerat av Gucci, 07 februari 2008 - 21:26.

Postad 07 februari 2008 - 22:12

Learsson
  • Learsson
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen Gucci!

Postad 07 februari 2008 - 23:05

Skabriel
  • Skabriel
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Precis beställt från Hembiobutiken.se. Dom har bara en kvar, så skynda er om ni ska ha :(

Postad 08 februari 2008 - 01:00

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen Gucci!

Det är bara därför jag är här :( hihi...

Postad 08 februari 2008 - 09:56

t4hp0k4b01
  • t4hp0k4b01
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Nu har vi satt upp Optoma HD65 för demo i Göteborg. En förvånansvärt liten och riktigt trevlig projektor, tyst är den också. Det finns väldigt mycket inställningar som man kan pilla med för den som gillar att tweaka sin projektor.

Den finns även på lager för omgående leverans.

Nu har jag lagt en ack så vacker beställning på den från er. ;)

Nu får vi se, såg ingen 2000 timmars/2 års lampgaranti på Projektorportalen och då betalar jag hellre 240 spänn mer på hemmabiobutiken.

Kan ju nämna att ja har lite glada nyheter ;)

Då jag jobbar på ElGiganten så såg jag igår att vi har äntligen fått upp den i vårt interna system. Den finns inte för beställning riktigt än, men snart så!

Med tanke på våra mängdrabatter när vi tar in extremt stora mängder så lär vi kunna pressa priset på denna projja riktigt rehjält.

Jag funderade på att köpa mig en via hifiklubben lr England, men nu vet jag att ja kommer ångra mig. För så fort vi får hem den så har ja gått back en massa pengar :rolleyes:

Ett tips är att vänta ett litet tag. Förhoppningsvis kan ja få hem den inom 3 veckor till vår butik på Backaplan. Skall höra mig om med diverse chefer också.

Hör av mig med mer information!

P.S Dixon's i England som äger Elgiganten hade den för 5800:- ;)

P.S igen! ;) Försöker övertala min chef att ta in den samt lite andra projjor för demo! Blir det av så blir det nice :P

Hehe, yeah right. Den är ganska eftertraktad så "ni" kommer nog att smaka på 8000-kronorsstrecket ändå och folk kommer att köpa den. :(

Redigerat av t4hp0k4b01, 08 februari 2008 - 10:05.

Postad 08 februari 2008 - 10:24

masEnok
  • masEnok
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej! Har några frågor jag tänkte nån kanske kunde svara på! Har precis beställt en Optoma HD 65 efter att ha läst om den här i forumet. Var inne på en HD 70 först men fick bli en HD 65. Den är skickad så jag får den väl idag eller på måndag. Hur som haver. Jag kommer att placera min Optoma i taket som är ca 2.20 högt (källare/gillestuga) och ca 5 meter från väggen. När jag slår in dessa parametrar i den där kalkulatorn så får jag fram att det jag skall skjuta upp på måste vara 337-370cm brett och 165-181cm högt! Är som ni säkert förstår av frågorna nybörjare när det gäller det här med hemmabio :rolleyes: Frågorna:

1. Med tanke på den låga takhöjden(220cm) och offset får jag ens in bilden på väggen???
2. Stort är ju trevligt men blir det för stort så bilden blir dålig eller något annat problem?
3. Finns det så stora dukar eller är det bättre att försöka bygga ihop 2st MDF skivor, spackla och måla?
4. Vilka kablar behöver jag?!
5. Något annat som man ska tänka på när det gäller HD 65an?

Tack på förhand :(

Postad 08 februari 2008 - 10:40

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Så Elgiganten skulle sälja denna för runt 6000SEK ?? Och kunna leverera i rätt mängder också? Låter väl lite för bra....

Postad 08 februari 2008 - 11:26

4Trax
  • 4Trax
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hej! Har några frågor jag tänkte nån kanske kunde svara på! Har precis beställt en Optoma HD 65 efter att ha läst om den här i forumet. Var inne på en HD 70 först men fick bli en HD 65. Den är skickad så jag får den väl idag eller på måndag. Hur som haver. Jag kommer att placera min Optoma i taket som är ca 2.20 högt (källare/gillestuga) och ca 5 meter från väggen. När jag slår in dessa parametrar i den där kalkulatorn så får jag fram att det jag skall skjuta upp på måste vara 337-370cm brett och 165-181cm högt! Är som ni säkert förstår av frågorna nybörjare när det gäller det här med hemmabio :rolleyes: Frågorna:

1. Med tanke på den låga takhöjden(220cm) och offset får jag ens in bilden på väggen???
2. Stort är ju trevligt men blir det för stort så bilden blir dålig eller något annat problem?
3. Finns det så stora dukar eller är det bättre att försöka bygga ihop 2st MDF skivor, spackla och måla?
4. Vilka kablar behöver jag?!
5. Något annat som man ska tänka på när det gäller HD 65an?

Tack på förhand :(

Har ungerfär samma senario hemma hos mig. Har en "HD65:a" och takhöjd 2.25. Den hänger ca 10 cm nedanför taket. Inga problem
Väggen som den skjuter på är dock mindre. 2.75. Tog en 120x240 vit målad gipsskiva och satt upp. Resultatet är enastående. Har ingen erfaren het av dukar men bilden är hur bra som helst och det tycker alla som kommer hem till mig. (fick ju med en duk som jag ska testa men har inte orkat släpa hem den från jobbet)
Större än så tror jag kan vara för stort för denna projektor (jag vill inte att man ser pixlarna).
Kablar -en HDMI eller S-video eller vad du nu har ut från din DVD.
Tycker den är grym, du kommer bli nöjd .

Edit: skrev att jag hade en 75:a men menar en HD65:a

Redigerat av 4Trax, 08 februari 2008 - 14:22.

Postad 08 februari 2008 - 11:47

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
jag är extremt nöjd med denna projje... Jag kör som sagt 100" och ibland kan det bli pixligt men då beror det mer på kass HD källa än om projjen (Blocking på hd material)...

Jag upplevde dock att jag hade problem med för ljust inställd projje (Hudfärgen som var belyst blev vit som snö, tror Gamman var inställd skyhögt), så jag har fått leka med lite settings och test patterns från htpc'n och äntligen e allt perfekt enligt mig då... men setting och sånt e ju så olika speciellt beroende på vad du matar projjen med och rummets ljus...

Redigerat av Gucci, 08 februari 2008 - 11:48.

Postad 08 februari 2008 - 12:43

Unregistered699cc5a6
  • Unregistered699cc5a6
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Fungerar den även bra i ljust rum?, har lite svårt att mörklägga totalt...

Postad 08 februari 2008 - 13:22

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

jag är extremt nöjd med denna projje... Jag kör som sagt 100" och ibland kan det bli pixligt men då beror det mer på kass HD källa än om projjen (Blocking på hd material)...

Jag upplevde dock att jag hade problem med för ljust inställd projje (Hudfärgen som var belyst blev vit som snö, tror Gamman var inställd skyhögt), så jag har fått leka med lite settings och test patterns från htpc'n och äntligen e allt perfekt enligt mig då... men setting och sånt e ju så olika speciellt beroende på vad du matar projjen med och rummets ljus...

Hejsan Gucci,

Skulle precis skriva till dig angående hur du upplevde bilden med din 2.0 gain på duken. Låter som ganska hög gain när projektorn är ganska ljusstark så kanske därför du haft lite problem? Själv har jag kikat på greylight duk runt 0.8-0.9 i gain. Vad tror ni passar bra till denna projektor? Kommer ha en del ströljus i mitt vardagsrum.

Mvh
Micke

Postad 08 februari 2008 - 13:26

J35Draken
  • J35Draken
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Går alldeles utmärkt att kolla under dagen med bara persiennerna nerdragna. (har en balkongdörr och två normalstora fönster samt ett ”takfönster” ((som jag ej mörkar för)). Men visst – blir det väsentligt mycket bättre frampå kvällen.
Sedan så har jag kollat in både hockey och fotboll genom "boxer" (ingen hd-överföring ) och det blir/är helt enkelt bra! Dock ser man att det är stor skillnad på olika kameror och kvaliteten varierar mellan ”bildbytena”. Det skiljer dessutom väldigt mycke mellan olika program. Även att bilden kan flytta sig i sidorna (maskningen) under ex Rapport och liknande) när dom ändrar mellan olika kameror. Ibland blir maskningen utanför avskärmningen jag justerat till och vid nästa byte kan den vara någon cm in i bilden istället? Konstigt att inte sändningen maskar av exakt?

Är i det stora hela mycket nöjd med HD65 - och då speciellt i förhållande till det mycket låga priset.

Redigerat av J35Draken, 08 februari 2008 - 14:33.

Postad 08 februari 2008 - 13:30

J35Draken
  • J35Draken
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Jag har 1.1 och skulle utan vidare byta mot en "ljussvagare" ex 0.8!

Men det är ju hos mig det... och jag upplever att det ibland blir för ljusa partier i helvita områden. Har minskat och ljusterat ljusstyrkan... men upplever just detta fortfarande på vissa bildsekvenser.

Postad 08 februari 2008 - 13:48

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Hade inte tänkt på min 2.0 gain haha :) inte undra på att jag uppfattade det som ljust... jo jag har fått sänka ljuset under kvällarna och höja det under dagen, men det ser ruskigt bra ut under dagsljus ändå...

Tur att jag inte väntade på Optoma HD71, för skillnaden var bara lite mer ansi lumens...

edit: jag menar inte ändring av eko ljus utan bara gamma inställningen...

Redigerat av Gucci, 08 februari 2008 - 13:49.

Postad 08 februari 2008 - 14:07

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Vi vill ha screenshots, vi vill ha screenshots :)

Postad 08 februari 2008 - 15:24

Zagrow
  • Zagrow
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Nu har jag lite mer nyheter då jag talat med ÅF för Optoma Norden samt våran inköps chef.

50 ST HD65 är på väg till vårat huvudlager och dom vart beställda idag. Dom finnes där på torsdag nu nästa vecka.

Vilket innebär att om jag övertalar min chef att ta hem allihoppa till Backaplan här i GBG så skulle jag nog kunna ge er ett pris på mellan 5990:- till 6495:- men detta är inget jag kan lova. Men har räknat lite granna nu och det lär landa runt dom pengarna om ni köper den från mig. Pris generellt sätt i butik lär nog ligga lite högre. Men fråga efter Benji på Backaplan så fixar ja det bara :)

En liten not bara, HiFi-Klubben ger tydligen ut 2000 timmar eller 2 års garanti på lampan. Detta är deras val och Optoma ligger inte bakom det. Generell garanti är 6 månader eller 1000 timmar. Det är alltså risk för att vi kommer köra på Optomas orginal garanti när det gäller detta.

Men ett pris på 5990-6495 skall nog absolut inte vara några problem att ordna. Med lite flyt kanske till och med ännu lägre. Men det är svårt att säga då dom inte lagt in några priser i mitt system än.

Projektorerna skall dock finnas här runt den 19/2. Jag tänker iallafall vänta eftersom det skiljer så mycket i pengar.

MVH Benji

Postad 08 februari 2008 - 16:29

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Jaha... då har man äntligen inspekterat skönheten :)

Tog med 5 discar för att prova

Alive (I princip bara i vit miljö, Helt ok för mig)

Star Wars 5 ( För att testa inledningstexten mot svart bakgrund, samt objekt som flyttar sig mot svart bakgrund)

Sagan Om Ringen (För att testa svärtan och bl a panoreringar)

Tog även med 2 live music skivor. Kommer garanterat att bli en nice upplevelse att se på konserter med denna och ett bra surround system :yes:

Jag märkte inte av regnbågar alls, men när jag vände huvudet snabbt åt höger, då såg jag regnbågar i ögonvrån. Men inte när jag tittade och rörde huvudet sakta åt sidled och upp/ner

Allt som allt väldigt nöjd av det jag fick demonstrerat med mina skivor. Man märkte klart att de äldre dvd skivorna. Där är det som ett slags kornigt filter på vissa filmer. Men när man sätter på en nyare rulle som Sagan om ringen, då är bilden i princip nästan glasklar

Då undrar man, om man tycker det är en sådan skillnad enbart på äldre dvd och nyare dvd. Kommer man då märka någon skillnad mellan nyare dvd'r och blueray??

Redigerat av Zeaed, 08 februari 2008 - 16:37.

Postad 08 februari 2008 - 17:37

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Utan att vara alltför pessimistisk tror jag att det är att lova för mycket när man pratar om ca 6000kr för den här apparaten. Jag menar, lampan kostar bara den halva summan. Sedan har jag inte på senare tid sett så värst revolutionerande priser på Elgiganten. Det är heller INTE stället jag vill gå till om min vara går sönder. Nä, jag tror nog den går ner någonstans kring 7500 pix när affärerna har börjat konkurrera sinsemellan.

Redigerat av snutstrut, 08 februari 2008 - 17:38.

Postad 08 februari 2008 - 17:44

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Då undrar man, om man tycker det är en sådan skillnad enbart på äldre dvd och nyare dvd. Kommer man då märka någon skillnad mellan nyare dvd'r och blueray??

Låt mig vara den första som kommer med ett rungande JAAAAA!!! Du kommer se en ENORM skillnad, jämför VHS med DVD... sen Jämför du DVD Med HD-DVD, BluRay... Du ser en King Kong stor skillnad...

Ett litet exempel fast kanske inte så bra egentligen.
Shrek 3. På DVD Utgåvan när dom är på balen (Precis i början) när dom går runt i dom tighta kungakläderna, På DVD'n kan du ana att dom har glitter i sina peruker, bara ana. På HD så ser du att det är små fyrkantiga glitter som sitter där och inte är så små egentligen. Sen kan du se ett helt annat djup på Shrek's träsktroll Väst, du ser fåror i den och den uppfattas som 3D, vilket det inte gör på DVD...

Shooter. I början med camokläderna, du kan alltså räkna fibrerna som kommer ur deras camoflage, och räkna snubbens skäggstubb (och hudporer :) )... kan du inte på dvd där du bara ser det mörka han har kletat på sig för camo effekten---

Bara små anmärkningar... finns många fler, har en uppsjö av HD filmer att ta exempel av...

EDIT: Som sagt, DVD är lika låst på sin upplösning (420p va?) som HD e med sin (1080p)...

Utan att vara alltför pessimistisk tror jag att det är att lova för mycket när man pratar om ca 6000kr för den här apparaten. Jag menar, lampan kostar bara den halva summan. Sedan har jag inte på senare tid sett så värst revolutionerande priser på Elgiganten. Det är heller INTE stället jag vill gå till om min vara går sönder. Nä, jag tror nog den går ner någonstans kring 7500 pix när affärerna har börjat konkurrera sinsemellan.

Akta dig för ElGiganten... säger du att du har en budget på 10.000kr för en tv pekar dom mot 52" Full HD för 35000kr.
Hände mig innan jag skaffade projjen, så dit går inte jag nå mer för att köpa min elektronik... föredrar nätet än provisionsdrivna försäljare...

Redigerat av Gucci, 08 februari 2008 - 17:48.

Postad 08 februari 2008 - 18:51

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Låt mig vara den första som kommer med ett rungande JAAAAA!!! Du kommer se en ENORM skillnad, jämför VHS med DVD... sen Jämför du DVD Med HD-DVD, BluRay... Du ser en King Kong stor skillnad...

Ett litet exempel fast kanske inte så bra egentligen.
Shrek 3. På DVD Utgåvan när dom är på balen (Precis i början) när dom går runt i dom tighta kungakläderna, På DVD'n kan du ana att dom har glitter i sina peruker, bara ana. På HD så ser du att det är små fyrkantiga glitter som sitter där och inte är så små egentligen. Sen kan du se ett helt annat djup på Shrek's träsktroll Väst, du ser fåror i den och den uppfattas som 3D, vilket det inte gör på DVD...

Shooter. I början med camokläderna, du kan alltså räkna fibrerna som kommer ur deras camoflage, och räkna snubbens skäggstubb (och hudporer :) )... kan du inte på dvd där du bara ser det mörka han har kletat på sig för camo effekten---

Bara små anmärkningar... finns många fler, har en uppsjö av HD filmer att ta exempel av...

EDIT: Som sagt, DVD är lika låst på sin upplösning (420p va?) som HD e med sin (1080p)...

Hehe

Man kommer väl göra likadant så småning om... Just nu klarar jag mig på DVD och av det jag såg med ex star wars 5 och sagan om ringen var helt acceptabelt :lol: Det är ingen ide att satsa på hd eller full hd så länge dom inte bestämmt sig för vilket märke samt 300 för en film? Knappast

Men om man kör en blueray film genom denna projje och en full hd projje

Skulle det vara gigantisk skillnad där då tro? Även om blueray blir bättre än vanlig dvd på denna trots nedskalning?

Postad 08 februari 2008 - 19:24

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Hehe

Man kommer väl göra likadant så småning om... Just nu klarar jag mig på DVD och av det jag såg med ex star wars 5 och sagan om ringen var helt acceptabelt :) Det är ingen ide att satsa på hd eller full hd så länge dom inte bestämmt sig för vilket märke samt 300 för en film? Knappast

Men om man kör en blueray film genom denna projje och en full hd projje

Skulle det vara gigantisk skillnad där då tro? Även om blueray blir bättre än vanlig dvd på denna trots nedskalning?

BlueRay har vunnit ... och ja dom e snuskigt dyra tycker jag.

Men din andra fråga är trixxig, för jag har faktiskt inte den blekaste... det största jag har sett var en 50" som visade skillnad mellan HD-Ready och Full-HD. Alltså en 720p tv och en 1080p i 50"... Jag såg 0 skillnad, men det sägs att genom tester så visar det att efter 60" så kan man se en MINIMAL skillnad mellan en Full-HD och en HD-Ready TV... Undra om det är samma när det gäller projector, men projectorer projicerar större bilder så man borde ju kunna se en skillnad, frågan är hur stor... och om den är värd dom pengarna som krävs för en Full-HD Projje, sett nån billig Optoma Full-HD men som sagt, den kostar ju nästan 3ggr mer än denna... så frågan är om man är villig att betala 3ggr mer för nått som kanske syns minimalt...

Jag tyckte att jag hellre väntar och kör med HD65 tills priserna går under 10k då kanske jag funderar på det igen...

Redigerat av Gucci, 08 februari 2008 - 19:25.

Postad 08 februari 2008 - 20:46

4Trax
  • 4Trax
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Det stämmer nog inte helt.
Har en gammal version av "Raiders of the lost ark" och den är knivskarp. Tror att det beror hur olika bolag komprimera sina DVD.
Tex som Braveheart som jag har som är betydligt nyare men inte ser så kul ut bildmässigt.

Postad 08 februari 2008 - 21:08

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0

Dvd har upplösningen (PAL) 720*576 eller (NTSC) 720*480, bara för att förtydliga.

Postad 08 februari 2008 - 21:56

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Vi kör HD65 på Lundamässan i helgen.

Idag gick den helt okalibrerad på en ReAct duk, imorgin bitti skall jag försöka hinna med att åtminstone ställa den till rätta med testskiva, så vi får till den lite bättre än idag. :)

Vi var klara med vår monter 03:30 i morse, åkte hem, sov 4 timmar, sedan upp igen. Lagom mör i knoppen och kroppen idag.
Och så Component Evenemang imorgon kväll! *pust!* B) :lol:

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 februari 2008 - 21:58.

Postad 08 februari 2008 - 22:18

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Vi kör HD65 på Lundamässan i helgen.

Idag gick den helt okalibrerad på en ReAct duk, imorgin bitti skall jag försöka hinna med att åtminstone ställa den till rätta med testskiva, så vi får till den lite bättre än idag. :)

Gött mos! Balsam i mina öron! (och ögon kanske?) :D

Postad 08 februari 2008 - 22:40

4Trax
  • 4Trax
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag har inte rört projektorn och det bara lyser fenomenal bild om den. Kollade iof de olika färdig inställningarnar men det var bra som det va.
Körde Avia testskiva men vad hjälper den? den sög.
Ska kolla the calibrator snart, se hur den ser ut.

Postad 09 februari 2008 - 07:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Körde Avia testskiva men vad hjälper den? den sög.
Ska kolla the calibrator snart, se hur den ser ut.

Satsa på DVE istället. :)

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Postad 09 februari 2008 - 11:31

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
DVE e grymmt prisvärt... men sen beror det ju på "vad" du kör det på. Har du en HD-DVD/BluRay och planerar att köra allt på den då kanske du bör titta åt DVE BluRay/HD-DVD...

Postad 09 februari 2008 - 15:26

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Jaha, då har man hunnit testa skönheten hemma ett tag. Måste säga jag är grymt nöjd så här långt. Kanonbild direkt out of the box. Det enda man behöver göra i princip är att ändra fokusen. Och möjligtvist ändra ljusstyrkan på lampan

Jag har inte monterat den vid taket ännu, utan jag kör den direkt på bordet som tillfällig lösning och det fungerar helt ok. Likaså även köra rakt mot vägg (har vit tapet)

Kör nu lite film så här mitt på dagen. Jag har ett rektangulärt rum, varav projjebilden riktas mot den ena kortsidan. På den andra kortsidan har jag 3 feta fönster på 3 meters bredd. Så jag får in mycket solljus och har söderläge c:a 10 timmar per dag. Ändå har jag bara vinklat persiennerna lite grann och draperierna halva fönstret ungefär samt kombination av gardiner så kan jag ändå mitt på dan ha relavit lite mörkbelagt men ändå bra och stark bild :D

Måste säga jag är verkligen imponerad av storleken jämfört med andra projektorer jag sett och framförallt dess föregångare optoma hd70 som verkar vara klumpig i jämförelse. Samt den låter knappt heller och väldigt tyst :D

Har ett avstånd på 3:5 cm och får c:a 190 cm bredd och 110 cm i höjd (Nån som vet vad det blir i tum?) Jag har även provat flytta den till c:a 5 m.m Då täcker jag nästan hela väggen på 3,5 bred och 2,4 i höjd :)

Mitt dilemma nu är duken. Vilket verkar vara en djungel även där :)

Visst kommer priset att sänkas så småningom, men den är prisvärd redan nu.

Redigerat av Zeaed, 09 februari 2008 - 15:29.

Postad 09 februari 2008 - 15:48

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Jag kollade senaste Lost episoden i 1080p nyss med frugan... det var läckert. Nu komm det sol in genom persiennerna men jag såg inte så jätte stor skillnad, men jag föredrar mörkare :)

Postad 10 februari 2008 - 13:40

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Tog 2 bilder med en kass kamera

Sagan om ringen i fullt dagsljus och lampa på för att få ett hum om hur ljusstark den är (blixten gjorde det lite för stark) Varför jag har en stol med är för att ni ska få en uppfattning av storleken, nånstans mellan 90-100" på 4 meter

http://img86.imagesh...e=optomati5.jpg

Samma scen fast nedsläckt (dock inte mörklagda fönster som är bakom)

http://img110.images...=optoma1oi7.jpg

Redigerat av Zeaed, 10 februari 2008 - 13:41.

Postad 10 februari 2008 - 15:49

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Bra intiativ Zeaed, även om bilden kanske inte gör sig rättvis ;)

Måste bara fråga vart alla köper sina HD65 någonstans? Finns ju inga som har den om man tittar prisjakt etc.

Postad 10 februari 2008 - 17:29

giggolon
  • giggolon
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
dom flesta köpte nog på hifi-klubben(när dom fanns på lager) får in dom på bl.a på hembiobutiken den 13:e http://www.hembiobut...p?pgrpnr=126300

Postad 10 februari 2008 - 17:45

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Jag la en beställning så fort jag såg att denna projector ägde och så fort Hifi Klubben fick in den. Så köpte jag en 5års försäkring oxo, just in case...

Och jag ångrar det inte en sekund, mitt bästa initiativ hittils...

Oh btw, frågade en snubbe om Lampan till denna, den kostar under 2000kr ;)

Postad 10 februari 2008 - 18:11

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Jag la en beställning så fort jag såg att denna projector ägde och så fort Hifi Klubben fick in den. Så köpte jag en 5års försäkring oxo, just in case...

Drulleförsäkring kan du ju ta på hemförsäkringen för en mycket mindre peng. Då kan du "råka" pajja vilka grejjer du vill. Men efter 3-5 år nått så minskar prylen i värde, tex 10%/år och man får ut mindre.

Redigerat av cs_gve, 10 februari 2008 - 18:12.

Postad 10 februari 2008 - 18:17

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Drulleförsäkring kan du ju ta på hemförsäkringen för en mycket mindre peng. Då kan du "råka" pajja vilka grejjer du vill. Men efter 3-5 år nått så minskar prylen i värde, tex 10%/år och man får ut mindre.

Jojo men vad ligger den summan + självrisken på? Lär nog skilja mellan försäkringsbolagen... så en fast summa på 950kr e inte så farligt för vad du får och vad det underlättar...

Det enda jag har drulleförsäkrat hemma är mitt 400L Akvarium ;) Skulle ju va mys ifall ungen fick tag på en hammare och bestämer sig för att leka lite ;)

edit: Stavning på mig :)

Redigerat av Gucci, 10 februari 2008 - 18:18.

Postad 10 februari 2008 - 18:37

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Det som är bra med en försäkring på 5 år är att man själv kan sälja den om 3 år med 2 års försäkring kvar

Och hemförsäkringen... täcker den lampan om den går sönder x antal ggr med då?

Redigerat av Zeaed, 10 februari 2008 - 18:41.

Postad 10 februari 2008 - 18:58

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0
Ni som har sett denna och D5-ligan (Z5, AX-100, TW-700), hur står den sig mot dem!?
Är det nån skillnad med regnbågar mot HD70?? Gillade bilden på den, men tyckte det var för mkt regnbågar..... Så den gick bort. ;)

Postad 10 februari 2008 - 21:47

t4hp0k4b01
  • t4hp0k4b01
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Bra intiativ Zeaed, även om bilden kanske inte gör sig rättvis ;)

Måste bara fråga vart alla köper sina HD65 någonstans? Finns ju inga som har den om man tittar prisjakt etc.

Jag fick sista i lagret på hembiobutiken. ;)

Postad 10 februari 2008 - 22:14

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Jag fick sista i lagret på hembiobutiken. :)

Grattis och Välkommen till HD65 Owners Club ;) ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.