Small and light, great handling, redesigned GUI, noise control, some useful features
What We Don't Like:
Some operational quirks, JPEG quality, limited ISO range, noisy mirror and kit lens AF
What Digital Camera
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - Canon EOS 450D *
Startad av
falken_007
, Jan 24 2008 10:00
669 svar till detta ämne
13 relaterade trådar
Postad 29 May 2008 - 11:38
What We Like:
Small and light, great handling, redesigned GUI, noise control, some useful features What We Don't Like: Some operational quirks, JPEG quality, limited ISO range, noisy mirror and kit lens AF What Digital Camera Postad 01 June 2008 - 23:02
Jag håller på att bli tokig av beslutsångest. Nu lutar det åt att jag köper 450D i Sverige ändå p.g.a. garanti. Är försäkring något man borde köpa till? Eller räcker hemförsäkringen? Någon som vet vilka butiker som erbjuder försäkring?
Postad 02 June 2008 - 19:10 Hemförsäkring borde räcka. Ibland finns det tilläggsförsäkringar typ Allrisk, drulleförsäkring och liknande. Det bästa rådet är väl att du helt enkelt kollar med ditt försäkringsbolag. Försäkringarna som butikerna erbjuder är ofta dyra och onödiga, eftersom hemförsäkringen täcker det mesta. Postad 02 June 2008 - 21:50
Hemförsäkring gäller inte om sakerna blir stulna i alla fall fick jag erfara... väska med 3 objektiv åt skogen, fick inte en krona
Man var tvungen att ha nåt extra. Postad 02 June 2008 - 22:39 F-n va trist! Innan du fick smak på "L" hoppas jag Postad 03 June 2008 - 08:26
Cyberphoto:
Se även testbilderna. Postad 04 June 2008 - 23:20
photoshop eller programmen som följer med kameran funkar ju bra.
http://www.adobe.com.../cameraraw.html Redigerat av Martin, 04 June 2008 - 23:21. Postad 06 June 2008 - 09:19
Tja!
Efter många många timmars läsning så har jag slagit till på en EOS 405D:) Har lagt upp några kort jag tog igår kväll(5/6-08) köpte kameran 5/6-08 Mvh Sohlio Postad 06 June 2008 - 11:33 Fick också min 450D igår! riktigt kul! Tycker allt snack om plastig/pyttegrepp var rätt överdrivet, gillar storleken på den iaf nu i början. Postad 09 June 2008 - 01:25
Jag fick den här i fördelsedagspresent av min flickvän nyss. Hon är bäst och jag kan knappt vänta med att testa den.
Postad 12 June 2008 - 23:07
Har äntligen fått min kamera från Kameraexperten. Snabb leverans och 3 års garanti, mycket bra. Mindre kul är dock att de sänkte priset med 450 kr samma dag som jag fick den.
Kameran då: Exceptionella bilder. Jag har aldrig tidigare sett en kamera som återger så mjuka men skarpa bilder i mörker, utan men även med blixt. Minus: Säkert något. Hittils inget, men jag ska återkomma när jag vet. En fråga till er alla dock. I de manuella lägena, vad är enklast att ändra och vad ger mest effekt för en amatör? Har suttit och klurat lite med bländare, slutartid, vitbalans, och allt vad det är. Tycker metering är roligast och gillar P-läget med Portrait-färger bäst. Ni andra? Postad 12 June 2008 - 23:20
Mitt hetaste tips är att alltid fotografera i raw och sen framkalla bilderna med photoshop-raw eller någon annan raw-hanterare istället för att köra jpg i kameran
Postad 13 June 2008 - 17:48
Det var det jag fruktade. Då blir det till att köpa en extern hårddisk. Eller att komprimera de efter behandlingen.
Finns det någon anledning att fota i hög upplösning om man inte ska beskära eller printa bilderna i A3? Eller blir det även sämre kvalitet om jag väljer S eller M men med hög kvalitet? Postad 13 June 2008 - 17:52
Fordelen ved raw er muligheden for at fx ændre farver / lys i lightroom/photoshop eller andet, og høj opløsning gør det lettere at beskære billedet så man får et bedre billede uden forstyrrende elementer
Postad 13 June 2008 - 19:07 Alltså så mycket plats tar det inte. 10.000 kort i raw ger ju ungefär en 100-140 GB .. ungefär något sånt jag är uppe i (och jag är inne på min tredje systemkamera Köp en sån här så har du plats så det räcker i många år: Och viktigast av allt, ta backuper med jämna mellanrum, jag bränner själv ner på dvds. Postad 13 June 2008 - 20:07
Tack för tipsen. Det tråkiga är ju dock att man inte kan ta med sig bilderna, jag kör bärbart. Eller hur funkar det att komprimera bilderna efter man har processerat raw-filerna? Postad 13 June 2008 - 20:11
Till det skulle nog satsa på att använda Adobe Lightroom, suveränt för "mass-hantering" av filer
Men nu blev det kanske lite Off-Topic i tråden Postad 13 June 2008 - 22:54
Enda RAW-fils hanteringen jag har gjort hittils är att tanka över dem från kamera till PC.
Det känns som om det viktigaste med raw-filen då är utförd...exponeringen. Sedan har jag använt det medföljande "Canon Photo Professional" mjukvaran för att jpeg konvertera de raw-bilder jag vill jobba mera med. Sedan fixar jag det mesta med att öppna "j-peggarna" i mitt gamla Photoshop 5. Finns säkert mycket bättre och snabbare metoder, men jag är bara en "noob" på detta här ännu. Till "hus-behovs" är jag hittils ganska så nöjd med resultatet utan några dyra extra-programvaror. Redigerat av Velodynamic, 13 June 2008 - 23:09. Postad 16 June 2008 - 19:33
Har nyligen införskaffat mig en 450D och är helnöjd. Det är min första systemkamera så jag upptäcker massor av nytt varje dag... och dessvärre är ju mina kunskaper inte de bästa än så länge. Jag har bestämt mig för att köpa till ett superzoom-objektiv, men vad ska man köpa? Det finns ju massor! Ett väldigt bra verkar ju vara Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC till Canon AF för 2850:-, samtidigt verkar ju Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro till Canon AF för 1095:- vara väldigt prisvärt. Frågan är ju dock hudan bildkvalitén är mellan olika objekiv, och märker man ens skillnad när man inte är professionell fotograf? Sen är ju frågan om man behöver bildstabilisering eller inte, men jag misstänker att det mer eller mindre är ett måste om man inte tänkt använda stativ? Och sen undrar jag hur exakt man räknar ut vilken zoom ett objektiv har, eftersom det i regel bara anges i millimeter...
Jag är en hobbyfotograf och tycker bara det är kul att fota, men det är klart att man vill ha bra bilder. Tänkte beställa ett objektiv redan imorgon, tisdag, så jag kanske kan få det med mig på semestern till helgen... Alla tips mottages tacksamt! Köper ogärna ett dyrare obejtiv än vad jag kommer ha nytta av. Postad 17 June 2008 - 21:01 Eller så köper du den här: Tänkte köpa den men den fanns inte i lager nånstans så jag köpte ett 70-300 för dubbelt så mycke istället Annnars om du tar sigman så tycker jag du ska ta med bildstabbilisering, jag skulle iallafall inte klara mig utan det utan stativ. Postad 17 June 2008 - 21:16
Canonobjektivet verkar helt klart intressant, men för mig så är sifferbeteckningarna rena grekiskan :\. Ungefär hur mycket går det att zooma med dem? Och vad står DC OS för? IS är ju bildstabilisering, så långt är jag med, men DC OS säger mig tyvärr ingenting. Postad 17 June 2008 - 23:01
OS = IS på sigmaspråk
längsta brännvidd / kortaste brännvidd = ggr zoom på point & shoot-språk. Observera att det är brännvidderna som är intressanta snarare än "zoomen" Postad 17 June 2008 - 23:43
Har också tittar runt efter ett nytt zoom. Kommer bli Canon 55-250 IS för min del om 2v. Verkar vara den bästa under 300:-
Postad 18 June 2008 - 06:58
OT:
Jag körde ett Sigma 70-300 APO Macro sen föll jag för ett Canon 70-200 4L IS, bildskillnaderna är som natt & dag. Ju mer påkostade glas verkar verkar stämma in på bildkvaliten. Postad 18 June 2008 - 09:57 Absolut är det så, nästan svårt att greppa innan man testat själv. Rekommenderar intresserade att kika hur det går till att tillverka ett fint Canon-objekitv, man förstår varför dom kostar: Canon Lens Production (Part 1) Canon Lens Production (Part 2) Canon Lens Production (Part 3) Min egen personliga lista vad som påverkar slutresultatet mest (jag säger inte att det är fakta). 1. Den som håller i kameran 2. Ljusförhållanden 3. Objektivet 4. Kamerahuset Postad 18 June 2008 - 10:17
En vettig lista som stämmer väl överens med vad som påverkar en bild Postad 24 June 2008 - 16:35
Jag funderar på att köpa en 450D som första systemkamera men är lite tveksam, visst verkar kameran bra men om man ska köpa till en blixt så blir det mycket pengar, billigaste blixten jag hittade låg på 1516 kr + moms och kameran Canon EOS 450D Digital SLR m/EF-S 18-55 IS, 12.2MP, 3" LCD kostar 5512 kr + moms, sen tillkommer minne och väska. Jag förmodar att det inte sitter någon enkel blixt på
I hur mörka förhållanden klarar man sig utan blixt? Kameran kommer väl främst att användas i dagsljus men för de få tillfällen som den används kvällstid så känns det surt att lägga 2000 kr på en blixt *snål* Postad 24 June 2008 - 16:45
Då ska du inte köpa en systemkamera för ett telezoom kommer du vilja ha snart iallafall. Vem har sagt att det är billigt att ha systemkamera. Kanske en kompaktkamera alt superzoom kanske är ett alternativ. Postad 24 June 2008 - 16:49
Inte mer än den inbyggda "pop-up"-blixten, nej. Lyser ca. 5-7,5 meter i autoläge eller ISO 400. Med ISO 1600 och IS-objektiv klarar man de flesta inomhusmiljöer utan blixt, men får istället något högre bildbrus i bilderna. Redigerat av Velodynamic, 24 June 2008 - 16:58. Postad 24 June 2008 - 17:00 Du får snabbt problem inomhus utan blixt. Men är du orolig att det kostar pengar med systemkamera, så är det nog inte rätt för dig. Det är många saker man "måste" köpa som gör att priset snabbt rusar iväg. Min kamera kostade under 3000:- med kitobjektiv, men jag har lagt nära 10000:- på kringutrustning. Ett par objektiv, en väska, blixt, minneskort, ett stativ, några filter m.m. Har även 2 andra objektiv på inköpslistan för ca 8000:-. Kanske även en bättre blixt (3500:-) m.m. Då håller jag mig fortfarande i budgetklassen på prylarna. Det tar aldriiiiig slut Postad 24 June 2008 - 17:04 Tyvärr är 50mm inte så användbart på APS-C format (1.5x) inomhus enligt mig. 25-35mm fungerar mycket bättre (och oftast dyrare). En blixt med omnibouncer/bouncer är den billigaste genvägen enligt mig. Postad 24 June 2008 - 17:09
Jo, fotografering är en dyr hobby. Det kan man utgå ifrån direkt.
Kamerasystemen är uppbyggda så att man skall "lockas" att handla på sig många prylar vare sig man tänkte det ifrån början eller inte. Det är därför det heter systemkamera. Postad 24 June 2008 - 17:47
Rigtigt glemte lige crop Som Walkir ganske rigtigt skrev bliver det dyrere, men man kunne også vælge et andet mærke af objektiver, som: Postad 28 June 2008 - 09:08
What I liked:
Very good photo quality (though not at default settings) Remarkably little noise Compact body by D-SLR standards (though it's not for everyone) Much improved kit lens features image stabilization Large 3-inch LCD with live view feature; histogram and composition grid available; frame can be enlarged by 5 or 10 times Dust reduction system Snappy performance in almost all areas; good continuous shooting mode Full manual controls, including lots of white balance options RAW format supported; good editing software included Remote capture software included; live view available in software Optional battery grip (that supports AA batteries, too) USB 2.0 High Speed support What I didn't care for: JPEGs are very soft at default settings (adjust in-camera sharpening or shoot RAW for best results) Small right hand grip; "plasticky" body Redeye Seemed to produce an abnormal number of out-of-focus shots Very slow contrast detect AF in live view mode; live view not available in auto/scene modes No built-in wireless flash support (most of competition supports this) On the expensive side The Digital Camera Resource Page testar Canon 450D. Redigerat av FEA, 28 June 2008 - 09:10. Postad 29 June 2008 - 20:06
Tänkte bara tipsa om att man kan få £50 cash back på EOS 450D om när man köper den på warehouseexpress. Är warehouseexpress ett bra ställe att handla på och om man skulle köpa från UK hur fungerar det med garantin?
/gf Postad 29 June 2008 - 20:51
Warehouseexpress er et godt sted at handle ja, og der er europa garanti på Canon's kameraer.
Postad 29 June 2008 - 22:52
Vad kostar frakten från Warehouseexpress?
Ser att den ligger mellan £7.95 and £35, men kanske har någon köpt en kamera därifrån och vet den exakta summan? Tackar på förhand. Postad 29 June 2008 - 23:23
Har set andre steder at de fleste får lov til at betale ca. £35 for fragt til Sverige.
Postad 01 July 2008 - 19:36
Vill bara bekräfta att frakten från warehouseexpress ligger på 35£ för en 450D till Sverige.
Lite dyrt men det blir ju i alla fall billigare än om man köper den i Sverige. Postad 11 July 2008 - 09:43
Hejsan!
Jag brukar fotografera lite på fritider, båda människor & naturbilder. Tänkte snart lägga en beställning på en Canon 450D, frågan är vad jag ska köpa till för tillbehör, finns det något du kan rekommendera? Jag funderar på att köpa: *Kameran *8gb Extreme III minneskort *Batterigrepp *Väska *fjärrutlösare *kamerarem Sen funderar jag på en blixt, finns det någon du kan rekommendera för mig som inte kostar allt för mycket? (max: 4000:-) En prisvärd blixt, och behöver man något extra till blixten? Tänkte också köpa till en "OmniBounce" till blixten. Mvh. Mathias Postad 11 July 2008 - 09:58 Kamerarem följer med, om det inte är någon special du ska ha. Och som blixt får du för 4.000:- Canons flaggskepp 580 EX II. Helt suverän pryl. Kostar från 3.300:- i tyskland. Känne du någon som ska till Usa finns den där från strax över 2.000:- Postad 11 July 2008 - 11:31 ´ Jag håller mig kall vad gäller blixt tills nya 430 EX II'an är släppt ute på marknaden. Skulle vilja se om den kan vara något att ha först... Har nyss köpt en Lowe-Pro kamerarem på Claes Ohlson p.g.a. att orginalremmen skaver en del mot bara nackskinnet. Utanpå t.ex. en jacka funkar orginalremmen kanonbra, men det är någonting med remmens kantsömmar som inte känns helt ok mot bar hud, så behåll gärna remmen på inköpslistan. En skarp optik förmodar jag att du redan tänkt på men glöm för all del inte minst ett extra batteri till vertikalgreppet, annars ser din lista mycket bra ut. (Mer lär ju dyka upp efterhand...) Redigerat av Velodynamic, 11 July 2008 - 11:32. Postad 11 July 2008 - 22:59
Okeej, då tackar jag för era svar Velodynamic & Martin
Visste inte att man fick med kameraremmen, då får jag testa hur jag trivs med den först. Ett extra batteri får jag också köpa. Sen så verkar "Canon SpeedLite 430EX II" intressant, lagom prisnivå för min plånbok Tack för alla svar! Postad 12 July 2008 - 01:04 Du får ta och jämföra 580exII och 430exII och se vad du tycker. Inom foto kan man aldrig få för mycket ljus, bara för lite Postad 12 July 2008 - 12:13
Hej!
Har nyss inköpt en Canon EOS 450, har tidigare en gammal EOS 600 med ett 70-210 Sigma zoom. Problemet är att det fungerar utmärkt iomhus men utomhus fungerar det inte alls. Det fokuserar som det ska men när man ska ta kortet så får man felmedelandet Err 1. Felaktig kommunikation med objektivet rengör objektivkontakterna.Stänger man av kameran och går inomhus och startar kameran igen så fungerar det! Någon som har en aning om vad det beror på, det vore synd att behöva kassera ett så bra objektiv. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |