Det är vanligare än det borde vara.
Postad 19 October 2015 - 17:31
Det är vanligare än det borde vara.
Postad 20 October 2015 - 12:44
Menyerna känns mycket bättre nu i och med uppdateringen, äntligen!
Kan dock varna er som uppgraderar att 1) det tar ett tag för den att slutföra samt 2) den kan vara lite seg dom nästföljande 2 gångerna man startar TVn, efter det går det mycket bättre!
Postad 20 October 2015 - 15:25
Är så jäkla sugen på 75 tummaren av 855C modellen. Men blir samtidigt sur över att Webhallen körde den för 23995 kr och höjde den med femtusen spänn en dag innan jag skulle lägga beställningen.
Någon insatt i branschen som vet om det kommer någon dipp av priset igen? ![]()
Postad 21 October 2015 - 11:34
Tja gott folk, har nu haft denna tv ca 3 månader och är mycket nöjd. 65W855C
Det jag har märkt däremot om jag stänger av bildförbättringsfunktioner tex dynamisk svärta (?) tror jag det är , då blir det svarta på bilden PIXLIG som faaaan... Det irriterar mig riktigt mycket. Och om jag slår på funktionen blir det bra MEN då märker man att ljuset i bilden ändras efter senerna i filmen, vilket anstränger ögonen och jag märker också att ljuset ändras hela tiden vilket är irriterande ![]()
någon som märkt samma fenomen?
Postad 22 October 2015 - 16:16
Jag har en 55x8505
Jag är så besviken på apparna man kan ladda hem, det är ju nästan bara barnspel och love calculators.
Finns det något sätt att komma åt en annan "app store" än den Opera Store jag har hittat?
Och läste någon som uppdaterat till Lollipop 5.1, hur ser jag vad jag har?
Tack på förhand.
Postad 24 October 2015 - 17:57
Hej.
Jag har en 55x8505
Jag är så besviken på apparna man kan ladda hem, det är ju nästan bara barnspel och love calculators.
Finns det något sätt att komma åt en annan "app store" än den Opera Store jag har hittat?
Och läste någon som uppdaterat till Lollipop 5.1, hur ser jag vad jag har?
Tack på förhand.
Du kan ladda ner alla appar som finns i .apk. Bara ladda ner på datorn och slicka över.
Nackdelen är att du inte kan styra de med fjärrkontrollen OM de är gjorda för mobil.
Då får du styra med mobilen/mus eller tvspelskontroll.
Postad 30 October 2015 - 13:28
Hej!
Jag är ägare till en Sony 55" X8505c sedan en vecka tillbaka. Har haft 3 Samsung tv´s varav alla blivit defekta på något sätt inom 2 år som tur är. Nu har jag klivit över till Sony camp istället.
Har en fråga angående panelen i denna tv, Vid vissa mörka scener och vid scener med mycket rött/brunt i bilden så tycker jag att färger och kontrast bleknar ut mot vänster och höger kant, ca 6-7 cm från ramen. Är det ett vanligt problem med VA paneler eller kan det vara ett mjukvarufel?
Jag jobbar med foto så jag upptäcker avvikelser ganska lätt. Sitter på en Eizo Coloredge hela dagarna och jobbar så kanske kan vara att man är extra känslig.
Har för mig att Sony köper sina VA paneler från AU optronics sedan några år tillbaka. Någon som är mer insatt och kan svara på hur deras paneler är kvalitetsmässigt?
Är det fel på endast mitt exemplar eller har någon annan upptäckt samma fenomen?
Postad 30 October 2015 - 14:05
Hej!
Jag är ägare till en Sony 55" X8505c sedan en vecka tillbaka. Har haft 3 Samsung tv´s varav alla blivit defekta på något sätt inom 2 år som tur är. Nu har jag klivit över till Sony camp istället.
Har en fråga angående panelen i denna tv, Vid vissa mörka scener och vid scener med mycket rött/brunt i bilden så tycker jag att färger och kontrast bleknar ut mot vänster och höger kant, ca 6-7 cm från ramen. Är det ett vanligt problem med VA paneler eller kan det vara ett mjukvarufel?
Jag jobbar med foto så jag upptäcker avvikelser ganska lätt. Sitter på en Eizo Coloredge hela dagarna och jobbar så kanske kan vara att man är extra känslig.
Har för mig att Sony köper sina VA paneler från AU optronics sedan några år tillbaka. Någon som är mer insatt och kan svara på hur deras paneler är kvalitetsmässigt?
Är det fel på endast mitt exemplar eller har någon annan upptäckt samma fenomen?
Jag har tyvärr börjat märka samma sak.
Tror dom i den gigantiska tråden i avsforums kallar det för "blooming"?
Jag stör mig enormt på detta nu
Finns tips i tråden hur man ska ställa in för att mimska detta.
Tycärr begränsas ju man då i möjliga inställningar
Postad 30 October 2015 - 14:38
Tack för ditt svar "whopp". Då är det inte bara jag som märker av det.
Blomning som du referar till dock är när en så kallad aura uppstår runt objekt i kontrastrika delar på bilden vid local dimmig. Det blir en blödning från bakbelysningen så att säga. Det är inte fallet här eftersom X8505 inte har någon local dimmig funktion.
Försökt googla runt vad just detta fenomen kan kallas men hittar inget.
Skulle uppskatta otroligt om du vill länka till tråden du läst om det där med inställningar som kan minimera det. Har fortf öppet köp på Tvn så går det inte att lösa så kanske den åker tillbaka till butiken.
Postad 31 October 2015 - 15:03
Tack för ditt svar "whopp". Då är det inte bara jag som märker av det.
Blomning som du referar till dock är när en så kallad aura uppstår runt objekt i kontrastrika delar på bilden vid local dimmig. Det blir en blödning från bakbelysningen så att säga. Det är inte fallet här eftersom X8505 inte har någon local dimmig funktion.
Försökt googla runt vad just detta fenomen kan kallas men hittar inget.
Skulle uppskatta otroligt om du vill länka till tråden du läst om det där med inställningar som kan minimera det. Har fortf öppet köp på Tvn så går det inte att lösa så kanske den åker tillbaka till butiken.
TJo!
Ursäkta begreppsförvirringen, jag har inte orkat läsa på så mycket som jag borde, främst pga att jag inom teknik-sfären för tillfället gått in i väggen på allt strul denna tvn gett mig.
http://www.avsforum....ml#post37945001
https://www.dropbox....gs-v5.xlsx?dl=0
Där har du länk till snubben som sammanställt folks settings.
Har inte testat alla, men det som ser bäst ut av det jag testat är "KtownHero" settings.
Kollar du till vänster precis där vid 5:40 in i filmen så ser du det jag har problem med, det blir typ som en "blå" kant på sidorna.
https://youtu.be/SuT6ZKr7s_M?t=340
Jag tror även det är detta som diskuteras friskt i tråden.
Redigerat av whopp, 31 October 2015 - 15:04.
Postad 31 October 2015 - 18:04
Haft 8505 i knapp vecka nu:
Om vi börjar med det positiva så är flytet i bilden, kontrasten och 4K bra. Chromecasten är fin också. Priset, 20' är överkomligt.
Svärtan är OK, och bildkvalitén i övrigt OK, även om den inte når upp till min 10 år gamla Pioneer plasma...
Tyvärr är det desto mer negativt.
- Android TV är ibland bra, men för det mesta buggigt. Hade en förhoppning om att köra Kodi, men den pallar inte ens 1080p ordentligt.
- Skumma artefakter, banding, clouding och allt man kan hitta på dyker upp i vissa lägen.
- Båda fjärrkontrollerna känns riktigt b, den lilla först oanvändbar, men efter ett tag knappt användbar.
Men värst är de ljusa fält som dyker upp längs sidorna. Det är inte alltid, men ändå så att man inte kan låta bli att titta efter dem hela tiden. Mycket irriterande. Jag hade just börjat titta vad jag skulle ha för TV istället när de plötsligt i princip försvann och det kändes bättre. Jag kan inte säga vad som triggar dem riktigt, men det känns som vid panoreringar i alla lägen. Men kanske har jag gjort inställningar som minimerar dem nu.
Lyckades fånga det på någon bild, men i klippet ovan är det extremt tydligt. För mig känns det inte riktigt som ljusgenomsläpp, snarare som att det är något i mjukvaran. Annars hade man väl sett det mer eller mindre hela tiden? Ärligt, Sony kan väl inte själva tycka det är OK?
I valet och kvalet nu om man ska lämna tillbaka...
Postad 31 October 2015 - 21:05
TJo!
Ursäkta begreppsförvirringen, jag har inte orkat läsa på så mycket som jag borde, främst pga att jag inom teknik-sfären för tillfället gått in i väggen på allt strul denna tvn gett mig.
http://www.avsforum....ml#post37945001
https://www.dropbox....gs-v5.xlsx?dl=0
Där har du länk till snubben som sammanställt folks settings.
Har inte testat alla, men det som ser bäst ut av det jag testat är "KtownHero" settings.
Kollar du till vänster precis där vid 5:40 in i filmen så ser du det jag har problem med, det blir typ som en "blå" kant på sidorna.
https://youtu.be/SuT6ZKr7s_M?t=340
Jag tror även det är detta som diskuteras friskt i tråden.
Tack för ditt engagemang i denna fråga!
Mina inställningar var ganska så identiska med Ktownhero´s. Ställde in min efter "Rtings" kalibrering samma dag jag fick den. Har dock hittat ett reglage som mildrar effekten ganska mycket men ändå inte till den graden att jag tycker det acceptabelt för en tv för nästan 15 papp. Drog ner "black level" från 50 till runt 46-47 beronde på hur mycket detlajer man kan offra i skuggorna. Det känns som en mjukvarubugg, som om den vill kompensera för något och lätta upp kontrast längs kanterna i vissa mörka scener. Så sjukt skumt!
Jag hade nu senast sista generationens Samsung 8 serie plasma så man var otroligt bortskämd med den jämna utformingen bildkvaliten tills för en månad sen då en hel rad pixlar bara dog och blev gröna. Då dom inte längre tillverkar plasma paneler så kunde dom inte byta ut den utan fick en kredit hos Media markt och nu sitter jag här och funderar om jag kanske ändå ska ge Samsung en sista chans och byta min X8505 mot en Samsung Js8005 eller 7005.
Postad 09 November 2015 - 19:23
Köpte en 55X8509c i fredags. Har Canal Digital kabel och Ci-modul i TV´n. Allt fungerar bra så långt. Men när jag trycker "Guide" på fjärren så byter TV´n kanal till kunskapskanalen (bakom guiden) när man sedan trycker på guide igen för att avsluta så kommer man tillbaka till kanalen man var på innan.. Sjukt störigt.. Sony säger att dom inte stödjer Canal Digital Kabel, pga. att Canal Digital inte har hört av sig med uppgifter till Sony.. På frågan om det kommer i senare uppdatering så menade han att det kanske kommer i "senare modeller"... Canal Digital säger att det inte borde ha med dom att göra..
Endast Comhem och Tele2 står med i listan när man ska söka efter digitala kabel-kanaler.
Är det här ett vanligt bekymmer med nya TV´s? Någon annan med samma problem?
Testade lite snabbt med Boxer Ci-modul och där fungerar guiden som den ska.
Postad 17 November 2015 - 11:55
Hej
Någon som vet hur man gör för att få ut DTS-ljud vi optisk o passthrough på Sonys tvapparater? Har försökt med allt jag kan komma på, men lyckas inte. Har Sony 65X8509C och köra Kodi på tvn o vill ha ut ljudet till en förstärkare. Dolby Digital är inga problem. Även om Sony inte stödjer DTS så borde man väl kunna skicka signalen vidare till en förstärkare?
Med vänlig hälsning
Tobias
Postad 17 November 2015 - 12:26
Hej
Någon som vet hur man gör för att få ut DTS-ljud vi optisk o passthrough på Sonys tvapparater? Har försökt med allt jag kan komma på, men lyckas inte. Har Sony 65X8509C och köra Kodi på tvn o vill ha ut ljudet till en förstärkare. Dolby Digital är inga problem. Även om Sony inte stödjer DTS så borde man väl kunna skicka signalen vidare till en förstärkare?
Med vänlig hälsning
Tobias
Det ska funka om du kör senaste versionen av android och sen går in och väljer fram advanced settnings i kodi och confar upp all passtrough där!
Själv gav jag upp och köpte en Apple tv 2015. Om ni inte har möjlighet att testa en, googla upp nån video när dom demar. Skillnaden i flyt i interface är så stor att det inte går att beskriva. Responsen i touch padden på ATV är instant, man kan swajpa runt hur fort som helst utan lagg och byte mellan appar går direkt...
Sony/AndroidTV spelar tyvärr inte i samma liga.
Postad 17 November 2015 - 20:33
Jag hade vissa saker som gjorde att jag tvekade att gå över från Samsung (jag hade en 6825) till denna 8507 men jag trodde att det måste funka så alltså gjorde jag det. Efter en och en halv vecka tycker jag så här:
Alla mina saker är kopplade via min Marantz 7005 som i sin tur går ut via en hdmi in i tv:n och det går även en optisk kabel till stereon, dessa kablar drog jag bara ur och kopplade in i Sonyn och det funkade utmärkt samt att jag numera styr ljudet med fjärren från tv:n.
Sedan var det dags för min satellit som har fyra parabolhuvuden och vad jag vill se på är då Thor (C-more) och Astra. Vad jag gjorde var att lägga in C-more på den primära platsen, men sedan hittade jag inte Astra, den fick helt enkelt ingen signal och med det inga kanaler. Men till slut efter lite läsande på nätet (jag ringde Sony support och pratade med en väldigt trevlig kille men han hävdade att de bara hade support på kanaler som var på Thor så kunde dom inte hjälpa till gällande Astra och tyska kanaler, väldigt märkligt men så var det) så löste jag det. Saken var den att första satelliten skulle man välja bort automatisk och istället välja Disecq A-D på någon av dessa fanns då Thor och när den sökningen var klar jag då sökte man på Astra och då gjorde man samma sak.
Så långt allt väl, MEN jag gjorde enligt vad jag trodde skolboken och lade Cmore på Primär först och sedan Astra på Allmän och därefter ägnade jag både en och två timmar att läggs de tyska kanalerna i för mig rätt ordning. Vad hände dagen efter? De flesta kanalerna var puts borta. Samma sak hände dagen efter och därefter igen med skillnaden att nu sorterade jag inte. Lösningen kom jag på efter ett par dagar.
Börja lägg in Thor på Allmän (den lägger in kanalerna samtidigt på Primär) och därefter ta Astra även den på Allmän, tydligen kolliderade allt genom att man hade dom på olika ställen, nu har jag dom på samma dvs båda på allmän (jag hoppas den som behöver, är intresserad och följer med i mitt nörd snack).
Och nu ligger Cmore kanalerna där dom skall ligga och alla de tyska plus några till har jag på 400 och mer.
Och att ha Astra på Sony tv:n är rätt kul för då får helt plötsligt den röda knappen en funktion, ARD/ZDF blir en media spelare och även andra kanaler har den funktionen om än i mindre omfattningen. Jag har hittat SES UHD kanalen som sänder i 3840x2160p, samt Insight UHD kanalen som också den sänder i 3840x2160p, det finns en kanal till med samma namn men när jag kollade så stod det 1080i på den.
Tilläggas kan att när jag lade in och ändrade kanalordningen på alla tyska kanalerna så verkade som jag påfrestade tv:n en del och då visade det sig att det är verkligen en data vi pratar om för den total låste sig ibland och när man då stängde av den så oj vad tid det tog innan ljudet stängde av sig och ibland fick man dra sladden och börja om helt. Gällande att läsa support sidorna på www.sony.se så kommer man in på den engelska och det är väl gott och väl det men om ni kan som jag lite lite tyska gå då in på https://community.so.../bd-p/tv_de_1_1 tyskarna verkar vara mer pålästa kan jag tycka än i det engelska forumet ivartfall gällande satelliter.
Ok, mer? Jag gillar att se på SVTPlay och den tycker jag är helt suverän på Sony:n. Jag är också världsmedborgare vilket gör med någon ändring att jag kan använda mig av NRKplay (och då se Nrk 1-3) och även YLE, RAI och ZDF play får du ner google butiken. Men jag saknar DR-Play och BBC-play varför finns inte dom på Sonys google butiken dom finns ju annars. Att ha Netflix på fjärren är inte dumt heller.
Ljudet? Jag vet inte den kör jag via stereon och när jag inte har gjort det så är det bra och absolut inget att klaga på.
Bilden visst är det viktigt men för mig var det viktigast att få igång det andra först så nu gäller det bilden och jag vet inte, någon som hjälper mig med inställningar och råd, det hade varit riktigt kul. Det här med att jag har HD-bild innebär det att tv:n trycker upp bilden och gör den så bra som den kan eller måste jag ha en viss inställning,
Ledsen att det blev lite långt....
Postad 17 November 2015 - 23:48
Alltså, jag får ljud via DTS men bara 2-kanilgt över kodi. Med dolby digital blir det 5.1, det retar mig lite faktiskt. Hade hoppats på att slippa en separat mediaspelare... Finns ingen nya mjukvara att ladda ned, har den senaste... Någon som testat kodi med dts o lyckats? Tycker tvn är ganska kvick annars efter sista uppdateringen, om den bara kunde skicka vidare dts så skulle jag klara mig utan en separat mediaspelare...
Mvh
Tobbe
Postad 18 November 2015 - 08:33
Hej igen
Alltså, jag får ljud via DTS men bara 2-kanilgt över kodi. Med dolby digital blir det 5.1, det retar mig lite faktiskt. Hade hoppats på att slippa en separat mediaspelare... Finns ingen nya mjukvara att ladda ned, har den senaste... Någon som testat kodi med dts o lyckats? Tycker tvn är ganska kvick annars efter sista uppdateringen, om den bara kunde skicka vidare dts så skulle jag klara mig utan en separat mediaspelare...
Mvh
Tobbe
DTS 5.1 funkar för mig från kodi.

Jag satt och slet mitt hår tills jag insåg att jag var tvungen att klicka i "visa avancerade settings" nånstans i Kodi.
Då dök det upp val som "passthrogh" och "DTS capable receiver".
Om du redan klickat i dessa så har jag tyvärr inga mer förslag.
Det verkar helt sjukt hur svårt tillverkarna har att få alla ljudformat att fungera.
Apple f*ckade även dom upp delvis med ATV-2015, den verkar ha problem med att automatiskt identifiera rätt ljudspår.
https://en.wikipedia.org/wiki/DTS_(sound_system)
Founded 1991.... Inget bleeding edge direkt...
Här finns sjukt mkt bra läsning om man bara orkar / har tid:
http://www.avsforum....wners-club.html
Postad 18 November 2015 - 08:44
Går det att få in Kodi på en 55x8505?
Och framförallt, SVT play??
I så fall, hur?
Postad 18 November 2015 - 11:50
En fråga som jag är nyfiken på, nu när jag har 3D, är det kul att se på och är det en bra upplevelse på tv:n? (8507). Tyvärr var det inga med och jag tänker inte köpa några för 500-600 kr, utan om jag hittar några för 200-250 kr då kan det vara värt det men om någon kan göra en liten recension så skulle det vara intressant.
Och sedan bildinställningarna, lite mörk bild tycker jag nog att det är, någon som har hittat den ultimata bilden? Råd och tips skulle vara snällt.
Postad 18 November 2015 - 17:34
Postad 18 November 2015 - 18:28
Whopp, har du laddat ned Kodi via play butiken i tvn, eller har du installerat det på annat sätt? Jag hittar inte vart man kan kryssa i avancerade inställningar... Kan välja passthrough men inte dts kompatibel förstärkare, det alternativet finns inte...
Kolla längst ner där det står expert
http://kodi.wiki/vie...m.debugging.png
Postad 18 November 2015 - 22:16
Är det laggfritt?
Kör via en IntelNUC i dag men är på jakt efter ny tv, och det står mellan en X850x eller Sammy JS8005.
Att KODI finns i Sonyn är ju stort +, men inte om det endast fungerar ok.
Postad 18 November 2015 - 23:22
Postad 19 November 2015 - 00:26
För mig har det aldrig funkat laggfritt,pc:n är det helt laggfrittHur fungerar KODI på X850x-apparaterna?
Är det laggfritt?
Kör via en IntelNUC i dag men är på jakt efter ny tv, och det står mellan en X850x eller Sammy JS8005.
Att KODI finns i Sonyn är ju stort +, men inte om det endast fungerar ok.
Kodi kan inte ändra refreshrate
Redigerat av Stefan S, 19 November 2015 - 00:27.
Postad 19 November 2015 - 07:43
Jag tycker att det fungerar bra, som Kodi på en PC, reagerar snabbt. Största filen jag kört är på 35 gig, det fungerade utan problem. Kör optiskt till en äldre reciever, vet ej hur det funkar med hdmi ut o dts HD...
För mig har det aldrig funkat laggfritt,pc:n är det helt laggfritt
Kodi kan inte ändra refreshrate
Tack så mycket för svaren, även om det blir lite tvetydigt
Är sjukt känslig mot lagg, så blir det denna TV så är det inte för KODIs skull, då får jag fortsätta köra med NUCen.
Postad 20 November 2015 - 11:29
Tack för att ni delar med er info.Haft 8505 i knapp vecka nu:
Om vi börjar med det positiva så är flytet i bilden, kontrasten och 4K bra. Chromecasten är fin också. Priset, 20' är överkomligt.
Svärtan är OK, och bildkvalitén i övrigt OK, även om den inte når upp till min 10 år gamla Pioneer plasma...
- Android TV är ibland bra, men för det mesta buggigt. Hade en förhoppning om att köra Kodi, men den pallar inte ens 1080p ordentligt.
- Skumma artefakter, banding, clouding och allt man kan hitta på dyker upp i vissa lägen.
- Båda fjärrkontrollerna känns riktigt b, den lilla först oanvändbar, men efter ett tag knappt användbar.
Men värst är de ljusa fält som dyker upp längs sidorna. Det är inte alltid, men ändå så att man inte kan låta bli att titta efter dem hela tiden. Mycket irriterande. Jag hade just börjat titta vad jag skulle ha för TV istället när de plötsligt i princip försvann och det kändes bättre. Jag kan inte säga vad som triggar dem riktigt, men det känns som vid panoreringar i alla lägen. Men kanske har jag gjort inställningar som minimerar dem nu.
Lyckades fånga det på någon bild, men i klippet ovan är det extremt tydligt. För mig känns det inte riktigt som ljusgenomsläpp, snarare som att det är något i mjukvaran. Annars hade man väl sett det mer eller mindre hela tiden? Ärligt, Sony kan väl inte själva tycka det är OK?
Jag var riktigt sugen på att köpa 8509:an men nu börjar jag ändra mig. Följer detta problem med måndags exemplar eller har hela 8xxx serien detta problem?Menar denna tv måste ju ha sålts i ett
Xxx antal och det måste väl vara mer än 3-4 personer som klagat i så fall tycker man.
Redigerat av Unregistered76cc6905, 20 November 2015 - 11:30.
Postad 20 November 2015 - 12:27
Blev lite nervös när jag läste inläggen ovan. Är det något som kommer efter en tids användning? Jag har haft problem med 8509:an vid ett tillfälle, det hackade när man spelade upp film via kodi, tänkte först att den inte fixade 1080p. Sedan såg jag att det hackade i hemmenyn också. Så jag stängde av tvn o drog ur sladden, sedan lät jag tvn bota upp helt innan jag gjorde något. Sedan dess har allt fungerat, märker inget lagg alls via kodi. Några ljusa fält har jag inte sett heller. Hoppas att Det inte är något som kommer med tiden, för jag är riktigt nöjd med tvn...
Postad 20 November 2015 - 16:48
Har haft tvn i drygt en månad nu och besvären jag hade i början med ljusa kontrastlösa kanter har nu försvunnit. Det känns som om den behövde lite tid att köra in sig. Dock som jag nämnt innan så hjälper det väldigt mycket att sänka black level 2-3 snäpp från 50 till runt 47.
Jag var inne på att byta mot en JS8005a men nu tänker jag behålla den och bara vara glad att jag fått ett fint exemplar utan någon som helst clouding eller liknande. Svart är verkligen svart, nästan bättre än min tidigare plasma "Samsung PS E6505"
Postad 20 November 2015 - 21:17
En fråga angående Kodi på denna tv:n jo jag kör sonos högtalare som bara klarar av Dolby Digital 5.1 och min minix mediaspelare kan koda om DTS ljudet till dd5.1 klarar Tv:n detta?
Postad 23 November 2015 - 10:48

Då jag ser väldigt mycket på sport och fotboll så är det helt oacceptabelt för mig. Trodde verkligen inte att en tv för 20 kkr skulle ha så mycket problem. Har tidigare enbart köpt billiga Panasonicplasmor till mig själv och mina släktingar och har inte haft ett enda fel på någon av dem.
Redigerat av pattenboy, 23 November 2015 - 10:51.
Postad 23 November 2015 - 12:23
Köpte nyligen en KD-65X8505C ifrån NetOnNet. Generellt är bilden mycket bra och färger, kontrast etc är suveränt och jag upplever aldrig någon "såpoperaeffekt".Android TV:n är sisådär men Netflix, castning, tuben fungerar iallafall bra. Körde även Kodi ett tag men det är något som inte stämmer där då det aldrig blir något riktigt juste flyt i filmerna gentemot när jag kör Kodi externt med min NUC DN2820FYKH. Dessutom så har TV:n en förmåga att krascha om man styr för mycket med nedladdade program så jag slutade ganska snart att nyttja den delen. Förhoppningsvis kommer det bli stabilare framöver med ny uppdatering.Dock tror jag snart att jag ger upp denna modell och lämnar tillbaka den på öppet köp. Anledningen är vertical bandning, ljusläckage och DSE. Nu är jag enbart inne på min andra TV men 2 av 2 med stora problem inger inget förtroende för kvalitetskontrollen hos Sony på denna produkt. Jag får ge en eloge till Sony support som kom ut och plockade ned TV:n från väggen och monterade upp den nya. Dessvärre var exemplar två inte speciellt mycket bättre.Så här illa var första exemplaret.Andra exemplaret led inte lika mycket av vertical banding........men desto mer av DSE
Då jag ser väldigt mycket på sport och fotboll så är det helt oacceptabelt för mig. Trodde verkligen inte att en tv för 20 kkr skulle ha så mycket problem. Har tidigare enbart köpt billiga Panasonicplasmor till mig själv och mina släktingar och har inte haft ett enda fel på någon av dem.
Oh herregud, jag som tyckte jag hade banding. Galet! Ja det där hade jag också skickat tillbaka med en gång! Tur jag inte köpte Sony, det är skandal va dåligt LED tekniken är just nu...........Fattar inte hur folk kan köpa dessa TV apparater och vara nöjda.
Postad 23 November 2015 - 12:35
Oh herregud, jag som tyckte jag hade banding. Galet! Ja det där hade jag också skickat tillbaka med en gång! Tur jag inte köpte Sony, det är skandal va dåligt LED tekniken är just nu...........Fattar inte hur folk kan köpa dessa TV apparater och vara nöjda.
Utveckla gärna ditt "va dåligt (antar du menar dålig) LED tekniken är just nu"
Alla lcd tv med led belysning är dåliga eller vad?
/Fredrik
Postad 23 November 2015 - 13:05
Vi är inte nöjda, men jag har lagt över 20 timmar på stt felsöka problem med Android tv och ljuddelay problem.Oh herregud, jag som tyckte jag hade banding. Galet! Ja det där hade jag också skickat tillbaka med en gång! Tur jag inte köpte Sony, det är skandal va dåligt LED tekniken är just nu...........Fattar inte hur folk kan köpa dessa TV apparater och vara nöjda.
Är helt slutkörd av att läsa på nätet, prata med kundtjänst och sitta och testa/felsöka.
Har liknande banding och glow-peoblem, ska kontakta kundtjänst så snart kag bara orkar köra ett "ryck" igen..
Men antar att man måste vara hemma dagtid för att få tvn utbytt? Mer tid och pengar in i ett projekt som redan kostat multum.
Pattenboy: hur gjorde du för att få tvn utbytt? Mailade bilder till supporten?
Redigerat av whopp, 23 November 2015 - 13:27.
Postad 23 November 2015 - 15:09
Utveckla gärna ditt "va dåligt (antar du menar dålig) LED tekniken är just nu"
Alla lcd tv med led belysning är dåliga eller vad?
/Fredrik
Japp, smög med ett litet "T" där av misstag. Jag har nu haft hemma 2 x Panasonic 680B 55 tummare, 1 x Samsung JU7005 55tum och 1 x Samsung JS8005. ALLA dessa har haft banding, dirty screen och clouding. LED är värdelöst när det gäller att få en jämn och fin bild. Jag är färdig med skiten nu, får se vad nästa steg blir. Jag kan leva med lite clouding, men banding är ju ett skämt på tv apparater för 15-20k
Mvh J
Redigerat av Jaxione, 23 November 2015 - 15:23.
Postad 23 November 2015 - 17:12
Pattenboy: hur gjorde du för att få tvn utbytt? Mailade bilder till supporten?
Japp. Jag kontaktade dem via supporten på sony.se och de bad om bilder så jag skickade över ett gäng. Har inte fått något svar angående TV nummer två än dock.
Bör nämna att jag hade en KD-55X8505C hemma några dagar innan frugan (!) tyckte vi lika gärna kunde köpa en 65:a när vi ändå la så mycket pengar på en TV. På 55:an upplevde jag faktiskt inte några problem utan tyckte det var kalasbild. Kanske berodde det på att nyhetens behag gjorde att jag inte granskade den ordentlig? Iallafall så var min första misstanke att bakbelysning (65:an) kontra kantbelysning (55:an) kunde påverka detta men enligt supporten så har dessa fel (egenskaper?) enbart med panelen att göra.
Postad 24 November 2015 - 08:41
Hmm är i köp tankar själv men som ni skriver vet jag inte om jag hoppar köp! Eller så får man köpa på typ elgiganten och får man ett exemplar som är kasst så får man lämna tillbaka.
Postad 24 November 2015 - 14:29
Jag kör en kombo av inställningar från bl.a. Avs och flatpanels. Det enda jag ändrat radikalt är black lvl nivån, 50 var alldeles för högt när jag kollade med olika testpatterns. Så nu kör jag på 37 och bilden är jävligt crisp! Förstår inte riktigt att alla verkar köra på nivå 50 på black lvl, på min skärm är bilden alldeles för ljus och grådassig på nivå 50. Är det min skärm det är fel på? Eller kan det bero på min Yamaha rx-v779 som matar tv:n med bild från htpc, ps3 och appletv? Jag processar inte bilden i yamahan:s bildväxlare utan den är inställd på att bara skicka vidare signalerna.
Hur gör ni andra som har htpc kopplad till den, kör ni 4k upplösning på datorn? Eller 1080p och låter tv:n skala upp bilden? Jag upplever att bilden på filmer via kodi blir bättre om tv:n sköter uppskalningen.
Jag ser också dessa ljusa fält längst ut på kanterna av bilden, de kommer bara ibland o det är svårt att fastställa vad som triggar igång det. Men upplever det som det blir mindre o mindre för varje dag som går.
Måste passa på att hylla detta forumet när jag ändå vädrar lite tankar o funderingar. Grymt bra att man kan byta åsikter och tankar med likasinnade
Postad 24 November 2015 - 15:33
Haft 8505 i knapp vecka nu:
Men värst är de ljusa fält som dyker upp längs sidorna. Det är inte alltid, men ändå så att man inte kan låta bli att titta efter dem hela tiden. Mycket irriterande. Jag hade just börjat titta vad jag skulle ha för TV istället när de plötsligt i princip försvann och det kändes bättre. Jag kan inte säga vad som triggar dem riktigt, men det känns som vid panoreringar i alla lägen. Men kanske har jag gjort inställningar som minimerar dem nu.Lyckades fånga det på någon bild, men i klippet ovan är det extremt tydligt. För mig känns det inte riktigt som ljusgenomsläpp, snarare som att det är något i mjukvaran. Annars hade man väl sett det mer eller mindre hela tiden? Ärligt, Sony kan väl inte själva tycka det är OK?
Det blev att jag lämnade tillbaka... Funderade lite på Samsung 7005 till 18' istället, men lugnar mig nog lite. Ska försöka spalta lite som kan vara till hjälp för er andra. Det jag bytte upp mig från (eller ner, beroende på hur man ser det) var Pioneer LX5090 50" plasma.
+ 4K
+ Android
+ OK Svärta
+ Inbyggd cast
+ Netflix
- Vertical Banding (se #334 lite bättre än pattenboys första ex)
- DSE - Dirty Screen Effect, rejält! (se #334 ungefär som pattenboys andra ex)
- Mörka hörn ( se #284 whopp)
- Ljusa/ blå fält längs sidorna (https://www.youtube....=youtu.be&t=340 OBS! Klippet tar egentligen upp ett annat problem med Autokontrast som gör att det blinkar, det går dock att fixa till)
- Buggigt Android
- För klen för att köra Kodi
- Guiden fick jag inte att funka, den hängde sig och var extremt seg
- Fjärrkontrollerna
- Fick inte igång ARC heller, men det kan ha med min receiver att göra.
En del av problemen hade kanske gått att avhjälpa med en ny skärm, och andra hade man kunnat leva med. Men sammantaget tycker jag att en produkt jag betalar 20 000 för ska vara av högre kvalitet och erbjuda ett närmast problemfritt ägande. Därmed inte sagt att denna är sämre än konkurrenterna. Tyvärr känns det som att vi hamnat i ett hamsterhjul med produkter som trots prisklassen inte håller särskilt hög kvalitet.
Hade Samsungs JS8005 S-UHD funnits i flat 65" hade den kunnat vara ett alternativ, annars återstår för min del just nu att invänta betydligt lägre priser med uppdaterade mjukvaror på befintliga modeller eller att invänta 2016-modellerna. Och naturligtvis, på lite längre sikt, OLED.
Lycka till!
Postad 24 November 2015 - 16:59
Byter tv vart 5:e år och det verkar som Alltid är det fel tillfälle att köpa.2015 nu och det är t.om värre nu än när man köpte tjock tv på 90 talet.Då var det inte lika mycket strul med bild kvaliten.
Bästa egentligen vore att slänga ut all elektronik ur huset och sitta tillsammans på golvet i vardagsrummet och sjunga ko-ban-jaa.
Postad 24 November 2015 - 17:41
Nu är man ännu mer kluven på vad man ska köpa.
Byter tv vart 5:e år och det verkar som Alltid är det fel tillfälle att köpa.2015 nu och det är t.om värre nu än när man köpte tjock tv på 90 talet.Då var det inte lika mycket strul med bild kvaliten.
Bästa egentligen vore att slänga ut all elektronik ur huset och sitta tillsammans på golvet i vardagsrummet och sjunga ko-ban-jaa.
Tror att man generellt "letar" fel nu. Man läser nånstans nån som fått ett måndagsex och då börjar man söka fel i sin egen produkt. Tänk vad många som inte har problem med sina produkter, de sitter hemma o njuter av kanonbild istället för att skriva här hur besviken man är
Jag är jäkligt nöjd med min 65X8505c! Inget clouding eller banding, inte ens om jag försöker provocera fram det! Det enda jag kan anmärka på är dessa ljusa/blåa fält längs ute på kanterna, men det är inte så ofta de förekommer. Nu har Elgiganten där jag köpte den öppet köp till slutet på januari, så det är gott om tid att köra in den och eventuellt byta om några fel uppkommer.
Tror tyvärr inte den perfekta tv:n finns! Det finns alltid nåt att anmärka på..
Postad 24 November 2015 - 18:15
När man hör om alla dessa "fel" på dagens TV-apparater så är man jäkligt glad över att äga en VT60!
Postad 24 November 2015 - 18:24
När man hör om alla dessa "fel" på dagens TV-apparater så är man jäkligt glad över att äga en VT60!
Töntigt inlägg, letar man efter fel på som du skriver"dagens TV-apparater" så är det en risk att man till slut kommer hitta ngt.
Men du är inte medveten om plasma brus, spökbilder, värmeutveckling? Leta lite fel på din VT60 så lär du hitta ngt.
/Fredrik
Postad 24 November 2015 - 19:06
Töntigt inlägg, letar man efter fel på som du skriver"dagens TV-apparater" så är det en risk att man till slut kommer hitta ngt.
Men du är inte medveten om plasma brus, spökbilder, värmeutveckling? Leta lite fel på din VT60 så lär du hitta ngt.
/Fredrik
Töntigt inlägg? Varför det?
Postad 24 November 2015 - 19:46
Tror att man generellt "letar" fel nu. Man läser nånstans nån som fått ett måndagsex och då börjar man söka fel i sin egen produkt. Tänk vad många som inte har problem med sina produkter, de sitter hemma o njuter av kanonbild istället för att skriva här hur besviken man är
Jag är jäkligt nöjd med min 65X8505c! Inget clouding eller banding, inte ens om jag försöker provocera fram det! Det enda jag kan anmärka på är dessa ljusa/blåa fält längs ute på kanterna, men det är inte så ofta de förekommer. Nu har Elgiganten där jag köpte den öppet köp till slutet på januari, så det är gott om tid att köra in den och eventuellt byta om några fel uppkommer.
Tror tyvärr inte den perfekta tv:n finns! Det finns alltid nåt att anmärka på..
Då har man bara olika tröskel...
Jag har lättare banding, bara i extremt vita scener den syns.
Blåa fält även som dig ibland...
Men jag anser att båda dess problem är helt oacceptabla på en apparat som lanserades med ett pris på 30´000. Till er som köpt den för 20 är det väl bara att gratulera, men fortfarande två problem som gör att det hugger till i hjärtat varje gång man märker av dom.
Och nått måndagsex är det knappast tal om, finns ju folk på avforums som bytt 4 ggr med samma problem...
Snubben i filmen som både jag och nån annan länkat gav ju sig även ut i affärer och testade och hitta samma problem på demoexen där.
Sist men inte minst så är ju tvn så jävulskt slö att jag blev tvungen att köpa en Apple tv för att få en bra upplevelse, men inte ens det har löst mina problem helt, då menyerna laggar så uta ****.
Från att jag t ex trycker på 'input source' knappen så är det typ 2 sec innan menyn ens visas, då har man hunnit bli så frustrerad att man redan tryckt 2ggr till och menyvalen flyger förbi.
Guiden tar det väl en 5-6 Sec att få upp.
Menyn för att välja favoriter eller byta till en app (Discover) är även den så jäkla laggig att det är ett skämt.
Det jag mörkt hjälper är att rycka sladden, antar att det är nån form av minnesläcka dom har, så jag har satt en timer som botar om tvn varje natt.
Sen har jag även kvar buggen som gör att tvn ibland får för sig att starta alla mina HDMI-Link enheter, så ibland kommer man hem oxå är stärkaren + Apple tvn igång....
Postad 24 November 2015 - 20:58
Då har man bara olika tröskel...
Jag har lättare banding, bara i extremt vita scener den syns.
Blåa fält även som dig ibland...
Men jag anser att båda dess problem är helt oacceptabla på en apparat som lanserades med ett pris på 30´000. Till er som köpt den för 20 är det väl bara att gratulera, men fortfarande två problem som gör att det hugger till i hjärtat varje gång man märker av dom.
Och nått måndagsex är det knappast tal om, finns ju folk på avforums som bytt 4 ggr med samma problem...
Snubben i filmen som både jag och nån annan länkat gav ju sig även ut i affärer och testade och hitta samma problem på demoexen där.
Sist men inte minst så är ju tvn så jävulskt slö att jag blev tvungen att köpa en Apple tv för att få en bra upplevelse, men inte ens det har löst mina problem helt, då menyerna laggar så uta ****.
Från att jag t ex trycker på 'input source' knappen så är det typ 2 sec innan menyn ens visas, då har man hunnit bli så frustrerad att man redan tryckt 2ggr till och menyvalen flyger förbi.
Guiden tar det väl en 5-6 Sec att få upp.
Menyn för att välja favoriter eller byta till en app (Discover) är även den så jäkla laggig att det är ett skämt.
Det jag mörkt hjälper är att rycka sladden, antar att det är nån form av minnesläcka dom har, så jag har satt en timer som botar om tvn varje natt.
Sen har jag även kvar buggen som gör att tvn ibland får för sig att starta alla mina HDMI-Link enheter, så ibland kommer man hem oxå är stärkaren + Apple tvn igång....
Jag visste om problemen med android som operativsystem, men eftersom jag kör htpc samt appletv så bryr jag mig inte. Men jag håller helt klart med om att det är oacceptabelt att det är så dåligt..
Vilken 65 tums tv ska man satsa på som levererar bättre bild i 20-25k prisnivå? Jag lyckades inte komma fram till nån iaf. Det verkar som att alla har några fel var
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Kan jag inte se på digital-tv med min sony? Eller fattar jag bara inte hur?
100 filmer
42 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?