Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - Panasonic TH-PW7

1064 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TH-37PW7 (TV) 0 (0) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PW7 (TV) 0 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 21 December 2004 - 16:33

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Kan man köra ut WMHD-klippen (eller filmerna) i vilken frekvens som helst? Jag tänker på DVI-kortet till PW7 som inte kan ta emot 720p/50Hz och 1080i/50Hz utan bara 720p/60Hz och 1080i/60Hz. Kan man alltså ta HD-filmerna på datorn och spela upp dem i 720p/60Hz resp 1080i/60Hz, eller är de i 50 Hz och måste skalas upp till 60Hz (med ryckighet i bilden som följd)? Jag har inte fått ihop detta ännu riktigt...

jag kör ALLT i 60hz till plasman.
det skumma är att om jag ställer in 50hz för PAL då rycker det märkbart.
om nu inte NSen har nån matrix omvandlare för PAL till 60hz så borde PW7an funka på samma sätt.
jag är dock ingen expert på området PAL/NTSC - 50hz/60hz utan jag kan bara konstatera att Plasman inte tar 50hz utan ryck i bilden som följd.

Edit : kom på en grej till
jag kör nästan allt material DVD/HDTV i 1080i,alltså kör jag bara med 30hz interlaced,men det borde bli 60hz va :)?

Tips : kör allt material i 1080i till plasman( även HDTV 720p /DVD PAL/NTSC) så slipper ni problem med bilden.
det kan dock vara lite svårt att se texten i 1920*1080 så det smidigaste är att fixa tumbnails till alla filmer osv.

Redigerat av Unregistered1008, 21 December 2004 - 16:46.

Postad 21 December 2004 - 16:50

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Patrik G, du som kört en massa WMHD: Kan man köra ut WMHD-klippen (eller filmerna) i vilken frekvens som helst? Jag tänker på DVI-kortet till PW7 som inte kan ta emot 720p/50Hz och 1080i/50Hz utan bara 720p/60Hz och 1080i/60Hz. Kan man alltså ta HD-filmerna på datorn och spela upp dem i 720p/60Hz resp 1080i/60Hz, eller är de i 50 Hz och måste skalas upp till 60Hz (med ryckighet i bilden som följd)? Jag har inte fått ihop detta ännu riktigt...

Koppla in datorn till skärmen via DVI, justera sedan bildinställningarna så att du får bild. Bäst bild får du om du lyckas mata ut 852x480 och justerar in det med positionsinställningarna på plasman så att pixlarna matchas 1:1. Sen är det bara att spela upp vad du vill. Det är egentligen precis som att använda vilken monitor som helst, och man behöver aldrig bekymra sig med att ändra frekvens för att spela upp video i normala fall, eller hur? T ex så är de flesta LCD-skärmar för datorbruk låsta till 60Hz, men det är ingen som har problem med det.

Det kan dock uppstå ryckighet om man spelar upp 50Hz-material i 60Hz, eftersom det då måste infogas bildrutor.

Icke att förväxlas med skalning, som innebär att man förstorar eller förminskar bildrutor för att anpassa dem till en annan upplösning.

Postad 21 December 2004 - 16:54

Björnerik
  • Björnerik
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Det kan dock uppstå ryckighet om man spelar upp 50Hz-material i 60Hz, eftersom det då måste infogas bildrutor

Vad är 50Hz-material då? DVD-skiva i PAL vet jag, men ett videoklipp på datorn har ingen defnierad frekvens väl?

Postad 21 December 2004 - 16:57

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

jag kör ALLT i 60hz till plasman.
det skumma är att om jag ställer in 50hz för PAL då rycker det märkbart.
om nu inte NSen har nån matrix omvandlare för PAL till 60hz så borde PW7an funka på samma sätt.

Det tyder på att NSen kör med 60Hz internt oavsett vad du skickar för signaler till den. När den får PAL-signaler konverterar den dessa till 60Hz = ryckighet.

PW7an gör inte så.

Postad 21 December 2004 - 17:07

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Bäst bild får du om du lyckas mata ut 852x480 och justerar in det med positionsinställningarna på plasman så att pixlarna matchas 1:1.

det är möjligt men NSen tar inte den upplösningen,jag har provat.
PW7an kanske tar 852*480?

som sagt testa och kör allt material i 1080i 60hz(30hz interlaced) först och se hur det funkar.
sen kan man ju börja trixa med inställningar om man tycker,men det är rätt smidigt att bara dra igång samma upplösning och hz utan att hålla på och skifta fram och tillbaks för olika filmer.

Det kan dock uppstå ryckighet om man spelar upp 50Hz-material i 60Hz, eftersom det då måste infogas bildrutor

det är väl där 3:2 pulldown kommer in i bilden? eller är jag ute och cyklar :)

lite info här
http://www.pcper.com...102&type=expert

Redigerat av Unregistered1008, 21 December 2004 - 17:15.

Postad 21 December 2004 - 17:16

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Vad är 50Hz-material då? DVD-skiva i PAL vet jag, men ett videoklipp på datorn har ingen defnierad frekvens väl?

Liksom allt annat filmmaterial är videoklipp inspelade med en viss frekvens, dvs ett visst antal bildrutor per sekund.

Törs inte säga vad dina videoklipp på datorn har för frekvens, men normala biofilmer är inspelade med 24 bildrutor i sekunden. I PAL konverteras dessa till 25 bildrutor/sekund i interlace, så en film går alltså något snabbare men i gengäld utan ryckighet. Progressivt 50Hz så innebär detta 50 bildrutor per sekund, dvs varje bildruta upprepas 2 gånger. Ska man köra samma material i 60Hz progressivt så innebär det 60 bildrutor/sekund, och det går inte att konvertera 24 bildrutor/sekund till 60 bildrutor/sekund utan att vissa bildrutor visas fler gånger än andra = ryckighet.

Postad 21 December 2004 - 19:37

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

det är möjligt men NSen tar inte den upplösningen,jag har provat.
PW7an kanske tar 852*480?

PW7an tar 852x480, både analogt och via DVI. Samma sak gäller 1024x768 respektive 1366x768 på modellerna med högre upplösning. Analogt är det inga problem att köra i 50Hz, men DVI-kortet suger och har bara riktigt stöd för 60Hz.

det är väl där 3:2 pulldown kommer in i bilden? eller är jag ute och cyklar :)

Det stämmer bra. :)

Förenklat så är det en metod för att lägga till 6 bildrutor/sekund till filmmaterial så att man får 30 bilder/sekund, anpassat till NTSC-standardens 60Hz. Det skapas då en kadens där en bildruta visas tre gånger i följd, sen visas nästa två gånger i följd, sen nästa tre gånger, sen nästa två gånger osv.

Motsvarigheten för PAL är inte helt oväntat 2:2 pulldown.

När det står att t ex en scaler/deinterlacer har stöd för 3:2 pulldown så brukar man mena att den klarar av att detektera 3:2-kadensen i film och återskapa ursprungsmaterialet.

Postad 21 December 2004 - 20:47

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0
Tja

Beställde plasman idag från Fyndbörsen och samtidigt frågade om tillhörande tunern PU600.
Den har inte komponent ingång, och fick veta att DVI instickkortet är på väg in också.
Det blir svårare med HDMI, där var dem tveksamma oma det kommer att finnas.
Komponet kortet kommer att finnas med, men BNC kortet kommer dem att få in tidigare.
Dem kunde inte svara på om det gick att få progressiv signal genom BNC kortet, men det kanske är nån som har den info?

Det vill jag få svar på.

Postad 21 December 2004 - 22:07

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Komponet kortet kommer att finnas med, men BNC kortet kommer dem att få in tidigare.
Dem kunde inte svara på om det gick att få progressiv signal genom BNC kortet, men det kanske är nån som har den info?

Det vill jag få svar på.

Självklart går det. Om det sitter BNC eller RCA på kortet spelar ju ingen som helst roll ur det perspektivet.

Postad 22 December 2004 - 00:00

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Har blivit lite fel här i terminologin....

En film för bio spelas in i 24 bilder/sekund.

-När denna film sedan ska bli en ntsc dvd(60Hz) sker något som kallas 3:2 pulldown, precis som någon här redan förklarat.

-När denna film sedan ska bli en pal dvd(50Hz) sker något som kallas 2:2 pulldown.

Vill man veta mer kan ska absolut gå till:

http://www.hometheat...ve-10-2000.html

Om en pal film(50Hz) spelas upp i 60Hz blir det ryckigheter som följd. Vad jag vet benämns inte detta som någon sorts "pulldown", men jag kan ju ha fel.

WM9 hdtv demos och "lagligt" fixade hdtv ripps från USA alá patrick_G är alla i 60Hz NTSC (ta inte illa upp patrick, är bara grymt avundsjuk på den grymma bildkvalitén du får njuta av medan vi "suckers" stirrar oss blinda på 1080euro reklam...), dvs när patrick säger att han alltid kör i 60Hz till sin plasma är det inte så konstigt. Om han däremot hyr en PAL dvd film här i sverige(50Hz) och inte upplever ryckigheter med 60Hz så är det någonting som är lurt med hans inställningar. Man ska dock nämna att ryckigheten som uppstår inte är helt outhärdliga, tydligast i stora panoreringar osv...

En annan sak och tänka på i dessa fildelningstider är att dvd-images på nätet nästan altid är ntsc så om man idag har en fet lina och sysslar med dessa saker är PW7:ans bortagna 50Hz stöd över dvi inte hela världen.

Postad 22 December 2004 - 04:45

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Har nu sänkt ner plasman några cm till, är riktigt nöjd! :)

Postad 22 December 2004 - 10:41

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Om en pal film(50Hz) spelas upp i 60Hz blir det ryckigheter som följd. Vad jag vet benämns inte detta som någon sorts "pulldown", men jag kan ju ha fel.

Självfallet har du rätt, jag inser att jag inte var helt tydlig på den punkten när jag förklarade.

Om han däremot hyr en PAL dvd film här i sverige(50Hz) och inte upplever ryckigheter med 60Hz så är det någonting som är lurt med hans inställningar. Man ska dock nämna att ryckigheten som uppstår inte är helt outhärdliga, tydligast i stora panoreringar osv...

Det verkar vara lite individuellt också ifall man stör sig på detta eller ej. Somliga verkar inte ens märka det, och då gör det ju inget.

En annan sak och tänka på i dessa fildelningstider är att dvd-images på nätet nästan altid är ntsc så om man idag har en fet lina och sysslar med dessa saker är PW7:ans bortagna 50Hz stöd över dvi inte hela världen.

Nej, men lite synd är det ändå att bara 60Hz stöds, eftersom man annars kunde ha spelat upp det i t ex 48Hz eller varför inte 72Hz och fått en jämnare uppspelning.

Men på just pw7an är det inte så mycket att sörja över då DVI-kortet stöder 576 i 50Hz vilket ändå är högre upplösning än vad skärmen klarar. Tycker det är mer synd att de högupplösta versionerna lider av samma problem.

Postad 22 December 2004 - 12:48

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0
Tja

Har någon provat den vanliga analoga bilden då?
Hur ser detta ut vill jag veta.

Postad 22 December 2004 - 16:54

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tjaa - analog mottagning är väl en av Panasonics (många) starka sidor. Jag kör både analog kabel-TV och satellit in i receivern och sedan ut via SCART-RGB. Visst är satellitmottagningen bättre, men kabel-TV-bilden är inte fy skam den heller. SCART-RGB ger en fantastisk kalasbild på denna skärm -- det är nästan svårt att tänka sig hur komponent skulle kunna bli ännu bättre... :D

Postad 22 December 2004 - 17:17

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Om han däremot hyr en PAL dvd film här i sverige(50Hz) och inte upplever ryckigheter med 60Hz så är det någonting som är lurt med hans inställningar.

jag tror det är mer man har missat nämligen att Datorn fixar Konverteringen PAL/60hz innan signalen skickas till skärmen?
du kan ju köra DVD filmer på monitorn i 85hz eller 100hz utan ryck så HZen verkar inte ha så stor betydelse?
däremot köper inte plasman 50hz av nån anledning.

sen att sitta och glo på Euro 1080 demos låter väl lite trist det håller jag med om :D

Redigerat av Unregistered1008, 22 December 2004 - 17:18.

Postad 22 December 2004 - 20:08

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Det spelar ingen roll vad det är som gör konverteringen. Hur du än vänder och vrider på det så går det inte att konvertera PAL till frekvenser som inte är delbara med 25 utan att visa vissa bildrutor oftare än andra = ryckighet. Visst finns det algoritmer som minimerar effekterna av detta, men det går inte att ta bort helt.

Sen är det ju som jag sa tidigare väldigt individuellt huruvida man irriterar sig på ryckigheten eller ens märker av den...

Postad 22 December 2004 - 21:04

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Tjaa - analog mottagning är väl en av Panasonics (många) starka sidor. Jag kör både analog kabel-TV och satellit in i receivern och sedan ut via SCART-RGB. Visst är satellitmottagningen bättre, men kabel-TV-bilden är inte fy skam den heller. SCART-RGB ger en fantastisk kalasbild på denna skärm -- det är nästan svårt att tänka sig hur komponent skulle kunna bli ännu bättre... :D

Pröva köra komponent direkt in i VGA-ingången på din plasma så kommer du ser stora skillnader.

VGA-ingången har på nåt konstigt sätt företräde mot modulkorten och ger faktiskt bättre bild säger de flesta.

Redigerat av Optoma, 22 December 2004 - 21:04.

Postad 22 December 2004 - 23:54

Unregistered1fe9830a
  • Unregistered1fe9830a
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Lämnade igen min luxorplasma på öppet öp idag. Hade den i 4 dagar.. surfade ca 4-5 timmar varje dag, och fick inbränningar i den!!
Förmodar att PW7 är bättre än luxorn på "allt" men hu rär det med inbränningar? Kan man säkert surfa med den ett par timmar om dagen utan att riskera inbränningar? Det är en avgörande fråga om jag ska köpa eller ej.

Så; Hur är det? behöver man vara orolig för inbränningar om man surfar en del med sin plasma?
Om man tycker att bilden med Luxorn var mellan "ok->helt ok"; kommer man då att få hjärtklappning när man ser PW7 :D :ph34r: ?

Postad 23 December 2004 - 09:41

Björnerik
  • Björnerik
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen som provat komponentingången eller DVI-ingången?

Postad 23 December 2004 - 12:31

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Fortfarande ingen som provat komponentingången eller DVI-ingången?

Har inte fått mitt komponentkort än. Dom har inte fått in det på fyndbörsen än. Visste inte när heller. Skulle kolla efter helgen. Frågade om DVIkortet också. Men det är ju som vanligt med Fyndbörsen. Ställer man 2 frågor i ett mail så svarar dom bara på en av dom. Får väl ringa dom istället.

Postad 23 December 2004 - 14:27

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Ställer man 2 frågor i ett mail så svarar dom bara på en av dom. Får väl ringa dom istället.

Känner igen det där... Man undrar ju hur hög IQ som krävs för att man ska fatta att kunden förmodligen vill ha svar på båda frågorna som ställs?

Postad 23 December 2004 - 14:32

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Varit med om samma, så ställ inte 2 frågar i samma mail :D Man får bara ett litet svar på ena frågan.

Ska köpa komponent kortet när det väl finns, frågade vad det kostade här på söders ljud & bild. Dom tar över 3000kr vilket jag anser dyrt med tanke på vad kortet ska kosta igentligen.

Postad 23 December 2004 - 15:46

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Någon som vet när komponentkortet finns att tillgå? Det är väl inte ett nyutvecklat kort, utan samma som fanns till PW6-an? Eller?

PS - God Jul på er alllihopa. Och en liten varning till er som redan klöpt PW7-an: Tänk nu på att ratta rätt med kanalväljaren i jul, annars riskerar ni ju att få en chockerande verklighetstrogen Ernst rakt in i vardagsrummet. Kan ge trauma för livet... :D

Postad 23 December 2004 - 15:59

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Det är samma kort som till 6-serien...

Postad 23 December 2004 - 18:10

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
God Jul till er alla! Själv ska man jobba inatt i regnet :D Får man se om någon är tillräckligt givmild att jag får en julklapp (delar ut dn, svd medfler). En flaska whiskey fick en snubbe förra året på jobbet :ph34r: Tackar man inte nej till.

Postad 23 December 2004 - 19:20

Unregistered1fe9830a
  • Unregistered1fe9830a
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Lämnade igen min luxorplasma på öppet öp idag. Hade den i 4 dagar.. surfade ca 4-5 timmar varje dag, och fick inbränningar i den!!
Förmodar att PW7 är bättre än luxorn på "allt" men hu rär det med inbränningar? Kan man säkert surfa med den ett par timmar om dagen utan att riskera inbränningar? Det är en avgörande fråga om jag ska köpa eller ej.

Så; Hur är det? behöver man vara orolig för inbränningar om man surfar en del med sin plasma?
Om man tycker att bilden med Luxorn var mellan "ok->helt ok"; kommer man då att få hjärtklappning när man ser PW7 :D  :D ?

Någon som kan svara på frågorna jag hade :ph34r: ?

Postad 23 December 2004 - 19:55

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tycker det där med inbränningar efter 4 dagars surfande låter tämligen osannolikt. Hursomhelst -- PW7 ska ju enligt Panasonic vara lika känslig, eller okänslig, som en CRT-TV vad gäller inbränningar så visst borde det gå att surfa på i typ all evighet utan att få inbränningar.

Postad 23 December 2004 - 20:08

Unregistered1fe9830a
  • Unregistered1fe9830a
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Ja, jag tyckte själv det var smått otroligt.... Helt sjukt faktiskt.
Någon som vet hur det täcks av garanti alt. försäkring med inbränningar?

Någon som tittat på luxorn och kan jämföra den mot PW7? Är skillnaden dramatisk eller bara lite bättre åp PW7?

Postad 23 December 2004 - 21:39

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Skillnaden är nog dramatisk :) Blir nästan lika häpen varje gång jag slår på den hur ren bilden är. Känns som att titta genom ett fönster ibland, alltså så klasklart!

Postad 23 December 2004 - 21:53

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Skillnaden är nog dramatisk :( Blir nästan lika häpen varje gång jag slår på den hur ren bilden är. Känns som att titta genom ett fönster ibland, alltså så klasklart!

Ja, jag håller med. Var på bio med sonen i veckan. Kom på mig själv med att längta hem till plasman och hembion för en "riktig" bioupplevelse med "riktig skärpa". Nästan sjukt, ju... :)

Postad 24 December 2004 - 01:17

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Vad är luxorn baserad på för plasmapanel? Nån som vet?

Hitachis paneler är tydligen ganska känsliga för inbränning, enligt folk på avforums.com så är det några som har råkat ut för inbränning efter typ 4-5 timmar. Kanske sitter det en sån i Luxorn?

Postad 24 December 2004 - 10:40

Unregistered1fe9830a
  • Unregistered1fe9830a
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Vet inte vad det sitter för en panel i Luxorn. Men jag blev väldigt besviken när jag såg inbränningarna.
allt med plasman tillgodosåg mina behov, förutm inbränningarna. Klarar PW7 sig från det så blir det affär på en sån :)

Postad 24 December 2004 - 11:38

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

• 1509 inlägg
  • 0

Skillnaden är nog dramatisk :lol: Blir nästan lika häpen varje gång jag slår på den hur ren bilden är. Känns som att titta genom ett fönster ibland, alltså så klasklart!

Ja, jag håller med. Var på bio med sonen i veckan. Kom på mig själv med att längta hem till plasman och hembion för en "riktig" bioupplevelse med "riktig skärpa". Nästan sjukt, ju... :)

För att vara rättvis så kan man väl säga att det bli inte bra bild om man blåser upp plasmans upplösning, i det här fallet 480P tilll flera meters bredd.
Och du skulle bli extremt mycket mer nöjd om du fick en biobild komprimerad från flera meter till 1.20m
Ahhh DEN upplösningen och bilden. Whoah
:(

GOD JUL på er alla!

Postad 25 December 2004 - 14:17

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0

Tjaa - analog mottagning är väl en av Panasonics (många) starka sidor. Jag kör både analog kabel-TV och satellit in i receivern och sedan ut via SCART-RGB. Visst är satellitmottagningen bättre, men kabel-TV-bilden är inte fy skam den heller. SCART-RGB ger en fantastisk kalasbild på denna skärm -- det är nästan svårt att tänka sig hur komponent skulle kunna bli ännu bättre...  :)

Tja

Om jag fattar rätt så får man en scart med på skärmen och den ska klara SCART-RGB eller hur?

Har du fler scart insickskort eller?
Jag beställde också Tech+Link Omkopplarbox AV40 från Fyndbörsen, men har oklart för mig om den tar och skickar vidare då RGB signal?

Är det nån som har svar på denna fråga?

Postad 25 December 2004 - 15:39

Unregistered391e82eb
  • Unregistered391e82eb
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej och god fortsättning till er alla!

Har en fundering om PW7an och dess fästen. Såg att en medlem beställt ett fäste som råkade vara till PA30n men det passade till PW7an ändå, är detta en regel eller undantag? Tror ni att bordsstället (som jag är sugen på) till PA30n passar till PW7an också? Man kan ju tycka det eftersom det är i princip samma skärm... :)

Postad 25 December 2004 - 16:34

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0

Har en fundering om PW7an och dess fästen. Såg att en medlem beställt ett fäste som råkade vara till PA30n men det passade till PW7an ändå, är detta en regel eller undantag? Tror ni att bordsstället (som jag är sugen på) till PA30n passar till PW7an också? Man kan ju tycka det eftersom det är i princip samma skärm...  :)

Tja

Detta bortstativet måste ha varit det sissta som fanns att köpa.
Pratade med Fyndbörsen om detta och dem sa att bordstativen inte fanns någonstans i Europa att köpa.
Det är bara väggfästet som gäller.

Postad 25 December 2004 - 17:35

Unregistered391e82eb
  • Unregistered391e82eb
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Har en fundering om PW7an och dess fästen. Såg att en medlem beställt ett fäste som råkade vara till PA30n men det passade till PW7an ändå, är detta en regel eller undantag? Tror ni att bordsstället (som jag är sugen på) till PA30n passar till PW7an också? Man kan ju tycka det eftersom det är i princip samma skärm...  :)

Tja

Detta bortstativet måste ha varit det sissta som fanns att köpa.
Pratade med Fyndbörsen om detta och dem sa att bordstativen inte fanns någonstans i Europa att köpa.
Det är bara väggfästet som gäller.

Okej, jag har iofs inte köpt skärmen ännu så det är inte så brådis... :lol:

Men stativen fungerar alltså till både PA30 och PW7? :(

Postad 25 December 2004 - 23:11

Unregistered74ee4d9f
  • Unregistered74ee4d9f
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej,

Bordstativet till PA30 passar inte till PW7'an...
Jag har själv fått hem denna kombination, och skärmen kommer inte helt ner på
foten ..det sakanas ca 3 cm. Fotens pinnar är tjockare nertill och det passar inte inn till plasmans hål. Det funkar inte , ser inte bra ut och plasman står inte säkert.

Postad 26 December 2004 - 01:08

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Denna skärm låter mycket intressant. Jag har dock ett par frågor efter att ha skummat igenom tråden.

1. Finns det nåt "autoläge" som visar 4:3 sändningar över hela skärmens yta på ett bra sätt? Så att inte gubbar m.m ser utdragna ut?

2. Hur är det med panoreringar? Hur ser snabba rörelser ut under te x en hockematch eller fotbollsmatch? Flyter det bra?

3. Om jag vill koppla in DVD och digitalbox med bästa möjliga bildkvalitet, vad ska jag då välja för instickskort?

4. Ungefär ,vad kostar skärmen, väggfäste, de instickskort jag behöver (se punkt 3) ?? Allt tillsammans alltså?

Tack på förhand.

PS. Jag kanske ska köpa ny DVD spelare. Det kanske skulle vara kul att köpa en bra Panasonic då. Vilken rekar ni?

Redigerat av rico90, 26 December 2004 - 01:16.

Postad 26 December 2004 - 12:14

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

1. Finns det nåt "autoläge" som visar 4:3 sändningar över hela skärmens yta på ett bra sätt? Så att inte gubbar m.m ser utdragna ut?

Du kan köra "Justera". Där trycks mitten av TV-bilden ihop till 4:3 o sidorna är 16:9. Funkar bra utom vid panoreringar. Där märkte jag det (ingen annan). Blev lite lustigt när saker drogs ut när dom närmade sig sidorna. Kör 16:9 alltid nu sen jag drog in bilden i sidorna med bild inställningarna. Körde THX Optimizer Pal. Dom blir inte lika utdragna längre vid 4:3 sändningar.

2. Hur är det med panoreringar? Hur ser snabba rörelser ut under te x en hockematch eller fotbollsmatch? Flyter det bra?

Har inte sett nån hockeymatch men fotboll på Canal+ ser bra ut. Har inte sett några ryck.

3. Om jag vill koppla in DVD och digitalbox med bästa möjliga bildkvalitet, vad ska jag då välja för instickskort?

För tillfället har jag bara scart. Väntar på komponentkortet. Har kopplat DVD:n till
scarten på TV:n o scart från digitalboxen till DVD:n. Ska köpa HDMI- eller DVI-kort sen när det släpps. Då blir det Scart till digitalboxen, komponent till Xboxen o HDMI eller DVI till DVD:n.

4. Ungefär ,vad kostar skärmen, väggfäste, de instickskort jag behöver (se punkt 3) ?? Allt tillsammans alltså?

Du hamnar på ca: 30.000kr beroende på vilket väggfäste eller instickskort du väljer. Fick själv Vogels väggstativ till o det är billigare än Panasonics original. Sen kostar korten ca: 2000kr/st i snitt kan man säga. Plasman kostar 24.995kr på Fyndbörsen.

PS. Jag kanske ska köpa ny DVD spelare. Det kanske skulle vara kul att köpa en bra Panasonic då. Vilken rekar ni?

Funderar själv på Panasonic S-97. Har HDMI utgång o även komponent utgången ska vara av bra kvalitet enligt Hemmabiotidningen. Även nyfiken på Philips 900SA. Har inte släppts än men den är i samma prisklass. Tycker den har bättre design vad jag kan se på bild iallafall. Släpps Januari/Februari.

Redigerat av Pete, 26 December 2004 - 12:19.

Postad 26 December 2004 - 13:35

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0

Du kan köra "Justera". Där trycks mitten av TV-bilden ihop till 4:3 o sidorna är 16:9. Funkar bra utom vid panoreringar. Där märkte jag det (ingen annan). Blev lite lustigt när saker drogs ut när dom närmade sig sidorna. Kör 16:9 alltid nu sen jag drog in bilden i sidorna med bild inställningarna. Körde THX Optimizer Pal. Dom blir inte lika utdragna längre vid 4:3 sändningar.

Har inte sett nån hockeymatch men fotboll på Canal+ ser bra ut. Har inte sett några ryck.

För tillfället har jag bara scart. Väntar på komponentkortet. Har kopplat DVD:n till
scarten på TV:n o scart från digitalboxen till DVD:n. Ska köpa HDMI- eller DVI-kort sen när det släpps. Då blir det Scart till digitalboxen, komponent till Xboxen o HDMI eller DVI till DVD:n.

Du hamnar på ca: 30.000kr beroende på vilket väggfäste eller instickskort du väljer. Fick själv Vogels väggstativ till o det är billigare än Panasonics original. Sen kostar korten ca: 2000kr/st i snitt kan man säga. Plasman kostar 24.995kr på Fyndbörsen.

Funderar själv på Panasonic S-97. Har HDMI utgång o även komponent utgången ska vara av bra kvalitet enligt Hemmabiotidningen. Även nyfiken på Philips 900SA. Har inte släppts än men den är i samma prisklass. Tycker den har bättre design vad jag kan se på bild iallafall. Släpps Januari/Februari.

Tja

Du har kopplat Scart till Tv-n och sen har du dragit scart från digital boxen till dvd-n.
Hur funkar det egentligen?
Får du ut nån RGB signal i så fall?

Redigerat av Unregistered419b94f0, 26 December 2004 - 13:43.

Postad 26 December 2004 - 14:25

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Du har kopplat Scart till Tv-n och sen har du dragit scart från digital boxen till dvd-n.

Om DVD spelaren kan ta emot en RGB signal på AV2 o skicka den vidare till AV1 så går det. Finns DVD inspelare som kan detta. Min DVD spelare kan det inte. Är bara tillfälligt ändå. Väntar på komponent kortet som jag ska använda till DVD:n o Xboxen. Sen blir det HDMI eller DVI till DVD:n när dom släpps.

Postad 26 December 2004 - 18:40

rico90
  • rico90
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Vad är PW7an bättre på än PA30?? Bortsett från gråskalan då förstås? Är lite sugen på PA30 men kan inte bestämma mig mellan de två.

Postad 26 December 2004 - 23:10

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Vad är PW7an bättre på än PA30?? Bortsett från gråskalan då förstås? Är lite sugen på PA30 men kan inte bestämma mig mellan de två.

Läs första sidan. Där står om fördelar o nackdelar mellan PA30 o PW7. Även en hel del annan bra info.

Postad 26 December 2004 - 23:12

Unregistered391e82eb
  • Unregistered391e82eb
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Hej,

Bordstativet till PA30 passar inte till PW7'an...
Jag har själv fått hem denna kombination, och skärmen kommer inte helt ner på
foten ..det sakanas ca 3 cm. Fotens pinnar är tjockare nertill och det passar inte inn till plasmans hål. Det funkar inte , ser inte bra ut och plasman står inte säkert.

Asch, då får det bli ett väggfäste istället. Tack för hjälpen!

Postad 27 December 2004 - 11:51

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Om DVD spelaren kan ta emot en RGB signal på AV2 o skicka den vidare till AV1 så går det. Finns DVD inspelare som kan detta. Min DVD spelare kan det inte. Är bara tillfälligt ändå. Väntar på komponent kortet som jag ska använda till DVD:n o Xboxen. Sen blir det HDMI eller DVI till DVD:n när dom släpps.

Funkar bra på min Sony-spelare. Slår man igång spelaren så tar den bilden över, annars visas bilden från t ex digitalboxen (oförsämrad så vitt jag kan se).

Så länge man har en DVD-spelare med dubbla SCART-uttag och RGB passthrough så ska det funka att göra så.

Kan ju tillägga att min digitalbox också har dubbla SCART, men när jag provade att köra RGB från PS2an genom den så fungerade det visserligen med skarp bild, men det blev nån skum störning med rödaktigt tonade "band" upptill och nedtill.

Postad 27 December 2004 - 13:11

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0
Tja

Alla ni som har beställt plasman förra veckan, tror ni det blir nån leverans nu i mellandagarna????

Postad 27 December 2004 - 16:28

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
På förekommen anledning ställer jag samma fråga här som i LG-tråden:

F'låt om detta har varit uppe tidigare i tråden, men går det att mata dessa nya Panasonic-modeller med 1:1 pixel mapping via DVI, HDMI eller VGA? D v s 1024x768? Vid vilka frekvenser?

Orsaken till att jag frågar är att när [och om] jag köper en platt TV så kommer jag med stor sannolikhet att mata den med en extern scaler. För bästa resultat så bör skärmen klara att matas med 1:1 pixel mapping.

Postad 27 December 2004 - 17:44

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Ja, det går att mata samtliga modeller med 1:1 pixelmappning.

Analogt går det så vitt jag vet i de flesta användbara frekvenser, så som 50Hz, 48Hz, 60Hz, 72Hz, 75Hz mm.

Digitalt via DVI/HDMI går det endast i 60Hz eftersom nån på Panasonic glömde hjärnan hemma.

Postad 27 December 2004 - 18:45

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Tack för det! Det kan hända att Panasonic håller på att leta rätt på Hjärnan, enligt inlägg på Engelska forum så kommer det en uppdaterad version av HDMI-kortet i Januari. Betrakta dock denna infomation som ett "rykte" tills det har blivit bekräftat: http://www.avforums....9&postcount=313

Redigerat av Tomas L, 27 December 2004 - 18:45.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.