* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 19 April 2008 - 09:34
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Har bara en liten fråga. Kanske redan ställt men denna intressanta tråd är på 120 sidor så jag kan ha missat den.
Går det sätta in en USB TVkort i maskinen och på så sätt även kunna spela in TV program?? Går det så är det väldigt super bra.
Det ska väl vara möjligt om man kör via datorn med gbpvr + mvpmcx2 Det har flaggats om det tidigare i den här tråden men den mesta informationen finns på NMTs eller gbpvrs forum
Postad 19 April 2008 - 09:52
Unregistered3a41c294
-
Unregistered3a41c294
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej jag har en fråga
Jag kan inte komma in på hårddisken till min popcorn maskin.
Den frågar efter användarnamn och lösenord.
Det har den inte gjort innan.
Är det någon som vet vad det är för användarnamn och lösenord som krävs?
Postad 19 April 2008 - 09:59
Unregisterede8ec823a
-
Unregisterede8ec823a
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Är AirPort Express-basstation något man kan använda sig av om man vill köra sin Popcorn Hour trådlöst? Eller finns det några bättre allternativ? https://www.prisjakt...ukt.php?p=24272Mvh Sabbe
Postad 19 April 2008 - 10:06
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag måste berätta att jag får ungefär 33 ggr bättre bild om jag kör auto än 720p@60hz, är inte det lite märkligt?? Jag har en TV som klarar 1024x768p.
Vilken TV har du?
Postad 19 April 2008 - 10:39
sweet_home
-
sweet_home
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hur får man den att spela upp från rar-arkiv i llink? Uppackat fungerar bra, men när jag startar från rar så stängs programmet av i pcn.
Har du fortfarande problem?
Postad 19 April 2008 - 11:38
jensabella
-
jensabella
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
 Jaha, så har man lagt in den nya FWn. Frid o fröjd. nja. Har inte kört så mycket sedan dess , måste ju jobba. Men nu kommer jag inte in på PCHns hdd via nätverket. Det har aldrig varit några problem förut. Nu frågas det efter användarnamn och lösenord??? Har försökt med diverse använamn men inget funkar. Lösenordet skulle vara 1234 enligt tidigare inlägg(??).
Är det så att man kan ställa in lösenordet själv i PCHn? Men vad är då användarnamnet? Har försökt med routerns ip sättning (?) följt av pch-a100 osv men inget funkar. Någon som vet vad som ska göras eller var det står, förhoppningsvis på svenska!!!!!!!!!
Postad 19 April 2008 - 11:48
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Ska man verkligen behöva ställa in olika bildkärmsinställning för olika filmer (om de nu är kodade så)? Oerhört oanvändarvänligt. Finns det ingen bättre lösning?
Du behöver inte vara orolig. På den tiden då det bara fanns teorier om varför filmerna hackade till var 42:a sekund, så letade jag länge efter en film med exakt 24 bilder/sek och hittade endast 1 st. sådan. Att det finns möjlighet att ändra i settings får du se som en bra sak, även om det troligen aldrig kommer behövas.
Postad 19 April 2008 - 12:06
Unregisteredca490738
-
Unregisteredca490738
-
Användare
-
-
155 inlägg
Du behöver inte vara orolig. På den tiden då det bara fanns teorier om varför filmerna hackade till var 42:a sekund, så letade jag länge efter en film med exakt 24 bilder/sek och hittade endast 1 st. sådan. Att det finns möjlighet att ändra i settings får du se som en bra sak, även om det troligen aldrig kommer behövas.
När jag spelar mkv material så fungerar 23.976 inställningen ypperligt! Men skall jag sedan se en dvd iso så måste jag ställa om till antingen 50hz eller 60hz för att det skall bli bra. Alltså måste jag in och ändra settings beroende på vad det är för film jag skall se. Inget jättejobb iofs men ändå lite störande...
Postad 19 April 2008 - 13:47
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
När jag spelar mkv material så fungerar 23.976 inställningen ypperligt! Men skall jag sedan se en dvd iso så måste jag ställa om till antingen 50hz eller 60hz för att det skall bli bra. Alltså måste jag in och ändra settings beroende på vad det är för film jag skall se. Inget jättejobb iofs men ändå lite störande...
Nej, det är märkligt att inte ett fungerande autoläge har gjorts som t.ex. Tvix har. Den väljer rätt automatiskt om man vill ha det så.
Postad 19 April 2008 - 14:58
leffee
-
leffee
-
Rookie
-
3 inlägg
Är det någon som vet vad det är för användarnamn och lösenord som krävs?
prova nmt och 1234 som användarnamn och lösenord
Postad 19 April 2008 - 15:12
Unregistered3a41c294
-
Unregistered3a41c294
-
Rookie
-
9 inlägg
Det funka!
Tack så jättemycket.
Postad 19 April 2008 - 17:10
Unregistereda0288622
-
Unregistereda0288622
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Är AirPort Express-basstation något man kan använda sig av om man vill köra sin Popcorn Hour trådlöst? Eller finns det några bättre allternativ?
https://www.prisjakt...ukt.php?p=24272
Mvh Sabbe
Jag ställde själv samma fråga ett par sidor tillbaka i den här tråden, utan att få svar. Nu ligger det iofs. en ouppackad Airport Express på mitt bord framför mig, men så läste jag precis den där Hembiokoll recensionen, och vafan: Trådlös access via tillbehör senare i årVar i hela friden har de fått den infon ifrån?  EDIT: En Appleanvändare på #macosx på freenode irc sa att man INTE kunde använda Airport Express för att ge trådlöst stöd till maskiner, som t ex Popcorn Hour. Sug! Tänker inte öppna min låda för att testa utan lämna tillbaka den.
Redigerat av Unregistereda0288622, 19 April 2008 - 18:43.
Postad 19 April 2008 - 17:53
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Tjena allihop!Har återigen uppdaterat första tråden lite grann, angående lösenordet osv, så försök i möjligaste mån läsa där! Är det någon som har tips eller annat på saker jag missat eller upplägg osv, i första tråden så PM:a mig!! eobet:Det mesta i sån här "på gång info" finns oftast att hitta på NMT-forumet, länk i första inlägget! Även detta har stått där ett tag, bör inte vara så himla långt borta!
Postad 19 April 2008 - 18:09
Bernst-Gunnar
-
Bernst-Gunnar
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Vilken TV har du?
LG PC1R (plasma HD Ready) Har endast en Hdmi till bild och en Koax till ljudet
Redigerat av Bernst-Gunnar, 19 April 2008 - 18:10.
Postad 19 April 2008 - 18:20
jensabella
-
jensabella
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tack för hjälpen med användarnamn och lösen, nu funkar det. Var inärheten och försökte men blandade in massa ip-nr osv.
DET ÄR INTE LÄTT FÖR EN SNART 50-ÅRIG GUBBE,,,,,,,,,,
Redigerat av jensabella, 19 April 2008 - 18:21.
Postad 19 April 2008 - 18:40
EgonFisk
-
EgonFisk
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Har du fortfarande problem?
Ja, jag kan fortfarande inte streama rar
Postad 19 April 2008 - 18:45
Unregistereda0288622
-
Unregistereda0288622
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Mjaha, maskinen köpt, intern hårddisk installerad, men stött på patrull:
1) När jag försöker formatera hårddisken via NMT menyn så säger han att han vill komma online... (varför?) ...och det fungerar inte.
2) Jag har en XP maskin med trådlöst nätverk som jag kört Internet Connection Sharing på nu och delat ut ethernet anslutningen, så min Popcorn Hour har snott IP numret 192.168.0.116, vilket jag antar är OK.
3) Men inte fan verkar den komma ut på nätet...
Har läst på deras officiella forum att man ska ställa in Gateway och DNS1 på PCH till IP:t på den dator som delar ut sitt nätverk, men ser inga sådana inställningar någonstans, och jag kör med den senaste firmwaren.
Hjälp, någon?
(PS. Ja, har sökt i tråden också.)
EDIT: Jag kan surfa på nätet på Popcorn Hour burken, men den där NMT formateringen säger fortfarande att jag inte är online... vafalls?
Redigerat av Unregistereda0288622, 19 April 2008 - 19:02.
Postad 19 April 2008 - 18:50
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Ja, jag kan fortfarande inte streama rar
Det är svårt att hjälpa dig om du inte lämnar ut mer om din miljö. Vad kör du llink på för operativsystem (exakt)? Vilken version av llink kör du? Vad innehåller en av de RAR-filer du försöker köra (.avi, .mpg, .mkv)? Vad får du debuginfo när du startar llink med: llink -v 255? (lägg upp det på pastebin.com och länka hit)
Postad 19 April 2008 - 18:52
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
Är det någon som får llink med jukebox.conf att fungera. Jag får bara trasiga bilder. Jag har kört mymovies och fått in bilder och xml-filer i varje filmmapp (mymovies.xml, mymovies-back.jpg, mymovies-front.jpg) Är det något speciellt jag måste ange när xml-infon ligger i samma mapp som fimen? Jag hittade felet Det var en ny typ av rad i xml-filen som inte llink klarade av som man måste radera manuellt. (<ExtraFeatures NotPresent="False"><![CDATA[Thetrical Trailer]]></ExtraFeatures>)
Nu kan ungarna äntligen börja använda poppen.
Nästa projekt blir att få igång llink utan dator frågan är bara hur riskabelt det är. Är det usb-minnet eller poppen som TsUPeR varnar för att kunna bli en dyr dörrstopp?
Du ska inte vara så rädd.  Jag skrev det mest som en varning för att det KAN hända om du rycker ut disken med llink innan PCH'n är avstängd. (Inte för att jag tror att det ska hända men.....)
Postad 19 April 2008 - 20:04
Bernst-Gunnar
-
Bernst-Gunnar
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Nu funkar allt bra....nästan, utom bildspel med bakgrundsmusik, eller musik med bildspel i Myihome?
Det märkliga är att det har fungerat klockrent ett tag, men sen slutade det helt plötsligt funka.
Det fungerade och slutade funka innan jag uppdaterade.
Det som händer är att musiken spelar men det kommer ingen bild och med jämna mellanrum kommer detta meddelande.
"can not open this picture" .
Nån hjälte som vet vad det kan vara.
Ska ha kalas imorgon och planen vara att showa lite och visa lite bildspel under tiden alla var här.
Men det ser mörkt ut nu..!
/B-G
Postad 19 April 2008 - 21:27
bektorkhan
-
bektorkhan
-
Rookie
-
2 inlägg
Är AirPort Express-basstation något man kan använda sig av om man vill köra sin Popcorn Hour trådlöst? Eller finns det några bättre allternativ?
https://www.prisjakt...ukt.php?p=24272
Mvh Sabbe
Jag ställde själv samma fråga ett par sidor tillbaka i den här tråden, utan att få svar.
Nu ligger det iofs. en ouppackad Airport Express på mitt bord framför mig, men så läste jag precis den där Hembiokoll recensionen, och vafan:
Trådlös access via tillbehör senare i år
Var i hela friden har de fått den infon ifrån? 
EDIT: En Appleanvändare på #macosx på freenode irc sa att man INTE kunde använda Airport Express för att ge trådlöst stöd till maskiner, som t ex Popcorn Hour. Sug! Tänker inte öppna min låda för att testa utan lämna tillbaka den.
Jag ställde själv samma fråga ett par sidor tillbaka i den här tråden, utan att få svar.
Nu ligger det iofs. en ouppackad Airport Express på mitt bord framför mig, men så läste jag precis den där Hembiokoll recensionen, och vafan:
Trådlös access via tillbehör senare i år
Var i hela friden har de fått den infon ifrån? 
EDIT: En Appleanvändare på #macosx på freenode irc sa att man INTE kunde använda Airport Express för att ge trådlöst stöd till maskiner, som t ex Popcorn Hour. Sug! Tänker inte öppna min låda för att testa utan lämna tillbaka den.
ASUS WL-330g är ett billigt och bra alternativ om man vill fä trådlöst till ngn pryl, då den har emulering och mac-kloning i ethernetläge eller funkar som accesspunkt annars. https://www.prisjakt...ukt.php?p=75054Info: http://se.asus.com/p...amp;modelmenu=1/Mikael
Postad 19 April 2008 - 22:02
bektorkhan
-
bektorkhan
-
Rookie
-
2 inlägg
Ja, det kan man.
Men...
Den har inget inbyggt stöd för trådlöst, du måste köpa till en extern trådlös lösning. (nästa generation efter A-100 kommer troligen ha 802.11n-stöd inbyggt)
Du kan i dagsläget inte stoppa in en trådlös usb-sticka. (Men just nu håller man på att lägga till stöd, någon form av drivrutin för 802.11n-usb-adaptrar, kommer i en firmwarerelease inom kort)
Du KAN redan idag köra med s.k. trådlösa bryggor, de kostar någon hundralapp mer men kräver inga drivrutiner eller annat. Sök på wireless ethernet bridge.
Och glöm inte...
Att A-100 har ett inbyggt 10/100 nätverkskort. Det är inget gigabitkort och det kan strula och man har gjort ett gigabitnätverk i övrigt (buffers etc)
Prestanda i trådlöst nätverk kan variera kraftigt beroende på miljö (störningar av andra signaler, väggar/tak osv.). Bara för att det funkar bra hos en person betyder det inte att person 2 med samma utrustning får samma prestanda.
De största tunga HD-mediafilerna ligger på gränsen till vad ett 802.11g-nätverk klarar idag (1080p med DTS och en jäkla bitrate i någon rörlig, färgrik actionscen). Det kan hacka och buffra och i värsta fall inte spela alls.
Men så länge du kör över http eller NFS och har hyfsad mottagning och kanske klarar dig på 720p-filer så borde man klara sig hyggligt bra.
(Samma principer som ovan gäller för övrigt för sk powerline/homeplug-adaptrar i elnätverket)
Om du vill vara säker på god prestanda så är svaret enkelt: dra tråd.
Trådlöst borde funka bra för 720p och lägre: Du får ~25Mbit/s på 802.11g i topphastighet, så länge du är ensam på frekvensen. HD Mpeg4 1280x720 AC3 5.1 snittar ~ 8Mbit/s (Samma som vanlig DVD mpeg2), så det finns 2.5 ggrs marginal. Full HD 1080p snittar nog drygt dubbelt ~20Mbit/s, så här är marginalen sämre, men det borde kunna fixas genom att sätta upp bufferingen med 5s. Kan säkert begäras som tillägg till kommande FW uppdatering. ASUS WL-330g är ett billigt och bra alternativ om man vill fä trådlöst till ngn pryl, då den har emulering och mac-kloning i ethernetläge eller funkar som accesspunkt annars. Tejpa över den blå dioden som är grymt intensiv!! https://www.prisjakt...ukt.php?p=75054Info: http://se.asus.com/p...amp;modelmenu=1/Mikael
Postad 20 April 2008 - 01:50
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Full HD 1080p snittar nog drygt dubbelt ~20Mbit/s, så här är marginalen sämre, men det borde kunna fixas genom att sätta upp bufferingen med 5s. Kan säkert begäras som tillägg till kommande FW uppdatering
"Snittar", som i genomsnitt. Peakarna går betydligt högre än så. Nätverksprotokollen börjar gå på knä också: Since the TCP window is fully open* at 128 kilobytes at this point and the PH is only requesting 128 kilobytes at a time via http (as far as I can see), there isn't much to do apart from increasing the TCP window size and the amount of data being requested per instance of fetching data in order to increase the performance. *Fully open = peak vid BBC Planet Earth Bird Scene. http://www.networked...opic.php?t=1237Men det är ju teorier.
Postad 20 April 2008 - 12:42
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Mjaha, maskinen köpt, intern hårddisk installerad, men stött på patrull:
1) När jag försöker formatera hårddisken via NMT menyn så säger han att han vill komma online... (varför?) ...och det fungerar inte. 2) Jag har en XP maskin med trådlöst nätverk som jag kört Internet Connection Sharing på nu och delat ut ethernet anslutningen, så min Popcorn Hour har snott IP numret 192.168.0.116, vilket jag antar är OK. 3) Men inte fan verkar den komma ut på nätet...
Har läst på deras officiella forum att man ska ställa in Gateway och DNS1 på PCH till IP:t på den dator som delar ut sitt nätverk, men ser inga sådana inställningar någonstans, och jag kör med den senaste firmwaren.
Hjälp, någon?
(PS. Ja, har sökt i tråden också.)
EDIT: Jag kan surfa på nätet på Popcorn Hour burken, men den där NMT formateringen säger fortfarande att jag inte är online... vafalls?
Förstår inte hur du konfat ditt nätverk men vi lämnar det just nu tittar bara på HDD installationen. Du borde få en fråga om du vill gå online ELLER usb, för det den vill göra är att installera NMT applikations, om du har fw liggande på en sticka eller usb disk så kör därifrån sålänge, så kan vi försöka reda ut nätverket senare
Postad 20 April 2008 - 15:29
Unregistereda0288622
-
Unregistereda0288622
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Förstår inte hur du konfat ditt nätverk men vi lämnar det just nu tittar bara på HDD installationen. Du borde få en fråga om du vill gå online ELLER usb, för det den vill göra är att installera NMT applikations, om du har fw liggande på en sticka eller usb disk så kör därifrån sålänge, så kan vi försöka reda ut nätverket senare
Ok, då var disken formaterad mha USB. Men nu har jag testat med bridge, internet connection sharing (DHCP alltså) och statiska IP. Ingen av mina försök har fått ALLT att fungera perfekt. Statiska IP fungerar däremot bäst, verkar det som, för det enda som faller bort är XP maskinens förmåga att komma in på PCH-A100 sharet (internet på Popcorn maskinen har jag gett upp på). Det är dock ett ganska allvarligt fel, tycker jag. XP kan se maskinen i arbetsgruppen, men inte komma åt den, även om jag försöker mappa upp den med nmt/1234 lösenordet. Namnet är inte längre tillgängligt säger den, även fast jag tagit bort den gamla monteringen och startat om datorn mellan.
Redigerat av Unregistereda0288622, 20 April 2008 - 15:30.
Postad 20 April 2008 - 16:12
jensabella
-
jensabella
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Uppdaterad med nya FWn så verkar allt funka men det lär dyka upp frågetecken. När jag stänger av PCHn så tystnar HDn. Skönt, slår jag på PCH så startar den snällt om jag gör det inom en kortare stund MEN om det har stått still i ett dygn så vill den inte starta utan att dra ur elkabeln. Det är ju inte kul. Finns det någon hjälp?? Så var det ju inte förut innan uppdateringen.
Postad 20 April 2008 - 17:49
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Statiska IP fungerar däremot bäst, verkar det som, för det enda som faller bort är XP maskinens förmåga att komma in på PCH-A100 sharet (internet på Popcorn maskinen har jag gett upp på).
Det är dock ett ganska allvarligt fel, tycker jag. XP kan se maskinen i arbetsgruppen, men inte komma åt den, även om jag försöker mappa upp den med nmt/1234 lösenordet.
Namnet är inte längre tillgängligt säger den, även fast jag tagit bort den gamla monteringen och startat om datorn mellan.
Jag gissar att du kör XP Home? Det är ett känt fenomen att XP Home har begränsade hantering av nätverksresurser. Behåll statisk IP. Köp en billig 10/100-switch så kommer du runt problemet. Finns säkert begagnade som kostar någon hundring eller så som duger utmärkt. Eller ännu bättre: en redig router (med inbyggd switch) som hanterar nätverksresurserna ordentligt.
Postad 20 April 2008 - 18:12
Unregistereda0288622
-
Unregistereda0288622
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag gissar att du kör XP Home? Det är ett känt fenomen att XP Home har begränsade hantering av nätverksresurser.
Behåll statisk IP. Köp en billig 10/100-switch så kommer du runt problemet. Finns säkert begagnade som kostar någon hundring eller så som duger utmärkt. Eller ännu bättre: en redig router (med inbyggd switch) som hanterar nätverksresurserna ordentligt.
Jag kör XP Professional Version 2002 Service Pack 2 står det. Mitt hemmanätverk är ett trådlöst Airport nätverk, och jag tänkter inte besudla mitt hus med fler sladdar. Så fort en trådlös media extender släpps så ryker den här Popcorn historien på annons till någon som fortfarande lever i stenåldern.
Postad 20 April 2008 - 20:20
Ekens
-
Ekens
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Såg att set sitter en transformator på popcorn maskinen som omvandlar till 12v... I praktiken borde det väl gå att koppla till en skärm och använda den i bilen eller?
Postad 20 April 2008 - 20:47
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Ekens:Självklart lär det funka, 12V 3VA är det som gäller. Bara att kolla på Kjell, Classe eller liknande. Bör funka utmärkt!!
Postad 20 April 2008 - 21:36
arune
-
arune
-
Rookie
-
8 inlägg
Ekens:
Självklart lär det funka, 12V 3VA är det som gäller. Bara att kolla på Kjell, Classe eller liknande. Bör funka utmärkt!!

Batterispänningarna i en bil är ofta inte så snälla, de kan t.ex. peaka upp till 35V och gå ner till 6V vid crank. Om du inte vet hur regulatorn/regulatorerna är konstruerade i PCH så kan det vara en stor risk att den går sönder efter ett tag.
Postad 20 April 2008 - 21:59
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
arune:Är det verkligen så... det säljs ju 12v adapters för fullt för tex Datorbruk. Har själv kört en stereo i bilen utan problem?? Visst det gäller att du köper rätt grejer... men är verkligen risken så stor för den typen av problem??
Postad 20 April 2008 - 22:22
Ynot1983
-
Ynot1983
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Är nybörjare med den här mediaspelaren så jag beöver lite hjälp,varför hittar inte spelaren img filen osm jag apckat upp?
Postad 20 April 2008 - 22:34
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Är nybörjare med den här mediaspelaren så jag beöver lite hjälp,varför hittar inte spelaren img filen osm jag apckat upp?
För att dom flesta mediaspelare inte stödjer det formatet...döp om den till iso...99% av alla img filer av film är iso.
Redigerat av K-E Larsson, 20 April 2008 - 22:39.
Postad 20 April 2008 - 22:33
DonLuigi
-
DonLuigi
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Spelaren stödjer inte .img. Döper du om filerna till .iso så går det spela upp men har läst att det inte flyter på då, du får testa.
Postad 20 April 2008 - 22:43
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Det enda strulet med att spelaupp iso är ifrån USB disk...en känd bugg.
Postad 20 April 2008 - 23:40
motormike
-
motormike
-
Rookie
-
2 inlägg
Tjong...är det bara jag som har problem med att den laggar som f-n. Har bara testat köra från usb-minne och usb-disk. Hänger sig å det grövsta ibland med halva bilden grön o andra halvan nån 2-sekunders sekvens från filmen jag nyss såg på och som verkar hamnat i nån loop. Kör hdmi in i projjen... dock samma problem om jag kör kompos(k)it till tv:n. Är nästan värst i .iso. Trodde ju att det skulle vara värre med .mkv då de e mycket mer info som skall flyttas. Oftast när den börjar strula så laggar den nåt kopiöst ca 1 min. Sen går allt jättefort i en min. Som att den skall hinna i fatt. Av ca 10 försök så har jag lyckats se EN film utan avbrott och det var en Xvid. Alla försök med iso eller mkv har kapsejsat. Efter några såna försök e man ju JÄTTEGLAD att det bara går att spola i 8ggr i mkv Är det fel på min PCH eller är det nåt uppenbart i inställningsväg som alla vet om utom jag? Alla andra verkar ju jättenöjda med sina spelare och jag kan inte tänka mig att så skulle vara fallet om alla hade samma strul som jag. Just ja...jag har kört in den nyaste mjukvaran (april)
Postad 20 April 2008 - 23:43
Diesel77
-
Diesel77
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Tjong...är det bara jag som har problem med att den laggar som f-n. Har bara testat köra från usb-minne och usb-disk. Hänger sig å det grövsta ibland med halva bilden grön o andra halvan nån 2-sekunders sekvens från filmen jag nyss såg på och som verkar hamnat i nån loop. Kör hdmi in i projjen... dock samma problem om jag kör kompos(k)it till tv:n. Är nästan värst i .iso. Trodde ju att det skulle vara värre med .mkv då de e mycket mer info som skall flyttas. Oftast när den börjar strula så laggar den nåt kopiöst ca 1 min. Sen går allt jättefort i en min. Som att den skall hinna i fatt. Av ca 10 försök så har jag lyckats se EN film utan avbrott och det var en Xvid. Alla försök med iso eller mkv har kapsejsat. Efter några såna försök e man ju JÄTTEGLAD att det bara går att spola i 8ggr i mkv Är det fel på min PCH eller är det nåt uppenbart i inställningsväg som alla vet om utom jag? Alla andra verkar ju jättenöjda med sina spelare och jag kan inte tänka mig att så skulle vara fallet om alla hade samma strul som jag. Just ja...jag har kört in den nyaste mjukvaran (april)
Pröva att defraga usbdisken. Det kan kanske hjälpa. Förresten så funkar det ibland inte helt bra att spela upp isos från usbhd heller. Löses lättast genom att mounta ison och rippa till video.ts mapp och lägga på hd.
Redigerat av Diesel77, 20 April 2008 - 23:44.
Postad 20 April 2008 - 23:43
linder
-
linder
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Finns det någon som kan hjälpa mig steg för steg hur jag får igång min popcorn bra ? Jag kör win vista och kör trådlöst till min dator men popcornen sitter direct i modemet. Jag har inga problem att spela upp mina mp3 och divx filmer. Men jag skulle vilja spela, det var bara att dela ut mapparna på datorn. Sen där problemet uppstår är att jag laddade hem 2st hd-filmer och packade upp dom och sen kunde jag hitta dom i film listan på min popcorn men det var någe konstigt tecken framför dom och jag kunde inte spela upp dom stog typ att det inte gick att utföra. Jag provade att lägga filmerna på en extern hd och då funka det att spela upp så någe konstigt är det väl i nätverket.
Sen om jag fattat rätt så ska det gå att se på film som har formatet iso men dom hittar jag inte ens i spel listan. Jag gjorde som någon skrev att det gick att göra om en img genom att bara döpa om den till iso kanske felet ligger där?.
Sen när jag läst runt lite å hitta jag någon guide där man skulle gå in i nätverksdelning på popcornen och lägga till film mapparna som man dela ut på datorn men jag kan ej lägga till någe där får ej upp någe alls där.
Sen har jag en fråga också kan allt detta bero på att jag kör trådlöst från min dator? och kommer det att funka sen om jag skaffar mig en nätverkshårddisk som jag lägger allt på ooch delar ut?
Så snälla om det finns någon som är kung på detta så hjälp mig på någe sätt.
Postad 20 April 2008 - 23:57
motormike
-
motormike
-
Rookie
-
2 inlägg
Pröva att defraga usbdisken. Det kan kanske hjälpa. Förresten så funkar det ibland inte helt bra att spela upp isos från usbhd heller. Löses lättast genom att mounta ison och rippa till video.ts mapp och lägga på hd.
Disken är helt nyformaterad. Vet att du skrev defragga men det borde inte vara nån oordning än... Skall testa tipset med att rippa .iso. Nackdelen e väl att det blir ett moment till då...att rippa. Går ju fortare att bränna iso:n på en dvd_rw...
Postad 21 April 2008 - 00:19
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Batterispänningarna i en bil är ofta inte så snälla, de kan t.ex. peaka upp till 35V och gå ner till 6V vid crank. Om du inte vet hur regulatorn/regulatorerna är konstruerade i PCH så kan det vara en stor risk att den går sönder efter ett tag.
Bilens laddningsregulator är konstruerad att inte kunna lämna högre spänning än 14,4 volt och under 10 volt vid startögonblicket lär rendera i en ostartad bil. Speciellt bilar från ca. 1986 och nyare har motorstyrdon som är känsliga och de allra senaste bilarna kan ha upp emot 100 olika styrdon som absolut inte skulle klara högre spänningar.
Postad 21 April 2008 - 00:47
Stefan S
-
Stefan S
-
Forumräv
-
-
684 inlägg
Nan som vet om det gar att kopa en i USA?
Ar i Houston och va in pa en kedja som heter Best Buy men dom hade aldrig hort talas om den
Tittar man pa popcornhour.com sa finns inte usa med under vart man kan kopa den
Postad 21 April 2008 - 06:00
arune
-
arune
-
Rookie
-
8 inlägg
Bilens laddningsregulator är konstruerad att inte kunna lämna högre spänning än 14,4 volt och under 10 volt vid startögonblicket lär rendera i en ostartad bil. Speciellt bilar från ca. 1986 och nyare har motorstyrdon som är känsliga och de allra senaste bilarna kan ha upp emot 100 olika styrdon som absolut inte skulle klara högre spänningar.
Givetvis har nyare bilar snällare spänningar. Jag vet inte vilken bil var den tänkta, det framgick inte, därför delade jag med mig av min erfarenheten med en liten varning, risken är ju bara att enheten går sönder, värre är det inte. Men elektroniken i fordonsbranchen konstrueras för 6-35V, temperaturer upp till 85 grader, vibrationstestas, emc/esd-testas osv. Detta gäller fortfarande. Nu har jag iofs bara jobbat med elektronikkonstruktion för Volvo AB, Volvo Cars, Volvo Penta, Ford, Jaguar, Smart.
Postad 21 April 2008 - 06:28
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
arune:Med all respekt... 8-35 grader måste ju vara systemets toleransnivåer?? Allt annat låter ju MYCKET konstigt... Och 85 grader, självklart bilen ska klara ökenklimat o test "over there". Nu har ju Kjell, Classe o gänget sålt såna här nätdelar i säkert 5 år, om dom säljer en nätdel för ca 500 spänn och den skulle pajat ett antal datorer för ca 5-15000 så hade dom ju säkert tagit bort produkten... min slutledning. Visst, får du något överslag, eller annat så kan det säkert hända grejer. Visst, vad gäller vibrationer osv så är det ju alltid en risk med en hårddiskbaserad pryl.
Postad 21 April 2008 - 06:49
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Linder:Har du ställt in Vista så du ser "filändelser" på dina filer? Annars kan du ha döpt om en fil till tex filmen.iso.img?? Om det är som XP så visas ju aldrig filändelserna från start, du måste ställa om under Mapp-inställningarna. Vad är det för USB-disk du har, hur är den formaterad (NTFS, FAT32). När du säger att din PCH "sitter direct i modemet", vad menar du, har du ett Modem, en Router? Har du inte någon Router/Switch mellan modemet? Har du kollat att du kan nå PCH:n från din dator? Funkar det? Har du kollat att de tillhör samma Arbetsgrupp, annars kanske dom inte ser varann. Det är viktigt att du anger så mycket saker som möjligt, då är det lättare att hjälpa. Sen är envishet en mycket bra egenskap, man måste ha ett visst tålamod och även söka i denna tråden (nere till vänster, sökruta för bara tråden), du kan säkert hitta matnyttiga saker bakåt i tråden! Lycka till!!
Postad 21 April 2008 - 10:10
adixuz
-
adixuz
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag tänkte precis ta och beställa en popcorn hour, men vet inte riktigt vilken hårddisk jag ska välja. Någon som har en tyst och snabb hårddisk att rekommendera? Skicka gärna länk.
Postad 21 April 2008 - 10:53
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Givetvis har nyare bilar snällare spänningar. Jag vet inte vilken bil var den tänkta, det framgick inte, därför delade jag med mig av min erfarenheten med en liten varning, risken är ju bara att enheten går sönder, värre är det inte. Men elektroniken i fordonsbranchen konstrueras för 6-35V, temperaturer upp till 85 grader, vibrationstestas, emc/esd-testas osv. Detta gäller fortfarande. Nu har jag iofs bara jobbat med elektronikkonstruktion för Volvo AB, Volvo Cars, Volvo Penta, Ford, Jaguar, Smart.
Så länge det sitter ett batteri i systemet som stabiliserar spänningen så lär det inte komma några högre spänningstoppar. Vad jag vet är att elektroniken får svårt att jobba när spänningen faller under 11 volt redan på de märkena jag jobbar med (Mercedes och Smart, men har även stor insyn i Mopar-sortimentet Chrysler, Dodge m.fl.) Man måste nog skilja på vad de måste klara av för att godkännas och för vad som verkligen sker i bilen. Jag kan däremot hålla med om att PCH kan vara sämre förberedd för att sitta i bilen eftersom det troligtvis inte är första stället de tänkte på när den konstruerades.
Postad 21 April 2008 - 11:41
EgonFisk
-
EgonFisk
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Vilken ver. av llink fungerar bäst? Har bara testat senaste och med den kan jag inte spela upp från rar. Programmet stängs av i datorn då
Postad 21 April 2008 - 14:17
Texan
-
Texan
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Enligt "Release Notes" till senaste fw så skulle det vara möjligt att rotera bilder direkt i PCH:n. Någon som vet hur man gör detta?
Postad 21 April 2008 - 14:45
Unregistered7f605233
-
Unregistered7f605233
-
Användare
-
-
177 inlägg
Har inte testat men det skall fungera att rotera bilder som är mindre än 2048x2048 pixlar.
Tryck på "Angle"-knappen.
/Daniel
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|