Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 02 August 2008 - 10:08

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Ok då har dom fixat det för det var den buggen i 1.1.44

Med tanke på det höga priset man får betala för en Tvix tycker man att de borde erbjuda "suverän" service och feedback men jag tycker Dvico ligger bland dom sämsta av alla företag jag haft med att göra.

Att de inte har resurser fixa problem snart är inte användarnas sak. Vi har betalat ett högt pris och vill också få snabb feedback på att de fixar de problem som finns och inte tystnad som det är nu från deras sida.

Betalt ett högt pris??? Skojar du eller....fan det där bränner man på en krogvända i en svinblink.

Allvarligt ni som gnäller gör ni det bara här eller felrapporterar ni det till Dvico?
Om ni inte gör det så sluta för tusan för INGEN här vill veta av ert gnäll.
Upptäcker ni en brist så anmäl det och tala om det här så vi andra får reda på det också.

Redigerat av lappen71, 02 August 2008 - 10:09.

Postad 02 August 2008 - 11:06

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Allvarligt ni som gnäller gör ni det bara här eller felrapporterar ni det till Dvico?
Upptäcker ni en brist så anmäl det och tala om det här så vi andra får reda på det också.

Vad tror du att vi gör då?

VI som anmäler buggarna gör det att vil vill ha en bättre produkt som funkar enligt dom "krav" vi har.

Att ha någon som slags kommunikation med Dvico är att leta efter nål i höstack, dom har ingen bugtracker på hemsidan som andra kan följa som man brukar vanligtvis ha, responsen på frågor är mellan 3-4veckor, och de svar man får är som ett autosvar de ger till alla, dvs kan man inte ha nån dialog med dom eftersom de skyddar sig själva bakom en fasad.

Koreanerna är så här, har köpt produkter från andra Koreanska tillverkare och de är tyvärr likadana vad gäller kommunikationen med användarna.

Om buggar ska fixas så får de väl anställa kodare som klarar problemen, nu verkar det bara var en person som sitter och gör allt.

Det som irriterar mig mest är den förbannade fjärrkontrollen som är det sämsta jag skådat, om man betalar närmare 4000:- för en M7000 så kunde dom väl slängt med en bättre fjärr som även har backlightning.

Redigerat av Packetloss, 02 August 2008 - 11:19.

Postad 02 August 2008 - 11:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Betalt ett högt pris??? Skojar du eller....fan det där bränner man på en krogvända i en svinblink.

Jag håller med om att priset inte kan räknas som högt, men jag behöver inte plocka jordgubbar 12 timmar om dagen i 6 veckor för att få ihop de pengarna. Alla har kanske inte såna pengar att röra sig med (studenter m.m.)

Men om man inte får gnälla i ett forum på supporten... var kan man annars göra det?!
Ordet är fritt och visst måste man få vädra sina fel för att veta att det verkligen är ett fel och inte handhavandefel.
Diktatur i trådarna brukar bara sluta med att folk flyr forumet.

Postad 02 August 2008 - 11:41

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Jag håller med om att priset inte kan räknas som högt, men jag behöver inte plocka jordgubbar 12 timmar om dagen i 6 veckor för att få ihop de pengarna. Alla har kanske inte såna pengar att röra sig med (studenter m.m.)

Men om man inte får gnälla i ett forum på supporten... var kan man annars göra det?!
Ordet är fritt och visst måste man få vädra sina fel för att veta att det verkligen är ett fel och inte handhavandefel.
Diktatur i trådarna brukar bara sluta med att folk flyr forumet.

Samma som att jag får gnälla på er som gnäller :(

Men allvarligt....hur många företag ställer upp för alla sina kunder till 100%
Det är ett vinstdrivande företag och dom kommer inte göra mer än vad som krävs för att behålla sina nuvarande kunder och tillkommande kunder.

Postad 02 August 2008 - 13:38

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Samma som att jag får gnälla på er som gnäller ;)

Men allvarligt....hur många företag ställer upp för alla sina kunder till 100%
Det är ett vinstdrivande företag och dom kommer inte göra mer än vad som krävs för att behålla sina nuvarande kunder och tillkommande kunder.

Det är säkert så, men Dvico har överraskat mig med att göra 41/5100's firmware 99% färdig trots att det kom nya modeller när den kändes 60% färdig. Trodde själv att loppet var kört i det läget.
Trenden att kunna köpa nästa års modeller redan i juni har infekterat alla marknader och det är alldeles för lätt att kunna uppdatera fw i dagens maskiner vilket leder till att halvfärdiga produkter kommer ut på marknaden.
"Vi får inte bli sist med det nya" :(

Postad 02 August 2008 - 16:33

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0
Det är sant men det är en sak vi kommer att få leva med.
I grund och botten är det vårat fel att det är som det är för kunden vill ha det senaste med den nyaste tekniken.

Visst finns det saker med tvixen som är riktigt dålig men saker som är bra också.
För har man som jag använt XBMC som mediaportal blir man väldigt bortskämd för den spelade det mesta.
Men jag kan kompromissa på vissa funktioner bara för att kunna spela HD material.

Postad 03 August 2008 - 08:01

malvamax
  • malvamax
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej!
Jag undrar om någon kan dra lite för + nackdelar med tvix 6500A mot den nya curantan mediaboxen?
Enligt spec. så sä ju faktiskt den lite vassare än tvixen och prisen betydligt bättre...!!
Har idag en tvix 6500A funderar på att byta ut den mot en curanta...gör jag rätt val??
Idag streamar jag allt mitt material, vill gärna fortsätta med det...vilken är vassast på det?
Tacksam för hjälp...
Mvh Daniel

Postad 03 August 2008 - 10:23

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0
Lite vassare säger du.
Tror du att det är nått som du kommer märka när du spelar upp dina filer?
Det är bara du som vet om du gör rätt val.

Postad 03 August 2008 - 10:38

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej!
Jag undrar om någon kan dra lite för + nackdelar med tvix 6500A mot den nya curantan mediaboxen?
Enligt spec. så sä ju faktiskt den lite vassare än tvixen och prisen betydligt bättre...!!
Har idag en tvix 6500A funderar på att byta ut den mot en curanta...gör jag rätt val??
Idag streamar jag allt mitt material, vill gärna fortsätta med det...vilken är vassast på det?
Tacksam för hjälp...
Mvh Daniel

Det är en förklädd Popcorn Hour vilket innebär att den har alla för och nackdelar en sådan har.
Prestandan är densamma annars.
Läs Popcorntråden och avgör vilket liv du vill leva.

Postad 03 August 2008 - 18:14

andyman
  • andyman
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
jag fixade det själv. :lol:

Redigerat av andyman, 03 August 2008 - 18:43.

Postad 03 August 2008 - 22:03

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Tvixen läser ju i princip alla filer, men img är dessvärre inte med i listan. Hur ska man göra för att spela upp en img fil, måste man konvertera då eller hur gör jag?

en annan fråga; om jag har en iso. film på datorn, är det bara att starta tvixen och börja titta på den via nätverksstream?

Redigerat av suffix, 03 August 2008 - 22:07.

Postad 03 August 2008 - 22:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tvixen läser ju i princip alla filer, men img är dessvärre inte med i listan. Hur ska man göra för att spela upp en img fil, måste man konvertera då eller hur gör jag?

en annan fråga; om jag har en iso. film på datorn, är det bara att starta tvixen och börja titta på den via nätverksstream?

Du hade hade fått svaret 45 minuter tidigare ifall du använt sökfunktionen i tråden...

I de allra flesta fallen så räcker det att döpa om filen till .iso från .img och i de andra fallen finns det program som kan göra om de övriga filerna. Du letar upp iso-filen startar den och det fungerar precis som att du har satt skivan i DVD-spelaren.

Postad 03 August 2008 - 23:43

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Såg inte sökfunktionen, som säkert fungerar jättebra. Uppskattar väldigt mycket att du svarade ändå, tack! :)

Postad 04 August 2008 - 07:07

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Kan man partionera hårddisken på Tvixen - en extra partion för backup för sina foton exempel.

Går det att kryptera hårddisken. Med True Crypt kan man partionera hela os/hårddisk så att man får skriva in lösen när man bootar, antar att det går att lösa för Tvixen?

Postad 04 August 2008 - 08:53

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Kan man partionera hårddisken på Tvixen - en extra partion för backup för sina foton exempel.

Går det att kryptera hårddisken. Med True Crypt kan man partionera hela os/hårddisk så att man får skriva in lösen när man bootar, antar att det går att lösa för Tvixen?

Man kan partitionera hårddisken i TVIX men jag blir lite tveksam när du skriver backup av foton. Även om du har två partitioner så försvinner ju båda vid en hårddisk-krasch!

Fotografier är i mitt tycke det värdefullaste vi har. Om det brinner i mitt hus och jag får chansen att rädda en enda sak så är det fotografierna. Jag brukar säga till mina barn att jag aldrig deletar bilder i kameran innan jag har kopior på två olika ställen. En kopia finns i bankfack.

Jag har hårddisk i TVIX men skulle nog inte gärna lägga backup av data där. Orsakerna är två: Dels har jag sett att en del haft bekymmer med att hitta data - troligtvis efter att de glömt göra säker borttagning, dels blir TVIX varm och jag har varit med om diskar som jag misstänker dött av värmeslag i andra maskiner.

När det gäller kryptering är jag lite osäker. Det finns ju möjlighet att skydda data med lösenord men jag tvivlar på att det inkluderar kryptering. Jag har aldrig använt funktionen men den verkar rätt så ihålig genom att man kan låsa upp det via USB-anslutning. Möjligen kan det gå att lösa med opentvix men det är nog i så fall inte snutet ur näsan. Dessutom är jag lite orolig för prestandan i dekryptering. Jag känner mig osäker på om TVIX har tillräcklig kapacitet för att hinna med dekryptering under uppspelning - lite beroende på vilken metod som väljs.

/Göran

Postad 04 August 2008 - 09:47

Unregisteredf94fc478
  • Unregisteredf94fc478
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0
Yo bitches! =)

Så var semestern slut (nästan). Jag är då den person som haft problem med hackningar i diverse filmer, skickat in tvixen på service och nu fått tillbaka den (för någon vecka sedan).

Det misstänktes ju att det var värmeproblem som orsakade hackningarna vid körning av mkv-filer. Fläkten gick i oregelbundna hastigheter o.s.v. Läs mina tidigare gnällinlägg.

Hårddisken var boven (som vissa här antydde), och vid kontroll nere hos Canman kunde man inte hitta några som helst fel på fläkten eller tvixen i största allmänhet. Förövrigt bifogades en välutförlig beskrivning på vad som kontrollerats och gjorts, och Canman var snälla nog att ej debitera mig den serviceavgift som gäller vid icke garantifel. TACK!

Nu har jag satt in en 500gb. WD Greenpower som jag blev rekommenderad här, och nu fungerar det mycket bättre. Tack för detta. Tvixen klarar nu av att köra flera filmer i rad, utan hack eller dylikt. Vissa har småhackat men, det verkar bero på dålig rip av just den och den filmen.

Jag är nöjd nu men, visst har det kostat en del tålamod, och diskar!!! Att tvixen är för dyr eller för billig, är ju upp till var och en att avgöra. Vissa här käkar nog nudlar till middag, medan vissa flippar oxfilé på gasolgrillen. Gällande undertecknad så kan jag bara säga att detta kostade mig mer än väntat. Nu när jag är nöjd så känns det dock lite lättare! Gud vad konstigt. =)

Canman rekommenderar eller varnar EJ (för) vissa diskar men, detta bör man göra. Jag trodde faktiskt inte att det var så stor skillnad i värmeutveckling på dagens diskar, och att detta kunde leda till problem i tvixen.
Jag köpte alltså först en Seagatedisk och denna kunde jag ju knappast returnera!? Den fungerar jättebra, med undantag att den då blir lite för varm för tvixens smärtgräns.

Sköt om Er boys and girls

//Marc

Redigerat av Unregisteredf94fc478, 04 August 2008 - 09:49.

Postad 04 August 2008 - 11:32

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Härligt att det löste sig för dig Marc! Skönt att höra att canman var så ordentliga och snälla.

Tänkte höra vad folk har för bakgrunder i sina tvixar. Har ni orginal eller customgjorda och hur ser dom isf ut. Själv har jag en custom som jag inte är jättenöjd med men jag ska väl försöka fixa det fast jag behöver lite inspiration.

har denna för foton och liknande för video och audio:
Postad bild

Postad 04 August 2008 - 12:10

thebiga
  • thebiga
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Canman rekommenderar eller varnar EJ (för) vissa diskar men, detta bör man göra. Jag trodde faktiskt inte att det var så stor skillnad i värmeutveckling på dagens diskar, och att detta kunde leda till problem i tvixen.
Jag köpte alltså först en Seagatedisk och denna kunde jag ju knappast returnera!? Den fungerar jättebra, med undantag att den då blir lite för varm för tvixens smärtgräns.
//Marc

Skulle vara kul att se en lista med rekomendationer eller en värmetabell över olika hårddiskar.

Själv köpta jag en bundlad variant från webhallen med följande hårddisk:
Samsung Spinpoint F1 750GB SATA II NCQ (7200RPM / 32MB Cache / SATA II)

Postad 04 August 2008 - 14:52

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hårddisken var boven (som vissa här antydde).....

Det var ju bra att det ordnade sig. Det är ju också bra för den fortsatta diskussionen i det här forumet att veta att man bör undvika Seagate. Frågan om lämpliga hårddiskar är ju uppe titt och tätt. Tack för feadback.

Själv har jag Samsung men ska nog ta mig en funderare om jag ska byta till WD.

/Göran

Postad 04 August 2008 - 19:04

monsa
  • monsa
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Hejsan, ha skaffat mig en tvix å kan inte samba å funka i vista.
och kikar jag i routern som jag kopplat denvia så kommer den upp ibland? :s
funkar bra å pinga från tvix:en men kan inte ansluta från datonr till den.
Netshare funkar bra men hur ska jag få över saker till interna hdd?
har kikat runt som ******** men inte hittat nån lösning, någon som har en superbra lösning...

// Måns

Postad 04 August 2008 - 19:48

Unregistereda713dc96
  • Unregistereda713dc96
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Den här har jag som bakgrund. Har klippt och klistrat lite själv.

Postad bild

Postad 04 August 2008 - 20:07

GreenGiant
  • GreenGiant
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har nu suttit & skummat igenom tråden.
Är ganska sugen på att införskaffa mig en sådan här.
En liten fråga det har säkert varit uppe innan, men är det max att ha 500GB internt på TViX M-6500A eller kan man ha mer?
Jag har förstått att man kan ha en massa via nätverket & via usb kontakterna.
Läste att Marc hade blivit rekommenderad att köpa en WD 500GB Greenpower i sin tvix, eller ska man ha någon annan hdd?
Lite dumma frågor kanske men är hyfsat ny på forumet :(
Iaf som en som skriver här ;) =)

//GG

Redigerat av GreenGiant, 04 August 2008 - 20:07.

Postad 04 August 2008 - 20:26

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

En liten fråga det har säkert varit uppe innan, men är det max att ha 500GB internt på TViX M-6500A eller kan man ha mer?

Vet inte om någon har testat större än, men 1 TB funkar bra i alla fall.
Man kan köra det mesta via nätverket annars precis som du säger.

Postad 04 August 2008 - 20:40

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Hejsan, ha skaffat mig en tvix å kan inte samba å funka i vista.
och kikar jag i routern som jag kopplat denvia så kommer den upp ibland? :s
funkar bra å pinga från tvix:en men kan inte ansluta från datonr till den.
Netshare funkar bra men hur ska jag få över saker till interna hdd?
har kikat runt som ******** men inte hittat nån lösning, någon som har en superbra lösning...

// Måns

Det enklaste sättet att föra över filer till Tvixen är att koppla ihop den med den medföljande Usb kabeln

Redigerat av lappen71, 04 August 2008 - 20:41.

Postad 04 August 2008 - 20:49

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det enklaste sättet att föra över filer till Tvixen är att koppla ihop den med den medföljande Usb kabeln

Det enklaste är nog FTP, men snabbast går det med USB.

Postad 04 August 2008 - 20:50

monsa
  • monsa
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Jo, de e klart att de e lättast men de ska ju funka me nätverk så då vill man ju ha de så klart :( underlättar ju nå kopiöst istället för att dra omkring datorn ellr tvixen fram å tillbaka varenda gång man ska lägga in nytt + att vill försöka fixa tvixie funktion när de laddar ner betyg från imdb...

Postad 04 August 2008 - 20:56

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0
Nu har jag kollat på en hel del mkv filmer och jag är grymt imponerad av kvaliten som den presterar.
Matar upp filmerna till min PT-AX200E och bilden blir bäst om jag skickar 1080p till projektorn och den sen skalar ner bilden till 720 av nån konstig anledning.

Nån film har hackat men om det beror på rippen eller om Tvixen blir för varm vet jag inte men det är enkelt avhjälpt med att spola filmen bakåt ett kort stund då släpper det.Så jag antar att det är filen som är lite dålig.

Det finns några saker som är lite irriterande men det har jag överseende med när den spelar HD filmer så bra som den gör.

Postad 04 August 2008 - 22:18

Unregistered83f88932
  • Unregistered83f88932
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag har skapat tvixen som en nätverksenhet och packar direkt upp till den :( Funkar jättefint och går tokfort

Postad 04 August 2008 - 22:58

Magnussss
  • Magnussss
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tjenare gott folk, har nu inhandlat min första tvix i dagarna och är riktigt nöjd med köpet.

Ett litet problem dock, vet inte hur man får in undertexterna i mkv filmerna.

Filmens titel.2007.720p.BluRay.x264-CiNEFiLE.mkv, till denna fick jag en mapp som hette
Filmens titel.2007.NORDiC.SUBPACK.x264-AaS. I denna mapp låg en rar fil som vid upppackande innehöll 4 st undertexter där en hette
Filmens titel.2007.720p.BluRay.x264-CiNEFiLE_se.srt.

Jag flyttade över från datorn via usb kabeln till mappen i tvixen som redan var döpt till video både mkv filen och srt filen. När jag sedan går in i tvixen på tv:n så ser jag bara mkv filen och väljer så klart den, får ingen text och medans filmen går och man trycker på info knappen så står det subtitel 0/0.

Jag kanske är helt ute o cyklar men snälla någon hjälp mig.'

Mvh Magnus

Postad 04 August 2008 - 23:37

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tjenare gott folk, har nu inhandlat min första tvix i dagarna och är riktigt nöjd med köpet.

Filmens titel.2007.720p.BluRay.x264-CiNEFiLE.mkv, till denna fick jag en mapp som hette
Filmens titel.2007.NORDiC.SUBPACK.x264-AaS. I denna mapp låg en rar fil som vid upppackande innehöll 4 st undertexter där en hette

Jag flyttade över från datorn via usb kabeln till mappen i tvixen som redan var döpt till video både mkv filen och srt filen. När jag sedan går in i tvixen på tv:n så ser jag bara mkv filen och väljer så klart den, får ingen text och medans filmen går och man trycker på info knappen så står det subtitel 0/0.

Mvh Magnus

Jag kör inte särskilt mycket med MKV-filer själv men ett sätt är att ge SRT-filen samma namn som MKV-filen. Ta bort _se i namnet!

Ett annat ska vara att trycka TITLE-knappen på fjärren och välja text-fil. Jag har i ärlighetens namn aldrig provat men du kan ju försöka.

/Göran

Postad 05 August 2008 - 04:29

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0
Du måste använda ett program som heter mkvmerge GUI för att för slå ihop mkv filen med sub text filen

Postad 05 August 2008 - 05:46

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0

Du måste använda ett program som heter mkvmerge GUI för att för slå ihop mkv filen med sub text filen

Fel fel.
Gör så här lägg text filen "srt" i samma mapp som du har din Mkv fil då hittar du den enklast sen startar du din Mkv film sen trycker du på Title knappen på fjärren då pausar filmen och du kommer tillbaka till mappen där du har din Srt fil markera den och tryck på ok knappen sen är det klart. :(

Postad 05 August 2008 - 05:47

malvamax
  • malvamax
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Jag har skapat tvixen som en nätverksenhet och packar direkt upp till den :( Funkar jättefint och går tokfort

hur gör du det om man får fråga?
/MVh

Postad 05 August 2008 - 06:15

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

hur gör du det om man får fråga?
/MVh

Map network drive -> skriv in "\\ipadressen till tvixen -> enter

:-)

Postad 05 August 2008 - 10:13

malvamax
  • malvamax
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Map network drive -> skriv in "\\ipadressen till tvixen -> enter

:-)

Map network drive vad menar du med det?
förklara för en nybörjare tack.....
sorry...

Postad 05 August 2008 - 10:22

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

sorry...

Sitter med windows 2000
Öppna Windows explorer -> Tools -> Map Network Drive i Folder skriv in \\tvixipadress

Eller i adress fältet skriv \\tvixipadrress

Postad 05 August 2008 - 10:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

sorry...

Kika My Computer -> tools -> map networkdrive.

Kan vara trevligt om man vill ha något uppmappat som en enhet, precis som interna och andra nätverskdiskar.

Postad 05 August 2008 - 10:33

Unregisteredf94fc478
  • Unregisteredf94fc478
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Mvh Magnus

Göran har helt rätt. Undertextfilen måste ha exakt samma namn som filmfilen, med undantag för filändelsen förstås. De behöver även ligga i samma mapp. Observera att detta enbart gäller om du vill att tvixen själv och automatiskt ska öppna och "lägga till" undertextfilen vid start av film. Annars är det som sagt titleknappen som gäller.

Dock är min personliga uppfattning att de svenska översättningarna många gånger kan förstöra en hel film, åtminstone förvirra. När jag kör hederliga gamla dvdplattor (spelar oftast amerikanska filmer) kör jag alltid engelsk text eller ingen text alls.
Därav min fråga: Har någon en bra sida där det finns engelska undertexter till diverse släpp??? Det saknar jag.

För även om även dessa undertexter är gjorde av amatörer, så är det inte direkt svårt att göra fel. Det som sägs på bilden, är det som ska skrivas i texten! :)

//Marc

Redigerat av Unregisteredf94fc478, 05 August 2008 - 10:35.

Postad 05 August 2008 - 11:20

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Kan någon skriva ner lite snabbt hur man får nätverket att fungera. Jag har vista och netshare installerat.
Har haft igång det en gång förut med en annan FM men kommer inte ihåg hur jag gjorde.

Postad 05 August 2008 - 12:44

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Angående den automatiska ljus/kontrast-funktionen, så fick jag svar (4 dagar och 5 timmar efter frågan) som så här:

This is on our wish list and we are checking about this now, so please wait.

Frågan var ifall de kunde göra den avstängningsbar i setting eller rent av ta bort funktionen.
Vet inte om andra har fått något vettigt svar innan, men det verkar ju som att det är på gång slutligen.

Postad 05 August 2008 - 13:00

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har någon en bra sida där det finns engelska undertexter till diverse släpp??? Det saknar jag.

Dessa två sidor använder jag för att hitta subs på engelska (mest till tv-serier dock)

http://podnapisi.net/
http://www.titulkykserialum.net/en/

Postad 05 August 2008 - 14:04

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Angående den automatiska ljus/kontrast-funktionen, så fick jag svar (4 dagar och 5 timmar efter frågan) som så här:

Frågan var ifall de kunde göra den avstängningsbar i setting eller rent av ta bort funktionen.
Vet inte om andra har fått något vettigt svar innan, men det verkar ju som att det är på gång slutligen.

Själv är jag rejält trött på Dvico, jag har haft flera konversationer med dom men dom verkar sååå envisa.

1. Jag bad dom att införa så man kan disable/enable subtitles på global nivå i setupen precis som vilken DVD spelare som helst, svaret jag fick att det ligger på deras wish list och inget bråttom med.

2. Jag bad om att få möjlighet att lägga in alternativa upplösningar, tex för alla som har 1366x768 displayer, fick svaret att det finns ingen brådska med det, det ligger på wishlist sa dom.

3. Jag bad om att de skulle fixa resume funktionen så att man kan stänga av den om man så vill genom att trycka på tex stopp knappen två ggr på fjärren som man gör med tex Denons spelare, svaret var senare kanske möjligt i deras to-do list.

Ska man skratta eller gråta? antingen har dom en wish list eller en to-do list och dom verkar inte särskilt akuta med det heller utan bara kör med diverse bortförklaringar, förmodligen kanske dom inte ha tillräckligt med resurser fixa detta, inte ens auto funktionen har dom fixat där vit-nivån sticker i taket.

Besviken på deras respons helt klart. :)

Kollade min mail precis och hade fått ett svar från Dvico, ytterligare ett lönlöst svar så jg tänkte svara tllbaks.

Problemet bara att nu kan jag inte svara tillbaks för han har satt det till "Case closed"

Vilka nötter.

Har dom satt din konversation till "Case closed" också?

Ingen vidare bra taktik att behandla sina kunder med kan jag säga. :(

Redigerat av Packetloss, 05 August 2008 - 14:02.

Postad 05 August 2008 - 14:08

monsa
  • monsa
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Jag har skapat tvixen som en nätverksenhet och packar direkt upp till den :) Funkar jättefint och går tokfort

Äntligen, Som Gert skulle sagt :(

Postad 05 August 2008 - 14:36

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Fel fel.
Gör så här lägg text filen "srt" i samma mapp som du har din Mkv fil då hittar du den enklast sen startar du din Mkv film sen trycker du på Title knappen på fjärren då pausar filmen och du kommer tillbaka till mappen där du har din Srt fil markera den och tryck på ok knappen sen är det klart. :)

Okej måste är fel ord men det går göra på mitt vis också :(

Postad 05 August 2008 - 15:52

Magnussss
  • Magnussss
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Fel fel.
Gör så här lägg text filen "srt" i samma mapp som du har din Mkv fil då hittar du den enklast sen startar du din Mkv film sen trycker du på Title knappen på fjärren då pausar filmen och du kommer tillbaka till mappen där du har din Srt fil markera den och tryck på ok knappen sen är det klart. :)

Perfekt, tusen tack Göran, jimmy & Marcyboy, det där med Title knappen hade jag missat, funkar perfekt nu. Tackar för snabbt enkelt svar. Nu skall det kollas hd. Mvh Magnus

Postad 05 August 2008 - 16:08

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Perfekt, tusen tack Göran, jimmy & Marcyboy, det där med Title knappen hade jag missat, funkar perfekt nu. Tackar för snabbt enkelt svar. Nu skall det kollas hd. Mvh Magnus

Ha samma filnamn på textfilen som din film, då slipper du ett par knapp tryckningar :-)

Postad 05 August 2008 - 18:45

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Få fram rätt textfil kan jag.
Byta färg på texten kan jag.

Flytta texten upp eller ner kan jag inte!
Hur gör man det? Går det öht?

Postad 05 August 2008 - 18:48

OLNi
  • OLNi
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Kan jag köra tvixen trådlöst mot min router?
Vad behöver jag?

Edit:
Sökte lite o hittade dessa som svar på tvix.co.kr:
Linksys WUSB54GC
D-Link DWL-G122

Fortfarande bara de som gäller?

Kan jag bara strema filer då eller även flytta filer till disken i tvixen?

Redigerat av OLNi, 05 August 2008 - 19:15.

Postad 05 August 2008 - 19:15

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Du kan både streama och flytta filer via trådlösa pinnen. Jag tror att den bekvämaste metoden att flytta/kopiera filer via trådlösa förbindelsen är att utnyttja samba-servern i TVIX 6500. Koppla upp YVIX som nätverksenhet så kan du accessa den som en disk från datorn.

/Göran

Redigerat av Goeran, 05 August 2008 - 19:24.

Postad 05 August 2008 - 19:27

OLNi
  • OLNi
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
OK, tack för snabbt svar.
Det är just att kopiera över till interna disken jag e ute efter. :)

Fick bli en D-Link DWL-G122 från webhallen för 219:- :lol:
Bara hoppas det funkar att få till sambaservern lite smidigt sen...

Redigerat av OLNi, 05 August 2008 - 19:33.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.