* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Popcorn Hour A-100
(Mediaspelare)
|
5
|
(199)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-110
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Postad 23 April 2008 - 10:39
Nu är jag långt ifrån någon expert på Linux men vad jag lärt mig är att:
På disken i PCH så är det EXT3 filsystem som är ett Linux filsystem och Linux lider inte på långa vägar av fragmentering som Windows...utan det är mer ett Windows problem.
Lämnar man 5-10% ledigt utrymme på Linuxdisken så skall man normalt inte få några problem med fragmentering och får man det så löser man det genom att tömma disken och sen åter föra över filerna till den.
Linux experter får rätta mej om jag har fel...
Edit: verkar som det är en bugg att det blir dåliga kopior ibland när man kopierar från en USB enhet till den interna HDD:n
http://www.networked...opic.php?t=1777
Du har säkert rätt. mitt svar var baserat på att jag hört flera andra med liknande problem som har defraggat disken och fått rätsida på problemet. Men vid närmare eftertanke så är det möjligt att det har gällt externa diskar.
anyway, jag låter nån annan som har mer koll ta över här. men visst är det väl så att fler här i tråden har haft problem med hackande filmer som har legat på den interna disken?
Postad 23 April 2008 - 11:25
Jag har 2 datorer kopplade till en router. När jag körde in PCH i samma router så startar den ena datorn om efter att ha varit i Windows i ca: 5 min!
Från den andra datorn fungerar allt perfekt.
Men givetvis är det ju den som krånglar jag har alla filmer på.
Har någon haft något liknande? Kan det vara brandväggen som spökar?
Så fort jag kopplade ur PCH ur routern funkade datorn perfekt igen. Så jag vet att felet ligger någonstans i den kopplingen.
Konflikt på något vis eller?
Postad 23 April 2008 - 12:41
Från Januari patchen och frammåt så är mina menyer ljuasade under setup,har fått höra att det skulle vara föräldrarlås, men dom är ju ljusade!
Så December finns det ej med, har ingen hd.
Någon lösning på detta ... tack på förhand.
Postad 23 April 2008 - 14:17
Kan man mounta nätverksenheten (i mitt fall, z:\share\) i illink och indirekt skicka filmen från PCHn, läsa rar-arkivet via ilink och sen streama tillbaka filmen till pchn.
För det är verkligen botten att zippa upp grannens semesterfilm på 8,5gb full hd, i datorn och sen skicka tillbaka filmen in i pchn, det tar du för sjutton 3 h om man har otur.
*. vi brukar filma våra semestrar i fullHD med DTS ljud, och sen zippa ner dem i 97 rarfiler, och sen lägga ut dem på piratebay. Så alla kan se våra semestrar!
Postad 23 April 2008 - 14:19
haha lustigt sammanträffande med inlägget ovan. dock ligger inte mina bilder på tpb och de är inte 8.5gb, då hade jag förstått att det tog tid..
Redigerat av sister ray, 23 April 2008 - 14:21.
Postad 23 April 2008 - 14:48
jag har en mapp foton som är komprimerad med winrar som ligger på PCH vilken jag skulle packa upp innan från datorn. Det tog sjukt lång tid att göra detta - 1% per 10 sek. vilket borde gått på ett par sekunder i vanliga fall. är det nån som haft liknande problem, eller vet vad som är fel? när jag tänker efter har det vait så förut också bland annat med en trailer jag fick skickad till mig.
haha lustigt sammanträffande med inlägget ovan. dock ligger inte mina bilder på tpb och de är inte 8.5gb, då hade jag förstått att det tog tid..
Hehe.. jo, det var konstigt sammanträffande! Hur stor fil var det? Var det många foton? För antal tar minnst lika lång tid som storlek är min erfarenhet.
Det bästa hade ju varit om man kunde unrara direkt i PCHn men problemet som jag förstår det är att PCHn inte själv är i närheten av den processorkraft det skulle krävas att zippa upp en rarad fil, förutsatt att den är komprimerad, vilket iofs är helt onödigt på bild och film, med tank på att det redan är så komprimerat.
Har du problem med överföringen generellt? Kan du streama via iHome eller llink?
Postad 23 April 2008 - 16:21
Att spela upp filmerna från usb disken funkar utmärkt men inte när jag kopierat över till den interna disken..
Jag trycker angel på fjärrisen från usb disken och sen time seek när jag är i den interna disken.
Gör jag nåt fel eller har någon annan upplevt samma problem eller vet vad felet är?
Postad 23 April 2008 - 16:27
Jag fick min pch igår upptaterat till det senaste upptatering och allt funkar som det ska.
Idag, dagen efter så när jag ska spela en hd film över nätverket så händer inget, den buffar och sen går den tillbaka till menyn. Jag spela samma film igår och funka fint
Postad 23 April 2008 - 17:00
Provat att stänga av helt, alltså rycka strömmen och starta upp igen?En sak jag inte fattar...
Jag fick min pch igår upptaterat till det senaste upptatering och allt funkar som det ska.
Idag, dagen efter så när jag ska spela en hd film över nätverket så händer inget, den buffar och sen går den tillbaka till menyn. Jag spela samma film igår och funka fintfil formatet är mkv så det ska inte vara några problem. Nån som vet svaret på min fråga ?
Jag har haft felet efter att jag kört vissa webtjänster, hjälpte med kallstart.
Postad 23 April 2008 - 17:12
jag har en mapp foton som är komprimerad med winrar som ligger på PCH vilken jag skulle packa upp innan från datorn. Det tog sjukt lång tid att göra detta - 1% per 10 sek. vilket borde gått på ett par sekunder i vanliga fall. är det nån som haft liknande problem, eller vet vad som är fel? när jag tänker efter har det vait så förut också bland annat med en trailer jag fick skickad till mig.
Om du har rarfiler liggande på PCH och packar upp med winrar från din dator så får du dubbel nätverkstrafik.
Dels måste den läsa från PCH och sedan skriva tillbaka dom uppackade filerna.
Det är alltså bättre att ha rarfilerna på datorn och sedan bara packa upp till PCHn direkt.
Postad 23 April 2008 - 19:24
yeah nu funkar det fint, hoppas inte problemet upkommerProvat att stänga av helt, alltså rycka strömmen och starta upp igen?
Jag har haft felet efter att jag kört vissa webtjänster, hjälpte med kallstart.
Postad 23 April 2008 - 19:42
Postad 23 April 2008 - 20:31
Om du har rarfiler liggande på PCH och packar upp med winrar från din dator så får du dubbel nätverkstrafik.
Dels måste den läsa från PCH och sedan skriva tillbaka dom uppackade filerna.
Det är alltså bättre att ha rarfilerna på datorn och sedan bara packa upp till PCHn direkt.
aha, det var nåt sånt jag trodde också, men nu vet jag säkert. tack för svaret!
Postad 23 April 2008 - 21:34
Då jag använder popcornen både i biorummet (mest film) och i tvrummet (nedtankade tvprogram/dokumentärer/serier man inte hinner se) så köpte jag en strömaapter på Clas Ohlson. Tanken var att jag skulle slippa böka med strömsladden bakom tv utan bara jacka ur hdmi och nätkabel som jag har liggande på båda ställena + då stömsladdar på båda ställena.
Får dock det inte att funka med den nya strömadaptern. Känns som den inte orkar starta upp. Dom 2 högra symbolerna blinkar till 2ggr sen är det svart nån sekund för att sedan blinka igen...ingen bild på tv:n
Tycker att siffrorna på adaptern stämmer men tänkte kolla med er om jag fattat fel.
Det här är adaptern jag köpte
http://clasohlson.se...spx?id=19637432
50w varianten.
Popcorns egna strömdosa
Image11.jpg 49.58K
1 Antal nerladdningarDen från Clas Ohlson
Image21.jpg 78.63K
1 Antal nerladdningaroch den är inställd på 12v och har + på mitten pinnen
Visst borde den funka?
Postad 23 April 2008 - 23:02
Om du läst mitt inlägg lite längre upp så så har jag länkat till NMT forumet där det diskuteras att det ibland blir dåliga kopior när man kopierar från en USB enhet...så nej du är inte ensam det verkar vara en bugg.Jag har problem att spela upp filmerna i den interna disken när jag kopierat filmerna från usb disken..
Att spela upp filmerna från usb disken funkar utmärkt men inte när jag kopierat över till den interna disken..
Jag trycker angel på fjärrisen från usb disken och sen time seek när jag är i den interna disken.
Gör jag nåt fel eller har någon annan upplevt samma problem eller vet vad felet är?
Redigerat av K-E Larsson, 23 April 2008 - 23:04.
Postad 23 April 2008 - 23:18
Ser ut som det är en ljusning vid horisonten för oss stackars tjocktv tittare...
Redigerat av K-E Larsson, 23 April 2008 - 23:18.
Postad 24 April 2008 - 01:27
Funkar det bättre om man kopierar från intern disk i datorn och skickar genom nätverket eller hur ska man gå tillväga?Om du läst mitt inlägg lite längre upp så så har jag länkat till NMT forumet där det diskuteras att det ibland blir dåliga kopior när man kopierar från en USB enhet...så nej du är inte ensam det verkar vara en bugg.
Postad 24 April 2008 - 07:13
Ja...kopiera via nätverket istället.Funkar det bättre om man kopierar från intern disk i datorn och skickar genom nätverket eller hur ska man gå tillväga?
Postad 24 April 2008 - 09:01
Det enda som inte är hundra med adaptern skulle väl vara att det inte ser ut som den kan leverera fulla 3A vid 12V? Men det är ju ett max på poppen och brukar ju inte vara så kinkigt på andra prylar.
Postad 24 April 2008 - 09:48
Men det kan ju vara lite krångligt under drift......
Men enl. märkningen av adaptern så borde den fungera.....man skulle kunna prova att snäppa upp den till 13V.....tror inte det skulle bränna ngt.....men jag tar heller inget ansvar..
Redigerat av FleskLeif, 24 April 2008 - 09:49.
Postad 24 April 2008 - 10:49
Får ett kryptiskt felmedelande där det står felaktig åtgärd, tryck return för att komma tillbaka till huvudmenyn.
Någon som varit med om detta tidigare?
Postad 24 April 2008 - 10:59
Postad 24 April 2008 - 11:18
Hur uppdaterar du? Internet, har du kollat så nätet lirar korrekt? Fungerar MSP på PCH:n? Har du kollat så PCH:n har någon IP-adress? Beroende på vad du kommer fram till kanske Moedem, Router eller Switch behöver startas om !
Annars, kör du USB-sticka, testa att bryta strömmen till PCH:n, allstå starta om den!
Vrålapan:
Ett resolut och bestämt ryck funkar bra!! Inget knussel här inte...
Postad 24 April 2008 - 11:22
(Under inställningar)
Lyckades pilla i lås installationssidan : på
Hur stänger jag av den igen ???
Postad 24 April 2008 - 11:42
astfors:
Snälla... du måste läsa tråden först... sen kan du ställa frågor. Läs i alla fall några sidor tillbaks... alla svaren finns! Eller kolla specen på PCH:s hemsida, länk i första inlägget. Den här typen av frågor för typ 315:e gången dödar hela tråden...
fiskebjorn:
Skicka ett mejl till PCH, mejladresser hittar du på deras hemsida. Kolla första inlägget för länk!
Xylan:
Vet ej hur bra det blir... Informationen är inte höjdarbra på PCH:s OSD... Den visar bara låten du precis spelar, sen kommer nästa osv... Så du ser inte låtarna som kommer. Ett annat trubbel är att du får Switcha utgång , i och för sig inte svårt, finns snabbkommando. Ryktet säger att ljuduppspelningsdelen kommer uppdateras, vet ej när eller hur det kommer bli dock!!
Tack för svar.
Har ingen Popcorn idag men funderar. Vad menar du med att switcha utgång? Kan man inte se info. samtidigt som man spelar upp musiken via reciver? Sen att man inte kan se nästa låt kan jag köpa men kan man se mapparna och välja mapp på den lilla skärmen?
MVH Andreas (xylan)
Postad 24 April 2008 - 16:59
- press Setup then Play to unlock. Saxat från tidigare svar i tråden. Funkade för mig när jag gjort likadant
Postad 24 April 2008 - 18:45
Postad 24 April 2008 - 20:31
Musse1: 22. added Setup page keylock On/Off (for child-proofing)
- press Setup then Play to unlock. Saxat från tidigare svar i tråden. Funkade för mig när jag gjort likadant
Jag ska prova !
Tacka för info ...
Många tack ..
En sak till som jag tycker är konstig ..
När jag uppdaterade firma ver ..
Gick det inte nå pop via nätverk längre ..
Postad 24 April 2008 - 21:29
En sak till som jag tycker är konstig ..
När jag uppdaterade firma ver ..
Gick det inte nå pop via nätverk längre ..
Du måste ange användare och lösenord
anv=NMT
lösen=1234
Postad 24 April 2008 - 22:31
Postad 25 April 2008 - 09:26
Satt och knappade runt i menyerna och upptäckte plötsligt att jag hade 4 okända enheter i listan som jag kunde browsa....film, foton osv....från ngn okänd...
Slog genast av Upnp på min NAS....trodde bara att Upnp accepterade requests från lokalt nät....jag sitter bakom brandvägg....gissar att de som har de burkarna jag kunde browsa inte gör det.....
Kommentar? Info?
/Fleskleif
Postad 25 April 2008 - 12:15
Postad 25 April 2008 - 12:54
Postad 25 April 2008 - 15:24
gorgeous81:
Hur uppdaterar du? Internet, har du kollat så nätet lirar korrekt? Fungerar MSP på PCH:n? Har du kollat så PCH:n har någon IP-adress? Beroende på vad du kommer fram till kanske Moedem, Router eller Switch behöver startas om !
Annars, kör du USB-sticka, testa att bryta strömmen till PCH:n, allstå starta om den!
La in den nya firmwaren via usb och nu är allt som vanligt igen
Någon som har koll på om man kan lägga upp lite egna applikationer såsom dom webradiostationer man kör via datorn annars. Hade varit skönt om man kommit åt dom via popen.
Postad 25 April 2008 - 18:55
Kan man spela upp en .ISO fi?
Jag fick det själv att funka.. om det är nån som behöver hjälp med samma sak så skicka ett pm
Postad 25 April 2008 - 19:51
MVH/Skaten
Postad 25 April 2008 - 19:56
SMB/NFS är nätverksprotokoll, alltså om du ska spela upp över nätverket. Så du behöver inte någon disk.Jag undrar om man måste ha en hdd i pch för att kunna köra SMB/NFS och då spela upp .iso - filer?
MVH/Skaten
Postad 25 April 2008 - 20:27
/Skaten
Postad 25 April 2008 - 22:29
PCH har just nu inget stöd för trådlöst, men det pågår utveckling för stöd mha USB-stick.
Just nu får man använda två trådlösa routrar, en som skickar signalen och en som fungerar som mottagare/bridge och som du ställer bredvid din PCH och kopplar ihop med en nätverkssladd. Många routrar går ju att ställa i bridge-mode. Som sändare kan du använda en router som antingen just router eller bara som accesspunkt på ett befintligt LAN.
Jag har en stationär burk med en trådlös router till. Eftersom jag är helt lost gällande vad jag skall köpa för att koppla ihop den med PCH så vore jag tacksam för köpråd gällande mottagare/bridge. Eftersom det kan vara lite si och så med överföringen när man streamar trådlöst, är det då en bra lösning att köpa en hårddisk till PCH och föra över filmer och musik (trådlöst) till den för att sedan spela upp?
Postad 26 April 2008 - 07:36
nån som får den påstådda funktionen att funka?
Postad 26 April 2008 - 08:03
Prova att fimpa routern och kör direkt mellan pc-popcorn. Tror jag läste nånstans att folk haft problem med nån av d-linkarna. Skulle ju vara väldigt otur om alla de routrar du provat med strular iofs
Fick lämna in min PCH. Jag tror nätverkskortet i den är paj. Förhoppningsvis är det inte det och någon mer nätverkskunnig än jag som kan få ordning på det.
Tänkte uppgradera min d-link604 till en gigabit router. Men så läste jag ovan att Dir-655 har problem? Stämmer detta? Någon som har Dir-655 och kan bekräfta/förneka?
Annars har jag två alternativ att välja mellan:
https://www.prisjakt...kt.php?p=158163
eller
https://www.prisjakt...kt.php?p=267312
Lite tips och råd mottages tacksamt. Vill ju ha en problemfri lösning för min pch när den är tillbaks!
Redigerat av discomega, 26 April 2008 - 08:04.
Postad 26 April 2008 - 08:41
TV Mode + Caps/Num = Toggles between 50/60 Hz
nån som får den påstådda funktionen att funka?
Ja den funkar väldigt bra!
Postad 26 April 2008 - 20:25
Tänkte uppgradera min d-link604 till en gigabit router. Men så läste jag ovan att Dir-655 har problem? Stämmer detta? Någon som har Dir-655 och kan bekräfta/förneka?
Jag har en DIR-655 tillsammans med PCH och har aldrig märkt av några problem.
Postad 26 April 2008 - 22:06
Postad 26 April 2008 - 22:09
Tv serier i 720p har jag kört från min Qnap NAS via NFS utan problem.Hur är det. Kan man lira all 720p över NFS? Isåfall ska jag sätta upp en nfs-server, och slippa allt krångel med http-servrarna som finns idag (förhoppningsvis)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
32 bilder
33 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?