* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 29 April 2008 - 16:46
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Kalou:Googlade snabbt i ärendet: "Filsystemet Linux normalt använder heter Ext2 eller Ext3, ingen större skillnad bara att Ext3 är journalförande", borde innebära att Ext2 är lite snabbare o Ext3 är lite stabilare om något händer. Jag hade nog kört Ext2 i så fall... Sicken lyx... jag fick inget val...
Postad 29 April 2008 - 16:52
Unregisteredce27a3d9
-
Unregisteredce27a3d9
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Sådär då var man helt igång med sin popcorn.
Är mkt nöjd finns ju dock en del funktioner som behöver förbättras.
Känns som boxen är gjord för mkv uppspelning.
Divxuppspelning ger relativt dålig bild, Zoomknappen funkar ju bra men vor ebra om allt kunde autojusteras till fullscreen. Musikuppspelningen är under all kritik, syabas borde snegla lite mer på xbmc som sagt 
Frågan är klarar en popcorn av ett sådant gränssnitt med liknande funktioner? xbox har väl 700mhz cpu?
Nu återstår bara att följa tråden här samt sybas trådar för utvecklingen =)
Önskvärt vore nån funktion för att kunna göra spellistor, både med musik och musikvideos..
Nöjd kund hittills
//Tomas
Postad 29 April 2008 - 17:45
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
someuser:\>
DivX/XviD brukar ju vara hårdare komprimerat och därför med nödvändighet sämre. Om komprimeringen är välgjord tycker jag resultatet blir alldeles utmärkt. Exempelvis XviD-versionenerna av Lost på ca 350Mbyte.
...och de jag komprimerat själv 
Fast numer är hårddiskutrymme inte så dyrt så det blir mindre och mindre att jag kollar XviD.
H.S.
Postad 29 April 2008 - 18:00
Kalou
-
Kalou
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Nu har även jag blivit en stolt Popcorn ägare. Men jag har inte hunnit koppla in den eller någonting.
Min fråga är nu, jag som inte är så haj på nätverk.
Kan någon göra en enkel guide hur man kopplar Popcorn hour i nätverket så att man kan skicka filer från datorn till den interna hårddisken i Popcorn hour.
jag har ingen router, jag har bara modemet som man fick med när jag skaffade BBB 20/3 bredband, den har 4 platser för nätverksladdar.
En sådan förenklad guide till att komma igång med filöverföringen mellan dator och PCH's interna hårddisk vill jag också ha  Har aldrig pysslat med nätverk förut. Tusen tack.
Postad 29 April 2008 - 18:50
Unregisteredce27a3d9
-
Unregisteredce27a3d9
-
Amatör
-
-
74 inlägg
someuser:\> DivX/XviD brukar ju vara hårdare komprimerat och därför med nödvändighet sämre. Om komprimeringen är välgjord tycker jag resultatet blir alldeles utmärkt. Exempelvis XviD-versionenerna av Lost på ca 350Mbyte. ...och de jag komprimerat själv  Fast numer är hårddiskutrymme inte så dyrt så det blir mindre och mindre att jag kollar XviD.
H.S.
Sant, det är hårdare komprimering tyckte dock bilden var mkt mjukare med uppspelning på xboxet. Kodar dagligen ner div filmer och serier och x264 formatet är ju inte fel men som sagt alla har väl inte helt "konverterat" dit än  Tycker det är lite onödigt att det kommer ut div filmer och serier på både de gamla och nya formaten, men tiden lär väl välja bästa formatet... /T
Postad 29 April 2008 - 19:14
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
En sådan förenklad guide till att komma igång med filöverföringen mellan dator och PCH's interna hårddisk vill jag också ha Har aldrig pysslat med nätverk förut.
Tusen tack.
Det finns säkert 10 olika sätt att göra det men så här gör jag https://www.minhembi...s...497&st=3544
Postad 29 April 2008 - 19:37
Kalou
-
Kalou
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
1.. se till att din dator och din PCH tillhör samma arbetgrupp 2.. Öppna utforskaren 3.. Högerklicka på "mina nätverksplatser" och välj "anslut nätverksenhet.." 4.. Tryck på bläddra.. och du skall nu se din PCH i arbetsgruppen, ställ dig på share och bekräfta med OK 5.. Välj enhetsbokstav och se till att bocken för återanslut är ifylld 6.. Klart
Var kollar/ändrar man arbetsgrupp i PCH?
Postad 29 April 2008 - 20:07
Monco
-
Monco
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag ställde själv samma fråga ett par sidor tillbaka i den här tråden, utan att få svar.
Nu ligger det iofs. en ouppackad Airport Express på mitt bord framför mig, men så läste jag precis den där Hembiokoll recensionen, och vafan:
Trådlös access via tillbehör senare i år
Var i hela friden har de fått den infon ifrån? 
EDIT: En Appleanvändare på #macosx på freenode irc sa att man INTE kunde använda Airport Express för att ge trådlöst stöd till maskiner, som t ex Popcorn Hour. Sug! Tänker inte öppna min låda för att testa utan lämna tillbaka den.
Det går efter den senaste firmware uppgraderingen som kom i början av april. Har själv en Airport Express G och en Express N variant som är kopplad till min HTPC. Den nya Airport featuren är inte dokumenterad, men man ställer in Wireless Mode till 'Join Wireless Network' och då får man en Checkbox under där det står 'Allow Ethernet Clients' som man klickar i.
Postad 29 April 2008 - 20:41
mattsjo
-
mattsjo
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag har problem med att spela upp filmer med AAC LC Audiocodec. Det står ju i specsen att A-100'an kan spela upp AAC Är de något speciellt med AAC-LC eller? Jag kör bara HDMI kabel. Kan det vara så att den inte skickar ut AAC audio via den?
Har även testat att köra med "AudioConverter" och alla codecs inlagda, då klagar den även på AAC codec...
vad behöver jag göra för att få ljud i grejjerna. Jag ska väl inte behöva konvertera?
Problemet kan vara att ljudet har en lägre samplingsfrekvens än 32kHz. Är AAC LC 24kHz? Analogt ljud ska tydligen fungera (har inte provat själv). Se följande tråd på NMT forumet: AAC 5ch problemsJag har använt MediaCoder för att konvertera ljudet till AC3, det enda man måste se till att göra är att sätta "Encoder" till FFMPEG och "resample" till 48kHz, sedan väljer man AC3 som "Audio format" i högerrutan. Välj även "Copy Video" för att slippa peta i video strömmen... Tror det vara allt. Lycka till! /Mattias
Postad 29 April 2008 - 20:54
ollebad
-
ollebad
-
Rookie
-
1 inlägg
Hjälp!!
Råkade ställa in upplösningen på 1366 x 768 på min popcorn hour och nu så vill TV´n inte visa bild.. Helt svart hur gör jag för att kunna göra en factory defualt från fjärrkontrollen??
Sen innan dess hade jag problem med FTP åtkoms kom inte in på den trots username:ftpuser password:1234 testade även password:ftp user. Den har den senaste programvaran i sig.
//Feffe
Postad 29 April 2008 - 21:19
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Ollebad:Kolla hur du ändrar "TV-mode" i första inlägget i denna tråd... där har du svaret! Njema problema! Har själv ingen erfarenhet av FTP:ande mot PCH, testa några gånger till o testa ev o starta om enheter, det kan ibland ha en mirakulös effekt...!
Postad 29 April 2008 - 21:32
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
apropå matematiken för antal ref frames för full level4.1-compliance: (courtesy of folket på HDB)|-----------|---------|
|Resolution | no. ref |
|-----------|---------|
| 1280x544 | 12 | | 1280x720 | 9 | | 1920x800 | 5 | | 1920x816 | 5 | | 1920x1080 | 4 |
|-----------|---------|
If none of the resolutions above match your source, use the following equation to work it out for yourself:
8388608 __________________ (width x height)
detta är maxvärden, allt lägre är givetvis okej. dvs för en film som är 1.85:1 i 720p gäller alltså: 8388608 / (1280*688) = 9,52 => att 9 ref frames är max. och angående att koda om för att få ner ref frames... betänk att det rör sig om minst ett halvt dygns jobb på en bra processor (får ~4fps i andra passet på min q6600, dvs 6 timmar för att koda en timme film (som jämförelse med format folk är vanare vid att koda kan sägas att när jag kodar om DVD eller xvid (704x400) får jag mellan 60 och 120fps)) för ett resultat som med en hel del tur kan bli hyfsat, knappast bättre. kör DVDn istället, misstänker att det kommer se minst lika bra ut som en (nybörjar)encode av en encode.
Postad 29 April 2008 - 22:42
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Var kollar/ändrar man arbetsgrupp i PCH?
Det ligger under NMT-applikationerGe den vilket namn som helst men gruppen ska vara samma som datorn Samba server skall naturligtvis också vara startad, resten är valfritt
Postad 29 April 2008 - 22:53
Sidzzon
-
Sidzzon
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Newbie fråga varning, när man kör en mkv från rar, hur gör man då för att få fram subtitles? Kan man browsa efter srt filen, eller hur skall man göra när man streamar via Llink o packat matrial?
Postad 29 April 2008 - 23:39
Kalou
-
Kalou
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag lyckas inte få till överföringen till min interna hdd. Samba server: kör Samba arbetsgrupp : WORKGROUP Datorns arbetsgrupp : WORKGROUP Slagit av brandvägg. När jag kör \\pch-ip får jag fram disken i listan till vänster (se bild), men det verkar inte gå att kopiera över filer. Nu funkade det för första gången men bara med 71 kb/sec och så stannade det. Den finns inte om jag klickar på "Nätverk".
PHC_seg.jpg 69.13K
4 Antal nerladdningar3.. Högerklicka på "mina nätverksplatser" och välj "anslut nätverksenhet.." 4.. Tryck på bläddra.. och du skall nu se din PCH i arbetsgruppen, ställ dig på share och bekräfta med OK
Där hittar jag inget heller. Nu ska jag ta och drömma mardrömmar och hoppas att någon kan ge mig livsgnistan tillbaka imorgon
Postad 30 April 2008 - 00:06
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Jag lyckas inte få till överföringen till min interna hdd.
Samba server: kör Samba arbetsgrupp : WORKGROUP Datorns arbetsgrupp : WORKGROUP Slagit av brandvägg.
När jag kör \\pch-ip får jag fram disken i listan till vänster (se bild), men det verkar inte gå att kopiera över filer. Nu funkade det för första gången men bara med 71 kb/sec och så stannade det. Den finns inte om jag klickar på "Nätverk".
PHC_seg.jpg 69.13K
4 Antal nerladdningar
Där hittar jag inget heller.
Nu ska jag ta och drömma mardrömmar och hoppas att någon kan ge mig livsgnistan tillbaka imorgon 
Vad kör du för OS, är det vista? Det jag beskrev är för XP, men du verkar var på rätt väg ivf. Det som ser konstigt ut är IP-adressen det är ju en extern adress och den skall ha ett IP i samma serie som din dator tex 192.168.0.xx eller vad du har. Har du problem att få till det så beskriv hur ditt nätverk ser ut så kan du säkert få hjälp
Postad 30 April 2008 - 06:22
topboy
-
topboy
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hej,
Får inge ljud när jag spelar denna film, jag tyckert det inte ser konstigt ut. Borde funka? Har sökt lite fast det mesta handlar om DTS problem.
Audio #0
Codec : MPEG-1 Audio layer 3
Codecprofil : Joint stereo
Speltid : 24 min
Bitrate : 128 Kbps
Bitrateläge : CBR
Kanal(er) : 2 kanaler
Samplingstakt : 48 KHz
Upplösning : 16 bits
Skrivande bibliotek : Xing (new)
Redigerat av topboy, 30 April 2008 - 06:23.
Postad 30 April 2008 - 07:35
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Efter mycket mekande med poppen o nätverk, har jag fått det mesta att fungera, förutom FTP lösningen. Hur jag än bär mig åt, funkar inte 1234 som lösenord. Kanske måste göra en ny installation av NMT och skriva in eget lösen så får vi se.
Jag kör trådlös brygga från poppen till trådlöstnätverk, funkar som en dröm, men tro inte att DLink prylar pratar med varandra bara så där.
Kanske till nåt hjälp:
PCH - fast IP för att alla genvägar inte ska bli felaktiga vid utdelning av IP om den står på dynamisk. Första gången kan det vara bra eftersom du får gateways och IP från nätverket och då väljer du bara statiskt, spara.
Gateway adressen är lika med den adress din router använder, normalt 192.168.1.1.
Bryggan är default statisk och du får välja statisk i din dator på den nätverksanslutningen du använder när du ska in i bryggan för att konfigurera. Bryggan kommer man åt genom 192.168.0.30. Det enda man ska välja där är Läge 1 alltså infrastruktur, inte 2 som är ahdc d.v.s. om man vill köra mot en annan PHC eller nåt. Viktigt! Bryggans gateway ska vara samma som din router 192.168.1.1!!!
Måste säga att det funkar som en dröm. Kör man sen SMB, Torrents, FTP (HM) hittas allting lätt som en plätt.
Blev förvånad att den t.o.m. hittade Azarus server. Kul!
Jag är nöjd med poppen, även om man måste meka lite (Kanske det som är kul) Så vad som återstår är att få till FTP:en så jag kan ändra namn etc på filerna som ligger på HD:n, glömde kolla om File knappen funkar på fjärren?
Skulle TV:n bli svart under byte av MODES som min blir, kan man koppla in sig med Komponent kablarna eftersom den mystiskt tar den utgången default vid vissa byten. Kör jag TV Mode=0, blir bilden svart o komponentutgången aktiv.
Men va...det är valuta för pengarna.
Hoppas någon kan bli hjälp av ovanstående!
Postad 30 April 2008 - 08:50
bp1
-
bp1
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag använder TotalCommander som FTP-klient. Enkelt och överskådligt. Rekommenderas för de som inte testat. http://www.ghisler.com/index.htm
Postad 30 April 2008 - 09:03
Kalou
-
Kalou
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Vad kör du för OS, är det vista? Det jag beskrev är för XP, men du verkar var på rätt väg ivf. Det som ser konstigt ut är IP-adressen det är ju en extern adress och den skall ha ett IP i samma serie som din dator tex 192.168.0.xx eller vad du har.
Har du problem att få till det så beskriv hur ditt nätverk ser ut så kan du säkert få hjälp
Windows Vista japp. Det jag har är alltså ett modem från BBB varifrån jag dragit kablar till både datorn och PCH. Ska det funka eller måste man köpa en router eller liknande?
Postad 30 April 2008 - 09:09
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Windows Vista japp. Det jag har är alltså ett modem från BBB varifrån jag dragit kablar till både datorn och PCH. Ska det funka eller måste man köpa en router eller liknande?
Jag tycker det låter som du fått en extern ip-adress direkt till Poppen, tror du kan få 5 ip-adresser eller nåt från BBB så när du för över filer sker det inte lokalt. Enklast är att köpa en separat router så du kan skapa ett lokalt nätverk.
Postad 30 April 2008 - 09:31
Kalou
-
Kalou
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag tycker det låter som du fått en extern ip-adress direkt till Poppen, tror du kan få 5 ip-adresser eller nåt från BBB så när du för över filer sker det inte lokalt. Enklast är att köpa en separat router så du kan skapa ett lokalt nätverk.
Enklast? Det går alltså att klara sig utan router? Hittade i alla fall 2 alternativ: www.kjell.com --- sök på D-Link DIR-100 router www.teknikmagasinet.se --- sök på Netgear RP614V3IS Bredbandsrouter Tänkte hugga en riktigt billig. Vad tror ni om dom här ovan? Jag är helt ny på området.
Postad 30 April 2008 - 09:48
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Enklast? Det går alltså att klara sig utan router?
Hittade i alla fall 2 alternativ:
www.kjell.com --- sök på D-Link DIR-100 router www.teknikmagasinet.se --- sök på Netgear RP614V3IS Bredbandsrouter
Tänkte hugga en riktigt billig. Vad tror ni om dom här ovan? Jag är helt ny på området.
Vad har du för burk nu då? Du kommer ju undan billigast om "modemet från BBB" även har routerfunktion, men det tvivlar jag på. Om "modemet" även funkar som en switch så kan det gå, fast jag är osäker på det. Även om man kör med 2 externa ip-nr så vill man ju få trafiken att gå snabbaste vägen så att säga. Nån annan får svara på detta. Men jo enklast är nog att skaffa en router. Båda dina förslag ska funka.
Postad 30 April 2008 - 10:12
jarlen
-
jarlen
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Vad har du för burk nu då? Du kommer ju undan billigast om "modemet från BBB" även har routerfunktion, men det tvivlar jag på. Om "modemet" även funkar som en switch så kan det gå, fast jag är osäker på det. Även om man kör med 2 externa ip-nr så vill man ju få trafiken att gå snabbaste vägen så att säga. Nån annan får svara på detta.
Men jo enklast är nog att skaffa en router. Båda dina förslag ska funka.
Stopp stopp.. Han har externt ip, men SMB (Windows-Share) fungerar utmärkt via MAC-adresserna. Modemet har en inbyggd switch, denna räcker gott och väl för ändamålet. De externa ip-adresser han har ligger i samma subnät. Hade det gått ut över internet hade det inte fungerat, BBB har spärrat åtkomst av SMB från internet in i ett internt nät. Så din koppling genom modemet ska inte ställa till några som helst problem. Det ser alltså ut som internet adresser och det är det, men överföringen går bara i switchen, alltså 100mbit.
Redigerat av jarlen, 30 April 2008 - 10:13.
Postad 30 April 2008 - 10:14
Mattie
-
Mattie
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Jag har problem med att spela upp filmer med AAC LC Audiocodec. Det står ju i specsen att A-100'an kan spela upp AAC Är de något speciellt med AAC-LC eller? Jag kör bara HDMI kabel. Kan det vara så att den inte skickar ut AAC audio via den?
Har även testat att köra med "AudioConverter" och alla codecs inlagda, då klagar den även på AAC codec...
vad behöver jag göra för att få ljud i grejjerna. Jag ska väl inte behöva konvertera?
Verkar som om PH A-100 inte kan spela upp AAC-kodat ljud i 24kHz.. Det var nämligen skillnaden.. Dem andra filmerna spelades i AAC 48kHz och fungerar fint.
Postad 30 April 2008 - 10:23
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Stopp stopp.. Han har externt ip, men SMB (Windows-Share) fungerar utmärkt via MAC-adresserna. Modemet har en inbyggd switch, denna räcker gott och väl för ändamålet. De externa ip-adresser han har ligger i samma subnät. Hade det gått ut över internet hade det inte fungerat, BBB har spärrat åtkomst av SMB från internet in i ett internt nät. Så din koppling genom modemet ska inte ställa till några som helst problem.
Det ser alltså ut som internet adresser och det är det, men överföringen går bara i switchen, alltså 100mbit.
Ah, vad bra  Det låter ju rimligt, fast som det ser ut nu känns det ju ändå som trafiken tar en "omväg"?!? Om det fungerar fast rullar i 70Kbit/s alltså...
Postad 30 April 2008 - 10:41
Kalou
-
Kalou
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
NUUUUSÅ!!! Efter att ha startat om den ännu en gång ploppade det upp på skärmen och den hamnade i arbetsgrupp och nätverk. Dock ser jag att det inte är samma ip som igår i PCH (jag har inte ändrat någonting i PCH). Har ingen aning vad som fixade saken, men nu ska jag passa på att slänga över allt jag har medan det fungerar  450gig lär väl ta några timmar..
Stort tack till alla som hjälpt mig på vägen! Jag är en lycklig man (om det nu går att spela upp också).
Postad 30 April 2008 - 11:06
roccster
-
roccster
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Behöver lite hjälp med HaneWin NFS-server.
Skickade på den igår då mitt NAS bestämde sig för att lägga av. Allt funkar riktigt bra. Att streama hd-filmer går som en dans och jämfört med mitt SMB-nas så går det mycket fortare att starta filmer. Det som jag inte riktigt har grepp på det är Export-filen. Jag har konfat den så här (och det funkar):
D:\ -readonly -name:nfs 192.168.0.102
H:\ -readonly -name:usb 192.168.0.102
Men när jag försöker skicka med undermapp (vilket känns lite smidigare):
D:\Movies -readonly -name:nfs 192.168.0.102
Då skiter det sig. Vad gör jag för fel?
/ Richard
Postad 30 April 2008 - 11:30
brun
-
brun
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag vill använda pocorn hour för ett kanske lite udda syfte i sammanhanget, nämligen att köra en videofil på en utställning under en längre tid (fem månader i det här fallet). Maskinen skall alltså stå dag ut och dag in och loopa en och samma fil. Det allra bästa vore om spelaren spelade upp filen automatiskt vid startup och fortsatte loopa i evighet. Grejar Popcorn Hour det? Hur funkar PCHs repeatfunktion? Har PCH något autostartalternativ. Jag har sökt fögäves efter denna info och är tacksam för all hjälp.
(flyttat från annan tråd)
Postad 30 April 2008 - 12:35
tanken
-
tanken
-
Rookie
-
7 inlägg
Är för det mesta riktigt nöjd med min pch men det är en bugg som irriterar mig.
Jag brukar bryta strömmen till pch:n på natten. När jag sedan startar pch:n så händer det ibland (ca var femte gång) att det inte går att start filmerna. När jag försöker starta en film så blir det svart på tv:n i ca 1 sekund sedan kommer pch-menyn upp igen. Det jag får göra då ären soft reboot och efter det så brukar det funka.
Någon annan som har samma problem? Nån som vet om denna bug är rapporterad?
Postad 30 April 2008 - 12:50
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
brun:Det finns en Autoplay-funktion under CD/DVD i setup menyn. Sen kan man sätt "repeat" hårt i uppspelningen. Vet ej dock om detta går att använda för ditt syfte och hur länge den orkar köra, man bör nog testa ordentligt. Det bästa är nog att läsa/söka/skriv på NMT-forumet, länk i första inlägget!
Postad 30 April 2008 - 13:20
brun
-
brun
-
Rookie
-
7 inlägg
Tack! Har sökt på NMT-forumet men ska fråga där också. Nu är PCH:n beställd så jag får snart tillfälle att testa.  En fråga: vad menar du med att "sätta repeat hårt i uppspelningen"? Och skulle autoplay-funktionen kunna fungera också på en vanlig avi-fil?
Postad 30 April 2008 - 15:00
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
brun:Jo, med "hårt" menar jag att jag kan ställa Play i Repeat mode i Setup, dvs att den ska köra en och samma fil hela tiden vid Play. Så då funkar det som du vill så länge som inte strömmen går. Men det borde gå att få Autoplay o funka tycker man ju, då skulle det vara klockrent! Ska kolla upp det!
Postad 30 April 2008 - 16:56
brun
-
brun
-
Rookie
-
7 inlägg
brun:
Jo, med "hårt" menar jag att jag kan ställa Play i Repeat mode i Setup, dvs att den ska köra en och samma fil hela tiden vid Play. Så då funkar det som du vill så länge som inte strömmen går.
Bara det är ju utmärkt! I det här sammanhanget underlättar det betydligt.
Postad 30 April 2008 - 20:28
Björnaskim
-
Björnaskim
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Vad har du för burk nu då? Du kommer ju undan billigast om "modemet från BBB" även har routerfunktion, men det tvivlar jag på. Om "modemet" även funkar som en switch så kan det gå, fast jag är osäker på det. Även om man kör med 2 externa ip-nr så vill man ju få trafiken att gå snabbaste vägen så att säga. Nån annan får svara på detta.
Men jo enklast är nog att skaffa en router. Båda dina förslag ska funka.
BBB har ett nytt modem TG787 för plats med usb-hdd kostar endast 495kr, ring och beställ bara. Jag kör det funkar bra synd att den endast hanterar FAT 32 bara på usb-hdd
Postad 30 April 2008 - 21:15
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Lion_Paw:För direktkoppling mellan PCH o PC eller PC o PC krävs en sk Korsad Ethernet kabel. Finns överallt, Kjell, Classe o gänget! Det är bara att söka runt!! Glöm inte att du måste köra med Fasta IP-adresser bara och samma arbetsgrupp så kommer allt gå kalas-bra!!
Postad 30 April 2008 - 21:22
Lion_Paw
-
Lion_Paw
-
Forumräv
-
-
860 inlägg
Lion_Paw:
För direktkoppling mellan PCH o PC eller PC o PC krävs en sk Korsad Ethernet kabel. Finns överallt, Kjell, Classe o gänget! Det är bara att söka runt!! Glöm inte att du måste köra med Fasta IP-adresser bara och samma arbetsgrupp så kommer allt gå kalas-bra!!
Tack.  En annan fråga jag har är: är den gjord av plast, PCH:n alltså?! Går i köptankar men så många frågor... Vad är det för typ av hårddisk som ska sitta i, på Webhallens hemsida står det (3,5" PATA hårddisk köpes separat)?! Har aldrig hört talas om Pata...
Redigerat av Lion_Paw, 30 April 2008 - 21:29.
Postad 30 April 2008 - 21:28
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Lion_Paw:PCH:n är gjord av äkta kinesisk plåt o metall av bästa klass...
Postad 30 April 2008 - 21:33
Lion_Paw
-
Lion_Paw
-
Forumräv
-
-
860 inlägg
Lion_Paw:
PCH:n är gjord av äkta kinesisk plåt o metall av bästa klass... 
Underbart!  @kanelbulle: Vad är det för typ av hårddisk som ska sitta i, på Webhallens hemsida står det (3,5" PATA hårddisk köpes separat)?! Har aldrig hört talas om Pata...  )
Postad 30 April 2008 - 21:36
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Underbart! 
@kanelbulle: Vad är det för typ av hårddisk som ska sitta i, på Webhallens hemsida står det (3,5" PATA hårddisk köpes separat)?! Har aldrig hört talas om Pata... )
SATA= Seriell ATA. PATA= Parallell ATA (Gamla vanliga ATA-hårddiskar)
Postad 30 April 2008 - 21:40
Lion_Paw
-
Lion_Paw
-
Forumräv
-
-
860 inlägg
SATA= Seriell ATA. PATA= Parallell ATA (Gamla vanliga ATA-hårddiskar)
Så vad ska jag söka på på prisjakt ATA Hårddisk el??
Redigerat av Lion_Paw, 30 April 2008 - 21:42.
Postad 30 April 2008 - 21:45
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Så vad ska jag söka på på prisjakt ATA Hårddisk el??  https://www.prisjakt...egori.php?k=357
Postad 30 April 2008 - 21:46
Lion_Paw
-
Lion_Paw
-
Forumräv
-
-
860 inlägg
Postad 01 May 2008 - 02:36
Kalou
-
Kalou
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Troligtvis en väldigt dum fråga, men jag chansar!
Går det att använda PCH's interna hdd till ps2-spel och koppla vidare till ps2 och spela?
Postad 01 May 2008 - 07:26
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Kalou:Det skulle jag inte tro går... men det är ju mer en fråga för en PS2 tråd... Finns det någon möjlighet att spela "backups" från en Ethernet-hårddisk... Har själv en PS2 o det enda jag läst om är en USB-disk lösning som är på gång! Naturligtvis endast för backup på egna spel!!
Postad 01 May 2008 - 07:44
roccster
-
roccster
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
2 Frågor (och ja, jag har sökt)...
1
.sub
är det någon mer än jag som inte får dessa att funka? Jag döper filen exakt samma som film-filen men min pop vill inte veta av den.
2. Postade lite högre upp om NFS-servern HaneWin, är det verkligen bara jag som kör med denna?
Redigerat av roccster, 01 May 2008 - 08:32.
Postad 01 May 2008 - 08:47
stenbrott
-
stenbrott
-
Amatör
-
-
71 inlägg
2 Frågor (och ja, jag har sökt)...
1
.sub är det någon mer än jag som inte får dessa att funka? Jag döper filen exakt samma som film-filen men min pop vill inte veta av den.
1. Jag hade oxå problem med att få subbarna att funka... jag döpte dom till samma som filen men...nej...inga subtitles... Om du trycker på subtitles-knappen på fjärren så kommer det upp "subtitles off"... tryck då på nån av "pil-knapparnar" så ändras det till "subtitles on", tryck då på mittenknappen "Enter"... då kommer det nog att funka...
Postad 01 May 2008 - 09:15
roccster
-
roccster
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
1.
Jag hade oxå problem med att få subbarna att funka... jag döpte dom till samma som filen men...nej...inga subtitles... Om du trycker på subtitles-knappen på fjärren så kommer det upp "subtitles off"... tryck då på nån av "pil-knapparnar" så ändras det till "subtitles on", tryck då på mittenknappen "Enter"... då kommer det nog att funka...
Tack för svaret, testade detta men ingen lycka. Kör jag filmen i min dator så får jag undertext utan prob, men i poppen - nada. Jag har .sub och .idx i samma katalog, kan det ha nåt med detta att göra? Finns det någon annan inställning jag kan ha missat. .srt funkar felfritt.
Postad 01 May 2008 - 09:53
linder
-
linder
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag skulle kolla på en film och formatet är ISO jag har tv'n kopplad med hdmi och sen har jag projektorn kopplad med komponent. Allt går först genom min reciver. Men när jag starta filmen så försvann bilden från min projektor så jag testa på tv'n och där hade jag bild konstigt tyckte jag för att jag nyss provat med en blueray film och den funka super bra likaså en divx film.
Är det någon som vet vad det kan vara för fel ??
Postad 01 May 2008 - 09:56
-TM-
-
-TM-
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Tack för svaret, testade detta men ingen lycka. Kör jag filmen i min dator så får jag undertext utan prob, men i poppen - nada. Jag har .sub och .idx i samma katalog, kan det ha nåt med detta att göra? Finns det någon annan inställning jag kan ha missat. .srt funkar felfritt.
Har du valt inne i Setup>Preferences>Subtitle language ska det vara inställt på English, testa det om du inte har gjort det.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|