Canton Ergo RC-L
(Golvhögtalare)
|
1
|
(113)
|
Inga priser |
Postad 26 October 2009 - 17:47
Postad 09 February 2010 - 16:25
Postad 09 February 2010 - 17:18
köp en stor bas låda och många så år du bashej, är i behov av mycke bas och har en förstärkare utan möjligheter att ställa ljudet, så de enda jag kan göra är att ändra de lilla som går att göra med boxen. undrar då om de finns nån möjlighet att modda denna box eller nåt annat trix för att få mera bas ?
Postad 09 February 2010 - 22:49
vill ha de ljudet boxen ger fast jag skulle vilja vrida ett halv varv extral:P hade ingen lust att sälja o köpa ny förstärkare pga av de lilla då jag tycker ljudet i övrigt är bra.
Som de är nu kan man spela så högt att man förstör öronen utan att man ens kan se att basarna rör på sig
Redigerat av Unregisteredde82a31e, 09 February 2010 - 22:52.
Postad 10 February 2010 - 05:52
Ta en titta hur rummet ser ut där dom är uppställda troligen så äter det bas och ger fula pikar i frekvenskurvan det därför du får bröl bas med xtzJag har en xtz 12a men den ger ju mest djup brölbas så den fyller ut lite lite på dom lägsta partierna och då blir de som att de bara finns djupbas och inget i den övre där frontarna ska ta över. vill jag kan jag ju vrida på den så de skallrar i fönsterna men de är inte den sortens ljud jag är ute efter som en subba ger
vill ha de ljudet boxen ger fast jag skulle vilja vrida ett halv varv extral:P hade ingen lust att sälja o köpa ny förstärkare pga av de lilla då jag tycker ljudet i övrigt är bra.
Som de är nu kan man spela så högt att man förstör öronen utan att man ens kan se att basarna rör på sig
Postad 10 February 2010 - 09:17
hej, är i behov av mycke bas och har en förstärkare utan möjligheter att ställa ljudet, så de enda jag kan göra är att ändra de lilla som går att göra med boxen. undrar då om de finns nån möjlighet att modda denna box eller nåt annat trix för att få mera bas ?
om du redan sitter på rc-l....kolla över akustiken.
Postad 10 February 2010 - 11:59
om du redan sitter på rc-l....kolla över akustiken.
har flyttat runt och provat i flera rum men de kommer aldrig i närheten som jag vill ha de, har provat med en gammal pioneer där jag just kan ställa ljudet o då får jag den mängden bas jag vill ha men de låter piss i övrigt då den förstärkaren inte är någe bra. så de blir väl att jag får byta förstärkaren då verkar de som :/
Postad 10 February 2010 - 13:28
har flyttat runt och provat i flera rum men de kommer aldrig i närheten som jag vill ha de, har provat med en gammal pioneer där jag just kan ställa ljudet o då får jag den mängden bas jag vill ha men de låter piss i övrigt då den förstärkaren inte är någe bra. så de blir väl att jag får byta förstärkaren då verkar de som :/
jepp stärkar byte absolut... hemma hos mig med marantz sr-18 spelade dom nått grymt i basen.
de behöver en hel del kraft för att tighta till sig så rotel 1080/1090 o liknande är ingen överdrift...
Postad 10 February 2010 - 14:28
jag har en XTZ A100 DII så de ska väl inte va några problem är bara just de att de inte går att ställa ljudet, kan göra de på datorn och då får jag massa bas men den förstör ju även ljudet därför jag vill ställa de på annat vis då en dator inte är att föredra, skulle även vilja använda cd jag köpte medjepp stärkar byte absolut... hemma hos mig med marantz sr-18 spelade dom nått grymt i basen.
de behöver en hel del kraft för att tighta till sig så rotel 1080/1090 o liknande är ingen överdrift...
Redigerat av Unregisteredde82a31e, 10 February 2010 - 14:35.
Postad 10 February 2010 - 14:42
Class A, de gamla modellerna. Lät bra. Har också kört dem med ett Rotel RB991 (samma som RB 1080). Ingen himmelsvid skillnad, inte. Advance Acoustics skulle kunna hävdas vara ett bättre alternativ eftersom den har en lite mer mjuk klang än Rotel. Jag är i o f s in te någon basnarkoman, och har ett väldämpat (eller snarare övermöblerat, rum).
Postad 10 February 2010 - 14:46
men xtz kanske låter tunnt på dessa men fruktansvärt kan det väl inte vara? du kanske har för höga bas ambitioner?
isdf skulle jag rekommendera subbar...feta sådana..svs pb-13 ultra eller nått...
Postad 10 February 2010 - 16:33
... har man tunnt ljud med rc-l finns bara 2 möjligheter..1 akustik (den viktigaste frågan) 2. stärkare som ej levererar.... upplevde själv tunnt ljud med thule för-slutsteg och bytte till marantz sr-18 (den är kraftfullare än min nuvarande sr-12s1)...det var som dag o natt....
men xtz kanske låter tunnt på dessa men fruktansvärt kan det väl inte vara? du kanske har för höga bas ambitioner?
isdf skulle jag rekommendera subbar...feta sådana..svs pb-13 ultra eller nått...
ja jag kanske har för höga bas ambitioner men då har alla jag känner de med
men får väl försöka skaffa mig en nad eller nåt där de finns möjlighet att ändra. eller ett försteg. de bästa är dock om man på nåt sätt skulle kunna modda boxen men man kan väl inte alltid få som man vill
Postad 10 February 2010 - 19:31
troligen så har du acostic problem av stora mått släng upp en bild på hur det ser utja jag kanske har för höga bas ambitioner men då har alla jag känner de med
är nog närmare 25-30st som varit hemma hos mig och alla klagar och är framme vid stärkaren och ska vrida men de finns ju inget att vrida på
men får väl försöka skaffa mig en nad eller nåt där de finns möjlighet att ändra. eller ett försteg. de bästa är dock om man på nåt sätt skulle kunna modda boxen men man kan väl inte alltid få som man vill
Postad 10 February 2010 - 19:46
Postad 11 February 2010 - 16:16
Ljudmässigt?
Ur ekonomiskt perpektiv så är det ju en "besparing" att det sitter ett dugligt steg inbyggt.
Postad 11 February 2010 - 18:30
Postad 13 February 2010 - 21:02
Kan juh iof ha lite med och göra med vad man driver högtalarena med, men en sak är säker: De låter bättre ju mer kräm Du matar dem med ... gäller såklart även vid låga volymer
Postad 15 February 2010 - 17:46
ja det låter onekligen som det är grova akustika problem....rc-l som låter tunnt
köpte ett försteg så jag kunde ställa ljudet som jag ville och så va de problemet löst
nu undrar jag nåt helt annat:P, går de att få tag på nya högtalarelement till rc-l ?
Postad 15 February 2010 - 19:26
jadå på hififabrik.de brukar kunna serva med element annars så kan nog http://www.canseda.s.../StartPage.aspx göra detköpte ett försteg så jag kunde ställa ljudet som jag ville och så va de problemet löst
nu undrar jag nåt helt annat:P, går de att få tag på nya högtalarelement till rc-l ?
Har du eldat elemnenten
Postad 15 February 2010 - 19:37
Redigerat av BlackSpett, 15 February 2010 - 19:47.
Postad 15 February 2010 - 19:46
jadå på hififabrik.de brukar kunna serva med element annars så kan nog http://www.canseda.s.../StartPage.aspx göra det
Har du eldat elemnenten
okej får höra med dom
nej de va så att jag kanske kunde komma över ett till par billigt men då va en basen paj, korgen hade spruckigt, den är ju gjord att plast av nån anledning :S
så om en bas inte är så dyr kanske de kan va värt att lägga ett skambud
Postad 15 February 2010 - 20:07
(även basarna i de tyngre serierna har detta)
och ja det finns nya element att köpa men räkna med att de kostar en slant.
Postad 20 March 2010 - 13:07
690 skjuter på bra iofs men...tja man kan ju testa!
Postad 20 March 2010 - 13:14
har testat rc-l boxen på andra högtalare ( karat samt ergo stativarna) o de blev inget bra kan man väl säga....
tycker du att det saknas lågbas så kolla över akustik eller testa kraftfullare drivning (inte köp...utan testa/låna)
Postad 20 March 2010 - 13:52
Nu tycker jag du är otydlig , närå...message reciveddet är ingen ide..... rc-boxen är anpassad för just rc-ls delningsfilter....dina har inte detta filter så det blir bara pannkaka.
har testat rc-l boxen på andra högtalare ( karat samt ergo stativarna) o de blev inget bra kan man väl säga....
tycker du att det saknas lågbas så kolla över akustik eller testa kraftfullare drivning (inte köp...utan testa/låna)
Kör dem på mitt NAD slutsteg nu å det finns pulver så det räcker i sig...men den lägsta låga behöver lite "hjälp" på signalsidan för mitt tycke, steget har dock bra kontroll och spelar korrekt, det är jag som är lite smyg-loudness skadad.
Postad 21 March 2010 - 13:09
Har testat med "no name" skitkabel 2,5mm2 och även 4mm2
Behöver jag säga vad som låter bäst,...mina öron, empiriska tester.
Det ÄR skillnad på kabel å kabel.
Har förvisso inte testat andra kablar än dessa i min nuvarande uppsättning.
Redigerat av Triggerhappy, 21 March 2010 - 13:09.
Postad 21 March 2010 - 13:19
köp en eq o testa...kan bli bättre än väntat..... dock tror jag att det är akustiken det beror på om du nu har pulver "som räcker o blir över" ......för lågbas resurser finns så det räcker o blir över på ergo..............
bli inte rädd.... join the dark side.....köp en eq.....det är inte farligt....
en bekant kör med musical fidelitys 60kg stärkare och marten design coletrain....till och med han tar fram en eq ibland
tyvärr är inte hans akustik det bästa för en anläggning i mille klassen....men det kommer inte ifrån mig ok?.....
Postad 21 March 2010 - 13:21
Postad 21 March 2010 - 13:27
Har du tittat inne i högtalaren om inte gör det .Nu kör jag med Monster cable Z1R med banan terminering.
Har testat med "no name" skitkabel 2,5mm2 och även 4mm2
Behöver jag säga vad som låter bäst,...mina öron, empiriska tester.
Det ÄR skillnad på kabel å kabel.
Har förvisso inte testat andra kablar än dessa i min nuvarande uppsättning.
Andvänder du boxen eller inte det spelar ingen roll vilken kabel man kör dom med dom leverar bas oavsett.Ok, Monster kablar har jag aldrig provat. Jag bara undrade för när jag bytte ut mina Silver Resolution Biwire till en billig Transparent-kabel Single så hände det grejer i basområdet på mina Rc-l.
Postad 21 March 2010 - 13:37
Postad 21 March 2010 - 13:57
Postad 21 March 2010 - 14:01
Nä det vet jag har ett par canare till mina då, cogan hall intermetzzo fick lång vilo tid i sin kartongSdx, givetvis använder jag boxen. Jag kan lova dig att det är ingen liten skillnad i basen mellan dessa kablar.
det man vinner mäst på är att dämpa väggen bakom dom då leverear dom ett helvetiskt bra ljud.
Sen beror det på vilken förstärkare /slutsteg man andvänder jag vill ha ett ljud som är transparent och ofärgat och det har jag med råge.
Redigerat av Unregistered1728, 21 March 2010 - 14:03.
Postad 21 March 2010 - 14:19
Postad 21 March 2010 - 14:32
har kört bägge delarna och man kan ej höra skillnad om det är biwire eller singelwireDet där med att dämpa ska jag oxå pröva mig på. Felkonstruerade vet jag inte men det kan vara skillnad på biwire eller singlewire.
Postad 21 March 2010 - 14:45
Postad 21 March 2010 - 15:33
Mina slutsatser efter 3 kabelbyten är att: no name 4mm2 (från kartongen i förrådet)hade en jämn leverans av kraft men spretig å en anings vass i de övre registren.
No name 2,5mm2: (från kartongen i förrådet) samma lika...en snutt snällare i de högre registren...hade vart mitt 200:-´s val om jag inte kånkat hem 10ggr dyrare kabel som faktiskt levererade en klart mer sammanhållen, softare..hmm mer avslappnad, homogen och en aning mer "släpp" i de högre registren.
Genomgående ingen märkbar skillnad i de lägre registren.
Att titta på interna kablaget är iofs intressant ur min "lookie,lookie" mentalitet...men egentligen vill jag endast ha lite signalhöjning mellan 30-70Hz så man får det mysiga fundamentet när det stampas basskagge etc...
Visst är EQ en väg....livrädd dock för att hälsa brus å annat skit välkommet in i signalvägarna.
En anläggning skall kunna hålla truten, basta!
Vi får se...jakten på nirvana fortsätter.
Postad 21 March 2010 - 15:40
Jo men du har ju tittat med ögonen och vet vad det är för kabel så då är det lätt att döma .Med risk för att diskutionen nu svävar utanför tråd temat...
Mina slutsatser efter 3 kabelbyten är att: no name 4mm2 (från kartongen i förrådet)hade en jämn leverans av kraft men spretig å en anings vass i de övre registren.
No name 2,5mm2: (från kartongen i förrådet) samma lika...en snutt snällare i de högre registren...hade vart mitt 200:-´s val om jag inte kånkat hem 10ggr dyrare kabel som faktiskt levererade en klart mer sammanhållen, softare..hmm mer avslappnad, homogen och en aning mer "släpp" i de högre registren.
Genomgående ingen märkbar skillnad i de lägre registren.
Att titta på interna kablaget är iofs intressant ur min "lookie,lookie" mentalitet...men egentligen vill jag endast ha lite signalhöjning mellan 30-70Hz så man får det mysiga fundamentet när det stampas basskagge etc...
Visst är EQ en väg....livrädd dock för att hälsa brus å annat skit välkommet in i signalvägarna.
En anläggning skall kunna hålla truten, basta!
Vi får se...jakten på nirvana fortsätter.
jag kan berätta att jag själv gick i fällan förra helgen då kompisens pip kloner stog för underhållning och jag trodde det var pip för dom ser exakt lika ut så där blev man både lurad av synen och öronen.
Redigerat av Unregistered1728, 21 March 2010 - 15:40.
Postad 21 March 2010 - 16:32
Man kanske skulle prova
Bifogad fil(er)
Postad 21 March 2010 - 16:38
Har du några mera godsaker i förrådetHmmm..letade lite i förrådet...typ 15år gammalt...hittade inte storasystrarna EQT = 31bands.
Man kanske skulle prova
Postad 21 March 2010 - 17:14
Vad behöver du? ha ha...Har du några mera godsaker i förrådet
Näe lite överblivet från min Bilstereo period...EQL mm är innan man växlade till digital processning..
Borde hitta nått vettigt aktivt delningsfilter kanske, borde även ha en del filterkomponeneter i nån låda.
Postad 21 March 2010 - 17:45
Vad har du för godis i lådan då.Vad behöver du? ha ha...
Näe lite överblivet från min Bilstereo period...EQL mm är innan man växlade till digital processning..
Borde hitta nått vettigt aktivt delningsfilter kanske, borde även ha en del filterkomponeneter i nån låda.
Postad 08 May 2010 - 10:41
Kan någon förklara "boxen"...?
Den ska vara som tonkontroller fast utan att förstöra signalen. Grovt sagt.
Postad 08 May 2010 - 10:49
Den ska vara som tonkontroller fast utan att förstöra signalen. Grovt sagt.
ok tack för svaret =)
Postad 08 May 2010 - 10:50
Det var något nyttDen ska vara som tonkontroller fast utan att förstöra signalen. Grovt sagt.
Postad 09 May 2010 - 11:15
Och du har ännu ingen annig om vad boxen är till för sen har det skett lite ändringar på boxen sen 90 talet.Inte alls, högtalarna har funnits till sedan 90-talet.
Postad 09 May 2010 - 11:31
Och du har ännu ingen annig om vad boxen är till för sen har det skett lite ändringar på boxen sen 90 talet.
Varför skrev du inte det då nyss istället?
Jag läste en snabb review på tyska och fick fram infon angående tonkontroll, sedan kontrollerade jag den mot en svensk review som skrev något liknande.
Om du har annan info så sluta skriva kryptiskt och svara istället.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd högtalare med varmt ljud
16 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?