* Officiell tråd - Epson EH-TW5000/3800 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 04 april 2009 - 10:55
Dock noterat det jag skrev ovan att 2 saker glappar lite

Postad 04 april 2009 - 11:06
Vet inte ifall det beror på att allt är nytt och behöver en liten inkörning, men det var så pass mycket att man till och med såg direkt på en dvd att det hade tappat i fokus.
Postad 04 april 2009 - 13:15
Panasonics 2.35:1-läge fällde avgörandet, men Epsons fokusproblem var en viktig faktor också.
Postad 05 april 2009 - 09:21
Fläktljudet är lika lågt som innan. Alla mina kalibreringsdata var borta, men dom var bara preliminära. Kanske betyder att firmware har blivit uppgraderat? I vilket fall är jag nöjd med fixen!
Redigerat av Gonk, 05 april 2009 - 09:22.
Postad 05 april 2009 - 09:24
Ska köra den ett par omg idag också så får vi se vad som händer. I vilket fall som helst så tänker jag kräva en ny, då det var det jag blev lovad plus kompensation.
Postad 05 april 2009 - 15:59
Hur stor skillnad gör det om man har vita/ljusa väggar/tak vs att ha mörka väggar/tak? Finns det en gräns där bilden/svärtan inte blir bättre i ett ljust rum så att det inte spelar någon större roll vilken projektor man har?
Det står mellan den här och sanyo z3000 just nu men jag har ett rum med ljusa väggar så jag funderar om epsonen verkligen gör någon skillnad för mig? Vet inte riktigt hur det funkar.
Tacksam för svar.
Postad 05 april 2009 - 16:15
Tror dock inte den kommer upp i tw5000 grymma svärta. Jag kör helt svart rum, finns inte något ljusinsläpp så tyvärr vet jag inte vilken av tw5000 och z3000 som gör sig bäst i ett ljust rum. Är det bara så att du har ljusa väggar, eller är det även så att du inte kan kontrollera ljusinsläpp?
Jag har kört min tw5000 i ca 10h nu i helgen, och fokusen är bättre än innan men långt ifrån perfekt. Har även satt den i höghöjdsläget vilket mildrar problemet en aning.
Kommer att bli kul att ringa Epson i morron och kräva en förklaring...
Postad 05 april 2009 - 16:23
Postad 05 april 2009 - 16:26
Sen är det ju som du skriver, en bra duk kan/gör stor skillnad även den.
Postad 07 april 2009 - 05:49
Skönt!13h och det verkar som om fokusen har stabiliserat sig.
Min har bara gått en dryg timme hittills och visst, det är nog bättre än innan men inte på långa vägar bra men det du skriver ingjuter ju hopp för framtiden

Blir att byta min eller få den servad igen dock, jag tänker _icke_ acceptera att zoomringen och horisontell lens shift glappar som de gör.
Har du gjort nåt åt klistermärket än?
Hur korkad måste man vara för att sätta ett klistermärke mitt på en projektor för nästan 40k? Såna människor borde tas ut bakom skjulet och få en tillsägelse på lämpligt vis..
Postad 07 april 2009 - 09:49
Då det ändå är deras dyraster proj så ska man som kund kunna kräva en hel del. Hade det varit en "vanlig" för typ 5000kr så hade man kunnat acceptera lite fel och briste, men i denna prisklass så ska man ha en produkt som är helt felfri och man ska få snabb och smidig service.
Monica på Epson verkar inte vara på jobbet denna vecka, så något svar ang en helt ny verkar få vänta på sig.
Postad 07 april 2009 - 09:53
Han jag pratade med skulle skicka mail till sin chef iaf (en kvinna som hade semester hela denna veckan) med mina krav och så skulle de återkomma till mig under nästa vecka.
Det jag upptäckt sen jag hade kontakt med dem är zoomringen och horisontell lens shift samt att skärpan fortfarande inte är helt jämn över bildytan utan jag får välja om jag vill ha det skarpt i centrum eller ut mot kanterna.
Postad 07 april 2009 - 09:58
Under all kritik.
Ska hem och kolla över allt på projen, och blir det ett utbyte så tänker jag ha kvar min tills den nya sitter i taket.
Redigerat av THXcht, 07 april 2009 - 09:59.
Postad 07 april 2009 - 10:07
Postad 07 april 2009 - 16:52
Jag blir så förbannat trött på detta nu.
Postad 07 april 2009 - 17:41
Har köpte en BMW med problem vill jag inte snacka men ngn försäljnings chef på BMW det tar jag med min bilhandlare.
Postad 07 april 2009 - 18:45
Beroende på svaret som bör komma nästa vecka från Epson så får vi se hur vi agerar.
Postad 08 april 2009 - 21:13
Allt såg ju så bra ut för några timmar sedan (lamptimmar), men tydligen inte.
Man börjar bli både riktigt trött och ruggigt förbannad nu. Hoppas man kan få något vettigt svar på tisdag.
Ska ner och snacka med butiken och berätta för dem hur det ligger till och be dem ta tag i det hela från sitt håll.
Postad 09 april 2009 - 08:08
Kollade ikväll på Bond QOS och under filmens gång så tyckte jag att texten blev suddig, så jag drog igång menyn för att dubbelkolla. Och ja fokusen var helt ur...
Allt såg ju så bra ut för några timmar sedan (lamptimmar), men tydligen inte.
Man börjar bli både riktigt trött och ruggigt förbannad nu. Hoppas man kan få något vettigt svar på tisdag.
Ska ner och snacka med butiken och berätta för dem hur det ligger till och be dem ta tag i det hela från sitt håll.
Det är ju faktiskt deras skyldighet. De kan inte bara hänvisa dig till sin leverantör, det är butiken som har ansvar mot dig. Kan du inte kräva att återlämna produkten med hänvisning mot att det gått oskäligt lång tid sedan felamälan, så slipper du strulet?
Postad 09 april 2009 - 09:05
Var sugen på en 3800 och har väntat på att de fixade till problemen men nu skiter jag i märket.
Synd men hatar strul.
Lutar åt Benq W5000 alt W10000 nu istället.
Iom att de har DLP slipper man dessutom oroa sig för ev färgproblem med gamla paneler.
Postad 09 april 2009 - 09:11
Postad 09 april 2009 - 09:29
Finns ju andra bra projjar,Sony VW60, infocus 83 eller Samsung A800B...som man bör kunna få loss för liknande slantar som TW5000.mmm hade det inte varit för att bilden på tw5000 är så pass mycket bättre än tex pana ae3000 så hade jag bytt direkt, men nu vill man ju ha den goa bilden och då får man väl snällt ta och vänta på att felet löses.
vad tycker du om dom? Bör väl kunna vara fullgoda alternativ.
PS själv föredrar jag nästan Sony HW10 före pana 3000

Postad 10 april 2009 - 16:09
Postad 15 april 2009 - 12:38
Njäzå, nu har han iaf tagit mina klagomål igen och förhoppningsvis fått det eskalerat uppåt så de kan besluta hur de ska hantera det.
Grr, börjar bli jävligt segt att hålla på med detta nu!
Postad 15 april 2009 - 16:19
Postad 15 april 2009 - 18:21
Fasen va GÔTT!Blev uppringd av Epson nu på eftermiddagen och de kommer att skicka mig en ny projektor om ca 1-2 veckor. Hur de skulle göra med den gamla visste hon inte men de skulle höra av sig om det sen när den nya har anlänt. Som plåster på såren så kommer de att skicka med en extra lampa.
Det var ju super det, hoppas de ringer mig imorgon oxå då med samma beslut, yippie!

Postad 15 april 2009 - 18:26
Postad 18 april 2009 - 17:38
Fasen va GÔTT!
Det var ju super det, hoppas de ringer mig imorgon oxå då med samma beslut, yippie!
Har du fått något samtal från Epson?
Postad 18 april 2009 - 18:23
Nix, de ringer mig aldrig utan mailar snarare.Har du fått något samtal från Epson?
Fick iaf löfte nu om att få den utbytt och inte servad, dock vill de ha in den först för att sen skicka tillbaka en ny och ingen ny lampa sa de något om heller.
Jag skickade en länk till ditt inlägg och han kollade där men kunde inget lova utan han eskalerade det.
Han skrev typ "jag vet inte vad som låg bakom det beslutet att ge en extra lampa" men det är iaf eskalerat så vi får se till veckan vad som händer.
7e januari felanmälde jag så jag har ju harvat med detta länge nog nu känner jag...
Postad 18 april 2009 - 21:41
19/2 gjorde jag min felanmälan men har visserligen legat på rätt hårt sedan dess, vilket kanske har resulterat i en lampa och lite snabbare handhavande.
Postad 19 april 2009 - 17:13
Postad 19 april 2009 - 18:09
Jag har tyvärr hellre en TW5000 med problem än en Z700 som funkar...
Bilden är så pass mycket bättre så jag hade tyckt att det var värt felet om man direkt jämför prestandan.
Sen att det är helt sanslöst att man släpper en serie projektorer med ett så pass stort fel är under all kritik.
Postad 19 april 2009 - 18:18
Postad 20 april 2009 - 16:24
Postad 20 april 2009 - 16:26

Hade hellre haft med posten att göra för dit har jag närmre..
Postad 20 april 2009 - 16:49
Det gör det ju inte för mig kan jag direkt säga, för att DHL ska kunna hämta här så erbjuds man att få den plockad mellan 8.00-17.00 så hela deras upplägg verkar bygga på att man ska vara arbetslös
Hade hellre haft med posten att göra för dit har jag närmre..
Jag jobbade tvåskift när detta va aktuellt, så det va aldrig problem för mig, men du bör ju kunna ringa till dom och be om en senare tid, tror du inte det skulle funka?
Se sen till hur dom behandlar din projektor. min såg jag hur dom bokstavligen kastade in i bilen
Postad 20 april 2009 - 16:57
Postad 22 april 2009 - 07:11
För min del är professionell kalibrering utesluten så länge jag inte har ett dedikerat filmrum där förhållandena alltid är desamma. Samtidigt gör en enklare kalibrering nytta. Jag fann att OOTB-inställningarna inte motsvarade mina krav. Till att börja med anser jag, än så länge, att "natural" ger bäst bild och att lampan skall vara i low. Brightness fick jag ställa ner rejält och konstrasten rejält upp. Super white är på. I övrigt ojusterad. Jag ska så fort jag får hem DVE HD göra om min kalibrering.
Bör man inte vänta 100 timmar innan man gör en riktig kalibrering? Det rådet har jag fått. 100 timmar går fort.
Vart hitta du inställningen där du kan välja att lampan ska vara low elle rhög?
Redigerat av sommeee, 22 april 2009 - 07:11.
Postad 22 april 2009 - 11:58
Jag hittade den här tråden efter det att jag köpt min TW5000 och naturligtvis tog det bara 3 dagar så pajjade den, dessförinnan så lät autoiris som en tröska.
Låter autoiris fortfarande från era nya?
Nu väntar jag på svar från level.one dit jag skulle skicka kopia på kvitto.
Kul sätt att spendera 31000:- på :-(
/
Postad 22 april 2009 - 12:01
Autoirisen har tyvärr det ljud den har och det kommer nog inte åtgärdas i denna produkt.
Jag vill minnas att autoirisen lät mindre på min TW2000 faktiskt så jag får hålla med om att den nog är i ljudligaste laget på TW5000.
Vad har du fått för fel på din?
Postad 22 april 2009 - 12:31
Postad 22 april 2009 - 13:31
Inga problem med focus hittills.
Hur lång tid tog det för er att få svar från level.one@...?
Postad 22 april 2009 - 14:05
Min skickade jag inte till LMR. Och där tog det ca 2veckor innan jag fick något besked.
Postad 22 april 2009 - 14:08
Man blir dessutom inte serverad information utan man får jaga den själv.
Postad 22 april 2009 - 14:22
Vad är LMR?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar