Harmony Design DA9 RCA
(DAC & hörlursförstärkare)
|
2
|
(13)
|
Inga priser | |
Benchmark DAC1
|
3
|
(13)
|
Inga priser | |
Cambridge Audio DacMagic
|
2
|
(106)
|
Inga priser | |
Pro-Ject DAC Box FL
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Naim DAC
|
4
|
(3)
|
Inga priser | |
Audio Pro WF100
(Trådlös ljud- och bildöverföring)
|
7
|
(32)
|
Inga priser | |
Hegel HD10
|
3
|
(9)
|
Inga priser | |
Moon 300D
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Musical Fidelity M1 DAC
|
8
|
(21)
|
Inga priser | |
B.M.C. Audio DAC1
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
B.M.C. Audio DAC1 PRE
(Försteg)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
HRT Music Streamer II 2011 Edition
|
4
|
(22)
|
Inga priser | |
Lead Audio LA-100
|
2
|
(8)
|
Inga priser | |
Argon Audio DA1
(Förstärkare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Atoll DAC100
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Creative Sound Blaster X-Fi HD
(Ljudkort)
|
6
|
(7)
|
Inga priser | |
Hegel HD20
|
2
|
(10)
|
Inga priser | |
Rega DAC
|
6
|
(13)
|
Inga priser | |
HRT Music Streamer II+ 2011 Edition
|
2
|
(11)
|
Inga priser | |
Musical Fidelity V-DAC II
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
NAD M51
|
3
|
(5)
|
Inga priser | |
Audiolab M-DAC
|
3
|
(7)
|
Inga priser | |
Hegel HD11
|
2
|
(11)
|
Inga priser | |
Pioneer N-50
(Mediaspelare)
|
7
|
(7)
|
Inga priser | |
Cambridge Audio DacMagic Plus
|
1
|
(21)
|
Inga priser | |
PS Audio PerfectWave DAC Mark II
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Abrahamsen A-DAC II
|
2
|
(1)
|
Inga priser | |
HRT Music Streamer II 2012 Edition
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Arcam rLink
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
T+A DAC 8
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
HRT Music Streamer HD
|
2
|
(9)
|
Inga priser | |
Arcam airDAC
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Naim DAC-V1
|
3
|
(5)
|
Inga priser | |
Meridian Explorer
|
5
|
(3)
|
Inga priser | |
NAD D 1050
|
4
|
(8)
|
Inga priser | |
Auralic Vega
|
3
|
(2)
|
Inga priser | |
HRT Music Streamer III
|
4
|
(1)
|
Inga priser | |
Atoll HD100
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Hegel HD12
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Marantz HD-DAC1
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Oehlbach XXL DAC Ultra
|
7
|
(1)
|
Inga priser | |
Aune S16
|
2
|
(12)
|
Inga priser | |
NuPrime DAC-9
|
3
|
(1)
|
Inga priser | |
Wadia DI 322
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
T+A DAC 8 DSD
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 18 April 2012 - 19:23
Postad 18 April 2012 - 20:46
Har just beställt hem en V-dac II som bör dyka upp imorgon. Ska bli intressant att jämföra med den inbyggda dacen i Squeezebox Touch som jag tycker låter förvånansvärt bra.
Väntar med spänning på ditt omdöme!
Postad 21 April 2012 - 16:22
Jag har aldrig ägt en separat dac tidigare, så jag kan egentligen inte uttala mig om hur jag tycker att den står sig i förhållande till andra dacar. Jag använder dacen när jag (trådlöst) streamar flac-filer från en extern hårddisk till min Squeezebox Touch. Den inbyggda dacen i SB är inte alls dålig ska sägas, den står sig väl mot rätt så hyfsade cd-spelare. Så "mannen på gatan" skulle kanske inte tycka att skillnaden mot att köra SB Touch koaxialt via MF V-dac II är så himlastormande stor, men för mig som känner min anläggning riktigt bra så är skillnaden monumental!
Den inbyggda dacen i SB Touch ger ett behagligt, varmt och lättlyssnat ljud men i jämförelse med v-dac II så märker man att ljudet låter lite komprimerat och endimensionellt. Med den externa dacen blir ljudet mer dynamiskt och lättflytande (i brist på bättre ord). Den passar dessutom mina ljudideal då jag föredrar ett lite varmare och mer homogent ljud istället för det allra sista i detaljväg. Den är väldigt behaglig att lyssna på och jag tvivlar att någon skulle kunna bli lyssningstrött av ljudet. Är man en riktigt detalj-jägare så kanske det finns andra dacar som gör det bättre?
Redigerat av Unregistered7b85be38, 21 April 2012 - 19:51.
Postad 21 April 2012 - 19:48
Däremot kör jag med koaxial mellan SB och dac.
Redigerat av Unregistered7b85be38, 21 April 2012 - 20:05.
Postad 22 April 2012 - 13:30
Nu har jag levt med min nya dac (v-dac II) i tre dagar.
Jag har aldrig ägt en separat dac tidigare, så jag kan egentligen inte uttala mig om hur jag tycker att den står sig i förhållande till andra dacar. Jag använder dacen när jag (trådlöst) streamar flac-filer från en extern hårddisk till min Squeezebox Touch. Den inbyggda dacen i SB är inte alls dålig ska sägas, den står sig väl mot rätt så hyfsade cd-spelare. Så "mannen på gatan" skulle kanske inte tycka att skillnaden mot att köra SB Touch koaxialt via MF V-dac II är så himlastormande stor, men för mig som känner min anläggning riktigt bra så är skillnaden monumental!
Den inbyggda dacen i SB Touch ger ett behagligt, varmt och lättlyssnat ljud men i jämförelse med v-dac II så märker man att ljudet låter lite komprimerat och endimensionellt. Med den externa dacen blir ljudet mer dynamiskt och lättflytande (i brist på bättre ord). Den passar dessutom mina ljudideal då jag föredrar ett lite varmare och mer homogent ljud istället för det allra sista i detaljväg. Den är väldigt behaglig att lyssna på och jag tvivlar att någon skulle kunna bli lyssningstrött av ljudet. Är man en riktigt detalj-jägare så kanske det finns andra dacar som gör det bättre?
V-Dac II är grym, det var lite gåshud när jag hade den hemma. Tyvärr får jag problem med jordbrum när jag kopplar in USB-dacar med separat strömförsörjning hos mig (har provat flera). Men enbart när jag kollar film via receivern! Helskumt. Hursomhelst så kör jag en HRT Music Streamer II 2011 tills jag lyckats trolla bort brummet.
Redigerat av Bogge, 22 April 2012 - 13:31.
Postad 22 April 2012 - 14:04
Har hittat två alternativ:
1. Laptop - extern dac - förstärkaren/hörlurarsförsärkare med hörlurar.
Alternativet jag hittat här är Hegel HD2, verkar vara en väldigt populär dac och verkar ha någon form av antijitter vilket lokala butiken rekomenderade. Nackdelen är ev ingångarna hittar bara usb ingång och skulle man någon gång vilja utöka är loppet kört. Ett annat alternativ var Cambridge dacmagic 100 dock verkade lokala hifiklubben inte särkilt intresserad av att låna ut den (eller om de ens hade den hemma?).
2. Laptop - reciever - högtalare/hörlursförstärkare med hörlurar. Reciever har jag idag bestående av Onkyo 804E. I jämnförelse med min vanliga förstärkare tycker jag den ligger efter ganska mycket därav känns detta mest som en nödlösning. Dirkekt till hörlurarna känns dubbla ljudkontroller som det största problemet men billigast.
Dac tänkte jag låna hem när lite tid till det finnes och köpa Spotify premium för att testa. Det som jag igentligen vill ha hjälp med är finns det andra lösningar eller? Är det något problem som jag förbisett eller? Är inte så intresserad av trådlöst då laptopen kommer att sköta det. Hederliga cdskivor kommer jag som vanligt att köra i cdspelaren.
// Sat
Postad 22 April 2012 - 15:34
Den krarar allt i en maskin och låter mycket bra. Det som saknas ligger nog inte i dacen eller uppspelningsenheten utan kanske i slutstegen. Min tvåkanalare är rappare och med bättre kontroll i basen. I gengäld är Onkyon maffigare när man kör i läget "stereo" som nog är lite DSP hissat.
Hade kollat på en receiver med "all inclusive".
Postad 22 April 2012 - 20:24
En reciever som skall ersätta min nuvarande Primare I30 vid stereolyssning känns för kostsamt samt att jag är väldigt nöjd med den.
// Sat
Postad 22 April 2012 - 21:56
Produkterna nedan har både externt USB ljudkort, DAC, RCA ut och hörlursutgång.
DAC
Hörlursförstärkare
Externa ljudkort
Och inom kort kommer ju även Arcam rPac
Det verkar dock lite oklart hur dessa schweiziska armeknivar ska kategoriseras
Redigerat av Bogge, 22 April 2012 - 23:17.
Postad 23 April 2012 - 09:16
Nej, Sugden är liksom I30:an en enastående förstärkare. I en rak jämförelse med samma musikkälla och Onkyon ställd i "Direct" läge så är det ingen tvekan om att receivern får spö. Men i läge "Stereo" och tllsammans med den integrerade streamern lirar det hela mycket bra ihop med mina SA Aura 60 i alla fall.Missnöjd över din Sugden eller? På papperet skall den ju vara betydligt bättre än din Onkyo. Själv har jag oxå separat tvåkanalare, prövade någon gång min Onkyo mot min dåvarande Primare I21 och tyckte bättre om Primaren.
En reciever som skall ersätta min nuvarande Primare I30 vid stereolyssning känns för kostsamt samt att jag är väldigt nöjd med den.
// Sat
Visst blir det ett annat liv och driv i musiken med tvåkanalaren, fattas bara annat. Men det finns något lättlyssnat och maffigt i Onkyon som tlltalar, förutom bekvämligheten förstås.
Ett förslag bara.
Postad 23 April 2012 - 15:10
laddie15 förstår om du tycker att bekvämligheten tar över lite. Framförallt vid slölyssning och diskning ex. Brukar passa på att plocka fram mina dynamiska katastrofskivor då =)
// Sat
Postad 23 April 2012 - 15:56
Fö. är jag personligen väldigt nöjd med RDac:en. Upplevde den som matigare och spelgladare än Hegel HD11. Men det där handlar ju mycket om matchning också.
Postad 24 April 2012 - 12:40
Städade lite i stereobänken och började fundera på om det lönade sig att utesluta dac (ekonomiskt) och bara köra via recievern som jag har. Prövade lite och det kändes mest bökigt men ville ha en andra åsikt om det hela. Jag har redan hörlursförstärkare sedan tidigare så Hegel som jag tittade på tidigare verkar fortfarande mest intressant.
Det beror givetvis på hur bra det inbyggda försteget är, hur bra dina högtalare är men framförallt hur du tänker återinvestera pengarna.
(slösa upp dem på alldagligheter = dålig investering)
Jag sålde min DacMagic och öronmärkte pengarna till ett par nya högtalare då jag är övertygad om att den uppgraderingen kommer göra större skillnad. Min receivers inbyggda DAC suger verkligen i jämförelse. Jag kommer inte heller köpa någon ny extern DAC då jag i framtiden kommer se till att skaffa mig en finare receiver eller hemmabioförsteg..
Postad 24 April 2012 - 19:11
Elfsberg jag förstår hur du tänker. När jag köpte min anläggning var det med tanken att jag inte skulle byta någon på länge. Den här idéen med dac blir lite av en kompromiss till de skivor jag inte äger.
Prata lite idag med en annan firma verkar som jag kan låna hem hrt Music Streamer II.Mest intessant hade självklart varit att låna hem dem samtidig och göra ordentliga tester. Dock verkar det inte som det kommer att hända. Hade hoppas på hemlåning denna vecka men kommer inte att hinna. Någon som har gjort jämnförelser dem emellan?
Finns mycket annat på marknaden oxå men är mest intresserad av sådant om jag kan låna hem och pröva på allvar.
// Sat
Postad 01 May 2012 - 21:13
Kan även nämna att jag tänkt ha den till min hörlursrigg(AKG Q701 och Matrix M-stage hörlursförstärkare).
Postad 15 June 2012 - 06:36
Tidigare har jag varit skeptiskt mot dac:ar, har trott att dessa inte kan ha någon avgörande betydelse för ljudåtergivningen. Mitt första inköp var en Nuforce uDAC2 som jag blev imponerad av när jag primärt använde den i min lilla datoranläggning, också bestående av Harman Kardon Soundsticks 2. Sedan jag fick tjänst som lärare fick jag också möjligheten att inreda ett kontor på skolan där jag arbetar. Under året som gått har jag införskaffat mig: förstärkare, högtalare och en ny laptop till mitt lilla kontor. Jag tog också med min Nuforce som jag hittills använt.
Problemet har varit att jag tyckt att ljudet låtit ansträngt, tunt och ibland aningen sprucket när man pressat anläggningen på jobbet. När jag sedan läste en privat recension om Nuforce fick jag mycket bekräftat. Enligt testet användaren utförde fick vederbörande syn på följande brister: dålig kanalseparation, jitter, olika ljudvolymer på resp. kanal, distorsion osv. Mycket av dessa brister har jag själv upplevt med Nuforce uDAC 2 men främst på högre volymer.
HRT Music Streamer
När jag var i färd med att handla HRT Music Streamer bad jag försäljaren om råd i butik i valet mellan två dac:ar, men jag nämnde inte att jag redan ägde en Nuforce uDAC2. Men försäljaren menade att mellan HRT och Nuforce uDAC2 var valet enkelt: HRT var att föredra.
Jag kopplade upp min nya DAC på jobbet efter att först lyssnat på min gamla en stund, och skillnaderna lät inte vänta på sig.
Skillnader: HRT Music Streamer 2011 ger en mer tät och balanserad ljudbild än min Udac2. Vad jag också märkte var att HRT hade en högre uteffekt i jämförelse, även sedan man skruvat upp volymreglaget till max på uDAC2. Ytterligare en glad överraskning var att kanalseparationen är mycket bättre. Ljudnivån är likvärdig mellan båda kanalerna och det är lättare att hålla isär kanalerna och stereoperspektivet blir mer tydligt. Vidare har ljudet ett mer naturligt flyt, är klarare och mer distinkt. Det är lättast att höra i basen där den fått en bättre konturskärpa och fyllighet.
Sammanfattningsvis upplever jag därför HRT som mer: homogen över alla register, allt hålls på plats samtidigt som stereoeffekterna är tydligare, en stramare bas och överlag känns ljudbilden klarare. Möjligtvis upplever jag ljudet som aningen mjukare, men det kan också ha att göra med att: bas, mellanregister och diskant binds samman på ett mer bättre sätt.
Postad 15 June 2012 - 08:30
Synd bara att HRT inte har någon hörlursutgång med volymkontroll. Enda nackdelen med HRT som jag upplever den.
Postad 15 June 2012 - 19:46
Ikväll har jag spelat alla tre sida vid sida. Ljudet går verkligen kronologiskt efter vad man betalat för. Det är markanta skillnader mellan uDAC2 och Musical Fidelity M1. Nuforce uDAC2 låter platt och tunnt bredvid M1:an. Men alla tre dac:ar har olika karkatärer, den mest drivna är HRT Music Streamer, men den har inte samma rymd i topparna och mjukhet som Musical Fidelity. Musical Fidelity är utan tvekan den varmaste av de tre, utan att tappa detaljer. Tänk också på att jag inte än prövat balanserade kablar till M1:an.
Redigerat av Glidtassen, 15 June 2012 - 19:47.
Postad 15 June 2012 - 21:01
Funderar oxå på att uppgradera till en bättre dac. Har oxå en NuForce Udac2, blir inte så mycket lyssnat via lurar...har en Musical Fidelity X-can om det skulle behövas. Vet inte om det är någon skillnad mellan udac:en eller x:canen via hörlursuttaget. Vid tillfället är Nuforcen kopplad ihop med en iTube Fatman rörhybrid, förstärkare. Allt snörat med signalkablar från Audioquest och högtalarkablar från Supra, likaså via högnivå till subben. Kör ett par vägghögtalare från Dynavoice, LCR 4 EX. Subben är överbliven från en tidigare bioanläggning, ger tillräcklig botten. Rummet är inte så stort.....ca. 6 m2. Vilken dac skulle man skaffa? Får inte bli för mycket overkill....så att man blir tvungen att uppgradera allt annat. Lyssnar mest på Spotify. Musiksmak: Allt.
Postad 15 June 2012 - 21:11
1. Musical Fidelity M1: Väldigt mättat och fylligt ljud, mjukare i bott och topp. Gott om anslutningsmöjligheter.
2. HRT Music Streamer 2. 2011: Väldigt fint balanserat, mycket tryck i ljudet. Bredvid M1:an är den mer framfusig.
3. Nuforce uDAC2: Billig, men har inte alls samma skärpa som de övriga, brister i separation och stereo-effekt.
Reference Audio sålde Musical Fidelity för 4000:- och har ett bättre pris än exempelvis Ljudmakarn. Om du vill ha ett stort lyft får du spendera mer pengar. Men redan HRT för (1500:-) spelar bättre än uDAC2 enligt mig.
Postad 17 June 2012 - 17:49
De jag testat var:
MF M1
Hegel HD 11
Moon 100 (tror jag den hette)
Atoll DAC100
Mitt köp landade på Atoll DAC100 som ljudmakarn har specialpris på just nu också.
Hegel HD 11 lät ganska bra också men jag saknade det musikaliska i det hela. Atoll hade mer spelglädje och bättre dynamik i mitt tycke.
Sämst var MF M1, t.o.m butikspersonalen sa att de skulle vilja plocka ner den från hyllan..
Moon 100 var helt OK också.
Lyssna på dac:ar själva innan ni köper!
Postad 17 June 2012 - 21:36
Hegel HD 11 lät ganska bra också men jag saknade det musikaliska i det hela. Atoll hade mer spelglädje och bättre dynamik i mitt tycke.
Sämst var MF M1, t.o.m butikspersonalen sa att de skulle vilja plocka ner den från hyllan..
låter intressant och det där med att Hegel låter bra på dom klassiska hifi parametrarna men ändå saknar den där musikaliteten som en del av oss prioriterar har jag hört tidigare från annat håll.
Att Atollen skall vara spelglad har hört tidigare också så jag känner visst förtroende inför dina utlåtanden.
Angående Atollen: Finns det någon tendens till aggresivitet eller hårt ljud i toppen?
Postad 17 June 2012 - 22:44
Nuforce uDAC och Music Streamer 2 kostar inte över 1500:-
Att sedan jämföra dessa med Musical Fidelity M1 kanske inte är helt rättvist. Men jag har inte jämfört med dyrare dac:ar på plats.
En fråga till Alxbrg: - Hade du verkligen alla dessa dac:ar hemma och spelade dem sida vid sida, samtidigt?
För att jag är övertygad om att M1:an är en kompetent dac, även om den kan ha landat i skymundan i jämförelse med de andra, men jag vet inte eftersom jag inte hört dem?
Postad 18 June 2012 - 08:04
Hegeln låter ganska upplöst och "skarp" vilket gjorde att det inte var behagligt ( i mitt tycke) att lyssna längre stunder. Den gjorde inget "fel" på det viset men jag tyckte att den saknade "musikaliteten" som Atollen kunde bidra med.
Sen låter Hegel kanske bättre till andra system än det jag kör. (rotel 1520, dynaudio focus 140)
Alla ska givetvis prova sig fram och jämföra vad som passar bäst, ända sättet att bli nöjd. Jag hade fundering på investera direkt i en HD11 utan att provlyssna då jag läst ganska gott om den men jag är tacksam att jag lyssnade och jämförde, sparade 3000:- och en ett för mig personligen bättre resultat.
Glidtassen: MF M1 ligger på samma prisrange de andra dacarna. Atollen är t.o.m billigare.
Jag hade alla hemma, ja.
Det finns ett märke till som jag skulle egentligen velat lyssna på men den finns inte i huvudstaden, det är Harmony Design DA9.
Vill man upp ett prissegment så ska Atoll Dac200 vara tydligen riktigt bra, vunnit många testar, även HD20 ska vara fin.
MVH
Alex
Postad 18 June 2012 - 08:18
Numera är jag övertygad om att dac:ar har olika klangkaraktär/egenskaper. Men när jag köpte min M1:a var det som sagt på Reference Audio och jag betalade 4000:- och jag vet att dom tar mer pengar för den på Ljudmakarn.
Med M1:an upplevde jag en rundare, men också ett mer upplöst ljud än med de övriga billigare dac:arna. Jag har även haft den lilla Hegel H2 hemma, men den var rätt tråkig i ljudet och lämnade mig ganska oberörd.
Nu har jag inte kört M1:an balanserat och vet inte om det skulle vara vidare stora skillnader? Jag gillar Van Den Huls kablage, och kanske kan pröva deras balanserade när jag fått ordning på mitt vardagsrum.
Redigerat av Glidtassen, 18 June 2012 - 08:19.
Postad 18 June 2012 - 11:21
Provat Rega Dac, Dac Magic och Lead Audio.
Har nu införskaffat en "nos" dac, alltså utan uppsampling, dessutom baserad på ett stenålders-chip från Philips.
Lirar fantastiskt musikaliskt med ett väldigt bra mellanregister, helt utan hårdhet. Aningens tunnare i basen än dom andra. Jämnförelsen med en analog skivspelare är inte långt borta....., mycket mer organiskt och levande.
Finns på Ebay, heter teradak v3.1d.
Postad 18 June 2012 - 12:34
Exakt hur kan den göra det? Menar du att den gör omvandlingen annorlunda om du har B&W högtalare än Focalhögtalare?Jag är också övertygad om att den här typen av utrustning, som dac:ar låter annorlunda i olika anläggningar.
Postad 18 June 2012 - 14:03
Fömodligen för att olika apparater/högtalare har olika frekvensspektra. Det är ju inte svärt att förstå att om en apparat har en dipp vid ett visst frekvensområde så kan en motsvarande topp i en annan apparat fixa detta. Att dacar kan låta olika är ingen nyhet. Att de då skulle passa olika bra till olika högtalare verkar ju rimligt.Exakt hur kan den göra det? Menar du att den gör omvandlingen annorlunda om du har B&W högtalare än Focalhögtalare?
Postad 18 June 2012 - 17:21
Om jag lyssnat på M1:an med ett par golvare från Elac, förstärkare från Primare så kanske jag hört andra saker än vad jag hör idag. Detta behöver inte vara negativt, utan bara ett konstaterande av att olika högtalare förmedlar register på olika sätt.
Postad 18 June 2012 - 18:34
Hur usla DACar köper folk som har massa dippar? Nej, jag köper inte den förklaringen alls.Fömodligen för att olika apparater/högtalare har olika frekvensspektra. Det är ju inte svärt att förstå att om en apparat har en dipp vid ett visst frekvensområde så kan en motsvarande topp i en annan apparat fixa detta. Att dacar kan låta olika är ingen nyhet. Att de då skulle passa olika bra till olika högtalare verkar ju rimligt.
Framförallt så ger subjektiva omdömen helt olika resultat även om det inte är någon hörbar skillnad. Det är något man bör först tänka på.Vad jag främst tänkte på var: Alla ni användare som prövar och utvärderar dac:ar blir säkert uppmärksamma på varje dac's individuella egenskaper utifrån: typ av kringutrustning, i vilket rum ni lyssna och sedan genom val av högtalare.
Om jag lyssnat på M1:an med ett par golvare från Elac, förstärkare från Primare så kanske jag hört andra saker än vad jag hör idag. Detta behöver inte vara negativt, utan bara ett konstaterande av att olika högtalare förmedlar register på olika sätt.
Postad 18 June 2012 - 18:42
Hur usla DACar köper folk som har massa dippar? Nej, jag köper inte den förklaringen alls.
Framförallt så ger subjektiva omdömen helt olika resultat även om det inte är någon hörbar skillnad. Det är något man bör först tänka på.
Om det inte får finnas någon hörbar skillnad på apparater och utrustning, kan vi lika bra lägga ner det här forumet. För då finns det inget mer att skriva om.
Postad 18 June 2012 - 21:18
Skönt, puh jag är berättigad till att ringa in mina egna upplevelser ur vardagen.
Alla som varit på Moderna Museet och sett Robert Rauschenbergs get inser hur fruktlöst hela debatten är. Antingen uppskattar man den lilla geten med bildäcket kring magen, eller så avskyr man den. Men jag behöver dock inte ta strid för geten för att bekräfta mig själv, utan jag kan backa tillbaks och acceptera att inte alla kommer att se geten med mina ögon.
"Vad som är ännu viktigare är att jag inte behöver bevisa för alla andra att dom har fel, speciellt när jag anser mig själv ha rätt."
Om jag tycker mig uppleva en sinnesförnimmelse utifrån att: lukta, höra, se eller känna och sedan är redo att betala för det så känns det ok. Detta oavsett om det rör sig om en ytlig konsumtionsvara, eller att stirra på en ensam get i en glasmonter så väljer jag själv.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Glidtassen, 18 June 2012 - 21:27.
Postad 18 June 2012 - 22:16
Jag finner inte Atollen som agressiv, mer "sväng" och dynamik/spelglädje om jag skulle sätta ord, den gör mycket bra utan att sticka ut.
Låter riktigt bra.
Tack för infon!
Postad 14 July 2012 - 10:46
Finns det någon på forumet som har jämfört några av dessa med varandra? Vilken är er favorit?
/Hank
Postad 16 July 2012 - 16:01
Har jag inte helt fel för mig såg jag getjäveln på Picassomuseeet i Antibes för typ 30 år sedan. Har alltsedan dess undrat vad konstnären egentligen ville berätta för betraktaren?Jag skulle nog säga att "alla sinnesförnimmelser är subjektiva", om jag gick runt och kände/upplevde vad någon annans känslor skulle jag bli totalt förvirrad.
Skönt, puh jag är berättigad till att ringa in mina egna upplevelser ur vardagen.
Alla som varit på Moderna Museet och sett Robert Rauschenbergs get inser hur fruktlöst hela debatten är. Antingen uppskattar man den lilla geten med bildäcket kring magen, eller så avskyr man den. Men jag behöver dock inte ta strid för geten för att bekräfta mig själv, utan jag kan backa tillbaks och acceptera att inte alla kommer att se geten med mina ögon.
"Vad som är ännu viktigare är att jag inte behöver bevisa för alla andra att dom har fel, speciellt när jag anser mig själv ha rätt."
Om jag tycker mig uppleva en sinnesförnimmelse utifrån att: lukta, höra, se eller känna och sedan är redo att betala för det så känns det ok. Detta oavsett om det rör sig om en ytlig konsumtionsvara, eller att stirra på en ensam get i en glasmonter så väljer jag själv.
Postad 02 August 2012 - 05:00
http://support.cambr...?QuestionID=290
Detta medför att man ej behöver byta ljudutgång o man exempelvis kör XBMC eller PLEX eller liknande.
Postad 02 August 2012 - 08:28
Det finns massa att snacka om, som högtalare, akustik, nya förstärkare, nya funktioner mm.Om det inte får finnas någon hörbar skillnad på apparater och utrustning, kan vi lika bra lägga ner det här forumet. För då finns det inget mer att skriva om.
Det är ju inget motargument du framförde så jag vet inte vad du vill hävda.
Postad 03 August 2012 - 13:20
Goda nyheter för alla som använder datorn som källa och vill kunna köra ut både musik och bioljud.
http://support.cambr...?QuestionID=290
Detta medför att man ej behöver byta ljudutgång o man exempelvis kör XBMC eller PLEX eller liknande.
Är det bara DacMagic Plus som har Passthrought för digitala signaler i dagsläget eller finns det fler fabrikat med denna möjlighet?
Redigerat av leroj, 03 August 2012 - 13:21.
Postad 04 August 2012 - 05:23
Är det bara DacMagic Plus som har Passthrought för digitala signaler i dagslÄget eller finns det fler fabrikat med denna möjlighet?
Jag har just fått bekräftat att Audiolab M-DAC också klarar av det, den har dessutom fjärr, vilket kan vara behändigt. Det finns säkert fler, men dessa två är de enda jag vet. Kanske någon annan har fler förslag?
Postad 07 August 2012 - 22:54
Multikanalsljud är egentligen inget jag bryr mig om. Tycker det blir bättre ljud att låta recievern fördela ljudet lika i alla högtalarna. Blir liksom ändå ingen bio-känsla när dialogen enbart går genom centerhögtalaren.
Postad 08 August 2012 - 19:37
Så vilken är din budget?.... Bör väl bli fråga ett...
Postad 08 August 2012 - 19:51
Asus Xonar Essence ST har utsetts till grymt köp av Stereophile, http://www.stereophi...tal-processors. Den stora nackdelen, för mig iaf, är att jag måste peta manuellt i ljudkortsinställningarna för att gå från hemmabioläge till stereoläge.
Så jo, ljudkort står sig bra :-)
Redigerat av Unregistered2182acd8, 08 August 2012 - 19:52.
Postad 10 September 2012 - 17:17
Återkommer efter jag lyssnat lite på den
//Mike
Lade till en snabb dålig bild, jag tycker verkligen Atoll loggan e så gräsligt ful :-( förstör lite helheten tycker jag.
Bifogad fil(er)
Redigerat av fristil, 10 September 2012 - 17:18.
Postad 10 September 2012 - 18:03
Inte illa, kostar 5290:- hos Ljudmakarn!Nu har min Atoll DAC100 kommit. betalade 2900 kr för den i Tyskland. Detta är min första seriösa dac, har en NuForce uDac 2 också. Nu ska vi se om den presterar bättre än receiverns och Sonos interna dac till min Sonos.
Återkommer efter jag lyssnat lite på den
//Mike
Lade till en snabb dålig bild, jag tycker verkligen Atoll loggan e så gräsligt ful :-( förstör lite helheten tycker jag.
Postad 10 September 2012 - 18:36
Inte illa, kostar 5290:- hos Ljudmakarn!
I know, lite därför jag köpte den, har inte hört den, bara gått på vad ljudmakarn skrivit på deras hemsida + att för priset så fanns det inte så många att välja på, typ bara usb Dacar. Denna har 7 ingångar så det känns som att jag kommer att klara mig länge med denna om den låter bra :-)
Får se om det blir hit eller shit
lyssnat på några låtar nu. WOOOW kan sonos och spotify låta såhär bra?
Nu låter jag det vara osagt om det är mitt nya slutsteg som driver på eller om det är DACen.
Är från fredag till tisdag och då ska det testas och jämföras lite mer. Men oj vad dynamiskt allt låter Infected satt som en smäck
//Mike
Redigerat av fristil, 10 September 2012 - 19:54.
Postad 11 September 2012 - 11:56
Kul att det blev så bra. Vad var det för slutsteg du skaffat och till vilken receiver?I know, lite därför jag köpte den, har inte hört den, bara gått på vad ljudmakarn skrivit på deras hemsida + att för priset så fanns det inte så många att välja på, typ bara usb Dacar. Denna har 7 ingångar så det känns som att jag kommer att klara mig länge med denna om den låter bra :-)
Får se om det blir hit eller shit
lyssnat på några låtar nu. WOOOW kan sonos och spotify låta såhär bra?
Nu låter jag det vara osagt om det är mitt nya slutsteg som driver på eller om det är DACen.
Är från fredag till tisdag och då ska det testas och jämföras lite mer. Men oj vad dynamiskt allt låter Infected satt som en smäck
//Mike
Postad 11 September 2012 - 11:58
Kul att det blev så bra. Vad var det för slutsteg du skaffat och till vilken receiver?
Marantz MM7025 till en PM7004 som är kopplad till SR5006 = mkt blire
//Mike
Postad 24 September 2012 - 13:25
Förstärkare NAD C350 2x60 W CD spelare NAD C520
Högtalare B&W DM603 S2
Lånade hem en Hegel HD20 Provat massor av musik från Spotify Premium
även mp3 320kb & FLAC.
visst blev det bra ljud men inte den där rikltiga WOW!! upplevelsen tyckte det var lite mer tryck i basen
sammt mer rymd i musiken via HD20 men inte värt att betala 9000kr nu hade jag inte möjlighet att koppla
via xlr för min nad förstärkare har inte xlr in. så jag vet inte hur pass mycket det lyfter ljudet.
hade heller inte någon dyrare USB kabel från dator till dac'en.
Vet inte hur mycket skillnad det skulle bli om jag byter Förstärkare & Högtalare.
jag behöver ej mer effekt än 2x60 W som min NAD C350 bor i lägenhet o kan inte spela mer än halv volym
för då tycker grannarna det blir för jobbigt. så vad är vad är meningen med tex monster som Hegels H300 med 2x250W
Så frågan är skall jag börja med att prova andra högtalare ?? för det var ju inte mycket skillnad mellan CD mot Hegels HD20
Har läst lite om System Audio SA Mantra 60 som jag är sugen på att testa kommer min NAD C350 klara av dom ??
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Hegel
2 bilder
56 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?