Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny serie från Klipsch - Reference Premiere

1096 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Klipsch Reference Premiere RP-150M (Surroundhögtalare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-160M (Surroundhögtalare) 5 9.470588 (16) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-240S (Surroundhögtalare) 1 8.6 (4) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-250C (Centerhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-250F (Golvhögtalare) 4 7.5 (1) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-260F (Golvhögtalare) 4 9.124998 (7) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-280F (Golvhögtalare) 7 9.656248 (31) 12 293:-
Klipsch Reference Premiere RP-450C (Centerhögtalare) 3 9.357142 (13) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-280FA (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2368 inlägg) 19 dagar sedan
Bästa högtalarna du hört! Lista dina tre favoriter! (78 inlägg) 7 år sedan
Klipsch rc-64 vs klipsch rp-450 (16 inlägg) 7 år sedan
Stativ för center (3 inlägg) 7 år sedan
Bättre högtalare än Klipsch Reference Premiere RP-280F? (26 inlägg) 8 år sedan
Marants SR4003 | Vincent SP-996 (6 inlägg) 8 år sedan
Nya golvare, men vilka XTZ 95.44, Klipsch RP-260P eller Wharfedale Diamond? (6 inlägg) 8 år sedan
Klipsch RP system vilka surround hade ni valt och varför ?? (11 inlägg) 8 år sedan
Klipsch R-26F vs Klipsch RP-260F (10 inlägg) 8 år sedan
Klipsch rp-160 CENTER hemmabio. (0 inlägg) 9 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RP-280F eller Canton GLE 496 (8 inlägg) 9 år sedan
Rf82 eller rp160 (8 inlägg) 10 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 10 år sedan
B&W 685 s2 eller Dynaudio Emit M20 (5 inlägg) 10 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 10 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 10 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 10 år sedan
Problem med nya hemmabiosystem. För klen förstärkare? (33 inlägg) 11 år sedan

Postad 02 March 2015 - 19:25

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Jag inflikar bara att det är den aktiva som slår neråt, slaven sitter i sidan.

Det står på rels hemsida att slaven sitter neråt i lådan men då kan man fråga sig hur har dom viktat slaven och vilket cms värde har den .

troligen så har den ingen viktning alls för börjar man att vikta slaven så går man utanför offseten på slaven och då har den ingen möjlighet att ta upp kraften i från basen.

Om man viktar en slav som hänger neråt så kommer spider upphängningen att gå sönder ganska fort.

Så som jag ser det så är det en ganska pissig konstruktion som egentligen lurar köparen att tro att den är bättre än vad den är .En ny Atmos.

Postad 02 March 2015 - 20:03

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Jag inflikar bara att det är den aktiva som slår neråt, slaven sitter i sidan.

Då inflikar jag bara tillbaka att du har fel, slaven sitter i bottnen på lådan. ;)

Redigerat av WB-Cinema, 02 March 2015 - 20:09.

Postad 02 March 2015 - 20:07

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Det står på rels hemsida att slaven sitter neråt i lådan men då kan man fråga sig hur har dom viktat slaven och vilket cms värde har den .

troligen så har den ingen viktning alls för börjar man att vikta slaven så går man utanför offseten på slaven och då har den ingen möjlighet att ta upp kraften i från basen.

Om man viktar en slav som hänger neråt så kommer spider upphängningen att gå sönder ganska fort.

Så som jag ser det så är det en ganska pissig konstruktion som egentligen lurar köparen att tro att den är bättre än vad den är .En ny Atmos.

Vad har en Atmos med denna REL-konstruktionen att göra?

Postad 02 March 2015 - 20:27

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Vad har en Atmos med denna REL-konstruktionen att göra?

= Dåliga.

Postad 02 March 2015 - 20:36

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

= Dåliga.

Din åsikt.

REL S5 (och flertalet andra REL modeller) har fått mycket fina omdömen och är omtyckt av flertalet ägare.

Sunfire Atmos som är en subb som är byggd för att erhålla så mkt bas som möjligt ur en så liten låda som möjligt presterar med tanke på dess storlek riktigt bra.

Postad 02 March 2015 - 20:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Då inflikar jag bara tillbaka att du har fel, slaven sitter i bottnen på lådan. ;)

http://rel.net/products/serie-t/t-7/

"T-7 adds a forward-firing 10” passive, along with a high current 200W Class A/B amp with remote-mounted toroidal transformer to a superb 8” down-firing active driver."

du har fel igen WB.

ja, jag kanske måste förklara det hela. 10" passive innebär att det är ett passivt element. det är alltså ett element som inte har en egen motor. det är det vi benämner som slav här i tråden. down-firing active driver innefattar att det är ett element som har en aktiv komponent. det är alltså en motor som får effekt från en 200w ab-amp.

således så sitter slaven INTE i botten :huh: ^_^ :rolleyes: ;) :D :lol: B)

Redigerat av Zartok, 02 March 2015 - 20:40.

Postad 02 March 2015 - 20:39

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Alla människor vill inte ha så mkt kapacitet för pengarna dom har som möjligt, som DIY tex, utan vissa personer vill kombinera tex ljud och design, tilltalande utseende på produkterna i deras hem osv.

http://rel.net/products/serie-t/t-7/

"T-7 adds a forward-firing 10” passive, along with a high current 200W Class A/B amp with remote-mounted toroidal transformer to a superb 8” down-firing active driver."

du har fel igen WB.

T-7 ja.

Du kan ju kolla på S-5 då bla.

Så du har fel igen Zartok.

Redigerat av WB-Cinema, 02 March 2015 - 20:43.

Postad 02 March 2015 - 20:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

REL. (Både REL:s S och T serie har denna konstruktion)

Och dom är inte dom enda vill jag minnas.

så... jag ska kolla på s-serien när du skriver att det innefattar t-serien?

nejdu, du får börja kolla upp saker innan du säger dom, då slipper vi dessa förvirringar med vad som har vad.

i övrigt så vete fasen hur bra rel's subbar är. jag skulle föredra klipsch subbar framför rels även om rel gör mycket snyggare subbar. dom är sååå snygga!

Redigerat av Zartok, 02 March 2015 - 20:45.

Postad 02 March 2015 - 20:45

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Din åsikt.

REL S5 (och flertalet andra REL modeller) har fått mycket fina omdömen och är omtyckt av flertalet ägare.

Sunfire Atmos som är en subb som är byggd för att erhålla så mkt bas som möjligt ur en så liten låda som möjligt presterar med tanke på dess storlek riktigt bra.

Man ger alltid fina omdömen om en produkt man har köpt för dyra pengar även om produkten är Dålig.Men när man specarn en högtalare vid 25Hz -6dB i rum vad säger det om produkten .

den passar defenetivt inte som biosub.Alltså ganska undermålig produkt

Postad 02 March 2015 - 20:45

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

så... jag ska kolla på s-serien när du skriver att det innefattar t-serien?

Läs lite noggrannare, så ser du att det står S och T serien.

Postad 02 March 2015 - 20:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Läs lite noggrannare, så ser du att det står S och T serien.

så om det innefattar T-serien även fast den inte har en passiv som slår neråt, innebär det inte att det är fel att skriva att det är fel att säga att T-serien har en passiv som slår neråt?

ja, självklart så är det så att du har fel. du säger att t-serien har en neråtslående passiv, som s-serien och du har fel på t-serien. det är inget du kan komma ifrån. men du skulle aldrig erkänna det.

nu ska jag säga att jag är så less på det här svamlandet. det går inte att diskutera eftersom du inte har koll på så basala saker som avrullningsfrekvenser i olika lådkonstruktioner, utan tror att det blir påverkat av spl osv. jag tackar (inte) för diskussionen och lägger ner.

Redigerat av Zartok, 02 March 2015 - 20:50.

Postad 02 March 2015 - 20:52

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Man ger alltid fina omdömen om en produkt man har köpt för dyra pengar även om produkten är Dålig.Men när man specarn en högtalare vid 25Hz -6dB i rum vad säger det om produkten .

den passar defenetivt inte som biosub.Alltså ganska undermålig produkt

Ja, REL är inget jag hade köpt till biorummet.

Hur vi kom in på REL var pga att dom bygger vissa subbar med en passiv radiator i bottnen.

så om det innefattar T-serien även fast den inte har en passiv som slår neråt, innebär det inte att det är fel att skriva att det är fel att säga att T-serien har en passiv som slår neråt?

Vi kan säga såhär:

Jag trodde att även REL T9 hade en passiv radiator i bottnen (Ska kolla upp det på hemsidan) men om den nu inte har det, och det enbart är S-serien som har det så är det ju så, inget att orda om?

Sakfrågan var ju att REL har konstruktioner med en passiv radiator i bottnen på lådan. (förtydligande: inte i ALLA men i VISSA modeller)

Postad 02 March 2015 - 21:17

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jävligt svårt detta med sub...kW kändes inte så punchiga idag när jag lyssnade..dock blev det ingen kritisk lyssning han som skulle hjälpa mig och dema dessa för mig fick byta affär pga sjukdom så ska ner sen igen....tyckte nog i så fall att r-115 dunkade lika bra som kW.. R kanske är bättre för musiken? KW bättre för film?

Vill ha en punchig, snabb j*vla bass som går djupt i filmerna också..dock fokus på musiken..men dunka på fint på låg volym ovh ska ha 2 st...jävligt svårt..

Tror vi att dubbla svs sb 2000 hade gjort jobbet bättre? De är iaf mindre ;-)

Postad 02 March 2015 - 21:21

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Att få en punch i basen?

Postad 02 March 2015 - 21:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Sb2000 ska göra jobbet betydligt bättre rent konstruktionsmässigt. En sluten sub har fördelen att den har ett snabbare transientsvar naturligt i konstruktionen. En portad, vilket jag tror båda klipsch är (lägg märke till tror) har en nackdel där. Finns andra fördelar med portat.

Dock så tror jag att även klipsch spelar tight i ett bra rum, så enbart pga subben var det nog inte.

Jag glömde även bort en av dina frågor om punch. Den bas som man upplever som rapp och med punch är faktiskt uppe i runt 40hz eller så. Har du hifiklubben i närheten så åk till dom och be dom dema en cerwin vega till dig. Största dom har. Gärna med infected mushroom eller så. Då kommer du känna av punchen även fast subben rullar av vid 40 redan :)

Edit: jag var själv och hörde på cvs 18", när dom drog på så hoppade hela jäkla butiken samtidigt som folk utanför kollade in genom fönstret. Det är drag och punch i dom subbarna! :D

Redigerat av Zartok, 02 March 2015 - 21:29.

Postad 02 March 2015 - 21:34

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Sb2000 ska göra jobbet betydligt bättre rent konstruktionsmässigt. En sluten sub har fördelen att den har ett snabbare transientsvar naturligt i konstruktionen. En portad, vilket jag tror båda klipsch är (lägg märke till tror) har en nackdel där. Finns andra fördelar med portat.
Dock så tror jag att även klipsch spelar tight i ett bra rum, så enbart pga subben var det nog inte.
Jag glömde även bort en av dina frågor om punch. Den bas som man upplever som rapp och med punch är faktiskt uppe i runt 40hz eller så. Har du hifiklubben i närheten så åk till dom och be dom dema en cerwin vega till dig. Största dom har. Gärna med infected mushroom eller så. Då kommer du känna av punchen även fast subben rullar av vid 40 redan :)
Edit: jag var själv och hörde på cvs 18", när dom drog på så hoppade hela jäkla butiken samtidigt som folk utanför kollade in genom fönstret. Det är drag och punch i dom subbarna! :D

Du menar den brutala 21 tummarn eller va det är? As stor j*vla kub typ? :-D haha..
Finns de några diagram eller grafer på sb2000 som går att få ett hum om?

Postad 02 March 2015 - 21:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Du menar den brutala 21 tummarn eller va det är? As stor j*vla kub typ? :-D haha..
Finns de några diagram eller grafer på sb2000 som går att få ett hum om?

jag hörde nog lillebror, 18", men tro mig när jag säger att den dunkar så in i ****t den med :D det finns diagram på avsforum eller på lsound :)

Postad 02 March 2015 - 21:43

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 2
Gött gubbar
Förutfattade meningar spar tid!!!! Nej REL är kanske inte en riktigt potent bio sub men att svamla som vissa gör här är ju ganska oseriöst mot dom som faktiskt frågar om det finns alternativ.
Då Jostedal frågade om det fanns andra alternativ så gick jag in i hans album och kollade hur resten av anläggningen såg ut och gjorde min bedömning att storlek o kanske färg mm var av vikt för honom och lämnade ett alternativ till andra groteska varianter som finns.
Skulle vara kul om det kunde vara mer matnyttigt i tråden istället för massa pajkastning åt flera håll för att på något sätt försöka vinna sista ordet i en diskussion som man kan vända o vrida på som politiker gör......släpp stoltheten och hjälp dom som har en vettig fråga.
Tack för mig mvh Jas

Postad 02 March 2015 - 22:20

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Gött gubbar
Förutfattade meningar spar tid!!!! Nej REL är kanske inte en riktigt potent bio sub men att svamla som vissa gör här är ju ganska oseriöst mot dom som faktiskt frågar om det finns alternativ.
Då Jostedal frågade om det fanns andra alternativ så gick jag in i hans album och kollade hur resten av anläggningen såg ut och gjorde min bedömning att storlek o kanske färg mm var av vikt för honom och lämnade ett alternativ till andra groteska varianter som finns.
Skulle vara kul om det kunde vara mer matnyttigt i tråden istället för massa pajkastning åt flera håll för att på något sätt försöka vinna sista ordet i en diskussion som man kan vända o vrida på som politiker gör......släpp stoltheten och hjälp dom som har en vettig fråga.
Tack för mig mvh Jas

Haha tack man, gött snack! :-D
Dock ska jag byta ut rubbet och köra klipsch golvare fast gå till en billack och lacka allt vitt :-) men behöver ändå ha en sån liten bas det bara går..tack för att du gjorde en fin bedömning!

Svs SB 2000 är ändå i rätt storlek..frågan är om den legerar bättre i mitt tycke än min velodyne spl1000...hmm det är frågan..dock blir det två 12 or istället för en 10a :-)

jag hörde nog lillebror, 18", men tro mig när jag säger att den dunkar så in i ****t den med :D det finns diagram på avsforum eller på lsound :)

Kanon..är inte bra på att tolka diagrammen men antar attbde ser bra ut! :-D

Postad 02 March 2015 - 22:30

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Hej!
Eller så köper du SB13 Ultra!! Och blir nöjd för många år framöver:)

//Micke

Postad 02 March 2015 - 22:41

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 586 inlägg
  • 0

Gött gubbar
Tack för mig mvh Jas

👍

Postad 02 March 2015 - 23:03

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 3
Vet inte om det är en berättigad fråga, men vad handlar denna tråd om egentligen

Redigerat av Mr Muskel, 02 March 2015 - 23:05.

Postad 03 March 2015 - 10:10

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Misstänker att det enbart handlar om Klipsch subbar

Kanske skapa egen tråd för resten av nya serien ?

Redigerat av NalliZ, 03 March 2015 - 10:11.

Postad 03 March 2015 - 12:13

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 1

Såklart ska man kunna jämföra Klipsch nya serie med andra högtalare, men försök komma tillbaka till Klipsch så vi inte får en "Tips på ny sub" tråd av det hela.

Diskutera kan vi fortsätta göra, men som sagt försök hålla med Klipsch i diskussionen då folk som är intresserad av nya Klipschserien vill läsa om det i denna tråd.

Postad 05 March 2015 - 10:27

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Såg nu att den nya Klipsch-serien finns i butik. Mitt intryck av ex RF-82 är att det är bra ljudtryck och dynamik men upplever diskanten enormt jobbig. Ni som hört både tidigare versioner och nya serien. Kan detta vara något för mig tro?

Postad 05 March 2015 - 10:40

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Såg nu att den nya Klipsch-serien finns i butik. Mitt intryck av ex RF-82 är att det är bra ljudtryck och dynamik men upplever diskanten enormt jobbig. Ni som hört både tidigare versioner och nya serien. Kan detta vara något för mig tro?

Jag kan bara tala om hur jag upplever det, och det är att den nya RP serien är mycket bättre i diskantregistret än den äldre MKII serien.

Jag har oxå tidigare upplevt den äldre serien som lite väl vass med mkt resonans i diskantregistret.

Men den nya serien tycker jag låter mycket mer balanserad och sticker inte ut lika mkt i toppen, dock så är dynamik och basförmåga fortfarande lika bra.

Som jag sagt tidigare, nya Klipsch RP är en riktigt lyckad högtalarserie!  :)

Postad 05 March 2015 - 11:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag håller med om att klipsch 62 och 82 kan vara påträngande. Dom kan inte riktigt ställas in i ett vanligt kalt rum, då blir det vasst. Jag misstänker att nya serien tonat mer detta, men jag vill åka och höra själv. Finns klipsch här i Umeå, men butiken som tar in tror jag inte brukar ha senaste sortimentet, om man får säga så...

Postad 05 March 2015 - 12:02

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag håller med om att klipsch 62 och 82 kan vara påträngande. Dom kan inte riktigt ställas in i ett vanligt kalt rum, då blir det vasst. Jag misstänker att nya serien tonat mer detta, men jag vill åka och höra själv. Finns klipsch här i Umeå, men butiken som tar in tror jag inte brukar ha senaste sortimentet, om man får säga så...

Samma fenomen här. Var till Sundsvall i måndags. Ingen butik som tagit in dom där heller.

Postad 05 March 2015 - 12:42

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Jag kan bara tala om hur jag upplever det, och det är att den nya RP serien är mycket bättre i diskantregistret än den äldre MKII serien.

Jag har oxå tidigare upplevt den äldre serien som lite väl vass med mkt resonans i diskantregistret.

Men den nya serien tycker jag låter mycket mer balanserad och sticker inte ut lika mkt i toppen, dock så är dynamik och basförmåga fortfarande lika bra.

Låter ju lovande. Har lyssnat en hel del på både musik och film (hos en polare) och hans RF-82 MKII och tycker som sagt att horndiskanten är väldigt jobbig vid högre volymer. Det intressanta är att jag gillar Canton annars och deras diskanter som många kanske upplever "jobbiga" och vassa. Men Canton har inte dynamiken som jag tycker Klipsch har..

Till film upplever jag Klipsch som en "roligare" högtalare. Det är bara den förbaskade horndiskanten som skär hål i huvudet.. ;)

Är det nu en så pass stor skillnad mellan nya serien och den gamla så. ;)

Vilka är dina favorithögtalare? Lite off-topic men ändå. ;)

Postad 05 March 2015 - 12:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Finns några riktigt bra. Ino pip, volent vl2, magnepan 3.5 och kef blade är fyra riktigt bra högtalare som jag håller högt.

Prismässigt så är det lite extra intressant att kolla på dom :D

Postad 05 March 2015 - 12:54

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Låter ju lovande. Har lyssnat en hel del på både musik och film (hos en polare) och hans RF-82 MKII och tycker som sagt att horndiskanten är väldigt jobbig vid högre volymer. Det intressanta är att jag gillar Canton annars och deras diskanter som många kanske upplever "jobbiga" och vassa. Men Canton har inte dynamiken som jag tycker Klipsch har..

Till film upplever jag Klipsch som en "roligare" högtalare. Det är bara den förbaskade horndiskanten som skär hål i huvudet.. ;)

Är det nu en så pass stor skillnad mellan nya serien och den gamla så. ;)

Vilka är dina favorithögtalare? Lite off-topic men ändå. ;)

Då många olika butiker nu har inne RP serien för demo så måste du bara åka och lyssna på dom :)

Det kan ju vara så att du fortfarande tycker att Klipscharna spelar för livligt i toppen?, men jag personligen tycker det inte.

Ett odämpat rum är heller ingen höjdare, inte för ngn högtalare, så den biten bör man oxå jobba på för att få en så bra grund som möjligt för högtalarna att kunna prestera optimalt i.

Redigerat av WB-Cinema, 05 March 2015 - 12:55.

Postad 05 March 2015 - 17:31

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Den äldre Klipsch serien är inget man sätter i ett odämpat rum direkt om man är känslig mot tydlig diskant....Har man dock fått höra dom i ett dämpat rum med vettig akustik så låter nästan allt instängt i jämförelse.

Har själv vänner som bytt ut svindyra skapelser efter att fått hört detta inkl mig själv men som sagt har man inte rummet för det så kan det istället bli rent av otrevligt men så är det egentligen med alla slags horn.

Postad 05 March 2015 - 21:29

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
En fråga till er som kör receiverns rumskorrektion med klipsch.
Är det inte risk att det blir problem med nivåerna när korrektionen försöker sätta nivåerna till filmreferens? Hamnar inte allt på lägstanivå pga. den höga känsligheten?

Med vänlig hälsning,
Martin

Postad 05 March 2015 - 21:37

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Inga problem med diskanten i ett väldämpat rum.. Walle_1 jag kör utan rumskorrigeringen på min Maranz sr 6001 då jag tycker det vart pannkaka av allt fick inte till det alls..  

Postad 05 March 2015 - 22:05

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Inga problem med diskanten i ett väldämpat rum.. Walle_1 jag kör utan rumskorrigeringen på min Maranz sr 6001 då jag tycker det vart pannkaka av allt fick inte till det alls..

Tänk på att du måste använda stativ till micen, första mätpositionen i absolut sweetspot och sedan mäter du som ett rutnät runt den positionen i öronhöjd med micen riktad rakt upp och ca 30 cm mellan mätpunkterna. Man skall absolut inte mäta per sittplats som många tror, det är vid sweetspot man ställer in ljudet. Man skall inte mäta för nära vägg.
Jag har märkt vid min senaste mätning att dämpning bakom huvudet gör enormt mycket för mätningen om man har soffan mot bakvägg. Dynamic EQ lyfter djupbasen så man hör den som tänkt utan att man måste upp i höga ljudnivåer. Men då tycker jag man får sänka surroundkanalerna en hel del för dom får för hög nivå med det aktiverat.

Minns du om receivern fick dra ner nivåerna mycket när du mätte?

Med vänlig hälsning,
Martin

Redigerat av walle_1, 05 March 2015 - 22:08.

Postad 02 April 2015 - 08:15

Schonning
  • Schonning
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Hej! Funderar på att köpa golvarna RP-250F med dubbla 5.25" basar. Vilken center ska jag då välja? Tycker stora centern RP-450C ser trevlig ut med sina fyra 5.25" basar. Eller passar den mindre RP-250C bättre då den har dubbla 5.25" likt golvarna? Vad är skillnaden ljudmässigt och hur påverkar antalet baselement? Prisskillnaden är av mindre betydelse.

Bigger is Always Better Jonas!

Postad 04 April 2015 - 10:35

bullvaden
  • bullvaden
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hur tror ni w115 och r115 skiljer sig?

Postad 04 April 2015 - 13:39

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Hur tror ni w115 och r115 skiljer sig?

Du måste absolut provlyssna r-115SW innan köp.... Jag tyckte inte den var något vidare alls dessvärre :-(

Postad 04 April 2015 - 14:26

bullvaden
  • bullvaden
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har du lyssnat på sw115 med?

Postad 04 April 2015 - 16:38

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Har du lyssnat på sw115 med?

Ja, fast inte vid samma lyssningstillfälle/rum ... och det var dessutom länge sedan. Så kan inte säga bu eller bä där. Lyssna och se själv vad du tycker det finns bättre och mindre (storleksmässigt) alternativ runt 8-10 000.

Postad 04 April 2015 - 17:00

bullvaden
  • bullvaden
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag hade en svs pc 13 ultra. Tyckte den spelade bra u djupet men inte mycket mer en så. Vad hade du för alternativ?

Postad 04 April 2015 - 23:43

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Känns som man hört och läst det förr!

Precis som när förra serien kom.

Postad 05 April 2015 - 11:50

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

Känns som man hört och läst det förr!

Precis som när förra serien kom.

Jasså, så upplevde jag RP serien iaf. Du kanske skulle lyssna själv och jämföra för att få reda på hur du tycker den nya serien faktiskt presterar.

RP serien är en fullträff jämfört mot MKII i mina öron, samt även rent estetiskt.

Postad 05 April 2015 - 12:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

ja, när nya serier kommer så brukar det tillskrivas att dom gamla problemen jobbats med. märkligt kan tyckas, då det inte är annat än subjektiva problem och det finns gott om människor som inte anser att dom subjektiva problemen som endel nämner är problem alls. 

generellt alltså ;)

Postad 05 April 2015 - 13:33

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Jag hade en svs pc 13 ultra. Tyckte den spelade bra u djupet men inte mycket mer en så. Vad hade du för alternativ?

Jag tkr du skall lyssna på en MK V12

Postad 05 April 2015 - 14:16

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0

ja, när nya serier kommer så brukar det tillskrivas att dom gamla problemen jobbats med. märkligt kan tyckas, då det inte är annat än subjektiva problem och det finns gott om människor som inte anser att dom subjektiva problemen som endel nämner är problem alls. 

generellt alltså ;)

Sant!

Finns säkerligen personer som tycker att MKII låter bättre än nya RP.

Därför är det viktigt att lyssna själv, och inte lita på mig och andra subjektiva pundare  B)

Jag tkr du skall lyssna på en MK V12

Har bara lyssnat på storebrodern "X12" och den hör till det absolut bästa jag har hört i basväg hittills.

Redigerat av WB-Cinema, 05 April 2015 - 14:17.

Postad 06 April 2015 - 03:05

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Jasså, så upplevde jag RP serien iaf. Du kanske skulle lyssna själv och jämföra för att få reda på hur du tycker den nya serien faktiskt presterar.

RP serien är en fullträff jämfört mot MKII i mina öron, samt även rent estetiskt.

Har inte lyssnat på nya serien!

Men har läst en hel del här om Klipsch och när MKII kom så sa folk precis samma sak.

Men det är väl bra att dom fortsätter jobba på att utveckla högtalarna annars behöver man ju aldrig byta! :)

Sen är det ju alltid så att man ska lyssna på det man köper och skaffa sig ett eget intryck.

Postad 06 April 2015 - 03:37

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Vanliga R (senaste), den jag har är väldigt lyckad också :)

Fast kanske inte lika läcker design som RP men det ska det bli ändring på kommande halvåret :)

Jag kan tänka mig att RP är rätt billig jämfört med vad den presterar som serie :)

Postad 06 April 2015 - 21:44

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Lite underligt att ingen minhembio medlem än så länge har skaffat någon Klipsch högtalare ur denna serie. Verkar mest pratas om dom :) Ska jag bli den förste? :unsure:

Dom jag har: (R-15M) är oerhört lika B&W CM7 i diskant / mellanregister. Är väldigt nöjd med klangen. Basen med för den delen. På vilket sätt? Jo, dom är väldigt rappa i basen. Man kan säga att dom har ett typiskt B&W sound så som det lät på tidigt 2000 tal, även om basen känns bra mycket tajtare än i mina B&W:er. Diskant soundet är nästan identiskt som CM7:orna :)

Nu har jag nästan aldrig använt Nad:s tidiga maskiner till mina CM7:or utan Bladelius, Primare och Krells elektronik. Det är stor skillnad på dessa och det är det jag jämför med. Tänk bort allt som låter instängt. Nad:s tidiga maskiner var jag aldrig förtjust i och det var nog rätt många på den tiden som tyckte samma som jag. CM7 med Bladelius tex låter otroligt luftigt och upplöst. Som natt och dag där om ni frågar mig :)

Postad 07 April 2015 - 06:13

Jostedal
  • Jostedal
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jag kör klipsch rp serien 😎 lackerat de vita 👍

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.