Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer mest för musik

624 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Martin Logan Dynamo 1000w (Subwoofers) 6 (0) Inga priser
Velodyne SPL-1200 Ultra (Subwoofers) 8 9.347826 (22) Inga priser
REL Acoustics T-9 (Subwoofers) 3 8.833332 (5) Inga priser
BK Electronics XXLS400-DF (Subwoofers) 4 8.5 (5) Inga priser
Heco Music-Style Sub 25A (Subwoofers) 1 7.5 (1) Inga priser
SVS SB-2000 (Subwoofers) 5 8.692306 (12) Inga priser
Denon AVR-X4100W (Förstärkare) 1 9.249998 (11) Inga priser
DALI Rubicon 6 (Golvhögtalare) 1 9.285714 (6) 56 998:-
REL Acoustics T9i (Subwoofers) 1 8.249998 (3) Inga priser
40 relaterade trådar
Vilken sub ska jag köpa? (180 inlägg) 2 år sedan
Nytt Biorum / Lyssna på musik rum (3 inlägg) 6 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 6 år sedan
Dali Rubicon (162 inlägg) 6 år sedan
2 St Nya Subwoofers från SVS. SVS PB2000 och SVS SB2000 (679 inlägg) 6 år sedan
Velodyne SPL- 800/1000/1200 Ultra (89 inlägg) 7 år sedan
Kampanjer på Receivers! (370 inlägg) 8 år sedan
Förb@annade HDMI CEC, hur lösa hdmi dropout? (9 inlägg) 8 år sedan
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg) 8 år sedan
Velodyne SPL-1200 Ultra? Bra eller anus? (79 inlägg) 9 år sedan
Denon receivrar 2014 (334 inlägg) 9 år sedan
Dali Fazon LCR (7 inlägg) 9 år sedan
Vad är mina begagnade högtalare värda? (9 inlägg) 9 år sedan
ML Klubben! (Martin Logan). (7 inlägg) 9 år sedan
hur mycket kan man sälja denon avr x4100 för (6 inlägg) 10 år sedan
ljudet kommer och går (2 inlägg) 10 år sedan
Heco ALeva GT 602 (1 inlägg) 10 år sedan
Dali Rubicon 6 eller rubicon 8?? (65 inlägg) 10 år sedan
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (27 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer-tips | Allround | Max 15k? (2 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer för Musik <8'000kr (58 inlägg) 10 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 11 år sedan
Ny subb! (67 inlägg) 11 år sedan
Receiver runt 10K. 4 alternativ. Vilken ska jag välja? (15 inlägg) 11 år sedan
Byta ut svs pc13-u mot 2 subar, Tips&förslag mottages. (45 inlägg) 11 år sedan
Anti-Mode 8033 till HK 3490. Konstigt med icke eq:at fullregister i frontar (3 inlägg) 11 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 11 år sedan
Fattig bas i mitt vardagsrum? (40 inlägg) 11 år sedan
Erfarenheter av Heco music style sub 25A? (0 inlägg) 11 år sedan
B&W DB1 eller Velodyne ultra (19 inlägg) 11 år sedan
REL klubb (12 inlägg) 12 år sedan
Audiovector subwoofer, eller svs? eller annat fynd? (39 inlägg) 12 år sedan
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg) 12 år sedan
2 st Velodyne SPL-1200 Ultra eller 1 st Velodyne DD12Plus? (12 inlägg) 12 år sedan
Tonsor AB , ny butik med BK Electronics bas sortiment! (77 inlägg) 12 år sedan
Köpa REL-sub. Vilken? (31 inlägg) 13 år sedan
Earthquake sounds minime? (5 inlägg) 14 år sedan
Subwoofern skakar och rör sig! (18 inlägg) 14 år sedan
Velodyne SPL-1200 Ultra VS DALI Ikon Sub MK2 (17 inlägg) 14 år sedan
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg) 15 år sedan

Postad 09 January 2016 - 18:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 3

Där ser man att den portade konstruktionen generellt sett är en bättre konstruktion för en korrekt återgivning

Bilderna visar ju raka motsatsen iofs...

Blå är sluten.

Röd är portad.

Den blå linjen följer signalen, medans den portade släpar efter.

post-129301-0-05827400-1452352904.jpg

Redigerat av Ageve, 09 January 2016 - 18:17.

Postad 09 January 2016 - 18:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Jag gissar att Zartok skrev fel. Jag blandade ihop vertikalt och horisontellt tidigare idag  :blush:

Postad 09 January 2016 - 18:31

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Jag blandade ihop vertikalt och horisontellt tidigare idag :blush:

Nä... det tror jag inte på! Så dum är ingen ;)

Redigerat av Warlokk, 09 January 2016 - 18:32.

Postad 09 January 2016 - 19:10

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Det där beror på konstruktionen, och det är ingen ny kunskap. Jag kommenterade bara dom och sen frågade på slavar då jag inte sett en mätning på sådana.

Och ja, där ser man precis det jag skrivit. Men vet du, eftersom du inte tror på dom mätningarna så kan du ju alltid hitta mätningar som styrker det du vill få fram. Lycka till med det ;)

Jag "vill" inte få fram någonting alls, jag har inget bias i den här frågan. Min sub kostade 1500 och representerar inte något som jag behöver försvara.

Och vadå tror. Jag vet inte vad det är jag ser för något eftersom det inte har blivit presenterat. Om du vet (eller tror dig veta) saker om hur saker och ting hänger ihop så kanske plottarna är värda mer för dig, men man ser inget från det som har visats.

Postad 09 January 2016 - 20:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag "vill" inte få fram någonting alls, jag har inget bias i den här frågan. Min sub kostade 1500 och representerar inte något som jag behöver försvara.

Och vadå tror. Jag vet inte vad det är jag ser för något eftersom det inte har blivit presenterat. Om du vet (eller tror dig veta) saker om hur saker och ting hänger ihop så kanske plottarna är värda mer för dig, men man ser inget från det som har visats.

Om du inte vet vad du ser, varför kritisera det då? Då förstår du ju inte vad du kritiserar. Därmed så blir din kritik rätt så innehållslös. Det blir ju som att jag säger att en bil är blå och du opponerar dig och säger att jag inte kan veta om bilen är blå.
Mvh

Nä... det tror jag inte på! Så dum är ingen ;)

Jag blandar ofta ihop vänster och höger. Har hört rykten om att vänsterhänta har lättare för att göra det :D

EDIT!
FLÄSKLÄGG, JAG SKREV FEL!

Mätningarna visar såklart att den slutna konstruktion generellt sett är mer exakt, jag skrev helt fel. Sluten ska det vara såklart :D

Och min fundering var om slavar generellt beter sig likadant som portat, inte bara beträffande avrullningen. Det skulle då ge att slavar i grund spelar något mindre detaljerat än slutna, likt portade spelar lite mindre detaljerat än slutna :)

Dock så vill jag, med det jag skriver generellt, säga att det finns rätt många fler faktorer som spelar in :) elementet tex :D

Anledningen till varför det är så är i min värld att den slutna lådan får lite hjälp av en luftfjäder, men jag vågar inte lova att det är så :)

Redigerat av Zartok, 09 January 2016 - 20:14.

Postad 10 January 2016 - 13:02

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

0,8/f då? Håller sig en baslåda under den grupplöptiden inom det tänkta användningsområdet ska det ju inte höras någon skillnad ändå. Självklart kan man smälla upp en graf som visar att en sluten bas har bättre impulssvar i alla lägen, men om det bättre impulssvaret är så mycket bättre att det faktiskt låter bättre för en människa är ju också värt att ta reda på. 

Vad jag vet så behöver ju aldrig en baslåda ensam kunna återge en fyrkantsvåg.

Postad 10 January 2016 - 13:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Finns gott om saker som jag tror spelar mer roll än just konstruktionen :)

Hade själv kunnat tänka mig en portad låda idag :)

Postad 10 January 2016 - 16:55

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0

0,8/f då? Håller sig en baslåda under den grupplöptiden inom det tänkta användningsområdet ska det ju inte höras någon skillnad ändå. Självklart kan man smälla upp en graf som visar att en sluten bas har bättre impulssvar i alla lägen, men om det bättre impulssvaret är så mycket bättre att det faktiskt låter bättre för en människa är ju också värt att ta reda på. 

Vad jag vet så behöver ju aldrig en baslåda ensam kunna återge en fyrkantsvåg.

Jag la ut dom grafer lite för att det skulle bli debatt/eftersnack men det blev inte så mycket som jag trodde  ^_^

Men som med alla konstruktioner finns det fördelar och nackdelar som att ta en portad låda flyttar ca 3 gånger mer luft vid sin avstämningsfrekvens vad en sluten låda gör med samma element.

Då skulle ingen bygga slutna bas lådor eftersom dom är så ineffektiva men det byggs mest slutna lådor.

Men så är naturligtvis en portad låda svårare för en dilettant att få till  :D än en sluten låda.

Och jag tycker om båda konstruktionerna jag bara  :wub: mina Revel Salon2 med 3st 8 tums motsvarar 14tum i portadlåda går ner till -3db 23Hz.

Och nu kommer floskel ord "torr luftig snabb" bas får man leta efter....hum den kan inte vara snabbare än ljudet kan röra sig  :lol:

Bifogad fil  IMG_3599.JPG   108.42K   0 Antal nerladdningar

Vem har sagt att det ska vara lätt att komma med beslut som ska passa mina/dina krav fullt ut.......hum...är det därför jag bygger två torn på ca 180 cm och 200kg styck  :blush:

Bifogad fil  IMG_9719.JPG   121.71K   1 Antal nerladdningar

Men jag tror att robert293 är rätt ute när det gäller PA-element.

Min egen och observera min egen!!! att när det gäller Cms om konstruktionen är så att den är för tjock/kraftig

gummiupphängning på elementet så har den problem att åter ge subtila signaler vilket i Mitt öra gör den tonartslös.

Jag var rädd att mina element till bastornen skulle ha för kraftig upphängning men om man ser hur vecka gummiupphängningen är gör att den är väldigt lätt att trycka/ få den att röra på sig dom första millimeterna vilket gör att dom har möjlighet att åter ge subtila signaler.....men som vanligt så behöver ni Inte tycka som jag  ;)

Bifogad fil  P1000181.JPG   105.76K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 January 2016 - 18:18

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Portade lådor är bra ifall man inte vill ha ett stort antal slutna lådor (6+ slutna 12":are är väl lämpligt t.ex. ). Om man kör större element klarar man sig med mindre antal lådor men minst fyra behöver man oavsett element-storlek av akustiska skäl. Detta är väl dock ett optimalt scenario. Kör ju själv bara med två  :blush: De motsvarar ju dock 6 stycken slutna 12":are i kapacitet runt 20Hz så portat kan ha sina fördelar det med. Om jag köper två till så är det som 12st. slutna..orka bygga 12 slutna lådor..

Redigerat av philipbtz, 10 January 2016 - 18:19.

Postad 10 January 2016 - 18:40

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 3

Trodde tråden hette "Subwoofer mest för musik" och inte "Mest Infrabas vinner" :lol:

Postad 10 January 2016 - 18:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 4

Vem har sagt att det ska vara lätt att komma med beslut som ska passa mina/dina krav fullt ut.......hum...är det därför jag bygger två torn på ca 180 cm och 200kg styck  :blush:

attachicon.gifIMG_9719.JPG

Grymt snygga de där.

Fast tänk på att det bara är REL som kan trycksätta rummet ;) 

Postad 10 January 2016 - 18:55

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 1

Byter man ordningen på första två orden stämmer det ju hyfsat :)

Trodde tråden hette "Subwoofer mest för musik" och inte "Mest Infrabas vinner" :lol:

Postad 10 January 2016 - 19:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

tacka vet jag mitt första system. ett elladesystem med en sexa eller åtta som subwoofer. 3000 heta riksdaler för snart 15 år sen på elgiganten. det dög väldigt bra på den tiden. det har hänt mycket med ljudet sedan dess tror jag :D

absolut, portade lådor brukar väl generellt räknas som 3 gånger kapaciteten hos slutna i avstämningsfrekvensen. och att få några portade 12'or att gå ner till 16.5 som jag brukar nämna som fetingreferensen och det enda nödvändiga ™ är nog ingen omöjlighet direkt. faktum är att jag hört ett sånt system. kallar det systemet thaimassagebion *asg*

Postad 10 January 2016 - 22:23

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0

Grymt snygga de där.

Fast tänk på att det bara är REL som kan trycksätta rummet ;)

Tack!  :)

Jag tänkte först bygga med 2x2 och göra likt som dom här...

Bifogad fil  t216_x5_4d5109818635ed0d42924c3347991cff.jpg   14.95K   0 Antal nerladdningar

Men jag tänkte vad F#n det är väl lika bra att bygga på höjden så blir det tre  :D om än att dom

blev jäkligt tunga!

Postad 10 January 2016 - 23:00

stefunge
  • stefunge
  • Användare

• 148 inlägg
  • 2

Tycker helt ärligt synd om de som ställer frågor i dessa sub trådar.
Som så ofta ballar svaren/råden kring bas ur fullständigt och den enda rimliga vägen till basnirvana i infradomänen som tydligen är norm här är att bygga själv.

Om du har källare eller ett tomt rum i anslutning så blir mitt tips att köpa ett eller flera stora baselement, ett monster slutsteg samt en kasse med fogskum, tätningslister och stark tejp. Tänk bara på det att du måste hålla fönster och dörrar stängda för maximal njutning.

"Lite som att fråga en formell 1 förare hur stor motor man skall satsa på i en familjebil?"

Haha!! Klockrent, och du gav mig ett gott skratt :)

Postad 10 January 2016 - 23:12

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0

Blåtand, den 02 Jan 2016 - 10:59, skrev:snapback.png

Tycker helt ärligt synd om de som ställer frågor i dessa sub trådar.
Som så ofta ballar svaren/råden kring bas ur fullständigt och den enda rimliga vägen till basnirvana i infradomänen som tydligen är norm här är att bygga själv.

Om du har källare eller ett tomt rum i anslutning så blir mitt tips att köpa ett eller flera stora baselement, ett monster slutsteg samt en kasse med fogskum, tätningslister och stark tejp. Tänk bara på det att du måste hålla fönster och dörrar stängda för maximal njutning.

"Lite som att fråga en formell 1 förare hur stor motor man skall satsa på i en familjebil?"

Haha!! Klockrent, och du gav mig ett gott skratt  :) 

Bifogad fil  116.jpg   50.42K   0 Antal nerladdningar

Postad 11 January 2016 - 09:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Våga vägra infra!
https://www.minhembi...85#entry4296817

Eller klipp signalen vid 20 :)

Postad 11 January 2016 - 11:59

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Jag övar inför VM i ointelligent fråga:

Om man märker att den bas man har, börjar låta illa UNDER en viss frekvens, kan man då klippa den så att den "bara" går ner till låt säga 24Hz, fastän basen med lätthet går ner till 20Hz?

Kan ett rum ha en "egenfrekvens" som förstärker en viss frekvens, men funkar för andra båda högre och lägre frekvenser?

Anledningen till frågan är att jag har ett rum med betongväggar och betongtak och jag kan märka lite resonanser redan idag när jag kör musik utan Audessey. Resonanserna kommer på de lägsta frekvenserna som högtalarna kan produera med någorlunda kraft......gissningsvis vid 38Hz. Som "resonansreferens" har jag Celine Dion med "Because you loved me". Låten må vara mesig, men den har en rätt låg elbas och då känns det som att det börjar skaka nästan, iallafall vid hög volym. Sätter jag på Audessey försvinner fenomenet, men ljudet blir inte alls lika tungt.

Jag har provet spela låga testtoner, typ från 20-30Hz genom mina högtalare utan resonanser. De låga tonerna får ingen kraft direkt med Rubicon 6:or såklart så därför kanske rummet inte börjar j*vlas förrän något högre i registret?

Postad 11 January 2016 - 12:25

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0
Du vill ha ett högpassfilter alltså?

Redigerat av Johan_i_burken, 11 January 2016 - 12:30.

Postad 11 January 2016 - 12:40

stefunge
  • stefunge
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Du menar att du endast spelar med dina Dali? eller missförstår jag dig och du har en sub?

Ett rum kan skapa resonans vid olika frekvenser, men de lägsta tonerna 20-40hz är så långa att min erfarenhet är att eventuella missljud isf kommer ifrån vibrerande objekt i rummet. Du säger att du har betong väggar och tak och om du inte har ex innerväggar så kan man ju utesluta dem.

Jag hade resonans vid uppskattningsvis 100hz på mitt system, som jag löste genom att plugga ena basreflexporten på mina högtalare. Men Klart att man bäst löser resonans med akustikdämpning!
Prova även flytta fram högtalarna ett par dm fråm bakväggen

Redigerat av stefunge, 11 January 2016 - 12:39.

Postad 11 January 2016 - 17:58

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Har ingen sub. Kanske är det inte de frekvenserna jag tror som skapar resonans? I musik är det ju en massa frekvenser på g samtidigt så man vet ju inte.

Högpassfilter? Är det inbyggt i subbarna normalt sett?

Högtalarna är bara 10cm från vägg...ska prova flytta ut dom.

Postad 11 January 2016 - 19:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag övar inför VM i ointelligent fråga:

Om man märker att den bas man har, börjar låta illa UNDER en viss frekvens, kan man då klippa den så att den "bara" går ner till låt säga 24Hz, fastän basen med lätthet går ner till 20Hz?

Kan ett rum ha en "egenfrekvens" som förstärker en viss frekvens, men funkar för andra båda högre och lägre frekvenser?

Anledningen till frågan är att jag har ett rum med betongväggar och betongtak och jag kan märka lite resonanser redan idag när jag kör musik utan Audessey. Resonanserna kommer på de lägsta frekvenserna som högtalarna kan produera med någorlunda kraft......gissningsvis vid 38Hz. Som "resonansreferens" har jag Celine Dion med "Because you loved me". Låten må vara mesig, men den har en rätt låg elbas och då känns det som att det börjar skaka nästan, iallafall vid hög volym. Sätter jag på Audessey försvinner fenomenet, men ljudet blir inte alls lika tungt.

Jag har provet spela låga testtoner, typ från 20-30Hz genom mina högtalare utan resonanser. De låga tonerna får ingen kraft direkt med Rubicon 6:or såklart så därför kanske rummet inte börjar j*vlas förrän något högre i registret?

Rummet kommer dj*vlas med vissa frekvenser beroende på vilka mått den har. Det som kan förhindra detta i viss mån är ett så stort rum så att inte basfrekvenserna stör. Jag kan inte matematiken på varför det är så. Kanske någon kan fylla i?

Ställer man subwoofern utomhus så brukar allt ordna sig. Det är lättare att lyssna då det inte finns några väggar och tak som bygger upp självresonanser. Det är så jag resonerar i alla fall.. :)

Har ingen sub. Kanske är det inte de frekvenserna jag tror som skapar resonans? I musik är det ju en massa frekvenser på g samtidigt så man vet ju inte.

Högpassfilter? Är det inbyggt i subbarna normalt sett?

Högtalarna är bara 10cm från vägg...ska prova flytta ut dom.

Du kan lätt ta reda på vilka frekvenser ditt rum bygger upp genom att bara spela bas genom högtalarna. Det finns garanterat massor av test-toner därute på nätet (youtube?).

Postad 12 January 2016 - 06:17

stefunge
  • stefunge
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Det är olika från högtalare till högtalare hur långt avstånd som behövs till bakväggen, men eftersom du har basreflexportar bakåt så råder jag dig definitivt att flytta ut mer än de 10cm du haft innan!! Forhoppningsvis trollar det bort det mesta av de toner du stört dig på, och det kommer även ge dig en djupare och luftigare bas. Vet inte hur ditt rum ser ut, men när du endå är igång att ändra avståndet från bakvägg så prova även justera invinkling av högtalarna. Prova dig fram och välj det som du tycker bäst om!

Postad 12 January 2016 - 14:12

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det var dumt att skriva mitt inlägg, som så ofta på detta forum så misstolkas saker ibland.
Den räknemodellen funkar inte särskilt bra i ett typiskt rum i hemmiljö om man inte jobbat extremt med akustiken.
Det påverkas allt för mycket av annat i rummet, framför allt i basen kan det många gånger vara många dB mer nära bakväggen än mitt i rummet fast avståndet kanske är det dubbla. Högre frekvenser förstärks av reflexioner eller dämpas mot mjuka material.

Utomhus blir det ibland ännu större skillnader, alla som nära någon plats där det brukar vara konserter har garanterat upplevt att det en gång låter som om det spelar på bakgården och en annan gång så undrar man om man tagit fel på datum för man hör inget beroende på hur vinden blåser.

Men skitsamma, jag ville bara säga att man inte ska grotta ner sig för mycket i vissa saker då alldeles för många parametrar påverkar.

Självklart så kommer rummet att påverka. Det hela beror ju på vad man vill använda approximationen till, du kommer naturligtvis aldrig fram till exakta siffror. Särskilt inte om du försöker få fram dom vid ett visst frekvensområde. Men om du är nyfiken på det ungefärliga medelvärdet på ljudstyrkan så fungerar det faktiskt hjälpligt. Och jag tror nig att ingen kommer att använda dom siffrorna man får som fakta heller. Utan ren uppskattning.

Det jag kommenterade först var att ditt exempel var väldigt dåligt och inte alls fungerar överhuvudtaget, då man behöver börja räkna minst en meter ifrån ljudkällan.

Postad 12 January 2016 - 14:19

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag tror han menar alla rumsreflexer och noder i rummet när man mäter. Samma sak som när du pratar om att trigga rummet.

Det handlar inte om mätning. Utan uppskattning. Klart att rummet påverkar, det är ingen som sagt något annat.

Postad 12 January 2016 - 14:34

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 2

Du som förespråkar att det skall låta naturligt måste ju ha otroligt kralliga prylar? Det krävs ju det ifall du skall kunna återge en orkesterbastrumma, 64-fots orgel eller varför inte Marcus Millers basrigg? Hela anläggningen måste ju vara rätt potent, en vettig flygel kan klämma ur sig 110dB på någon meters håll utan större problem.

För vissa kanske musikaliteten minskar ifall bassystemet är flaskhalsen. Du tycker detta är konstigt, andra kanske uppfattar det som lite konstigt när du säger att du får mer musikalitet ur din anläggning genom avmagnetisering via cd-spelaren. Som du surrade om i någon annan tråd.

Tur att vi alla är och tycker olika. :)

Postad 12 January 2016 - 16:29

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

ALLA rum har sina egna frekvenser som skapar problem. Det går i viss mån att räkna ut vart du kommer ha problem men hur stort problemet blir för ett visst rum är väldigt svårt att säga då väggarnas och takets konstruktion spelar in så mycket. Testa den här räknaren och testa sedan att spela upp frekvenser där den uppskattar att det blir fel. Kolla om det stämmer. I bilden på sidan kan du även se vart i rummet du kommer få peakar och dalar. 

http://www.hunecke.d...eigenmodes.html

Lättaste är dock att bara mäta på rummet med en mikrofon.

Edit: För mitt rum stämmer den sidan med hur mina egna mätningar ser ut. 

Redigerat av philipbtz, 12 January 2016 - 16:33.

Postad 12 January 2016 - 16:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3420 inlägg
  • 0

ALLA rum har sina egna frekvenser som skapar problem. Det går i viss mån att räkna ut vart du kommer ha problem men hur stort problemet blir för ett visst rum är väldigt svårt att säga då väggarnas och takets konstruktion spelar in så mycket. Testa den här räknaren och testa sedan att spela upp frekvenser där den uppskattar att det blir fel. Kolla om det stämmer. I bilden på sidan kan du även se vart i rummet du kommer få peakar och dalar. 

http://www.hunecke.d...eigenmodes.html

Lättaste är dock att bara mäta på rummet med en mikrofon.

Edit: För mitt rum stämmer den sidan med hur mina egna mätningar ser ut. 

Så länge man inte har ett rum i vinkel eller större öppningar så stämmer kalkulatorn väldigt väl

Vill man däremot ha reda på hur många db upp/ner det går så får man mäta-

+-15db är absolut inget ovanligt.

Postad 12 January 2016 - 17:12

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Så länge man inte har ett rum i vinkel eller större öppningar så stämmer kalkulatorn väldigt väl

Vill man däremot ha reda på hur många db upp/ner det går så får man mäta-

+-15db är absolut inget ovanligt.

Jag som har ett rum som vars form inte ens går att beskriva med en bokstav kan säga att det går att komma ganska långt med uträkningar så länge det rör sig om parallella ytor. Resonansfrekvenserna kommer vara, eller ligga väldigt nära, multiplar av 344/(2*avvståndet mellan ytorna).

Postad 21 January 2016 - 17:19

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
****.
Min 8 år gamla TV sa upp sig.
Fick köpa en ny TV. Kul i och för sig men astråkigt jämfört med att köpa ljudgrejor.
Nu kommer det ju ta en evighet innan jag sparat ihop till subbar😡👿👺💩⚡️💀💀💀

Postad 21 January 2016 - 18:17

stefunge
  • stefunge
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Är det inte det ena så är d det andra sa han som....

Postad 21 January 2016 - 18:48

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Haha, jo så är det väl. Jag ska fan va nöjd att det var tvn jag fick ersätta....det kunde ju varit tvättmaskinen som brann upp...betydligt tristare köp än tv.

Redigerat av Andre 71, 21 January 2016 - 18:49.

Postad 21 January 2016 - 19:35

stefunge
  • stefunge
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Haha helt sant

Postad 21 January 2016 - 21:22

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 586 inlägg
  • 0
Va blev det för tv då?

Postad 21 January 2016 - 22:17

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Panasonic TX-55CX680E.
Den vann Ljud & Bilds senaste test för 4K skärmar i snik-klassen.
Grym bild, särskilt när man streamar 4k demos från Youtube eller laddar ner videosnuttar till USB sticka och kör in i tvn.
Med rätt insignal fixar den stora, svepande panoreringar utan minsta tendens till ryckningar i bilden.
Från Netflix och Viaplay sändningar i 1080p kan man se små ryckningar i panoreringar, men det är inte farligt.
Grym svärta. Sägs vara Panasonics adelsmärke, även på snikmodellerna. Jag vet inte. Tycker det är omöjligt att gå i en affär och bedöma vilken bild som är bäst eftersom insignalen är skit till dom flesta apparaterna. Dom skärmar där handlarn får mest vinst kopplas till en egen bluraylirare. Resten får dela på nån signal från nätverket=kass.

Postad 22 January 2016 - 23:43

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1344 inlägg
  • 0
Watt spelar inte så stor roll när rel kör med klass AB och velodyne kör med klass d så rel har lägre watt men bättre ljud för musik. Svs är bättre till film men rel är bättre till musik. Och nu kommer jag få shit igen.

Postad 22 January 2016 - 23:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Watt spelar inte så stor roll när rel kör med klass AB och velodyne kör med klass d så rel har lägre watt men bättre ljud för musik. Svs är bättre till film men rel är bättre till musik. Och nu kommer jag få shit igen.

som tyskarna säger; die shitnizstürm ist kommen! :D

Postad 23 January 2016 - 00:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Det är klart du kommer få, det du skriver är ju skit.

Att en subwoofer skulle låta sämre för att den drivs av ett klass D-steg är kortfattat helt fel. Sämre klass D-steg har problem i högre frekvenser men det är ju HELT ointressant när vi pratar om tvåsiffriga hertz, då duger faktiskt t.o.m. de riktigt dåliga. Bra klass D-steg har inte ens problem i fullregister.

Postad 23 January 2016 - 07:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3420 inlägg
  • 1

Ni har helt fel allihop!

Det ska vara Klass A med A23 rör som ger 2,5W för det är Riktiga Audiofil watt o dessa kör åttor runt AB watt och speciellt digitala watt.

Postad 23 January 2016 - 12:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Watt spelar inte så stor roll när rel kör med klass AB och velodyne kör med klass d så rel har lägre watt men bättre ljud för musik. Svs är bättre till film men rel är bättre till musik.

Haha, va?

Varför skulle lägre effekt vara bättre? Det är snarare dumt att använda AB i subbar eftersom effektiviteten är mycket sämre, dvs de tar mer plats i lådan och genererar mer värme. Skillnad i ljudkvalitet existerar inte vid de frekvenserna, inte ens mätbart.

Postad 23 January 2016 - 17:12

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1344 inlägg
  • 0
Konstigt att rel låter bättre då ta en velodyne ultra 1200 med en watt på 1200 klass d

Ta rel gibraltar g1 600 watt AB låter väldigt mycket bättre.

Men ju mer watt är bättre då kan man ju köpa Billebro D15SA 3600watt wow den måste låta bäst för den har jätte mycket watt .. .

Eller inte...

Postad 23 January 2016 - 17:16

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 4
Nu bestämmer väl inte antalet watt exakt hur en sub låter, så det där är ju ett feltänk av stora mått.

Postad 23 January 2016 - 17:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 3
Tekniken för förstärkeriet i subben är synnerligen ovidkommande, alla steg som sätts i är linjära i sitt frekvensspann i alla fall. Därmed finns det ingen som helst orsak att köra AB, det blir bara mindre effekt för mer pengar. Och varmare.

Postad 23 January 2016 - 18:10

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 1
Fast... Audiostar måste trolla? :D Eller?

Postad 23 January 2016 - 18:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 2

Inte så säker. Han verkar ju tro att kablar också gör skillnad.

Postad 23 January 2016 - 18:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

läste just posten, och audiostar har väl eventuellt glömt bort att ett slutsteg enbart är en liten del av en subwoofer, en liten komponent som inte påverkar ljudet så mycket som volymen på ljudet. spl.

dom två enskilt viktigaste faktorerna för en sub är

1. element

2. låda.

Postad 23 January 2016 - 18:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3420 inlägg
  • 0

Inte så säker. Han verkar ju tro att kablar också gör skillnad.

Njao, kablar kan göra ganska stor skillnad för man kan leka runt med dom elektriska värdena då kablar.

Om du kopplar en tunn kabel till dina högtalare så har kablen ett högt motstånd som påverkar basen ganska mycket.

Det låter lite som att diskanten har dämpats o att basen har ökat, tyvärr till det sämre men volymmässigt stiger den.

Det är klart hörbart till o med med biltemas tunnaste/tjockaste kabel.

Kablar agerar både spole o kondensator så Jo kablar kan göra stor skillnad!

Däremot håller jag mig långt borta från all kabeldebatt!

Postad 23 January 2016 - 18:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 5

Däremot håller jag mig långt borta från all kabeldebatt!

Det gjorde du ju just inte iofs ;) Och du har fel. De parametrar du pratar om (induktans och kapacitans) är helt försummbara när vi pratar högtalarkablar.

Om du helt enkelt kopplat en kabel som är så tunn att den påverkar signalen så har du ju förstås valt fel kabel och just DEN skillnaden mellan kablar tror jag INGEN har förnekat.

Postad 23 January 2016 - 18:59

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1344 inlägg
  • 0
Jag sa bara att rel låter väldigt bra till musik och man kanske inte ska stirra sig blind på watt rel har låga tal på watt men låter extremt bra bättre än många som har högre watt tal. Men som vanligt på det här forumet blir det debatt på allt .

Det är oftare att folk läger sig i tips på det den som startar tråden än att faktiskt själva ge ett tips.

Och ja kablar gör skillnad kör med era ekk kablar eller vad som ni är nöjda med det så fortsätter jag med mina audioquest cv-8 som jag är nöjd med.

Postad 23 January 2016 - 19:20

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Men som vanligt på det här forumet blir det debatt på allt .
.

Ja, det är väl inte så konstigt att folk vill diskutera på ett diskussionsforum? Det är väl dessutom befogat att debattera när någon kläcker ur sig att klass AB skulle prestera bättre än ett klass D-steg till en subwoofer?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.