Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sharp Z-201 *

789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sharp XV-Z201E (Projektorer) 1 9.062498 (15) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 13 May 2004 - 12:13

Unregistered57a3c2a6
  • Unregistered57a3c2a6
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Video matrial ? Är det dvd ? FIlmmatrial ? Jag ska till 99% endast använda den till att se på dvd filmer. Behöver jag då köra den progressiv ?

Postad 13 May 2004 - 12:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Video matrial ? Är det dvd ? FIlmmatrial ? Jag ska till 99% endast använda den till att se på dvd filmer. Behöver jag då köra den progressiv ?

Läs mina inlägg i den här tråden för info om film vs videobaserat material samt omdömmen om 201:ans deinterlaceing vs progressiva dvd-spelare.

Och ja, 201:an funkar klart bäst med progressiv bild. Skillnanden är inte gigantisk (beror iofs på vem man frågar) men en bra ps-spelare är så pass billig så man dumsnålar bara om man inte köper det.

Postad 13 May 2004 - 15:38

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Pacman´s test stämmer säkert till 100%.

Jag tycker att bilden ser mer än ok ut när jag kollar film över svideo från min boxerbox(sagem itd64)...då är signalen interlaced.

Min åsikt(kan kanske variera beroende på vem man frågar) är att bilden är helt ok så länge det man ser på är film.

Rent tekniskt så är väl skillnaden att det som filmas med en videokamera(=videomaterial) typ sport mm filmas i stort sett alltid "interlaced" med 50st "halvbilder" per sekund vilket gör att det inte finns tillräckligt med information för att skapa 25 hela bilder...dvs ingen av bildhalvorna passar ihop exakt. Man måste använda en beräkningsmetod för att räkna ut hur den saknade informationen borde se ut.

När det gäller film så är den filmad med 25 helbilder per sekund, som sedan delats upp till 50 halvbilder....då e det en smal sak att passa ihop rätt bilder med varandra åsså ser bilden "helt proggressiv ut"...inga hack eller taggiga kanter alls.

Och då är 201:an helt ok på att passa ihop bitarna från film till en snygg bild, men inte lika bra på att fixa till videomateriel, typ sport.

Postad 27 May 2004 - 17:46

Unregisterede92885bb
  • Unregisterede92885bb
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har funderat länge på att köpa en projektor, i början va ja inne på lcd z2'an,
ae500 eller liknande men ju mer ja läste om dom så har jag nu bestämt mig för
dlp (dom verkar ju i stort sett vara problemfria om man jämför med lcd).
Frågan är bara vilken, hade nästan bestämt mig för nya infocusen 4805 men vad jag förstår
så har den long throw 1.77:1 å de tror ja inte fungerar nå vidare för mig (3,6m mellan väggarna).
Hade tänkt mig en bild runt 90tum 16:9.
Så z201'an som har short throw borde väll fungera bättre?
och 1024x576 mot 854x480 borde ju vara stor skillnad oxå i screendoor/pixlighet?

Postad 27 May 2004 - 21:46

Unregistered5d7ebdc7
  • Unregistered5d7ebdc7
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Med det avståndet funkar det fint att få upp den storleken på duken som du vill ha med 201 an. För att få 92" kan du ha mellan 2,4 - 2,9 meters avstånd till duken. Har ej sett 4805 så jag kan inte utala mig om skillnaden i screendoor frågan men teoretiskt sett så borde det ju stämma.

Redigerat av Unregistered5d7ebdc7, 27 May 2004 - 21:47.

Postad 28 May 2004 - 07:35

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
The_Maker>> 4805:an och 201:an har ju lite olika pris också (ca 9 stora lappar, i Sverige). Kolla in projectorcentral för att se vilket avstånd du behöver för 201:an. De har även 4805:an med i projektorlistan men det finns ingen projektionskalkylator för den än.

Postad 28 May 2004 - 11:21

Unregisterede92885bb
  • Unregisterede92885bb
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

The_Maker>> 4805:an och 201:an har ju lite olika pris också (ca 9 stora lappar, i Sverige). Kolla in projectorcentral för att se vilket avstånd du behöver för 201:an. De har även 4805:an med i projektorlistan men det finns ingen projektionskalkylator för den än.

Varken 201'an eller 4805'an hitta ja på den sidan :rolleyes:
Men om man räknar på 1.77:1-2.13:1 som de står i 4805 infon.
Uppskattar att linsen kommer å va nånstans på 3meter. 3/1,77 =1,69m bred bild
vilket inte är mer än 76tum diagonalt å då äre med max zoom, känns inte riktigt bra.
Ja kommer att se typ 90% dvd gissar ja så en projektor med 16:9 upplösning hade
jag tänkt mig å vilka finns de då i rimlig prisklass typ under 30?
201'an verkar ju vara det bästa valet då med en bild på 100tum från 2,6 - 3,2 m
9 papp extra är mycket men man får väll leva på pasta nåra månader :huh:
Skulle gärna vilja se 201'an live men butiken som är återförsäljare här i Umeå tar inte
ens hem demo ex av den, vilket är konstigt tycker jag då dom säljer projektorer.

Postad 28 May 2004 - 11:36

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Kom ihåg att de räknar med avstå¨ndet från linsen...så projjens läng måste läggas på + eventuellt rekommenderad fri yta mellan vägg och projje.

Jag bor i Boden, så det är bara 30mil enkel resa( :rolleyes: ), här kan du få en demo.

Jag hitar inte heller 201an hos projectorcentral, utan bara long throw-varianten 200.

Instruktionsboken med medföljande bild för möjliga placeringar med 201E finns att tanka hem i pdf hos sharp sverige.(om du behöver mer info)...jag skjuter en 2meter bred bild på avstånd 2.4m från linsen.

Pixligheten: jag har inte heller sett 4805, men väl X1 och 4800...visst är det en skillnad i pixlighet, men inte såå stor...ingen av dessa tror jag man upplever pixlig om man kör normal bildbredd/avstånd(avstånd=1.5-2ggr bildbredden)

Iallafall Sharpen har så skarp optik, man kan med fördel ställa bilden litelite ur focus så försvinner det lilla "screendor" som finns...då ser man inga pixlar från 1m avstånd från ens en meter. Jag körde med max-skarp bild i början men upptäckte sen bara fördelar med att vrida den lite ur focus.(De flesta demade DLP-projjarna jag sett i butik har vart lite ur focus, troligen av samma anledning).

Jag ser just nu 50/50 DVD och teve över boxer...upplever 16/9 som helrätt....dock tror jag att 4/3 kontra 16/9 debatten är lite sådär, mest subjektivt hur var och en tycker. Det e nog inte det man skall väga högst när man väljer projje.

Postad 28 May 2004 - 12:52

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Vår XV-Z201 heter DT-300 i USA, fråga mig inte varför. Data på den finns hos projectorcentral.com här .

Jag håller inte med om pixligheten. Jag hade/har stora problem med att gilla bilden från 4800/X1 pga att jag ser pixelstrukturen så tydligt och stör mig på den. För Matterhorn-projjar som 201 och IF SP5700 är det nästan helt bra för mig och med lite oskärpa är det helt acceptabelt för film. Jag kan dock skönja strukturen som viss taggighet i runda former så nästa proj blir med högre upplösning än en gång.

Om inte det är viktigt att du kan köra datapresentationer på projjen (och inte kan ställa om PCn till annat än standardupplösningar) fungerar nog 1024x576-panelerna utmärkt. Du tappar 24 raders upplösning för 4:3-material men tjänar 224 kolumner i 16:9-material mot en SVGA-upplöst proj som X1.

Postad 28 May 2004 - 19:19

Unregisterede92885bb
  • Unregisterede92885bb
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Jag bor i Boden, så det är bara 30mil enkel resa(  :huh:  ), här kan du få en demo.

Boden va lite väl långt men tack ändå.
Ser ja ca 90% dvd film (oftast 2.35:1 format) så tycker iaf jag att 4:3 upplösning på projektorn är uteslutet :rolleyes:

Vår XV-Z201 heter DT-300 i USA, fråga mig inte varför. Data på den finns hos projectorcentral.com här .

Tackar de visste ja inte.

Tänkte åka å kolla imorgon på Infocus SP5700 (en sån vet ja att butiken har hafft hemma iaf)
då den oxå har matterhorn 1024x576 panel så får man ju lite hum iaf.
Datapresentationer kommer jag nog inte att köra men nån hockey och fotbolls match blir det nog.

Postad 28 May 2004 - 21:24

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Jo, 5700 har ju även den matterhorn....så det ser hyffsat lika ut så.

Det är mer "tryck" i 5700, men jag kände nog att 201an ser mer verklig ut...bättre svärta å kontrast.
Man måste ha mer mörklaggt med en 201 än med en 5700. Dock, har man mörklaggt bra då håller jag på 201. 201an är lite tystare än 5700.

dä ä väl de skillnader jag kan se sådär direkt...så har du nån uppfattning åt vilket håll 201 drar utifrån 5700´s perspektiv.

Postad 31 May 2004 - 23:47

Unregisterede92885bb
  • Unregisterede92885bb
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Det pratades om en 576p bugg via dvi (att projektorn sa att de va 800x600)
tidigare i tråden är den fixad med ny mjukvara nu eller är de kvar?

Postad 02 June 2004 - 10:38

Unregisterede92885bb
  • Unregisterede92885bb
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Ingen som vet nåt om hur de ligger till med mjukvaran?
Ja ringde iaf och frågade en återförsäljare (hemabioconsult)
och enligt han så har han inte fått nån uppdatering av sharp
å därmed inte uppdaterat nån projektor..
Han hade inte hört att de va nå problem alls att projektorn
skulle raportera fel signal?! hm

Postad 02 June 2004 - 11:45

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag tror att den senaste programvaran fixade till problemet med att bilden blev ryckig vid panoreringar men att "problemet" med att projjen rapporterar 800x600 fortfarande kvarstår. Frågan huruvida det är projjen som bara rapporterar fel upplösning eller om den verkligen skalar om bilden till 800x600 vågar jag inte yttra mig i.

Dessutom ska det nu med den senaste mjukvaran vara möjligt att "stänga av" overscan. Hur det fungerar har jag inte haft möjlighet att prova än.

En tredje liten sak som jag funderat över är om det kan vara så att det är min version av programvaran som ger mig pulserande bild när man matar projjen med 60Hz signal. Om det kommit ut någon senare version än den som jag har vet jag inte.

Postad 02 June 2004 - 12:29

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Apropå pulserande ljusstyrka kan jag berätta att mitt kom och försvann. Efter drygt 400 timmar (i princip alltid i ecoläge) började ljusstyrkan flimra. Definitivt inte diskret och inte heller hela tiden utan det kom och gick. Håll på från och till i ca 20-25 timmar då jag efter läsning på avsforum.com hittade att man kunde prova att köra lampan i normalläget. Sagt och gjort, de följande 10 timmarna fick den gå på max och sedan dess är flimret borta. Har nu kört 80 timmar sedan det försvann och har inte sett det igen. Min proj har nu gått ca 540 timmar.

Sharp har hittills varit restriktiva med att dela ut uppdateringen. Man får den om man kontaktar Sharp men de måste göra uppdateringen, man för inte/kan inte göra den själv. Eftersom ingen rapporterat om strul med nya mjukvaran borde den finnas i de projjar som levereras nu.

Postad 03 June 2004 - 17:28

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Har precis fått min projj uppdaterad till ver. 1.37, dvs den som funnits i några månader (den ursprungliga hette 1.34). Då för ett par veckor sen fanns det ingen nyare officiell mjukvara.

/Per

Postad 08 June 2004 - 22:00

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Min uppfattning om den rapporterade upplösningen över DVI är att det endast är en fråga om vad projjen skriver ut på skärmen, inte om den verkliga upplösningen den kör. Jag har haft min i ca 2½ månader, väntade in mjukvaruver 1.37...allt, å då menar jag allt, verkar fungera perfekt. Sett i testen på bigscreen att han rekommenderade 1080i, som såg bäst ut enligt honom...han hade nog inte testat 576P(tror jag)...jag har kikat mycket mellan de olika upplösningarna över dvi jag har kunnat ådstakomma och har inte sett att det på nåt sätt skulle se sämre ut med 576P(som heter 800*600 på duken) än med 720 eller 1080.
Jag e inte alls säker, men uppfattar det så. Med kalibreringsskiva(video essentials) så har jag fått fram ca 2% överscan, om jag inte minns helt galet.

Det finns en nyare mjukvaruversion, heter 1.6 om jag fattat rätt. Min projj fick för ca tre veckor sen en död pixel(efter 150h)...något som inte kändes så kul...har skickat den till Sharp, de bedömmer tydligen från fall till fall. Är i övrigt så nöjd med projjen så man blev lite orolig över att få en ny mjukvara...hoppas den inte e sämre på ngt sätt. Lite fundersam eftersom min inte visat minsta lilla flimmer alls...efter att ha läst här om det och på bigscreen så har jag kollat nooga...är rätt känslig för bildflimmer annars...inget sånt(blev orolig att den nya mjukvaran var boven)

Har vart i utomhuslandet en vecka, kom hem nyss....skall ringa imorrn och höra hur det går med min döda pixel. Höll som bäst på att försöka lösa/komma förbi min bildöverföringsbugg i min Sagembox så att jag skulle kunna få ut äkta 16:9-bild när jag hittade pixeln...dock tappar man intresset lite med en död pixel som kommer synas ännu oftare. Man får hoppas Sharp sverige visar det fina med att köpa en "svensksåld"...
Känns dessutom som man sitter med en näst intil värdelös projj om man vill byta upp sig på ett tag(visst, alla projjars värde sjunker fort...men lägger man dessutom till "jo, den har en död pixel", så lär ju inte intresset att betala för den öka).

Postad 09 June 2004 - 09:04

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag kan meddela att jag och nima01 testade att köra diverse olika upplösningar i helgen via DVI, bla HDTV-upplösta testsekvenser på min 201:a. Detta gav en så bra bild att man bara tappade hakan :D, allt med bilden kändes så helrätt! <_<

En annan sak som jag reagerade på var att: när vi matade projjen med 576p så rapporterade den... *trumvirvel*… 580p *tadaa*!! :D

Det verkar som om den programvara som jag har, fixar att rapportera rätt upplösning. Bildkällan som vi använde var en lapptopp med Radion 9600 kort om jag minns rätt.

Edit: stavfel.

Redigerat av Unregistered1aae7b6c, 09 June 2004 - 09:05.

Postad 09 June 2004 - 10:31

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Visst hade du (Sage) den däringa mjukvaruversionen 1.6...?

Min rapporterar 800*600 med DVI 576P, bilden e bra tycker jag.

När jag kör komponent och 576P så rapporterar den 580P.

Körde ni powerstrip för att fixa till 576P ?

Postad 09 June 2004 - 12:03

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Tja!

Visst hade du (Sage) den däringa mjukvaruversionen 1.6...?

Min rapporterar 800*600 med DVI 576P, bilden e bra tycker jag.

När jag kör komponent och 576P så rapporterar den 580P.

Körde ni powerstrip för att fixa till 576P ?

Ja, jag har mjukvaruversion 1.6.
Via komponent har det väl aldrig varit något problem att få projjen att rapportera rätt?
Ja, vi använde powerstrip, men vi ställde inte in några skumma upplösningar, uppdateringsfrekvenser eller så utan 576 linjer 50Hz.

Postad 09 June 2004 - 22:04

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Ok, skall se till att få det (mjukvaruv. 1.6) på min projj, om den nu blir repad/utbytt/ eller inte. Den är hos Sharp nu. Den pixel som dog för en månad sen skall bedömas av Sharp/tillverkaren. Hoppas de tar rätt beslut i den frågan.

Nix, med komponent så har det nog int´vart nåt sånt strul...tänkte bara "påminna" dig om att den visar det med komponent progressivt...jag har nämligen tjoat rätt högt över just det då jag trodde att den helt plötsligt visade 580P över DVI m 576P...men sen såg jag att bilden inte var lika skarp...så insåg jag mitt misstag: hade helt enkelt knäppt över till komponentingången(har kopplat både DVI och komponent, men använder inte komponent).

Med powerstrip har jag haft lite trubbel att få till 576P...det har gått nån gång men jag har ofta fått skärmen helt vit. Kör med GF3 ti500 i bägge stationära.
Jag har upplevt bilden mindre skarp än med min HD935 när jag väl fått till 576P(1024*576, 50hz, valde den fördefinierade som finns som PAL 576P i powerstrip, minns jag rätt så skrev projjen att den tog emot digital 1024*768.)

Har fått en del bildstörningar när jag provat med dvi från datorn(svag signal från geforce3 kortet?), mest vid mörka bilder så har det blinkat lite blått här och där...det märkliga är att det inte gjorde skillnad mellan 7,5m lindys och 1.8m original samsung hd935-dvi-kabel. Nåt sånt har jag inte sett en enda gång med min hd935.

Antar att geforcet suger och att en eventuell HTPC måste få ett ATI-kort av nåt slag.

Postad 10 June 2004 - 00:24

evilution
  • evilution
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
AAKEE: Angående Sharps syn på utbyte vid döda pixlar så vet jag ett säkert, dom har svårt att bestämma sej, iaf Sharp Tyskland.
Efter en runda med "du ska få en ny omgående... eeh, den är inne för bedömning, var god dröj... nä, vänta här nu-vi ska
laga den istället... nähä, vi skickar en ny". Så nu efter ca 1 1/2-2 månader ska en ny skickas på fredag. (Därifrån jag köpte den, inte Sharp)... :P

Så positivt sett var deras syn att antingen laga eller byta ut.
Skulle gissa att det gäller din också, även om din döda pixel dök upp efter ett tag och jag hade en från början.

edit: kom på att jag ringde till verkstaden (Bild & Ljudservice) i sverige för att kolla upp tillgängligheten av Z201E och reservdelar
när det gick såpass sakta för Sharp Tüskland, men det var inget problem med att få tag på sakerna... verkstaden sa att dom skulle lagat den ifall en pixel var död.

Hoppas dom väljer en bra och förnöjsam lösning AAKEE! ;)

Redigerat av evilution, 10 June 2004 - 00:39.

Postad 10 June 2004 - 11:10

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Nån längre tids väntan e ju inte acceptabelt, tycker jag...ett par veckor från den kommer till sharp tills den sänds hem känns som max.

Jag saknar den redan aldeles för mycket.

[edit] Det är alltså inte sådär extremt hemskt ovanligt med döda pixlar på DLP:er heller då...verkar det som... ?

[edit #2] Evulotion ---> Om din hade din döda pixel 10-15 pixlar in från hörnet så e det ju inget snack med min...den är 15cm, alltså ca 80 pixlar in från vänster och 5cm alltså ca 30pixlar under överkant. Då torde Sharp inte behöva fundera så länge...typ 1sekund.

Redigerat av AAKEE, 10 June 2004 - 11:15.

Postad 10 June 2004 - 11:40

evilution
  • evilution
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
AAKEE: Det är troligt att Sharp Sverige är lite effektivare på att lösa problemet, verkade som att dom i Tyskland hade konstant ölfestival samtidigt. ;)

Postad 10 June 2004 - 15:51

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Ok, då hajar jag...trodde din(evilution) gick via sverige, trots PIPRO.

Nämnde det för Sharp support idag, ringde om mjukvaruv. 1.6, enligt Sharp så bör det inte ta så länge. Jag kan tydligen följa mitt ärende på nätet.

Postad 12 June 2004 - 23:51

Unregistered20d93ac1
  • Unregistered20d93ac1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tjena!

Några frågor!

Någon som kör sin 201 mot en grå duk (0,8 gain tror jag)? Och har fått till en sjyst inställning?
Å bor du runt om i gbg så är du varmt välkommen på en bio kväll med lite bärsa! ( kan vara bra att få någon som förklarar vad det är man ändrar på live)

Jag vet inte men jag läste att man skall köra projjen ca 100 timmar innan man meckar allt för mycket mer inställningarna så det är dags nu hehe!

Hur kollar man vilken vilken mjukvara man har?

Hoppas att kvällen har varit toppen boys

Postad 13 June 2004 - 14:33

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Det står nånstans tidigare i denna tråd, men man kollar vilken mjukvara såhär:

Man trycker upp-upp-ner-ner-höger-vänster (med pilarna på fjärren)och Enter.

Man hamnar då i servicemenyn, som jag inte kan nåt om...så titta bara, inte röra.

1.34 hetter den innan mars, sen hette den 1.37(jag har den) åsså 1.6 verkar vara nyaste.

Postad 13 June 2004 - 19:24

Unregistered20d93ac1
  • Unregistered20d93ac1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
tackar tackar...... skall prova detta i kväll.. hehe

Postad 14 June 2004 - 16:31

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Fick besked idag att Sharp tycker att min 201E med död pixel uppfyller specen, så den döda pixeln skall inte åtgärdas...känns lite surt...

Det lustiga i det olustiga är att den andra här på forumet som haft en död pixel hade den pixeln ganska nära ett hörn...så om den behövde fixas så borde väl min det också.
(han hade 15*15 pixlar från övre högra hörnet och jag har min döda 80*30 pixlar från vänster övre hörn...lite överdrivet så silar man mygg och sväljer kameler?).

Troligen kommer jag att skaffa en ny projj om två-tre år, då har det väl hänt så mycket att det är läge att uppgradera...känner jag mig själv rätt så blir det en lite dyrare projj....men det blir nog ingen Sharp, det törs man nog inte

Att köpa en DLP för att slippa döda pixlar hjälper tydligen inte, iallafall inte om man köper en Sharp. Undra om policyn skiljer sig mellan olika tillverkare...?

Postad 14 June 2004 - 17:37

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Tjena!

AKKEE: Det låter ju inte bra det där. Man köper ju inte en dyr DLP för att behöva höra att döda pixlar får man leva med ;) . Även om man inte störs av det i praktiken så är ju endast vetskapen om att det man betalat för inte är 100% okej väldigt störande.

Nu till något mer trevligt (för min del). Har just fått reda på att jag antagligen med lite tur kommer få ett väldigt bra erbjudande på denna projektor och då ploppar det ju självklart upp en hel del frågor som jag hoppas någon kan svara på.

- Vet någon om avståndsräknaren hos ProjectCentral är tillförlitlig för Z201 och Z200 modellen? Om inte vad för throwratio har dom?

- Är det någon som testat DVI via stationär dvd-spelare med lyckat resultat?
AKKEE: Är du nöjd med bilden från HD935? Är den bättre än komponent PS från någon spelare i samma prisklass?

- Hur mycket kan man flytta bilden vertikalt med lensshiften?

Det där var bara några frågor men det lär ju komma några fler om köpet går i genom :D

Mvh

The Reaper

Redigerat av Unregisteredf998178d, 14 June 2004 - 17:44.

Postad 14 June 2004 - 19:37

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Yepp, det med den döda pixeln är surt.

Jag har kört DVI från stationär dvdspelare hela tiden...är övertygad om att det är det som gäller. Bilden blir mycket bra, tycker jag. När det gäller en relativt billig spelare så är jag övertygad om att inget slår DVI.
Jämför man en billig spelare med DVI(typ min hd935) så tror jag att man måste upp i en ganska dyr spelare och dyr kabel för att matcha bilden med komponent, om det ens går?

Lensshift: i mittenläget sänds bilden så att linsen är ½ är på var sida om linsens mitt. Man kan flytta bilden så att underkanten på bilden är mitt för linsen eller överkanten är mitt för, dvs man kan flytta bilden ½ bildhöjden åt vardera hållet.

Postad 15 June 2004 - 08:52

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Lensshift: i mittenläget sänds bilden så att linsen är ½ är på var sida om linsens mitt. Man kan flytta bilden så att underkanten på bilden är mitt för linsen eller överkanten är mitt för, dvs man kan flytta bilden ½ bildhöjden åt vardera hållet.

Hmmm... då är ju typ lensshiften värdelös vid takmontering! Vanligast är väl att projektor har en offset så att bildens underkant hamnar strax under linsen utan lensshift. Då kommer jag ändå behöva sänka ner projektorn från taket och det ville jag helst slippa ;) .

AKKEE: Hur är ljudet på HD935? eller spelar det ingen roll vilken spelaren man har om man kör digitalt från spelaren till förstärkaren? Är du nöjd med kombon HD935 och Sharpen överlag? fördelar, nackdelar?

Ingen som har koll på Throwration? (måste lägga in en beställning snart och måste komma fram till om Z200 (om möjligt) eller Z201 passar bäst).

Tack på förhand

Mvh

The Reaper

Postad 15 June 2004 - 11:02

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Lens shift värdelöst, nja håller inte helt med på det...men det är helt sant, för mig hade en vanlig projicering typ "presentationsprojj" passat minst lika bra.

Om lensshiften utgått från att projjen sköt bilden med linsen i exakt underkant åsså på det hade man kunnat juster upp & ned en ½ bild då hade det varit super.
Det torde inte finnas så många som nyttjar mittenläget eller dess närhet på en sån här projje(då lär projektorn hamna i synfältet).

Hd935: digitalt, man får fråga nån annan,jag tpiiar det är svårt att höra skillnad...men audifilerna påstår att det är klar skillnad endå mellan en obra och en jättebra.
Nöjd= ja, jag har inte provat nån annan spelare till projjen. Även digitalt så spelar spelaren roll för bilden...men jag är nöjd...byter säkert på sikt...men just nu kostar det minst 10papp för att byta sig uppåt(finns inget direkt mellansteg vad jag vet, som ger markant bättre bild)

Throw ration: har den inte i siffror men i länken nedan så kommer du till instruktionsboken till den, där kan du enkelt läsa fram vilket avstånd du behöver.
Sidan 26 är det som gäller.

Formeln för största projektoravståndet(a): a= 0,031954888x - 0,034060187

Formeln för minsta projektoravståndet(;): b= 0,026528341x-0,034646716

Där x=diagonalstorlek på 16:9duk(tum) och a samt b = meter.
Är inte det exakt nog så säjj.

Jag kör min i nästan max wide-throw-läge och får en 2meter bred bild på 2.4m.

http://www.sharp.se/...201e_eu1_sv.pdf

[edit] jag har projjen på ungefär 1,9 metes höjd skulle gärna ha haft den helt uppe i taket(2.40)...men lensshiften medger inte det och keystone e int aktuellt.
En hemlånad gammal PLUS dlpprojje tillverkan 1999 kan sitta i taket och skicka bilden ganska rätt(dock 1,5meter längre bak).

[edit#2-4] div justeringar.

Redigerat av AAKEE, 15 June 2004 - 11:31.

Postad 17 June 2004 - 00:28

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Hej!

Fått tebaxx min projje nu efter att Sharp kollat på den döda pixeln. Sharp skriver att projjen är inom Sharps spec, så det blev ingen åtgärd.

Får tydligen leva med den döda pixeln.

Fick mjukvaran uppdaterad till 1.6, nu rapporterar projjen 580P när man kör DVI/576P, som det skall stå enligt manualen asså. Om det blev nån skillnad bildmässigt kan inte jag svara på, det såg bra ut innan och gör det fortfarande.

Lamptiden började om på noll efter mjukvaruförändringen, har ni andra som fått ny mjukvara också fått lamptiden = 0 ?

Postad 17 June 2004 - 15:00

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Jag kör också med följande setup:

DVD-spelare: Philips DVD963SA
Överföring: Supra komponent 10m
Duk: Euroscreen Frame Vision, vit duk med gain 1.0

Nuvarande inställning är:

Kontrast: 2
Ljus: 4
Färg: -2
Toning: 1
Skärpa: 0
Röd: -2
Blå: -2
Färg-/Kelvintemp: 0 resp 6500K
Gamma: Biograf 3 / Biograf 0 - testar dessa två
Vitbetoning: Off

Sage: Va skumt att våra inställningar på rött och blått skiljer sig så mycket. Ska prova dina värden ikväll.

Hehe - verkar som euroscreen och supra är poppis i sverige :)
Är ni nöjda med bilden på euro med supra kablar och Sharpen?

Jag har just nu en
- InFocus LS110
- Duk Eursocreen 16:9 Gain 1.0 (240 cm bred)
- Komponent Supra AV6 (med komponent, SVHS och komposit) 9 meter

HAr 3.2 meter takhöjd så jag antar att jag får ha den toklångt ner eftersom lensshift verkar kass vid takmontering - värren än utan lensshift even :S

Kika på Sharpen och blev väldigt impad av bilden - frågan är om den är såå mkt bättre än min LS110 - verkade lite skarpare och mkt bättre svärta men det var ju inte natt o dag.

Sen att man gav dryga 50 lappar för LS110 svider ju lite om man skall sälja idag :S

Boogie

Postad 18 June 2004 - 07:54

Unregistereda3686e5a
  • Unregistereda3686e5a
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hejsan jag har just köpt en Z 201a jag undrar hur ni har ställt in dom?

Dom e ju itne så bra fabriks inställda=(

I min bild så är det något flimrigt i bilden. Har ni oxå det?

Postad 18 June 2004 - 08:03

Unregisterede0bedb85
  • Unregisterede0bedb85
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Kolla in på Bigscreen jag kör med den inställningen funkar kanon.
Inget flimmer för min del lycka till.
http://www.bigscreen.se/

Postad 18 June 2004 - 22:36

Unregistereda3686e5a
  • Unregistereda3686e5a
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Är det ingen som har ställt in sin sharp på något annat sätt?

Postad 19 June 2004 - 08:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
tog bort mitt inlägg eftersom det tydligen flyttades till den här tråden... :rolleyes:

Lite meninglöst att länka till "Officiell Sharp Z 201" i tråden "Officiell Sharp Z 201" :)

Redigerat av pacman, 19 June 2004 - 11:04.

Postad 21 June 2004 - 22:46

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Har fått ett skrammelljud i fläkten... :wub: låter när man startar upp den åsså tystnar det sen(dock inbillar jag mig att den låter lite högre nu än förr).
Har bara hunnit köra en film i "2 delar" sen jag fick den från Sharps koll på min döda pixel.
I Lördags körde vi ca 1timme av en film, blev trött åsså såg vi resten idag. Bägge gångerna har nån fläkt låtit illa riktigt tydligt...tog en 4-5minuter till det tydliga skrammlet försvann, som sagt känns den lite mer högljudd nu(inte säker dock).

Typiskt, att den precis kommit tebaxx, kunde den inte börja låta illa där...eller är det transporten(Posten) som farit så illa med paketet...Får lov att vänta ett tag med att ringa Sharp, de kommer väl tycka jag är en riktig gnällspik...

(Såg förresten efter lite sökande på nätet att Sharp inte verkar byta projjen om inte pixlarna är fler även om den sitter ganska illa till(nån med en XV1000 fick leva med en död pixel mitt i). Mitt nästa projjeköp kommer vara där man vet hur man behandlas mht döda pixlar)

Postad 24 June 2004 - 08:12

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Typiskt, att den precis kommit tebaxx, kunde den inte börja låta illa där...eller är det transporten(Posten) som farit så illa med paketet...Får lov att vänta ett tag med att ringa Sharp, de kommer väl tycka jag är en riktig gnällspik...

Sharp förtjänar att få lite pisk om de inte kan förstå att om man köper en sån här pass relativt dyr produkt så ska man inte behöva acceptera döda pixlar och inte heller skrammel ifrån den när man precis fått den tillbaka från service ;)

Mvh

The Reaper

Postad 24 June 2004 - 11:01

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Hej!

Håller med om det med pixlar som inte fungerar(man köpte inte en DLP för att leva med en massa sånt).

Däremot skrammlet tippar jag inte att Sharp är skyldiga på så sätt. Troligen är det slumpen som gjort att det börjat skramla...möjligen posten som misshandlat paketet(men ärligt så tror jag nog kanske inte det). Mest sannolikt är det helt enkelt fläkten som inte varit 100% när projjen tillverkades....tror inte Sharp haft isär projjen.

Skall ringa och höra med dem. Dock blir det dyrt att skicka den många ggr, då posten tar ca 300:- per gång.

Postad 24 June 2004 - 11:02

fredrikb125
  • fredrikb125
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Det "skramlande" ljudet när man startar har jag också!
Jag är ganska säker på att det är något som har kommit med tiden, jag kan inte komma ihåg att det alltid har varit så.

/Fredrik

Postad 24 June 2004 - 12:56

Unregisterede0bedb85
  • Unregisterede0bedb85
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Kan tyvärr bara instämma föregående talare,dvs att jag har också "skrammel"
typ dom 5 första minuterna.Har heller inget minne att det var så från början.
Eller är det så att när man inte hade tillräckligt bra hörsel,när man var nyförälskad i sin nya proj???

Postad 24 June 2004 - 13:00

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Inte så bra för lampan att "misshadlas" av posten varje gång den skickas.
Lamptiden borde sjunka drastiskt av sådan behandling. så är det ju med vanliga glödlampor ju, så det borde vara så på projar med.

Postad 24 June 2004 - 20:12

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Kan tyvärr bara instämma föregående talare,dvs att jag har också "skrammel"
typ dom 5 första minuterna.Har heller inget minne att det var så från början.
Eller är det så att när man inte hade tillräckligt bra hörsel,när man var nyförälskad i sin nya proj???

Tja!

Jag är säker på att det aldrig skramlat nåt nån gång innan den sändes iväg.
Är rätt känslig för projektorbuller, och ogillar allt missljud.

SHARPER---> Har du snackat nåt med Sharp om oljudet?

Redigerat av AAKEE, 24 June 2004 - 20:13.

Postad 28 June 2004 - 19:52

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har också det där skramlet de första minuterarna.
Någon som skickat en fråga om detta till Sharp?

Postad 28 June 2004 - 22:45

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Nix inte än, men med hänsyn till att det verkar vara många så blir det fråga imorgnon, typ.
Tycker alla skall fråga. Det skall ju inte låta mer än det gjorde när den var ny.

Postad 29 June 2004 - 20:22

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag är inte 110% säker, men jag tror min låtit såhär sedan jag fick den... men som sagt, säker är jag inte.
Det är klart att det vore trevligt om den var lika "tyst" hela tiden, som den blir efter ett par minuters körning.

Även jag skickar en fråga till Sharp får vi se.

Postad 21 July 2004 - 17:19

Unregistered5d7ebdc7
  • Unregistered5d7ebdc7
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
En liten fråga! När ni kör 201 an på eco mode hur brukar fläkten bete sig? Går den ner i varv o ligger där, hoppar den som attans mellan höga o låga varv eller lägger den sig tillslut på höga varv efter ett tags tittande?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.