* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 11 May 2008 - 19:05
Unregistered9d0bc31d
-
Unregistered9d0bc31d
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag är iaf. jättenöjd med min Popcorn Hour, fantastisk liten burk
Men nu är det ju så att man sitter med tokmånga dvd (rippade som tur är) & jag tänkte koppla in en extern dvd-läsare/brännare.
FRÅGA: Är det någon som kan rekommendera en TYST extern läsare? Jag har inte haft någon sådan innan, men den får fasen inte spinna som min Optiarc i datorn  Den ska vara riktigt tyst (och helst billig!)
Postad 11 May 2008 - 19:32
jimmpa83
-
jimmpa83
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
jimmpa83:
Du får nog utveckla lite... För mig är Hot-Swap att du byter diskar under drift... och det har du ju inte gjort!
Har du bytt disk o sedan kopierat materialet? eller har du bara uppgraderat Firmware...??? Du måste bli lite mer konkret så vi kan hjälpa dig. Det enda jag kan se är att du kan fått fel under kopiering eller något annat galet. Har du testat att starta om din PCH??
Återkom så ska vi nog reda ut dina trubbel!
Okej skrev lite fel.. Men gjorde typ fast copy guiden  och kopplade in hdn i datan. Och har provat flashat om den till det nyaste en gång till .. Och lagt lagt alla nmt program. Och ja kommer inte ens ihog login och pass till ftpn :/ och det är inte login: nmt pass: 1234
Postad 11 May 2008 - 20:58
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Är det nån som ha problem med att kopiera över filer till PCH. Datorn tar sjuuukt lång tid att sätta igång kopieringen. den står och räknar återstående tid en halvtimme innnan den sätter igång. Dock är det inget problem med hastigheten när den väl startat..
Postad 11 May 2008 - 23:31
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
jimmpa83:"typ fast copy guiden"... menar du att du körde MPCclubs guide o körde Ext3 mot en PC o kopierade över den vägen?? Där fanns ju några småsaker som var grymt viktiga... Det låter ju som den enklaste vägen är att göra en komplett NMT installation i PCH:n, dvs formatering o nyinläggning av alla mjukvaror... Återigen, har du mer/bättre information blir allting lättare när det gäller hjälp... sister ray:Jag har inte nåt sånt problem, låter ju jättemysko... Kan det vara någon annan typ av strul med ditt nätverk?? Själv tycker jag min känns lite kvickare och det är ju alltid välkommet!
Postad 12 May 2008 - 07:36
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
sister ray:
Jag har inte nåt sånt problem, låter ju jättemysko... Kan det vara någon annan typ av strul med ditt nätverk?? Själv tycker jag min känns lite kvickare och det är ju alltid välkommet!
Förmodligen är det så. Får väl ta en heldag och sätta mig med nätverket. Alltid lika roligt!
Redigerat av sister ray, 12 May 2008 - 07:36.
Postad 12 May 2008 - 09:29
leris
-
leris
-
Användare
-
-
148 inlägg
Hallå jag skulle behöva lite hjälp.. jag har läst en del i tråden, och sökt.
Hag har en Win Vista ultimate PC på andra "sidan" rautern
Fråga 1 Jag kan inte starta Upnp servern i popcornen, jag har en hdd installerad och formaterad. Varför? alla andra apps går att starta!
Fråga 2 Hur gör jag enklast för att komma åt popcornens HDD ifrån daton. Vill köra NFS men jag är en dummy på området. Jag har fått myihome att funka men jag har nästan uteslutande .iso/.img dvder som jag vill kunna köra.
Sorry om det är dumma frågor men  .... Länka görna inte till någon engelsk sida för det är nog krångligt andå! 
Jag har aktiverat gäst kont, fast ip i PCH. Jag hittar PCH i mina nätverks-platser en inte som en "disk" som jag kan kopiera data till
Redigerat av leris, 12 May 2008 - 09:42.
Postad 12 May 2008 - 14:23
anders.markstrom
-
anders.markstrom
-
Användare
-
-
107 inlägg
Jag har ett glapp på hdmi-utgången.
Märkte samma sak häromdagen när TVn switchade oavbrutet mellan bild, ingen videosignal, stödjer inte videoformatet. Ryckte lite i kabeln och sedan fungerade det. Har aldrig harft problem under de månader jag haft PCH:en men nu har det hänt flera gånger. Jag har inte nuddat den sedan jag startade den första gången.
Postad 12 May 2008 - 14:35
jimmpa83
-
jimmpa83
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
hej ..
Ja når inte min popcorn i ftp.. Fast i myihome funkar det. Har precis formaterat disken och flashat och allt sånt.
Vilken lösen kan det va och login ?
Sen har ja fråga två..
Har trådlöst bredband av grannen. Och popcorn i mitt vanliga nätverkskort. Och ja kan inte ha igång båda nätverken samtidigt. Mitt bredband är dhcp och popcorn manuellt ip. Kan få igång det att det funkar samtidigt ?
//Jim
Postad 12 May 2008 - 15:33
Luinmir
-
Luinmir
-
Användare
-
-
103 inlägg
Just köpt Popcorn och ska sätta ihop den efter att barnen gått och lagt sig. Ett problem, har inga mer HDMI ingångar kvar på TV men kan köra komponent... Blir det sämre än HDMI, hur stor skillnad blir det ? Tänkte annars använda en HDMISwitch.
Postad 12 May 2008 - 15:39
anders.markstrom
-
anders.markstrom
-
Användare
-
-
107 inlägg
För ett tag sedan var förslaget uppe att starta en egen Popcorn Hour wiki.
Någon som fortfarande är sugen på det eller tycker ni den officiella wikin täcker behovet ?
Själv tycker jag det verkar finnas ett behov av steg-för-steg guider till både nybörjargrejer och mer avancerade saker, därtill någon form av troubleshooting guide.
Det verkar finnas gott om folk som vill hjälpa till, frågorna sinar aldrig och inlägg #1 börjar bli lite trångt.
Postad 12 May 2008 - 20:44
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Funderar på att nå min PCH via el-nätet med en sk homeplug som ex https://www.prisjakt...0292&s=inkfrakt. Någon som kör på liknande sätt till sin PCH? Nätverkskabel är uteslutet (även om detta såklart hade varit det bästa) och trådlöst nätverk är inte aktuellt än så länge som jag förstått för PCHs del. Då skulle jag dessutom behöva byta ut min router till något vassare. Sen är jag införstådd om att det i det närmaste är ett lotteri om man ska få homeplugs att fungera optimalt. Det var någon som klagade på att han bara fick 1mbit i hastighet. Allt beroende på hur elnätet ser ut i huset man bor i, och hur känsligt det är för störningar osv. Å andra sidan vet jag att jag läste om någon som fick strax över 60mbit i hastighet, när han streamade hd-material genom homeplugs till sin tvix.. Frågan är som jag sa tidigare, innan jag snöar in mig i formuleraringarna, är det någon här som kör med homeplugs till sin PCH?
Redigerat av twebbas, 12 May 2008 - 21:02.
Postad 12 May 2008 - 21:06
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Frågan är som jag sa tidigare, innan jag snöar in mig i formuleraringarna, är det någon här som kör med homeplugs till sin PCH? 
Jag har sett flera inlägg på NMTs forum med folk som kör Homeplugs/Powerlines utan problem. Öppet köp rekommenderas dock
Postad 12 May 2008 - 21:10
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Jag har sett flera inlägg på NMTs forum med folk som kör Homeplugs/Powerlines utan problem. Öppet köp rekommenderas dock 
Ska ta en titt där. Öppet köp låter vettigt. =) Tackar tackar.
Postad 13 May 2008 - 01:52
glen
-
glen
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Korta frågor om vilken upplösning man ska välja:
Har en samsung q97, alltså en hd-ready tv som stöder upp till 1080i. Vilken grundinställning bör man då ha på bilden?
Fråga två, går det att säga att en viss upplösning passar för en viss typ av fil? Typ filmer som är packade med .rar (vilket väl är vanliga dvd-filmer om jag inte har fattat fel), vilken upplösning passar bäst för sådana? Och för avi, mpg, mp4 osv, vad passat bäst för sådana?
Postad 13 May 2008 - 06:19
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
glen:Detta handlar egentligen mer om vilken enhet som skalar upp/om din bild bäst. Det finns ingen regel, utan det bästa är att du själv kollar vad du tycker ger bäst bild. Du ska däremot inte (anser jag) behöva fundera på olika upplösningar för olika material... utan det ska generellt sett räcka med en upplösning. PCH:n är ju en ganska ny produkt och ibland tycker jag att man kan uppleva att vissa filtyper kan bli strået vassare från maskinen, men det är mer en utvecklingsfråga än något annat. Däremot finns det ibland Högupplöst material (1080p) där det kan behövas ställas om mellan 24 fps o 23,976 fps för att få bästa möjliga resultat, det handlar inte om upplösning utan om bild-flyt.
Postad 13 May 2008 - 07:17
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Funderar på att nå min PCH via el-nätet med en sk homeplug som ex https://www.prisjakt...0292&s=inkfrakt. Någon som kör på liknande sätt till sin PCH? Nätverkskabel är uteslutet (även om detta såklart hade varit det bästa) och trådlöst nätverk är inte aktuellt än så länge som jag förstått för PCHs del. Då skulle jag dessutom behöva byta ut min router till något vassare.
Jag var inne på Home plugs ett tag men efter att ha kollat på prislappen för 200Mbits så avstod jag då det med vissa fabrik bara fick med en plug. Så jag köpte en nätverksbrygga, som jag senare kan återanvända till PS eller nåt annat. Jag köpte en DLink DWL-G810 version C1. Visserligen bara 802.11g men jag funderade lite på vad jag ska använda nätverket till. I mitt fall: - Jag behöver inte streama HD material utan lägger sådant på intern HDD eller på NTFS formaterade ext HDD. - Jag vill ladda ned film via torrenter vilken fungerar kanon! - Jag vill köra FTP för att redigera, ladda ned, ta bort eller flytta material, fungerar kanon! - Jag vill köra PCH:s inbyggda webtjänster vilket fungerar kanon! Så det gäller nog att kolla vilken struktur man för övrigt har och vad man vill åstakomma innan man rusar iväg o handlar (Fast det är också trevligt)
Postad 13 May 2008 - 08:47
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Ledsen, men jag är väldigt okunnig om trådlöst. Här hemma har vi ett modem och en trådlös router som vi kör bärbara mot. Eftersom jag inte har behov av att streama hd-material vore idealt att koppla PCH trådlöst till routern med en USB-sticka, men detta går inte än så länge vad jag läst mig till. (Någon som vet om/när PCH får stöd för trådlöst via vanlig USB-sticka?) I tråden skrivs om att man kan ha en "brygga" utöver sin vanliga trådlösa router. Ursäkta min okunnighet, men kan någon vänligt sinnad förklara enkelt vad en "brygga" är och vad man skulle behöva komplettera en Netgear trådlös router med för apparat?
Postad 13 May 2008 - 09:37
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Mange -> Nästa skarpa fw uppdatering verkar ha stöd för trådlösa usbstickor, om man kör med en som bygger på Atheros "chippet" som jag fattat det som. Vet dock inte när den dyker upp men tippar på inom ett par veckor eller nåt. De som kör trådlöst nu använder sig ju av en brygga, en accesspunkt man kopplar tråd till poppen med och sen vidare trådlöst från accesspunkten. Men eftersom wifistöd är på gång är det ju vettigare att vänta och se hur det funkar.
Postad 13 May 2008 - 10:24
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Ledsen, men jag är väldigt okunnig om trådlöst. Här hemma har vi ett modem och en trådlös router som vi kör bärbara mot. Eftersom jag inte har behov av att streama hd-material vore idealt att koppla PCH trådlöst till routern med en USB-sticka, men detta går inte än så länge vad jag läst mig till. (Någon som vet om/när PCH får stöd för trådlöst via vanlig USB-sticka?) I tråden skrivs om att man kan ha en "brygga" utöver sin vanliga trådlösa router. Ursäkta min okunnighet, men kan någon vänligt sinnad förklara enkelt vad en "brygga" är och vad man skulle behöva komplettera en Netgear trådlös router med för apparat? 
Nätverksbrygga, i det här fallet, är en adapter som konverterar trådbunden Ethernet till 108Mbps trådlös kommunikation. Detta innebär att man kan konvertera i stort sett vilken Ethernet baserad produkt som helst så som skrivare, spelkonsol, laptop eller stationär dator till en trådlös produkt enligt 802.11g standarden. I motsats till detta kan man också gå motsatt väg där man i ett trådlöst bredbandsnät vill erbjuda användaren ett bredbandsuttag i form av en 10/100Mbps port. Funktioner (DLink)108Mbps SuperG trådlös adapter (802.11g) SuperG funktionalitet för ökad bandbredd och prestanda mot annan SuperG produkt Kompatibelt med andra 802.11b/g produkter 10/100Mbps LAN port med Auto MDI/MDIX WiFi Protected Access (WPA) 64/128 bitars WEP-kryptering Löstagbar antenn för anslutning av extern antenn (Reverse SMA kontakt) Webb baserad konfiguration Stöd för Xbox live (kräver firmwareversion 3.10.0029) Hoppas det hjälpte dig på traven?
Postad 13 May 2008 - 10:53
glen
-
glen
-
Amatör
-
-
55 inlägg
glen:
Detta handlar egentligen mer om vilken enhet som skalar upp/om din bild bäst. Det finns ingen regel, utan det bästa är att du själv kollar vad du tycker ger bäst bild.
Du ska däremot inte (anser jag) behöva fundera på olika upplösningar för olika material... utan det ska generellt sett räcka med en upplösning. PCH:n är ju en ganska ny produkt och ibland tycker jag att man kan uppleva att vissa filtyper kan bli strået vassare från maskinen, men det är mer en utvecklingsfråga än något annat.
Däremot finns det ibland Högupplöst material (1080p) där det kan behövas ställas om mellan 24 fps o 23,976 fps för att få bästa möjliga resultat, det handlar inte om upplösning utan om bild-flyt.
Tack för svaret! Ja det var kanske bildflyt jag tänkte mest på egentligen, har nämligen noterat att det kan vara ganska stor skillnad. Till exempel har jag kört en film i mp4-format som hackar ruskigt mycket i alla bildlägen jag provat , men då jag provade att köra på 576p så flöt det på hur bra som helst. Kan man säga något generellt där, alltså för att undvika hackande?
Postad 13 May 2008 - 11:42
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Luzer och dinauktion! Stort tack för era svar!  De var väldigt klargörande. Det blir väl blir sticka eller nätverksbbrygga. Nätverksbrygga borde man ju också kunna använda den dag man skaffar sig en Blu-ray-spelare med ethernet. Fast en usb-sticka till PCH verkar ju vara enklare.
Postad 13 May 2008 - 15:00
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Av ren nyfikenhet har jag kört Llink, Swisscenter eller Simple Server och det funkar bra. Men när jag provade TVersity så hittar poppen inte den i nätverket. Har läst så mycket jag kunnat men ingen har lyckats förklara hur de har fått den att funka. Jag kan se den genom IE med det vanliga <localhost IP>:port men som sagt, den dyker inte upp på Mediakällor i PCH:n. Nån som provat?
Det ska väl inte vara så stora skillnader mellan de olika servrarna och alla hittar eller ska hitta Upnp i nätverket?
Postad 13 May 2008 - 19:17
emperor
-
emperor
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Om någon undrar hur lång tid det tar att överföra ca 400GB från en Synlology NAS (samba) till PCH via en Squeezebox som trådlös 802.11g-brygga, så kan jag meddela att det tog ca fyra dygn...
Postad 13 May 2008 - 21:14
Alarma
-
Alarma
-
Användare
-
-
150 inlägg
Jag har ett jobbigt problem med min PCH. Jag vill helst titta på filmerna via llink, men vid uppskattningsvis 2/3-delar av alla filmer jag försöker se (främst 720p mkv) så kommer buffering sidan upp för att sedan försvinna och man åker tillbaka till menyn. Samma klipp fungerar utmärkt med Myihome och även från hårddisken. Men jag vill ju kunna använda llink. Någon som vet vad jag gör för fel? Vissa klipp fungerar utmärkt och av någon anledning verkar filmer som är nedpackade ha en högre frekvens av "fungerande".
Dessutom så händer det ibland när jag startar upp maskinen (genom att plugga in väggkontakten) att jag inte får någon bild. Är då tvungen att rycka sladden och försöka igen, ibland upp till 3 gånger...
Någon som kan hjälpa mig på traven? Just nu är det inte så kul att använda min PCH...
Postad 13 May 2008 - 21:42
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min PCH. De små buggar som jag upptäckt hittills är inget ens värt att nämna. Jag tycker det är en mycket kompetent maskin som verkligen spelar allt jag matar den med.
Bilden och ljudet är kalasbra. Valde mellan PCH och en tvix m-7000 som sagt, och köpte båda. Nu åker tvixen tebaks. Vad som skulle vara värt skillnaden mellan 2000kr och 4500kr är för mig en gåta. Så mycket ger jag inte för ex en on-off knapp.
Kan nämna att jag ännu inte uppdaterat firmware på min PCH. =)
Postad 13 May 2008 - 21:52
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Frågan är som jag sa tidigare, innan jag snöar in mig i formuleraringarna, är det någon här som kör med homeplugs till sin PCH? wink.gif
Jag installerade mina Zyxel Powerlineadaptrar igår. Körde SMB från början och då klarade den bara vissa små videofiler (mkv), film etc var helt omöjligt. När jag gick över till NFS fungerade det klockrent med 720p, dock ej med 1080p. Kör med 3 skarvdosor också skall tilläggas, minns inte om jag testade utan dessa med 1080p men har för mig att jag gjorde det, men som sagt 720p = klockrent
Postad 13 May 2008 - 22:11
Unregistered2530e964
-
Unregistered2530e964
-
Användare
-
-
167 inlägg
Slipper man helt frysningar på dvd. iso om man kör med en intern 2.5 tums intern disk?
Vilken modell hade i så fall varit värd att köpa?
Räcker det med 8mb i cash om man kör en fil med 1080p + dtsljud?
Redigerat av Unregistered2530e964, 13 May 2008 - 22:13.
Postad 14 May 2008 - 07:45
Kjorling
-
Kjorling
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag var jättenöjd med PCH tills idag. När jag startade började redan den första menyn (video, ljud, bild eller text) rulla. Var jag snabbhann jag trycka på rätt ställe, men sen hände samma sak i undermenyerna på hårddisken. verkar vara en otrevlig bug
Postad 14 May 2008 - 07:50
Unregistered071ed45b
-
Unregistered071ed45b
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Jag var jättenöjd med PCH tills idag. När jag startade började redan den första menyn (video, ljud, bild eller text) rulla. Var jag snabbhann jag trycka på rätt ställe, men sen hände samma sak i undermenyerna på hårddisken. verkar vara en otrevlig bug
Testat starta om den? Vet att jag fick rätt så roliga fel när jag hadde stängt av källan jag tittade på utan att stoppa filmen på popcornen. Fixade sig efter jag gjorde hård-omstartat av den dock.
Postad 14 May 2008 - 09:39
Kjorling
-
Kjorling
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har startat om och startat om, tyvärr
Postad 14 May 2008 - 10:06
hanscb
-
hanscb
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Är det nån som ha problem med att kopiera över filer till PCH. Datorn tar sjuuukt lång tid att sätta igång kopieringen. den står och räknar återstående tid en halvtimme innnan den sätter igång. Dock är det inget problem med hastigheten när den väl startat..
Låter som om du kör Vista utan SP1 Personligen använder jag Second Copy som sköter kopieringen automatiskt. Eller varför inte prova med SyncToy, den går att konfiguraera så den kör automatisk kopiering med vissa intervaller.
Postad 14 May 2008 - 10:07
dinauktion
-
dinauktion
-
Amatör
-
-
77 inlägg
kjorling:Kolla så du inte har USB tangentbord inkopplat och du har en tangent som hängt sig! Eller, kolla tangenterna på din fjärr. Kan mycket väl hänga sig.
Postad 14 May 2008 - 11:03
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Kjorling:Ditt problem uppträder bara med PCH:n. Din TV fungerar helt korrekt i övrigt? Du har testat andra ingångar på TV:n o andra utgångar på PCH:n?? Det gäller att vara lite deckare o utesluta alla felmöjligheter. Det är ju mycket möjligt du redan testat detta, då är det ju bara bra! Låter skumt!
Postad 14 May 2008 - 13:18
Alarma
-
Alarma
-
Användare
-
-
150 inlägg
Vad kör ni med för streaming-program? Hittar inget som fungerar optimalt...
Kanske är NFS värt att gå. Det bör väl klara alla 720p filmer åtminstone.
Redigerat av Alarma, 14 May 2008 - 13:18.
Postad 14 May 2008 - 16:20
Börje_s
-
Börje_s
-
Rookie
-
2 inlägg
Snabb fråga.
Jag ska ju koppla datorn med rak nätverkskabel till routern, men från routern till pch då? Rak eller korsad?
Om jag sedan kör denna uppsättning borde väl allt flyta på eller? Eller blir det slöare om jag går via routern?
Postad 14 May 2008 - 16:46
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Snabb fråga.
Jag ska ju koppla datorn med rak nätverkskabel till routern, men från routern till pch då? Rak eller korsad? Om jag sedan kör denna uppsättning borde väl allt flyta på eller? Eller blir det slöare om jag går via routern?
Du skall ha rak kabel från routern till pch. Nu har inte jag hängt med men går du igenom en router istället för att gå direkt från dator blir det inte samma potentiella överföringshastighet om du inte har en router som klarar att skyffla 100mbit/s (räcker inte att det står att portarna är 100a på routern). Dock kör ju nfs tex 33mbps så med min router, en dlink 4300 fungerar det utan några som helst problem.
Postad 14 May 2008 - 16:50
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Vad kör ni med för streaming-program? Hittar inget som fungerar optimalt...
Kanske är NFS värt att gå. Det bör väl klara alla 720p filmer åtminstone.
Jag kör myIhome under xp (http) och det funkar klockrent, streamar inget 1080p material dock men http protokollet är ju ett av de snabbaste så det ska orka 1080p utan problem också.
Postad 14 May 2008 - 17:20
Björnaskim
-
Björnaskim
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Du skall ha rak kabel från routern till pch. Nu har inte jag hängt med men går du igenom en router istället för att gå direkt från dator blir det inte samma potentiella överföringshastighet om du inte har en router som klarar att skyffla 100mbit/s (räcker inte att det står att portarna är 100a på routern). Dock kör ju nfs tex 33mbps så med min router, en dlink 4300 fungerar det utan några som helst problem.
Jag kör med en korsad kabel ifrån PCH till min router, likaså korsad ifrån datorn till PCH. Går bra !!!!!!!!!!!!!
Postad 14 May 2008 - 17:30
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag kör med en korsad kabel ifrån PCH till min router, likaså korsad ifrån datorn till PCH. Går bra !!!!!!!!!!!!!
Ja, dom flesta någorlunda nya routers struntar i vad det är för kabel, allt funkar.  Värre är det om man kör direkt tex till datorn utan en router, då måste man ha en korsad.
Postad 14 May 2008 - 17:31
leris
-
leris
-
Användare
-
-
148 inlägg
Jag kan inte starta Upnp servern i popcornen, jag har en hdd installerad och formaterad. Varför? alla andra apps går att starta!
Jag har laggt över ice age 2 i 1080p på interna hdd:n men den fastnar i startögonblicket, Någon som vill hjälpa mig?
Redigerat av leris, 14 May 2008 - 17:37.
Postad 14 May 2008 - 18:19
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Ja, dom flesta någorlunda nya routers struntar i vad det är för kabel, allt funkar. 
Värre är det om man kör direkt tex till datorn utan en router, då måste man ha en korsad.
Helt rätt. Nyare apparatur "vänder själv" vid behov.
Postad 14 May 2008 - 18:38
Unregistered9d0bc31d
-
Unregistered9d0bc31d
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Massor med folk här, men INGEN som har kopplat in en extern usb dvd-läsare?
Skulle uppskatta ett tips på en läsare/brännare som är tyst (som inte spinner upp).
Postad 14 May 2008 - 18:52
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Jag skulle vilja ha en extern usb blurayspelare, finns det ngn bra?
Postad 14 May 2008 - 18:55
Börje_s
-
Börje_s
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag ska med andra ord koppla en rak nätverkskabel från routern till pch eller?
Jag har en netgear wpn-824 v.2 router, med ett antal 10/100 portar, borde väl ändå inte lagga? Tänkte köra mest 720p material.
En annan fråga till någon kunnig. Sitter inne på en 42" hd-klar panna-plasma. Är det lönt att köra 1080p material som sedan skalas ner, eller är det skit samma, alltså lika bra att köra 720p?
Postad 14 May 2008 - 18:59
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
Kommer inte funka med PCH'n om du har kodade/orginal skivor precis som kopieringsskyddade DVD-skivor inte heller funkar med PCH'n (inga licenser eller mjukvara)
Postad 14 May 2008 - 19:00
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Var beredd på att du inte kan spela kopieringsskyddade blurayfilmer bara, typ köpeskivor. Edit: Meh vad sen jag är då  Börje -> Jag är ganska säker på att du inte tjänar på högre upplösning, jag sitter själv i samma sits och kör endast 720p material. Har jämfört ett par trailers med 1080p men ser ingen skillnad. Ju färre skalningar hit och dit desto bättre tror jag på.
Redigerat av Luzer, 14 May 2008 - 19:02.
Postad 14 May 2008 - 19:13
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Kommer inte funka med PCH'n om du har kodade/orginal skivor precis som kopieringsskyddade DVD-skivor inte heller funkar med PCH'n (inga licenser eller mjukvara)
Okey alltså rätt meningslöst att köpa en sådan, funkar inte köp dvd heller då?
Postad 14 May 2008 - 20:00
TsUPeR
-
TsUPeR
-
Användare
-
-
212 inlägg
Okey alltså rätt meningslöst att köpa en sådan, funkar inte köp dvd heller då?
inget med kopieringsskydd. Det kostar med licenser för PCH, precis som orsaken till att det inte finns DTS avkodning...
Postad 14 May 2008 - 20:21
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Av ren nyfikenhet har jag kört Llink, Swisscenter eller Simple Server och det funkar bra. Men när jag provade TVersity så hittar poppen inte den i nätverket. Har läst så mycket jag kunnat men ingen har lyckats förklara hur de har fått den att funka. Jag kan se den genom IE med det vanliga <localhost IP>:port men som sagt, den dyker inte upp på Mediakällor i PCH:n. Nån som provat? Det ska väl inte vara så stora skillnader mellan de olika servrarna och alla hittar eller ska hitta Upnp i nätverket?
Vet inte om du redan fått svar på din fråga, men det är en känd bug och jag tror det kommer en fix för TVersity i nästa officiella firmwareuppdatering.
Postad 14 May 2008 - 21:32
Unregistered673320d8
-
Unregistered673320d8
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej!
Har börjat få ordning på min PCH. Men nu har jag stött på ett skitlöjligt problem. Jag har sett att andra också har haft problemet men jag lyckas inte hitta nån lösning efter många timmars letande.
Jag har lagt till några Network Shares från min PC in på PCH. Allting fungerar och jag hittar dem under Home. Jag kan gå in på mapparna och kolla på filmer etc. Problemet är att det går f** inte att scrolla varken upp eller ner. Så fort jag försöker så hoppar den tillbaka till rot katalogen.
Det står "1 - 11 / 178" och det är omöjligt att kolla på fler än 11 hur jag än provar. Om jag försöker bläddra på filer som ligger på den interna disken. Då fungerar det att scrolla.
Vore väldigt kul om nån hade en lösning på det här innan jag använder maskinen som lerduva.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|