Viewpia LC32IE21 / LC37IE11
4423 svar till detta ämne
Postad 02 oktober 2006 - 17:16
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Jag beklagar, men för att bespara dig lite tid så kan jag meddela att i Dustins skyldigheter åligger endast att reparera produkten, inte att låna ut annan produkt under reparationstiden. Vill man ha en sådan möjlighet så är det nästan bara Pioneer som erbjuder sina kunder detta i dagsläget.
Mvh
Micke
Postad 02 oktober 2006 - 18:29
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Ok, jag ger mig, men det borde vara likadant som när man köper en bil som går sönder så är säljaren tvungen att fixa lånebil eller ersätta för hyrbil under tiden som han fixar den?
Nu får vi se då när TVn blir fixad, då lovar jag rapportera om någon vill...
Postad 02 oktober 2006 - 18:44
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Tror nog du har blandat ihop det lite, en bilsäljare är inte tvungen att fixa ersättningsbil heller, men ofta har de det som service, liksom Pioneer, men det är en annan sak.
Lycka till!
/Micke
Postad 02 oktober 2006 - 19:03
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag beklagar, men för att bespara dig lite tid så kan jag meddela att i Dustins skyldigheter åligger endast att reparera produkten, inte att låna ut annan produkt under reparationstiden. Vill man ha en sådan möjlighet så är det nästan bara Pioneer som erbjuder sina kunder detta i dagsläget.
Mvh
Micke
<{POST_SNAPBACK}>
Eller så kan han kräva en ny felfri vara eller pengarna tillbaka. Ifrån Konsumentverket/KO - Fel på varanÄr det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
* kräva att felet avhjälps, * kräva en ny, felfri vara, * få prisavdrag, * få ersättning för reparation, * häva köpet och få pengarna tillbaka, * hålla inne betalningen, * få skadestånd.
Men du kan förstås inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.Samt Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras
Postad 02 oktober 2006 - 19:06
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Det verkar som att det är ordning på digitest? .... A transport company will be contacting you in order to arrange a date for the pick up of your defective product. ....
<{POST_SNAPBACK}>
Problemet är det där steget.
Redigerat av redep, 02 oktober 2006 - 19:07.
Postad 02 oktober 2006 - 19:06
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Exakt, och praxis är att försäljaren får två gånger på sig att reparera samma fel. Går det sönder en tredje gång så kan man antingen begära pengarna tillbaka eller byta produkten till annan produkt som kunden finner likvärdig inom rimlig prisskillnad. Observera alltså att dyrare apparater kan komma ifråga i ett sådant fall så länge de motsvarar den trasiga produktens egenskaper i övrigt. Mvh Micke
Postad 02 oktober 2006 - 19:23
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Som sagt, jag ger mig men jag tackar för att redep läste konsumentköplagen åt mig! Jag vill bara få min tv lagad och det snabbt!
Postad 02 oktober 2006 - 23:37
Unregistered8664a48b
-
Unregistered8664a48b
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Byter ämne lite.... Sitter själv med en Viewpa 32" som jag kör med VGA i 1366x768 genom datorn MEN nu skulle jag vilja köra genom DVI med samma upplösning samt 1:1 pixel mapping. Av det jag nu läst så ska man ändra sitt EDID som "memyselfnI" skrev ihop en lite guide om för sin 37" tv ( https://www.minhembi...ndpost&p=880468 ). Jag har nu suttit ett par timmar och försökt konvertera den till min 32" men får det inte bilden att bli skarpt, så jag undrar om någon kan hjälpa mig lite. För att editera EDID använder jag Phenix EDID ( http://www.tucows.co...9441_126647_573 ) vilket ger en rätt bra översikt. Testade att ändra min så att allt var likadant utom de saker som var specifikt för 32"/37" så som produktnamn samt "image size" som för 37 var inställt till 82cm/46cm medan en 32" är 71cm/40cm. Såhär ser iaf timingen ut som är inställd nu ( funkar på 37" men ej på 32"): Pixel clock: 85 H active Pxt: 1366 V active lines: 768 H blank: 408 V Blank: 30 H sync offset: 38 V sync offset: 3 H sync width: 184 V sync width: 5 H image size:708 V image size: 398 H border: 0 V border: 0 Kan det vara "H/V imgage size" som gör att det inte funkar? Isf vad skulle man kunna testa med för värden då? Någon som har någon ide? Eller finns det någon annan som har fått 1366x768 att funka med 1:1 pixel mapping med DVI på en 32" som skulle kunna dela med sig lite?
Redigerat av Unregistered8664a48b, 03 oktober 2006 - 01:15.
Postad 03 oktober 2006 - 15:51
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Som sagt, jag ger mig men jag tackar för att redep läste konsumentköplagen åt mig! Jag vill bara få min tv lagad och det snabbt!
<{POST_SNAPBACK}>
Snabbt lär nog tyvärr inte hända, var precis i kontakt med digitest för att igen få fram när transportföretaget kommer att kontakta mig, tydligen har de problem med transportföretaget och det finns ett antal som väntar på att få sina saker hämtade. Jag begärde att få veta ungefärligen hur mycket längre till jag skall behöva vänta men det kunde de inte svara på och att få bli kopplad till någon högre ansvarig gick inte då det tydligen är en helgdag i Tyskland idag, så begärde istället att denna någon skall kontakta mig imorgon för att ge mig ett ungefärligt besked. Börjar fundera på om jag inte skall ta reda på hur lång tid skälig tid är. "Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade."
Redigerat av redep, 03 oktober 2006 - 15:54.
Postad 03 oktober 2006 - 16:39
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Praxis för skälig tid är 2 månader.
Beklagar strulet!
Mvh
Micke
Postad 04 oktober 2006 - 13:20
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Praxis för skälig tid är 2 månader.
Beklagar strulet!
Mvh
Micke
<{POST_SNAPBACK}>
Transportfirman ringde precis, de kommer att komma förbi imorgon och hämta TV'n. Har dock inte hört något ifrån digitest, men mitt mål var ju att få TV'n hämtad så det verkar ju uppnått.
Postad 04 oktober 2006 - 15:00
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Hur länge har du väntat totalt då redep? 3 v?
Postad 04 oktober 2006 - 17:16
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hur länge har du väntat totalt då redep? 3 v?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag anmälde det till digitest den 19:e, så strax över 2 veckor.
Postad 04 oktober 2006 - 18:18
Fler
-
Fler
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Usch var länge sen jag var här inne och läste.. Nu får man sitta och vara orolig för att tvn ska lägga av inom närmsta månaderna. Köpte min 37" 17nov.
Bara att hålla tummarna antar jag..
Postad 04 oktober 2006 - 19:18
slowmove
-
slowmove
-
Veteran
-
-
1 691 inlägg
jag har haft min 32'a i över ett år nu, köpte den i september ifjol. Dock har jag inte använt den särskillt mycket sista halvåret då jag bott på annan ort "tillfälligt". Nu ska jag flytta upp tv'n hit och hoppas den håller men vafan, spelar itne så jättestor roll om jag tvingas köpa en ny större finare plasma
Postad 05 oktober 2006 - 06:55
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Usch var länge sen jag var här inne och läste.. Nu får man sitta och vara orolig för att tvn ska lägga av inom närmsta månaderna. Köpte min 37" 17nov. Bara att hålla tummarna antar jag..
<{POST_SNAPBACK}>
Jo frågan är ju hur stor felprocenten verkligen är, jag kanske tillhör en liten olyckliga skaran som hade riktig otur. Men det som är så surt med felet är att det kom helt plötsligt utan förvarning, polare satsar på att det är en kalllödning som är skuld till det, men vad det verkligen är lär vi väl aldrig få veta.
Postad 05 oktober 2006 - 15:13
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Nu är äntligen TV'n hämtad iaf, får väl se hur länge det dröjer innan den är tillbaka hemma igen (inte pessimistisk här inte)...
Postad 07 oktober 2006 - 08:49
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Jag vill gärna veta hur länge det tar för dig att få tillbaka tvn med!
Postad 07 oktober 2006 - 09:06
Spritfest
-
Spritfest
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Dock har jag inte använt den särskillt mycket sista halvåret då jag bott på annan ort "tillfälligt". <{POST_SNAPBACK}>
Shit...anstalt??
Postad 07 oktober 2006 - 10:59
slowmove
-
slowmove
-
Veteran
-
-
1 691 inlägg
Postad 09 oktober 2006 - 08:12
saverman
-
saverman
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hallå!
Var några år sen man var inne här.
Sitter i väntan på att få hem en 37"are från Tyskland som jag köpte på Ebay för 6500kr. Ny i kartong av ett företag med två års garanti. Är är rätt nöjd.  Läst ju först efteråt om dom som haft problem här. Borde jag vara orolig över att den packar ihop efter ett år?
Postad 09 oktober 2006 - 08:15
Spritfest
-
Spritfest
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Hallå!
Var några år sen man var inne här. 
Sitter i väntan på att få hem en 37"are från Tyskland som jag köpte på Ebay för 6500kr. Ny i kartong av ett företag med två års garanti. Är är rätt nöjd. Läst ju först efteråt om dom som haft problem här. Borde jag vara orolig över att den packar ihop efter ett år?
<{POST_SNAPBACK}>
Förra gången svarade jag nej när någon frågade samma sak, nu skulle jag svara: kanske. Men jag skulle vara mer orolig att köpa den på Ebay, har du kollat så företaget är seriöst etc, att det verkligen går att reklamera om (när) den går sönder?
Postad 09 oktober 2006 - 09:51
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Bra pris!
Vid det här laget tycker man väl att de borde slutat med komponenter som går sönder med en gång?
Postad 09 oktober 2006 - 10:10
saverman
-
saverman
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Företaget verkar vara seriöst, så ingen fara där. Dom levererar till hela världen men jag är lite fundersam till hur det kommer gå med garantin utanför tyskland. Har väl iofs hemförsäkringen annars.
Borde få den i mitten av nästa vecka. Pengarna ska komma in på deras konto och sen tar det väl några dagar med frakten upp. Men jag ser fram emot det!
Verkar som andrras fel har haft med strömförsörjningen att göra? Något man kan undvika för att kanske slippa problem? Skippa standby och så kanske?
Postad 10 oktober 2006 - 06:26
slowmove
-
slowmove
-
Veteran
-
-
1 691 inlägg
tv-apparater mår generellt bättre av standby än om man stänger av de helt...
Postad 10 oktober 2006 - 07:29
Spritfest
-
Spritfest
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Apropå garantiärenden i Tyskland, jag ska själv skicka tillbaka en hdd/dvd recorder som är köpt på Mindfactory. Det är väldigt tråkigt att behöva skicka iväg nåt så långt för en reparation, man tänker på posthanteringen etc...hur lång det det kommer ta etc.
Postad 11 oktober 2006 - 08:21
saverman
-
saverman
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Den garantin jag har fått innefattar "UPS-pickup" så därför jag är lite skeptisk. Det är ju bäddat för problem...
Postad 12 oktober 2006 - 09:45
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag vill gärna veta hur länge det tar för dig att få tillbaka tvn med!
<{POST_SNAPBACK}>
Det har nu gått en vecka sedan de hämtade TV'n, fortfarande ingen info om att TV har kommit till dem på deras trackersida, så har precis mailat dem med frågan om jag skall börja bli orolig för att den har försvunnit på vägen. Det här är f-n ett skämt.
Postad 12 oktober 2006 - 14:52
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Fick precis svar ifrån Digitest, TV'n har precis ankomit och de skall laga den asap.
Fantastiskt den kom fram några timmar efter jag mailat och frågat, helt otroligt vilken flax (var finns ironi taggarna när man behöver dem?).
Postad 12 oktober 2006 - 15:26
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Redep, skickade du tvn i ett sådant där fightcase? Var det krångligt? Vad var det för fraktbolag?
För min del är det fortfarande knäpptyst
Vet inte om det är någon idé att tjata men jag vill ha min TV lagad snart!!!
Postad 12 oktober 2006 - 16:54
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Det blev Stockholms Bud som kom och hämtade det hos mig, hade med sig en stor låda som vi stoppade ner TV'n i, och sedan iväg. Det hela gick på några minuter, så den delen av det hela var ok.
Tror nog att man måste ligga på dem om det skall hända något, verkar så iaf.
Redigerat av redep, 12 oktober 2006 - 16:56.
Postad 15 oktober 2006 - 10:43
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Nu kan jag se enligt online trackingen att TV kom och blev lagad i fredags, nu är det bara att vänta på att de skall skicka hem den då, förhoppningsvis får jag väl den nästa vecka, fast om jag skall gå efter tiden det tog för dem att komma och hämta den så är det ju snarare 2,5 vecka jag har att vänta.
Men får jag den bara senast den 19:e så har det ju bara tagit en månad.
Redigerat av redep, 15 oktober 2006 - 10:45.
Postad 16 oktober 2006 - 14:04
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Nu fick jag detta av digitest:
we have received your request in date 02.10.2006.
After that we have received the same repair request other 2 times with the same Serial Number of the same TV by 2 different persons:
RMA 21180254 made by Mr. Daniel Hallgren and
RMA 21181235 made by Mr. Marcus Robertsson.
As we cannot keep more then one RMA request open for the same TV we kept the last request made with RMA 21181235 by Mr. Robertsson and the TV will be pick up at the address provided in 45173 Uddevalla.
So your first request has been deleted by our system.
Vad menar de egentligen?
Det låter inte positivt i vilket fall?
Postad 16 oktober 2006 - 14:09
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Nu fick jag detta av digitest:
we have received your request in date 02.10.2006. After that we have received the same repair request other 2 times with the same Serial Number of the same TV by 2 different persons: RMA 21180254 made by Mr. Daniel Hallgren and RMA 21181235 made by Mr. Marcus Robertsson. As we cannot keep more then one RMA request open for the same TV we kept the last request made with RMA 21181235 by Mr. Robertsson and the TV will be pick up at the address provided in 45173 Uddevalla. So your first request has been deleted by our system.
Vad menar de egentligen?
Det låter inte positivt i vilket fall?
<{POST_SNAPBACK}>
Det låter som att någon av er har uppgett fel serienummer på tvn och därför har deras system sparkat bakut. Kolla ditt serienummer mot din förfrågan och se om det var du eller den andre som plitat ned fel siffra. Antagligen bara en siffra som skiljer dem åt. /Micke
Postad 16 oktober 2006 - 16:25
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Så mycket för att TV fanskapet var lagad i fredags, nu kan jag läsa på trackersidan att de måste beställa reservdelar till den och det kommer att ta 25 dagar eller mer!
Så nästan en månad efter jag RMA anmälde får jag nu reda på att jag kommer att behöva vänta minst 25 dagar till, och sedan tillkommer frakttiden hem. Så 2 månader kommer det att ta om inte mer.
Postad 16 oktober 2006 - 17:20
ThomasN
-
ThomasN
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Hade jag varit ni hade jag tok-klagat till företaget jag köpt produkten. Spelar ju inte så stor roll om det är inom "laglig rätt", det är ju värdelöst dåligt ändå att man skall behöva skicka produkten utomlands och att det skall ta så lång tid!
Hade jag stått inför valet att köpa ny TV så hade det inte blivit en Viewpia iallafall, den saken är ju säker. Hade nog ställt mig tveksam till att köpa från Dustin också. Detta är ju ytterst deras fel tycker jag, det är ju därifrån ni har köpt den (förutom några som har köpt från BTW).
Postad 17 oktober 2006 - 09:04
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Så där då, då var man i princip tillbaka på ruta ett... Dustin ska ta emot tvn eftersom digitest inte klarar av det, men då måste jag fixa en kartong och köra tvn till posten eftersom den måste ställas på pall... Jag som inte har kvar kartongen måste nu ställa mig utanför El-giganten och vänta på att någon slänger en kartong som jag kan återanvända. Eller det kanske finns någon som har ett bättre tips? Hur ska jag packa min tv???
Postad 17 oktober 2006 - 14:22
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Så där då, då var man i princip tillbaka på ruta ett... Dustin ska ta emot tvn eftersom digitest inte klarar av det, men då måste jag fixa en kartong och köra tvn till posten eftersom den måste ställas på pall... Jag som inte har kvar kartongen måste nu ställa mig utanför El-giganten och vänta på att någon slänger en kartong som jag kan återanvända. Eller det kanske finns någon som har ett bättre tips? Hur ska jag packa min tv???
<{POST_SNAPBACK}>
Låter inte som din reparation är så rolig den heller, men beroende på vad för krav Dustin ställer på fraktsätt kan du inte skicka det i en av postens gallervagnar, med transportfilt runt om, foten fastspänd mot gallerbotten samt några stora frigolitblock framför och bakom TV'n.
Postad 17 oktober 2006 - 14:40
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Låter ju bra! Får kolla med Dustin vad de säger om det, men om Posten hjälper mig med förpackandet så kanske de står för att det håller med?
Postad 18 oktober 2006 - 07:35
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Postad 18 oktober 2006 - 08:01
Spritfest
-
Spritfest
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Men du Callehenry, nu hängde jag inte med... Hämtade Digitest din tv eller inte?
HUr kom det sig att dom låter Dustin ordna reparationen istället??
Postad 18 oktober 2006 - 08:15
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Dustin fixar transporten nu eftersom Digitest inte klarar av det? Så har jag fattat det iaf? Det är väl Dustin som låter Digitest laga tvn och inte tvärt om?
Postad 23 oktober 2006 - 08:09
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Nu äntligen är tvn upplockad av posten och gubben som hämtade sa att det var hans ansvar nu trots min snygga emballering:)
FÅr vi se då om tvn kommer tillbaka med?
Postad 24 oktober 2006 - 23:24
lundvall
-
lundvall
-
Användare
-
-
239 inlägg
Jag har hängt med sen trådens början och har ägt en 32a sedan januari. Mycket nöjd hittills. Inga som helst problem förutom att den knäpper lite mycket när man sätter på den
Jag undrar nu om någon har ett hett tips på väggfäste till denna 32a? Måste ha upp den på väggen och vill gärna kunna tilta det i sidled. Det är ju så sjukt dåligt att Viewpia inte följer VESAstandard.
Hade OnOff nått väggfäste. Eller hur va det?
Mycket tacksam för svar
Postad 25 oktober 2006 - 07:18
Spritfest
-
Spritfest
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
En sökning i tråden gav dessa alternativ:
SMS Func Flatscreen WM T FS011002 köptes på OnOff av den som skrev inlägget.
och Vogel EFW6325 vet ej var det finns....googla.
Eller bygga eget. Om du mäter avståndet mellan hålen och sen kollar runt på standardväggfästen hittar du säkert nåt som passar.
Postad 25 oktober 2006 - 10:49
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag köpte mitt Vogel EFW6325 för min 37" hos Inet. http://www.inet.se/artikel/2201978Den är ganska stor så vet inte om den är så bra för en 32", dock så säger de ifrån 31" så...
Postad 25 oktober 2006 - 12:42
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Eftersom jag är en snål j*vel som slog till och köpte det mycket kända märket Viewpia så tyckte jag att jag var tvungen att ha ett väggfäste som matchade det hela så jag byggde ett och materialet gick på 16 kr, tyckte jag var bra;) Verktygen som gick åt var en bågsåg samt en skruvdragare... Man måste vara två för att hänga tvn men det är det värt....
Postad 25 oktober 2006 - 12:46
Spritfest
-
Spritfest
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Eftersom jag är en snål j*vel som slog till och köpte det mycket kända märket Viewpia så tyckte jag att jag var tvungen att ha ett väggfäste som matchade det hela så jag byggde ett och materialet gick på 16 kr, tyckte jag var bra;) Verktygen som gick åt var en bågsåg samt en skruvdragare... Man måste vara två för att hänga tvn men det är det värt....
<{POST_SNAPBACK}>
bilder + mer info om det tack !
Postad 25 oktober 2006 - 14:05
callehenry
-
callehenry
-
Användare
-
-
155 inlägg
Ja ni får säga vad ni vill men funkar gör det iaf. Tänk på att jag inte är maskiningejör och att jag gjorde bilden på 2 min.
v_ggf_ste.jpg 59,74K
171 Antal nerladdningar
Postad 25 oktober 2006 - 18:34
redep
-
redep
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Ja mycket närmare än så mot väggen är ju svårt att komma.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|