Redigerat av Unregistered5eeb5689, 09 December 2007 - 15:30.
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Popcorn Hour A-100
(Mediaspelare)
|
5
|
(199)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-110
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Postad 09 December 2007 - 18:52
http://www.mpcclub.c...o...pic&t=14395
Postad 09 December 2007 - 19:09
Eftersom Dustinhome ska få hem dem ungefär samtidigt samt är billigare så känns det som ett betydligt bättre köp därifrån....PÅ MPC sida så kan man förboka sig på nästa skeppning (200st) Det finns 151 st kvar så är ni sugna så passa på .
Postad 10 December 2007 - 15:40
Hm... kände jag inte nåt i halsen... kanske måste vara hemma, hmmm...
Postad 10 December 2007 - 15:40
Your order has been updated to the following status:
New status: Shipped today by UPS
Kanske har den till helgen då? "Synd" att man är iväg o åker skidor resten av veckan bara
Postad 10 December 2007 - 15:45
Du får ta upp det i tråden "Dagens i-landsproblem" ...Från Planet-shop
Kanske har den till helgen då? "Synd" att man är iväg o åker skidor resten av veckan bara
"Fasen att man måste åka på semester, hinner inte leka med alla mina nya saker"
Postad 10 December 2007 - 17:24
Från Planet-shop
Min skickades från DivXPlayer idag också. Enligt trackingssidan ska det ta 2-3 dagar för leverans till "Zweden".
Postad 11 December 2007 - 02:43
Eftersom Dustinhome ska få hem dem ungefär samtidigt samt är billigare så känns det som ett betydligt bättre köp därifrån....PÅ MPC sida så kan man förboka sig på nästa skeppning (200st) Det finns 151 st kvar så är ni sugna så passa på .
synd bara att det är sånna enorma prispåslag
$179*6,5=1163;50
dustin ska ha 1995:-
nu ser jag ju dock att det är 239+25 euro på mpcclub...
är $179 som på deras hemsida bara skitsnack?
och fråga 2, någon som vet hur det går med rar-support?
Postad 11 December 2007 - 08:48
från popcornhour kostar det 179$ + 45$ i frakt och sen tillkommer SEK250:- i svensk skatt. totalt ca 1700:-
Ang Rar.
Lundmans Llink v1.6 funkar som POC för serverstött rar stöd. I övrigt är det bara att pusha dessa trådar på networkmeiatank forumet...
Postad 11 December 2007 - 09:29
Som TsUpEr säger så kostar det typ 1700 direkt från popcornhour (det var där jag beställde min)Eftersom Dustinhome ska få hem dem ungefär samtidigt samt är billigare så känns det som ett betydligt bättre köp därifrån....PÅ MPC sida så kan man förboka sig på nästa skeppning (200st) Det finns 151 st kvar så är ni sugna så passa på .
synd bara att det är sånna enorma prispåslag
$179*6,5=1163;50
dustin ska ha 1995:-
nu ser jag ju dock att det är 239+25 euro på mpcclub...
är $179 som på deras hemsida bara skitsnack?
och fråga 2, någon som vet hur det går med rar-support?
Divxplayer.nl (MPCClubs leverantör) är dyrare (och sämre support, jag gillade googlecheckout som gav suverän tracking via UPS, inte holländsk TNT tracking som för mina 2:a enhet via MPCClub)
Inte för att jag har nån koppling till Dustin, men 1995 INKL moms är ett bra pris.
Jag testade Lundmans Llink 1.6 med rar support och den är ännu inte perfekt. Han har lite problem med filer som är uppdelade över flerar rar filer (vilket ju typ alla är) men han jobbar på det.
Dock fungerar den toppen för uppackade filer.
Med tank på att det bara gått ett par dar sedan han böja koda så har han hunnit långt. förvänta dig att flera kommer bygga egna "servrar" som vi kommer kunna använda då Sybas släppt speccarna för deras HTML api (special koder mm).
Eftersom NMT har en "inbyggd" processor på typ 3-400 MHz som inte är lika snabb som t.ex Xboxens så kommer nog de första lösningarna för rar support att vara via "servrar" där streaming servern är den som sköter .rar uppackningen. Kudos till XBMC kodarna som gjort ett superjobb med just detta och skämt bort oss alla (mig inklusivve)
Redigerat av Tabasco, 11 December 2007 - 09:32.
Postad 11 December 2007 - 11:08
Vad XBMC gör är ju att ta bort lite headers i rarfilerna och klistar ihop dom on the fly och ingen uppackning. Vi får se vad som händer (hoppas hoppas! )
Snart ere JUL!
Postad 11 December 2007 - 12:22
Du som verkar vara en lycklig ägare av Popcorn.Hur funkar det när man byter låtar manuelt.Tystnar det medans du letar,eller spelas det vidare när man browsar efter nya härliga låtar.
Hittar inget i varken mpcclub eller nmt forumet.Hijack nämner något i sin recention men det hade varit bra att få det bekräftat hur det funkar.
//kpeson
Postad 11 December 2007 - 13:38
Tabasco, ang XBMC och Popcorns CPU så borde det inte vara några problem.
Vad XBMC gör är ju att ta bort lite headers i rarfilerna och klistar ihop dom on the fly och ingen uppackning. Vi får se vad som händer (hoppas hoppas! )
Snart ere JUL!
Vad som kanske vore ännu trevligare vore om man kunde köra XBMCs linux port på popcornen, fast det kräver att dom släpper verktygen osv för att göra firmwaren och även APIet för att komma åt hårdvaran.
Redigerat av forsaken, 11 December 2007 - 13:38.
Postad 11 December 2007 - 17:09
Tabasco, ang XBMC och Popcorns CPU så borde det inte vara några problem.
Snart ere JUL!
först angående pris: sjukt dyrt med $45 i frakt, och sen skatt javisst, men den räkna jag blankt med att kunna undslippa? fast det kanske inte går nuförtiden? känns bara trist att nått som i möjligheternas land USandA kostar ~1200 måste upp i 1700-2000 här hemma... rätt stor % skillnad faktiskt....
angående rar, precis som du säger... vad folk inte verkar fatta är att enda skälet till att filer storeas i rar är för att kunna dela upp filen på ett enkelt och smidigt sätt. det är alltså ingen som helst komprimering, utan det "enda" som behövs göras är att traversera rar-filerna en efter en under uppspelningens gång.
men absolut, det allra trevligaste vore om "någon/några" skulle orka skriva en server, med stöd för så många protokoll som möjligt, som på server-side tar hand om unrar...
problemet är att alla "fullösningar" jag hittat hittils antingen kräver att man manuellt mountar en fil, eller bara pipear en -unrar vilket gör att man bara får en konstant ström som det inte går att spola i...
vad som behövs är ju en server som sköter rar precis lika smidigt som XBMC:
man klickar på .rar filen, kommer in och får se vad som finns i filen, klickar på sin .avi/.mkv, och sedan funkar pause/spola precis lika bra som i vanliga fall
men intressant att läsa vad ni får för erfarenheter här iaf, tills den dagen dom får tummen ur och styr upp rar-stödet
Postad 11 December 2007 - 18:19
Postad 11 December 2007 - 18:26
Postad 11 December 2007 - 21:34
men absolut, det allra trevligaste vore om "någon/några" skulle orka skriva en server, med stöd för så många protokoll som möjligt, som på server-side tar hand om unrar...
problemet är att alla "fullösningar" jag hittat hittils antingen kräver att man manuellt mountar en fil, eller bara pipear en -unrar vilket gör att man bara får en konstant ström som det inte går att spola i...
vad som behövs är ju en server som sköter rar precis lika smidigt som XBMC:
man klickar på .rar filen, kommer in och får se vad som finns i filen, klickar på sin .avi/.mkv, och sedan funkar pause/spola precis lika bra som i vanliga fall smile.gif
Precis som Lundman har gjort i Llink . Lite tidigt i utvecklingen men på första dagen så kan man se avi filer på upp till 1GB, 6-10 GB Mkv funkar ännu inte...
Postad 12 December 2007 - 00:08
Ja, de har precis den diskussionen på networkmediatank.comTabasco, ang XBMC och Popcorns CPU så borde det inte vara några problem.
Snart ere JUL!
Det inte många inser (jag tänkte inte på det själv, fast jag kört XBMC i 3 år) är att release .rar filer som släpps av folk i "scenen" inte är komprimerade. Det är som du säger bara lite "headers" och det 'är därför som XBMC lyckas med det trick de gör. Såg att lundman snackade om detta så han ordnar nog det snart, och då dyker det säkert upp på fler ställen (kanske tom native stöd av Sybas).
Lol, sorry jag vet tyvärr inte. Jag är världs sämst på att lyssna på Mp3 i "tv rummet". Om nån annan vet eller du läst det i Hi-Jacks review så stämmer det säkert.Tabasco
Du som verkar vara en lycklig ägare av Popcorn.Hur funkar det när man byter låtar manuelt.Tystnar det medans du letar,eller spelas det vidare när man browsar efter nya härliga låtar.
Hittar inget i varken mpcclub eller nmt forumet.Hijack nämner något i sin recention men det hade varit bra att få det bekräftat hur det funkar.
//kpeson
Detta kommer de tyvärr inte att göra nu direkt för de som gör "chippet", dvs Sigma Design verkar hålla hårt i sina speccar/SDK. så vänta inte på det, maskinen är helt underbar ändåTabasco, ang XBMC och Popcorns CPU så borde det inte vara några problem.
Snart ere JUL!
Vad som kanske vore ännu trevligare vore om man kunde köra XBMCs linux port på popcornen, fast det kräver att dom släpper verktygen osv för att göra firmwaren och även APIet för att komma åt hårdvaran.
Om du beställt via popcornhour så betalade du via Google Checkout.Någon mer som nyligen beställt från popcornhour.com och fått någon form av leveransbesked? Pengarna drogs 6 dec från kortet men har inte hänt något med leveransen och inget svar på mail från dem ännu. Har väl fullt upp nu för tidigare var de rätt snabba med svar...
Kolla det konfirmations mail du fick så skall du se att det finns en länk där du kan kolla leverans status direkt via DHL. Så var det för mig iallfall.
Det är alltså Google checkout som sköter allt efter att du betalat, du får inga mer mail från Popcornhour.
Slutligen, grattis till alla er som får era maskiner nu i dagarna. Skall bli kul att höra vad ni tycker. Nä nu skall jag kolla in lite nedladdade 1080p trailers från Apple på min PCH innan jag nattar.
Redigerat av Tabasco, 12 December 2007 - 00:16.
Postad 12 December 2007 - 00:10
Att ha användarna med i utveckling är det som gör en produkt framgångrik.
Framtiden får väl utvisa om popcornlådan blir för bilden vad squeezeboxen blivit för ljudet
Postad 12 December 2007 - 01:01
Jag kör SMB från min NAS över gigabit switch så problemet borde inte vara nätverket. Ska prova med NFS om det hjälper men jag tror mer på ett mjukvarufel..
Undertexter funkar ju lite småkass på svenska just nu, men det blir väl bättre
/mrWhinyman
Postad 12 December 2007 - 09:35
Detta kommer de tyvärr inte att göra nu direkt för de som gör "chippet", dvs Sigma Design verkar hålla hårt i sina speccar/SDK. så vänta inte på det, maskinen är helt underbar ändåTabasco, ang XBMC och Popcorns CPU så borde det inte vara några problem.
Snart ere JUL!
Jo det är synd, vill dom verkligen få igång en community så släpper dom hela kittet öppet Sigma är trots allt ett hårdvaruföretag. Låter bra att den funkar bra endå.
Du hade väl fått en enhet ? Var där med ett erbjudande om källkod för den mjukvaran som är GPL ? Står GPL med i ibland copyright infon i manual eller liknande ?
Redigerat av forsaken, 12 December 2007 - 09:38.
Postad 12 December 2007 - 11:05
Försökte precis glo på en lång (2:23min 7,8GB) MVK film och hade en hel del problem med hack/ryckningar lite då och då..
Jag kör SMB från min NAS över gigabit switch så problemet borde inte vara nätverket. Ska prova med NFS om det hjälper men jag tror mer på ett mjukvarufel..
/mrWhinyman
Bara några tankar:
Kör du via trådad kabel eller wifi/homeplug?
Har du testat att köra med USB-disk direkt på PCHn, eller en intern disk och upplevt samma problem?
Har du laborerat med MTU och jumboframes-inställningar, om dessa verkligen funkar med PCHn?
Postad 12 December 2007 - 11:11
Har läst nångonstans, antaligen på Mpcclub att nätverkshanteringen inte är direkt optimal om man kör över smb/nfs share. Tror man kom upp i max 23Mbps eller liknande, även med trådat nätverk vid smb anslutning. Antagligen kommer detta lösas tillsammans med massa annat i kommande firmware. Om man inte vill vänta så testa att köra med myiHome server eller liknande server program som kör med http streaming så ska dessa problem försvinna.Försökte precis glo på en lång (2:23min 7,8GB) MVK film och hade en hel del problem med hack/ryckningar lite då och då..
/mrWhinyman
Bara några tankar:
Kör du via trådad kabel eller wifi/homeplug?
Har du testat att köra med USB-disk direkt på PCHn, eller en intern disk och upplevt samma problem?
Har du laborerat med MTU och jumboframes-inställningar, om dessa verkligen funkar med PCHn?
Postad 12 December 2007 - 11:38
Försökte precis glo på en lång (2:23min 7,8GB) MVK film och hade en hel del problem med hack/ryckningar lite då och då..
/mrWhinyman
Hade varit intressant att veta vilken upplösning filmen hade och vad du körde ut för signal?
Postad 12 December 2007 - 13:03
SMB/NFS är i dagsläget inte helt bra. Detta är "välkänt" och nått som de förhoppningsvis kan ordna då det även påverkar hur snabbt du kan kopiera filer till den interna hårddisken över SMB.Försökte precis glo på en lång (2:23min 7,8GB) MVK film och hade en hel del problem med hack/ryckningar lite då och då..
/mrWhinyman
Prova att installera deras MyiHome server istället. eller Lundmans Llink för den delen
HTTP streaming är mycket mer effektiv än SMB.
720p fungerar bra för mig med SMB (jag har 100Mbit router) och det mesta 1080p med men just 1080p är lite skakigare då bitraten är ganska hög på vissa (12k + 1.6k DTS)
Tyvärr stödjer den just nu inte att vara USB slave så du kan inte koppla den till din dator och föra över filer via USB2 (en usb slave dyker upp som men extra externa hårddisk på din dator)
Undertexter är nått Sybas redan fixat, så det borde komma en patch från popcornhour snart som inkluderar codepage fix för oss svenskar.
Jag fick precis min 2:a popcornhour så skall testa med en hårddisk i den och se vad skillnaderna är.
Redigerat av Tabasco, 12 December 2007 - 13:06.
Postad 12 December 2007 - 13:12
720p Mkv 7,8GB 2:23h, trådat från en Infrant ReadyNas NV+ via en gigabit router (d-link 4300).
((7.8 GB) / ((143 * 60) * s) = 7.44727273 Mbps vilket inte borda vara några som helst problem)
Ska ta och testa myihome och Llink och se om det hjälper. ..
Postad 12 December 2007 - 13:13
Postad 12 December 2007 - 13:45
Postad 12 December 2007 - 13:55
ok jag ser ditt problemOK, jag ska ge er lite mer info:
720p Mkv 7,8GB 2:23h, trådat från en Infrant ReadyNas NV+ via en gigabit router (d-link 4300).
((7.8 GB) / ((143 * 60) * s) = 7.44727273 Mbps vilket inte borda vara några som helst problem)
ReadyNAS vill du ju gärna köra SMB direkt ifrån.
Som sagt, jag har aldrig haft något problem med SMB direkt från min SMB server.
Har du uppgraderat till 28:e november firmware? Det skall ha vissa SMB förbättringar i sig.
En annan sak. har du intern hårddisk? Isåfall prova att kopiera över ett antal "samples" och prova dem.
Generellt fungerar allt jag prövat i form av 720p och 1080p perfekt.
Har bara haft problem med 1 endaste 1080p fil, men jag har den i 720p variant med som fungerar fin fint så det bryr jag mig inte om.
Prova lite andra filer.
Ladda t.ex ned några Apple.com/trailers i 1080p och 720p så skal du se att de fungerar bra.
I och med att du kör en ReadyNas kanske inte MyiHome är helt rätt lösning för dig då du inte kan installera servern direkt på NAS maskinen utan måste streama den först till den maskin som har myiHome installerat och sedan vidare till din PCH, men du kan alltid testa
Postad 12 December 2007 - 14:15
skickades från planet-shop.nl via ups
har inte hunnit testa mycket, men kommer bli en hel del efter maten.
Fw. jag hade in när ja fick den var.
Fw 01-013-071101-13-pop-402-069
Kernel: 13-pop
Ska man köra med den FW som man kan tanka ner direkt från maskien. elller finns det någon annan bra?
Sen vilken sharing system är bäst? finns ju massa. det ända ja hunnit testa vara MS egana.. den via Windows Media player.. men det verkar inte gilla MKV filer..
För er som itne vet hur den ser ut så kommer här lite bilder.

Postad 12 December 2007 - 14:25
OK, jag ska ge er lite mer info:
Tänkte ifall du körde signalen ut i 1080p/24Hz, för det finns ju ett känt problem med den bildfrekvensen som gör att bilden hackar till med ca. 41 sekunder mellanrum. Felet verkar finnas även på vissa Blu-rayspelare.
Även om din uträkning bara är ett medeltal så borde inte nätverket vara problemet.
Postad 12 December 2007 - 15:02
Jo, jag kör med 1080p/24Hz men rycket är inte med 41s mellanrum utan snarare kommer det en liten period på ett par minuter med bild och ljud i ett par sekunder sen en fryst bild osv under 3 minuter, sen rullar allt på som vanligt i en 20-30 minuter....
Postad 12 December 2007 - 15:06
ok jag ser ditt problemOK, jag ska ge er lite mer info:
ReadyNAS vill du ju gärna köra SMB direkt ifrån.
Som sagt, jag har aldrig haft något problem med SMB direkt från min SMB server.
Har du uppgraderat till 28:e november firmware? Det skall ha vissa SMB förbättringar i sig.
En annan sak. har du intern hårddisk? Isåfall prova att kopiera över ett antal "samples" och prova dem.
Generellt fungerar allt jag prövat i form av 720p och 1080p perfekt.
Har bara haft problem med 1 endaste 1080p fil, men jag har den i 720p variant med som fungerar fin fint så det bryr jag mig inte om.
Prova lite andra filer.
Ladda t.ex ned några Apple.com/trailers i 1080p och 720p så skal du se att de fungerar bra.
I och med att du kör en ReadyNas kanske inte MyiHome är helt rätt lösning för dig då du inte kan installera servern direkt på NAS maskinen utan måste streama den först till den maskin som har myiHome installerat och sedan vidare till din PCH, men du kan alltid testa
Ska testa Llink från min server (gigabit-lan) både streamat via NASen och från servern själv..
Postad 12 December 2007 - 15:13
ja från inga ÅÄÖ ...
Plus är det bara ja som tycker att interfacet är segt ?
Redigerat av PrimaryMaster, 12 December 2007 - 15:16.
Postad 12 December 2007 - 15:22
var det ingen som sa att subtitel problemet var löst?
ja från inga ÅÄÖ ...
Inte ännu, i nästa FW release.
Jo, det är segt, men billgt
Postad 12 December 2007 - 15:28
OK, jag ska ge er lite mer info:
Tänkte ifall du körde signalen ut i 1080p/24Hz, för det finns ju ett känt problem med den bildfrekvensen som gör att bilden hackar till med ca. 41 sekunder mellanrum. Felet verkar finnas även på vissa Blu-rayspelare.
Även om din uträkning bara är ett medeltal så borde inte nätverket vara problemet.
Vill passa på att bumpa upp nätverkskonfigurationen; Du har ett Gigabitnätverk men PCHn kör på ett 10/100-kort. Ibland kan det orsaka strul. MTU-värde och ex jumboframesvärde kan påverka prestanda. Det finns en tråd om detta på NMTs forum (och en annan <här>).
Postad 12 December 2007 - 15:28
Det skall vara: pop-14.
Såhär gjorde jag vid uppstart.
När jag startar den så har jag redan tankat ned den senaste firmwaren (28:e november) och packat upp den i Rooten på en USB sticka.
Jag sätter i usb stickan och bootar upp PCH.
När den laddat klart så går jag in i Settings och väljer Display och 1080p/50Hz och spara det. (välj en upplösning som passar din TV). Anledningen till detta är för att första gången jag uppdaterade firmware så fick jag en svart skärm efteråt och en mindre panik känsla. Gör man detta så fungerar det bättre.
När jag gjort detta så går jag in på USB stickan och väljer att se filer (det alternativ längst till höger) och väljer usbupdate.htm filen.
Den visar en vit sida med en länk på. Klicka på länken så skall den börja uppdatera kernel och sedan firmware och när den är klar så bootar den om sig.
Från nu så är det bara tt börja leka/lägga in HD eller göra vad ni vill (typ sätta upp ett par SMB kopplingar)
Postad 12 December 2007 - 15:31
ÅÄÖ är fixat av Sybas, men PCH har inte släppt sitt FW ännu.var det ingen som sa att subtitel problemet var löst?
ja från inga ÅÄÖ ...
Eller jag "hoppas" att Svenska var en av de "European languages" som Sybas fixade stöd för.
Ja gui är lite segt, speciellt via SMB.
Dock bör du köra med MyiHome servern (eller lundmans Llink) och då blir det betydligt snabbare.
Redigerat av Tabasco, 12 December 2007 - 15:32.
Postad 12 December 2007 - 15:54
ÅÄÖ är fixat av Sybas, men PCH har inte släppt sitt FW ännu.var det ingen som sa att subtitel problemet var löst?
ja från inga ÅÄÖ ...
Eller jag "hoppas" att Svenska var en av de "European languages" som Sybas fixade stöd för.
Ja gui är lite segt, speciellt via SMB.
Dock bör du köra med MyiHome servern (eller lundmans Llink) och då blir det betydligt snabbare.
finns det ngåon datum när den FW kommer?
Ja kör nu med myihome server..o tycker ändå att gui är segt...
ett tråkig grej till är om en x264 är kodad i DTS får ja inget ljud =( kör just nu allt ljud direkt ut ur tv..
men men...
Postad 12 December 2007 - 16:12
Nytt FW är att vänta vilken dag som helst (de har lovat innan jul)finns det ngåon datum när den FW kommer?
ett tråkig grej till är om en x264 är kodad i DTS får ja inget ljud =( kör just nu allt ljud direkt ut ur tv..
men men...
Som nämts tidigare (bl.a i min review) så MÅSTE du köra ut DTS kodat ljud separat ut via en digital coax kabel (RCA).
Så i dagsläget måste du ha en DTS kompatibel receiver för DTS ljud.
Men vem kör HD upplöst film utan att ha en reciver för att få den totala upplevelsen?
En billig coax kabel kostade 19:- på kjell & company så det är inga stora utlägg
En annan grej jag hopaps ni har förståelse med.
Detta är den första apparaten i sitt slag. De är först ut på marknaden och den är den mest kraftfulla maskin hitills, men det kommer ta ett tag innan de "slätat ut alla rynkorna" på mjukvaran.
Det kommer bara bli bättre, och Sybas verkar ta till sig de åsikter som kommer in.
Under tiden så njut av att vara några av de första i sverige som har denna unika maskin.
Redigerat av Tabasco, 12 December 2007 - 16:19.
Postad 12 December 2007 - 16:19
Har då en fundering på om man inte skulle kunna köra en ide->compact flash converter t.ex http://www.kjell.com...700000,39800000 och få en helt tyst PH
Ännu mer önskvärt vore en ide->usb2 converter vilket jag inte hittat än, däremot finns otal som konverterar ide-disk till usb2...
Postad 12 December 2007 - 17:54
Nytt FW är att vänta vilken dag som helst (de har lovat innan jul)finns det ngåon datum när den FW kommer?
men men...
Som nämts tidigare (bl.a i min review) så MÅSTE du köra ut DTS kodat ljud separat ut via en digital coax kabel (RCA).
Så i dagsläget måste du ha en DTS kompatibel receiver för DTS ljud.
Men vem kör HD upplöst film utan att ha en reciver för att få den totala upplevelsen?
En billig coax kabel kostade 19:- på kjell & company så det är inga stora utlägg
En annan grej jag hopaps ni har förståelse med.
Detta är den första apparaten i sitt slag. De är först ut på marknaden och den är den mest kraftfulla maskin hitills, men det kommer ta ett tag innan de "slätat ut alla rynkorna" på mjukvaran.
Det kommer bara bli bättre, och Sybas verkar ta till sig de åsikter som kommer in.
Under tiden så njut av att vara några av de första i sverige som har denna unika maskin.
Om man ska köpa sig en billig förstärkare med HDMI växel.. vad ska man köpa då?
Postad 12 December 2007 - 18:01
Någon som har testat med hårddisk i och har något bra tips på tysta enheter. Läste på andra forum att även de nyaste hdd lät en hel del eftersom det i princip inte är någon ljudisolering i PH.
Har då en fundering på om man inte skulle kunna köra en ide->compact flash converter t.ex http://www.kjell.com...700000,39800000 och få en helt tyst PH![]()
Ännu mer önskvärt vore en ide->usb2 converter vilket jag inte hittat än, däremot finns otal som konverterar ide-disk till usb2...
De har flera trådar om detta på NMTs forum. Var lite oklart, men det verkar som om PCHn swappar ut på hårddisken pga Bittorrentservicen (och kanske något annat som kräver minne) så fort den blir medveten om att där finns en disk. Swappning är kanske inte den bästa miljön för ett flashminne.
Men många verkar kika på PATA-konverteringar (till SATA, små 2,5" och även testa CF), några på att göra en full monty med eget chassi - då har man alla möjligheter att påverka ljudnivåer och värmehanteringen.
Postad 12 December 2007 - 18:45
Jag håller med om ljudnivån. Satte precis i en disk i min 2:a enhet (Julklapp till brorsan) och fan va det lät jämfört med den totalt stentysta enheten utan hd som jag kört med tidigare.Någon som har testat med hårddisk i och har något bra tips på tysta enheter. Läste på andra forum att även de nyaste hdd lät en hel del eftersom det i princip inte är någon ljudisolering i PH.
Har då en fundering på om man inte skulle kunna köra en ide->compact flash converter t.ex http://www.kjell.com...700000,39800000 och få en helt tyst PH![]()
Jag kan ju direkt säga att jag kommer köra utan hårddisk även i fortsättningen, speciellt som jag har all min media på en server i ett helt annat rum.
Provade även med att köra ut AC3 som "raw" och jag hade glömt att göra det förut.
Som "default" så kör bara PCH ut DTS som "raw" (passthrough ut via digital coax), men AC3 är satt som "Analog PCM" vilket gör att den nedsamplas till 2kanals PCM så man missar ju en jäklarns massa.
Nu har jag konfigurerat om och nu låter HD material med AC3 kodning betydligt bättre (din receiver måste klara AC3 kodning såklart)
Vad gäller en receiver med Videoprocessor så finns det ett par bra, men du bör veta att de ligger i topp på priserna så det är egentligen bara de bästa som klarar 1080p som är värda att köpa (om 1080p är din mål upplösning)
Observera att många instegs receivers klarar att köra "passthtough", men att det är inte det du vill ha om du verkligen vill processa om bilden/ljudet.
Själv har jag en Sony STR-DA5200ES som jag är mycket nöjd med. Den klarar att skala upp i princip vilken insignal som helst till 1080p och du kan själv skapa kombinationer av inputs som jag gjort med PCH där jag slagit ihop HDMI2 + Coax1 till en egen "kanal" kallad PCH.
Postad 12 December 2007 - 19:44
Hur fungerar den ren allmänt?
Kan man spela uppe n låt medans man bläddrar efter en annan?
fungerar playlists?
Postad 12 December 2007 - 19:56
Tyvärr inte, men jag har för mig att jag läst i en tråd att Syabas jobbar på att fixa detta.
Postad 12 December 2007 - 20:19
Finns det fortfarande ingen som kan uttala sig om ljuduppspelningsförmågan?
Hur fungerar den ren allmänt?
fungerar playlists?
inte testat så mye.. men spela en låt o kolla efter andra funkar inte..
det går inte starta låt nr 1 i en katalog o sedan trycka på nästa knappen...
inte testa playlist.
Postad 12 December 2007 - 20:36
Ha, ha, du är inte den första... Detta är en funktion o ingen bugg!! Du ska ställa dig "högst upp" i foldern du vill spela, dvs på "pil upp" (har jag för mig, är på ett hotell 30 mil från min Popcorn...). Gör du det o trycker "Play" så spelar den samtliga i foldern, går du ner o spelar en låt, så spelar du just en låt!! Sen ska du kunna köra alla funktioner mot detta, repeat, random osv.
Så med andra ord: Gör om!!!
Postad 12 December 2007 - 20:37
Om man ska köpa sig en billig förstärkare med HDMI växel.. vad ska man köpa då?
Det beror ju på hur mycket du vill lägga men de flesta nyare stärkare har hdmi-växel, själv sneglar jag lite på onkyo 875 men den kostar en del.
Postad 12 December 2007 - 20:43
Är själv snart ute efter en ny förstärkare, som skrivits så verkar Onkyo grymma med sina nya. En grej att tänka på är att Pioneer är den enda tillverkaren (vad jag känner till) som har stöd för WMA-Pro, det kan ju förekomma ibland, kommer naturligtvis fasas ut. Så jag är själv lite vankelmodig i valet!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
14 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?