Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Canon EOS 450D *

669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 augusti 2008 - 17:50

mickem55
  • mickem55
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Någon som vet om det går att fjärr styra 450d från en dator genom usb? Såg att det skulle gå på 40d, och även någon av don nyaste canon powershot.

micke

Redigerat av mickem55, 12 augusti 2008 - 17:55.

Postad 12 augusti 2008 - 17:53

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Ja det går! Se 3:00 minuter in i filmen

Youtube.com

Redigerat av Unregisteredc65f9949, 12 augusti 2008 - 17:55.

Postad 12 augusti 2008 - 17:55

mickem55
  • mickem55
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Ja det går!

Youtube.com

Tackar för snabbt svar

Postad 13 augusti 2008 - 07:42

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
no probs.

Men ingen som känner till eventuella negativa förändringar av att använda 15Mb/s kort istället för 20mb/s kort?
påverkas antalet bilder i sekunden man kan ta, eller max antalet?
typ att den klarar cirka 20bilder innan buffern tar slut.

Postad 13 augusti 2008 - 09:10

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Som du siger påvirkes fps af det efter bufferen er fuld, så du vil ca. kunne tage 1fps med et 15MB/s kort og 1.3fps med et 20MB/s kort, så ikke den store forskel :blink:

Postad 13 augusti 2008 - 11:35

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Som du siger påvirkes fps af det efter bufferen er fuld, så du vil ca. kunne tage 1fps med et 15MB/s kort og 1.3fps med et 20MB/s kort, så ikke den store forskel :blink:

Tack!

Postad 14 augusti 2008 - 00:41

Riccardo86
  • Riccardo86
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
En 450D beställd ikväll!(hoppas den hinner komma innan helgen!)
Frågor inför ankomsten:

Hur länge skall batteriet laddas första gången för bästa prestanda?

Hur lång är batteritiden ca?

Postad 14 augusti 2008 - 09:19

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

En 450D beställd ikväll!(hoppas den hinner komma innan helgen!)
Frågor inför ankomsten:

Hur länge skall batteriet laddas första gången för bästa prestanda?

Hur lång är batteritiden ca?

Jag laddade tills det visade att det va fullt. Det klarar väl uppåt 1000 bilder med kit objektivet

Postad 14 augusti 2008 - 09:21

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
saxat ur manuallen!

Det tar cirka 2 timmar att ladda ett
helt urladdat batteri.
Hur lång tid det tar att ladda
batteriet beror på omgivningens
temperatur och batteriets
laddningsnivå.

Batterikapacitet [Ungefärligt antal bilder]
Talen ovan baserar sig på ett fulladdat LP-E5, ingen Live View-fotografering
samt på CIPAs (Camera & Imaging Products Association)
standardtestmetoder.
Kontrollera batteriladdningen
Temperatur
Fotograferingsförhållande

_____________Ingen blixt________50 % blixt
Vid 23 °C_____600______________500
Vid 0 °C______500______________400

Batterikapacitet med Live View-fotografering [Cirka antal bilder]
Värdena i tabellen utgår ifrån att ett fulladdat LP-E5-batteri används och
baseras på CIPAs (Camera & Imaging Products Association)
standardtestmetoder.
Autofokusering minskar antalet möjliga bilder.
Temperatur

Fotograferingsförhållande

____________Ingen blixt_________50 % blixt
Vid 23 °C____200_______________190
Vid 0 °C_____190_______________180

Postad 17 augusti 2008 - 16:43

Nookie
  • Nookie
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tja köpte en 450 förra veckan och nu helt plötligt så har autofocusen lagt ner när jag använder Live view någon som har en aning vad de kan bero på eller e de bara o lämna in den o se glad ut?

Mvh julian

Postad 17 augusti 2008 - 16:56

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Är det bara i live view läget?

Isåfall är det för att autofokusen fungerar annorlunda i live view läget.
Prova att trycka eller hålla in + knappen längst upp till höger på baksidan på huset så bör den fokusera.
Läs mera om det i instruktionsboken !!

Postad 17 augusti 2008 - 17:01

Nookie
  • Nookie
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
hmm ja de e bara i live view det inte fungerar och det funkar itne emd ditt tips heller.. har prövat en hel del.. blir väl till o lämna in den tyvärr

Postad 17 augusti 2008 - 17:02

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Verkar ju konstigt om den funkar i "vanligt" läge.
Du har inte råkat fippla bort AF i menyn för Live View?
Man kan ju välja tre lägen, Avaktiverad, Snabb eller Live.
Inställningen hittar du under Egen Programmering (C.Fn) och i steg 8.

Postad 17 augusti 2008 - 17:10

Nookie
  • Nookie
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
prövat all tre inställningar sen innan, gör ingen alls skillnad men ska läsa lite om steg 9 i samma meny kanske kan vara nåt el?

Postad 17 augusti 2008 - 18:11

macki81
  • macki81
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej hej!

Jag ska åka till USA om en vecka och har funderat på att skaffa en EOS 450D på Heathrow. Några frågor bara:

* jag har läst om att man inte ska använda auto-läge för att bilderna blir för mjuka. Bättre att ta RAW eller manuellt JPG o så ställer man skärpan och färgmättnaden istället. Men vad ska då skärpan vara på för att det ska vara bra? Hur fixar men exponeringen?

* Hur tar man HDR-bilder med EOS 450D?

Har aldrig ägt en digital systemkamera tidigare. Har en Canon Ixus 800IS i dag.

Postad 18 augusti 2008 - 00:30

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0

Hej hej!

Jag ska åka till USA om en vecka och har funderat på att skaffa en EOS 450D på Heathrow. Några frågor bara:

* jag har läst om att man inte ska använda auto-läge för att bilderna blir för mjuka. Bättre att ta RAW eller manuellt JPG o så ställer man skärpan och färgmättnaden istället. Men vad ska då skärpan vara på för att det ska vara bra? Hur fixar men exponeringen?

Jag har ökat två steg på kamerans skärpeinställning. Man får pröva sig fram efter tycke och smak.

* Hur tar man HDR-bilder med EOS 450D?

Har aldrig ägt en digital systemkamera tidigare. Har en Canon Ixus 800IS i dag.

Man använder enklast auto bracketing funktionen (AEB) som tar tre olikt exponerade bilder i ett svep
samtidigt som kameran hålles fixerad. Man kan också manuellt ta normal-, under- samt över-exponerade bilder om man vill hinna ändra fokusering mellan bilderna...vilket också riskerar en viss rubbning av kamerans position.
Hur man ställer in och använder AEB funktionen står i manualen.
Sedan ser man till att ha ett HDR-program installerat på sin dator som kan processa bilderna efteråt.
Exempelvis Photomatix Pro 3 eller något annat...

Redigerat av Velodynamic, 18 augusti 2008 - 00:34.

Postad 18 augusti 2008 - 06:15

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

prövat all tre inställningar sen innan, gör ingen alls skillnad men ska läsa lite om steg 9 i samma meny kanske kan vara nåt el?

läs lite i instruktionsboken på sida 102-103 så ska du se att det kanske kommer funka sen :(

Redigerat av Unregistereda7124cf7, 18 augusti 2008 - 07:20.

Postad 18 augusti 2008 - 16:11

Nookie
  • Nookie
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
ska göra så direkt jag kommer hem! tack för tipset!

Postad 18 augusti 2008 - 21:42

traesko
  • traesko
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jahapp. Så var den beställd + lite kringutrustning.
Vad är det första jag ska kolla efter då jag fått paketet? Litar inte så värst mycket på posten och dess anställda.

Postad 18 augusti 2008 - 23:06

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Vad är det första jag ska kolla efter då jag fått paketet? Litar inte så värst mycket på posten och dess anställda.

Kolla att det står Canon EOS 450D!

Postad 18 augusti 2008 - 23:41

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0

Att "den" ligger i lådan och att sidorna 95-106 finns med i instruktionsboken, är ju ett hett tips. :D

Redigerat av Velodynamic, 18 augusti 2008 - 23:44.

Postad 19 augusti 2008 - 21:46

Unregistered1a52be44
  • Unregistered1a52be44
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Att "den" ligger i lådan och att sidorna 95-106 finns med i instruktionsboken, är ju ett hett tips. :)

Är live view kappittlet värkligen så viktigt då? :)

Jag har en annan fråga, jag har köpt en Speedlite 430EX blixt som skall vara trådlös, hur får jag igång den funktionen i kameran?

Postad 20 augusti 2008 - 08:17

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3 967 inlägg
  • 0
En stillsam fråga till de som skriver en del inlägg i denna tråden.
Är det ingen av er som läser instruktionsboken som medföljer kameran vid köp?
I mina ögon så går det fortare att ta fram den och leta i index för att få svar på sin fråga som man har än att ställa en fråga här i forumet och vänta ett antal timmar innan någon tar sig tid att svara.
Men alla är vi olika eller hur? :)

Ingen kritik mot någon utan mer en reflektion över ett beteende som blir allt mer vanligt idag med alla diverse forum som finns.

Postad 20 augusti 2008 - 10:34

Unregistered1a52be44
  • Unregistered1a52be44
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

En stillsam fråga till de som skriver en del inlägg i denna tråden.
Är det ingen av er som läser instruktionsboken som medföljer kameran vid köp?
I mina ögon så går det fortare att ta fram den och leta i index för att få svar på sin fråga som man har än att ställa en fråga här i forumet och vänta ett antal timmar innan någon tar sig tid att svara.
Men alla är vi olika eller hur? :)

Ingen kritik mot någon utan mer en reflektion över ett beteende som blir allt mer vanligt idag med alla diverse forum som finns.

Fördelen är väll att man kan få lite mer utväcklade svar av folk som kan det i huvudet istället för att läsa instruktionsboken, Jag har gått igenom boken flera gånger, hittar endast 2 sidor (116-117) som handlar om blixten. Då tycker jag det är bättre att fråga här eftersom folk oftast svara då dom kan nånting :)

Sen kan jag hålla med om att folk på forum i övrigt frågar först o tänker sen.

Postad 20 augusti 2008 - 13:38

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Jag har en annan fråga, jag har köpt en Speedlite 430EX blixt som skall vara trådlös, hur får jag igång den funktionen i kameran?

Den blixten går endast att avnvända som slav, dvs att du måste ha nåt som triggar den typ en Canon ST-E2 Speedlite-sändare eller en 580EX II blixt som master. Har inte ägt 450D men är rätt säker på att den inte har nån masterfunktion. De sänder med IR och ska visst inte ha så lång räckvidd utomhus vid dagsljus men det finns billiga radiosändare som har bra räckvidd men då tror jag att man inte kan utnyttja blixtautomatiken ETTL utan får ställa blixtarna manuellt.

Postad 20 augusti 2008 - 15:35

macki81
  • macki81
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag har ökat två steg på kamerans skärpeinställning. Man får pröva sig fram efter tycke och smak.

Kan man göra det i vilken fotograferingsmetod som helst eller måste man ha en speciell? Läste om nåt landscape sharpness 4 eller 5 på http://www.dcresourc...iew/index.shtml

Man använder enklast auto bracketing funktionen (AEB) som tar tre olikt exponerade bilder i ett svep
samtidigt som kameran hålles fixerad. Man kan också manuellt ta normal-, under- samt över-exponerade bilder om man vill hinna ändra fokusering mellan bilderna...vilket också riskerar en viss rubbning av kamerans position.
Hur man ställer in och använder AEB funktionen står i manualen.
Sedan ser man till att ha ett HDR-program installerat på sin dator som kan processa bilderna efteråt.
Exempelvis Photomatix Pro 3 eller något annat...

Tack för tipsen. Det skall bli kul att få äga den snart.. :)

Förresten nån mer tips som du eller nån annan kan ge mig??

Postad 20 augusti 2008 - 17:35

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0

Kan man göra det i vilken fotograferingsmetod som helst...?

Ja, det kan man. Det finns 5 bildstilsinställningar som används av de automatiska metoderna.
Standard, porträtt, landskap, neutral och naturtrogen. Dessa kan man gå in i via menyn och ändra som man vill oberoende av varandra, förutsatt att ratten för metoder är ställd på den kreativa zonen.
Utöver dessa har man monochrome samt 3 extra användarbildstilar - user 1, 2 och 3.
Dessa 3 går att "döpa om" till "standard, porträtt, landskap, neutral, naturtrogen eller monochrome".
När man fotograferar med automatiska metoder kan man inte välja bildstilar, utan får förlita sig på att den specifikt förinställda används. När man fotograferar på kreativa zoner (P, Av, Tv, M eller A-Dep) kan man busenkelt skifta mellan alla bildstilar via knappen "nedåt", under "set" knappen.
Alla bildstilsinställningar innehåller skärpa, konstrast, färgmättnad och färgton.

Fler tips? Eftersom jag har en större kameraväska nu så har jag kopplat på vertikalgreppet.
Känns rätt ovant så här i början, med det ger en helt annan tyngd och stabilitet åt lätta 450D.
Man håller helt enkelt kameran mer stilla nu...kan rekomenderas, fast man behöver givetvis fler än ett batteri.
Kan knappt föreställa mig hur tung en 40D måste kännas med vertikalgrepp och tyngre glugg än EF-S 17-85...mjölksyra? :)

Redigerat av Velodynamic, 20 augusti 2008 - 17:38.

Postad 20 augusti 2008 - 17:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Kan knappt föreställa mig hur tung en 40D måste kännas med vertikalgrepp och tyngre glugg än EF-S 17-85...mjölksyra? :P

Det är bra träning! Men när man kör 80-200L, 580 EX på... ja då är det fasen tungt.
Men tyngre gör för egen del att det är som du säger lättare att hålla kameran stabilt på ett bra sätt :)

Postad 21 augusti 2008 - 12:47

macki81
  • macki81
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Ja, det kan man. Det finns 5 bildstilsinställningar som används av de automatiska metoderna.
Standard, porträtt, landskap, neutral och naturtrogen. Dessa kan man gå in i via menyn och ändra som man vill oberoende av varandra, förutsatt att ratten för metoder är ställd på den kreativa zonen.
Utöver dessa har man monochrome samt 3 extra användarbildstilar - user 1, 2 och 3.
Dessa 3 går att "döpa om" till "standard, porträtt, landskap, neutral, naturtrogen eller monochrome".
När man fotograferar med automatiska metoder kan man inte välja bildstilar, utan får förlita sig på att den specifikt förinställda används. När man fotograferar på kreativa zoner (P, Av, Tv, M eller A-Dep) kan man busenkelt skifta mellan alla bildstilar via knappen "nedåt", under "set" knappen.
Alla bildstilsinställningar innehåller skärpa, konstrast, färgmättnad och färgton.

Fler tips? Eftersom jag har en större kameraväska nu så har jag kopplat på vertikalgreppet.
Känns rätt ovant så här i början, med det ger en helt annan tyngd och stabilitet åt lätta 450D.
Man håller helt enkelt kameran mer stilla nu...kan rekomenderas, fast man behöver givetvis fler än ett batteri.
Kan knappt föreställa mig hur tung en 40D måste kännas med vertikalgrepp och tyngre glugg än EF-S 17-85...mjölksyra? :)

Aha nu förstår jag lite bättre hehe.. Läste nånstans om att objektiven e mkt billigare i usa.. Tips vad jag kan köpa för macro-objektiv och tele-objektiv? tack tack!

Postad 21 augusti 2008 - 13:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Aha nu förstår jag lite bättre hehe.. Läste nånstans om att objektiven e mkt billigare i usa.. Tips vad jag kan köpa för macro-objektiv och tele-objektiv? tack tack!

Hur mycket pengar vill du göra av med? Vad är ambitionsnivån.

Postad 22 augusti 2008 - 14:08

macki81
  • macki81
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
hmm.. det e första gången jag kommer köpa en systemkamera så vet inte riktigt haha.. nåt som funkar för en förstagångare kanske? haha

Postad 23 augusti 2008 - 17:04

Unregistered61773f07
  • Unregistered61773f07
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Är det möjligt att ta RAW även i fullauto läget?

Postad 23 augusti 2008 - 17:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Är det möjligt att ta RAW även i fullauto läget?

Nej, men man kan ju köra "P" går att köra auto på det mesta där också.

Postad 31 augusti 2008 - 08:24

macki81
  • macki81
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
befinner mig just nu i las vegas. Kameran är rätt lättanvänd fastän det är massa inställningar som inte jag fattar än. Men mitt problem är att jag efter >850 bilder här fått en avlång blå pixel på samma ställen på alla bilderna. Vad tror ni? Tror ni att jag redan fått en död pixel på kameran?? Kan omöjligen vara skärmen för att bilderna innan har inte alls den avlånga blåa pixel. Tror ni att det kan vara smuts oxå? Känns surt att behöva lämna in den när den fortfarande är så ny :)

Postad 31 augusti 2008 - 14:17

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0

befinner mig just nu i las vegas. Kameran är rätt lättanvänd fastän det är massa inställningar som inte jag fattar än. Men mitt problem är att jag efter >850 bilder här fått en avlång blå pixel på samma ställen på alla bilderna. Vad tror ni? Tror ni att jag redan fått en död pixel på kameran?? Kan omöjligen vara skärmen för att bilderna innan har inte alls den avlånga blåa pixel. Tror ni att det kan vara smuts oxå? Känns surt att behöva lämna in den när den fortfarande är så ny :)

Köptes den där du befinner dig nu?
I så fall ser jag inget annat val, tyvärr. Kan vara något skräp som ligger kvar på bildsensorn, men då behöver man speciell rengöringsutrustning för att blåsa, antistatborsta eller svappa den ren (vilket som vanligt, sker på egen risk).

Redigerat av Velodynamic, 31 augusti 2008 - 14:31.

Postad 31 augusti 2008 - 14:53

macki81
  • macki81
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Köpte den på heathrow så jag har eu-garanti. Bah! Retligt att jag ska behöva lämna in den redan. Kommer inte hem förrän om en vecka.

Postad 01 september 2008 - 22:09

ExBiz
  • ExBiz
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Hej Hej!

Köpte mig en Canon 450D med batterigrepp på Expert =).
Tycker den funkar väldigt bra, nöjd ägare =D.

Nu skulle jag vilja köpa ett stativ som minst kan bli 1.50m högt och ganska lätt att ta med sig. Får kosta mellan 500-3000:-

Är det någon som kan rekommendera ett stativ?
Kollat lite på märket Manfrotto. Men jag vet inte vilket fäste jag borde ha för en systemkamera.

Tack på förhand!

EDIT: Jag funderar på att skaffa ett till batteri till batterigreppet. Är det något mer tillbehör jag bör skaffa?

Redigerat av ExBiz, 01 september 2008 - 22:19.

Postad 02 september 2008 - 16:35

ivelajn
  • ivelajn
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Tänkte dela med mig en svensk manual till 450D, ringde o klagade att jag ville ha just en pdf på svenska
fick som svar att det inte gick att få fram,jag gnällde o sa att jag aldrig skulle köpa en canon´mer och vipps en svensk version via mail efter 5 min. (Jag har en svensk bruksanvisning,men det är kanon att ha en på datorn också så man kan titta lite på jobbet etc) Tycker det är rätt snålt att inte lägga de lägger ut den på sin hemsida

Tack så hemskt mycket! Köpte nyligen en 450D men har inte fått min svenska manual än så detta är ju toppen :) Varkligen dåligt att man inte kan ladda ner den från deras hemsida... Tur att sådana som du finns!

Bifogad fil(er)

Postad 05 september 2008 - 21:32

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0
Uppdatering utav firmware version 1.0.4 till 1.0.9 !

"Firmware update Version 1.0.9 incorporates the following fixes.

1. Fixes a phenomenon in which AEB (Auto Exposure Bracketing) shooting does not operate normally under specific conditions.
2. Fixes a phenomenon in which the Live View exposure simulation warning indication does not properly display during Live View shooting.
3. Fixes a phenomenon in which images cannot be played back after continuous shooting when a printer is connected to the camera or a video output terminal is used.

Version 1.0.9 firmware is for cameras with firmware up to Version 1.0.4. If the camera's firmware is already Version 1.0.9, it is not necessary to update the firmware."

Nedladdningsida med vidare instruktioner (på engelska):
http://web.canon.jp/...4/firmware.html

Postad 06 september 2008 - 07:44

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Uppdatering utav firmware version 1.0.4 till 1.0.9 !

Nedladdningsida med vidare instruktioner (på engelska):
http://web.canon.jp/...4/firmware.html

Får ta å testa det sen då

Postad 06 september 2008 - 21:11

robban01
  • robban01
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej!

Hade tänkt att beställa en Eos 450d snarast. Det står ofta "canon eos 450+Mega kit". Vad menas med mega kit?

Postad 06 september 2008 - 23:02

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Extra minneskort, extra batteri och en väska verkar det som.

Postad 07 september 2008 - 23:29

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0
Testade min FD-adapter i helgen, med min gamla (ärvda) FD 35mm /2.8.
Fantastiskt jobbigt att fokusera för hand, utan några som helst hjälpmedel förutom
ens egen syn att lita på. Genom att vrida runt en ring på adaptern aktiverar man möjligheten till manuell bländarinställning på FD-gluggen. Jag tycker det ser bra ut upp till ca 100 meters avstånd, men sedan fick jag problem att fokusera fullt ut till "oändligt".

Kameran är 450D och så här blev det:

Bifogad fil  IMG_01_kopia.jpg   708,63K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_08_kopia.jpg   872,22K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_11_kopia.jpg   833,37K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_13_kopia.jpg   801,86K   0 Antal nerladdningar

Inte illa väl, för ett 70-tals objektiv? :)
Tyvärr finns inte bländarvärdet kvar i exifen eftersom kameran inte får den informationen ifrån det manuella objektivet...endast ljusinsläppet. Men räkna med någonstans mellan 2.8 och 5.6 för dessa bilder.

Här sitter objektivet åter på min gamla TX, fotograferad med min nya EF 35/1:2 ...

Bifogad fil  IMG_15_kopia.jpg   744,08K   0 Antal nerladdningar

Bökigt, men fantastiskt roligt. ;)

Redigerat av Velodynamic, 07 september 2008 - 23:34.

Postad 10 september 2008 - 19:49

macki81
  • macki81
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Köptes den där du befinner dig nu?
I så fall ser jag inget annat val, tyvärr. Kan vara något skräp som ligger kvar på bildsensorn, men då behöver man speciell rengöringsutrustning för att blåsa, antistatborsta eller svappa den ren (vilket som vanligt, sker på egen risk).

Märkte nu att jag faktiskt har 3 döda pixlar på sensorn?! Och en död pixel på displayen. Ångrar att jag köpte den utomlands annars hade jag kunnat reklamera den och få en ny. Pixelfelet på Displayen är nog lite kört men jag kan alltid lämna in den till Intervision i Malmö för lagningen av sensorn. Trodde den skulle va bättre än så kvalitetsmässigt. Min kompis som köpte sin på heathrow fick oxå lämna in sin med samma fel som jag.

Förresten när jag skakar kameran lite nätt så hör jag nåt som låter som om det är löst. Är det så för er oxå?

Postad 10 september 2008 - 21:42

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Det är nog armarna till blixten du hör. Öppna blixten så ser du dem och kan säkert känna att de är lite lösa. Det har varit så i tidigare generationer också.

Postad 10 september 2008 - 21:48

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3 967 inlägg
  • 0
Du har väl fortfarande europagaranti på din kamera?
Den är väl köpt i England eller hur?
Canon ska ha europagaranti på sina DSLR som är köpta i ett EUland, ska bara vara att ta kontakt med ett Canoncenter i Sverige så ska de hjälpa dig med det hela.

Postad 12 september 2008 - 16:50

macki81
  • macki81
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Du har väl fortfarande europagaranti på din kamera?
Den är väl köpt i England eller hur?
Canon ska ha europagaranti på sina DSLR som är köpta i ett EUland, ska bara vara att ta kontakt med ett Canoncenter i Sverige så ska de hjälpa dig med det hela.

Kontaktade Intervision idag. De fixar sensorn men inte displayen. Som tur är så behöver dom bara kopian på kvittot = jag kan skicka in mitt kvitto till Canon Cash back och få tillbaka £50 =)

Jag håller fortfarande på att lära mig den. De flesta bilder jag har tagit är rätt suddiga =/ någon som har några bra tips på hur jag ska kunna ta skarpa bilder? Jo sen känns bilderna lite falska ibland färgmässigt. Har det något med att jag tar allt i jpg?

Postad 12 september 2008 - 17:25

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Nu har jag inte koll på vilket objektiv du har men en grej att tänka på om du inte har IS i objektivet är du ska ha koll på slutartiden vid sämre ljus. Om du har 18-55 objektivet, det utan IS och du zoomar in till brännvidd 55mm så ska du försöka ha en slutartid som är kortare än vad du har i brännvidd. Du lär också tänka på brännviddsförlängningen på x1,6.
Så zoomar du in till 55mm så lär du räkna 55x1,6 vilket ger 88, så bör du helst ha en slutartid som inte understiger 1/88, så en hundradels sek eller 100 som det visar i sökaren bör bli bra, det är naturligtvis lite inviduellt beroende på hur darrig man är. Men har du IS så hjälper det dig att ha längre slutartider på stillastående objekt och eventuellt vid panoreringar för att fånga rörelser.

Hoppas du förstår vad jag menar annars kanske nån annan här förklara det lite bättre..

Postad 12 september 2008 - 18:33

macki81
  • macki81
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Det är med kit-objektivet 55-88 IS. De flest bilder har jag tagit med "P" och nattbilderna på människor har jag tagit med kvällsporträtt. Jag har försökt ta kort där fokuseringspunkterna lyser rött. Kanske borde lära mig mer av hur man fokuserar med fokuseringspunkterna. :s

Postad 12 september 2008 - 18:48

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Du borde kanske läsa manualen.. B)

Nu har jag inte 450D men jag tror knappen längst upp till höger på baksidan sen väljer du med pilknapparna, också på baksidan. Du kan förmodligen ställa in att du vill ändra fokuspunkterna direkt med "pilknapparna" nånstans i customfunktionerna (heter det så? :) ?)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.