nVidia ION plattform
1279 svar till detta ämne
Postad 06 augusti 2009 - 07:34
Unregistered28512
-
Unregistered28512
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
Jag tog mig en tidslucka från fru och barn och fixade lite med min ASRock.
Tänkte bara berätta om min nuvarande config som jag har fått att funka bra.
HW: ASRock + biltema fjärr.
Jag kör dubbla OS, Winxp SP3 och Ubuntu 9.04... tror jag attt det är, med dual boot.
I win har jag en 30gb partition för OS och en 250gb partion för media, båda med ntfs som fs.
I linux så kör jag en 2gb för /boot, 3gb för swap och 20gb för /
I linux så mountade jag 250gb nfts partitionen samt kör samba med den utdelad så
jag kan flytta filer till den från mitt vanliga win nätverk.
Med biltema fjärren så har jag fått alla funktioner att funka förutom av/på knappen... som jag vill
ska fungera som suspend/resume, för att få snabbare uppstart. Ska försöka titta på det ikväll om jag får tid.
Men burken klarar i alla fall att spela upp allt som jag har testat med, tex .mkv i 1080p och .mts (avchd) också i 1080i.
Så jag är rätt nöjd faktiskt...
//Micke
Postad 06 augusti 2009 - 07:55
cezar
-
cezar
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Är detta prisvärt tro? http://cgi.ebay.com/...id=p3286.c0.m14Sedan köpa till en ssd disk.
Postad 06 augusti 2009 - 13:01
Unregisteredb56b21cd
-
Unregisteredb56b21cd
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Har mejlat mr.pc igen och de säger så här nu i alla fall.:
Hej!
Leverantör kan inte hålla leveranstiden, vi har igår sökt en ny källa, med lite tur skickas
ION till oss idag.
Vänligen avvakta så återkommer vi så fort vi har nått om detta.
Postad 06 augusti 2009 - 13:25
robber
-
robber
-
Forumräv
-
-
521 inlägg
Har mejlat mr.pc igen och de säger så här nu i alla fall.: Hej! Leverantör kan inte hålla leveranstiden, vi har igår sökt en ny källa, med lite tur skickas ION till oss idag. Vänligen avvakta så återkommer vi så fort vi har nått om detta. _________________
Så med lite tur så borde jag få min under nästa vecka någon gång i alla fall...
Håller tummarna! Hoppas jag får leveransbesked på min snart också. /R
Postad 06 augusti 2009 - 13:54
oxyerol
-
oxyerol
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej!
Kan bara säga att jag är fruktansvärt nöjd med min Asrock 330
Men jag har två saker som jag har googlat ihjäl mig efter.
1: Hur aktivarar man ljudutgången via HDMI, har bara fått igång den optiska.
2: Fungerar biltema fjärren med XBMC Live som jag kör out of the box, eller krävs något mer?
Postad 06 augusti 2009 - 16:57
orkaorka
-
orkaorka
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Beställde från Sekvencia 4/8 eftersom de listade produkten (ASRock:en) som "I lager". Jag ignorerade påståendet bland betygen @ prisjakt på just Sekvencia, att de lista produker som i lager fastän de inte har dem inne. Bittert bittert... Kontaktade dem igår (5/8) och fick svaret att de förhoppningsvis kan skicka produkten på fredag (imorgon) just pga att de inte hade den i lager... brrrr.. Sekvencia får en etta på prisjakt när jag fått produkten, 300 spänn i frakt är ju lite snudd på 90-tal också.. suck.
Ingen rolig läsning heller att för ungefär samma pris som jag betalade hos Sekvencia (inkl 300kr frakt) hade jag kunnat hämta ut produkten direkt @ overclockers.se (2km härifrån). Dubbelsuck.. aja man lär sig av sina misstag.
Postad 06 augusti 2009 - 19:07
Unregistered28512
-
Unregistered28512
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
2: Fungerar biltema fjärren med XBMC Live som jag kör out of the box, eller krävs något mer?
Du behöver troligen installera och confa lirc för att få det att funka. //Micke
Postad 06 augusti 2009 - 22:34
DaliDenon
-
DaliDenon
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej!
Kan bara säga att jag är fruktansvärt nöjd med min Asrock 330
Men jag har två saker som jag har googlat ihjäl mig efter.
1: Hur aktivarar man ljudutgången via HDMI, har bara fått igång den optiska.
Hej Skulle också uppskatta lite ljus i HDMI frågan. Optiskt är igång och jag har installerat de drivisar som följde med på skiva men får inget ljud annat än windows start och avsluts ljud. HDMI är aktiverat i BIOS och jag har testat alla ljudenheter i ljudhanteraren. Ingen mute är heller aktiverat. Försökte få ljud i winamp, nero, svt play, mediaplayer, cyberlink men nada. Kör xp 32 sp3 swe och har även testat på min andra asrock ion med win7. Har bytt HDMI sladdar och testat både direkt till tv och via min denon receiver. Funkade HDMI ljud rakt av för alla Er andra? Tacksam för alla förslag och ideer. Rickard
Postad 07 augusti 2009 - 09:25
robber
-
robber
-
Forumräv
-
-
521 inlägg
Beställde från Sekvencia 4/8 eftersom de listade produkten (ASRock:en) som "I lager". Jag ignorerade påståendet bland betygen @ prisjakt på just Sekvencia, att de lista produker som i lager fastän de inte har dem inne. Bittert bittert... Kontaktade dem igår (5/8) och fick svaret att de förhoppningsvis kan skicka produkten på fredag (imorgon) just pga att de inte hade den i lager... brrrr.. Sekvencia får en etta på prisjakt när jag fått produkten, 300 spänn i frakt är ju lite snudd på 90-tal också.. suck.
Ingen rolig läsning heller att för ungefär samma pris som jag betalade hos Sekvencia (inkl 300kr frakt) hade jag kunnat hämta ut produkten direkt @ overclockers.se (2km härifrån). Dubbelsuck.. aja man lär sig av sina misstag.
Vi sitter i samma båt om det är någon tröst. Men de ska mao få in den idag? Jag bor rätt nära så smutt för mig. /R
Postad 07 augusti 2009 - 11:29
robber
-
robber
-
Forumräv
-
-
521 inlägg
Sekvencia beställde igår och de får de om 3-4 arbetsdagar... Jag brukar beställa grejor från Hong Kong och de kommer på 2 dagar...
/R
Postad 07 augusti 2009 - 13:38
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
La en beställnig på en Asrock hos Inet just, de går åt de där. Fanns 30st vid lunch och nu bara 16st!
Får hoppas på en hyfsat smidigt insallation sen när jag har fått hem den bara  .
Postad 07 augusti 2009 - 16:24
orkaorka
-
orkaorka
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Vi sitter i samma båt om det är någon tröst. Men de ska mao få in den idag? Jag bor rätt nära så smutt för mig.
/R
Njae, blev ändrade puckar. Jag avbeställde ordern igår torsdag eftermiddag. Då sa de att de får in produkten troligtvis på måndag(!) (flyttas fram.. oroväckande..) så jag avbeställde iaf. Jag har dock en ASRock i min ägo nu  Traskade förbi Overclockers.se och köpte en över disk för drygt 3400kr. Nån hundring hit eller dit. Har lagt upp lite bilder på asrocken i galleriet, den e finfin  Får testköra den ett tag och sen komma med ett omdömme, men Windows 7 installationsen gick utan problem. Sen bara att ladda hem gfx + ljuddrivrutiner från asrocks hemsida och nu smider det, har inte hunnit kolla nån film ännu dock.
Redigerat av orkaorka, 07 augusti 2009 - 16:26.
Postad 07 augusti 2009 - 16:46
michepiche
-
michepiche
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Har varit på det berömda att beställa en Asrock nu, men fått kalla fötter just för att man inte kan utnyttjta svt play och flash (svt, youtube, mm) Börjar nu få lite ideér om att kanske att bygga en egen lite htpc... För och nackdelar? Tänkte kanske något liknade detta: taget från https://www.prisjakt...Joemon&k=662353Forumtråd om bygget.. https://www.minhembi...s...236036&st=0Asus Pundit P4-P5N9300 (Svart) Barebone-chassin 1 591:- Socket 775, Celeron D, Celeron, Core 2 Duo, Svart, BareboneRedigera bevakningsalternativ Intel Pentium Dual-Core E5200 2,5GHz Box CPU (Intel Socket 775) 567:- Scythe Shuriken CPU-kylare 269:- Noctua NF-R8 80mm Datorfläktar 139:- Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB DDR2-minnen 456:- Verbatim Micro Store-N-Go 8GB USB-minnen 198:- NÅgon hårddisk... 3 220:- +Hårddisk... Vad tror/tycker ni?
Postad 07 augusti 2009 - 17:38
m1m3r
-
m1m3r
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
inte kan utnyttjta svt play
Fungerar finfint; https://www.minhembi...howtopic=169506Är det någon mer här som kör WMC7? Får bättre prestanda i det än i XBMC/Mediaportal.
Postad 07 augusti 2009 - 21:37
Unregistered28512
-
Unregistered28512
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
installerade windows 7... funkade kanska bra tyckte jag, Men för avchd filer sög det hårt.
Testade arcsoft TotalMedia Theatre 3. Det funkade Mycket bra för avchd filer och mkv.... men jag fick inte undertexter
att funka med det programet.... alltså typ .srt undertexter, har nån en lösning för det?
Vet nån vad man kan köra för snyggt frontend i windows som man kan välja spelare för olika filtyper skjälv?
//Micke
Postad 07 augusti 2009 - 22:18
m1m3r
-
m1m3r
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Det kan man nog göra i de flesta, använder själv http://www.mediabrowser.tv för att snitsa till WMC lite ytterligare.
Postad 07 augusti 2009 - 22:23
Unregistered28512
-
Unregistered28512
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
Suck... inget är perfekt.... med TotalMedia Theatre fungerar inte externa undertexter (.srt), suck suck.Så .mkv med
text är bara att glömma. Illa
//Micke
Postad 07 augusti 2009 - 22:25
m1m3r
-
m1m3r
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Om det är separata *.srt du försöker spela upp - har du VobSub installerat?
Postad 07 augusti 2009 - 22:26
Unregistered28512
-
Unregistered28512
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
Nä... det har jag iofs inte... kan testa med det imorron.
//Micke
Postad 08 augusti 2009 - 07:49
Unregistered28512
-
Unregistered28512
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
Om det är separata *.srt du försöker spela upp - har du VobSub installerat?
Installerade vobsub.... och det funkade inte med TotalMedia Theatre... illa. Men texten kom så fint när man körde den vanliga media spelaren så vobsub funkade som det skulle... Verkar som att det blir svårt att hitta en config som funkar för allt... och har bra WAF. Suck //Micke
Redigerat av Unregistered28512, 08 augusti 2009 - 07:53.
Postad 08 augusti 2009 - 23:41
DaliDenon
-
DaliDenon
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Har nu fått delvis ordning på ljudet. Installerade om win 7 med hdmi ansluten till tv:n och nu får jag ljud. Men jag har dels bara HDMI eller Optiskt inte båda samtidigt. Ska inte det gå? Dels har jag bara två kanal på optiskt och Win7 64 vägrar ta andra drivisar till Optiskt. Någon som fått båda ljudutgångarna att funka samtidigt? Vill köra HDMI till tv:n och ljud med optiskt till receivern.
Postad 09 augusti 2009 - 10:44
johaldo
-
johaldo
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag hade tänkt använda asrocken som mediaspelare och jag undrar vad den har för fördelar och nackdelar gentemot t.ex en popcorn hour. Utöver detta undrar jag hur lätt det är att få igång 5.1 ljudet till en receiver. Tack på förhand
Postad 09 augusti 2009 - 11:09
jobroo
-
jobroo
-
Rookie
-
2 inlägg
I dag får det bli dags att beställa nya HTPCn. Har velat en stund om jag ska nappa på en ASRock eller om jag ska bygga en egen med Zotac ION ITX A som bas. Nu får det nog bli att bygga själv av ett par anledningar:
Vill ha WLAN inbyggt
Behöver ingen DVD
4 GB RAM från start
Kanske kör på SSD för att få ner ljudet lite
Så vad jag tänkte köra på är:
Samt 4GB minne
Vad jag läst är kanske inte SSD-disken den snabbaste som finns men vill främst ha den så tyst som möjligt och ha möjliget att lägga in alla skivorna på disken så jag slipper starta något annat för att bara lyssna på musik.
Någon som vet om moderkortet passar i lådan med tanke på att den är lite lägre än många andra itx-lådor?
Postad 10 augusti 2009 - 09:24
Unregisteredeb16f459
-
Unregisteredeb16f459
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Är det någon som har fått sin Asrock från B-ray under dem senaste dagarna?
Postad 10 augusti 2009 - 12:17
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Nu har det dykt upp ett ION-moderkort från Asus. Klart billigare än Zotac och kanske enklare att få tag på..
Postad 10 augusti 2009 - 12:30
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Jag har funderat på en sak ang ASRocken.
Funkar t ex Instant boot bra om man kör xbmc som OS? Eller måste man köra Windows för att utnyttja den funktionen?
Postad 10 augusti 2009 - 12:52
Paer86
-
Paer86
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Är det någon som har fått sin Asrock från B-ray under dem senaste dagarna?
När jag ringde b-ray i fredags sa de att den leveransen de fick den dagen var extremt liten (5-6 st) men att det skulle komma en riktig leverans nästa vecka. På torsdag enligt deras sida.
Postad 10 augusti 2009 - 13:11
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Fungerar det att ha den har xbmc live bara, eller måste man installera ubuntu eller windows också?
Skall gå och hämta min asrock strax....
Postad 10 augusti 2009 - 13:28
mole
-
mole
-
Användare
-
-
138 inlägg
Jag hade tänkt använda asrocken som mediaspelare och jag undrar vad den har för fördelar och nackdelar gentemot t.ex en popcorn hour. Utöver detta undrar jag hur lätt det är att få igång 5.1 ljudet till en receiver. Tack på förhand
Har själv en tvix 6500 som känns likvärdig pch:n och den största fördelen med en sådan maskin är väl att allting bara fungerar out-of-the-box samt (tidigare) att priset är lägre. Det man förlorar tycker jag är flexibiliteten, det "enda" tvixen gör är att spela film och musik i ett enkelt filhanterare-gränssnitt. Är man sugen på fler funktioner känns en htpc roligare tycker jag personligen. Nu när ION-plattformen är här verkar det som att man kommer kunna bygga/köpa lösningar i samma prisklass som tvix/pch och då blir det främst en fråga om smidighet/enkelhet kontra flexibilitet imo.
Postad 10 augusti 2009 - 13:36
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Har själv en tvix 6500 som känns likvärdig pch:n och den största fördelen med en sådan maskin är väl att allting bara fungerar out-of-the-box samt (tidigare) att priset är lägre. Det man förlorar tycker jag är flexibiliteten, det "enda" tvixen gör är att spela film och musik i ett enkelt filhanterare-gränssnitt. Är man sugen på fler funktioner känns en htpc roligare tycker jag personligen. Nu när ION-plattformen är här verkar det som att man kommer kunna bygga/köpa lösningar i samma prisklass som tvix/pch och då blir det främst en fråga om smidighet/enkelhet kontra flexibilitet imo.
Håller helt med, vill du absolut inte hålla på och pilla med grejerna så är en renodlad mediaspelare bättre. Men när du väl konfigurerat din ION så har du en mer kompetent och funktionsrik maskin.
Postad 10 augusti 2009 - 21:26
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Då har man fått asrocken.
Stötte på mitt första problem ganska snart, in med Ubuntu. Gick bra....
Sen skulle jag ha drivrutinerna till grafikkortet, eh ja du. Som helt novis på Ubunti visade det sig vara lite svårt, får nog vänta på en god vän att komma och hjälpa mig om ingen här har någon bra guide eller så?
Postad 10 augusti 2009 - 21:41
m1m3r
-
m1m3r
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
http://www.xbmc.org/...ead.php?t=54705Linux is free if your time is worthless.
Postad 10 augusti 2009 - 21:44
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
http://www.xbmc.org/...ead.php?t=54705
Linux is free if your time is worthless.
Åh tack! Får kolla in den där och se om det är något som man kan klara av  . Edit: Får tacka för länken där men det ser lite avancerat ut ändå, rädd att jag pajjar skiten  . Eftersom jag aldrig har använt ubuntu innan så har jag svårt med alla begrepp oh termer, känns som det kommer ta ett tag att plöja igenom den där guiden och få allt rätt. Citatet där verkar stämma så här långt i alla fall  .
Redigerat av genstruktur, 10 augusti 2009 - 21:55.
Postad 11 augusti 2009 - 13:38
emigrating
-
emigrating
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
För många sidor att läsa igenom allt och sökfunktionen hittade inte mitt svar, så jag får väl posta
Finns det något Intel Atom / Nvidia Ion moderkort som tar normala minnen, har en PCIe bus och inbyggt PSU? De enda jag hittat med PCIe tar endast laptop minnen vilket gör att hela platformen blir lite mindre prisvärd. Wifi och annat lull lull spelar mindre roll då det kommer kopplas till fastighetsnät ändå.
Postad 11 augusti 2009 - 14:07
Unregistered28512
-
Unregistered28512
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
Jag kör min med ubuntu minimal och xbmc. Det var inga problem att få ut DD och dts via den optiska i alla fall. Kör inget ljud över hdmi så jag har inte testat det. Jag har sen tidigare en popcorn. Den spelar upp allt lika bra men är inte alls lika flexibel xbmc är snabbare och bättre på undertexter. Det är lättare och scrolla bland olika mappar och sånt. Det enda problemet som jag har kvar är mts filer från vår video kamera. Det blir störningar vid panoreringar... men det går säkert att lösa. //Mickel
Postad 11 augusti 2009 - 14:11
Unregistered28512
-
Unregistered28512
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
Jag har funderat på en sak ang ASRocken.
Funkar t ex Instant boot bra om man kör xbmc som OS? Eller måste man köra Windows för att utnyttja den funktionen?
xbmc är inget os utan en application som man kan köra på flera olika os. Bäst och snabbast är ubuntu för xbmc.... tror jag i alla fall. Instant boot fungerar inte på ubuntu... mig veterligt i alla fall. //Micke
Postad 11 augusti 2009 - 14:16
Unregistered28512
-
Unregistered28512
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
Sen skulle jag ha drivrutinerna till grafikkortet, eh ja du.
sudo apt-get install nvidia-glx-180 180 drivarna är dom enda som jag har fått att funka med VDPAU. //Micke
Postad 12 augusti 2009 - 11:46
johan_77
-
johan_77
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jag hade smärre problem med Nvidias 180-drivrutiner under Ubuntu 9.04, dock ej relaterat till VPAUD. Jag kör 185-drivrutinerna härifrån: http://www.nvidia.co..._185.18.14.htmlSe till att tidigare nvidia-drivrutiner är avaktiverade innan du försöker installera drivrutiner från länken innan. Jag hade lite problem med uppgraderingen i början på grund av detta.
Postad 12 augusti 2009 - 14:13
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Då var min kompis överigår och hjälpte mig fixa en hel del.
Han hjälpte mig bl.a med att installera nya drivrutinerna till grafikkortet. Vi la in xbmc och lyckades få bild och ljud via hdmi, bilden såg bra ut i mitt tycke. Går säkert att fila till ännu bättre bild....
So far so good  .
Ett problem som vi höll på med i säkert 4tim utan att hitta någon lösning på var att hela bilden(förutom i xbmc) är "cropad" eller vad man skall säga. Jag tror det är det som kallas overscan, min tv borde varit 1cm störrre åt alla håll för att kunna visa ex. skrivbordet korrekt. Nu ser man bara halva aktivitetsfältet tyvärr, smått störande och jag antar att det försämrar bildenkvaliten en del. Vi provade allt möjligt och läste runt på nätet utan att få någon lösning på detta, jag har en tv med 1366*768 upplsöning vilket skall vara den svåraste att får till på ett bra sätt har hag förstått. Får kanske ta och prova med Vgasladd istället och se om det blir minde overscan där. Någon annan med denn upplösning på sin tv som lyckats få det bra?
Postad 12 augusti 2009 - 15:08
Qudos
-
Qudos
-
Användare
-
-
154 inlägg
Hej! Tänkte dela med mig av mina erfarenheter... Men först angående Overscan: Det är inget du kan ställa på TV:n? När jag bytte från Tvix till Asrock så fick jag gå in och ställa om Overscan. Men jag kör å andra sidan 1280x720. Jag har haft denna maskin i ca 4 veckor nu. Jag har dualboot mellan Win7 och Ubuntu. I win7 kör jag Media Player Classic Home Cinema och i Ubuntu kör jag XBMC. Jag tyckte inte jag fick samma prestanda i MPC som i XBMC så jag har inte varit inne i Win7 sedan jag installerade det. Dock la jag aldrig ner någon större energi på Hårdvaruacc i Win7 så förmodligen kan jag skruva lite mer på inställningarna där. Dock är XBMC helt underbart så att så länge de inte har hårdvaruacc i XBMC för Windows så skippar jag Win7. För installation av Ubuntu+XBMC följde jag denna guide: http://xbmc.org/foru...ead.php?t=52259Den var mycket bra då jag är helt novis på Linux. Än så länge flyter all film på. DOck kör jag det enbart i 720 eftersom att min projektor inte klarar mer. Dock blev det lite spännande för nån vecka sedan då ubuntu installerade en uppdatering som gjorde att grafikkortet inte ville vara med längre. Ubuntu ville enbart starta i Standard VGA. Då blev man påmind om hur extremt lite jag kan om detta OS...Efter en ominstallation av grafikdrivrutinen så fungerade allt igen...men vad händer nästa gång detta händer och det inte fungerar med en ominstallation? Det enda som jag inte har fått att fungera i XBMC är Apples movietrailer. Det är synd. Men jag jobbar på det  För mig stod det mellan en Tvix 6500 (som då kostade 3700) och denna Asrock (3500). Jag valde Asrocken...men ett par dagar efter min beställning så sänkte de priset på 6500 till 2500kr. Jag var nära att avbeställa Asrocken men gjorde inte det. Dels är det skönt att kunna köra tex FireFox eller SVTplay (tex kolla på Alshammars final som jag missade) och sen är det riktigt riktigt skönt att äntligen kunna köra XBMC igen. Dock saknar jag en riktig fjärr. Jag styr allt med diNovo Mini. Som iof sig i läget D-Pad funkar klockrent men vissa knappar är bökiga att hitta och en del funktioner har jag inte hittat alls (som tex att komma tillbaka till filmen efter att ha tryckt esc så att man kommer ut till menyn o filmen körs i bakgrunden). Det var mina funderingar och intryck... /Q
Postad 12 augusti 2009 - 18:59
ImpreZa
-
ImpreZa
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hallå! Sitter med fingret på beställningsknappen. Ett litet frågetecken bara, är det någon som har fått igång någon Dolby TrueHD eller DTS MasterAudio fil? Ska tydligen fungera i XBMC. - Dolby Digital Plus (a.k.a. E-AC3), and Dolby TrueHD 7.1 audio software decoder
- Dolby Digital Plus (a.k.a. E-AC3), and Dolby TrueHD 7.1 audio in Blu-ray rips via digital cable S/PDIF pass-throug
Från Features om XBMC från www.xbmc.org
Postad 12 augusti 2009 - 20:38
wobert
-
wobert
-
Lärjunge
-
-
464 inlägg
Beställde precis en svart Asrock och en MCE remote från Inet.. får se när den kommer
Postad 12 augusti 2009 - 21:16
Veven
-
Veven
-
Rookie
-
6 inlägg
Dock saknar jag en riktig fjärr. Jag styr allt med diNovo Mini. Som iof sig i läget D-Pad funkar klockrent men vissa knappar är bökiga att hitta och en del funktioner har jag inte hittat alls (som tex att komma tillbaka till filmen efter att ha tryckt esc så att man kommer ut till menyn o filmen körs i bakgrunden).
Har också en diNovo Mini... Hur väljer du vilket OS som du ska boota med? Har ej fått detta att funka med diNovon då den går via blåtand.. Känns lite segt om man måste koppla in ett stort tangentbord värje gång man vill välja annat OS.. Har du eller finns det någon som har någon smidig lösning på detta? / Peter
Postad 12 augusti 2009 - 21:44
Hast
-
Hast
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Fick min Asrock idag, och har inte installerat nått men testade att köra lite med XBMC Live från skiva.
Får säga att efter att ha använt en PCH 100 ett bra tag så är det härligt att komma tillbaka till XBMC. Jag fick pilla lite med inställningarna först för att få saker att funka, men det var inte mer jobb än det var att sätta upp en PCH första ggn.
Tyst var den också, jag hade min PS3 igång samtidigt och PS3'an överröstade Asrocken. (Inte för att någon av dem väsnas, man hör dem ju bara när man inte har något annat ljud igång somtidigt.)
Nästa steg är väl att stoppa in XBMC Live på en pinne så man kan ha det vid sidan om medans man installerar en Ubuntu/XBMC på disken. (Jag vill ha så man kan surfa och köra Spotify etc på den också, även om det är mest för XBMC.)
Postad 13 augusti 2009 - 03:45
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Hej!
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter... Men först angående Overscan: Det är inget du kan ställa på TV:n? När jag bytte från Tvix till Asrock så fick jag gå in och ställa om Overscan. Men jag kör å andra sidan 1280x720. /Q
Har lusläst tvmanualen, läst på på internet och pillat överallt känns det som men inte lyckats få bort overscan på hdmi. Testade vga idag och då försvann overscan, det tråkiga var att min tv verkar bara stödja upp till 1024x768 över den anslutningen med mycket sämre bildkvalite som reslutat. BDrip x264 så plötsligt ut som dvd  . Grafikortet envisas också med att ställa upplösningen till 1920x1080 vid uppstart av Asrocken, konstig när min tv inte ens är fullhd. Detta gör att man får ändra det till 1280x720 på grafikortet och sen starta xbmc, hade faktiskt kunnat leva med overscanen till man införskaffar en annan tv i framtiden om man kunde komma direkt in i xbmc och köra därifrån med de instälnignarna jag valt. Någon som vet varför den envisas med att ändra upplösningen? Är detta och ovrscan något man skulle kunna lösa om man körde windows som oprativsystem tror ni? Min tv verkar inte vara lämpad för anslutning av dator, hitills har det bara varit jobb och slita sig i håret och vara besviken. Nästan så man funderar på att lägga ut en annons på ett byte mot en Tvix och se om någon nappar  .
Redigerat av genstruktur, 13 augusti 2009 - 03:47.
Postad 13 augusti 2009 - 07:59
pekka78
-
pekka78
-
Rookie
-
2 inlägg
Har lusläst tvmanualen, läst på på internet och pillat överallt känns det som men inte lyckats få bort overscan på hdmi. Testade vga idag och då försvann overscan, det tråkiga var att min tv verkar bara stödja upp till 1024x768 över den anslutningen med mycket sämre bildkvalite som reslutat. BDrip x264 så plötsligt ut som dvd .
Grafikortet envisas också med att ställa upplösningen till 1920x1080 vid uppstart av Asrocken, konstig när min tv inte ens är fullhd. Detta gör att man får ändra det till 1280x720 på grafikortet och sen starta xbmc, hade faktiskt kunnat leva med overscanen till man införskaffar en annan tv i framtiden om man kunde komma direkt in i xbmc och köra därifrån med de instälnignarna jag valt. Någon som vet varför den envisas med att ändra upplösningen? Är detta och ovrscan något man skulle kunna lösa om man körde windows som oprativsystem tror ni?
Min tv verkar inte vara lämpad för anslutning av dator, hitills har det bara varit jobb och slita sig i håret och vara besviken. Nästan så man funderar på att lägga ut en annons på ett byte mot en Tvix och se om någon nappar .
Hej Jag har samma problem med overscan i ubuntu. Har inte riktigt lagt ner kraft på att lösa det ännu men det verkar vara en lite svårare nöt att knäcka. Som tröst kan jag berätta att jag kör dualboot med Ubuntu och Win7. Overscan får du i Win7 också men där har nvidia lagt till ett verktyg som du kan ställa in skärmen helt enligt egna behov. Är nöjd med maskinen så här långt men har inte hunnit få rätt på den så som det är tänkt att den skall användas. Men majoriteten av folk som har Ion är nöjda och fått det att funka som det är tänkt. Ge det lite mer tid så kommer säkert nån med en lösning på dina problem.
Postad 13 augusti 2009 - 08:32
johan_77
-
johan_77
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hej! Dock blev det lite spännande för nån vecka sedan då ubuntu installerade en uppdatering som gjorde att grafikkortet inte ville vara med längre. Ubuntu ville enbart starta i Standard VGA. Då blev man påmind om hur extremt lite jag kan om detta OS...Efter en ominstallation av grafikdrivrutinen så fungerade allt igen...men vad händer nästa gång detta händer och det inte fungerar med en ominstallation? /Q
Detta har också hänt mig ett par gånger. Jag tror det uppstår när Ubuntu får en ny Kernel-patch via uppdateringsfunktionen. Då behöver grafikdrivrutinen kompileras om/ominstalleras av någon anledning. Det har hänt mig några gånger (när kerneln uppdateras) och jag blir lika irriterad varje gång. Men nu har jag åtminstone sparat grafikdrivrutinerna på hårddisken så det går relativt snabbt att köra dess installationsprogram. Samma problem kan uppstå om du har uppgraderat ALSA, alltså ljudkortsstödet. Däremot tror jag inget behöver göras om du bara kör med Nvidia/ALSA som följer med Ubuntu, utan det krävs bara om du själv uppgraderat drivrutinerna till en nyare version än dem som distribueras "officiellt" av Ubuntu. All in all så är jag fantastiskt nöjd med XBMC under Ubuntu. Jag har till och med donerat till XBMC-projektet för jag tycker det fungerar så bra.
Postad 13 augusti 2009 - 09:18
robber
-
robber
-
Forumräv
-
-
521 inlägg
Hur varma blir era? Tycker min är riktigt varm på alla fläktlägen. Har på normal nu och allt ligger på 55-60C ! ! !
Har kollat i HWinfo32, Speedfan samma temps i båda  och detta är idle.
/R
Postad 13 augusti 2009 - 09:21
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Om man nu skulle investera i versionen med Blu-Ray måste man då köra Windows för att kunna titta på Blu-Rayfilmer?
MVH Kribban
Postad 13 augusti 2009 - 09:28
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Om man nu skulle investera i versionen med Blu-Ray måste man då köra Windows för att kunna titta på Blu-Rayfilmer?
MVH Kribban
I dagsläget, ja. Linux har inget stöd för BD. Än, vill säga.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|