DAC (Externa)
732 svar till detta ämne
Postad 24 September 2012 - 14:00
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
hej min nuvarande anläggning är från år 2000 som består av.
Förstärkare NAD C350 2x60 W CD spelare NAD C520
Högtalare B&W DM603 S2
Lånade hem en Hegel HD20 Provat massor av musik från Spotify Premium även mp3 320kb & FLAC.
visst blev det bra ljud men inte den där rikltiga WOW!! upplevelsen tyckte det var lite mer tryck i basen sammt mer rymd i musiken via HD20 men inte värt att betala 9000kr nu hade jag inte möjlighet att koppla via xlr för min nad förstärkare har inte xlr in. så jag vet inte hur pass mycket det lyfter ljudet.
hade heller inte någon dyrare USB kabel från dator till dac'en.
Vet inte hur mycket skillnad det skulle bli om jag byter Förstärkare & Högtalare.
jag behöver ej mer effekt än 2x60 W som min NAD C350 bor i lägenhet o kan inte spela mer än halv volym för då tycker grannarna det blir för jobbigt. så vad är vad är meningen med tex monster som Hegels H300 med 2x250W
Så frågan är skall jag börja med att prova andra högtalare ?? för det var ju inte mycket skillnad mellan CD mot Hegels HD20
Har läst lite om System Audio SA Mantra 60 som jag är sugen på att testa kommer min NAD C350 klara av dom ??
Har du redan en bra dac, som tex den i din cd, är det oftast bra nog. Skillnaden mot andra dacar är då relativt liten och handlar mer om smak och tycke, eller matchning mot övriga komponenter. Det är främst när man kopplar en lös dac till datorn det ofta blir en markant skillnad. Gillar du ljudkaraktären hos Hegel så kolla hellre på HD11 och spara ett par tusen. Men framför allt, lyssna noga innan köp. Det skall vara ett rejält lyft för att motivera även 7000 Kr. Själv gillade jag tex. Arcam RDac(3500) bättre än Hegel. Nad C350 kommer att klara att driva Mantra 60 utan problem. Men de växer naturligvis med ännu bättre förstärkeri. Kolla även Aura 50/60, låter lite annorlunda men absolut inte sämre.(i mina öron alltså)
Postad 24 September 2012 - 19:28
Unregisteredb94672ca
-
Unregisteredb94672ca
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Någon som provat arcam r link?
Jag har en denon cd 615 som fungerar klockrent sen den dag den köptes i mina spoling år.
Den köptes ca 1995.
Det är en sådan spelare som fungerar så bra som denna men har många år på nacken man skulle vilja prova en dac på.
Det var ju ingen värsting när den kom heller.
Nu ska jag köpa nya högtalare så istället för att handla en ny cd i 5-6000:- klassen kanske en sådan dac för 2 lapp skulle göra underverk.
Eller hur?
Postad 25 September 2012 - 07:44
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Någon som provat arcam r link? Jag har en denon cd 615 som fungerar klockrent sen den dag den köptes i mina spoling år. Den köptes ca 1995. Det är en sådan spelare som fungerar så bra som denna men har många år på nacken man skulle vilja prova en dac på. Det var ju ingen värsting när den kom heller. Nu ska jag köpa nya högtalare så istället för att handla en ny cd i 5-6000:- klassen kanske en sådan dac för 2 lapp skulle göra underverk. Eller hur?
Beror på, vad har du för förstärkare och högtalare?
Postad 25 September 2012 - 08:28
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Någon som provat arcam r link? Jag har en denon cd 615 som fungerar klockrent sen den dag den köptes i mina spoling år. Den köptes ca 1995. Det är en sådan spelare som fungerar så bra som denna men har många år på nacken man skulle vilja prova en dac på. Det var ju ingen värsting när den kom heller. Nu ska jag köpa nya högtalare så istället för att handla en ny cd i 5-6000:- klassen kanske en sådan dac för 2 lapp skulle göra underverk. Eller hur?
Det lär nog göra mer underverk om du lägger de där 2000 kr på högtalarna istället.
Postad 26 September 2012 - 15:18
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
Har du redan en bra dac, som tex den i din cd, är det oftast bra nog. Skillnaden mot andra dacar är då relativt liten och handlar mer om smak och tycke, eller matchning mot övriga komponenter. Det är främst när man kopplar en lös dac till datorn det ofta blir en markant skillnad. Gillar du ljudkaraktären hos Hegel så kolla hellre på HD11 och spara ett par tusen. Men framför allt, lyssna noga innan köp. Det skall vara ett rejält lyft för att motivera även 7000 Kr. Själv gillade jag tex. Arcam RDac(3500) bättre än Hegel.
Nad C350 kommer att klara att driva Mantra 60 utan problem. Men de växer naturligvis med ännu bättre förstärkeri. Kolla även Aura 50/60, låter lite annorlunda men absolut inte sämre.(i mina öron alltså) 
Ja skillnaden mellan Dac'en & cd spelaren var inte super stor lite mer rymd o lite mer tryck i basen. det jag vill ha dacen till är ju för att lyssna på musik från datorn. även koppla in Playstation 3 & tvix media spelaren. är nog nöjd om ljudet kommer i klass med cd spelaren. men vet inte vilken dac som jag skall köpa 9000:- för HD20 är för mycket. antar att dom pengarna är bättre o lägga på högtalare i klass med system audio Aura eller Mantra 60
Postad 26 September 2012 - 15:42
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ja skillnaden mellan Dac'en & cd spelaren var inte super stor lite mer rymd o lite mer tryck i basen. det jag vill ha dacen till är ju för att lyssna på musik från datorn. även koppla in Playstation 3 & tvix media spelaren. är nog nöjd om ljudet kommer i klass med cd spelaren. men vet inte vilken dac som jag skall köpa 9000:- för HD20 är för mycket. antar att dom pengarna är bättre o lägga på högtalare i klass med system audio Aura eller Mantra 60
Utan tvekan bättre att lägga de pengarna på högtalare ja. Har du sedan pengar över, vilket du får i massor om du som jag föredrar Aura framför Mantra, så kan du med fördel kolla på en dac för att förhöja datorljudet. Men först kanske du skall kolla vad som händer med ett lite bättre förstärkeri till de nya högtalarna förstås.
Postad 26 September 2012 - 21:26
Unregisteredb94672ca
-
Unregisteredb94672ca
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Beror på, vad har du för förstärkare och högtalare?
Ja har lite av varje, tänkte köpa audiovectors nya x3, sen har jag en gammal nad 306, eller annars kör jag ett av mina nad 218 och rotel förförstärkare, får se vad som får plats..
Postad 27 September 2012 - 06:49
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
Utan tvekan bättre att lägga de pengarna på högtalare ja. Har du sedan pengar över, vilket du får i massor om du som jag föredrar Aura framför Mantra, så kan du med fördel kolla på en dac för att förhöja datorljudet. Men först kanske du skall kolla vad som händer med ett lite bättre förstärkeri till de nya högtalarna förstås. 
Japp blir till att låna hem Aura & mantra någon dag. kan ju lyssna på dom i butiken först. högtalarna har ju samma spec på pappret. samma storlek på högtalarna & elementen men dom som sitter i mantran är väll från dyrare serien ? blir intressant hur klangen i ljudet blir mellan dom.
Postad 27 September 2012 - 08:10
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Japp blir till att låna hem Aura & mantra någon dag. kan ju lyssna på dom i butiken först. högtalarna har ju samma spec på pappret. samma storlek på högtalarna & elementen men dom som sitter i mantran är väll från dyrare serien ? blir intressant hur klangen i ljudet blir mellan dom.
Jo, tror de har samma spec. Faktum är att även Ranger och Ranger Master på pappret ser ut ungefär som Aura och Mantra. Men det är ju på pappret det.  Ranger Master är helt galen, tror inte jag någonsin hört dess like oavsett pris. Det som främst skiljer Aura och Mantra är att Mantra har ännu långslagigare element. Men ljudmässigt upplevde jag dem som sagt som förvånansvärt olika. Jo, ut och lyssna. Jäkligt kul har man dessutom under tiden man jagar högtalare.
Postad 27 September 2012 - 10:52
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
måste ta o lyssna på Ranger Master oxo.. men det är ju över budget. men vem vet man kanske blir kär o slår till, lever ju bara en gång 
japp skall bli riktigt kul o lyssna på lite nya högtalare. vet att dom har Hegels nya monster H300 inne 2x250W
Postad 27 September 2012 - 12:41
Boombuster
-
Boombuster
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Tjena!
Någon som lyssnat på Furutechs ADL serie, Cruise och Stride?
Skulle vara å intressant och höra era intryck!
/Boombuster
Postad 27 September 2012 - 18:25
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Tjena!
Någon som lyssnat på Furutechs ADL serie, Cruise och Stride?
Skulle vara å intressant och höra era intryck! 
/Boombuster
Är det de som har både da och ad omvandling för inspelning av tex lpskivor? Blev lite nyfiken på din avatar. Inte många som ens vet vad Totem Acoustic är för något. Har du någon av deras modeller själv?
Postad 27 September 2012 - 19:58
Boombuster
-
Boombuster
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Är det de som har både da och ad omvandling för inspelning av tex lpskivor? Blev lite nyfiken på din avatar. Inte många som ens vet vad Totem Acoustic är för något. Har du någon av deras modeller själv?
Furutech's ADL serie (cruise och stride) är bärbara hörlursförstärkare med inbyggd DAC, finns att läsa här =) inspelning av lpskivor vet jag inte men det är möjligt. Ang Totem, så är det en kanadensisk högtalartillverkare, som nog inte är jättevanliga i Sverige men gör bra grejor och får fina omdömen i pressen! Äger själv ett par Totem Arro högtalare och är mer än nöjd (finns lite bilder på mitt forum vid intresse)! /Boombuster
Postad 27 September 2012 - 21:51
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Furutech's ADL serie (cruise och stride) är bärbara hörlursförstärkare med inbyggd DAC, finns att läsa här =) inspelning av lpskivor vet jag inte men det är möjligt.
Ang Totem, så är det en kanadensisk högtalartillverkare, som nog inte är jättevanliga i Sverige men gör bra grejor och får fina omdömen i pressen! äger själv ett par Totem Arro högtalare och är mer än nöjd (finns lite bilder på mitt forum vid intresse)!
/Boombuster
Ok, nej bärbara har jag inte kollat på. Var just lite intresserad av den med Ad converter. Har hört en del Totem. Hade just ett par Arro i vitt på gång men de var borta innan jag kom till skott. Annars är väl ett par Mani 2 drömmen.
Redigerat av laddie15, 27 September 2012 - 21:53.
Postad 27 September 2012 - 22:10
Unregisteredbe72e9af
-
Unregisteredbe72e9af
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Hejsan!
Annars så är ju totem modell One signature en trevlig högtalare, ifall man klara sig utan den lägsta basen..
Redigerat av Unregisteredbe72e9af, 27 September 2012 - 22:12.
Postad 28 September 2012 - 08:00
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Hejsan!
Annars så är ju totem modell One signature en trevlig högtalare, ifall man klara sig utan den lägsta basen..
Jo det är verkligen en riktig pärla, men kilopriset är högt.
Postad 28 September 2012 - 23:00
Boombuster
-
Boombuster
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Ok, nej bärbara har jag inte kollat på. Var just lite intresserad av den med Ad converter. Har hört en del Totem. Hade just ett par Arro i vitt på gång men de var borta innan jag kom till skott. Annars är väl ett par Mani 2 drömmen. 
Totem Arro i vitt är inte dumt och låter förbaskat bra! För att inte tala om Mani 2 sign, jisses vilken högtalare  Hejsan!
Kul att se fler Totem intresserade här på forumet!=) model one signature är som laddie15 säger: en riktig pärla ... står högt på min önskelista
Postad 05 October 2012 - 21:02
karten
-
karten
-
Användare
-
-
150 inlägg
Vet inte om det redan finns en tråd för musical fidelitys nya "super dac" (baserat på ett pris ca 2000pund), men jag lägger fram lite info här så folk kan ta del av den och kommentera. M6 dac kommer att bli tillgänglig nu i oktober i England enl. den information jag har hittat.
Länk till sidan:
http://www.bm.rs/Mus...ew Broshure.pdf
Har själv ägt m1 dac som för sitt pris är ett riktigt kap. Bytte till Hegel hd 20 men känner ändå att jag nu såhär i efter hand kanske ändå gilla m1 mera. Men iom denna nya dac som troligtvis kommer att kosta en bra bit över 20000kr blir ju förväntningarna skyhöga. Jag personligen kan inte vänta på att lägga vantarna på den. Bara att vänta, blir väl antaligen någongång efter nyår som den kommer att finnas på den svenska marknaden.
Postad 03 January 2013 - 14:45
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Postad 20 March 2013 - 19:32
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Prövar just balanserade kablar med Musical Fidelity's M1 DAC.
Vet inte om det är ut-nivån som skiljer sig. Men som jag upplever ljudet just nu så är ljudet via balanserat bättre, mer kraftfullt och levande.
Postad 20 March 2013 - 21:12
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Utnivån via balanserat brukar vara en 3dB högre. Det beror på implementation, men normalt är det så. Specifikationerna brukar ange hur mycket volt som matas ut via obalanserat resp balanserat.
Postad 21 March 2013 - 10:28
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Om det föreligger en skillnad i db så kan mina intryck lika gärna vara inbillade. Men jag upplevde dock en viss skillnad i karaktär till skillnad från min signalkablar. Nu hade jag visserligen ett par enklare XLR, men tyckte ändå att karaktären passade mig bättre via dac:en än mina tidigare, ganska dyra RCA.
I test av Musical Fidelity's M1 dac så skrevs det att den presterar bättre via XLR.
Postad 21 March 2013 - 10:33
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Min "enkla" dacmagic låter avsevärt bättre med min hegel kopplat balancerat. (Enligt mig)
Tycker ljudet är platt & med sämre svärta kopplat rca.
Och jag har silk 050 både till xlr&rca.
Postad 21 March 2013 - 22:49
Boombuster
-
Boombuster
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Postad 28 March 2013 - 11:21
Unregistereda0c3eb70
-
Unregistereda0c3eb70
-
Användare
-
-
101 inlägg
Någon som har lyssnat på Naim:s nya DAC?? Förbaskat sugen blev jag nu.. https://www.prisjakt...t.php?p=1610018
Redigerat av Unregistereda0c3eb70, 08 April 2013 - 11:54.
Postad 10 April 2013 - 15:05
Unregistereda0c3eb70
-
Unregistereda0c3eb70
-
Användare
-
-
101 inlägg
En första review.. http://www.naimaudio..._April_2013.pdfÄckligt sugen på denna skönhet är jag.. Skippar NAP-100 då jag har en XS..
Postad 16 April 2013 - 20:21
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har tagit fram min NAD C542 igen. Enligt tester skall det vara en kanon cd-spelare. Köpte en digital coax och drog från cd:n till min externa Musical Fidelity M1 dac. Samtidigt som jag hade vanliga RCA dragna från cd:n till en annan ingång på förstärkaren så det var lätt att byta källa. Måste säga att skillnaderna är väldigt små, och ja: - man får anstränga sig för att upptäcka några skillnader alls. Det enda utlåtande jag kan ge är att NAD:en är lite mjukare i tonerna. M1:an får fram röster på ett lite mer nyanserat sätt. Jag trodde att vid en kritisk granskning att det skulle vara en klar hörbar skillnad i karaktär, men den är nästan obefintlig. Jag använder dac:en till datorn, ljudet från tv:n och via tv är PS3:an kopplad och mediaspelaren.
Redigerat av Glidtassen, 18 April 2013 - 06:23.
Postad 26 April 2013 - 17:31
ZaXxx
-
ZaXxx
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Spelar en extern dac all typ av ljud från datorn exempelvis datorspel och youtube?
Är det nån idè att skaffa en Hrt music streamer II för 1500 till min anläggning som består av en Marantz pm6004 och ett par Wharfedale diamond 155 vars Dac är ett datorljudkort.
Postad 26 April 2013 - 20:06
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Spelar en extern dac all typ av ljud från datorn exempelvis datorspel och youtube? Är det nån idè att skaffa en Hrt music streamer II för 1500 till min anläggning som består av en Marantz pm6004 och ett par Wharfedale diamond 155 vars Dac är ett datorljudkort.
Du har en väldigt fin receiver med bra dac:ar. Prova datorns egna ljud analogt in i recivern mot hur det låter med med receiverns dacar. Förmodar att det blir ett märkbart lyft. Om det sedan lyfter ytterligare med en dyrare lös dac är inte alldeles självklart. Låna hem och prova.
Postad 27 April 2013 - 10:36
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Spelar en extern dac all typ av ljud från datorn exempelvis datorspel och youtube?
En DAC spelar allt ljud den matas med. Den vet inte vad Youtube är. Är det nån idè att skaffa en Hrt music streamer II för 1500 till min anläggning som består av en Marantz pm6004 och ett par Wharfedale diamond 155 vars Dac är ett datorljudkort.
Koppla datorn digitalt (toslink, digital coax, HDMI) istället för analogt så slipper du ljudkortets DAC. Så nej, det är ingen idé att köpa en DAC till.
Postad 27 April 2013 - 13:57
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
En DAC spelar allt ljud den matas med. Den vet inte vad Youtube är.
Nja, den spelar allt som är stereo i alla fall, om man håller sig till en upplösning som den fixar. Men om du matar en DAC med DD/DTS/DTS-HDMA/TrueHD etc så får man nog kolla upp i specifikationerna att DAC:en dekodar om det till stereo då det är allt annat än självklart.
Postad 28 April 2013 - 20:43
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Nja, den spelar allt som är stereo i alla fall, om man håller sig till en upplösning som den fixar. Men om du matar en DAC med DD/DTS/DTS-HDMA/TrueHD etc så får man nog kolla upp i specifikationerna att DAC:en dekodar om det till stereo då det är allt annat än självklart.
Ja, absolut. Jag förutsatte PCM, det kanske var dumt generaliserat. Men spel och Youtube lär ju vara det.
Postad 28 April 2013 - 20:51
Arngrim
-
Arngrim
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Ska man vara noggrann så är det faktiskt så att det finns flerkanalig PCM och en stereo-dac klarar inte av att hantera det heller. Det kanske finns någon stereo-dac som klarar att mixa-ner flerkanaligt ljud till två-kanaligt men jag känner inte till någon som klarar av det.
Postad 29 April 2013 - 09:20
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Ska man vara noggrann så är det faktiskt så att det finns flerkanalig PCM och en stereo-dac klarar inte av att hantera det heller. Det kanske finns någon stereo-dac som klarar att mixa-ner flerkanaligt ljud till två-kanaligt men jag känner inte till någon som klarar av det.
Ja, jag generaliserade utifrån frågeställningen. Samma svar som ovan.
Postad 01 May 2013 - 01:33
AlbertMwugabi
-
AlbertMwugabi
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Någon som äger och använder en FiiO D3 DAC? Använder i dagsläget mitt saffire PRO 24 ljudkort som DAC men önskar byta ut det mot en dedikerad DAC och sitter med lite småtajt budget för tillfället. Har läst lite på andra forum och den har överlag fått väldigt bra kritik, men vill kolla här om det är någon som har något att säga om den. Jag förstår att det inte är den bästa som finns där ute och att ljudet kan bli därefter, men med tajt budget och behov av ljudkortet vid datorn igen får jag kompromissa lite.
Och hur kan FiiO'n tänkas stå sig mot mitt saffire kort?
Redigerat av AlbertMwugabi, 01 May 2013 - 01:34.
Postad 05 May 2013 - 08:36
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Den enda gången när jag verkligen känt att jag fått en boost av en dac är när jag kör Spotify från datorn, och har kopplat bort det interna ljudkortet.
Postad 09 May 2013 - 11:30
Boombuster
-
Boombuster
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
någon som provat mjuukvaran Amarra (sonic studio) och om den höjer ljudupplevelsen med DAC något?
Postad 09 May 2013 - 13:01
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
någon som provat mjuukvaran Amarra (sonic studio) och om den höjer ljudupplevelsen med DAC något?
Hur och varför skulle den kunna göra det?
Postad 06 June 2013 - 19:31
Bogge
-
Bogge
-
Forumräv
-
-
802 inlägg
Musical Fidelity V90 DAC, verkar bli ersättaren till V-DAC II. Alla kontakter på baksidan äntligen. 199£. Tycker den ser riktigt clean ut. Hittar inte vilket DAC chip den har men någon 32-bitars är det. Säkert Burr-Brown som tidigare. http://www.whathifi....2%A3199-v90-dachttp://www.recordere...=9165&zoneid=19
Postad 10 June 2013 - 21:39
Man of Steel
-
Man of Steel
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hej, har nyligen köpt ett nytt ljudsystem med Monitor Audio RX8 som frontar och så resten av högtalarna är i RX serien från monitor audio.
Har fungerat väldigt mycket i tankarna nu i att investera i altingen en ny dac eller nytt ljudkort då mitt Asus Xonar Essence STX är trasigt sedan ett tag tillbaka.
De på butiken visade först mig en dac för nästan 20 lök som jag skulle få väldigt bra pris på men känner att det är för tok för mycket för så mycket lyssnar jag inte på musik så jag är beredd att bara lägga ut 20 lök bara på en dac.
Först och främsta anledningarna till jag köpte denna anledningenen är för spel och film då jag har köpt en ny förstärkare som jag fick till vrakpris en Onkyo TX NR1010 som har många HDMI ingångar då jag har många konsoler plus att jag har plats för nästa och generationen och nästa generation efter det plus att det är väldigt fin uppskalning som jag använder till dem gamla konsolerna. Då man har vant sig med uppskalningen så vill man inte vara utan  Det rent rent obehagligt ut då man stänger av uppskalningen.
Om butken får bestämma så lär det bli hur dyrt som helst och de billigaste de hade var en dac för 3k.
Läste i en annan tråd här att ett Asus Xonar STX slår de billigare dacarna. Fördelen med ljudkortet är att man kan byta ut amps plus då en skräddarsydd eq då jag tyckte eq i STX ljudkortets programvara var ruggit bra. EQ i Foofar lät som skit i jämförelse.
Dessa dacar tycker jag verkade intressant:
Nackdelen med den ovanför är att den är lite i det dyraste lagret för mig. Visst har jag råd men känner inte att lägga ut så mycket pengar på en dac.
Däremot denna
verkar riktigt intressant
Frågan är när det gäller i de här låga prisklasserna om det verkligen är värt att köpa en dac i säg 3000kr när man kan köpa ett
och byta ut ampsen mot bättre amps och så är den hälften så billig  Slår verkligen Merdian Essence STX efter man har gjort det? Alttås bytt ut amps?
Har också fungerat i ett
Då Creative Sound Blaster ZxR har också som Xonar STX kortet en nyare Burr Brown dac.
Jag köpte inte dacen på en gång utan vill fundera och grubbla och så känner jag inte att butiken är riktigt objektiv då de gärna vill kränga på en grejer för så mycket pengar som möjligt. De i butiken sa också att de rekommenderade verkligen mig inte att köpa ett ljudkort istället för en dac då de "hade testat" ljudkort upp till 13 tusen. Hmm undra då om det var svindyra ljudkort ämnad för ljudinspelning eller var det ljudkort ämnade för ljuduppspelning? Inte undra på att det lät bättre då om det var ämnade för ljudinspelning
Tyckte också det var bättre att fråga i en existerande tråd än att skapa en ny tråd
M.V.H.
/Man of Steel
Postad 11 June 2013 - 17:21
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Du har en DAC i din Onkyo. Behöver du en fristående enhet?
Postad 11 June 2013 - 22:15
Man of Steel
-
Man of Steel
-
Användare
-
-
117 inlägg
Iof. Det är ju sant men det var mycket bättre med Asus Xonar Essence STX då man lyssnade på musik i hörlurarförstärkaren i Xonar kortet eller som själva grundljudet var mycket klarare eller själva källarn eller hur man nu ska förklara. Men fick tips från butiken där jag köpte anläggningen att köra via nätverkskabel. Inte för att det är dåligt ljud nu det är väldigt bra ljud betydligt bättre då man kör via högtalare men det var bättre förut via Xonarkortets hörlurarförstärkare.
Redigerat av Man of Steel, 11 June 2013 - 22:17.
Postad 12 June 2013 - 10:31
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Känns som det finns annat du kan lägga pengarna på som ger mer. Jag hade valt DACen i Onkyon.
Postad 12 June 2013 - 20:11
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Känns som det finns annat du kan lägga pengarna på som ger mer. Jag hade valt DACen i Onkyon.
Håller med. Kör digitalt till Onkyon så sparar du pengar, prylröra och får garanterat bra ljud.
Postad 12 June 2013 - 22:47
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Hej, har nyligen köpt ett nytt ljudsystem med Monitor Audio RX8 som frontar och så resten av högtalarna är i RX serien från monitor audio.
Har fungerat väldigt mycket i tankarna nu i att investera i altingen en ny dac eller nytt ljudkort då mitt Asus Xonar Essence STX är trasigt sedan ett tag tillbaka.
De på butiken visade först mig en dac för nästan 20 lök som jag skulle få väldigt bra pris på men känner att det är för tok för mycket för så mycket lyssnar jag inte på musik så jag är beredd att bara lägga ut 20 lök bara på en dac.
Först och främsta anledningarna till jag köpte denna anledningenen är för spel och film då jag har köpt en ny förstärkare som jag fick till vrakpris en Onkyo TX NR1010 som har många HDMI ingångar då jag har många konsoler plus att jag har plats för nästa och generationen och nästa generation efter det plus att det är väldigt fin uppskalning som jag använder till dem gamla konsolerna. Då man har vant sig med uppskalningen så vill man inte vara utan Det rent rent obehagligt ut då man stänger av uppskalningen.
Om butken får bestämma så lär det bli hur dyrt som helst och de billigaste de hade var en dac för 3k.
Läste i en annan tråd här att ett Asus Xonar STX slår de billigare dacarna. Fördelen med ljudkortet är att man kan byta ut amps plus då en skräddarsydd eq då jag tyckte eq i STX ljudkortets programvara var ruggit bra. EQ i Foofar lät som skit i jämförelse.
Dessa dacar tycker jag verkade intressant:
Nackdelen med den ovanför är att den är lite i det dyraste lagret för mig. Visst har jag råd men känner inte att lägga ut så mycket pengar på en dac.
Däremot denna
verkar riktigt intressant 
Frågan är när det gäller i de här låga prisklasserna om det verkligen är värt att köpa en dac i säg 3000kr när man kan köpa ett
och byta ut ampsen mot bättre amps och så är den hälften så billig Slår verkligen Merdian Essence STX efter man har gjort det? Alttås bytt ut amps?
Har också fungerat i ett
Då Creative Sound Blaster ZxR har också som Xonar STX kortet en nyare Burr Brown dac.
Jag köpte inte dacen på en gång utan vill fundera och grubbla och så känner jag inte att butiken är riktigt objektiv då de gärna vill kränga på en grejer för så mycket pengar som möjligt. De i butiken sa också att de rekommenderade verkligen mig inte att köpa ett ljudkort istället för en dac då de "hade testat" ljudkort upp till 13 tusen. Hmm undra då om det var svindyra ljudkort ämnad för ljudinspelning eller var det ljudkort ämnade för ljuduppspelning? Inte undra på att det lät bättre då om det var ämnade för ljudinspelning 
Tyckte också det var bättre att fråga i en existerande tråd än att skapa en ny tråd 
M.V.H. /Man of Steel
Jo, finns ju en del vettiga ljudkort för inspelningsbruk. Grabben har ett Line 6 UX2, och visst är det ett lyft mot datorns ljudkort. Men det är inte bättre än i en vettig receiver. Visst kan det finnas skillnad mellan olika dacar men ingenting säger att din integrerade skulle vara sämre än en extern. Låna hem några olika, gärna i olika prisklasser, och jämför med din receiver. Själv fastnade jag för Arcam RDac. Lät i mina öron bättre än en dubbelt så dyr Hegel.
Postad 13 June 2013 - 18:37
Man of Steel
-
Man of Steel
-
Användare
-
-
117 inlägg
Ah tack för svaret gott folk.
Kör digitalt nu optisk istället för analogt å **** vilket lyft
Nu hör man direkt så fort det är lite sämre bitrate på mp3orna. Köpte två album från 7digital och dem är i 256kbit och Lame encoder men man hör skavankerna direkt att det är en mp3a. Det ångrar man idag att man köpte de två albumen digitalt. Ska aldrig göra det igen då man vet aldrig då man skaffar en bättre anläggning och den musiken man hade som lät så bra, precis lika bra som på skiva låter inte längre lika bra som på skiva.
Till och med Lame 3.97 Variabel Bitrate 2 så kan man också höra ibland att det är en mp3 lite här och där i låtarna. Det måste till Lame 3.98 V0 för att man inte ska höra att det är en mp3a eller jo ibland kan man höra i topparna men det är det lilla.
Nu blir det att rippa om all musik i flac.
Tack ska ni ha! Nu har man sparat sig pengar man hade kunnat lägga på en PS4 istället.
Ha det!
M.V.H.
/Man of Steel
Redigerat av Man of Steel, 13 June 2013 - 18:40.
Postad 16 August 2013 - 10:17
ErikBlomster
-
ErikBlomster
-
Rookie
-
8 inlägg
Har en fråga, förlorar jag ljudkvalite om jag kopplar dacen mellan tvn och förstärkaren istället för mellan wdtvn och förstärkaren och alltså hdmi mellan wdtvn och tvn?
Så då blir det kopplat wdtv->tv->dac->förstärkare istället för wdtv->dac->förstärkare.
Wdtv med hdmi till tvn, optisk mellan tv och dac, rca mellan dac o förstärkare.
Eftersom min dac bara har en in och en utgång samt att jag inte kan ändra input med fjärrkontrollen till förstärkaren så skulle det underlätta. Men förlorar jag ljudkvalite när jag använder wdtvn så vill jag inte göra det. All min musik finns på wdtvn.
Tacksam för svar!
Postad 17 August 2013 - 16:26
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Meridians nya dac. Mums den kommer nog att bli bra https://www.meridian...ts/director/37/
Postad 17 August 2013 - 16:56
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Postad 17 August 2013 - 17:44
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Att jag ska köpa den, de är de mumsiga
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|