Jag upptäckte feneomenet i en reklamfilm från IKEA (ComHem Analog).
Det har ju upptäckts i diverse digitala dvd-filmer, men det syns tydligen även på halv-sunkiga TV-sändningar analogt.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Panasonic PV60 / PV600 *
Startad av
ljudnisse
, Feb 26 2006 12:35
5878 svar till detta ämne
53 relaterade trådar
Postad 12 January 2007 - 19:14
Angående dom omtalade "ormarna" så hade jag inte sett dessa tills för nån dag sedan. (Man ska f-n inte läsa på forum och få insikt i sånt man inte märkt
Jag upptäckte feneomenet i en reklamfilm från IKEA (ComHem Analog). Det har ju upptäckts i diverse digitala dvd-filmer, men det syns tydligen även på halv-sunkiga TV-sändningar analogt. Postad 12 January 2007 - 19:39
Herregud, har du sett hur bilden ser ut på en riktig TV? Priset kommer inte bli lägre, den kommer istället att ersättas av någon ny modell. Denna modell kostade 22995:- när jag sålde den, och nu kostar den 14000:- rätt bra sänkning, inte vanligt att TV-apparater sänks så mycket under sin tid i butiken. Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 12 January 2007 - 19:41. Postad 12 January 2007 - 20:31
Nej det är inte vanligt med sådana sänkningar, nu är det ju dock ett område som har haft stora prissänkningar senaste tiden. Och jag pratar ju bara om vad jag tycker. Ja la ut 11 000:- på min förra TV, en 32" Sony Widescreen. Störde mig alla 4 år jag hade TVn på geometrin. Jag gillar inte att störa mig på saker och ännu mindre om det är för mig en väldigt dyr produkt. Spelar ingen roll om alla andra TVs i prisklassen är sämre eller alla TV har något/några problem. Lägger jag 14 000:-på nått så kan jag släppa att designen inte är perfekt, men vill inte ha saker som inte fungerar som de ska. Nu verkar ju dock Panasonic eventuellt göra något åt maskarna som alla pratar om. Fixas det så kan jag lägga ut 14 000:- på den här TVn och vara riktigt nöjd. Postad 12 January 2007 - 20:39
Maskfenomenet låter nog värre än det är just för att man kallar de för lila "maskar" eller "ormar". När man ser fenomenet på skärmen är det inte alls lika allvarligt. Personligen hade jag aldrig lagt märkte till färgskiftningen innan jag läste om den på ett annat forum och då kunde jag se dem bara för att jag letade efter dem.
Det finns en risk för att PV60 kommer att plockas bort så snart som de nya modellerna släpps. Många affärer har redan slutat ta in dem trots att Panasonic enligt uppgift har ett stort lager. De nya modellerna kommer att kosta mer än 14 000 kr från start, det kan vi nog vara säkra på. Postad 12 January 2007 - 20:46
altair4
du skall nog inte skaffa en platt-tv för det finns en masa saker du kommer att störa dig på ormarana är bara en sak sen har du inbränningar snabba zomningar som ser helt förskrkräckliga ut,sportsändningar som tappar skärpan vi överblicksbilder surrningar av olika strömkällor, fläktljud, färger som flyter ihop m.m sen att det är en underbar plasma om man kan leva med desa saker som dyker upp (jag kan det) är ju en annan sak Postad 12 January 2007 - 20:55
Det är väl ungefär samma fråga som om glaset är halvtomt eller halvfullt Det är mycket mer underhållande att titta på en stor platt-TV än på en mindre bildrörs-TV. PV60 är väldigt bra på två viktiga saker: kontrast och färgåtergivning. Dessa två egenskaper gör att man får en levande bild med bra djup som är rolig att titta på. Platt-TV har också bättre skärpa och stadigare bild än bildrörs-TV, som faktiskt kan flimra en hel del. Naturligtvis kommer platt-TV att bli mycket bättre de kommande åren. PV60 är dock tillräckligt bra och tillräckligt billig för att man ska kunna nöja sig med den i ett par-tre år innan allt är full-HD. Postad 12 January 2007 - 21:31
Men är det inte xxxx x 720 i upplösning på denna? Någon skrev xxxx x 768? Anledningen till att jag frågar är att jag idag har en Panasonic LCD som inte fungerar så bra med min MacMini och jag vill ha en skärm som klarar av DVI --> HDMI.
Postad 12 January 2007 - 21:37
42PV60 har upplösningen 1024 x 768
37PV60 har upplösningen 1024 x 720 Själv har jag bara provat VGA med gott resultat på 42PV60 men jag har läst att man får pixelmappat på DVI->HDMI på en av ingångarna. Vilken Panasonic-LCD har du? Postad 12 January 2007 - 21:55
Har provat att spela Gran Toruismo 4 ikväll i vanlig svhs kabel, blir suverän bild tycker jag
Postad 12 January 2007 - 22:06
Panasonic TX-32LX6F och den är jag nöjd med för övrigt men som sagt, när jag nu skaffat Mini så är jag lite besviken. Det är 37" jag tittar på och jag tror det är att föredra 720 eftersom det är en standardupplösning i Macen. Vad är pixelmappat? Postad 12 January 2007 - 22:28
Känns drygt. Köpte min TV på netonnet för 14 990, nu kostar den 13 990.
Någon som vet om NetOnNet har prisgaranti mot sig själva? En annan fråga som säkert redan har ställts i tråden. Funderar på en X360 när lönen kommer, men vilken kabel är att föredra, component eller VGA? Postad 12 January 2007 - 22:32
Pixelmappat betyder att skärmen visar datorns bild pixel för pixel utan att skala om den. Kan inte macen visa 1024x768 då, som på 42"? Postad 12 January 2007 - 22:40
Det finns tilläggsprogram för att ställa om resolution men det är ändå instabil bild. Enligt Panasonic klarar den inte av datagrafik även om upplösningen stämmer. Så jag måste vara säker på att nästa TV fungerar.
Postad 12 January 2007 - 22:52
Var det inte någon som skrev att PV-60 inte klarar av att bildbehandla 1080p material och att det hackade pga av konverteringaen av hz:en? Det vill inte jag uppleva ivarjefall då jag redan nu kan gå ner och hyra BD-filmer i min lokala videoaffär. Postad 13 January 2007 - 00:44
Det vet jag inte eftersom jag inte har provat 1080p från en spelare till TV:n. Jag vet dock att PV60 har särskilda kretsar för att ta emot och skala ner en 1080p-signal. Förmodligen kommer väl HD-DVD och BD-spelarna att kunna skala ner till vanlig HD Ready-upplösning eftersom det är det format som de allra flesta äger. Annars vore det lite dumt.
Postad 13 January 2007 - 01:41
Hej, och tack för ett kanonforum som hjälpt mig mycket i mitt val av platt-tv!
Har just blivit "medlem" i den populära "pv60-klubben" (42", 13995:- inkl frakt och fot från inWarehouse), och hade tänkt köra igång den i helgen. Har försökt leta mig fram i denna tråd efter vilka inställningar man bör ha under den första tiden. Det jag lyckats hitta är att "kontrast" och "ljus" dras ner under 50% och att man bör ställa "bildvisningsläget" på "normal" (samt att allt detta ska göras individuellt för varje ingång). Stämmer detta? Och framför allt, är det något mer man bör justera? Postad 13 January 2007 - 16:52
Koppla bärbardator till PV60 via s-video?
Har precis varit och köpt mig en s-video kabel och tänkte snabbt och lätt kunna koppla upp den bärbara datorn till PV60 utan att behöva krånga med kontakterna på baksidan då den är upphängd på väggen. Hur ska jag göra? Vad ställer jag in på tv´n för att den ska ta emot bilden från datorn? Behöver jag göra något på datorn för att tv´n ska kunna få någon bildsignal? Tacksam för snabba svar då man har dåligt tålamod Postad 13 January 2007 - 17:24
Jag har 42PV60 och har provat 1024*768 via dvi-hdmi och ingen av de två ingångarna ger pixelmappat tyvärr, vet inte om man kan åtgärda detta på något sätt avancerat sätt dock... Postad 13 January 2007 - 19:19
hallå!
tänkte bara höra om hur det är bäst att "köra in" sin nya plasma!? verkar som om dom flesta bara kör myrornas krig men det kan väl inte va de bästa.. får min 42pv60 till veckan så, tacksam för snabba svar.. Postad 13 January 2007 - 23:02
att köra myrornas krig i 200h verkar lite onödigt, använd tv´n till det den är tänkt till...
dvs titta på tv och film, spela konsoler osv. tänk bara på att hålla kontrast och ljusstyrka under 50% de första 100-200 h sen så kan man stegvis öka om man så önskar. Postad 14 January 2007 - 03:11
jag tackar och bockar!!! bara jag har bättre tips än att köra myrornas krig är jag glad.. känns inte som om tv'n "tillfredsställs" nämnvärt av det!
jag hör av mej om kommande problem!! Tjao Postad 14 January 2007 - 10:30
Billigare Platt TV.
Nu säger LG att priserna ska ner GRYMT mycket när årets modeller kommer. http://www.e24.se/dy...id_14408782.asp Hmmm.. frågan är då vad priset på de nya Panna modellerna hamnar på? Kanske så lågt som 15-16 K?? Man kommer fan aldrig kunna slå till (en som velat i 3 år nu!) Redigerat av Mäster_M, 14 January 2007 - 10:39. Postad 14 January 2007 - 10:49
Står inget om att Plasma skulle gå ner!!! Sen står det bara om 32 lcd vilket idag du kan köpa för dom priserna som står där!! Postad 14 January 2007 - 10:52 LCD billigare blir naturligtvis även till följd att plasma går ner! Jag tror inte att du hittar 37 tummare LG MED digibox under 10 papp hos de flesta handlarna. Vilket han sa i en annan intervju men denna är nedkortad Redigerat av Mäster_M, 14 January 2007 - 10:55. Postad 14 January 2007 - 11:55
Lyckades få igång Dator till PV60 via S-sladd men herregud vilken dålig bild!!!
Min dator körs bäst i 1440x900 vilket jag kan "ställa in den att köra" även om den automaiskt vill ställa sig i 1024x768 när jag väljer att köra ut från S-utgången. Men oavsett vilken så är bilden helkass samt att vid 1440 så får inte bilden plats vilket är förståligt då tvn har 1024x720 i upplösning. Men har för mig att jag läste i denna tråden innan jag köpte att det inte spelade någon roll då tvn skulle skala om bilen. Nåväl bilden blir i alla fall mycket sämre om jag tar en dvd skiva och kör via datorn till tv än om jag kör via dvd. Blir det bättre om jag skaffar en vga-sladd och kör via PC ingången på tvn i stället är blir det skit då med? Postad 14 January 2007 - 12:57
Donatello, om du kopplar datorn med upplösningen 1024 x 768 till VGA-ingången på PV60 så får du en klar, skarp och pixelmappad bild. Jag förstår överhuvudtaget inte vad du håller på med med s-video och alternativa upplösningar.
Postad 14 January 2007 - 14:06
Jag kommer också att köpa denna TV inom kort och jag Har även jag en laptop med 1440x900 i upplösning. Hur gör jag om jag vill koppla den till en Tv med 1024x768 via VGA-porten? Allt annat kommer väl att se knasigt ut. Postad 14 January 2007 - 14:22
Tyvärr diskuterar ni med en kille som har custom-byggd stationär dator med fläktar och elände som skapar tordön och orkanvindar omkring datorbordet. Laptop har jag ingen och kommer heller aldrig att skaffa. Kan ni inte ändra upplösningen i grafikkortsmenyn? Om inte så kanske PowerStrip fixar problemet.
Postad 14 January 2007 - 16:30
Bästa svaren på alla frågor kring datorer kopplade till Tv apparater, vilken som.
Får ni i den delen av forumet som behandlar HTPC. Där har alla som kan allt om allt, samlats i ett o samma hörn. Titta in där, så skall ni se att ni får svar på alla era frågor.. Men som Chris säger.. VGA och 1024x768 sedan är allt klart. Lycka till MaVeRiC Redigerat av Unregistered1103, 14 January 2007 - 16:30. Postad 14 January 2007 - 18:25
hoppas min kommer i veckan.
Postad 14 January 2007 - 18:26
tycker vga ger mkt fin bild-gjorde förövrigt component oxå, men med vga kan dvdn skala...Inte helt fel om man står ut med oljudet från 360n. Postad 14 January 2007 - 21:03
Har köpt till Ljusen att ha bakom Ikea, blev riktigt snyggt och bra
Postad 14 January 2007 - 21:13
Hur kalibrerar man bilden? Är inte så haj på sånna saker! Är det bara inställningar som finns på tvn. eller ställer man in den efter en skiva, hur funkar det?
Postad 14 January 2007 - 22:33 Vat du vad ljusen heter? Postad 14 January 2007 - 22:41
Är nog Ikeas Trettioen, sök på det i Galleriet och se om det är det du menar.. /Benny
Postad 14 January 2007 - 22:51
Japp det stämmer! Postad 14 January 2007 - 22:52
Hur kalibrerar man bilden? Är inte så haj på sånna saker! Är det bara inställningar som finns på tvn. eller ställer man in den efter en skiva, hur funkar det?
Postad 15 January 2007 - 06:34
suck
Postad 15 January 2007 - 16:41
Jag kalibrerade bilden med hjälp av en skiva som heter Avia. Fungerade sådär...Många rekommenderar Dve. Det förklaras ganska bra vilka reglage som skall ställas in... Funka för mig iaf... Postad 15 January 2007 - 20:12
Nån som kan mäta från bänken upp till "bildrutan" med bordsstället som följer med 14 papp paketet? Så jag vet om Audio pro black vectorn får plats på bänken framför tv:n.
Postad 15 January 2007 - 23:22
Antar att du menar den så kallade H-foten... 20 cm upp till underkant på bilden. 17,5 cm till underkanten på den svarta ramen runt bilden. Tjo! Postad 16 January 2007 - 00:26
Vill bara få detta bekräftat: Den kommer alltså inte att vara lika inbrännigskänslig senare? Fan idag brände en "Nivea hudkräm" burk in mitt i bilden som visades i någon sekund Postad 16 January 2007 - 08:04 Tackar! Black Vectorn e ca 18.5 cm hög så det blir på det berömda "håret"!. Postad 16 January 2007 - 08:18
Funderar på att köpa denna tv nu idagarna, men nu till den avgörande frågan,,Skall kolla på tv dvd lira MYCKET tv spel på den,, Hur stor chans är det att man kan få inbränningar på den.
Har hört att de ej skall vara ngn fara längre med sådant,, men stämmer det verkligen?. mkt tacksam för svar. // Postad 16 January 2007 - 08:24
Jag spelar i stort sett varje dag på min och har aldrig sett några inbränningar...
Postad 16 January 2007 - 08:38
oki tackar.. Då blir det denna tv. // Postad 16 January 2007 - 10:00
Jag har haft tven i några månader nu. Spelat på xbox 360 minst ett par timmar om dagen. Inga inbränningar överhuvudtaget. Förövrigt en snuskigt bra bild med component kabel i 720p upplösning.
Postad 16 January 2007 - 10:03
Kommer antagligen oxå köpa denna trots brist på design och "lull lull" såsom PiP m.m, då det inte framkommit att det finns nån plasma under 20k med bättre bild..
Då till frågan - är priset, 14.000:-, på väg ner ytterligare eller kommer det ligga några månader till.. Nån som tror/vet nåt om det?? Postad 16 January 2007 - 10:03
Funderar på att köpa en wii när dom behagar dyka upp. Hur blir bilden med componentkablar (480p) på pv60? Någon som vet? Tänkte använda mig av webbläsaren på consolen om det är läsbart..
4 användare läser detta ämne0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |