* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Popcorn Hour A-100
(Mediaspelare)
|
5
|
(199)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-110
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Postad 04 June 2008 - 12:17
Postad 04 June 2008 - 13:38
Med tanke på att cpu:n i den inte är så kraftig så kanske den inte klarar så högt throughput?
Vill veta om den klarar av en 10Mbits uppkoppling och eventuellt en 24Mbit.
Postad 04 June 2008 - 14:13
Kör från intern HDD, format .mkv med DTS ljud.
Postad 04 June 2008 - 15:13
Någon som har koll på vilka hastigheter pch:n klarar när den laddar torrents?
Med tanke på att cpu:n i den inte är så kraftig så kanske den inte klarar så högt throughput?
Vill veta om den klarar av en 10Mbits uppkoppling och eventuellt en 24Mbit.
Jag har upplevt att när jag laddar ner torrents som hamnar över 1000 mb/sec så hänger sig hela boxen och de går inte att komma åt hårddisken via dator.
När man sedan kallstartar om poppen så tar det ca en halv dag att få igång isna torrents igen.
Står bara starting och inget händer.
Någon som upplevt samma?
Postad 04 June 2008 - 16:26
PATA är vanliga 3,5" IDE diskar, fast att säga PATA är väl lite mindre vanligt kanske.
Det finns vissa diskar som är gjorda för att sitta i mediastreamers, de är svalare och tystare, behöver inte sitta i burkar med fläktar. Har för mig att det var WD som hade nån sån serie, ska stå på några ställen i tråden också, kommer dock inte ihåg vad serien hette.
Vissa kör ju dock med vanliga diskar och upplever det inte som problem, visst det blir lite varmt men går ändå att köra. Snarare vibrationer och ljudet som uppstår som folk stör sig på mer verkar det som.
Edit: AV heter nog serien (audio video) sök i tråden på det så hittar du endel tror jag.
Tack för ditt svar!
Western Digitals disk passar väl inte i hålen?
Kräver det att man börjar borra ny hål och skuva osv?
Är i valet och kvalet mellan dessa:
Western Digital AV WD5000AVJB 8MB 500GB
Samsung SpinPoint T133 HD400LD 8MB 400GB
Spinpointen är mindre och dyrare men är villig att offra det ifall den är tystare och svalare.
Postad 04 June 2008 - 18:10
Postad 04 June 2008 - 20:29
Kan ha fel dock.
Postad 04 June 2008 - 21:15
Jo du kanske har rätt, jag har ingen jättekoll då jag inte forskat så mycket i ämnet efterssom jag inte har nån disk i själv.Luzer, verkar som flera klagat på att just WD's diskar har det problemet. Har inte sett klagomål om detta för något annat diskmärke, så jag antog att det var just WD's diskar som inte passade så bra...
Kan ha fel dock.
Postad 04 June 2008 - 23:10
Om den Samsungen är mindre och dyrare, köp då istället en Samsung som är större och billigare.Är i valet och kvalet mellan dessa:
Spinpointen är mindre och dyrare men är villig att offra det ifall den är tystare och svalare.
Postad 04 June 2008 - 23:17
Nu visade det sig att min Popcorn Hour saknar en pinne i HDMI-kontakten! Det är pinne två på undersidan (räknat från vänster tittandes in i "hålet") som saknas. Detta måste ha hänt när den medföljande HDMI-kabeln tappade höljet när jag drog ur den en gång för ett tag sen. Efter att ha satt tillbaka höljet ville den inte visa någon bild, så jag köpte en ny Supra-kabel men ingen bild syntes med den heller. Där någonstans måste pinnen ha brutits av.
Alltså, en varning för den medföljande kabeln. Lossnar höljet från kontakten, köp en ny kabel!
Postad 05 June 2008 - 05:17
Om den Samsungen är mindre och dyrare, köp då istället en Samsung som är större och billigare.
Finns ingen spinpoint IDE disk som är större. Är inte ute efter mest GB/krona utan vill ha en tyst och kall disk som inte strular.
Postad 05 June 2008 - 09:23
Finns ingen spinpoint IDE disk som är större. Är inte ute efter mest GB/krona utan vill ha en tyst och kall disk som inte strular.
Jag har en Samsung 400G in min digitalbox och om jag har höljet monterat på digitalboxen så blir Hårdisken så varm att man inte kan ta på den, stekhet mao!!!
/U.
Postad 05 June 2008 - 11:00
Har en fundering gällande rar-uppspelning via llink och pch:
Kan undertexter som ligger utanför det rar-arkiv man har sin mediafil i användas via llink dvs utan att packa upp rar-arkivet.
På xbmc döper man bara sin undertext-fil till samma namn som filen inne i rar-arkivet så kickar undertexten igång. Funkar detta även på popcorn hour?
Postad 05 June 2008 - 11:28
ja, men du måste använda "subtile redirect" kolla i llnk.conf i övrigt precis som i xbmcHej!
Har en fundering gällande rar-uppspelning via llink och pch:
Kan undertexter som ligger utanför det rar-arkiv man har sin mediafil i användas via llink dvs utan att packa upp rar-arkivet.
På xbmc döper man bara sin undertext-fil till samma namn som filen inne i rar-arkivet så kickar undertexten igång. Funkar detta även på popcorn hour?
Postad 05 June 2008 - 15:58
Jag har en Samsung 400G in min digitalbox och om jag har höljet monterat på digitalboxen så blir Hårdisken så varm att man inte kan ta på den, stekhet mao!!!
/U.
Ajdå det lät inte bra. Är det en spinpoint eller är det någon annan modell?
Postad 05 June 2008 - 21:01
Ja man kan ansluta två IDE enheter...det har en kille på MPC Club forumet gjort.Funderar på om pch har stöd för två IDE enheter, någon som vet?
Men det är två saker man måste tänka på bara...
om man använder 3,5" enheter så klarar PCH:s nätdel bara av att strömförsörja en enhet...den andra enheten får man använda en extern nätdel till...två 2,5" skall gå bra men man måste kolla att strömförbrukningen inte blir för hög ...och så måste man modda en IDE kabel för att få det att funka.
Redigerat av K-E Larsson, 05 June 2008 - 21:09.
Postad 05 June 2008 - 21:18
Been there, done thatJa man kan ansluta två IDE enheter...det har en kille på MPC Club forumet gjort.
Men det är två saker man måste tänka på bara...
om man använder 3,5" enheter så klarar PCH:s nätdel bara av att strömförsörja en enhet...den andra enheten får man använda en extern nätdel till...två 2,5" skall gå bra men man måste kolla att strömförbrukningen inte blir för hög ...och så måste man modda en IDE kabel för att få det att funka.
Tack för länken, den skulle jag haft när jag satt och skissade på pinnordingen...
Lite pilligt med IDE kabeln och sen så kör jag CF-adapter istället för HDD...
Postad 05 June 2008 - 21:35
Dock visar projektorn att en spelar upp i 1125/60i?
Är det verkligen optimalt? Kör en Supra HDMI-kabel till projektorn från Popcorn.
Tacksam för tips!
Postad 06 June 2008 - 13:24
Kör min Popcorn till en Panasonic Ae700 och testar en .mkvfil lite på test som är kodad i 720p.
Dock visar projektorn att en spelar upp i 1125/60i?
Är det verkligen optimalt? Kör en Supra HDMI-kabel till projektorn från Popcorn.
Tacksam för tips!
Jag har haft AE100 och AE500, men de fungerade nog inte likadant som AE700.
Min Pioneer-TV rapporterar 1125i vid 1080 och troligen är det vad din proj gör också.
Det märkliga är att min nuvarande AE2000 rapporterar 1080 vid samma signal...
Om du oftast kör 720p-material så skulle det nog bli minst lika bra ifall du ställer PCH'n till 720p ut.
Sigmadesign's processor gör jobbet bäst när den inte behöver skala om upplösningen och i ditt fall skalar den upp först och ner igen i projjen, vilket knappast är idealiskt.
Postad 06 June 2008 - 14:04
Personligen använder jag en Western Digital AV och den funkar bra för mig, låter inte speciellt mycket. Hade först en annan 500GB-disk men den skapade alldeles för mycket ljud och vibrationer.Tack för ditt svar!
Western Digitals disk passar väl inte i hålen?
Kräver det att man börjar borra ny hål och skuva osv?
Är i valet och kvalet mellan dessa:
Det är rätt att hålen inte stämmer, men jag gjorde inget åt det, tryckte bara dit den lös.
Postad 06 June 2008 - 18:58
Kan man spela upp img och iso filer med PCH?
Fungerar usb uttaget precis som ett vanlig usb-uttag så att man kan koppla in en mobil extern usb-disk som tar sin ström via usb-uttaget?
Och jag tar för givet att det går lika bra att spela från en extern hårddisk som från en intern?
Går det att lösa trådlöst nätverk på något sätt? Någon som testat usb pluggar eller liknande?
Kan man spela upp avi och xvid filer och få med extern sub till dem?
Redigerat av rubik, 06 June 2008 - 19:02.
Postad 06 June 2008 - 22:27
Postad 07 June 2008 - 00:46
Vad är det mitt öga skådar?ja, men du måste använda "subtile redirect" kolla i llnk.conf i övrigt precis som i xbmc
finns det on the fly .rar uppspelning på PCH ?
ala XBMC?
Kan någon berätta lite mer ingående hur man får detta att fungerar för en inte så insatt?
och skulle detta fungera på en extern USB disk kopplad rakt in i PCH ?
Tack på förhand! =)
Postad 07 June 2008 - 08:35
Postad 07 June 2008 - 10:40
Vad är det mitt öga skådar?
finns det on the fly .rar uppspelning på PCH ?
ala XBMC?
Kan någon berätta lite mer ingående hur man får detta att fungerar för en inte så insatt?
och skulle detta fungera på en extern USB disk kopplad rakt in i PCH ?
Ja, llink (leta på www.lundman.net för mer info, downloads mm) spelar upp rar ungefär på på XBMC. Den har begränsat stöd för iso/img - man får trycka sig fram till rätt vobfil och får inte med DVD-menyn - men för övriga format är det rakt på sak, t ex avi, mkv etc.
Det går att göra en s.k. media ROOT till en extern USB-disk, men det kan vara lite meckigt då den kan ändra namn i A-100:an om du rycker ut och in den utan att boota om din A-100, eller byter till den andra USB-porten, t ex USB_DISK_A-1 blir USB_DISK_A-2 eller B-1.
Har inte testat själv, men ev så lägger man bara till de vanligaste kombinationerna i conf-filen så borde den dyka upp
Du kan prova följande i llink.conf:
ROOT|path=/opt/sybhttpd/localhost.drives/USB_DRIVE_A-1/|SUBDIR=USB DISK A-1|FLAGS=-WCND
ROOT|path=/opt/sybhttpd/localhost.drives/USB_DRIVE_B-1/|SUBDIR=USB DISK B-1|FLAGS=-WCND
ROOT|path=/opt/sybhttpd/localhost.drives/USB_DRIVE_A-2/|SUBDIR=USB DISK A-2|FLAGS=-WCND
ROOT|path=/opt/sybhttpd/localhost.drives/USB_DRIVE_B-2/|SUBDIR=USB DISK B-2|FLAGS=-WCND
Postad 07 June 2008 - 10:41
Har köpt en Imac och en popcornhour maskin igen, då dom flesta sjukdomarna verkar vara fixade.
Har installerat Myihome på macen och pluggat in en NAS disk i nätverket, kommer åt alla spelllistorna från Itunes i Popcornhour. Men kan inte spela upp någon musik, blir bara en svart bild.
Kan spela upp musik som ligger på nas disken, men vill ju kunna köra spellistorna som jag har i itunes.
Lyckats få någon låt att spela, men det tog ca 5 minuter innan det startade :/
Någon som sitter med mac och har vart med om liknande?
Eller finns det något annat sätt att spela musiken som ligger i itunes via popcorn burken?
Postad 07 June 2008 - 13:48
Någon som vet hur man kan komma till bukt med att PH hänger sig mitt i uppspelning imellanåt?
Specielt vid iso filer har jag läst mig till... Kolla på en iso dvd igår och den hängde sig 4-5ggr under filmen, idag satte jag på en barnfilm till ungarna och efter nån timme hängde sig den också (iso mountad dvd denna också)
Någon? jag meckla in senaste fw igår men ingen skilldnad.
Postad 07 June 2008 - 14:26
Var har du dina .iso?
Vad menar du med mountad DVD?
Jag har haft min PCH sedan nyår och aldrig haft ett enda problem med iso, jag har allt liggande på intern HDD
Postad 07 June 2008 - 16:27
Axel.F:
Var har du dina .iso?
Vad menar du med mountad DVD?
Jag har haft min PCH sedan nyår och aldrig haft ett enda problem med iso, jag har allt liggande på intern HDD
Postad 08 June 2008 - 08:19
Ngn som har en idé om vad det kan vara jag missat.
Postad 08 June 2008 - 09:07
Postad 08 June 2008 - 09:29
Jag tror (men är inte helt hundra) på att disken måste kunna köra en "server" och ett protokoll som poppen klarar av, gärna NFS, Http eller SMB. Jag letade efter diskar som fixade NFS i början och vad jag vet så fixar inte Lacien detta, men det kanske räcker att det är en upnp enhet, lyckas du får du gärna berätta hur du gjordeHur gör jag för att streama .iso-filer från en uPnP-enhet? I detta fallet en Lacie Ethernet Disk mini. Vill alltså streama direkt från servern utan att ha datorn/Windows igång.
Postad 08 June 2008 - 10:13
Har haft PCH och den har fungerat finfint, fram tills igår. Nu när jag skall köra film eller musik så blinkar bara bilden till och jag kommer tillbaka till listan med musiken eller filmerna. Bilder går att se men inget annat. Har resettat PCH och ominstallerat myiHome utan resultat. Det kommer inte upp att den "buffrar" filmen som man är van vid. Klickar man på en film så blir det svart 2 sekunder sen kommer man tillbaka till filmlistan...
Har startat om och dragit ut kontakten på PCH. Kör senaste firmwaren...
Någon som varit med om detta förut?
Postad 08 June 2008 - 12:23
Att tänka på är följande i namngivningen:Jag får inte undertexter att fungera då jag streamar en film ifrån min dator, men kör jag samma film ifrån en USB-sticka funkar det perfekt.
Ngn som har en idé om vad det kan vara jag missat.
Stora och små bokstäver skall vara exakt lika
Inga specialtecken, använd bara a-z 0-9 punkt och underscore
Inga blanktecken (mellanslag)
Om du fortfarande har problem så testa att döpa om dom till nått enkelt tex film.avi och film.srt för att utesluta ovanstående
Postad 08 June 2008 - 12:30
Hittar den inte server?Hur gör jag för att streama .iso-filer från en uPnP-enhet? I detta fallet en Lacie Ethernet Disk mini. Vill alltså streama direkt från servern utan att ha datorn/Windows igång.
Jag vet att det vart problem med uPnP discovery men det borde vara löst i dom senare firmware versionerna.
Om din Lacie klarar SMB så kan du testa om det fungerar istället.
Postad 08 June 2008 - 14:32
Vilse:
Det jag undrade med Server var om du kör MyIhome eller någon annan serverprogramvara?
Mina Flac tester. Har testat med 1 låt jag har med följande resultat:
Intern hårddisk, inga problem
SMB share från WinXP, inga problem
SMB från Upnp server Twonkyvison, funkar inte, filen visas ej.
Det som kan vara lite klurigt är att olika Upnp server har olika egenskaper. Så det kan vara (mycket troligt) så att vissa funkar kanon med Flac.
Återkom om hur det går!!
Det fungerar inte bra. Jag ser mina FLAC filer och försöker starta dem men filen fungerar ej att spelas upp. Måste FLAC filerna vara encodade på nått speciellt sätt?
Postad 08 June 2008 - 16:19
Jag har testat det mesta, filmen heter nt och undertextfilen heter nt.srt ,kör jag den via USB-stick så funkar undertexterna men försöker jag att streama den direkt ifrån en mapp på datorn så funkar det inte.Att tänka på är följande i namngivningen:
Stora och små bokstäver skall vara exakt lika
Inga specialtecken, använd bara a-z 0-9 punkt och underscore
Inga blanktecken (mellanslag)
Om du fortfarande har problem så testa att döpa om dom till nått enkelt tex film.avi och film.srt för att utesluta ovanstående
Jag har valt svenska på undertexter i inställningarna samt då filmen spelas valt subs. on.Jag har läst om andra som haft liknande problem men läst om ngn. lösning som funkat.
Postad 08 June 2008 - 19:41
Postad 08 June 2008 - 22:01
Vet om att det säker står nånstans i tråden men det tar ju typ ett halvår att läsa igenom hela tråden
![]()
Någon som vet hur man kan komma till bukt med att PH hänger sig mitt i uppspelning imellanåt?
Specielt vid iso filer har jag läst mig till... Kolla på en iso dvd igår och den hängde sig 4-5ggr under filmen, idag satte jag på en barnfilm till ungarna och efter nån timme hängde sig den också (iso mountad dvd denna också)
Någon? jag meckla in senaste fw igår men ingen skilldnad.
Jag har samma problem, har kollat på två filmer sedan jag köpte maskinen igår och båda har hängt sig. Det räcker att man spolar tillbaka och sedan kör play igen så går det bra men det är ju väldigt störande. Jag kör mina filmer på extern usb disk vet ej om det är detta som är problemet..
Har en annan fråga också. Hur gör man för att pausa en film och sedan stänga av maskinen och sedan när man sätter på den igen återuppta filmen på samma ställe?
Postad 08 June 2008 - 23:20
Jag har testat det mesta, filmen heter nt och undertextfilen heter nt.srt ,kör jag den via USB-stick så funkar undertexterna men försöker jag att streama den direkt ifrån en mapp på datorn så funkar det inte.
Jag har valt svenska på undertexter i inställningarna samt då filmen spelas valt subs. on.Jag har läst om andra som haft liknande problem men läst om ngn. lösning som funkat.
Märkligt!
Vad händer om du trycker på subtitle knappen då?
Postad 08 June 2008 - 23:27
Finns ingen resume än vad jag vet, många vill ha detta så vi får hoppas att det dyker upp i senare fw uppdateringar. Jag brukar kolla på infoknappen var tidsmässigt man är i en film innan man stänger av och köra "jump to time" när man drar igång igen.Jag har samma problem, har kollat på två filmer sedan jag köpte maskinen igår och båda har hängt sig. Det räcker att man spolar tillbaka och sedan kör play igen så går det bra men det är ju väldigt störande. Jag kör mina filmer på extern usb disk vet ej om det är detta som är problemet..
Har en annan fråga också. Hur gör man för att pausa en film och sedan stänga av maskinen och sedan när man sätter på den igen återuppta filmen på samma ställe?
Postad 09 June 2008 - 07:41
Det står subtitle: ON ,fast inga undertexter visas.Märkligt!
Vad händer om du trycker på subtitle knappen då?
Blir galen snart...
Postad 09 June 2008 - 09:02
Kan du bekräfta att en film som spelas från en USB HDD/sticka fungerar och om du kopierar in samma filer på datorn så fungerar dom inte?
Hur läser du från datorn myihome/smb?
Hur har du din utforskare inställd, ställ den så att du ser alla filändelser, så att det inte blir dubbla ändelser film.srt.srt tex?
Redigerat av Vtunabo, 09 June 2008 - 16:10.
Postad 09 June 2008 - 09:38
Det är en känd bugg att uppspelning av ISO från en USB enhet hänger sig...Syaba har jobbat på en lösning länge.Jag har samma problem, har kollat på två filmer sedan jag köpte maskinen igår och båda har hängt sig. Det räcker att man spolar tillbaka och sedan kör play igen så går det bra men det är ju väldigt störande. Jag kör mina filmer på extern usb disk vet ej om det är detta som är problemet..
Redigerat av K-E Larsson, 09 June 2008 - 09:40.
Postad 09 June 2008 - 09:48
Det är en känd bugg att uppspelning av ISO från en USB enhet hänger sig...Syaba har jobbat på en lösning länge.
Okej okej. Kanske är värt att införskaffa en intern disk då. Är det något speciellt märke som rekommenderas? Och någon speciell typ; 2,5" eller 3,5" och IDE eller SATA?
Postad 09 June 2008 - 10:00
Hur är det med inbäddade subs i matroska-filer; fortfarande ett problem?
Det där har funkat perfekt hos mig i alla fall. (senaste firmware)
Postad 09 June 2008 - 10:13
En IDE 3,5" passar rätt av.Okej okej. Kanske är värt att införskaffa en intern disk då. Är det något speciellt märke som rekommenderas? Och någon speciell typ; 2,5" eller 3,5" och IDE eller SATA?
Western Digital har en ny AV serie som är speciellt framtagen för mediaspelare men jag vet inte om den finns i IDE.
En SATA disk går att få i men då måste man använda en kompakt adapter och skruvhålen kommer inte att passa.
Annars så är Samsung Spinpoint diskarna poppulära p.g.a. låg ljudnivå.
Redigerat av K-E Larsson, 09 June 2008 - 10:16.
Postad 09 June 2008 - 13:25
Hittar den inte server?
Jag vet att det vart problem med uPnP discovery men det borde vara löst i dom senare firmware versionerna.
Om din Lacie klarar SMB så kan du testa om det fungerar istället.
Jodå den hittar servern via SMB, men sen är det stopp, inga iso syns i går att uppbringa.
Postad 09 June 2008 - 16:39
Har du någon aning om vad det är för filsystem på en Lacie?
Om det är Fat32 så finns det ju en anledning att dom inte syns.
Jag såg flera på NMTs forum som inte rekommenderade den till en PCH
Postad 09 June 2008 - 17:03
phil neal:
Har du någon aning om vad det är för filsystem på en Lacie?
Om det är Fat32 så finns det ju en anledning att dom inte syns.
Jag såg flera på NMTs forum som inte rekommenderade den till en PCH
Nä jag tror det är XFS filystem.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *
22 bilder
56 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler