* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
5759 svar till detta ämne
Postad 21 December 2012 - 20:57
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Som sagt, bästa ordet jag kan hitta för skillnaden  Den låter mindre "bas"/blöt helt enkelt. Jag var ju inte missnöjd med SVS:en, ett alternativ jag var inne på var ju att komplettera med en till. Men jag ångrar inte att jag gick DIY-vägen  Hade det inte varit så lång leveranstid på LMS-R 15" som du tipsade om så hade jag dock troligen suttit på dom istället idag. Mycket prestanda ur små lådor & få element.
Postad 21 December 2012 - 21:02
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Infra plutt skulle nog inte bli sådär jättebra. 
InfraP-42 ?
Postad 21 December 2012 - 21:08
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Sagt vad bättre?
Du tror inte heller att bra subbar/diy-byggen kan låta bättre än de baselement som sitter i dyrare frontar?
Bara för att de sitter i dyrare frontar så blir de inte magiska. De har fortfarande sina begränsingar. Priset på ett löst element i en högtalare för 100k behöver ju inte kosta mer än 3-5k heller. Du betalar ju mycket för finish, varumärke, vinster till tillverkare, generalagent, butik osv osv.
Sen som sagt, mindre element (som inte sällan sitter i frontar) har oftast en begränsing gällande att spela med låg dist om du ska återge lägre frekvenser vid lite volym. Det är ju då subbarna gör det dom ska. De kan ju rent av bottna och gå sönder om du försöker återge de frekvenser som finns i vissa filmer idag på för hög volym. Prova se Underworld Awakening med lite mindre element vid lite volym så ska du se att elementen motioneras 
jo men jag skriver om ett par högtalare som kostar som hela trådens riggar typ....1.6mille och då sätter dom knappast dit något halvdant och jag kan lova dig att ljudet ifrån dessa inte heller var halvdant. För att vara ditt on topic så självklart är det mer kostnadseffektivt med diy....och man behöver antagligen betala många tusen kronor för att bräcka dina tex...säkerligen men vissa av oss ser förbi spl-infra-låg disst vid 130db och fokuserar på musikalitet...hur man mäter detta eller inte har jag ingen aning om....men som karlsson skriver att komoroks system fullkommligt äter the sonus är bara löjligt när man ser förbi dessa parametrar.....tror jag ialf. Sen att hans system kan blåsa faneren av dessa sonus är en helt annan femma för det kan det alldeles säkert och det tror jag verkligen på....men som sagt välljud är något sonus är bra på...tänk då när de fått fria händer utan kostnads frågor som sabbar det, jag har ialf fått uppleva detta och det var riktigt bra.
Redigerat av robert293, 21 December 2012 - 21:18.
Postad 21 December 2012 - 21:13
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Hade det inte varit så lång leveranstid på LMS-R 15" som du tipsade om så hade jag dock troligen suttit på dom istället idag.
Varför ? Är inte det lite onödigt ? Har du inga stolar hemma...?
Postad 21 December 2012 - 21:14
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
1.6 miljoner, ja då är det en annan femma. Men varför ens ta in en högtalare med den prislappen i diskussionen. Inget någon här kommer att stoppa in i sitt vardagsrum. Medans riktigt kapabla subbar/moduler, verkligen är något man kan ha hemma som svensson. Detta konstanta snack om musikalitet? Vad är det med t.ex. mina Dayton eller Komoroks Z-moduler som säger dig att de inte skulle vara "musikaliska" som finare frontar? Jag följer dig inte riktigt Varför ? Är inte det lite onödigt ? Har du inga stolar hemma...?
Hehe, funny guy there
Redigerat av Jonas__W, 21 December 2012 - 21:15.
Postad 21 December 2012 - 22:03
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
1.6 miljoner, ja då är det en annan femma. Men varför ens ta in en högtalare med den prislappen i diskussionen. Inget någon här kommer att stoppa in i sitt vardagsrum. Medans riktigt kapabla subbar/moduler, verkligen är något man kan ha hemma som svensson.
Detta konstanta snack om musikalitet? Vad är det med t.ex. mina Dayton eller Komoroks Z-moduler som säger dig att de inte skulle vara "musikaliska" som finare frontar? Jag följer dig inte riktigt 
Och 24 av komoroks basar kan vem som helst dra in i sitt rum med bra resultat?
Det jag säger....är en fråga.....det hela började med.....frågan är hur det är med musikaliteten....för mina egna erfarenheter av märket i fråga är att de är rätt tråkiga och inte sagt att komoroks just är tråkiga för jag har ej lyssnat på detta system men gav en kombatant som heter duga...för jag har hört just denna kombatant (som är det bästa jag hört hittils) och nu snackar vi inte bara bas utan helheten men basen var visserligen inte fel den heller.........
Hehe, funny guy there 
Postad 21 December 2012 - 22:07
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Robert. Försök att skriva ditt inlägg efter att det står /quote så blir det lättare att veta vad du har skrivit.
Postad 21 December 2012 - 22:19
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Sen att hans system kan blåsa faneren av dessa sonus är en helt annan femma för det kan det alldeles säkert och det tror jag verkligen på....men som sagt välljud är något sonus är bra på...tänk då när de fått fria händer utan kostnads frågor som sabbar det, jag har ialf fått uppleva detta och det var riktigt bra.
Om du inte kämpar för att pressa gränsen på komoroks system så spelar det så tokrent så man kan gråta av lycka. Jag har bra halva topparna och en fjärdedel av basarna, men redan där är det sketa-fenomenalt.
Postad 22 December 2012 - 22:39
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Du vet inte hur man mäter det och antagligen vet du inte om det överhuvutaget går att mäta, vilket det inte gör. Så varför påstå massa saker som du inte har belägg för? Berätta nu, tekniskt, vad för återgivningskvaliter som dessa dyra frontar har i basen som inte går att få till i basmoduler? Jag kan bespara dig besväret och säger att det finns NADA! Det finns dock en massa fördelar med basmoduler vilket ger enorma lyft i ljudet. Hör man inte dessa så kan man kanske faktiskt fråga sig varför man sysslar med hifi.
Jovisst går det att få till, var har jag skrivit att man inte kan få detta. Jag skrev bara att jag är skeptisk till att ino systemet i fråga käkar upp the sonus faber i basen (då tänker jag kvalites mässigt eller rent av begreppet musikalitet) och det har jag svårt att tro så länge man inte spelar alldeles tok högt. Nu har jag ju än en gång....inte hört det omtalade systemet men jag har hört andra basar ifrån samma märke och det var långt ifrån det bästa jag hört kvalitetsmässigt. Sedan började allt detta genom att jag lade fram ett par golvare som jag anser som kapabla i basen. Robert. Försök att skriva ditt inlägg efter att det står /quote så blir det lättare att veta vad du har skrivit. 
Sorry.... öl och stress satte sina spår igår  (ny säsong av supernatural låg i spelaren och varvade detta med att läsa här  )
Redigerat av robert293, 22 December 2012 - 22:40.
Postad 22 December 2012 - 22:57
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Robert. Man kan absolut få till minst lika bra ljud i basen. Det är inga som helst problem.
Jag har lyssnat på MatsE:s Sonus. Dom lät riktigt svinbra, men basen var bättre hemma hos mej.
Det finns massor av fördelar med delade system.
Postad 22 December 2012 - 23:17
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Robert. Man kan absolut få till minst lika bra ljud i basen. Det är inga som helst problem. Jag har lyssnat på MatsE:s Sonus. Dom lät riktigt svinbra, men basen var bättre hemma hos mej. Det finns massor av fördelar med delade system. 
självklart...jag kör delat jag också och kommer att uppgradera med ytterliga botten inom snar framtid så jag vet att det finns stora fördelar om basarna håller hög kvalite. (jag har ju haft både kompetenta subbar och moduler innan) Jag är dock lite skeptisk mot att ino elementen/konstruktionen är lika bra som de som sitter i dessa sonus för 1.6 miljoner, att de har samma detalj förmåga mm men jag kan ha fel....... jag kommer dock fortsätta vara skeptisk till uttalanden att ino äger allt o alla oavsett pris snacket som vissa höghöjdsbombar med så fort man nämner något som kostar mer än 20spänn detta pga att ino aldrig imponerat direkt på mig (med reservation för pip men det är ju mest pga storleken och priset) Jo futura låter underbart men the sonus är en helt annan femma och kan starkt rekommendera att lyssna på dessa om man är i gbg krokarna.
Redigerat av robert293, 22 December 2012 - 23:32.
Postad 22 December 2012 - 23:29
Careface
-
Careface
-
Användare
-
-
228 inlägg
Du vet inte hur man mäter det och antagligen vet du inte om det överhuvutaget går att mäta, vilket det inte gör. Så varför påstå massa saker som du inte har belägg för? Berätta nu, tekniskt, vad för återgivningskvaliter som dessa dyra frontar har i basen som inte går att få till i basmoduler? Jag kan bespara dig besväret och säger att det finns NADA! Det finns dock en massa fördelar med basmoduler vilket ger enorma lyft i ljudet. Hör man inte dessa så kan man kanske faktiskt fråga sig varför man sysslar med hifi.
Första inlägget av dig jag läser som jag 100% ställer mig bakom och stöttar dig på MKarlsson74. Visst är det mätbart. I allra högsta grad. Det är en kombination av hyfsad frekvensgång, minimal påverkan av rummet, minimala tidsfel och låg dist. Svårare än så är det inte att få ett system att vara "musikaliskt" om nu det ordet existerar. Så fort en t.ex subwoofer låter släpig och odefinierad, ja då har du tidsfel och rumspåverkan. Svårare än så är det inte.
Postad 23 December 2012 - 00:22
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Dyrare kan även vara sämre Men vi kanske kan skriva "Snyggare" ?
jo, men nu va det ju "status" och "feel good" som Zartok syftade på när han skrev dyrare  och därav min kommentar
Redigerat av DVD-ai, 23 December 2012 - 00:24.
Postad 23 December 2012 - 02:11
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag är dock lite skeptisk mot att ino elementen/konstruktionen är lika bra som de som sitter i dessa sonus för 1.6 miljoner, att de har samma detalj förmåga mm men jag kan ha fel....... jag kommer dock fortsätta vara skeptisk till uttalanden att ino äger allt o alla oavsett pris snacket som vissa höghöjdsbombar med så fort man nämner något som kostar mer än 20spänn detta pga att ino aldrig imponerat direkt på mig (med reservation för pip men det är ju mest pga storleken och priset)
Jag tycker absolut inte att Ino är bäst på allt. MatsE:s Sonus var bättre än mina i56 på mycket. För att använda NiklasF:s uttryck så var det betydligt mer "släpp" i dom än i mina Ino. Jag har skrivit det förut, men jag kan skriva det igen.. Om jag inte skulle vara en idiot som spelar alldeles för starkt så hade jag helt säkert haft något annat än Ino. Men Ino är dom enda högtalarna jag någonsin har hört som har förmågan att spela HIFI vid vansinnesvolymer utan att låta illa.
Postad 23 December 2012 - 03:03
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Precis den här diskussionen var ju uppe alldeles nyss va?  Aja, jag tycker iaf att det är lite märkligt val av dig Bagarn. Att välja ljudtryck före en så viktig egenskap som "släpp" eller som du kallade det tidigare " förmåga att spela musik". Så skulle jag aldrig prioritera, tur att vi alla är olika.  Men jag säger som jag sa tidigare också: Jag tycker att Ino är ett av dom märken som, för mig, har minst hyss för sig. Därav så spelar dom enligt mig mest musik av dom högtalare jag har lyssnat på. Men jag har ju naturligtvis många andra favoriter som jag anser låta helt fantastiskt också! Vidare så tycker jag att det är självklart att alla får tycka precis som dom vill. Bara för att man själv gillar ett märke så behöver man ju inte övertyga alla andra om att det märket är bäst, alla diggar vi ju olika prylar. Men, dom allra flesta som har Ino-högtalare är oftast väldigt ödmjuka och öppna för andra märken. Det finns ju dock ett fåtal som inte tillhör den skaran och kanske omedvetet gör att många andra Ino-ägare får rätt taskigt rykte.  Så fortsätt du att digga The Sonus Faber Robert. Jag är dock inte säker på att du kommer att få med Karlsson på samma spår eller ens förstå vad du menar med "musikalisk bas".
Postad 23 December 2012 - 03:32
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Ja dina (Brallsson) små rackare är ju ett bra alt till ino, iaf om man kikar på ino's småttingar!
Postad 23 December 2012 - 06:33
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag är dock lite skeptisk mot att ino elementen/konstruktionen är lika bra som de som sitter i dessa sonus för 1.6 miljoner, att de har samma detalj förmåga mm men jag kan ha fel.......
Se, du använder priset där som någon form av "garant" att det måste vara bättre. Nu handlar inte detta enbart om Ino utan även andra vettiga basmoduler kommer sparka dessa frontars stjärt när det gäller basåtergivningen. Det handlar om den fysiska verkligheten där basen i två frontar har otroligt mycket sämre utgångsläge än vad basmoduler har. Det kommer påverka hur man upplever detaljer bland annat.
Postad 23 December 2012 - 10:49
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag tycker absolut inte att Ino är bäst på allt. MatsE:s Sonus var bättre än mina i56 på mycket. För att använda NiklasF:s uttryck så var det betydligt mer "släpp" i dom än i mina Ino.
Jag har skrivit det förut, men jag kan skriva det igen.. Om jag inte skulle vara en idiot som spelar alldeles för starkt så hade jag helt säkert haft något annat än Ino. Men Ino är dom enda högtalarna jag någonsin har hört som har förmågan att spela HIFI vid vansinnesvolymer utan att låta illa.
Du är tjock, det är jag med, och därmed är vi personer att lita på  Detta är ju egentligen det jag saknar med Ino, att spela utanför högtalarna och släppet som finns i andra högtalare. Om man tror att Ino är bäst på detta så har man inte hört så mycket... Men allt handlar ju om prioriteringar, jag spelar inte brutalhögt jämt, alltså får jag stå ut med att spela med mycket mera släpp och mer musik istället för SPL. Men ge mig gärna högtalare som det är släpp i och kan spela högt så är jag självklart intresserad av dessa istället. Saken är att vissa hypar upp Ino till att vara världens bästa högtalare och att det finns inget som rår på dom, och det är väldans långt ifrån sanningen, iaf om man har släpp och musik med i parametrarna. TYCKER JAG, inte nödvändigtvis DIN sanning. Visst är det skönt att vi har olika smaker här i världen?
Postad 23 December 2012 - 11:03
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Detta är ju egentligen det jag saknar med Ino, att spela utanför högtalarna och släppet som finns i andra högtalare.
Om man tror att Ino är bäst på detta så har man inte hört så mycket... Men allt handlar ju om prioriteringar, jag spelar inte brutalhögt jämt, alltså får jag stå ut med att spela med mycket mera släpp och mer musik istället för SPL.
Du kan ju inte säga att man inte lyssnat på mycket bara för att man tycker att Ino är bra på den parametern? Vi upplever ju uppenbarligen saker olika. När jag bad dig sätta på en skiva med mycket info utanför högtalarna hemma hos dig (du har förresten tidigare påstått att all musik hade info utanför högtalarna hemma hos dig  ) så upplevde varken jag, Bagarn eller Palle att det spelade en centimeter utanför panelerna, samtidigt som du satt och pekade vars gitarren var någonstans lååångt ut till höger. Men vi andra kanske inte har hört så mycket?  Som sagt, jag diggar Ino, som fan. Jag tycker att dom spelar musik mer än någon annan högtalare jag lyssnat på. Det är ju precis därför jag fastnade för dom från början, jag brukar ju inte ens spela starkt så den förmågan är bara en bonus för mig. Du förstår dig inte på det, lika lite som jag inte förstår vad du snackar om när du hyllar System Audio och Sonus Faber. Jag tycker dessa högtalare låter bra, men har egenheter som jag tycker stör när jag lyssnar på dom. Alltså spelar dom mindre musik för mig.  Skönt att vi kan vara eniga i att alla får tycka och tänka precis som dom vill.
Postad 23 December 2012 - 11:17
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Du är för tunn att lita på, det är nog halva saken 
En dag om si sådär hundra år när panelerna är fixade så får ni komma igen.
Postad 23 December 2012 - 11:18
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Detta är ju egentligen det jag saknar med Ino, att spela utanför högtalarna och släppet som finns i andra högtalare.
Smaken och upplevelsen är olika. Min upplevelse är att större Ino högtalare, korrekt uppställda, ger en ljudbild som ingen annan högtalare jag hört (TAD R1 är väl närmast). Har skivan info kodad som skall låta utanför högtalarna (t ex vissa Yello låtar), så ger de verkligen det. Problemet, tror jag, är att man väljer tro att all musik är inspelad på ett visst sätt och tror därför att alla högtalare sen ska återge detta. Jag tror att verkligheten är snarare tvärtom, att den flesta nyare musiken är inspelad och kodad så att musiken kommer från högtalarna och inte utanför högtalarna. Jag baserar detta på att jämföra musik med väldigt bred ljudbild med en med väldigt smal ljudbild. Logiskt sätt så bör den högtalare som återger musik med störst skillnader mellan olika inspelningar vara den som är närmast vad som finns kodat på skivan. Det jag då har upplevt, när jag lyssnat runt, är att flera högtalare, ofta sådana som många anser har en väldigt bra ljudbild, är de med sämst ljudbild eftersom de ger minst skillnader mellan olika ljudbilder. T ex MBL's större, som gav en väldigt diffus ljudbild som jag upplevde ha en kraftig sameness över ljudbilden. Huruvida Ino är bäst i världen har jag ingen kommentar om, det känns snarare som ett billigt tjuvknep att ta till. Det enda jag vet är att av de högtalare jag lyssnat på så är det Ino som passat mig bäst.
Postad 23 December 2012 - 11:30
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Du är för tunn att lita på, det är nog halva saken  En dag om si sådär hundra år när panelerna är fixade så får ni komma igen.
Jasså, nu skyller du på att dom är trasiga? Hur kommer det sig att det enbart var du som hörde "släppet" när vi var hos dig då?  Kan det kanske vara så att vi har råkat ut för lite placebo. Vi som diggar Ino uppskattar dom ännu mer än vad dom egentligen presterar, precis samma sak som händer dig när du lyssnar på dina ML. I omvänd ordning så var det ju faktiskt så att du kanske inte hade särskilt höga tankar om Ino innan du lyssnade på ett par och då kommer du nog aldrig att uppskatta dom fullt ut heller. Jag är rätt säker på att när du väl lyssnar på JBL Pro så kommer du hylla skiten oavsett hur det låter i princip. Speciellt om det spelar ihop med lite bling bling som McIntosh i ett Svanå-rum. Du kommer att vara såld innan du ens lyssnat.  Placebon är rätt stark.  Tunnheten jobbas det på. Sakta men säkert, speciellt så här i juletid.
Postad 23 December 2012 - 11:31
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
NEJ NEJ, det finns inte i närheten av släpp i mina burkar nu så som dom skall låta.
Postad 23 December 2012 - 11:33
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Se, du använder priset där som någon form av "garant" att det måste vara bättre. Nu handlar inte detta enbart om Ino utan även andra vettiga basmoduler kommer sparka dessa frontars stjärt när det gäller basåtergivningen. Det handlar om den fysiska verkligheten där basen i två frontar har otroligt mycket sämre utgångsläge än vad basmoduler har. Det kommer påverka hur man upplever detaljer bland annat.
Nej priset är absolut ingen garanti för något men namnet sonus faber väger tungt när man ser till välljud..... i min värld ialf. Nu är det ju inte heller några små högtalare vi pratar om här utan 15" och dubbla 10" i en rejält tilltagen lådvolym, tycker man mina qln är gigantiska så är de bebisar i jämnförelse med dessa sonus. Men skit samma, det är ingen ide att älta detta mer särskilt då jag ej hört de största ino systemen utan gav ett förslag på en golvare som spelar bra i basen.
Redigerat av robert293, 23 December 2012 - 11:55.
Postad 23 December 2012 - 11:33
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
JBL Pro har jag ribban skyhögt ställd, så jag har mina misstankar om att jag blir besviken där med.
Släppet har inget med bredden eller placeringen av instrument eller musiker i djupledd/bredd.
Eller ja vad vet jag, dom kanske samspelar på något sätt, men det är inte samma sak för mig iaf.
Är du med på snurret?
Redigerat av Evil Homer, 23 December 2012 - 11:35.
Postad 23 December 2012 - 11:35
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Kommer du förresten ihåg när det väl kom ett spår med info utanför högtalarna i Kramfors. Du höll ju på att ramla av stolen och flög upp och sa: "MEN! Det var ju ljud utanför högtalarna. Varför kom det bara nu?!?"Jag försökte förklara att det naturligtvis spelar utanför högtalarna om den infon finns med på skivan. Vissa andra högtalare kan jag uppleva har en större och smetigare scen som inte är lika fokuserad. Det jag gillar med Ino är att scenen är väldigt fokuserad och håller ihop, sen om det kommer info utanför högtalarna så kan det spela utanför också.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 23 December 2012 - 11:37.
Postad 23 December 2012 - 11:40
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
JBL Pro har jag ribban skyhögt ställd, så jag har mina misstankar om att jag blir besviken där med.
Släppet har inget med bredden eller placeringen av instrument eller musiker i djupledd/bredd. Eller ja vad vet jag, dom kanske samspelar på något sätt, men det är inte samma sak för mig iaf.
Är du med på snurret? 
Har funderat lite på det. Kan det vara så att du föredrar lite mer efterklang i dom högre registren? Det i kombination med en aning het diskant kan upplevas som mer "liv" i musiken. Kan jag vara något på spåren?  NEJ NEJ, det finns inte i närheten av släpp i mina burkar nu så som dom skall låta.
Så lät det inte efter några GT.
Postad 23 December 2012 - 11:44
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Några GT
Var länge sen med grill och öl nu, vem skall vi vålda nästa gång?
Postad 23 December 2012 - 11:45
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Jag tycker att David ligger jävligt risigt till.
Men vi kan ta det surret i andra tråden tycker jag.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 23 December 2012 - 11:47.
Postad 23 December 2012 - 11:57
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nu är det ju inte heller några små högtalare vi pratar om här utan 15" och dubbla 10" i en rejält tilltagen lådvolym, tycker man mina qln är gigantiska så är de bebisar i jämnförelse med dessa sonus.
Men även om de är stora eller bra element så är situationen fortfarande att de måste anpassa sig efter resten av registret. Med basmoduler kan man båda få mer punkter och bättre koppling till rummet, man kan även anpassa placeringen till vad som är bäst bara för basen (vilket man inte kan med frontar utan att andra register blir lidande).
Postad 23 December 2012 - 11:58
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Aja, jag tycker iaf att det är lite märkligt val av dig Bagarn. Att välja ljudtryck före en så viktig egenskap som "släpp" eller som du kallade det tidigare "förmåga att spela musik". Så skulle jag aldrig prioritera, tur att vi alla är olika. 
Som jag skrev förra gången vi hade den här diskussionen så tycker jag naturligtvis att dom låter bra, annars hade jag inte köpt dom. Men vad har jag för alternativ då ? Mina förra högtalare såg ju ut så här...
P1020030.JPG 81.16K
2 Antal nerladdningarJag vet ju att jag spelar för starkt, och då finns det inte många högtalare som pallar och samtidigt spelar hifi.
Postad 23 December 2012 - 12:27
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Kul diskussion. som ny semiinoare upplever jag det såhär:
till film... finns inget bättre än ino. jag tror ärligt talat inte att det existerar. det jag hörde hos solo under sagan om ringen slås inte av något. jag tror aldrig att jag kommer höra bättre någonsin och därför kommer mitt framtida biorum naturligtvis att innehålla inoprodukter. Jag är totalt övertygad om detta.
Till musik är ino helt fantastiska. MEN jag upplever att basen är tillbakadragen på de flesta inspelningar, vilket gör att högtalaren är lite bastillbakadragen. Konstigt nog så upplever jag även diskanten som lite mindre klar än den bästa jag hört (volents dubbelband).
Det här släppet som folk talar om förstår jag ingenting av, vad innebär det? Extra luftigt? Fylligt? Berätta. när jag hörde ino spela blueray-musikinspelningar så var det snarare jag som höll på att släppa mig pga av hur bra det lät.
Imho så måste jag säga att röster är inos absolut absolut starkaste kort och där tror jag som är oslagbara. ta in wilsons maxx eller annan valfri överprissatt högtalare, jag tror inte röster blir bättre. detta tror jag beror på att båra öron är konstruerade att höra röster extra tydligt, troligtvis för att förstå och läsa av andra eller något. men vi vill nög höra röster totalt totalt naturliga.
Så av den anledningen så var det inget snack om att jag skulle ha en inocenter. kommer aldrig ha något annat i resten av mitt liv. så övertygad är jag. försök motbevisa mig  till musik så upplever jag att det finns diskanter som tilltalar mig lite mer, och då jag hellre har mycket bra filmljud och perfekt musikljud än perfelt filmljud och mycket bra musikljud föll frontarna på ett annat märke, som fö låter typ som inos. men med annan diskant.
Så, nu var mitt lilla sagt  jag vet att många håller med mig på filmbiten och röstbiten iaf. det måste ni göra. där är ino i en klass för sig. Någonstans på femteplats börjar konkurrenter dyka upp
Postad 23 December 2012 - 14:10
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Som jag skrev förra gången vi hade den här diskussionen så tycker jag naturligtvis att dom låter bra, annars hade jag inte köpt dom. Men vad har jag för alternativ då ? Mina förra högtalare såg ju ut så här...
P1020030.JPG 81.16K
2 Antal nerladdningar
Jag vet ju att jag spelar för starkt, och då finns det inte många högtalare som pallar och samtidigt spelar hifi.
Jag skulle nog bita i det sura äpplet och köra på dom högtalare som jag anser spela mest musik och sedan anpassa volymen efter dom. Du diggar ju System Audio, deras största modell lär ju kunna putta ur sig några dB om man delar dom t.ex.  Äh vafan, nu när jag tänker efter. Du hade nog spelat sönder dom också. Du gjorde nog rätt val ändå. Än fast jag inte hade gjort samma val om jag inte ansett att Ino spelar musik.
Postad 23 December 2012 - 18:16
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Har jag förstått det rätt är Ino lite åt det "lugnare" hållet likt tex finare Dynaudiomodeller?
SA Explorer Master skulle kanske i så fall kunna sägas vara dess diametrala motsats. Kraften i anslagen är av sådan art att de förmodligen skulle kunna användas som hjärtstartare. En del tycker det blir i värsta laget. Kraft lär alltså ingen sakna men subbas spelar de kanske inte. Inte för att jag förstår vitsen men det är ju en annan femma. En häftig högtalare hursomhelst som alla borde uppleva.
Postad 23 December 2012 - 20:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tycker att David ligger jävligt risigt till. 
Men vi kan ta det surret i andra tråden tycker jag.
Njo, kan absolut bli möjligt, dock bor man ju inte i hus och det sätter ju sina klara begränsningar... Så man får mer njuta av bra ljud och musik än att basnarkomanisera och spela starkt...  Vet inte när jag senast spelade riktigt starkt, inte sedan jag flyttade, och innan dess va det ett tag också... Vet inte vad som hänt, men jag har liksom tröttnat på det på något vis...  Och så stör det folk för mycket när man gör det, så jag känner att det kan få vara, när jag någon gång har ett hus, då lär det ju bli ändring. Eller om jag fick Komoroks grannar... mina verkar trevliga men knappast lika tåliga, det kan jag inte tro! mina i32s kommer att få ett lätt liv tills jag flyttar, men känns ändå skönt att slippa ta en massa mellansteg... och så får jag ju galet låg disst  men det finns viss risk att jag kan komma att sälja två av mina basmoduler,vi får se... kan kanske inte använda dom som jag tänkt och kapaciteten behöver jag ändå inte i nuvarande boende. Som jag märkt är lite mer lyhört och med mer känsliga grannar än i förra lägenheten, där kunde jag kräma på som fan under långa perioder utan att det var några problem. Nu skulle jag inte våga göra det dock !
Postad 24 December 2012 - 10:19
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Postad 25 December 2012 - 16:40
adzer
-
adzer
-
Användare
-
-
174 inlägg
God jul i efterskott inoiter
Redigerat av adzer, 25 December 2012 - 16:46.
Postad 27 December 2012 - 16:46
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Stolt inoägare nu. D3 har kommit. jag brukar aldrig ge förstaintryck, men här kommer några iaf.
till samma scener som vi körde hos hasse i hans bio: röster är otroligt bra. mycket trovärdiga och jag hör verkligen dom där små vibrationerna som jag vill åt. inte lika tydligt som hos hasse men där är högtalaren bakom duken och rummet perfekt.
Den är med andra ord precis rätt högtalare för detta.
Till musik i mitt rum... njae. faktiskt inte. den blev lite på gränsen till vass och har inte alls lika bra diskantåtergivning. jag förklarar detta med att mitt rum är för dåligt, högtalaren är gammal, den är nere på golvet (ska fixas) och den är lite kall. eller något. ja, den fungerar iaf inte alls till musik i mitt rum hörde jag på det lilla jag kört. Fem låtar är lite hårt att döma efter, och det blir nog bättre. Men jag fick bilden av att den helst vill ha ett bättre rum för att låta bra. eller bäst.
Helt klart värd investeringen. jag lyssnar ju alltid musik i stereo. tal, som den gör så vansinnigt bra, är centern till för. där finns det nog inte så mycket som hade varit bättre för min egen del.
Jag återkommer efter en filmskådning eller två. ironman med mina frontar blir mumma tror jag. jag är ruggigt nöjd med hr resultatet blivit med jonas w's små surrar (tack igen jonas, du är min bioängel tillsammand med hasse och myc hifi som föreslog dom magiska frontarna!)
Postad 27 December 2012 - 17:10
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Har du lagom med dämpning bakom/runt den?
Postad 27 December 2012 - 22:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
varför köra centern till musik ?!
det låter ju apskit hur man än gör tycker jag... väldigt dåligt blir det... så det gör man bäst i att undvika tycker jag
Postad 27 December 2012 - 22:59
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Sen kan man fråga sig hur förstärkaren är inställt om man kör så.
Postad 27 December 2012 - 23:00
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Släng gärna upp en bild på den!
Postad 27 December 2012 - 23:01
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Kör man en musik DVD/Blu-ray med 5- eller 7.1 spår så är det ju inte konstigare än att den är mixad så.
Postad 27 December 2012 - 23:06
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Precis, alternativt någon Dolby PLII-variant som spelar med center. Men det brukar sällan bli bra på stereomaterial
Adeles bluray däremot, från Royal Albert Hall i england låter fantastiskt bra även med center. Men då är det även ett äkta flerkanaligt DTS HD Master-spår som -Palle- pratar om.
Postad 27 December 2012 - 23:12
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det jag funderar på är hur det kan låta bra på film men inte musik när det är "samma" ljud. Antingen så är filmerna "snälla" i centern eller så är musiken som använts "jobbig" i centern.
Postad 27 December 2012 - 23:16
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Ingen expert på hur det mixas. Men spelar man upp ett stereospår i flerkanaligt så låter det som sagt sällan bra. Inte i närheten lika bra som det hade låtit om samma låt hade varit inspelad i ett äkta flerkanaligt spår. Dock brukar det som du är inne på, inte låta jobbigt eller dylikt. Det brukar bara bli mer instängt ljud, dålig dynamik osv. HELA karaktären på högtalarens ljud brukar inte förändras radikalt.
Postad 28 December 2012 - 01:30
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
jag testade musik genom att stänga av alla slutsteg och köra centern via yamahan när den var inställd på 7-kanalsstereo.
bilder ska komma, men jag måste få fixat alla prylar som dom ska stå innan, centern MÅSTE komma uppåt! =)
karlsson: det jag sa var att röster lät otroligt bra i centern. musik däremot innehåller mycket annat än röster och där lät det enl mig inte lika bra som röster i filmer gör. så det är som olika saker jag har lyssnat efter.
nattlorden: jag har ingen dämpning alls bakom eller runt den. bara en matta under. jag har skrivit att jag har ett rätt dåligt rum för den, och det står jag fast vid =D
dock så är den fortfarande otroligt trevlig när det kommer till röster, där skiner den verkligen fram. och det är ju det jag vill ha den till. röster. jag har gjort som dvd rekommenderade och klipper den vid 200 hz, så att jag slipper så mycket ljudreflektioner åt sidorna.
sen så är det ju det första testet. hur många kan säga allt om en högtalare efter 20 minuters musik och en kvarts film? nej, det är orättvist att säga något alls om den. men jag är rätt säker på att jag har valt precis rätt center =)
... om den bara inte var så FÖRBANNAT JÄTTELIK så hade jag varit ännu gladare =D
Postad 28 December 2012 - 01:47
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
dock så är den fortfarande otroligt trevlig när det kommer till röster, där skiner den verkligen fram. och det är ju det jag vill ha den till. röster. jag har gjort som dvd rekommenderade och klipper den vid 200 hz, så att jag slipper så mycket ljudreflektioner åt sidorna.
Har du något externt delningsfilter då som skickar det under 200hz till frontarna, sen under till exempel 80hz till suben? Eller hur gör du? Undrade mest för jag provade att dela min center vid 250hz här hemma och tyckte det lät rätt bra faktiskt. Dock så brummade ju suben mer eftersom det under 250hz gick direkt till suben. Det tyckte jag inte lät lika bra
Redigerat av genstruktur, 28 December 2012 - 02:11.
Postad 28 December 2012 - 01:49
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag ställer in allt via receivern. surrarna klipps på 100, frontarna på 80. Ska nog testa både 60 och 100 senare. sen får woofern ta resten
Postad 28 December 2012 - 08:51
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Verkar bli ny förstärkning snart. Då blir det att koppla om endel igen. men det behövs med tanke på centern iaf 
Annan förstärkning pga att jag vill ha försteg på ett ställe och slutsteg på ett. nu har jag två staplingar :/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|