* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 01 July 2008 - 16:56
vasko
-
vasko
-
Rookie
-
4 inlägg
vasko:
Du har ett par saker att kolla på, 1. din Router 2. din NSLU
Det mesta troliga är att ditt Wifi inte klarar det. De brukar inte var helt pålitliga framförallt inte i lite högre upplösning. Jag håller med dig om att 9 mbps inte är mycket, men det som är verklighet och det som står på tillverkarnas spec kan skilja mycket.
Märker du dessutom knappt skillnad mellan SMB o NFS så skulle det oxå kunna tyda på detta.
Det skulle kunna vara NSLU:n som är länken som kan trassla... Jag hade uppe detta för länge, länge sen... Vet ej säkert, men den kör ju externa USB-diskar. Den lär inte klara så hög bandbredd har jag för mig.
Du skulle ju kunna testa genom att plugga din USB-disk direkt på PCH:n, så får du kvitto på att filerna är okey. Sen skulle du kunna testa att installera på MyIhom på din PC o prova med någon av filerna. Då får du ju ett kvitto på bandbredden på ditt nät!
Testa att tråda upp till din övervåning för att kunna testa, då kommer du hitta problemet!! Långa Ethernet-kablar är grymt manligt!!
Om du kommer fram till att det är din Trådlösa så skulle en ny N-router o en N-accesspunkt (eller N-kort i PCH:n) kunna lösa det!!
Lycka till!! 
Lyckades lösa det  . Jag ändrade lite kanaler på WLANET och flyttade min G810 med en kabel på några meter så nu kan jag streama 8gb filer utan problem  . NSLUn är en jäkla smidig lösning faktiskt, det går med ungefär 3.5mb mellan den om min stationära dator vid filöverföring. Den är igång dygnet runt och drar i princip ingen ström jämfört med min stationära dator. Dessutom klarar den en massa andra roliga saker än bara NAS. Tack för all hjälp..
Postad 01 July 2008 - 18:56
EgonFisk
-
EgonFisk
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag måste bara ta tillfället i akt att hylla den här lilla grunkan 
Har meckat med HTPC lite till och från - jag ville ju kunna göra allt, spela HD-film, se på HDTV och allt sån't skoj.
Till slut lade jag ner p.g.a. tidsbrist och fick skippa TV:n.
Var helnöjd med filmuppspelandet och tyckte att musikspelandet funkade.
Igår var det fotbolls final och vi skulle ha en massa folk över som ville kolla matchen på projektor - vad händer: Digitalbox-eländet lägger av. Nu var goda råd dyra.
Letade fram en gammal DVB-T USB-sticka som jag använt för att försöka titta på HDTV genom datorn tidigare (med minst sagt varierande resultat - för klen burk och på senare tiden bara blåskärmar och elände).
Tog väl inte mer än ca 1 timmes surfande, så hade jag streaming funkande från DVBViewer rakt ner i poppen - hur coolt som helst!
Sen testade jag att ratta in SVTHD i DVBViewer (utan att ha någon h264 codec konfigurerad). Ingen bild i DVBviewer, men döm om min förvåning när Popcornhour:n visade glasklar HDTV utan att knussla det minsta
Lasten på datorn är lika med nästan ingeting, så jag köra stickan i min filserver (som ändå alltid står på)
Nu är det bara att hänga kvar ett par månader så har någon vänlig person skrivit ihop en plugin så att det går att byta kanal via fjärren också.
Popcornhour 2 - HTPC 0
/J
Det här var intressant. Berätta mer!
Postad 02 July 2008 - 08:29
ijahman
-
ijahman
-
Användare
-
-
199 inlägg
Har meckat med HTPC lite till och från - jag ville ju kunna göra allt, spela HD-film, se på HDTV och allt sån't skoj.
Igår var det fotbolls final och vi skulle ha en massa folk över som ville kolla matchen på projektor - vad händer: Digitalbox-eländet lägger av. Nu var goda råd dyra.
Letade fram en gammal DVB-T USB-sticka som jag använt för att försöka titta på HDTV genom datorn tidigare (med minst sagt varierande resultat - för klen burk och på senare tiden bara blåskärmar och elände).
Tog väl inte mer än ca 1 timmes surfande, så hade jag streaming funkande från DVBViewer rakt ner i poppen - hur coolt som helst!
Sen testade jag att ratta in SVTHD i DVBViewer (utan att ha någon h264 codec konfigurerad). Ingen bild i DVBviewer, men döm om min förvåning när Popcornhour:n visade glasklar HDTV utan att knussla det minsta
Lasten på datorn är lika med nästan ingeting, så jag köra stickan i min filserver (som ändå alltid står på)
Nu är det bara att hänga kvar ett par månader så har någon vänlig person skrivit ihop en plugin så att det går att byta kanal via fjärren också.
Popcornhour 2 - HTPC 0
/J
Verkligen intressant. Läste att DVBViewer har gjort en plugin för popcorn, är det den du använder? Om det funkar så kanske man kan få se OS i HD  .... Vilket jag med dagens boxer abonnemang inte kan..
Postad 02 July 2008 - 08:57
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Det där borde man väll kunna göra från en Dreambox till Popcorn , någon som vet mer om det ?
Postad 02 July 2008 - 10:59
simonsimonsson
-
simonsimonsson
-
Användare
-
-
113 inlägg
Popcornhour 2 - HTPC 0
/J
Snälla kan du inte slänga ihop en guide för hur du gjorde! Det lät ju toppen! Blev det en ny Source, när du stoppade i usb-stickan då eller, vad hände?
Postad 02 July 2008 - 12:36
Ka11e
-
Ka11e
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Verkligen intressant. Läste att DVBViewer har gjort en plugin för popcorn, är det den du använder? Om det funkar så kanske man kan få se OS i HD .... Vilket jag med dagens boxer abonnemang inte kan..
DVB-T USB är alltså en USB-sticka som funkar som antenn för digitala sändingar? Är SVTHD och TV4HD gratis så man kan titta på dom? Jag bor i skåne och har Hörby som närmaste mast, är alla master utbygda så att dom klara HD-sändingar? Kommer det krävas "fri sikt" mot masten? Vilken USB-sticka/program rekommenderas? En massa frågor men jag vill se OS i HD!
Redigerat av Ka11e, 02 July 2008 - 12:40.
Postad 02 July 2008 - 13:19
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Ka11e:Tyvärr så sker dessa "testsändningar" endast i Stockholms-regionen.... tyvärr! Så har det varit senaste året med Boxer/Marksänd Digital-TV. Om inget hänt nu sista veckorna... Kolla för säkerhets skull Boxers o Terracoms hemsidor för mer info!!
Postad 02 July 2008 - 13:39
svejoh
-
svejoh
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag är mycket nöjd med min PCH, men har en undran. Som nybörjare tänker man att klart det skall vara 1080 filmer även att flera säger att 720 duger. Nåväl min första film var Ice Age 2 och den stoppade direkt efter 2 sekunder. Efter lite läsande antog jag att det berodde på [email protected] men nästa film hade också [email protected] och det var Mission Impossible 2 och den funkade. Tror att någon här kan säga vad det beror på om jag klistrar in följande.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ice Age 2
Video
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : [email protected]
Format settings, CABAC : Ja
Format settings, ReFrames : 5 frames
Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mission Impossible 2
Video
Format settings, ReFrames : 8 frames
Pirates of Caribean (denna har jag inte testat ännu)
Video
Format settings, ReFrames : 8 frames
hoppas detta räcker för att ge mig info vad det beror på. Nu kan jag inte säga om den sista av dessa funkar eftersom jag inte kollat ännu.
svejoh
Postad 02 July 2008 - 16:16
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Jag är mycket nöjd med min PCH, men har en undran. Som nybörjare tänker man att klart det skall vara 1080 filmer även att flera säger att 720 duger. Nåväl min första film var Ice Age 2 och den stoppade direkt efter 2 sekunder. Efter lite läsande antog jag att det berodde på [email protected] men nästa film hade också [email protected] och det var Mission Impossible 2 och den funkade. Tror att någon här kan säga vad det beror på om jag klistrar in följande. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ice Age 2 Video Format : AVC Format/Info : Advanced Video Codec Format profile : [email protected] Format settings, CABAC : Ja Format settings, ReFrames : 5 frames Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mission Impossible 2 Video Format : AVC Format/Info : Advanced Video Codec Format profile : [email protected] Format settings, CABAC : Ja Format settings, ReFrames : 8 frames Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Pirates of Caribean (denna har jag inte testat ännu) Video Format : AVC Format/Info : Advanced Video Codec Format profile : [email protected] Format settings, CABAC : Ja Format settings, ReFrames : 8 frames Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hoppas detta räcker för att ge mig info vad det beror på. Nu kan jag inte säga om den sista av dessa funkar eftersom jag inte kollat ännu.
svejoh
Hade liknande problem, prova spela upp filmen med Media Player Classic först, funkar det ? Mina filer var helt enkelt korrupta, dom gick inte spela i Media Player Classic, men på popcorn så funkade dom några minuter, hade blitt nå galet med dom...
Postad 02 July 2008 - 16:43
svejoh
-
svejoh
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Ja Ice Age 2 spelade jag upp med Windows Media Center så filen är nog OK. Nu har jag kommit hem och kunde konstatera att Pirates Of Caribean går att spela men ljudet var DTS. Det hade jag missat helt och när jag kollar Media Info så ser jag att även Ice Age 2 har DTS.
Ja man lär sig efter ett tag vad man skall ta för att bli helt nöjd. Jag har hört att man skall kunna fixa till så det blir AC3 i stället men jag har ingen aning vad det heter.
Jag är i alla fall nöjd, hade man läst på mer innan så kanske man sluppit ladda ner i onödan.
svejoh
Postad 02 July 2008 - 16:47
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Filmer med DTS ska du ju fortfarande kunna spela upp, bara det att kan du inte avkoda ljudet så hör du inget.
Postad 02 July 2008 - 17:25
svejoh
-
svejoh
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Japp filmen gick att spela men inget ljud. Men jag skall kolla upp sånt innan jag laddar ner nästa gång.
svejoh
Postad 02 July 2008 - 18:48
jackpersson
-
jackpersson
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
nu börjar jag bli väldigt arg. har en popcorn hour. kopplat till en netgear ehthernet switch.
kan inte uppdatera firmwiret via ph. utan måste göra det via ett usb minne. har de näst senaste firmwiret.
har ändrat till rätt ip, då ph är 192.168.20.0 och datan har 192.168.20.21.
när jag går in på network share och sen browse så kommer två saker upp. den ena mshome där de står "no server found". den andra står de workgroup trycker jag där så kommer jacks bärbara upp, men när jag sen trycker där så står följande "please try again or check server"
kan de ha ngt med att den heter jacks bärbara? kan de vara ngt med vista? UPnP står att de är aktiverat. brandväggen har jag kollat och den släpper igenom.
jag kan nästan ingenting om nätverk så en nybörjar guide där allt gårs igenom grundligt hade behövts.
vad ska jag göra då jag snart slänger den jäveln ut genom fönstet
tacksam för svar:D snabbt
Postad 02 July 2008 - 19:04
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
nu börjar jag bli väldigt arg. har en popcorn hour. kopplat till en netgear ehthernet switch.
kan inte uppdatera firmwiret via ph. utan måste göra det via ett usb minne. har de näst senaste firmwiret.
har ändrat till rätt ip, då ph är 192.168.20.0 och datan har 192.168.20.21.
när jag går in på network share och sen browse så kommer två saker upp. den ena mshome där de står "no server found". den andra står de workgroup trycker jag där så kommer jacks bärbara upp, men när jag sen trycker där så står följande "please try again or check server"
kan de ha ngt med att den heter jacks bärbara? kan de vara ngt med vista? UPnP står att de är aktiverat. brandväggen har jag kollat och den släpper igenom.
jag kan nästan ingenting om nätverk så en nybörjar guide där allt gårs igenom grundligt hade behövts.
vad ska jag göra då jag snart slänger den jäveln ut genom fönstet
tacksam för svar:D snabbt
Och du har en disk i poppen eller?
Postad 02 July 2008 - 19:07
jackpersson
-
jackpersson
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
nej det har jag itne.. skulle jag kunna ta din msn eller liknande så kanske de kan gå lite snabbare om du har lust att hjälpa mig? hade varit grymt schysst.
Postad 02 July 2008 - 19:09
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
nej det har jag itne.. skulle jag kunna ta din msn eller liknande så kanske de kan gå lite snabbare om du har lust att hjälpa mig? hade varit grymt schysst.
Nej. Du kan inte komma åt poppen om du inte har en disk i, eftersom det inte behövs...eftersom du inte har en disk i. Vad är problemet?
Postad 02 July 2008 - 19:13
jackpersson
-
jackpersson
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
vad problemet är? jag kommer inte åt filerna som jag delar på datan och vill streama över nätverket då den säger att den inte hittar ngn server. va e de för disk du snackar om? hårddisk? de har jag inte och jag vet att den ska funka utan hårddisk med.
Postad 02 July 2008 - 19:16
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
vad problemet är? jag kommer inte åt filerna som jag delar på datan och vill streama över nätverket då den säger att den inte hittar ngn server. va e de för disk du snackar om? hårddisk? de har jag inte och jag vet att den ska funka utan hårddisk med.
Ah, felfattat av mig  Jag hade nog rekomenderat att skippa samba och köra http istället, myihome är jätteenkelt att installera och sätta upp + att det är ett snabbare protokoll. Myihome finns att hämta här: http://www.networked...ad/myihome.htmlVill du tvunget köra samba så, prova att döpa datorn till något annat, ä´et kanske ställer till det endel.
Postad 02 July 2008 - 19:19
jackpersson
-
jackpersson
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
jag har myihome laddade ner de idag. men får inte de att fungera heller:D som sagt. jag vet inget om de här, och tråden här på sidan är grymt svår att hänga med i då de är typ 5000 inlägg:D .. men hur kommer jag in på de på poppen då? jag kör ju hellre http. läste att de blev bättre då?
Postad 02 July 2008 - 19:22
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
jag har myihome laddade ner de idag. men får inte de att fungera heller:D som sagt. jag vet inget om de här, och tråden här på sidan är grymt svår att hänga med i då de är typ 5000 inlägg:D .. men hur kommer jag in på de på poppen då? jag kör ju hellre http. läste att de blev bättre då?
Du installerar myihome på din pc, öppnar och väljer edit-general, där ställer du in genvägarna till dina filmer, bilder, musik etc. Sedan kan du stänga programmet men ha det ikryssat att låta streaming-servern vara igång. Sedan startar du poppen och då ska du se din dator som en ikon direkt under "home". En av nackdelarna är att du inte kan köra dvd isos från myihome.
Redigerat av Luzer, 02 July 2008 - 19:25.
Postad 02 July 2008 - 19:28
jackpersson
-
jackpersson
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
precis så jag har gjort.. men de kommer upp ngt annat.. filip-62z2g: TVersity media server.. jag har dock inte döpt ngt till filip`??? men i den så finns inget av mina grejer? detta gör mig så brutalt irriterad:D
Postad 02 July 2008 - 19:33
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Tjena Jack!Testa att döp din PCH till något annat än 192.168.20.0 sätt den som 1, 2 eller vad som helst. Inte säker på att den gillar 0. Detta du har är ju ett nätverksproblem. Testa det o återkom! Har du läst första inlägget i tråden?? Där står lite om hur du "pingar" din PCH, dvs anroper o ser att du når den från din PC!! Kolla upp det!
Postad 02 July 2008 - 19:34
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
precis så jag har gjort.. men de kommer upp ngt annat.. filip-62z2g: TVersity media server.. jag har dock inte döpt ngt till filip`??? men i den så finns inget av mina grejer? detta gör mig så brutalt irriterad:D
Öh, det där låter ju skumt? Är du säker på att du är connectad till ditt eget nätverk? TVersity är ju nån annan serverhistoria och det borde du veta om du har en installerad på datorn. Jag är nog lite lost, får du svar om du pingar poppen förresten? I kommandofönstret skriver du bara: ping 192.168.1.20 om det nu var den ipn poppen hade.
Postad 02 July 2008 - 19:40
jackpersson
-
jackpersson
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
tversity.. jo. de tror jag att jag installerade fast för länge sedan? men de grejerna som ligger där.. kan jag inte spela upp och de är inte heller ngt som jag har på min data? och när jag pingade poppen så stod de 4 skickade 4 mottage 0 förlorade så jag tror att de är rätt? de här är riktigt skumt asså
Postad 02 July 2008 - 19:47
jackpersson
-
jackpersson
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
har satt den på 23 nu.. samma grej. vet inte vad jag gör fel? och som sagt när jag pingar så säger den 4 mottagna 4 skickade 0 förlorade:D
Postad 02 July 2008 - 19:52
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Ja jag har nog inga fler ideér
Prova att stänga av brandväggen och allt liknande, inte bara ge tillåtelse utan fimpa dom helt och se om det funkar kanske. Annars vetti tusan.
Postad 02 July 2008 - 20:08
jackpersson
-
jackpersson
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
när jag stängde av den så funkar de!!! men filerna ligger lite konstigt:d men vafan spelar de för roll? tack för hjälpen båda två
Postad 02 July 2008 - 20:15
svejoh
-
svejoh
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Halloj igen alla, blev något snopen när jag gick in till min granne som köpt en Twix. Alla filer (tråd 164) som jag har funkar felfritt på den. Även ljud på de filmer som hade DTS. Nåväl han har betalat mer för sin. Jag har för mig att både PCH samt Twix har samma chip men är inte säker? Är det någon här som vet detta?
Inte missnöjd för det men något snopen. Likaså såg jag att någon i tråd "163" undrade om han skulle köpa med eller utan HD. Jag satte in en 2.5" själv eftersom jag hade liggandes på jobbet som reserv. Jag har endast lagt foton ännu på den eftersom min sambo skall ha det lite enklare att hitta. Annars är det väl inte så stor fördel?
svejoh
Postad 02 July 2008 - 20:27
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Halloj igen alla, blev något snopen när jag gick in till min granne som köpt en Twix. Alla filer (tråd 164) som jag har funkar felfritt på den. Även ljud på de filmer som hade DTS. Nåväl han har betalat mer för sin. Jag har för mig att både PCH samt Twix har samma chip men är inte säker? Är det någon här som vet detta?
Inte missnöjd för det men något snopen. Likaså såg jag att någon i tråd "163" undrade om han skulle köpa med eller utan HD. Jag satte in en 2.5" själv eftersom jag hade liggandes på jobbet som reserv. Jag har endast lagt foton ännu på den eftersom min sambo skall ha det lite enklare att hitta. Annars är det väl inte så stor fördel?
svejoh
Jo det är samma chip i poppen som i tvix 6500. Och köper man tvixen betalar man även för dts licensavkodningen där poppen har sparat in endel.
Postad 02 July 2008 - 20:49
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
jackpersson:Tror faktiskt att det var IP-numret... ibland tar det en stund när enheterna skakar tass med varann! Och det ska nog alltid vara ett "riktigt" nummer på den sista, tror ej 0 funkar. En Router mot internet brukar alltid ha 1 som sista, sen har alla andra högre!! Kul att det kom igång!! svejohDet är samma chip i grunden mellan PCH o Tvix. Det som skiljer är priset, dubbelt upp för Tvix. Sen har du som Luzer skrev en DTS-licens som medger nedmixning till 2 kanaler = spelar upp DTS på TV:n. 2,5" diskar låter lite mindre, så det kan vara trevligt att han en 2,5:a istället!! Sen finns det en hel del som Tvix användare inte har i sina låder: Webtjänster, Torrent-klienter, Upnp stöd o en del annat. Så man ska ha klart för sig att det inte bara är fördelar med Tvix! När det gäller förmåga att spela filer ska det vara nästan identiska, mjukvarorna skiljer sig så ibland kanske Tvix är bättre o nästa gång PCH.
Redigerat av Kanelbulle, 02 July 2008 - 20:54.
Postad 02 July 2008 - 22:56
supergoofy
-
supergoofy
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag funderar starkt på att köpa en PCH. Det jag funderar på är om PCH A110 kommer inom snar framtid så att man ska vänta på den eller direkt slå till med A100? Eller det kanske är bara rykten om att A110 ska komma?
Postad 03 July 2008 - 08:38
Unregisteredeae16f67
-
Unregisteredeae16f67
-
Användare
-
-
159 inlägg
Hej.
Köpte en sån här igår och det mesta funkade kanon med en gång. MKV är inga problem.
Men en sak funkar inte och det är ljudet till divx/xvid filer..
Filmen rullar igång men det kommer inget ljud...
Har letat i tråden men hittar inget, finns säkert men tråden är ju så lång så efter 100 sidor såg jag inget längre...
Kan nån hjälpa mig?
Mvh
Naffats
Postad 03 July 2008 - 08:59
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Hej.
Köpte en sån här igår och det mesta funkade kanon med en gång. MKV är inga problem. Men en sak funkar inte och det är ljudet till divx/xvid filer.. Filmen rullar igång men det kommer inget ljud... Har letat i tråden men hittar inget, finns säkert men tråden är ju så lång så efter 100 sidor såg jag inget längre...
Kan nån hjälpa mig?
Mvh
Naffats
Har du provat olika divx filmer och är det samma fel på ALLA? Du kan kolla filen med mediainfo där du får mer info om hur ljud och bild är kodat. Jämför med en liknande fil som fungerar.
Postad 03 July 2008 - 09:15
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
supergoofy:Du ska nog inte räkna med någon ny Popcorn Hour modell förrän lite senare i höst, läs sista kvartalet. Risken blir ju att det kommer små mängder i börja som med A-100 o då kan det dröja om man inte ha flyt!! OBS: Mina tidsbedömingar är endast gissningar (har dock varit med tidigare...). Alternativet är ju att köpa en Curanta Mediabox istället! Exakt samma plattform, mjukvara osv plus SATA-disk o USB-slave! Enda skillnaden jag kan se är eventuellt lite dröjesmål med nya firmware, dock endast några dar/nån vecka typ!
Postad 03 July 2008 - 09:43
Unregisteredeae16f67
-
Unregisteredeae16f67
-
Användare
-
-
159 inlägg
Har du provat olika divx filmer och är det samma fel på ALLA? Du kan kolla filen med mediainfo där du får mer info om hur ljud och bild är kodat. Jämför med en liknande fil som fungerar.
Har provat med flera och det är likadant med alla!! Blir tokig... Borde ju vara den "lättaste" filmtypen att koda av/spela upp.. men det hände en konstig grej : ingenting gick plötsligt att spela upp!! var tvungen att nollställa apparaten och vips då funkade allt igen(förutom ljudet på divx filer då) Hoppas att det inte blir en vana...
Postad 03 July 2008 - 11:57
Sidzzon
-
Sidzzon
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Är det bara jag som har problem med att fjärrkontrollen bara slutar fundera mitt i en film t.ex?
Superirriterande att detta sker tycker jag, samt har den inte varit på, på nägra dagar så funkar inte fjärren heller.
Det är en PCH skall förtydligas. Har även samma problem efter nya FW som jag tog ner idag.
Redigerat av Sidzzon, 03 July 2008 - 12:00.
Postad 03 July 2008 - 14:54
Unregisteredeae16f67
-
Unregisteredeae16f67
-
Användare
-
-
159 inlägg
Nu funkar plötsligt inte ljudet alls...Inte ens på tidigare filmtyper som MKV som funkat nyss!!!!!!
Måste vara fel på apparaten. Är det ingen annan som varit med om detta.
Skallpröva med att släpa dit en stärkare och se om dom digitala utgångarna beter sig likadant!!
Skaffade denna PCH för att slippa förstärkare och en massa högtalare till Pippi å Emil mm.mm
Fasen va jobbit med detta strul med en gång...
Postad 03 July 2008 - 15:07
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
naffats:Vilken Firmware kör du med? Du bör ha någon av de senaste. Har du allt inställt på PCM förutom DTS? Den ska inte var "helt opålitlig", det kan vara så att kör man någon fil och märker att det går åt pipsvängen, då kan maskinen börja bete sig mysko för att det varit nåt fel med filen. Då är det starta om som gäller. Eventuellt skulle det kunna vara värt att rulla-tillbaks till näst-senaste Firmware om något annat inte hjälper!
Postad 03 July 2008 - 15:08
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Nu funkar plötsligt inte ljudet alls...Inte ens på tidigare filmtyper som MKV som funkat nyss!!!!!! Måste vara fel på apparaten. Är det ingen annan som varit med om detta. Skallpröva med att släpa dit en stärkare och se om dom digitala utgångarna beter sig likadant!!
Skaffade denna PCH för att slippa förstärkare och en massa högtalare till Pippi å Emil mm.mm
Fasen va jobbit med detta strul med en gång...
Efter man har försökt spela en fil som av nån anledning inte vill spela så kan man ibland behöva göra en kallstart av poppen, den är lite kinkig så sett. (Ja ehum som kanelbulle skrev 1min tidigare  ) Nu kör jag endast spdif ut så vet inte hur den brukar uppföra sig vid nedmixen till de analoga utgångarna, men dolby ska ju inte vara något problem.
Redigerat av Luzer, 03 July 2008 - 15:09.
Postad 03 July 2008 - 15:12
blessander
-
blessander
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
tjenare.
har en fråga bara.
köpte maskinen för 2 dagar sen och plugga in en hårddisk. koppla in hdmi kabeln till min full-hd tv.
det jag undrar är bara varför bilden på HD filmer blir ungefär 2/3 av storleken (smalare alltså)när jag kör dom från hårddisken på popcornen, men när jag streamar från min dator så är bilden normal precis som den ska vara.
har ändrat zoom o grejer i popcorn menyn men då blir den bara utdragen och ser konstig ut.
hoppas ni förstår min fråga och är jätte tacksam för ett svar.
Mvh
Redigerat av blessander, 03 July 2008 - 15:13.
Postad 03 July 2008 - 15:16
banfield
-
banfield
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej
När kommer A-110?
Hur löser man DTS problemet?
Det känns som många har mycket strul med Popcorn i jämfört med Tvix.
Jag orka inte heller vänta på HDMI 1,3 och SATA , A-110 om den dröjer.
Klara Tvix FTP?
Postad 03 July 2008 - 15:46
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
banfield:1. När A-110 kan ingen svar på... Läs min gissning högre upp! 2. DTS är inget "problem". Det har alltid framgått tydligt att det krävs en Receiver/Förstärkare med DTS-stöd för att kunna decoda ljudet. Man har valt ett lägre pris, alltså ingen DTS-decoding licens! 3. Jag vet inte om så många har mer strul än med Tvix? Skulle tro att det sålts avsevärt fler Popcorn Hour A-100 än Tvix M-6500. Då kan man tro så... Läser du på andra ställen så framgår det tydligt att Tvix definitivt inte varit problemfri!! Däremot finns det en övertro på dessa maskiner, "dom kan allt". Problemet är väl att nivån på kuskapen hos slutanvändarna är extremt olika!! Man ska is i magen o be om hjälp om man inte fixar det! Framförallt läsa i tråden ordentligt! 4. Alternativet heter Curanta Mediabox, se mitt tidigare inlägg! 5. Ja, Tvix klara FTP. Slutligen kan jag bara be dig att försöka läsa mer innan du ställer frågor, de flesta svaren hittade du strax ovanför eller i första inlägget!! Vill inte verka dryg/tyken, men det blir mycket frågor om samma sak!! Lycka till!! blessander:Varför skicka både PM o ställa fråga samtidigt?? Lite för snabbt kanske! Svaret som jag skrev är Autoläget ger fel Aspect Ratio. Ställ den i 1080p/50Hz eller 60Hz så löser det sig.
Redigerat av Kanelbulle, 03 July 2008 - 15:47.
Postad 03 July 2008 - 17:28
halle7
-
halle7
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej. Får be om ursäkt att jag inte orkar läsa hela tråden för att få svar på mina frågor. Jag funderar på att införskaffa en popcorn, men behöver veta vilka sladdar som behövs (eller ingår). Har en gammal ide 80 gb WD som ska sitta i. Behövs ide-kabel till den eller ingår det i popcornen? Länka till nån på netonnet annars. Funkar denna eller ska jag ta annan? http://www.netonnet....x.asp?iid=63355Måste även köpa till HDMI-kabel va, för det ingår inte? Har hittat sån på netonnet (köpt sån där innan) men rekommendera gärna om nån är bättre än övriga. Nätverkskabel behövs. En 5 meters bör göra susen att ha från popcorn till router. Vet att det finns korsade och okorsade och det är väl en okorsad jag behöver. Hur vet jag om den är det eller ej? Funkar denna? Annars länka http://www.netonnet....x.asp?iid=55393Tackar för hjälpen!
Postad 03 July 2008 - 17:30
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Hej. Får be om ursäkt att jag inte orkar läsa hela tråden för att få svar på mina frågor. Jag funderar på att införskaffa en popcorn, men behöver veta vilka sladdar som behövs (eller ingår).
Har en gammal ide 80 gb WD som ska sitta i. Behövs ide-kabel till den eller ingår det i popcornen? Länka till nån på netonnet annars. Funkar denna eller ska jag ta annan? http://www.netonnet....x.asp?iid=63355
Måste även köpa till HDMI-kabel va, för det ingår inte? Har hittat sån på netonnet (köpt sån där innan) men rekommendera gärna om nån är bättre än övriga.
Nätverkskabel behövs. En 5 meters bör göra susen att ha från popcorn till router. Vet att det finns korsade och okorsade och det är väl en okorsad jag behöver. Hur vet jag om den är det eller ej? Funkar denna? Annars länka http://www.netonnet....x.asp?iid=55393
Tackar för hjälpen!
Ide kabel behövs ingen då du sätter disken direkt på moderkortet, det är en vanlig PATA disk som ska sitta i så har du en sån så funkar det. Hdmi kabel följer med. Det enda du behöver köpa är nätverkskabel
Postad 03 July 2008 - 17:33
halle7
-
halle7
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ide kabel behövs ingen då du sätter disken direkt på moderkortet, det är en vanlig PATA disk som ska sitta i så har du en sån så funkar det. Hdmi kabel följer med. Det enda du behöver köpa är nätverkskabel
Hur menar du, trycker man bara på hdd:n?  Ingen sladd alls till den? O hur lång hdmi-sladd följer med? Behöver minst 1,5 meter, gärna längre. Har du en själv så får du gärna mäta om du inte vet. Tusen tack för de snabba svaren!
Postad 03 July 2008 - 19:09
blessander
-
blessander
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
banfield:
1. När A-110 kan ingen svar på... Läs min gissning högre upp!
2. DTS är inget "problem". Det har alltid framgått tydligt att det krävs en Receiver/Förstärkare med DTS-stöd för att kunna decoda ljudet. Man har valt ett lägre pris, alltså ingen DTS-decoding licens!
3. Jag vet inte om så många har mer strul än med Tvix? Skulle tro att det sålts avsevärt fler Popcorn Hour A-100 än Tvix M-6500. Då kan man tro så... Läser du på andra ställen så framgår det tydligt att Tvix definitivt inte varit problemfri!! Däremot finns det en övertro på dessa maskiner, "dom kan allt". Problemet är väl att nivån på kuskapen hos slutanvändarna är extremt olika!! Man ska is i magen o be om hjälp om man inte fixar det! Framförallt läsa i tråden ordentligt!
4. Alternativet heter Curanta Mediabox, se mitt tidigare inlägg! 5. Ja, Tvix klara FTP.
Slutligen kan jag bara be dig att försöka läsa mer innan du ställer frågor, de flesta svaren hittade du strax ovanför eller i första inlägget!! Vill inte verka dryg/tyken, men det blir mycket frågor om samma sak!!
Lycka till!!
blessander:
Varför skicka både PM o ställa fråga samtidigt?? Lite för snabbt kanske! Svaret som jag skrev är Autoläget ger fel Aspect Ratio. Ställ den i 1080p/50Hz eller 60Hz så löser det sig.
Hejsan. sry va inte meningen, tänkte om du inte va online så kanske nån annan kunde hjälpa mig men ska inte hända igen.
Postad 03 July 2008 - 19:40
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Okej här kommer en kluring  Nu vet jag inte hur många som kört "Windows Server 2008" ?? Men jag kör den lite på prov, och tänkte höra hur man gör med NFS shares, jag har kommit så långt att jag installerat "Service for network file system", sedan har ja skapat en NFS utdelning, men hur specifierar man "User Name Mapping" som man då förklarar enligt denna guide: http://www.pixelmagi...read.php?t=1784Problemet är att i Server 2008 så kan man ej specifiera en "Password and Group file" som man kunde när man installerat "Windows Services for UNIX Version 3.5" på en 2000/2003 server platform. Och då man inte kan ange en fil för username mapping i 2008 utan att ha ett AD eller en Mapping Server, lär man väll inte få det att funka ? Någon som har ett tips på detta ?  Detta står i hjälpen på en Windows 2008 Server, så det ser väll inte så lovande ut ? kanske hjälper andra som funderar på att köra server 2008. ------------------------------------------- Server for NFS makes it possible for clients to access NFS resources without separately logging on to Server for NFS. Instead, the first time you try to access an NFS resource, Server for NFS looks up your UNIX UID and GID information in either Active Directory Domain Services or User Name Mapping. If your UNIX UID and GID information is mapped to a Windows user and group accounts, the Windows names are returned to Server for NFS, which then uses the Windows user and group names to grant file access. If your UNIX UID and GID information is not mapped, then Server for NFS will deny file access. Note User Name Mapping has changed. Server functionality no longer exists, but client functionality is present. Services for NFS can still retrieve mappings from existing legacy User Name Mapping servers.
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 03 July 2008 - 20:04.
Postad 03 July 2008 - 20:40
Unregisteredfe29246a
-
Unregisteredfe29246a
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Vill tillägga att jag föredrar verkligen NFS share framför LLink som verkar funka riktigt ostabilt, nu har ja dock bara provat köra LLink på server platform, och där dör den alldeles för ofta för att vara en bra lösning.
Postad 03 July 2008 - 20:45
Unregisteredeae16f67
-
Unregisteredeae16f67
-
Användare
-
-
159 inlägg
Vill bara tala om att sedan jag ryckt ur hdmi kabeln och kör på komponenet så funkar ljudet på divx!!!!
Först hade jag både hdmi och komponentkablarna i PCH:n och assignade till hdmi 720p/60Hz men sedan jag ryckt ut hdmi och assignat till komponent 720p/60hz så funkar allt perfekt!
Funkar säkert tvärtom också..
Konstigt att bildkablaget hade med ljudet att göra...
Sedan vill jag bara påpeka en sak och det är att DTS ljudet visst är "big deal" för mig.
Anledningen till denna lösning (PCH)var just hårddiskfri(inget ljud/Tyst), minimalt med kablar( inga förstärkare och extra högtalare).
Skulle kunna tänka mig att köpa en ljudprojektor ala Yamaha(digital ingång) men då skulle jag lika gärna kunna köpa en Twix istället....
Så för min del så skulle jag kunna tänka mig att betala en tusing i en DTS downmixinglicens...
mvh
Naffats
Postad 03 July 2008 - 21:03
halle7
-
halle7
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
snabb sista fråga.
Funkar undertexter på iso-filer och om man har blueray-filmer på hårdisken?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|