Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5785 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 10 maj 2007 - 16:55

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Vore kul om det kom en modell som klarar 1080p snart.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det gör dessa två TViX-modeller.


Är det bara en vanlig antenningång eller finns det en CI-slot så man kan få in alla Boxer kanalerna och spela in schemalagda sändningar ?

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr har den ingen sådan, men det ligger högt på önskelistan på vad vi önskar de fixar i framtiden i någon ny modell.


Kul att se att folk från iriver följer detta så aktivt. Det jag inte förstår dock är varför en container som mkv skulle gör det mer prestanda krävande att spela upp något. Det är ju fortfarande h.264 som ska avkodas varje sig de ligger i en mkv container eller annan. Någon som kan förklara detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan verkligen inte förklara det, men googla på "CPU requirements .mkv" och liknande formuleringar så ser du att det oftast (!) än så länge (!) bra mycket processor osv för detta. Återigen, produkten har inte en fyrkärnig processor osv just för kostnaden. Sen klarar TViX:en i princip allt, utom .mkv som det av logiska skäl kanske är fler som använder just idag - för HD-material har inte slagit igenom riktigt än, men är på väg.

Anyway, även .mkv-stöd finns på listan över vad som önskas. Önskan noterad och vidareförmedlad.

Redigerat av sean.wiklund, 10 maj 2007 - 16:55.


#102

Postad 10 maj 2007 - 18:10

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Tackar så mkt för svaret! Där blev de tyst på en. Hehe. Nu e de bara att hoppas att irivers r&d jobbat övertid så de dyker upp en som stödjer mkv inom en snar framtid. Åtminstonde för mig skulle de avgjort saken och de skulle blivit ett köp.

Edit:

Lite GLADA nyheter.

Efter att lagt lite tid på avsforum kom jag fram till följande. Det finns en del bra program som paketerar om från mkv till avi på videohelp.com. Det blir alltså precis samma kvalite och fil i grund och botten bara en annan container (man demuxar tydligen från mkv och remuxar sen in de i avi).

En annan, kanske glad, nyhet är att de egentligen inte verkar ha nåt med prestanda att göra att mkv inte stöds. Förmodligen beror det mer på att mkv är en betydligt nyare container och därmed inte stöds fullt ännu. Man kan ju alltid hoppas att en kommande firmware trollar lite. Eller vad tror du sean? ;-)

Redigerat av Andreas81a, 10 maj 2007 - 18:19.


#103

Postad 10 maj 2007 - 19:10

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Hittade denna info härifrån:http://www.hdtv-prax...d=0&page_id=305

Over USB, according to Dvico, also hp DVD or Blu ray drive assemblies can be attached. About the possibility of showing also provided or original hp DVDs and/or Blu ray disks Dvico could however still nothing say. It is however probably, like that Dvico that, on hp DVD or Blu ray more noted, VC-1 TS Stream can be shown also - more in addition shortly.

Så det kan alltså fungera om man sätter in en hddvd eller blueray pcdrive. Kan hdcp skyddet ställa till det än om man kör med hdmi?

#104

Postad 10 maj 2007 - 21:25

Pylorus
  • Pylorus
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Det vore ju skitballt om man kunde koppla Xbox 360'ns HD-DVD-addon till tvixen :)

#105

Postad 10 maj 2007 - 21:53

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Nu har jag kopplat produkterna till denna tråd också.

Är det någon som vet om det finns några planer från Dvicos sida att inkludera stöd för rar-ade img/iso-filer, liknande det som finns i xbox mediacenter?

EDIT: jag ser att det skiljer 0,5kg mellan M-4100 och M-5100. Varför är det så stor skillnad i storlek om de innehåller samma saker? Enda skillnaden ska ju vara design och guldpläteringar. Någon som vet? Det måste ju finnas en anledning till att M-5100 kostar 500kr mer? Vet inte vilken man ska köpa..

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet att många diskuterar .mkv, men allvarligt, TViX:en klarar ISO-filer, IMG-filer alla DivX-varianter osv osv osv. Men då gäller ju att du packar upp filen först. Precis som man gör med nästan all annan film man har hemma som man rippar ner från en DVD eller motsvarande.

#106

Postad 10 maj 2007 - 21:59

ping84
  • ping84
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Eftersom vi ni har 2st företag i tråden så kan vi kanske få lite insiderinfo: exakt datum då M-7000 lanseras? Eller ni kanske rent av kan pressa tillverkaren på att lansera M-7000 tidigare.

Slutet av 2007/början av 2008 är för långt fram. Det blir nog en HTPC för min del isf.

Redigerat av ping84, 10 maj 2007 - 22:00.


#107

Postad 10 maj 2007 - 22:11

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Jag hänger inte med riktigt, varför skulle man betala massa pengar för en spelare som är låst till vissa format. Mac Mini finns från 5995:- och spelar allt, den är dessutom framtidssäker. Går säkert att hitta en billigare PC som gör samma jobb.

#108

Postad 10 maj 2007 - 22:17

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Jag tycker inte man ska strunta i betydelsen av mkv. I princip all film som släpps högupplöst på nätet släpps i detta formatet. Klart det har stor betydelse. Tänk om folk inte lätt skulle kunnat spela upp sina nedladdade dvd-r filmer i början när det begav sig.

Tyvärr verkar de ju inte finnas något program som bytar container på filerna än men vem vet kanske någon utvecklar ett som lyckas lösa alla kruxigheter. Känns som ett htpc stundar runt hörnet...tyvärr....;-)

#109

Postad 10 maj 2007 - 22:22

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

Jag vet att många diskuterar .mkv, men allvarligt, TViX:en klarar ISO-filer, IMG-filer alla DivX-varianter osv osv osv. Men då gäller ju att du packar upp filen först. Precis som man gör med nästan all annan film man har hemma som man rippar ner från en DVD eller motsvarande.


Ja? Förstår inte din poäng riktigt. Eftersom matroska containern är den absolut mest använda containern inom HD upplösta "mormor"-sammanhang så är det ganska självklart att man vill ha stöd för det. Så känner iaf jag..

Någon som vet om det är ny mjukvaran i de nya modellerna? Hoppas att det verkligen inte är samma som i 5000/4000 för den GUI:n tycker jag inte var den roligaste... och inte minst så var det buggigt.

#110

Postad 11 maj 2007 - 07:31

Mags1
  • Mags1
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Ja? Förstår inte din poäng riktigt. Eftersom matroska containern är den absolut mest använda containern inom HD upplösta "mormor"-sammanhang så är det ganska självklart att man vill ha stöd för det. Så känner iaf jag..


<{POST_SNAPBACK}>


Håller fullständigt med...

#111

Postad 11 maj 2007 - 07:36

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0
Önskemålet om möjligheten att spela upp även .mkv är i alla fall framfört. Vi får se vad som händer. :(

#112

Postad 11 maj 2007 - 07:44

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Jag provade att spela en MKV-fil på min dator nu med dåligt resultat. Jag har en Athlon 3400+ 512 minne och ett Ati mobility 9700 samt kör ett rätt strippat windows, och inga onödiga applikationer. Använde FFD-shows codecs men jag tappade ändå massor med frames filen var i 720p vilket jag spelat på denna dator tidigare (dock inte MKV). Är det något speciellt program man ska ha för att spela upp MKV smärtfritt? Gick ännu sämre i VLC.

#113

Postad 11 maj 2007 - 08:09

Mags1
  • Mags1
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Lite GLADA nyheter.

Efter att lagt lite tid på avsforum kom jag fram till följande. Det finns en del bra program som paketerar om från mkv till avi på videohelp.com. Det blir alltså precis samma kvalite och fil i grund och botten bara en annan container (man demuxar tydligen från mkv och remuxar sen in de i avi).

<{POST_SNAPBACK}>


Tycker det låter lite märkligt att man inte skulle tappa i kvalitet när maskinen klarar det ena men inte det andra.
Sen kan man ju fråga sig hur lång tid det tar att paketera om.

#114

Postad 11 maj 2007 - 08:36

LabanV
  • LabanV
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0

Jag tycker inte man ska strunta i betydelsen av mkv. I princip all film som släpps högupplöst på nätet släpps i detta formatet. Klart det har stor betydelse. Tänk om folk inte lätt skulle kunnat spela upp sina nedladdade dvd-r filmer i början när det begav sig.

Tyvärr verkar de ju inte finnas något program som bytar container på filerna än men vem vet kanske någon utvecklar ett som lyckas lösa alla kruxigheter. Känns som ett htpc stundar runt hörnet...tyvärr....;-)

<{POST_SNAPBACK}>


Med SUPER © kan man byta container från mkv till avi.
Går den nya filen att spela upp?

Redigerat av LabanV, 11 maj 2007 - 15:18.


#115

Postad 11 maj 2007 - 08:52

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

Jag provade att spela en MKV-fil på min dator nu med dåligt resultat. Jag har en Athlon 3400+ 512 minne och ett Ati mobility 9700 samt kör ett rätt strippat windows, och inga onödiga applikationer. Använde FFD-shows codecs men jag tappade ändå massor med frames filen var i 720p vilket jag spelat på denna dator tidigare (dock inte MKV). Är det något speciellt program man ska ha för att spela upp MKV smärtfritt? Gick ännu sämre i VLC.

<{POST_SNAPBACK}>


Testa installera en fristående codec till det så kanske det går bättre!

#116

Postad 11 maj 2007 - 09:01

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Lite GLADA nyheter.

Efter att lagt lite tid på avsforum kom jag fram till följande. Det finns en del bra program som paketerar om från mkv till avi på videohelp.com. Det blir alltså precis samma kvalite och fil i grund och botten bara en annan container (man demuxar tydligen från mkv och remuxar sen in de i avi).

<{POST_SNAPBACK}>


Tycker det låter lite märkligt att man inte skulle tappa i kvalitet när maskinen klarar det ena men inte det andra.
Sen kan man ju fråga sig hur lång tid det tar att paketera om.

<{POST_SNAPBACK}>


Matroska skriver själva på sin hemsida att det än så länge inte finns hårdvarustöd för mkv.

...and first hardware standalone devices with direct matroska support are in the planning stage.


Problemet verkar väl inte vara att decoda den x.264-stream som ligger i mkv, utan att plocka ut filen ur mkv-containern. Utan hårdvarustöd kanske det är en för tung uppgift? Jag vet inte.

#117

Postad 11 maj 2007 - 22:17

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0
kan vi först bara konstatera: x.264 - finns inget som heter
h.264 - är en videocodec, även känd som AVC ellr mpeg4 part10
x264 är programvara för att koda om video till ovanstående codec. det som kallas x264 ÄR video i h.264.
däremot finns det sjukt många profiler och inställningar som gör olika h.264-strömmar olika svåra att koda av.
QuickTime (Apples HDtrailers) använder även de h.264, men med sjukt låga inställningar för att även sämre datorer (och numera ApfelTV) ska klara uppspelningen, men resultatet ser ju ut därefter, fullt med bandning och artefakter.


Jag kan verkligen inte förklara det, men googla på "CPU requirements .mkv" och liknande formuleringar så ser du att det oftast (!) än så länge (!) bra mycket processor osv för detta. Återigen, produkten har inte en fyrkärnig processor osv just för kostnaden. Sen klarar TViX:en i princip allt, utom .mkv som det av logiska skäl kanske är fler som använder just idag - för HD-material har inte slagit igenom riktigt än, men är på väg.

<{POST_SNAPBACK}>

vilket utter bull... mkv kräver inte mer prestanda (bara en välskriven splitter), det är innehållet i dem som nästan alltid är högupplöst h.264. om er burk inte kan spela upp det ska ni ffs inte marknadsföra den med det.

att indioter på internet skyller på containern var det sämsta försvar jag sett sen... uniteds semifinal mot milan.


Tycker det låter lite märkligt att man inte skulle tappa i kvalitet när maskinen klarar det ena men inte det andra.
Sen kan man ju fråga sig hur lång tid det tar att paketera om.

<{POST_SNAPBACK}>


du kodar ju inte om (mer än möjligtvis ljudet) - jfr med att slå upp saft i en billigare flaska - själva saften förändras ju inte.

Redigerat av outdoor_miner, 11 maj 2007 - 22:18.


#118

Postad 11 maj 2007 - 22:58

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

vilket utter bull... mkv kräver inte mer prestanda (bara en välskriven splitter), det är innehållet i dem som nästan alltid är högupplöst h.264. om er burk inte kan spela upp det ska ni ffs inte marknadsföra den med det.

<{POST_SNAPBACK}>

TViX:en KAN spela upp äkta HD-material, det vill säga den officiella standarden H.264 och det är inte som att vi inte vill ha .mkv-stöd, för det vill vi. Problemet är att alla nästan alltid vill ha det som inte finns i en produkt. Anyway, killens citat nedan, där han har en relativt grym dator i mina ögon, och jag kan dra ungefär hur många exempel till på fler med mastodontdatorer utan skräpcodecs installerade, som inte får det att fungera - hur förklarar du det?

Jag provade att spela en MKV-fil på min dator nu med dåligt resultat. Jag har en Athlon 3400+ 512 minne och ett Ati mobility 9700 samt kör ett rätt strippat windows, och inga onödiga applikationer. Använde FFD-shows codecs men jag tappade ändå massor med frames filen var i 720p vilket jag spelat på denna dator tidigare (dock inte MKV). Är det något speciellt program man ska ha för att spela upp MKV smärtfritt? Gick ännu sämre i VLC.


Så, tro inte att vi inte är intresserade av att fixa .mkv-stöd också, för det är vi(!). :)

#119

Postad 12 maj 2007 - 12:52

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Vore kul om det kom en modell som klarar 1080p snart.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det klarar ju dom äldre. Min M-5000U klarar det, det finns ju output 1080p i menyn.

#120

Postad 12 maj 2007 - 18:23

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Blev sugen på denna maskin!
Jag behöver dock hjälp med "DVD Jukebox" funktionen.

Jag har egna DVD filmer som jag vill läsa in "Rippa" för att sedan lägga in på en hårddisk i ett bra format. Jag antar att .avi är ett bra format.

Idag säkerhetskopierar jag med hjälp av DVD Shrink 3.2 och bränner med Nero. Detta funkar oftast bra.

Men hur gör jag för att lägga det i en .avi fil?

Tacksam för hjälp!!!

MVH
JOEKO

#121

Postad 13 maj 2007 - 10:25

Silverstrom
  • Silverstrom
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

Blev sugen på denna maskin!
Jag behöver dock hjälp med "DVD Jukebox" funktionen.

Jag har egna DVD filmer som jag vill läsa in "Rippa" för att sedan lägga in på en hårddisk i ett bra format. Jag antar att .avi är ett bra format.

Idag säkerhetskopierar jag med hjälp av DVD Shrink 3.2 och bränner med Nero. Detta funkar oftast bra.

Men hur gör jag för att lägga det i en .avi fil?

Tacksam för hjälp!!!

MVH
JOEKO

<{POST_SNAPBACK}>


vad är källan? vob?
Det lär det vara.
Du vill koda om till avi om jag fattat det rätt.
Det finns många program. Du kan antingen muxa ut filerna med hjälp audio muxer och sen kodar du om själva filmen med tex a&o dvd ripper som är väldigt lätt att använda sedan muxar du ihop ljudet med GUI muxer. Resultat blir en färdig avi eller vad du nu vill använda.
Dock om du vill koda utan att behöva sitta framför datorn så länge och manuellt ändra stegen så finns det bara ett enda program som fungerar stabilt. Gordian Knot.
Ha inga andra skitcodecs på din dator. Rensa ur dem. Kör in senaste Gordian codec pack + Gordian Rip pack + senaste AVIsynth + senaste divx och xvid. Installera de angiven ordning.
Det tar lite tid att komma in i det. Men det finns jättebra guider på www.doom9.org.
Jag kör enbart med xvid då det i twopass läge ger bättre kvalite än divx i två. multipass läge med divx ger likvärdig bildkvalite med xvid men tar typ 1 timme längre på en timme lång film.
Kodningen tar ca 8 minuter att förkonfiguera sedan lägger du bara till jobben och en 2 timmars lång film tar ungefär 5 timmar för min dator (AMD 3700+ / 2 GB RAM/ 3 st 300 GB i raid0). Har du en C2D så kan du räkna med ungefär halva tiden.
Ska du koda om med en bitrate under 1100 så bör du använda h.264 istället för den är mkt bättre bildmässigt i lägre filstorlekar. En film på 2 timmar blir ca 1.6 GB med ac3 och 1500 i bitrate.
Att komprimera ac3 ger ingen större vinst utan blir bara mkt sämre ljud. största vinsten storleksmässigt ges om du drar ned det till mpeglayer formatet istället med då kan du inte få flerkanaligt utan högst simulerad dolby pro logic.
Hur programmen funkar är svårt att beskriva. Det bästa är att man går den hårda vägen och lär sig själv från guider. Det blir bäst så och det är inte speciellt svårt.

#122

Postad 14 maj 2007 - 09:01

Eskas
  • Eskas
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

vilket utter bull... mkv kräver inte mer prestanda (bara en välskriven splitter), det är innehållet i dem som nästan alltid är högupplöst h.264. om er burk inte kan spela upp det ska ni ffs inte marknadsföra den med det.

<{POST_SNAPBACK}>

TViX:en KAN spela upp äkta HD-material, det vill säga den officiella standarden H.264 och det är inte som att vi inte vill ha .mkv-stöd, för det vill vi. Problemet är att alla nästan alltid vill ha det som inte finns i en produkt. Anyway, killens citat nedan, där han har en relativt grym dator i mina ögon, och jag kan dra ungefär hur många exempel till på fler med mastodontdatorer utan skräpcodecs installerade, som inte får det att fungera - hur förklarar du det?


Jag(och förmodligen många med mig) söker en arvtagare till xbox med XBMC, fast med HD-stöd. Har man då vant sig vid alla underbara features som finns i XBMC och den enkelhet som den mediacenter-lösningen har vill man inte nöja sig med mycket mindre. Att tvix 4100/5100 inte klarar dynamisk uppackning av .rar-arkiv kan jag acceptera, men att dessutom behöva göra om HD-innehållet på material lagrat i mkv till något som tvix:en fixar är för mycket hands-on för att jag ska känna att det är en köpvärd produkt, för mycket enkelhet och smidighet tappas och då kan jag lika gärna bygga ihop en HTPC. Så i mitt fall föll köpet av en 4100 på det uteblivna mkv-stödet, bara för dvico's skull att hoppas att inte många resonerar som mig.

#123

Postad 14 maj 2007 - 09:38

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Det är nog många som resonerar som dig. Att de utelämnar mkv-stödet tror jag är ett stort misstag av dvico.

Redigerat av stevenD, 14 maj 2007 - 09:39.


#124

Postad 14 maj 2007 - 10:36

ronnylov
  • ronnylov
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0

Blev sugen på denna maskin!
Jag behöver dock hjälp med "DVD Jukebox" funktionen.

Jag har egna DVD filmer som jag vill läsa in "Rippa" för att sedan lägga in på en hårddisk i ett bra format. Jag antar att .avi är ett bra format.

Idag säkerhetskopierar jag med hjälp av DVD Shrink 3.2 och bränner med Nero. Detta funkar oftast bra.

Men hur gör jag för att lägga det i en .avi fil?

Tacksam för hjälp!!!

MVH
JOEKO

<{POST_SNAPBACK}>


Det allra smidigaste i min mening är att låta DVDShrink spara till en fil i iso-format istället för att bränna till skiva. Denna iso-fil kan TViX spelarna öppna direkt och det blir som om man spelar en DVD-film i sin DVD-spelare med menyer och allting.

Konverterar man till avi så försvinner ju menyer och kvaliteten blir inte lika bra men man får ju in flera filmer på samma utrymme och kör du via trådlöst nätverk så funkar avi bättre.
AutoGK är ett populärt och bra program för DVD till avi konvertering. Annars finns alternativ såsom StaxRip.

Med tanke på att 4100/5100 stödjer h.264 så kanske komprimering med x.264 till h.264 i mp4 container är ett vettigt alternativ. Som bekant stöds ju inte mkv containern av denna spelare men .mp4 ska ju funka. Eventuellt funkar det med h.264 i avi format också. Jag föreslår programmet MeGUI, alternativt StaxRip om man ska koda till h.264 med x.264 codecen.

#125

Postad 14 maj 2007 - 10:41

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Jag föreslår programmet MeGUI, alternativt StaxRip om man ska koda till h.264 med x.264 codecen.

<{POST_SNAPBACK}>

Som tar hur lång tid att koda om?
Lika lång tid som själva filen?

#126

Postad 14 maj 2007 - 10:44

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Jag föreslår programmet MeGUI, alternativt StaxRip om man ska koda till h.264 med x.264 codecen.

<{POST_SNAPBACK}>

Som tar hur lång tid att koda om?
Lika lång tid som själva filen?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är helt och hållet beroende av vilken processor du har. Men räkna med längre tid än filmen är lång.

#127

Postad 14 maj 2007 - 10:46

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Jag föreslår programmet MeGUI, alternativt StaxRip om man ska koda till h.264 med x.264 codecen.

<{POST_SNAPBACK}>

Som tar hur lång tid att koda om?
Lika lång tid som själva filen?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är helt och hållet beroende av vilken processor du har. Men räkna med längre tid än filmen är lång.

<{POST_SNAPBACK}>

Då är det bara att glömma denna modell :rolleyes:
Bara att bygga ihop en htpc istället ;)

#128

Postad 14 maj 2007 - 11:37

Mags1
  • Mags1
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Ja det är väldigt tråkigt att den inte fixar .mkv, känns som en stor del av poängen försvann där.

Ovan i tråden nämns Xbox som mediacenter, hur skulle PS3 fungera klarar den .mkv?

#129

Postad 14 maj 2007 - 11:39

Siddharta
  • Siddharta
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Vore kul om det kom en modell som klarar 1080p snart.  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Det gör dessa två TViX-modeller.


Specarna säger 1080i... ;)

#130

Postad 14 maj 2007 - 11:54

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Vore kul om det kom en modell som klarar 1080p snart.  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Det gör dessa två TViX-modeller.


Specarna säger 1080i... ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Vilka specar då? Specarna i pressreleasen säger 1080p, se under videoformat. Eller läs första inlägget i denna tråd.

Redigerat av distortion2, 14 maj 2007 - 11:56.


#131

Postad 14 maj 2007 - 11:59

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

Blev sugen på denna maskin!
Jag behöver dock hjälp med "DVD Jukebox" funktionen.

Jag har egna DVD filmer som jag vill läsa in "Rippa" för att sedan lägga in på en hårddisk i ett bra format. Jag antar att .avi är ett bra format.

Idag säkerhetskopierar jag med hjälp av DVD Shrink 3.2 och bränner med Nero. Detta funkar oftast bra.

Men hur gör jag för att lägga det i en .avi fil?

Tacksam för hjälp!!!

MVH
JOEKO

<{POST_SNAPBACK}>


vad är källan? vob?
Det lär det vara.
Du vill koda om till avi om jag fattat det rätt.
Det finns många program. Du kan antingen muxa ut filerna med hjälp audio muxer och sen kodar du om själva filmen med tex a&o dvd ripper som är väldigt lätt att använda sedan muxar du ihop ljudet med GUI muxer. Resultat blir en färdig avi eller vad du nu vill använda.
Dock om du vill koda utan att behöva sitta framför datorn så länge och manuellt ändra stegen så finns det bara ett enda program som fungerar stabilt. Gordian Knot.
Ha inga andra skitcodecs på din dator. Rensa ur dem. Kör in senaste Gordian codec pack + Gordian Rip pack + senaste AVIsynth + senaste divx och xvid. Installera de angiven ordning.
Det tar lite tid att komma in i det. Men det finns jättebra guider på www.doom9.org.
Jag kör enbart med xvid då det i twopass läge ger bättre kvalite än divx i två. multipass läge med divx ger likvärdig bildkvalite med xvid men tar typ 1 timme längre på en timme lång film.
Kodningen tar ca 8 minuter att förkonfiguera sedan lägger du bara till jobben och en 2 timmars lång film tar ungefär 5 timmar för min dator (AMD 3700+ / 2 GB RAM/ 3 st 300 GB i raid0). Har du en C2D så kan du räkna med ungefär halva tiden.
Ska du koda om med en bitrate under 1100 så bör du använda h.264 istället för den är mkt bättre bildmässigt i lägre filstorlekar. En film på 2 timmar blir ca 1.6 GB med ac3 och 1500 i bitrate.
Att komprimera ac3 ger ingen större vinst utan blir bara mkt sämre ljud. största vinsten storleksmässigt ges om du drar ned det till mpeglayer formatet istället med då kan du inte få flerkanaligt utan högst simulerad dolby pro logic.
Hur programmen funkar är svårt att beskriva. Det bästa är att man går den hårda vägen och lär sig själv från guider. Det blir bäst så och det är inte speciellt svårt.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för hjälpen!

Detta kräver dock att jag sitter vid datorn i lugn och ro.
Därför är detta inte möjligt!!!

Hemmapappa med för mycket socker i barnet :rolleyes:

MVH
JOEKO

#132

Postad 14 maj 2007 - 12:02

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

Blev sugen på denna maskin!
Jag behöver dock hjälp med "DVD Jukebox" funktionen.

Jag har egna DVD filmer som jag vill läsa in "Rippa" för att sedan lägga in på en hårddisk i ett bra format. Jag antar att .avi är ett bra format.

Idag säkerhetskopierar jag med hjälp av DVD Shrink 3.2 och bränner med Nero. Detta funkar oftast bra.

Men hur gör jag för att lägga det i en .avi fil?

Tacksam för hjälp!!!

MVH
JOEKO

<{POST_SNAPBACK}>


Det allra smidigaste i min mening är att låta DVDShrink spara till en fil i iso-format istället för att bränna till skiva. Denna iso-fil kan TViX spelarna öppna direkt och det blir som om man spelar en DVD-film i sin DVD-spelare med menyer och allting.

Konverterar man till avi så försvinner ju menyer och kvaliteten blir inte lika bra men man får ju in flera filmer på samma utrymme och kör du via trådlöst nätverk så funkar avi bättre.
AutoGK är ett populärt och bra program för DVD till avi konvertering. Annars finns alternativ såsom StaxRip.

Med tanke på att 4100/5100 stödjer h.264 så kanske komprimering med x.264 till h.264 i mp4 container är ett vettigt alternativ. Som bekant stöds ju inte mkv containern av denna spelare men .mp4 ska ju funka. Eventuellt funkar det med h.264 i avi format också. Jag föreslår programmet MeGUI, alternativt StaxRip om man ska koda till h.264 med x.264 codecen.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för hjälpen!

Testar detta nu!

Nu skall jag läsa in alla barnfilmer!!!

:rolleyes:

MVH
JOEKO

#133

Postad 14 maj 2007 - 14:42

Siddharta
  • Siddharta
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Vilka specar då? Specarna i pressreleasen säger 1080p, se under videoformat. Eller läs första inlägget i denna tråd.


Står iofs inspelningskvalitet 1080i (längtsned i listan), men eftersom det hävdades initialt att dom föregående modellerna var 1080p också när dom släpptes så är jag skeptisk...

#134

Postad 14 maj 2007 - 14:50

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Vilka specar då? Specarna i pressreleasen säger 1080p, se under videoformat. Eller läs första inlägget i denna tråd.


Står iofs inspelningskvalitet 1080i (längtsned i listan), men eftersom det hävdades initialt att dom föregående modellerna var 1080p också när dom släpptes så är jag skeptisk...

<{POST_SNAPBACK}>


Skilj på inspelningskvalitet och uppspelningskvalitet. Inspelningskvalitén gäller väl bara om du har köpt till DVB-T tuner.
Skeptisk kan man ju vara tills de är släppta, men jag friar hellre än fäller.

#135

Postad 14 maj 2007 - 14:57

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Jag föreslår programmet MeGUI, alternativt StaxRip om man ska koda till h.264 med x.264 codecen.

<{POST_SNAPBACK}>

Som tar hur lång tid att koda om?
Lika lång tid som själva filen?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är helt och hållet beroende av vilken processor du har. Men räkna med längre tid än filmen är lång.

<{POST_SNAPBACK}>

Då är det bara att glömma denna modell :rolleyes:
Bara att bygga ihop en htpc istället ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Eh, men vad var det för fel på den första lösningen ronnylov föreslog, dvs att rippa DVD till ISO.
Det klarar ju redan de äldre modellerna av att spela. Att rippa till ISO tar inte så lång tid om du ser till att DVDShrink inte komprimerar filmen.

Disk är billigt ;)

/J

#136

Postad 14 maj 2007 - 15:13

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Detta gäller ju h264 och mkv, dvs högupplöst mtrl inte vanlig dvd?

#137

Postad 14 maj 2007 - 15:52

Siddharta
  • Siddharta
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Skilj på inspelningskvalitet och uppspelningskvalitet.


Det var det jag gjorde, därav "iofs".

#138

Postad 14 maj 2007 - 17:13

ronnylov
  • ronnylov
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0

Detta gäller ju h264 och mkv, dvs högupplöst mtrl inte vanlig dvd?

<{POST_SNAPBACK}>


Han frågade hur man gör en DVD-jukebox av tvixen, alltså DVD. Sedan så går det alldeles utmärkt att komprimera DVD till h.264 i normal DVD-upplösning men personligen tycker jag inte det är värt besväret när man kan spela iso-filer rakt av.

MKV containern stöds inte av TviX 4100/5100. Däremot stöds
h.264 i .ts containern samt mp4 och kanske också avi.
Att byta container är en snabb process förutsatt att det finns
någon smidig programvara som gör detta. Själva videoströmmen
behöver inte komprimeras om utan bara packas om i ett annat format.
Troligtvis behöver ljudet kodas om till AAC om man kör MP4.
TS-formatet stödjer dock AC3-ljud men tyvärr har jag inte hittat
någon bra gratis muxer för h.264 i .ts format.

Så det blir ju lite osmidigt om man har många h.264 filer i mkv format, men teroetiskt så är problemet litet i min mening eftersom det förr eller senare kommer programvaror som fixar detta.

#139

Postad 14 maj 2007 - 19:01

Unregistered2743ab77
  • Unregistered2743ab77
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
På tal om .MKV filer, alla serier jag har som är 720p är .mkv och eftersom denna inte stödjer .mkv filer (ännu) så är det inget alternativ, bättre att köpa/bygga en liten dator och ha som htpc.

#140

Postad 14 maj 2007 - 21:29

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
nu går det även att rippa sina HD-DVD skivor med DVDfab Decrypter :rolleyes: men jag har inte lyckats att lista ut vilket format det blir. Någon här som kanske vet om det blir ett format som man kan spela upp med 4100?

DVDFab HD Decrypter 3.1.1.2 (05/12/2007)

DVDFab HD Decrypter is a simple version of DVDFab Platinum. It copies entire DVD movie to hard disk, and removes all the protections (CSS, RC, RCE, APS, UOPs and Sony ARccOS) while copying. It also comes with full HD-DVD and Blu-Ray support (Removes AACS).


MVH Kribban

#141

Postad 14 maj 2007 - 23:20

Dönitz
  • Dönitz
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Kollade på Dustin's sida och såg att 4100:an utan HD kostar 3195:-, Preliminär leverans är 04/06.

Är det bara att stoppa in en sata disk och köra eller måste man formatera disken ?

Redigerat av Dönitz, 14 maj 2007 - 23:21.


#142

Postad 15 maj 2007 - 08:12

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Är det bara att stoppa in en sata disk och köra eller måste man formatera disken ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror helt på hur disken du köper fungerar. Är den formaterad vid köp, så är den. Har den ingen partition osv, så får du göra det själv. Går dock busenkelt i Diskhanteraren i Windows eller med program som Partition Magic osv. :rolleyes:

Annars är det bara koppla in disken i TViX:en och starta den. ;)

#143

Postad 15 maj 2007 - 09:17

Dönitz
  • Dönitz
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Ok, tack skall du ha

#144

Postad 15 maj 2007 - 11:24

balahir
  • balahir
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Har Twix någon OSD för TVn eller är man hänvisad till VFD displayen? Bilder på OSD om det finns?

#145

Postad 15 maj 2007 - 11:36

badzanta
  • badzanta
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
har en liten fråga eller snarare två, går det inte lika bra att muxa en .mkv till .avi och spela den i tvix 5000? och är .h264 formatet samma som .x264...

#146

Postad 15 maj 2007 - 12:13

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Följer det med kabel/kontakt för 12V så man kan "Tvixa" i bilen?
Går det att driva den med 12V eller måste man ha omvandling och i så fall köpa det separat?

Redigerat av Unregistered8b3631e1, 15 maj 2007 - 12:15.


#147

Postad 15 maj 2007 - 12:39

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Badzanta. Snälla läs tråden innan du postar. De där har diskuterats flitigt.

#148

Postad 15 maj 2007 - 19:38

Unregisteredba7ab0b3
  • Unregisteredba7ab0b3
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Kanske en liten konstig fråga från en som inte är så insatt, men blir bilden bättre om
man kör den genom Tvix:ens HDMI utgång än om man skulle köra en film direkt från
datorns s-video eller vga utgång?

Antar att kvaliten är mycket bättre om man kör hd filmer, men om man inte kör hd-material
är det då någon skilnda på kvaliten?

#149

Postad 15 maj 2007 - 22:01

Keng
  • Keng
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
abtech säljer också deras produkter och det har dem väl gjort innan irivernordic ab? inte sant?

#150

Postad 16 maj 2007 - 07:24

asdf123123
  • asdf123123
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Jag provade att spela en MKV-fil på min dator nu med dåligt resultat. Jag har en Athlon 3400+ 512 minne och ett Ati mobility 9700 samt kör ett rätt strippat windows, och inga onödiga applikationer. Använde FFD-shows codecs men jag tappade ändå massor med frames filen var i 720p vilket jag spelat på denna dator tidigare (dock inte MKV). Är det något speciellt program man ska ha för att spela upp MKV smärtfritt? Gick ännu sämre i VLC.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör en p4 2,8Ghz 1gb ram med ett Nvidia (envy) FX5600 dvi med 256mb funkar fint i UBUNTU linux. Funkar fint i VLC, totem etc. (tog mig 3månader att få allt att lira som jag ville iom att jag var nybörjare) ;-)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.