Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Comhems HDTV satsning som ComBort?

335 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
25 relaterade trÄdar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlĂ€gg) 11 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlĂ€gg) 11 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlĂ€gg) 13 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlĂ€gg) 13 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlĂ€gg) 14 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlĂ€gg) 15 år sedan
SĂ€lja begagnat som nytt.... (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlĂ€gg) 15 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlĂ€gg) 15 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlĂ€gg) 15 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlĂ€gg) 15 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlĂ€gg) 15 år sedan
Har du anmĂ€lt Comhem till ARN ? (58 inlĂ€gg) 15 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlĂ€gg) 15 år sedan
ComHem HDTV (21 inlĂ€gg) 15 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlĂ€gg) 15 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlĂ€gg) 15 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlĂ€gg) 15 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlĂ€gg) 16 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlĂ€gg) 16 år sedan
ComHem - Ă€kta digitalt? (17 inlĂ€gg) 16 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlĂ€gg) 16 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlĂ€gg) 16 år sedan
HD eller PVR? (4 inlĂ€gg) 16 år sedan

#1

Postad 14 januari 2008 - 11:05

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0
Startar denna trÄd dÄ det finns mÄnga öppna frÄgor kring ComHems HDTV satsning och de problem som finns kopplade till denna tjÀnst som inte bara Àr av teknisk natur. Den hÀr trÄden syftar till att fÄ Comhem att svara pÄ alla vÄr frÄgor som gÄr att finna i lÀnk nedan

I dag sÀljer Comhem och marknadsför en HDTV-tjÀnst trots att det finns konstaterade brister i hÄrd och/eller mjukvara. Comhem Àr medvetna om problemet, men vÀljer att fortsÀtta att marknadsföra och sÀlja denna produkt/tjÀnst. Man har ocksÄ valt att inte informera sina nuvarande kunder om dessa brister och hur handlingsplanen för att ÄtgÀrda problemen se ut. Borde inte alla HDTV-kunder informeras om detta per mail eller brev? Hur ser lagstiftningen ut? Inte ens en kommentar om detta gÄr att finna pÄ deras hemsida.

Vi krÀver svar pÄ vÄr frÄgor!

För bakgrund se
https://www.minhembi...s...062&st=3240

Intressant Àr denna lÀnk. Kanske vi ska anmÀla oss som testpersoner. Vilket lÀge för CanalDigital att ta över alla Comhems pionjÀrer inom HDTV-segmentet!!!

Ring gÀrna CanalDigital nÄgon.

http://www.prylporta..._MKF774.dbp.asp

#2

Postad 14 januari 2008 - 11:23

Doublefix
  • Doublefix
  • LĂ€rjunge

  • 366 inlĂ€gg
  • 0
Vi kunder har all anledning att klaga, men det finns en annan grupp som borde vara mÀkta lack pÄ Comhem - tv-bolagen. HÀr lÀgger SVT m.fl. massor av krut pÄ att leverera sÄ bra bild det gÄr för att det sÄ smÄningom bli HDTV för hela slanten, och sÄ kommer giganten Comhem och sjabblar bort det. Lite att titta pÄ och skrÀp att titta pÄ det med leder inte till nÄgon spridning av HDTV direkt.

#3

Postad 14 januari 2008 - 13:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlĂ€gg
  • 0
Det verkar som om att alla företag som skall ta över tjÀnsten frÄn andra att leverera bilden vidare
har problem. Visst finns det vissa problem med att ta ner signalen sjÀlv frÄn satelit eller över marknÀtet.
Men de problemen Àr lÄngt ifrÄn de som upplevs med comhem.

Att sedan comhem har en organisation som stinker oreda och smussel gör inte saken bÀttre ..

Tror man att man kommer att komma nÄgontans i den ursprungliga boxtrÄden genom att sitta
o gulla med en ev. comhemrepresentant som inte vill tala om vad han jobbar med eller följa forumets
regler .. dÄ Àr man bra naiva.

Jag skiter snart i detta och sÀtter upp parabolen pÄ balkongen

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 14 januari 2008 - 13:05.


#4

Postad 14 januari 2008 - 13:31

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„got mer problem med ComHems HDTV-tjĂ€nst förutom att de stĂ€nger ute alla som vill anvĂ€nda sin HTPC genom att "para" korten med sin HD-box? (vilket förövrigt man kan protestera mot hĂ€r)

#5

Postad 14 januari 2008 - 13:53

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0
Nu har jag pratat in meddelande pÄ produktchefens mobil. FÄr se om han har kurage nog att ringa upp. Jag försökte fÄ tag pÄ informationschefen, men denne var upptagen.

#6

Postad 14 januari 2008 - 14:04

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0

Jag skiter snart i detta och sÀtter upp parabolen pÄ balkongen


Skit i parabolen och anmÀl dig till Canal Digitals test team för HDTV via bredbandet som skall lanseras i vÄr. Som jag förstod det ska tjÀnsten börja testas innan dess. Bl a i Malmö. Info om detta i lÀnken i första inlÀgget.

#7

Postad 14 januari 2008 - 14:06

Phindus
  • Phindus
  • MĂ€stare

  • 2 854 inlĂ€gg
  • 0

Jag skiter snart i detta och sÀtter upp parabolen pÄ balkongen


Skit i parabolen och anmÀl dig till Canal Digitals test team för HDTV via bredbandet som skall lanseras i vÄr. Som jag förstod det ska tjÀnsten börja testas innan dess. Bl a i Malmö. Info om detta i lÀnken i första inlÀgget.

Är det bara i stadsnĂ€tet eller?

#8

Postad 14 januari 2008 - 17:44

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0
Dett mail kommer att gÄ till informationschefen pÄ Comhem, med kopia till produktchefen TV om ett par minuter,

Hejsan XXXXXX!

Jag heter Magnus och Àr sedan ganska mÄnga Är tillbaka kund hos er. I augusti i Är tecknade jag mig för ett HDTV abonnemang hos er, eftersom jag ville ha den perfekta bildkvalitén som HDTV ger. Ganska snart upptÀckte jag att bilden inte alls levde upp till mina förvÀntningar. Den var t o m sÀmre Àn vanlig digital TV. Jag har fÄtt boxen utbytt tre gÄnger. Er TV tekniker har varit hemma hos mig vid tvÄ tillfÀllen och konstaterat att det mÄste vara fel pÄ boxen. Felet i sig som jag pratar om Àr att bilden bestÄr av en massa fÀrgblock. Vidare har jag varit i kontakt med er ett 30-tal gÄnger under hösten och vintern. Ni har in i det lÀngsta hÀvdat att instÀllningarna pÄ min TV har varit fel. Det var dÄ nÄgon gÄng under hösten som jag fick beskedet att det skulle komma en ny mjukvara. Men man kunde inte svara pÄ om den nya mjukvaran skulle lösa just mina problem. Man kunde heller inte definiera nÀr i tiden detta skulle ske. Kanske under januari, sa man. DÀr har man nu suttit och vÀntat pÄ en mjukvara som man inte vet nÀr den ska dyka upp och man vet inte heller om den ska lösa mina problem.

Jag har under denna period via ett forum pĂ„ nĂ€tet (minhembio.com) förstĂ„tt att detta problem Ă€r ett allmĂ€nt problem och kĂ€nt för Comhem sedan lĂ€nge. Det visade sig att den nya mjukvaran har diskuterats i över ett Ă„r!!! För att förklara vad minhembio.com Ă€r för ett forum, sĂ„ kan jag sĂ€ga att det Ă€r ett diskussionsforum för ljud och bildentusiaster. Comhems HDTV-tjĂ€nst stĂ„r inte högt i kurs dĂ€r, kan jag lova. Över 3000 inlĂ€gg/kommentarer har gjorts angĂ„ende Comhems HDTV box. Uppskattningsvis rör det sig om ett par hundra personer som Ă€r aktiva dĂ€r. HĂ€r har ni förmodligen Comhems pionjĂ€rer och kanske viktigaste kunder nĂ€r det gĂ€ller HDTV. Det Ă€r dessa kunder som via forumet ovan har utryckt sitt stora missnöje med er HDTV-tjĂ€nst. Det Ă€r ocksĂ„ dessa kunder som tillsammans med er som ska ta tĂ€ten mot nya teknologier och skaffa er ett försprĂ„ng gentemot era konkurrenter. Det Ă€r förmodligen ocksĂ„ dessa personer som Ă€r de som pĂ„verkar sina respektive bostadsrĂ€ttsföreningar vid val av leverantör. Dessa kunder har ni nu svikit totalt.

Vad gör ni dÄ för att ÄterupprÀtta förtroendet? Jo ni vÀljer att vara tysta. Ni lyssnar inte pÄ vad de har att sÀga. Under det hÀr Äret har var och en sjÀlva fÄtt ringa er för att fÄ nÄgon information överhuvudtaget. INFORMATION har efterfrÄgats i mÄnader, men det kommer ingen! Inte ens pÄ er hemsida har ni bemödat er med att lÀgga ut nÄgon information.

Nu, helt plötsligt för ett par dagar sedan dök det upp ett meddelande pĂ„ forumet ovan, att ” i morgon kan ni hĂ„lla ögonen öppna efter den nya mjukvaran”. Vi visste inte vem som kom med informationen och vi visste heller inte vilka problem den skulle lösa. Alla var spĂ€nda av förvĂ€ntan att nu Ă€ntligen skulle lösningen pĂ„ alla problem komma. Lösningen (nya mjukvaran) visade sig vara sĂ€mre Ă€n den gamla!!! Bilden blev för de allra flesta Ă€nnu sĂ€mre!!!! Inte heller nu nĂ€r ni faktiskt konstaterat att det Ă€r fel pĂ„ boxen lĂ€mnar ni nĂ„gon information. Jo, killen som kallar sig Harlin och som var den som tipsade om nya mjukvaran har kommit med viss information. Denna information rör sig mest om information att det inte finns nĂ„gon information. Den hĂ€r Harlin har varit vĂ€ldigt hemlighetsfull och har inte velat tala om vilken position han har pĂ„ Comhem eller om han ens arbetar dĂ€r. Är han utsedd att föra ComHems talan i detta Ă€rende? Ska vi lita pĂ„ det han sĂ€ger?? Han kan bara lĂ€mna teknisk information sĂ€ger han. Vem hos er kan svara pĂ„ övriga frĂ„gor?

Hur kan ni dessutom vara sÄ frÀcka att ni fortsÀtter att marknadsföra och sÀlja en tjÀnst/produkt, som ni sjÀlva vet har stora brister???

Vet Comhem vad en HDTV tjÀnst Àr och vilka förvÀntningar som stÀlls pÄ denna tjÀnst? Det Àr i vÄra ögon en nÀst intill perfekt bild utan nÄgra artefakter och ska vara klart bÀttre Àn digital bild. Jag Àr inte sÀker pÄ att vi delar denna uppfattning . Den bild vi nu fÄr Àr oftast sÀmre Àn den med vnlig digitalbox, bÄde nÀr det gÀller HD kanaler och digitala kanaler. NÀr man sÀljer en HDTV tjÀnst rÀcker det alltsÄ inte att leverera en bild som Àr "tillrÀckligt bra". Hoppas att ni har detta klart för er.

Behöver jag ens tala om att Comhem nu i vÄra ögon framstÄr som ett mycket oseriöst och oprofessionellt företag dÀr det verkar rÄda allmÀnt kaos, och dÀr brist pÄ samordning tillhör vardagen.

Är det detta företag som vi ska vĂ€lja som HDTV leverantör i framtiden, nĂ€r ni nu dessutom fĂ„r konkurrens frĂ„n flera olika hĂ„ll? Vissa av oss har haft tĂ„lamod med er i över ett Ă„r och nu ska vi fĂ„ Ă€nta ytterligare ett tag utan att fĂ„ nĂ„gra somhelst utfĂ€stelser om vad som kommer att lösas och nĂ€r det blir löst. Fram tills nu har ni haft en monopolstĂ€llning dĂ€r mĂ„nga av oss har varit bundna till HyresvĂ€rdens/BRF:s avtal. Till sommaren kommer man dock att kunna se HDTV via bredbandet och dĂ„ har vi helt plötsligt andra alternativ. Canal digital rĂ€knar med att lansera denna tjĂ€nst till sommaren enlig pressrelease pĂ„ prylportalen.se i dag.

Hoppas verkligen att du som informationsanvarig ser allvaret i det hÀr och ser till att vi snarast fÄr information kring vad som hÀnder och sker snarast. Hör av dig till mig per mail eller per telefon enligt nedan.

Fram till dess fÄr ni vara beredda pÄ att av vissa bli bemötta pÄ samma sÀtt som ni bemöter era kunder - med respektlöshet!

VÄrt tÄlamod med Comhem har sedan lÀnge tagit slut!

Med vÀnlig hÀlsning

Magnus

#9

Postad 14 januari 2008 - 17:53

rodman45
  • rodman45
  • LĂ€rjunge

  • 431 inlĂ€gg
  • 0
En liten grej bara....
Det var Augusti FÖRRA Ă„ret.. :D

#10

Postad 14 januari 2008 - 17:55

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0
Vi fÄr hoppas att dom förstÄr det

#11

Postad 14 januari 2008 - 18:03

Raven
  • Raven
  • AnvĂ€ndare

  • 143 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr imponerad av din förmÄga att uttrycka dig magnus1111!

Vill bara hÀrmed meddela mitt moraliska stöd till er som orkar hÄlla pÄ, magnus1111, Maverick m.fl. StÄ pÄ er.

Jag kommer att börja min offensiv nÀr jag skaffat ny TV om nÄn vecka (tillfÀlligt slut f.n). Ville ju inte att Comhem skulle kunna skylla pÄ min erkÀnnerligt dÄliga TV som jag har idag.

#12

Postad 14 januari 2008 - 18:16

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlĂ€gg
  • 0
Mycket bra mail Magnus ...

Tur Àr att det finns fler som har stake att göra nÄgot konstruktivt ...

FÄr hoppas att du fÄr svar .. jag har inte fÄtt ett enda vettigt svar pÄ de mail jag skickade
i vÄras med anledning av bitrateproblemen pÄ canal+ Kanalen som kostar mest hade dÄ
sÀmst bitrate i comhemnÀtet .. Jag blev bara hÀnvisad till canaldigital som sedan hÀnvisade
mig till comhem och med tanke pÄ att canaldigital gav bÀttre bild Àn vad comhem gjorde
pÄ samma kanal, sÄ förstÄr alla vilket mission impossible det var

Men Àr man fler sÄ kanske det gÄr ..
.. jag kör mitt eget race och tror jag vinner pÄ det i slutÀndan.
SÄ fÄr de som vill vara kompis med Harlin o sitta o gulla med comhem se vad det fÄr :D

Maveric :wacko:

#13

Postad 14 januari 2008 - 18:30

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlĂ€gg
  • 0
Bra skrivit Magnus! Nu kan vi bara hoppas att nÄgon pÄ comhem tar Ät sig av kritiken och förstÄr hur det ligger till!

Nu förvÀntar jag mig Àven svaret pÄ mailet hÀr! :D

#14

Postad 14 januari 2008 - 18:38

Jnkn
  • Jnkn
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Bra iniativ Magnus,

du skulle kanske skicka en kopia till Sverker i PLus ocksÄ.

MVH
Jnkn

#15

Postad 14 januari 2008 - 18:38

Sijekovac
  • Sijekovac
  • Wannabe

  • 43 inlĂ€gg
  • 0

Bra skrivit Magnus! Nu kan vi bara hoppas att nÄgon pÄ comhem tar Ät sig av kritiken och förstÄr hur det ligger till!

Nu förvÀntar jag mig Àven svaret pÄ mailet hÀr! :wacko:



AlltsÄ Du kan inte mena att "combort" inte har föstÄtt alla problem med hd... fram till nu :D

Det har de förstÄtt för lÀnge sedan sÄ klart men de har valt att SKITA I ALLA OSS och vÄra problem..


Jag lever för den dag jag kan vÀlja nÄgon annan HD leverantör Àn "combort"

Sijekovac

#16

Postad 14 januari 2008 - 18:45

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0

Bra iniativ Magnus,

du skulle kanske skicka en kopia till Sverker i PLus ocksÄ.


Det Àr nog andra som redan gjort. Dessutom tror jag att Maverick har skickat till Aftonbladet och SvD. TrÄkigt att man mÄste blanda in tredje part innan man frÄn Comhems sida vill informera eller kommentera. Men det drabbar ju bara dom sjÀlva i slutÀndan, Àven om de inte tycks fÄrstÄtt det Àn.

#17

Postad 14 januari 2008 - 19:32

mikaklin
  • mikaklin
  • Wannabe

  • 36 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr nog andra som redan gjort. Dessutom tror jag att Maverick har skickat till Aftonbladet och SvD.

Tack för att du har tagit dig tid att skriva brevet!
Chansen att Sverker, Aftonbladet, SvD osv. tar upp frÄgan ökar nog ju fler som hör av sig. Eftersom ditt brev sammanfattar lÀget bra tycker jag verkligen att du ska skicka vidare det.

#18

Postad 14 januari 2008 - 19:52

Unregistered98a0ff0c
  • Unregistered98a0ff0c
  • Amatör

  • 80 inlĂ€gg
  • 0
Mycket bra skrivet Magnus. Det ska bli intressant att se vad du fÄr för svar.

#19

Postad 14 januari 2008 - 19:54

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0
Citerar mig sjÀlv frÄn Humax trÄden

Februari!!! För att fÄ fram tidsplanen!!!! Helt otroligt. Om det tar en mÄnad att fÄ fram tidsplanen, hur lÄng tid kommer det dÄ inte att ta att lösa problemen med boxen!!! Det Àr som jag hela tiden har sagt, Comhem har redan slÀppt taget om den sk HDTV-satsningen. Ironiskt nog verkar dom inte medvetna om det sjÀlva. Vad Àr det som hindrar dom att sÀtta press pÄ HUMAX och komma fram med en tidsplan tills i morgon!!! Man har ju haft ett helt Är pÄ sig att fÄ fram en lösning frÄn HUMAX?

Men, vi har ju blivit tillsagda att bara prata konstruktiva tekniklösningar i den hÀr trÄden, sÄ jag hÀnvisar till min alternativa Comhem trÄd. DÀr Àr det fritt att tycka till om Comhem och komma med förslag hur vi ska fÄ Comhem pÄ andra tankar.

#20

Postad 14 januari 2008 - 19:56

mikaklin
  • mikaklin
  • Wannabe

  • 36 inlĂ€gg
  • 0

Men, vi har ju blivit tillsagda att bara prata konstruktiva tekniklösningar i den hÀr trÄden, sÄ jag hÀnvisar till min alternativa Comhem trÄd. DÀr Àr det fritt att tycka till om Comhem och komma med förslag hur vi ska fÄ Comhem pÄ andra tankar.

Har vi en tredje trÄd pÄ g nu? :D

#21

Postad 14 januari 2008 - 20:00

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0
Jag syftade pÄ den hÀr trÄden. Men som det lÄter nu verkar det som vi kanske skulle behva ett dussin trÄdar till :D

#22

Postad 14 januari 2008 - 21:05

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0
Jaha, dÄ verkar det vÀl som det enligt marknadsföringslagen tom Àr brottsligt at agera som Comhem gör. Isynnerhet nu nÀr de krupit till korset och erkÀnt att det Àr fel pÄ boxen och att det inte verkar finnas en lösning framme pÄ minst en mÄnad. Om jag vore Comhem skulle jag stoppa all marknadsföring av sin HDTV tjÀnst fr o m imorgon.

Vi fÄr vÀl hjÀlpa till att kontrollera i butikerna pÄ respektive ort. men de ska vÀrl fÄ morgondagen pÄ sig

Saxat frÄn marknadsföringslagen.


ÅlĂ€ggande att lĂ€mna information

15 § En nÀringsidkare som vid sin marknadsföring lÄter bli att lÀmna
sÄdan information som Àr av sÀrskild betydelse frÄn konsumentsynpunkt
fÄr ÄlÀggas att lÀmna sÄdan information.

Ett sÄdant ÄlÀggande fÄr meddelas ocksÄ

1. en anstÀlld hos nÀringsidkaren, och

2. nÄgon annan som handlar pÄ nÀringsidkarens vÀgnar.

16 § Ett ÄlÀggande enligt 15 § fÄr innehÄlla en skyldighet att lÀmna
informationen

1. i annonser eller andra framstÀllningar som nÀringsidkaren
anvÀnder vid marknadsföringen,

2. genom mÀrkning pÄ varan eller i annan form pÄ sÀljstÀllet, eller

3. i viss form till konsumenter som begÀr det.

OtjÀnliga produkter

17 § En nÀringsidkare som marknadsför sÄdana produkter som Àr
avsedda att anvÀndas av konsumenter för privat bruk och som Àr
uppenbart otjÀnliga för sitt huvudsakliga ÀndamÄl, fÄr förbjudas att
fortsÀtta med det.

Om det behövs för att motverka en marknadsföring som avses i första
stycket, fÄr ocksÄ en nÀringsidkare som tillverkar, importerar eller
annars marknadsför produkten till andra nÀringsidkare förbjudas att
fortsÀtta med det.

Ett förbud enligt första och andra styckena fÄr meddelas ocksÄ

1. en anstÀlld hos nÀringsidkaren, och

2. nÄgon annan som handlar pÄ nÀringsidkarens vÀgnar.

18 § Förbud enligt 17 § fÄr inte meddelas, om det i författning
eller i beslut av en myndighet har meddelats sÀrskilda föreskrifter
om produkten med samma syfte som förbudet skulle fylla.

Vite

19 § Ett förbud enligt 14 eller 17 § och ett ÄlÀggande enligt
15 eller 16 a § skall förenas med vite, om det inte av
sÀrskilda skÀl Àr obehövligt. Lag (2002:565).

#23

Postad 14 januari 2008 - 22:19

CLAYMAN2000
  • CLAYMAN2000
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0
Mycket bra formulerat, Magnus! Ska bli vÀldigt intressant att följa utvecklingen!
Kopplade in en sony 32 kdlt3000 igÄr med ca-modul och comhem syskon abonnemang. Kan sÀga att dÀr finns inte nÀrheten till de problem med fÀrgblock som finns pÄ min philips ""42 som gÄr genom Humaxboxen.....

#24

Postad 14 januari 2008 - 22:55

chicothechef
  • chicothechef
  • Rookie

  • 7 inlĂ€gg
  • 0

Jaha, dÄ verkar det vÀl som det enligt marknadsföringslagen tom Àr brottsligt at agera som Comhem gör. Isynnerhet nu nÀr de krupit till korset och erkÀnt att det Àr fel pÄ boxen och att det inte verkar finnas en lösning framme pÄ minst en mÄnad. Om jag vore Comhem skulle jag stoppa all marknadsföring av sin HDTV tjÀnst fr o m imorgon.

Vi fÄr vÀl hjÀlpa till att kontrollera i butikerna pÄ respektive ort. men de ska vÀrl fÄ morgondagen pÄ sig

Saxat frÄn marknadsföringslagen.


ÅlĂ€ggande att lĂ€mna information

15 § En nÀringsidkare som vid sin marknadsföring lÄter bli att lÀmna
sÄdan information som Àr av sÀrskild betydelse frÄn konsumentsynpunkt
fÄr ÄlÀggas att lÀmna sÄdan information.

Ett sÄdant ÄlÀggande fÄr meddelas ocksÄ

1. en anstÀlld hos nÀringsidkaren, och...


Men Àr det verkligen boxen dÄ? FörutsÀtter inte text ovan att varan ska vara otjÀnlig för vem som Àn köper den? Har inte uppdaterat min box (tack minhembio) Ànnu, och Àr hyffsat nöjd. De smÄfel jag upplever sÀgs ju kunnat ordnas med en ny mjukvaruppdatering.

Det lÄter ju lite som att du dumförklarar alla hd-kunder. Att alla sitter med sunkig bild (som vÀldigt mÄnga pÄ detta forum gör och berÀttar om) och tror att det ska vara sÄ...

Father, forgive them; for they know not what HD means...

Har följt "box-trÄden" nu 1-2 mÄnader. Har det skrivits nÄgot revolutionerande som jag misst? DÀr comhem förklarar att boxen Àr felande? Om sÄ Àr fallet sÄ bortse givetvis frÄn mitt inlÀgg :blink:

Antar att jag Àr lite mer tolerant Àn andra dÄ jag Àr relativt ny med denna box :) [se: er frÄn forumet för 1Är sen]
EDIT: kortar ner qoute

Redigerat av chicothechef, 14 januari 2008 - 22:56.


#25

Postad 14 januari 2008 - 23:16

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlĂ€gg
  • 0
Jag lÀste precis i den andra trÄden att Harlin svarat att han skall svara om ett par dagar
och han talar fortfarande inte om vad han jobbar med, men dock att han har mandat frÄn
berörda att uttala sig..

Men för F-n .. det Àr Àr ju löjligt .. - Vem Àr berörda ?

Det var ett bra svar du gav honom dÀr Magnus .. synd bara att det finns för mÄnga i trÄdarna
som upptar plats med att sitta o vÀnta pÄ sin gottepÄse frÄn comhem ..
Vi var pÄ vÀg att fÄnga in problemet och fÄ comhem pÄ knÀ .. dÄ sitter "fröknarna" och ger
Harlin statusen att fÄ vara comhems representant, trots att han inte har ett enda mandat
att ge oss ersÀttning för vad de missat att leverera.

Jag Àr sÄ trött mÀnniskor som bara finner sig i allt.
Man tar stryk och till slut Àr man glad över att bara fÄ stryk en gÄng om dagen istÀllet för tvÄ.

Jag struntar i den andra trÄden nu .. för jag Àr totalt ointresserad av att fÄ veta ..
- att vi kanske kan fÄ en box som fungerar till 75% nÄgon gÄng i Maj ..
Jag vill veta nÀr de ersÀtter denna boxen, ger oss pengarna tillbaka för alla kostnader vi haft
för att fÄ just denna box och hdtv ( extra paketen man mÄste ha ) och som sagt en ny fungerande
box skickad med expresspaket den dagen den kommer..

Hur kan man vara intresserad av nÄgot annat ?

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 14 januari 2008 - 23:18.


#26

Postad 14 januari 2008 - 23:17

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0
tar mig friheten att kopiera mitt svar till harlin i boxtrÄden.

Harlin,

Det var i ett inlÀgg dÀr maverick skrev vad du hette och att du var TV-ansvarig. Du förnekade aldrig detta! Men hela den hÀr historien harr ju för sjutton ju kantats av tystnad frÄn Comhem. Sedan blir du förvÄnad nÀr vi spekulerar? Du har ju fortfarande inte talat om vilken position du har pÄ Comhem? Det Àr ju löjevÀckande vilket fokus Comhem lÀgger pÄ det hÀr. Det Àr ju ett hÄn mot era kunder att inte ens fÄ fram en ÄtgÀrsplan förrÀn feruari. Dessutom misslededer ni nya kunder dÄ ni inte ger dom information om felen i boxen. Ni kör ju era marknadsföringskampanjer pÄ HDTV-tjÀnsten för fulla spjÀll. Ni bör redan under morgondagen dra in all er marknadsföring av boxen. Detta finns reglerat i marknadsföringslagen, men det har ni förstÄs koll pÄ? Vi fÄr nog hjÀlpa er med det ocksÄ. hÀr har ni lÀnk till ett utdrag ur den lagen. PÄ konsumentverket.se hittar du lagen i dess helhet.

https://www.minhembi...howtopic=183715

Vidare bör ni gÄ ut med ett brev till alla nuvarande kunder och informera om felet. Men du Àr inte rÀtt person att svara pÄ dom hÀr frÄgorna. DÀrför tar vi dom i den trÄd jag lÀnkar till ovan.

Till chico. Ja comhem har erkÀnt att felet ligger i boxen.

Redigerat av magnus1111, 14 januari 2008 - 23:20.


#27

Postad 15 januari 2008 - 01:12

klubbe
  • klubbe
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 0
Mycket bra skivet Magnus1111!!. Uppskattar Àven Maveriks m.fl. inlÀgg.

Vid min kontakt med comhem idag ville dom ha in boxen för uppgradering.
TÀnkte att nu har dom kommit pÄ vad som Àr knas med boxen, men hon sa att det kunde dröjja ett antal veckor!!!.

TÀnker ringa varje dag tills jag fÄr det svar jag vill höra.

#28

Postad 15 januari 2008 - 02:48

Minglarn
  • Minglarn
  • ForumrĂ€v

  • 510 inlĂ€gg
  • 0
Vadfan skall dom med din box till? Uppdatering görs över sk. OTA. (Over The Air). Det behövs inte "skicka in din box sÄ skall vi uppdatera den Ät dig)... Vad Àr för mygel nu dom har hittat pÄ?!

#29

Postad 15 januari 2008 - 08:52

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • AnvĂ€ndare

  • 115 inlĂ€gg
  • 0
skrev det hÀr i andra trÄden men kanske passar bÀttre hÀr:

Com Hem visar vĂ€l sitt rĂ€tta ansiktenĂ€r man ERKÄNNER felen pĂ„ boxen..

men ÀndÄ fortsÀtter mar sÀlja den o marknadsföra den och HDTV som att ingenting hÀnt..

kÀnns som man tÀnker. Àh vi skiter i problemen.. finns alltid nya kunder lura pengarna av..

tÀnk om man skulle fÄ sÀlja bilar, hus mm pÄ det sÀttet.. Àh vi hoppas kunden inte upptÀcker felet o gör dem det sÄ sÀger vi bara att det ska fixas snart.. för dÄ tjÀnar vi ju pengar pÄ dem iaf...

o sen Àr man inte sÄÄ snabb pÄ att hitta en lösning för vad spelar det för roll för Com Hem egentligen...??

dom sÀljer sina abonemang o sina boxar o tjÀnar sina pengar trots fele o alla missnöjda kunder...

det Àr ju dÀr man kÀnner att man ska ha kraftig kompensation. för att man vet om problemen o ÀndÄ fortsÀtter skita i att informera kunder o ÄtgÀrda felen..

finns vÀl nÄtt enligt konsumentlagen som heter " rimlig tid" nÀr ett fel uppstÄtt.. vet Com Hem vad det Àr?

#30

Postad 15 januari 2008 - 19:25

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0
Kors i taket! Nu blev jag uppringd av Comhem. Dock inte av informationschefen, utan av samma kille som ringde upp mig i fredags. Han hade tagit del av mitt brev och pÄstod att de tagit Ät sig av kritiken som riktats mot dom, bÄde i brevet ock övrig kritik hÀr pÄ forumet. De pÄstÄr sig ha förstÄtt att de inte har skött pÄ bÀsta sÀtt och att de har lite att lÀra, bÄde vad det gÀller det teknik och informationshantering. (om du lÀser detta, rÀtta mig om jag har fel)

Han lovade att komma ut med information senast pÄ torsdag/fredag om vad som hÀnder och sker i Àrendet. Det kommer ocksÄ att lÀggas ut information rörande detta pÄ deras hemsida. Informationen kommer att innehÄlla tidsplan, ÄtgÀrder och ocksÄ hur vi kommer att bli kompenserade. Vilken kompensation det skulle bli tal om sa han dock inget om. Han lovade att denna information skulle vara ordentligt genomarbetad och inte lika innehÄllsfattig som den varit hittills.

Vad vi absolut fortfarande inte Àr överens om Àr det faktum att de inte ser felet med boxen som ett generellt fel, vilket jag tycker Àr mÀrkligt. Han menar att det Àr en liten del av alla som faktiskt felanmÀlt boxen. Det Àr detta faktum som gör att de inte ser problemet som generellt och dÀrmed inte ser nÄgra problem med att köra vidare med sina HD kampanjer. Jag och mÄnga med mig hÀr misstÀnker vÀl Ä det kraftigaste att felet finns pÄ i princip alla boxar, bara att en del inte upptÀcker/upplever problemet. Detta antagande understryks vÀl ocksÄ av att sÄ mÄnga hÀr har fÄtt boxarna utbytta bÄde tvÄ och tre gÄnger. Vad Àr dÄ sannolikheten för att problemet inte skulle finnas i alla boxar.

Hoppas att de inte blir dumsnÄla nÀr det gÀller kompensation nu bara. Nu har dom trots allt en liten chans att ÄterupprÀtta förtroendet för mÄnga av sina missnöjd pionjÀr kunder. Se nu till att ni stÄr för de misstag som gjorts!

Alla borde Ätminstone fÄ alla sina abbonemangskostnader tillbaka retroaktivt tills problemen Àr lösta och som plÄster pÄ sÄren fri HDTV och filmpaketet Äret ut.

#31

Postad 15 januari 2008 - 19:50

Unregistered0d5a35d1
  • Unregistered0d5a35d1
  • AnvĂ€ndare

  • 131 inlĂ€gg
  • 0
Jag har gÄtt i valet och kvalet om huruvida jag skall skaffa Comhems HDTV-tjÀnst eller inte nu nÀr de har sin kampanj. Men efter att ha lÀst runt hÀr pÄ forumet bekrÀftas mina tankar om Comhem Àn en gÄng. Jag har varit Comhemkund sedan 2003 och jag har aldrig varit nöjd. Jag Àr en av dem som tvingas till det genom att hyresvÀrden har avtal med dem. Förr var det bredbandet som var vÀldigt instabilt hela första Äret och jag pratade alltför ofta med kundtjÀnst. Deras IP-telefoni Àr ocksÄ kass. MÄnga som ringer sÀger att de först fick felton innan de kom fram vid andra försöket. Nummerpresentatören visar dessutom bara de sista fyra siffrorna ibland.

Nu Àr det tydligen HDTV som Àr pÄ tapeten och jag Àr föga förvÄnad. Jag tror att jag avvaktar ett tag och nöjer mig med vanlig digital-TV och följer med intresse utveckligen hÀr pÄ forumet.

Min hyresvÀrd "Lunds Kommunala Fastighet" hÄller just nu pÄ att bygga ut sitt eget nÀt som kommer erbjuda snabbare och billigare bredband samt telefoni och jag kommer naturligtvis att lÀmna Comhem direkt! De kommer att tappa vÀldigt mÄnga kunder i Lund dÄ min hyresvÀrd Àr ganska stor. TyvÀrr tvingas vi fortfarande till deras uppenbart dÄliga TV-tjÀnster. Annars hade jag vÀnt dem ryggen för gott.

Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 15 januari 2008 - 19:53.


#32

Postad 15 januari 2008 - 19:59

Truckerhate
  • Truckerhate
  • LĂ€rjunge

  • 376 inlĂ€gg
  • 0
Snyggt jobbat Magnus

HÄller definitivt med om att fri HD-visning tills problemen Àr lösta Àr ett minimum frÄn com hems sida.
och om det nu Àr boxen det Àr fel pÄ sÄ ska vi ha nÀsta box till ett mycket stark rabatterat pris

Hoppas com hem tar tag i det hÀr nu och informerar oss kunder om vad som hÀnder och sker.
Var pĂ„ vĂ€g att lĂ€mna tillbaka min box nu i dagarna men nu nĂ€r com hem ÄNTLIGEN börjat vakna och slutat
behandla oss kunder som idioter sÄ fÄr dom en SISTA chans

#33

Postad 15 januari 2008 - 20:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlĂ€gg
  • 0

Vad vi absolut fortfarande inte Àr överens om Àr det faktum att de inte ser felet med boxen som ett generellt fel, vilket jag tycker Àr mÀrkligt. Han menar att det Àr en liten del av alla som faktiskt felanmÀlt boxen. Det Àr detta faktum som gör att de inte ser problemet som generellt och dÀrmed inte ser nÄgra problem med att köra vidare med sina HD kampanjer.




Det Àr bara sÄ dum sÄ dumt ..

Det Àr ju faktiskt inte bara dem med problem som sökt sig till detta forum .. mÄnga av oss som har boxen
fanns hÀr pÄ forumet innan boxen kom.

Om dÄ huvudelen av dem som finns hÀr har problem sÄ borde det rent statistiskt se lika dant ut
utanför forumet.

SÄ den pennan gÄr vi inte pÄ ..

Comhem .. sluta tro att alla pÄ forumet Àr korkade .. för rent statistiskt borde det faktiskt
finnas ett större antal hÀr .. som har en hel del mellan öronen . :)

Maveric

Ps. Mycket mÀrkligt att de inte sagt Ät oss att göra en fabriksÄterstÀllning efter uppgradering av FW ;)

Redigerat av Unregistered1103, 15 januari 2008 - 20:25.


#34

Postad 15 januari 2008 - 21:33

Aeroaero
  • Aeroaero
  • AnvĂ€ndare

  • 115 inlĂ€gg
  • 0
Tittade just pÄ Plus pÄ SVT 1 och dÀr var det verkligen "color banding" i bakgrunden bakom Sverker, och dÄ kom tanken att kan ingen av er pÄ forumet som Àr duktiga pÄ att formulera sig skriva till Sverker och Plus om detta?
Jag har inte skrivandets gÄva eftersom jag Àr dyslektiker!

#35

Postad 15 januari 2008 - 22:03

AdamBjorken
  • AdamBjorken
  • Rookie

  • 0 inlĂ€gg
  • 0
Ny hÀr pÄ forumet men har hÀngt med en del i trÄden angÄende Humax HD-boxen dÄ jag och en polare varit sugna pÄ det men har Àndrade tankar nu pga det vi lÀst.
Jag har som förstÄtt att det Àr stora problem med HD-sÀndningarna frÄn Comhem men har de Àven problem med vanlig digital-tv? AlltsÄ icke HD, Samsung-boxen dvs...
Kanske lite offtopic men Àr problemen sÄ pass som man lÀser hÀr Àr det kanske lika bra att nöja sig med icke HD och kanske bara binda sig pÄ ett Är tills de fÄtt ordning pÄ skiten...

#36

Postad 15 januari 2008 - 22:03

Raven
  • Raven
  • AnvĂ€ndare

  • 143 inlĂ€gg
  • 0

Tittade just pÄ Plus pÄ SVT 1 och dÀr var det verkligen "color banding" i bakgrunden bakom Sverker, och dÄ kom tanken att kan ingen av er pÄ forumet som Àr duktiga pÄ att formulera sig skriva till Sverker och Plus om detta?
Jag har inte skrivandets gÄva eftersom jag Àr dyslektiker!

Jag var just pÄ vÀg att skriva ett inlÀgg sjÀlv om just detta :)

Tog dessutom lite kort, eftersom jag tyckte det kÀndes lite ironiskt. Jag hann inte fÄ upp upp kameran dÄ det var som vÀrst, dekoren bakom Sverker i delen om rördragningen. Bilden nedan Àr frÄn fÀrdigmaten, som var tillrÀckligt illa, i synnerhet som det kröp sÄ hÀrligt bland blocken. Kolla det bruna i bakgrunden till vÀnster.

Bifogad fil  DSC00834.jpg   1,05MB   0 Antal nerladdningar

Skall se om jag kan författa ihop nÄgot mail. Har förstÄtt att andra gjort det ocksÄ.
Edit: stavfel

Redigerat av Raven, 15 januari 2008 - 22:07.


#37

Postad 15 januari 2008 - 22:18

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • ForumrĂ€v

  • 596 inlĂ€gg
  • 0
Om inte problemen med utrustning (box, sÀndning, komprimering eller vad som Àr orsak) Àr nog för nÄgon form av kompensation, sÄ mÄste man vÀl sÀga att Comhems HDTV-satsning pÄ utbudssidan verkligen Àr det. Den har vÀl i princip backat. Som jag tolkat det sÄ skulle utbudet ökats under Äret och man sa att man skulle vara ledande inom HD. Inte dra in sÀndningar (sport i HD pÄ C+, em-fotboll pÄ TV4 HD).

#38

Postad 15 januari 2008 - 23:07

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • MĂ€stare

  • 2 709 inlĂ€gg
  • 0
Mycket bra initiativ magnus1111 tackar tackar !!
VÀntar med spÀnning pÄ torsdag/fredag :)

Undrar hur dom hanterar denna kompensation om det blir nÄge sÄnt, om det bara Àr kunder som felanmÀlt eller om dom har koll pÄ vilka som köpt en box av dom Àven om man har bindnings tid kvar eller ej osv.

#39

Postad 15 januari 2008 - 23:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlĂ€gg
  • 0
Lite funderingar pÄ varför comhem har svÄrt med tekniken och svÄrt att förstÄ vad vi efterstrÀvar i bild.

För att ta mitt kvarter som exempel.

ca 3500 hushÄll med comhem
75% har inte ens digitalbox
De flesta som skaffat digitalbox har gjort det för en viss kanal som de saknar i det analoga nÀtet.

Vad Àr dÄ comhems huvudsakliga uppgift idag ..
Jo, att omvandla digital -tv till analog och skicka ut det till lÀgenheterna dÀr det ocksÄ stÄr
fler Crt apparater Àn Plasma / LCD.

För mÄnga svenskar Àr digital -tv en nyhet .. jag och vissa av er, tillhör en mycket liten skara som haft det i 10 Är.
OmlÀggningen till digital -tv har ju skett nyligen.

MÄnga kan inte skilja pÄ en bra eller dÄlig digital bild. MÄnga var nöjda med snöiga analoga kanaler
och det Àr de fortfarande, pÄ sina hÄll.

Med andra ord.. Comhem försöker ge en bild av att det Àr ett högteknologi företag samtidigt
som de lever kvar i det gamla.

Det borde ingÄtt en digitalbox i abonnemanget för alla och alla digitala frikanaler borde varit fria Àven
i comhems nÀt, sÄ det varit lönt att skaffa fler boxar.

Tror de sÄlt fler kort dÄ, nÀr boxen vÀl finns i hushÄllet.

Men det förstÄr nog inte comhem .. det Àr taktisk marknadsföring.. de sysslar mer med ruffel & bÄg
om man ser till vad de gjort med HD satsningen och till att de inte strukit skiten frÄn sin hemsida.

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 16 januari 2008 - 00:07.


#40

Postad 16 januari 2008 - 00:40

klubbe
  • klubbe
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 0
Till Comhem.

Köpte en 32 tums lcd för 1,5 Är sedan, pluggade in antennsladden Ä va inte sÄ jÀttenöjd med bildens kvalitet.
För 1 Är sen dök erat HDTV paket upp, med HD kanaler Ä allt, ingen blev gladare Àn jag.
Kopplade in Ä slog pÄ tv, man blev ju nÀstan tÄrögd nÀr man fick se discovery HD.

Efter ett tag inser man att allt inte stÄr rÀtt till med bilden, visst bÀttre bild Àn innan men inte sÄ
bra som utlovat.

" HDTV Àr tv pÄ ett helt nytt sÀtt. Oslagbar skÀrpa, oslagbar detaljrikedom, oslagbart ljud."

Jag tÀnkte att detta fÄr man nog leva med, trots allt sÄ köpte jag inte den dyraste tv som fanns.
Tills en dag nÀr jag av en slump hamnade pÄ detta forum, dÄ inser man att man inte Àr ensam
om att ha problem med boxen, eller att fullblodsproffsen pÄ detta forum skulle vara dom enda som har
upptÀckt bristerna med boxen/tjÀnsten.

Om ni kommer kontakta alla som har/haft denna box, det fÄr erat samvete svara för.

#41

Postad 16 januari 2008 - 11:09

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0
INBJUDAN

Till Comhem (harlin, Anders m fl)

Jag tÀnkte ni skulle fÄ chansen att bevisa att det bara Àr ett fÄtal boxar av alla ni sÄlt som Àr felaktiga.

Ta med er ett 20-tal boxar (för ordningens skull med olika tillverkningsdatum) och kom hem till mig. SÀg en dag bara, i denna vecka eller nÀsta. Jag lovar att ta en semesterdag för detta ÀndamÄl, utan krav pÄ ersÀttning. Jag har en SONY LCD 46", samt en Samsung LCD 32" LCD att testa pÄ, men ni kanske kan ta med nÄgra av era testskÀrmar ocksÄ, sÄ vi har ett brett urval.

Vore ju bra om nÄgon annan hÀr pÄ forumet ocksÄ ville vara med, sÄ vi fÄr flera ögon

PÄ köpet fÄr ni ocksÄ möjlighet att trÀffa era kunder!!!

Snacka om Goodwill! Vilket trendbrott för Comhem!

Funkar det inte för er, sÀtter jag mig gÀrna pÄ tÄget upp till er, sÄ gör vi testerna dÀr.

Skulle det inte vara bra att tillsammans fÄ en enad bild av hur det hela ligger till och slippa spekulationer om detta.

//Magnus

#42

Postad 16 januari 2008 - 21:02

AdamBjorken
  • AdamBjorken
  • Rookie

  • 0 inlĂ€gg
  • 0

INBJUDAN

Till Comhem (harlin, Anders m fl)

Jag tÀnkte ni skulle fÄ chansen att bevisa att det bara Àr ett fÄtal boxar av alla ni sÄlt som Àr felaktiga.

Ta med er ett 20-tal boxar (för ordningens skull med olika tillverkningsdatum) och kom hem till mig. SÀg en dag bara, i denna vecka eller nÀsta. Jag lovar att ta en semesterdag för detta ÀndamÄl, utan krav pÄ ersÀttning. Jag har en SONY LCD 46", samt en Samsung LCD 32" LCD att testa pÄ, men ni kanske kan ta med nÄgra av era testskÀrmar ocksÄ, sÄ vi har ett brett urval.

Vore ju bra om nÄgon annan hÀr pÄ forumet ocksÄ ville vara med, sÄ vi fÄr flera ögon

PÄ köpet fÄr ni ocksÄ möjlighet att trÀffa era kunder!!!

Snacka om Goodwill! Vilket trendbrott för Comhem!

Funkar det inte för er, sÀtter jag mig gÀrna pÄ tÄget upp till er, sÄ gör vi testerna dÀr.

Skulle det inte vara bra att tillsammans fÄ en enad bild av hur det hela ligger till och slippa spekulationer om detta.

//Magnus


LÀt som en bra ide men tvivlar pÄ att Comhem kommer nappa pÄ det...
En ide jag tycker vore bra skulle vara att du kontaktade nÄgon som har en box som han anser fungerar bra, detta kan ju vara pga att denne Àr mindre kÀnslig för problemen du/ni har... Sedan ta med dig din box till han, plugga in den dÀr och jÀmföra. Eller Àr det helt uteslutet att problemet grundar i nÄgot annat Àn boxen?? DÄlig kvalitet pÄ sÀndningen i omrÄdet, kass ström i uttaget osv osv.
Jobbar sjÀlv med andra elektroniska apparater och vet att en del kan vara kÀnsliga för yttre störningar sÄ som spÀnningsvariationer, avsaknad av jord osv... eller i detta fall kanske kass kvatitet pÄ utsÀndningen.
Har ett exempel dÀr jag jobbade som kurir och hÀmtade in LG-tevear till service. Samma tv var in 5-6 gÄnger för rep utan att kunden blev av med sitt problem, att texten pÄ 2 kanaler hoppade lite i sidled fram o tillbaks. Han var pÄ vÀg att hÀva köpet tills han for till en kompis som köpt en likadan tv ett par hus bort, dÀr visade det sig att de var samma problem. Killen tog dÄ sin tv till sina förÀldrar pÄ andra sidan stan och dÀr funkade det.
Problemet var kass kvalitet pÄ utsÀndningen i hans omrÄde, bilden var klockren men texten pÄ Kanal 5 och TV6 hoppade...
Tar inte Comhem eller Humax i försvar men vore intressant att utesluta all yttre pÄverkan sÄ kan man gÄ vidare och bevisa att felet ligger i det ena eller andra...

/Adam

#43

Postad 16 januari 2008 - 21:45

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • AnvĂ€ndare

  • 115 inlĂ€gg
  • 0
ja men Com Hem har ju erkĂ€nt sjĂ€lva att det ÄR fel pĂ„ boxen.. det enda dem inte erkĂ€ner Ă€r att ALLA boxar har samma fel..
sÄ lÀr inte vara utsÀndingen i vissa omrÄden pga att alla som har problem verkar vara utspridda i hela landet..

#44

Postad 18 januari 2008 - 17:31

GĂ€st_magnus1111_*
  • GĂ€st_magnus1111_*
  • 0
D e ljuger ju oss och andra kunder rakt upp i ansiktet.

"De kunder som upplever problem gör det pÄ standardkanalerna, inte pÄ HD-kanalerna." SKITSNACK. Bara ytterligare en lögn bland mÄnga andra.

Sa man nÄt om att man var rÀdda om varumÀrket. Sluta dÄ att ljuga om att det bara Àr ett fÄtal kunder som upplever problem. Vad jag vet har ni inte presenterat nÄgra resultat som tyder pÄ att alla boxar inte Àr behÀftade med felen.

ErkÀnn i stÀllet era misstag fullt ut i stÀllet för att bekÀnna 10% av sanningen. Det bidrar inte till att stÀrka ert varumÀrke.

StÄ för de misstag ni gjort. Skicka ett breva till alla era kunder som har denna box, sÄ att alla fÄr chansen att förstÄ att den HDTV de tittat pÄ det senaste Äret inte ska visa en massa artefakter. ErsÀtt alla kunder för de kostnader de har haft frÄn det att de köpte boxen med tillhörande tjÀnster. Vet ni nÄgot om Etik och moral sÄ sluta upp med era lögner (ge oss bevis pÄ att det bara Àr ett fÄtal boxar som har felet). Upphör ocksÄ genast med alla era HD kampanjer.

Till slut. Lura inte era HD kunder att tro att HDTV ska se ut som den gör hos Comhem!!!!

#45

Postad 18 januari 2008 - 17:37

Mr Sling
  • Mr Sling
  • Wannabe

  • 36 inlĂ€gg
  • 0

720p-lÀget kan innebÀra problem med ryckig bilden. Lösning tills vidare Àr att köra boxen pÄ 1080i och lÄta TV:n omvandla till 720p.
Med vÀnlig hÀlsning
Com Hem AB
Kundservice "


SÄ lÀnge man Àr tvingad att först skala upp SD kanaler 576i tll 1080i för att sedan lÄta tv skala
ner till 720p .. kan man inte utvÀrdera denna boxens övriga fel o brister. Det Àr mycket som hÀnder
med bilden pÄ vÀgen i alla dessa skalningar.

Enklast vore om de bara fixade till sÄ att den gav 720p/50Hz och att vi utvÀrderade nuvarande
FW med den justeringen. Det Àr en liten justering som kan göras i en handvÀndning och skickas ut i en ny FW.
Hoppas att sÄ sker i dagarna.

Doublefix
Prova i 720p som jag skrev innan och inte i original. Vi vet inte skillnaderna som FW kan ge i dessa olika lÀgen
för vad man kan tro Àr samma instÀllning. Jag har testat detta fram o tillbaka pÄ olika displayer och ryckningarna
i 720p/60Hz Àr nÄgot som finns och inte kommer o gÄr. Det gÄr att mÀta med annat Àn vanlig bild.

Maveric ;)

Nu har jag testat. Jag testade SVT och SVT HD. Jag ser ingen skillnad om det Àr original 720p/60 eller 720/60p. Ryckningarna dÄ. Jag ser inga i 576p eller 1080i/60. I 720p lÀgena kan jag ana en svag ryckighet, men jag mÄste titta verkligen noga. Den Àr dessutom vÀldigt jÀmn. Jag förstÄr inte varför det inte rycker i 1080i/60, dÄ det Àr fel frekvens dÀr ocksÄ.

Det allvarligaste jag upptÀckte nÀr jag knÀppte fram och tillbaka Àr att fÀrgerna och ljusheten pÄverkas. Vad tusan! 576p har bÀst fÀrger och ljus. 720p Àr alldeles för röd och betydligt mörkare. 1080i Àr nÀstan lika illa som 720p. Uppskalning skall inte pÄverka fÀrger och ljushet! Detta Àr ett upprepningsbart fenomen. Kan nÄgon förklara?


Kan inte förklara detta !
Men tÀnkte att jag kunde förmedla mina upplevelser efter att bevakat denna trÄd under ca 1 vecka.
Upplever exakt samma problem som ovan och mÄste medge att det stör mig nÄt oerhört framförallt dÄ man köpte boxen strax innan jul 1995 pistoler , boxen kom hem glad i hÄgen men ack vad man bedrog sig dÄ bilden var svartare Àn svart !
Trodde först det va nÄt fel pÄ min Panna PV500 , sedan kom FW'n lite mindre svart mÄste jag sÀga men fruktansvÀrt dassig bild.
MÄste Àven sÀga att bandningar och sÄdant inte vart ett problem förrÀn de senaste dagarna och det blir bara vÀrre , verkar som att boxen har en accellererande Äldring i negativ bemÀrkelse.
StÄ pÄ Er alla för detta Àr inte kul , har fixat en ny samsung Äterkommer om det Àr bÀttre pÄ scartlÀget kör förresten hdmi nu !
Ha det !!

#46

Postad 18 januari 2008 - 18:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlĂ€gg
  • 0
Comhem ... NĂ€ .. de kom aldrig hem ;)

SÄ .. nu kan man sÀga det .. Vad var det jag sa
;)

Men fy vad trÄkigt ..

18. Är det mĂ„nga kunder som upplever problem?
Nej, det Àr endast vissa kunder som upplever problem.
Trots det sÄ har frÄgan högsta prioritet hos bÄde Com Hem och Humax.
Problemet ska sjÀlvklart lösas för de kunder som upplever problemet.


SÄ fruktansvÀrt oseriöst !!! Den som inte ser det .. Àr blind.

Det mÀrks att de lÀst pÄ vÄrt forum .. för mycket av kunskapen de skriver om, har de fÄtt av oss.

Utvalda kunder skall testa .. ;)
Jag hoppas för allas skulll... Om nÄgon som inte har kunskapen till det fÄr frÄgan.
- Tacka nej !

Det var detta vi fick för att vissa var villiga att inleda ett förhÄllande med Harlin ..
IstÀllet för att stÄ pÄ sig, sÄ skapade man osÀmja i trÄden genom att kritisera dem
som gick allas Àrende och stod pÄ sig mot comhem .. Grattis !!!

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 18 januari 2008 - 18:05.


#47

Postad 18 januari 2008 - 18:12

Unregistered98a0ff0c
  • Unregistered98a0ff0c
  • Amatör

  • 80 inlĂ€gg
  • 0

Knappast. Allt de skriver visste vi ju redan. Jag funderar pÄ att reklamera boxen med tanke pÄ deras oklara besked om nÀr detta kan vara löst.

Det Àr ett klart besked men det Àr oklart nÀr det kommer ny FW. Det Àr som med flygförseningar. Ibland vet flygbolaget faktiskt inte nÀr planet ska gÄ, eftersom de inte hittar felet eller inte vet nÀr dimman har lÀttat. De kan bara sÀga nÀr kan lÀmna mer info. Inget kul nÀr man Àr sugen, men en del av verkligheten.


Det var en tÀmligen dÄlig jÀmförelse. Jag har full förstÄelse för att ett flygbolag mÄste stÀlla in pga av dÄlig vÀder eftersom de inte kan rÄda över detta pÄ egen hand.

I det hÀr fallet har comhem köpt in en box som sedan dag ett har visat upp dessa fel. Jag Àr helt övertygad om att comhem har varit medvetna om detta men eftersom det stora flertalet inte bryr sig ignonerat detta. NÄgot annat vore en klar indikation pÄ mycket begrÀnsad kompetens. De utlovade under förra Äret en uppdatering som nu kommit men som visat sig innehÄlla större fel Àn den tidigare versionen. Jag förstÄr inte hur man frÄn comhems sida kan fortsÀtta snacka om felaktigt instÀllda tv-apparater/boxar och fÄ det att lÄta som om kunden har gjort nÄgot fel.

#48

Postad 18 januari 2008 - 18:15

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • LĂ€rjunge

  • 385 inlĂ€gg
  • 0
Dom ringde mig precis och sa att min felanmÀlan stryks, eftersom det Àr fler Àn jag som har samma problem, och att jag fÄr vÀnta pÄ ny mjukvara.
DÄ frÄgade jag, att det kan ju ta ett Är eller tvÄ, sÄ svarade han bara att, jag du kan krÀva kompensation frÄn den dagen jag uppdaterade, tills jag "ger upp".

Stod pÄ CH sida att svar skulle komma första veckan i feb, jag vÀntar tills dess, sen j*var fÄr de vara nog.

Redigerat av Unregistered42562, 18 januari 2008 - 18:16.


#49

Postad 18 januari 2008 - 18:37

Willehund
  • Willehund
  • AnvĂ€ndare

  • 109 inlĂ€gg
  • 0
Nu börjar tÄlamodet tryta hos mig, till slut.
Vad menas med detta:

24. Kan jag fÄ kompensation för den tid jag stÄtt ut med undermÄliga HD-utsÀndningar?
Kontakta Kundservice om du Àr missnöjd med tjÀnsten. Vi hanterar normalt alla kundÀrenden individuellt.


Dom skrev ju att det bara gÀllde SD sÀndningar ?
Per

Redigerat av Willehund, 18 januari 2008 - 18:39.


#50

Postad 18 januari 2008 - 18:53

Life
  • Life
  • ForumrĂ€v

  • 556 inlĂ€gg
  • 0
Att sÀga att hd-kanalerna inte har problem Àr ju förbannad lögn och dikt och ett direkt slag i ansiktet mot alla som felanmÀlt detta.
Klart dom vet om det, men dom kan inte medge detta för dÄ, och först dÄ, mÄste dom stÀlla in HD-kampanjen och riskera en polisanmÀlan. Nu spelar dom högt spel! En polisanmÀlan nu, och backa upp den med nÄgra av vÄra mail som vi skickat till kundtjÀnsten, sÄ sitter dom pÄ pottkanten pÄ riktigt! Det blir fina bilder nÀr comhemledningen sitter och skyller pÄ sina lÀgre chefer, att dom inte blivit informerade etc., och sedan ser pÄ nÀr smÄchefernas huvuden rullar för att de skall fÄ sina fina lönecheckar varje mÄnad , baserat pÄ hur mÄnga nya kunder dom lurat till sig!

Ta nu allihop och skicka in ytterligare en felanmÀlan dÀr ni speciellt spelar pÄ den dÄliga kvaliteten pÄ HD-kanalerna, och sÄ fÄr vi se om CH förstÄr spelet och rÀttar upp sin information! Det minsta dom ska göra Àr att sÀga sanningen (den lilla som finns kvar!).



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.