Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cerwin Vega-klubben

275 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Cerwin-Vega V-10F (Golvhögtalare) 1 7,58 (11) Inga priser
Cerwin-Vega V-12F (Golvhögtalare) 1 7,9 (9) Inga priser
Cerwin-Vega V-5M (Surroundhögtalare) 1 8 (4) Inga priser
Cerwin Vega AT 100 (Golvhögtalare) 1 8,31 (28) Inga priser
Cerwin Vega VS 15 (Golvhögtalare) 1 8,69 (15) Inga priser
Cerwin Vega At 80 (Golvhögtalare) 0 8,08 (11) Inga priser
Cerwin Vega Digital Series D6-E (Golvhögtalare) 0 7,67 (2) Inga priser
Cerwin Vega LW-15 (Subwoofers) 1 8,17 (5) Inga priser
Cerwin Vega CLSC-15 (Golvhögtalare) 1 8 (8) Inga priser
Cerwin Vega DC 1515 (Golvhögtalare) 0 9,14 (6) Inga priser
Cerwin Vega CLSC-12 (Golvhögtalare) 1 8,75 (7) Inga priser
Cerwin Vega CLSC-10 (Golvhögtalare) 1 8,2 (4) Inga priser
Cerwin Vega CLSC-12S (Subwoofers) 1 8,29 (6) Inga priser
Cerwin Vega CLSC-15S (Subwoofers) 1 7,67 (5) Inga priser
Cerwin Vega CLSC-215 (Golvhögtalare) 3 7,29 (6) Inga priser
Cerwin Vega CLS-6 (Surroundhögtalare) 1 8,31 (15) Inga priser
Cerwin Vega VS 10 (Golvhögtalare) 0 7,33 (2) Inga priser
Cerwin Vega V-6F (Golvhögtalare) 1 7,12 (7) Inga priser
Cerwin Vega VS 12 (Golvhögtalare) 0 7 (2) Inga priser
Cerwin Vega DC 10 (Golvhögtalare) 1 8 (3) Inga priser
Cerwin Vega 1215SE (Golvhögtalare) 0 8 (3) Inga priser
Cerwin Vega AL-1000 (Golvhögtalare) 1 8,11 (8) Inga priser
Cerwin Vega V-12F (Golvhögtalare) 1 7,87 (7) Inga priser
Cerwin Vega V-15F (Golvhögtalare) 1 8,93 (14) Inga priser
Cerwin Vega VE-12F (Golvhögtalare) 1 8,36 (13) Inga priser
Cerwin Vega CLS-10 (Golvhögtalare) 1 8 (6) Inga priser
Cerwin Vega CLS-12 (Golvhögtalare) 1 8,33 (8) Inga priser
Cerwin Vega CLS-15 (Golvhögtalare) 1 8,5 (5) Inga priser
Cerwin Vega CLS-6C (Centerhögtalare) 1 8,59 (16) Inga priser
Cerwin Vega XD3 (Datorhögtalare) 1 7 (1) Inga priser
Cerwin Vega SL-28 (Golvhögtalare) 1 7,67 (2) 7 999:-
19 relaterade trådar
Cerwin Vega AT-80 Hjälp med värde ? (4 inlägg) 5 år sedan
Ljudformat surround samt klangfråga (13 inlägg) 8 år sedan
Vilka billiga högtalare överaskade er? (113 inlägg) 9 år sedan
Cerwin Vega... Positivt omdöme ! (28 inlägg) 9 år sedan
Cervin Vega CLSC-215 Hemmabio, eller? (44 inlägg) 9 år sedan
Missnöjd med trycket från mina CW CLSC :( (66 inlägg) 10 år sedan
Byta ut Cerwin Vega CLS-15 (9 inlägg) 12 år sedan
NAD T747 Hemmabioreceiver? (19 inlägg) 12 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 14 år sedan
Vilken passar mig bäst? Marantz, HK eller Yamaha? (19 inlägg) 15 år sedan
Nad c272 + Cerwin vega vs15 ? (10 inlägg) 15 år sedan
Ny Cerwin Vega-serie (29 inlägg) 15 år sedan
Val av Högtalare (18 inlägg) 16 år sedan
hur ska jag fixa detta? (2 inlägg) 17 år sedan
Jag Ska Köpa Nya, Stora Högtalare. Hjälp Sökes! (71 inlägg) 17 år sedan
Velodyne eller Cervin Wega? (4 inlägg) 18 år sedan
Varför inte Cerwin Vegas Classic? (76 inlägg) 19 år sedan
Högtalarkabel till Cerwin Vega? (5 inlägg) 19 år sedan
Förstärkare till Cerwin Vega V-12F? (47 inlägg) 19 år sedan

#151

Postad 26 februari 2007 - 19:46

Roewhaoth
  • Roewhaoth
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Har en lite fundering kring CLSC-215? jag har uptäckt att det är ett utseende skillnad på den gamla CLSC-215 å den nya, men är det någon mer som skilljer? ljudkvalitet eller något? :huh:

För jag har ett par beg på gång, å dem är den gamla modellen. själv tycker jag att den nye CLSC-215 är mycket snyggare, men lite dyrare.

MVH/tommy

#152

Postad 27 februari 2007 - 18:54

Roewhaoth
  • Roewhaoth
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
näe nu ser jag ju att det är ett C extra i den gamla CV:n, men annars är de rätt lika? vad skilljer det mellan clsc-215 och cls-215 förutom priset å utseendet?

#153

Postad 05 mars 2007 - 16:27

Tonyman
  • Tonyman
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

näe nu ser jag ju att det är ett C extra i den gamla CV:n, men annars är de rätt lika? vad skilljer det mellan clsc-215 och cls-215 förutom priset å utseendet?

<{POST_SNAPBACK}>


Det enda jag vet är att det sitter bi-wire terminaler på ett par cls-215 och som sagt utseendet, är själv mycket lycklig ägare till ett par cls-215, driver topparna med mitt Denon avr-3805 och basarna med 2 st Nad 216THX steg bryggade, mycket nöje för pengarna kan jag lova!

#154

Postad 05 mars 2007 - 21:24

Roewhaoth
  • Roewhaoth
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
aha ok, jag inkasserade ett par CLSC-215 :) idag + ett DAP Vision 1600 slutsteg. men skall bara fixa ett försteg med innan jag kan köra på allvar :)

MVH/Tommy

#155

Postad 14 mars 2007 - 18:25

Unregisteredc17095dc
  • Unregisteredc17095dc
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
För ca 2 veckor sen nu hämtade jag hem ett par CV CLS-215 och besviken är man ju inte :(

Driver dom med ett NAD 218 THX men börjar bli sugen på att skaffa ett till och bryggkoppla dom. 700 watt till varje högtalare borde väl sitta fint ;)

Någon här som har CLS-215 eller liknande och driver dom med 2 st 218 THX?
Blir det ordentlig skillnad med 2 st gentemot ett eller?

Mvh D

#156

Postad 14 mars 2007 - 23:32

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
Jag sitter här och funderar, Vad var det som gjorde att ni alla här valt cerwin vega? Är det för att ni är bas freaks? Men då slog mig tanken varför inte köpa en eller två bra subbar då istället och ha högtalare med mer kvalite i mellan register och diskant?

#157

Postad 16 mars 2007 - 19:28

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Hoppas jag får svara som föredetta CV-ägare.

Jag tror att ditt inlägg är bland de skojigaste/dummaste jag läst här. :blink:

Vad var det som gjorde att ni alla här valt cerwin vega? Är det för att ni är bas freaks?


Vad tror du? :lol: <_<

Det är inte samma bas med sub som med en sådan typ av golvhögtalare, det vet du väl själv du som har klipsch. Du får ett helt annat tryck i midbasen och inte den där bummelbasen som med sub om du förstår vad jag menar.

Kan ju tillägga att jag själv har gjort det som du undrade. Ett par stativare och baslådor (som iofs ej är av bästa kvalisort). Det går inte att jämföra ljudtrycket med dessa prylar och ett par rejäla CV, Så på den pukten kommer jag ju rejält till korta med mina högtalare. Men det tar jag ju igen på ljudkvalitet som du förstår.

Jo just det. Jag hade hemma mina gamla AT100 över jul och hade skitkul en stund. Tyvärr så har jag sådana akustiska problem att hela huset skakar och vibrerar (enkelgips på väggarna och ett tak som självsvänger). Hade samma problem med mina Canton RC-L fast inte lika mycket då :lol:

#158

Postad 16 mars 2007 - 21:47

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

För ca 2 veckor sen nu hämtade jag hem ett par CV CLS-215 och besviken är man ju inte :lol:

Driver dom med ett NAD 218 THX men börjar bli sugen på att skaffa ett till och bryggkoppla dom. 700 watt till varje högtalare borde väl sitta fint  :lol:

Någon här som har CLS-215 eller liknande och driver dom med 2 st 218 THX?
Blir det ordentlig skillnad med 2 st gentemot ett eller?

Mvh D

<{POST_SNAPBACK}>


Det gör utan tvekan skillnad att köra ett slutsteg till...

När vi jämfört i butiken med ett NADC272, två NADC272, ett CVA2,6kw och två CVA2,6kw så blir det bara bättre och bättre... mer tryck och bättre kontroll!

#159

Postad 09 april 2007 - 23:01

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Är ute efter ett steg till mina Cerwin Vega nu då jag har haft ont om pengar men ska börja spara nu och hoppas på att i slutet av nästa månad har jag råd att köpa mej ett slutsteg till att börja med.

Men vad är det jag ska ha? NAD C272 eller ett Cerwin Vega slutsteg? Eller finns det något annat steg i 5 - 6k klassen som är bra, behöver inte vara det mest musikaliska utan jag vill ha ut så mycket som möjligt ur mina CLS-15, vill känna musiken ;)

Beggat är inte av intresse då jag inte har så "stor" koll på om det är fräscht eller inte. Lite trist att ha något som fungerar i någon månad och sedan lägger av.

#160

Postad 29 april 2007 - 12:56

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Hej alla CW bröder! =P

Ny här på forumet och tänkte bara förstärka CW klubben med en ny medlem. Har ett par nyköpta CLS-12:or och en NAD C372 som driver dem. Underbart ljudtryck! Funderar lite på att kanske köpa en 272 om något år och bryggkoppla (dock inte så mycket för att kunna spela högre för väggarna är i gips och går sönder om jag spelar högre.. Tänkte mest för att förbättra ljudet), någon som har testat? Är det värt pengarna?

En sak till, hur har ni spelat in era CW? På HiFi Klubben sa dom att 100 timmar är normalt. Vet inte riktigt hur mycket jag vågar dra på nu (köpte dem igår). Har kört hyffsat högt och det har inte varit några problem men jag vågar inte spela så högt någon längre tid. Några tips eller allmänt vetande om inspelningstiden?

Hade!
Niklas

#161

Postad 01 maj 2007 - 21:18

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Hej alla CW bröder! =P

Ny här på forumet och tänkte bara förstärka CW klubben med en ny medlem. Har ett par nyköpta CLS-12:or och en NAD C372 som driver dem. Underbart ljudtryck! Funderar lite på att kanske köpa en 272 om något år och bryggkoppla (dock inte så mycket för att kunna spela högre för väggarna är i gips och går sönder om jag spelar högre.. Tänkte mest för att förbättra ljudet), någon som har testat? Är det värt pengarna?

En sak till, hur har ni spelat in era CW? På HiFi Klubben sa dom att 100 timmar är normalt. Vet inte riktigt hur mycket jag vågar dra på nu (köpte dem igår). Har kört hyffsat högt och det har inte varit några problem men jag vågar inte spela så högt någon längre tid. Några tips eller allmänt vetande om inspelningstiden?

Hade!
Niklas

<{POST_SNAPBACK}>


Kör du ett extra steg till högtalarna så tror jag inte du råkar ut för en "aha" upplevelse i ljudförbättring. Däremot får du ett mer kontrollerat ljud, speciellt när du vrider på lite. Du kan aldrig få för mycket effekt.

Vad det gäller att spela in högtalaren så är det inte riktigt som att köra in en motor på en bil. Du kan köra ganska hårt med högtalarna (överdriv inte) men det som kommer hända är att ljudbilden kommer ändras en del med tiden när elementen har fått röra på sig ett tag.

/Johan

#162

Postad 02 maj 2007 - 11:12

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Okej, tack för ditt svar! :ph34r: Är som sagt helt nybörjare när det kommer till att spela in nya högtalare.

#163

Postad 24 maj 2007 - 17:37

inzin
  • inzin
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tjenare folket!

Det är så att jag inte än (men förhoppningsvis väldigt snart) är ägare till ett par CW. Jag har funderat på ett par CLS-12 och CLS-15 men kan inte riktigt bestämma mig. Saken är som så att jag har möjlighet att köpa en NAD 753v2 med 2st CLS-12, 2st CLS-6 och 1st CLS-6C för dryga 12 000.. Som lumpare/student har man inte alltför mkt pengar men samtidigt vill man verkligen inte köpa något som inte håller i längden. Jag vill inte begränsa mina möjligheter alltför mkt..

Frågan till er är vad ni tycker om de? Skall jag köpa en annan reciever helt ny och gå på ett par CLS-15 eller kanske satsa på de här?

Kommer nog provlyssna både CLS-12 och CLS-15 på hifi-klubben först i vilket fall men lite objektiva åsikter är aldrig fel.

Mvh

#164

Postad 01 juni 2007 - 10:45

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

Hoppas jag får svara som föredetta CV-ägare.

Jag tror att ditt inlägg är bland de skojigaste/dummaste jag läst här. :blink:

Vad var det som gjorde att ni alla här valt cerwin vega? Är det för att ni är bas freaks?


Vad tror du? :unsure: B)

Det är inte samma bas med sub som med en sådan typ av golvhögtalare, det vet du väl själv du som har klipsch. Du får ett helt annat tryck i midbasen och inte den där bummelbasen som med sub om du förstår vad jag menar.

Kan ju tillägga att jag själv har gjort det som du undrade. Ett par stativare och baslådor (som iofs ej är av bästa kvalisort). Det går inte att jämföra ljudtrycket med dessa prylar och ett par rejäla CV, Så på den pukten kommer jag ju rejält till korta med mina högtalare. Men det tar jag ju igen på ljudkvalitet som du förstår.

Jo just det. Jag hade hemma mina gamla AT100 över jul och hade skitkul en stund. Tyvärr så har jag sådana akustiska problem att hela huset skakar och vibrerar (enkelgips på väggarna och ett tak som självsvänger). Hade samma problem med mina Canton RC-L fast inte lika mycket då :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>



haha kommer inte ihåg att jag skrivit det. Men ibland skriver jag konstiga inlägg här när jag är full och kommer hem haha ;)

#165

Postad 03 juli 2007 - 14:34

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

haha kommer inte ihåg att jag skrivit det. Men ibland skriver jag konstiga inlägg här när jag är full och kommer hem haha :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det går att läsa sina inlägg samlat om man ex går in i sitt eget galleri och klickar på en funktion som heter " Foruminlägg "
Om man vet med sig att det brukar skrivas inlägg på fyllan och villan så är det ju bra att gå in där, sedan redigera de man ångrar att man isf skrev eller helt enkelt de som bryter mot regelboken.

Vill man ha hjälp med att radera ett av sina opassande inlägg så skickar man enkelt ett pm till Mod/Admin, med länk och förklaring.

Mvh
Passerati

#166

Postad 07 juli 2007 - 22:08

scherling
  • scherling
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Själv sitter man me ett par underbara AT-80, enda problemet e att jag nu lyckats spränga ena 12"an.. :D HIFI-klubben kunde inte heller få tag i nån ny. Nån som har förslag på hur jag ska lösa detta?

#167

Postad 15 augusti 2007 - 18:02

Unregisteredc17095dc
  • Unregisteredc17095dc
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej igen CV kompisar :)

Jag har ett par CLS215 och tänkte köpa nya kablar till dem. Jag har just nu 10m kabel till varje högtalare, sån där genomskinlig kabel man kan köpa på typ biltema och liknande.

Men nu behöver jag inte så lång kabel längre utan egentligen bara 1m men kan vara bra med lite extra. Har ni nåt bra tips på högtalarkabel till CLS215?

Tack på förhand!

Mvh D

#168

Postad 17 augusti 2007 - 11:01

el_zicko
  • el_zicko
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Då söker även jag medlemskap i klubben. Fick igår hem CLS12" vilka mer än tillräcklgt rockar om i mitt vardagsrum.....
Driver med NAD 340 och kör Supra 2,0 PLY kabel och tara labs mellan 340 och NAD 541i CD spelare....
Dock behövs det dämpkuddar då mitt golv gick i svängning i går under test,,,,,,
Jag har en hylla på väggen ovan TVn med lite filmer etc. Filmerna bara rasade ihop......

Redigerat av el_zicko, 17 augusti 2007 - 11:29.


#169

Postad 21 augusti 2007 - 01:48

mosbricka86
  • mosbricka86
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej alla CV fans!

Jag har några funderingar kring CV nya serier VE å cls, tittar speciellt på VE-8 alt VE-12 jämfört med CLS-10 alt CLS-12, vad skiljer dessa åt?

och är VE en sämre serie? Läst tidigare i forumet att V serien skulle vart ett misstag? eller är detta en överdrift?

#170

Postad 21 augusti 2007 - 11:57

el_zicko
  • el_zicko
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Jag kan bara svara för mig själv. Jag var först inne på VE 12" och ville testa dessa emot CLC 10" (pga av priset) VE var för mig som lyssnar på musik länge och inte alltid högt mycket jobbit med skarp diskant som överröstade all mellanregister. Sedan var 10" CLC lite väl basfattiga så det blev 12" istället. Jag tycker du skall be om att få lyssna på dessa bägge med samma skiva. Diskante är det som skiljer mest.......

#171

Postad 22 augusti 2007 - 23:45

mosbricka86
  • mosbricka86
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Du menar då alltså att CLS serien hade en något bättre ljudbild? där då diskanten inte var lika störrande hos denna serie jämfört med VE..

var det nåt som var bättre med ve serien? bättre bas tryck?

#172

Postad 23 augusti 2007 - 08:54

el_zicko
  • el_zicko
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
VE serien hade mer överdriven bas och diskant. Det lät inte naturligt med annat typ av musik än tex Metallica....
CLC är ju mer en allround-högtalare

#173

Postad 28 augusti 2007 - 00:40

Unregistered680
  • Unregistered680
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej!

Köpte själv CLS-12:or som jag driver med ett Cerwin Vega 1.5KW. Det jag fastnade för efter att ha haft och testat en mängd olika kombinationer av högtalare och förstärkare var att det faktiskt är en väldigt bra allroundhögtalare. Ljudet blir inte jobbigt och fungerar mycket bra även till hårdrock som jag lyssnar på. Basen är rapp och jag skruvar t.o.m ned basen lite på vissa skivor! VE-serien orkade jag bara lyssna på en liten stund. Tröttnade då jag tyckte diskanten var väldigt vass och skrikig. Det är en helt annan högtalare. Gillar man rock och hårdrock kan jag rekommendera att provlyssna på CLS-12:or med ett rejält slutsteg, det blir riktig livekänsla med lite volym kan jag lova!

#174

Postad 28 augusti 2007 - 09:01

el_zicko
  • el_zicko
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Jag kan bara hålla med. CLS serien är verkligen nått av det bästa CW gjort. Med låg volym är det helt klart en HiFi högtalare men den klarar även av att dra på ordentligt med metallica etc. Jag gillar speciellt att basen ärt så rapp som den är. Inte bara ett "muller" utan ett snärtigt slag som sätter sig i magen. Men vid höga volymer flyttar den verkligen luft så det blir över....

#175

Postad 28 augusti 2007 - 10:48

Amazon
  • Amazon
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Jag sitter här och funderar, Vad var det som gjorde att ni alla här valt cerwin vega? Är det för att ni är bas freaks? Men då slog mig tanken varför inte köpa en eller två bra subbar då istället och ha högtalare med mer kvalite i mellan register och diskant?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har själv haft flera olika CV högtalare och det var väl främst för att kunna spela högt och med mycket bas. På de senare åren har jag dock upptäckt att de låter skit i jämförelse med lite dyrare högtalare från tex B&W vilket har gjort att jag införskaffat ett par Signature 805 som jag är mycket nöjd med. Behovet av bas finns dock kvar men det är ju inga problem då man kan koppla in en sub när man känner för det nämligen en Cerwin-Vega Stroker 18. Den här underbara skapelsen kommer jag aldrig att sälja, möjligen köpa några fler :)

https://www.minhembi...bild/118024.jpg

Cerwin-Vega gjorde föresten en del häftiga hemhögtalare förr i tiden. Någon som har erfarenhet av SR2? 10.000W musikeffekt, 18 tums bas och 140kg. Varför säljer inte hi-fi klubben dessa nu :o

http://xs218.xs.to/xs218/07352/SR2.JPG

Redigerat av Amazon, 28 augusti 2007 - 10:52.


#176

Postad 23 september 2007 - 00:11

Gorthaur
  • Gorthaur
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Tjina,
Har ett problem...
Vad ska jag ha för centers till detta:
Front 2 st 1515
Back 2st AT 100
Sub: 2 st nån sorts CV PA 18" + 2 st Acoustic Pro PA 15"
+ 15" CV (stroker) hemmabyggen

HK Receiver
3 st NAD 218 THX
NAD 7400
LAB steg

Resten är Denon...

Funderade på att köpa AL 1000 som centers (tänkte 6:1) men jag vet inte.

Tacksam för svar.

#177

Postad 23 september 2007 - 01:15

trasko
  • trasko
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Det där systemet är ju helt galet fel men denna såg ju vettig ut

https://www.minhembi...in vega Al-1000

Redigerat av trasko, 23 september 2007 - 01:17.


#178

Postad 28 december 2007 - 11:10

Dragool
  • Dragool
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Tjaba grabbar! Nu är man från några veckor sedan en officel medlem av Cerwin Vega klubben med mina ve-12 och jag är nöjd med dem.

#179

Postad 01 mars 2008 - 19:11

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
^Välkommen till klubben! ;)

Är det någon som har lyssnat på en front setup med CLS-12 och CLS-6C? Funderar på att utöka mina CLS-12:or med ett hemmabio system med CLS-6C och CLS-6. Hur är 6C ljudmässigt?

Tack på förhand! :rolleyes:
Niklas

#180

Postad 24 mars 2008 - 20:43

sysslolos
  • sysslolos
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Hej!

Skiver i detta forum med då jag inte vet vilka som är igång..

Ska köpa CV cls-15, tänkte driva dessa med NAD T754, frågan är om det funkar utan att bli "Bluddrigt"??

#181

Postad 29 mars 2008 - 18:36

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Hej!

Skiver i detta forum med då jag inte vet vilka som är igång..

Ska köpa CV cls-15, tänkte driva dessa med NAD T754, frågan är om det funkar utan att bli "Bluddrigt"??

CLS-15 kommer att kräva mycket mer kraft än de 70w som Naden leverarar.. Hade rekommenderat att kolla lite på CLS-12 (rappare bas) eller ett passande effektslutsteg så som kanske bryggkoppla en C272 med T754. På så sätt så skall du driva basen med 150w från C272 och diskant och mellanregister med 70w från T754. Annars finns det ju även CV slutsteg..

#182

Postad 09 april 2008 - 14:47

marcusmansson
  • marcusmansson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej..

Jag behöver lite hjälp med en förstärkare på till ett par CERWIN-VEGA VE-12F.

Tidigare hade jag en hemmabioförstärkare från Proson (RV2040) med en effekt på 2*100 watt.
I helgen sa den bara *poff* .Ingen idé att titta närmare på den antar jag :)

Jag kollade med Hifi-Klubben och rekomenderade NAD C355BEE. De sa också att jag säkerligen aldrig hört hur bra mina Cerwin-Vega kan låta, så har lite förväntingar då.
En fråga jag då ställer mig är att NAD C355BEE endast har en effekt på 2*80 w?

Vad skulle ni rekkomendera för stero-förstärkare till Cerwin-Vega VE-12F som jag kan dra på en del på, utan att priset skjuter i höjden??

Tack för hjälpen!

#183

Postad 01 augusti 2008 - 08:53

Yrkis
  • Yrkis
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Hej hej! Jag har beställt hem ett par CLS-10 och funderar på om min T744 kommer orkar att driva dem eller blir jag illa tvungen att köpa ett slutsteg?

Jag är väldigt ny på det här med ljudanläggningar så var snäll mot mig :(

Tack på förhand

#184

Postad 08 augusti 2008 - 19:47

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Hej..

Jag behöver lite hjälp med en förstärkare på till ett par CERWIN-VEGA VE-12F.

Tidigare hade jag en hemmabioförstärkare från Proson (RV2040) med en effekt på 2*100 watt.
I helgen sa den bara *poff* .Ingen idé att titta närmare på den antar jag :rolleyes:

Jag kollade med Hifi-Klubben och rekomenderade NAD C355BEE. De sa också att jag säkerligen aldrig hört hur bra mina Cerwin-Vega kan låta, så har lite förväntingar då.
En fråga jag då ställer mig är att NAD C355BEE endast har en effekt på 2*80 w?

Vad skulle ni rekkomendera för stero-förstärkare till Cerwin-Vega VE-12F som jag kan dra på en del på, utan att priset skjuter i höjden??

Tack för hjälpen!


Det är en väldig skillnad på proson watt och Nad watt... En Nad stärkare på 80w/kanal pissar med häststråle på en proson 100w/kanal... Dels så kan det vara så att man mätt upp effekten med olika tollerans och sedan är Naden mycket strömstarkare...

Så stor Nad som möjligt, det är mitt tipps...

/Johan

#185

Postad 15 augusti 2008 - 19:23

Gorthaur
  • Gorthaur
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Nu börjar det likna nåt, AT-100 som centrar och föregångaren som bak...
Åsså några nya Nad steg såklart =)

#186

Postad 27 augusti 2008 - 22:17

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Bara att ta bilder och slänga upp i galleriet då... ;)

/Johan

#187

Postad 02 september 2008 - 23:29

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Är det någon som skulle kunna svara på ifall en H/K 970 + NAD c272 skulle ge ett par CLS-12:or tillräckligt med kraft? Vill ju få ordentligt ljudtryck och massa punch i basen så här ska inte kompromissas.

Mvh

#188

Postad 18 september 2008 - 20:46

Gorthaur
  • Gorthaur
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Bara att ta bilder och slänga upp i galleriet då... :)

/Johan


Det kommer, har 4 AT-40 som jag ska placera ut först.

#189

Postad 06 oktober 2008 - 21:30

Henke-K
  • Henke-K
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag vill oxå vara med i Cerwinklubben
Är lycklig ägare av ett par 1215 se som drivs av ett Rotelsteg

#190

Postad 08 oktober 2008 - 23:05

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Jag vill oxå vara med i Cerwinklubben
Är lycklig ägare av ett par 1215 se som drivs av ett Rotelsteg


Denna vackra skapelse... :)

Brorsan har ett par av samma utgåva som dig. Han gick till en glasmästare och fick måttskurna spegelskivor att lägga under högtalarna så du ser 15" basen om man tittar ner mot golvet... :blink:

De gör sig bra på fest skriver du i ditt galleri... Måste ju nämna (har gjort det här någon stans tidigare) när vi överröstade en "huligantuta" under en fest... Fråga mig inte varför folk i åldern 28-35 köper och dessutom använder en huligantuta under en fest vid 05.00... :P Brorsan fyllde 35...

/Johan

#191

Postad 10 oktober 2008 - 17:46

Henke-K
  • Henke-K
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Speglar va ingen dålig idé! blir nog fränt. Jag skulle vilja jämföra med ett par 1215se mk2 o höra ifall det skiljer nåt i ljudet, osså vill ja veta hur många watt dom här e på.

#192

Postad 16 oktober 2008 - 01:19

colonia
  • colonia
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
hej. går i tankar på att köpa CERWIN-VEGA HD-63 högtalarsystem, men tänkte först kolla hur ofta dom uppgraderar sina modeller? gör dom det varje år eller? tror ni att någon uppgradering av just HD63 är på gång inom en snar framtid eller är det bara o slå till direkt?

#193

Postad 16 oktober 2008 - 18:41

Henke-K
  • Henke-K
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Slå till direkt, priset går ju inte diskutera precis. Även om de görs en uppgradering lär det inte märkas nåt på den serien.

#194

Postad 24 oktober 2008 - 12:06

Rocket
  • Rocket
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Hej,

Någon som är intresserad av ett par riktiga klassiska Cerwin högtalare?
Kolla min annons :
https://www.minhembi.../marknad/213142
Har alltid varit supernöjd med dessa högtalare.

#195

Postad 30 december 2008 - 21:40

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Kom på att jag kan gå med i klubben igen.

Har ju ett par Cerwin Vega Sat-6 lackade i vit högblank färg ståendes i garderoben.. :P

/Johan

#196

Postad 30 januari 2009 - 13:25

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Dessa kära vännerna är till salu ;)

Jag har tyvärr inte plats för alla prylar.
Kul om detta "paket" hamnar hos någon "kännare" :)

AT-12 SW
Bifogad fil  bild.jpg   43,13K   6 Antal nerladdningar

Annonsen

#197

Postad 11 februari 2009 - 22:53

plinnke
  • plinnke
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej jag har precis köpt ett par cerwin vega vs 12 är det möjligt vis någon som har information hur gammla dem kan vara han jag köpte av visste inte

#198

Postad 13 februari 2009 - 07:57

Unregisteredd02db6cf
  • Unregisteredd02db6cf
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Ja från mitten 90talet, vs serien såldes ungefär 95-97

#199

Postad 23 februari 2009 - 16:04

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Hur står sig gamla D9 mot At-100 (och andra Cv) ? har nämligen en kompis som har D9 som skulle vilja ha reda på hur bra CV dom är.

Lite smått info om dem som jag hittade på nätet
Cerwin-Vega D9, tillverkades 84-92
Princip: 3-vägs basreflex. Bi-amp terminal
Bas: 15" aluminium cast woofer. 2" voice coil
Mellanregister: 2x6" pappers mellanregister ( Symmtrical Vertical Array? )
Diskant: 1" horndiskant

Delningsfrekvenser: 500 och 3500hz
Effekttålighet: 400w RMS
Frekvensomfång: 29hz - 20khz
Känslighet: 101db/w
Impedans: okänd
( Direct Radiating Tower with Standing Wave Absorber? )
45kg/st

Mvh Mydynavoice

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 23 februari 2009 - 16:06.


#200

Postad 25 februari 2009 - 00:01

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Dessa kära vännerna är till salu :)

Jag har tyvärr inte plats för alla prylar.
Kul om detta "paket" hamnar hos någon "kännare" :)

AT-12 SW
Bifogad fil  bild.jpg   43,13K   6 Antal nerladdningar

Annonsen


Har ett par Sat-6 och har haft ett par AT-12.... Finns bild i mitt galleri.

Det ser ut som dina är svarta?!? De var ju i klassisk AT-färg?

/Johan



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.