Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhems HDTV satsning som ComBort?

335 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
25 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 11 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 11 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 13 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 13 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 14 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 15 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 15 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 15 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 15 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 15 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 15 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 15 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 15 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 15 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 15 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 15 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 15 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 15 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 15 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 16 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 16 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 16 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 16 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 16 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 16 år sedan

#51

Postad 18 januari 2008 - 19:29

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
håller med..
Com Hem svamlar om sitt varumärke.. men är väl just det.. tar man tag i problemen rejält så smutsar man inte ner varumärket..
för alla företag kan ha otur med dåliga produkter mm..

men är HUR företagen agerar som visar vilka företag som bryr sig vilka som bara vill tjäna pengar..
för skulle Com Hem vara ärliga o intresserad av att ah ett bra varumärke så skulle dem tagit tag i allt o gjort rätt för sig...
istället gör man dimmridåer mm för att slippa stoppa kampanjer o ersätta för många kunder..

skulle vara intressant att veta om nån som har en "dålig" box har sett bildkvalién hos nån som ska ha en "bra" box..
för tror ju bägge är lika dåliga.. ´men alla har inte samma krav mm..
tror det är ett av Com Hems problem.. med SDtv från början ställdes inte samma krav..

men HDTV ska ju innebära perfekt bild.. o det klarar dem ej av att leverera..
det lustiga är att dem inte nämner nått om den usla ljudscyncen på HDTV kanalerna.. den sa dem till mig redan i höstas skulle fixa med nästa FW.. men inget har hänt..

nä Com Hem.. gör om.. erkänn hur många som har fel.. ni måste ju ha ha en logg på alla felanmälningar mot hur många som köpt boxen.. berätta hur stor del som klagat..

o förklara varför infon varit så bristfällig.. o varför kunder fortfarande får svaret: det felet har jag aldrig hört om tidigare...

#52

Postad 18 januari 2008 - 19:34

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
ni kan ju inte jämföra DETTA med ica-skandalen.. för den blev ju offentlig iaf..
stor skillnad.. för klart företag fuskar mm.. men när ICA fuskade var man tvungen agera o be om ursäkt mm i tidningar..
Com Hem sopar allt under mattan i stället..

som jag skrev.. stor skillnad mellan att ta tag i felen o vara öppen eller att skita i det o sopa undan det o låtsas som att det regnar..

av nån anledning så är media snäll med Com Hem..
känns som Kabel-tv problem inte är nått man säljer tidningar på.. när man ser rubriker om bredbands fusk mm..
men tror många ser hdtv än som nått för tekniknördar.. lovar skulle boxer ha samma fel på sina vanliga boxar så skulle dem sälja extratidningar om det.. för då skulle det helt plötsligt drabba den vanliga svensson..

#53

Postad 18 januari 2008 - 20:01

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Så dom som inte upptäcker det bör inte kompenseras, trots att det är fel?


Om de inte själva upptäcker ett icke-kritiskt fel nä.
Om de själva inte bryr sig varför ska det vara comhems plikt att lära dem att bry sig? (Om ett fel som comhem dessutom förlorar tid och pengar på.) ;)

Det är ju helt absurt.

De som upptäcker felet och klagar ska givetvis ha kompensation. Är det frågan om en framtida fix ska de få en tidsplan presenterad osv.
Jag har inga som helst problem med det och som du ser tidigare i tråden har jag varit en stark förespråkare av det och har skrivit några "griniga" inlägg om det hela.

Ser ingen mening eller rimlighet att gå postal-kommunist och börja kräva massa sjuka saker bara för att man inte är nöjd med en produkt. Det är bara kontraproduktivt.

Redigerat av Unregistered92d7e447, 18 januari 2008 - 20:04.


#54

Postad 18 januari 2008 - 20:17

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Com Hem håller återigen sitt löfte och går ut med svar på listan. Vissa svar är bra och vissa är mindre bra, visst, men dom svarar och lägger ut den på sin hemsida så att vem som helst både befintliga kunder och presumtiva kan gå in och läsa. Tänk på att det är ett jättestort bolag vi har att göra med. Jag tycker det är bra gjort.

Naturligtvis försöker dom i möjligaste mån att släta över och inhysa framtidstro, och framhäva de ljusglimtar som ändå finns. Att bara lägga huvudet under bilan hade ju inte varit speciellt smart.

Nu vet detta forums medlemmar att man är en så stark kundgrupp att man kan påverka ett företag med miljardomsättning, det är imponerande. Sedan är det alltid så att det finns folk som aldrig kommer att bli nöjda.

I mitt yrke frågade jag en gång en missnöjd kund - om vi gör allt det du kräver, både det praktisk möjliga och det praktiskt omöjliga, skulle du då kunna släppa det här och gå vidare? Svaret blev naturligtvis nej. Sådant är tragiskt.

Redigerat av Installera, 18 januari 2008 - 20:19.


#55

Postad 18 januari 2008 - 20:26

Unregistereda5463e9c
  • Unregistereda5463e9c
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Månag upplever nog problemen men tror att det är "så här det ska vara" när det får rådet av comhem att kolla sin antennsladd. De flesta är inte beredd att sitta i telefonköer med ett bolag och hela tiden känna sig i underläge för att de inte är så tekniskt kunniga (inte för att kundtjänst är särskilt tekniskt kunniga). ;)
Många tillskriver säkert också problemet till den nya platt-tv de köpte precis före boxen. Det vet jag av erfarenhet när en polare klagade på colourbanding på sin inköpta plasma, han trodde helt enkelt att tv:n inte var bättre.

Jag kan inte annat känna än att comhem faktiskt lurar på sina kunder en undermålig produkt när de annonserar HD-erbjudandet på första sidan och "begraver" viktig information om produkten på kundservicefliken. Hur många går in på kundservice när de lägger en order? Det är tur att det finns såna här forum så att man kan undvika oseriösa företag.

#56

Postad 18 januari 2008 - 20:28

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Det kan nog komma något gott ur detta.

#57

Postad 18 januari 2008 - 21:45

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Det kan nog komma något gott ur detta.


Jaa chansen finns!
Om CH lägger länkar till det dom säger att dom har ( i sin FAQ ) samt lägger ut möjlighet att tanka ner en "gammal" FW på sin sajt så har dom tagit ett ganska bra steg !

#58

Postad 18 januari 2008 - 22:06

Willehund
  • Willehund
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Det har blivit lite för mycket pajkastning mm från forum medlemmar och dålig information från ComHem så jag tänkte slänga in ett inlägg hur jag tycker.

Jag är 46 år och har som bakgrund: Guldsmed, kamerareparatör & finmekaniker och det är som kamerareparatör jag skriver detta.

Jag hade hand om alla garantireparationer för hela Sverige för ett visst Japanskt kameramärke och alltid när det kom ut en ny produkt så var det barnsjukdomar på den kameran. Företaget gick aldrig ut med detta utan det tog man hand allt eftersom dom kom in och reparerade dessa kameror när felet uppstod, givetvis inom garantin. Jag har haft kundkontakt i garantiärenden i ca 25 år nu.

Felet som jag tycker i dagens läge med vår CXHD 1000C box och ComHem är att det har tagit alldeles för lång tid med uppgraderingen av FW (mjukvaran) och när den väl kom så visade det sig att den var en mer buggig än den gamla och därav den massiva protesten på detta forum.

Jag tycker att ComHem skall ta sitt ansvar för dessa personer som anmäler felet till kundservice och ge dom ett alternativ som gagnar båda parter. En annan box, kompensation för den tiden som det har varit fel i boxen med ett tvillingkort och den billigaste boxen i den tid som dom har haft den felande boxen, eller en rejäl rabatt på den nya boxen som förhoppningsvis kommer ut -08 ?

Jag går inte in på dom tekniska detaljerna angående boxen då det redan har tagits upp ett flertal gånger i denna tråden.

Jag vet hur jobbigt det är att hantera garantiärenden och det har jag gjort i många år själv så ett så stort företag som ComHem borde inte ha några problem att ta tag i detta med alla anställda dom har.

Just my 2 öre.

Per Ekdahl

Edit: detta tills man får en fungerande box

Redigerat av Willehund, 18 januari 2008 - 22:12.


#59

Postad 18 januari 2008 - 22:22

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Willehund,

Håller med dig.

Comhem, en gång för alla. TA ERT ANSVAR.

#60

Postad 18 januari 2008 - 22:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Du har helt rätt i din syn på saken Willehund

Jag har i och för sig jobbat med lite större "produkter" som Flygplatser, flygplan osv ..

Men jag började min karriär i ett större Japanskt företag följt av ett annat och har genom
dessa kommit i kontakt med flertalet produkter likt Humax boxen. Kan väl säga som så ...
Att inte hade en Japan behandlat sina kunder på detta vis .. men vi behöver inte åka
så långt för att finna ett drägligt beteende mot kunderna. De flesta företag jag haft
kontakt med som privatperson har handlat på ett långt bättre sätt än vad comhem
lyckats med denna gången.

Bara hoppas att de lärt sig något av detta och blir till det de säger och tror att de är ..

Maveric ;)

#61

Postad 18 januari 2008 - 22:24

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Jag vet hur jobbigt det är att hantera garantiärenden och det har jag gjort i många år själv så ett så stort företag som ComHem borde inte ha några problem att ta tag i detta med alla anställda dom har.

Per Ekdahl

Edit: detta tills man får en fungerande box


Hehe om det nu inte bara är en massa paranoida gamla televerkare som är anställda förstås.
Nä, skämt åsido så borde kunderna få veta lite mer faktiskt! Annars finns ju möjligheten att skaffa en parabolantenn.
Utöver det så undrar jag hur mycket CH bryr sig om sina kunder egentligen... med alla halvskumma svar, halvlögner och (försök till) mörkläggningar.
Visserligen har vi sett början till ett bra försök av CH men de har en bra bit kvar
;)

#62

Postad 18 januari 2008 - 22:44

Willehund
  • Willehund
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Jag vet hur jobbigt det är att hantera garantiärenden och det har jag gjort i många år själv så ett så stort företag som ComHem borde inte ha några problem att ta tag i detta med alla anställda dom har.

Per Ekdahl

Edit: detta tills man får en fungerande box


Hehe om det nu inte bara är en massa paranoida gamla televerkare som är anställda förstås.
Nä, skämt åsido så borde kunderna få veta lite mer faktiskt! Annars finns ju möjligheten att skaffa en parabolantenn.
Utöver det så undrar jag hur mycket CH bryr sig om sina kunder egentligen... med alla halvskumma svar, halvlögner och (försök till) mörkläggningar.
Visserligen har vi sett början till ett bra försök av CH men de har en bra bit kvar
;)

Allvarligt talat så tror jag dom inte har så lätt.
Dom har köpt in denna boxen och den visar sig vara helt undermålig så dom har stora problem.
Per

#63

Postad 19 januari 2008 - 01:06

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Det är helt okey om du tycker att jag är autistisk, men jag var dock den som vidhöll in i det sista att infon
skulle ut i ......dig .. vart hade vi nått om vi gått på din linje .. Hade vi fått något svar
överuhuvudtaget ? Nu gick majoriteten av trådens skribenter inte på din linje .. tack o lov :)
> 90 % har fortsatt vara kritiska till comhems svar och icke svar, både här i tråden och på deras hemsida.


Jag sa inte att ........
.......ar många fler än dig själv.)

.......Samma sak har hänt på otalet forum (jag var med om nästan exakt samma sak med ATi fast där tog folket det ett steg längre och listade ut IP och vem snubben var och hängde ut honom på nätet så att han i slutändan fick skit av arbetsgivaren för att han skrivit off the record stuff på forumet) och det är så synd att se att det händer här igen.

Det är så extremt sällan stora företag ger sig ut på forumen på det här sättet, varför mula dem med bajs så fort de försöker göra det?


Well said.



OK ! Då är vi nästan tillbaka på ruta ett ???
Jag plitade ner några punkter för några inlägg sedan och det vi sett från CH är bara att en halv av dessa är uppfyllda.
Nää visst CH har ingen större anledning att tillgodsose den punktlistan men om dom ordnade en del av punkterna jag angav (vilket inte borde vara särskilt svårt) så skulle dom definitivt börja bygga upp ett anseende igen. Jag kan ju inte med bästa vilja i världen påstå att dom skulle ha något anseende just nu.
Du menar att CH faktiskt har lite problem nu och det kan jag också hålla med om men va f-n: LÖS PROBLEMEN! Gärna utan en massa prestiger-nk också. Det är ett rackarns bra sätt att skaffa sig nöjda kunder.
/Ödlan

#64

Postad 19 januari 2008 - 10:12

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Med hövlighet och artighet kommer man långt.

Tror mig jag. jag om någon tycker att ComHem agerat illa. Men är det någon på ComHem som gjort rätt så är det väl Harlin. Det är klart att man kan komma dit man vill genom att köra hårt mot hårt men jag tror ändå på den trevliga och sammarbetsvilliga taktiken.

Fred ut.

Redigerat av Tomas_D700, 19 januari 2008 - 14:16.


#65

Postad 19 januari 2008 - 10:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Det var nog bra att det blåste lite friska vindar och saker o ting blev sagda en gång för alla.

Då denna historian varat mer än ett år vad gäller boxen och då många har en oplockad gås
med comhem sedan innan, har mycket "aggresioner" varit samlade.

Personligen har jag varit engagerad i comhemfrågorna som innefattar en hel del
och försökt nå fram till en dialog och att man skall informera mera och inte minst
på hemsidan i snart 3 år. ( jag har i princip talat med alla i ledningen utom VD )

Detta är första gången så sker och jag ser det som ett mycket stort framsteg.

Det borde faktiskt ligga mer i comhems intresse än vårt, att ha en dialog med
kunderna. Detta då konkurrensen står runt om hörnet och många avtal går ut
om ett till ett par år och då är det fler om budet.

Comhem är tex mycket stora hos HSB och skulle man tappa dessa, vore det
ett mycket stort avbräck. Inget varar för evigt, som sagt.

Nu är det bara att hoppas att HDTV utvecklas dit hän som vi hoppas och snart
står nästa "strid" framför dörren.

- Kommer vi få fler HD kanaler
- Kommer vi få Canal+ Sport HD
och sist men inte minst .. Kommer comhem att få sända sommarens fotboll i HD
eller kommer canaldigital stänga dörren för dem även vad gäller Tv4 HD som också
skall sända. Allt tyder på att vi inte får något i denna stund ..

Så ännu vet vi inte om vi ens har användning för denna box till annat än vad
som idag bjuds ..

Trevlig helg på er alla

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 19 januari 2008 - 14:19.


#66

Postad 19 januari 2008 - 14:40

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0
Jag var i precis i kontakt med kuntjänst om ersättning.
Deras bud: 300 kronor.

Svarade att de kunde ta sina 300 kronor och köra upp dem dit solen inte lyser (inte i de orden försvisso).
300 spänn är ju ett skämt, en ren förolämpning.

Hur har det gått för er andra?

*** Avlägsnar stycket om trafikskador, hårfärg och "bakdelar" :) (Tomas_D700)

Redigerat av Unregistered92d7e447, 19 januari 2008 - 14:45.


#67

Postad 19 januari 2008 - 14:45

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag har tyst studerat denna tråd sedan i tisdags då Comhem ringde och "lurade på mig" erbjudandet som dom kör nu med ComBo och allt vad det heter. Jag nappade på erbjudandet och "uppgraderade" samtidigt digitalboxen till HD-boxen. Redan när jag snackade med försäljaren ville jag minnas att jag läst om att folk har problem med Humax-boxen så jag blev inte förvånad när jag hittade denna tråd.

Jag har nu inte fått hem avtalet ännu så det kommer antagligen på måndag. Det första jag gör när avtalet kommit är att ringa CH och begära en testperiod av boxen så att jag kan byta ut den mot en SD-box om jag inte är nöjd med bilden. (Självklart med kostnadsfri uppsägning av 24-månaders bindningstid). Går de inte med på detta är det bara att återkalla beställningen inom de 14 dagarna jag har på mig. Jag kan ju inte vara så dum så att jag går in i ett 24-månadersavtal med CH efter jag läst denna tråden!!

Det verkar dock som att jag kom in i rätt tid i sammanhanget eftersom CH "redan" gått ut med mer info. Dock känner även jag (som inte ens fått boxen ännu) att det är lång tid till början av februari när CH ska få ny programvara av Humax och sen testköra denna innan den släpps.

Vi får väl se vad CH tycker om mina krav på testperiod...

#68

Postad 19 januari 2008 - 15:14

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0
Likt en bitter gråsosse har jag nu skrivit ett långt och i min mening ganska välformulerat och lättförståligt brev till PLUS på SVT. Får se vad resultaten av det blir. Jag tänkte att vi kanske kan gå samman så att flera (de som håller med förstås) "skriver under" på samma rapport.
Jag länkade också den här tråden till dem så att de kan se hur snacket har gått.

#69

Postad 19 januari 2008 - 15:27

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Likt en bitter gråsosse har jag nu skrivit ett långt och i min mening ganska välformulerat och lättförståligt brev till PLUS på SVT. Får se vad resultaten av det blir. Jag tänkte att vi kanske kan gå samman så att flera (de som håller med förstås) "skriver under" på samma rapport.
Jag länkade också den här tråden till dem så att de kan se hur snacket har gått.


Bra Undac...
Jag föreslog Plus på ett antal sidor tillbaka. Lägg gärna ut vad du skrev, så skall jag bli den förste att skriva på....
Åker du upp till Umeå :) i så fall??

#70

Postad 19 januari 2008 - 15:52

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Likt en bitter gråsosse har jag nu skrivit ett långt och i min mening ganska välformulerat och lättförståligt brev till PLUS på SVT. Får se vad resultaten av det blir. Jag tänkte att vi kanske kan gå samman så att flera (de som håller med förstås) "skriver under" på samma rapport.
Jag länkade också den här tråden till dem så att de kan se hur snacket har gått.


Bra Undac...
Jag föreslog Plus på ett antal sidor tillbaka. Lägg gärna ut vad du skrev, så skall jag bli den förste att skriva på....
Åker du upp till Umeå :) i så fall??


Bifogad fil  PLUS.txt   3,32K   131 Antal nerladdningar

Där finns texten jag skrev, något modifierad i all hast eftersom jag tog upp en del andra saker i brevet som jag nu redigerat bort. Jag försökte hålla tonen relativt neutral och förklarar problemen så att en lekman kan förstå dem.

BTW, gör nu bara inte så att någon fyller i sitt namn och skickar samma brev. Det är bättr eom ni mailar in er egen historia från ert perspektiv för att de ska ta det här på allvar.

PLUS når man på [email protected]

Angående att vara med i studion så är det inget jag är intresserad av dock. Jag tror inte jag skulle ha något problem med att föra talan (eller debattera med någon av comhems representanter) men jag är inte sugen på det heller (lite väl hög geekfaktor för en singelkille :blush: )

Redigerat av Unregistered92d7e447, 19 januari 2008 - 15:56.


#71

Postad 19 januari 2008 - 15:58

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Bl.a. p.g.a. att denna tråd inte gick riktigt åt det håll jag trodde när jag började skriva mer aktivt här för ngn vecka sedan så kommer informationen om de fortsatta åtgärderna fortsättningsvis primärt publiceras på annat sätt.

Jag kan förstår varför du skrev så, men ändå tycker jag att du har kommit fram till fel slutsats. Jag tror att ditt mål är att få en HDTV tjänst som fungerar bra. Då borde du jobbar med en eller flera personer härifrån för att fixa de fel som finns. Låt de skriva inlägg här för att beskriva hur det går. Och svara inte på gnällspikar - de kommer aldrig vara nöjd oavsett.

#72

Postad 19 januari 2008 - 16:04

punktniklas
  • punktniklas
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Jag uppmanar återigen att alla som upplever att de har problem skriver/ringer till kundtjänst, så att de förstår att inte en liten minoritet har fel på boxen.


Har precis slängt iväg ett mail till ComHem och felanmält jag med. Citerar mig själv i slutet av mailet:

"Som sagt, jag vill bara göra en felanmälan för statistikens skull. Jag har länge upplevt de här problemen men aldrig riktigt kopplat det till boxen. Det var först efter jag börjat följa diskussionerna på minhembio.com som detta gått upp för mig. Jag tror detta gäller många andra kunder."

#73

Postad 19 januari 2008 - 16:30

snöharry
  • snöharry
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Rättar mig i ledet och gjorde en felanmälan.

#74

Postad 19 januari 2008 - 16:43

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Felanmälan här också. Fick som svar att kolla antennkabeln...

#75

Postad 19 januari 2008 - 17:37

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Jag tror att ditt mål är att få en HDTV tjänst som fungerar bra. Då borde du jobbar med en eller flera personer härifrån för att fixa de fel som finns. Låt de skriva inlägg här för att beskriva hur det går.


Det jag lät vara kvar i ditt inlägg och som jag citerar håller jag med om till 100%

Upplever du ocksaå samma problem som oss andra med boxen. ´"Minns" att du var i valet och kvalet
att ta comhem eller boxer i höstas.

Maveric :)

Edit: Ni som felanmäler via mail .. Gör ni det till kundtjanst eller kundrelationer ?

Redigerat av Unregistered1103, 19 januari 2008 - 17:40.


#76

Postad 19 januari 2008 - 17:50

punktniklas
  • punktniklas
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Edit: Ni som felanmäler via mail .. Gör ni det till kundtjanst eller kundrelationer ?


Jag skrev till [email protected], det som stod i FEA:s inlägg och som även står under "Kontakta oss" på ComHem:s websajt.

#77

Postad 19 januari 2008 - 17:55

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Jag skrev till [email protected] eftersom det är den adressen som anges på deras hemsida.

Kundrelationer är väl till för kundrelationer och inte felanmälan?

Har man ett sådant ärende skriver man förstås dit.

Jag antar att de lagrar alla brev, så det är väl bra att man skriver, vilken adressen än är.

#78

Postad 19 januari 2008 - 18:04

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Jag skrev till [email protected] eftersom det är den adressen som anges på deras hemsida.

Kundrelationer är väl till för kundrelationer och inte felanmälan?

Har man ett sådant ärende skriver man förstås dit.

Jag antar att de lagrar alla brev, så det är väl bra att man skriver, vilken adressen än är.


Kundrealtioner är som jag förstått det till för när saker går snett med kundservice och när man gör anspråk på kompensation.
Efter en dryg vecka utan svar från kundservice kontaktade jag kundrealtioner som svarade samma dag (dessutom på en lördag!).

Inte för att de var till mycket hjälp.
Det enda de kunde säga var typ att jag kunde få ~300 kronor i kompensation eller att jag kunde få slippa min bindningstid och säga upp abonnemanget. (Att jag vill stanna kvar men ha en fungerande tjänst men tycker att det är orimligt att jag betalar fullpris tills tjänsten är fullt fungerande tog de inte hänsyn till.)

Finns det någon motsvarighet till USAs class action lawsuits? dvs att en större grupp ta sig an en anmälan mot ett företag och delar lika på ersättning. (I regel tar addvokater an sig dess mål pro bono men tar del av ersättningen så då måste man hitta en advokat som är övertygad om att man kan vinna målet.)

I regel är det ofta en väldigt liten kompensation det rör sig om så den ekonomiska biten brukar vara ointressant men det innebär ju ofta en rejäl skrapa för företaget som får jobba hårt för att lösa situationen och behålla kunderna.

Redigerat av Unregistered92d7e447, 19 januari 2008 - 18:07.


#79

Postad 19 januari 2008 - 18:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag frågade . därför att tidigare i tråden så har det varit dem som sagt att de lyckats bättre genom
att maila till kundrelationer istället.. men det spelar kanske ingen roll .. Kundtjänst kanske skickar
alla mail vidare som de svarat på så att de för statestik över felanmälan på sina produkter ...
( tror inte det :) )

Maveric :blush:

#80

Postad 19 januari 2008 - 18:37

Unregistered6e1bc283
  • Unregistered6e1bc283
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Jag var i precis i kontakt med kuntjänst om ersättning.
Deras bud: 300 kronor.

Svarade att de kunde ta sina 300 kronor och köra upp dem dit solen inte lyser (inte i de orden försvisso).
300 spänn är ju ett skämt, en ren förolämpning.

Hur har det gått för er andra?

*** Avlägsnar stycket om trafikskador, hårfärg och "bakdelar" :) (Tomas_D700)

Jag verkar har större problem än ni andra så jag har försökt att säga upp abonemanget men det verkar inte gå, jag har även fösökt få kompensation men bara fått till svar att jag blir kompenserad när felet är löst min inte hur mycket eller på vilket sätt och det tycker jag är dåligt, man ska bara sitta med mössan i handen och vänta på brödsmulorna i från mediajätten.

Är det någon mening med att anmäla dom till allmänna reklamationsnämden, jag tycker det känns fel betala 1995kr för en box som uppenbarligen är defekt sedan lång tid tillbaka och sedan sittar man med ett abonemang på 12 månader som man inte kommer ur.

Här är mitt brev till com hem och svaret ...
------------------------- mitt brev till com hem --------------------------------------------------------
Hej, jag köpte eran HD-box och tog erat medium paket + hd paket den 7/12-07 men har efter närmare 6 veckor varken bild eller ljud annat än på test kanalerna, jag har felanmält massor av gånger och även bytt box och kort men det har inte hjälpt.

Eftersom eran tjänst inte fungerar så vill jag häva köpet på boxen som kostade 1995kr samt avsluta abonemanget (jag har betalat en faktura på 204kr) och få pengarna återbetalda.

------------------------- svar ifrån com hem ---------------------------------------------------------------------
Hej,

Problemet skall sitta i mjukvaran på boxen. Tillverkaren Humax arbetar redan med en ny mjukvara. Vi kan idag inte lova exakt när rättningen är klar och färdigtestad. Humax skall leverera en ny mjukvara till oss senast första veckan i februari. Den behöver dock utvärderas för att se på vilka sätt den åtgärdar problemen innan vi släpper uppdateringen i nätet.

Tillsvidare har vi justerat faktura xxxxxxxxxx & xxxxxxxxxx. Det finns ingen fordran hos Com Hem, utöver detta har du 204kr tillgodo. I och med att boxen ej är köpt hos Com Hem så kan vi ej heller ta mot en ånger på detta.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

#81

Postad 19 januari 2008 - 19:04

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0
@Perna, om du inte köpt boxen av comhem så är det väl knappast så konstigt att du inte kan få pengar av dem för den heller. (Därmed inte sagt att de inte ska kompensera dig för abonnemangskostnaderna fast även det försvåras ju av att du inte köpt boxen av dem och att tjänsterna fungerar ok med en vanlig box)

#82

Postad 19 januari 2008 - 19:56

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Ser ingen mening eller rimlighet att gå postal-kommunist och börja kräva massa sjuka saker bara för att man inte är nöjd med en produkt. Det är bara kontraproduktivt.


Citera(UndaC @ Jan 19 2008, 14:40 )
Jag var i precis i kontakt med kuntjänst om ersättning.
Deras bud: 300 kronor.

Svarade att de kunde ta sina 300 kronor och köra upp dem dit solen inte lyser (inte i de orden försvisso).
300 spänn är ju ett skämt, en ren förolämpning.

Hur har det gått för er andra?


Har det börjat gå upp ett ljus? varför denna kovändning? :blink:

#83

Postad 19 januari 2008 - 20:01

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Ser ingen mening eller rimlighet att gå postal-kommunist och börja kräva massa sjuka saker bara för att man inte är nöjd med en produkt. Det är bara kontraproduktivt.


Citera(UndaC @ Jan 19 2008, 14:40 )
Jag var i precis i kontakt med kuntjänst om ersättning.
Deras bud: 300 kronor.

Svarade att de kunde ta sina 300 kronor och köra upp dem dit solen inte lyser (inte i de orden försvisso).
300 spänn är ju ett skämt, en ren förolämpning.

Hur har det gått för er andra?


Har det börjat gå upp ett ljus? varför denna kovändning? :blink:


Jag har väl inte sagt att det var orimligt med en kompensation.
Men om man nu ska ge ett förslag på en kompensation så är ju 300 kronor däremot ett gansak orimligt förslag.

Jag hade egtligen inte reagerat eller ens skrivit om det här om de vägrat mig kompensation. Det hade jag kunnat respektera.
Men att typ erbjuda mig någon som motsvarar några öl på krogen är ju bara att förnedra mig.

#84

Postad 19 januari 2008 - 20:12

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Det är ju precis det här vi har försökt att få dig med flera här i tråden att förstå. Vet inte hur många gånger jag har sagt det nu. Så långe inte Comhem erkänner att det är ett generellt fel, så kommer de att behandla dig m fl på det sättet du just fått känna på. Ett led i ett sånt erkännande skulle vara det brev som jag tycker ska gå ut till samtliga HDTV-kunder och informera om bristerna i boxen. Då hade det funnits incitament att driva kraven om ersättning på ett helt annat sätt. T ex pengarna tillbaka för boxen och de abbonemangskostnader var och en har haft sen de fick boxen.

De är helt klart och trampar utanför vad som är tillåtet enligt marknadsföringslagen, när de säljer en felaktig vara.

Än är det dock inte försent att få Comhem att ta sitt ansvar. Men det åstadkommer vi inte genom att sitta ner och titta på och vänta på att Comhem ska fixa boxen eller att vi får mer information. Att få fram mjukvaran tog ju bara ett år och ställde till med mer än den hjälpte. Och informationen. Ja, vi har ju nu fått se vad vi (i bästa fall) kan vänta oss i informationsväg från Comhem i framtiden.

Hur som helst, välkommen in i klubben!

Redigerat av magnus1111, 19 januari 2008 - 21:05.


#85

Postad 19 januari 2008 - 21:17

Unregistered6e1bc283
  • Unregistered6e1bc283
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

@Perna, om du inte köpt boxen av comhem så är det väl knappast så konstigt att du inte kan få pengar av dem för den heller. (Därmed inte sagt att de inte ska kompensera dig för abonnemangskostnaderna fast även det försvåras ju av att du inte köpt boxen av dem och att tjänsterna fungerar ok med en vanlig box)

Det var Elgiganten som sålde boxen och abonemanget men är det inte com hem som är ansvarig för att boxen och abonemanget ska fungera eller menar du att jag bara kan lämna tillbaka boxen på elgiganten och att dom är ansvarig för den och sen säga upp abonemanget hos com hem...?

#86

Postad 19 januari 2008 - 22:26

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

@Perna, om du inte köpt boxen av comhem så är det väl knappast så konstigt att du inte kan få pengar av dem för den heller. (Därmed inte sagt att de inte ska kompensera dig för abonnemangskostnaderna fast även det försvåras ju av att du inte köpt boxen av dem och att tjänsterna fungerar ok med en vanlig box)

Det var Elgiganten som sålde boxen och abonemanget men är det inte com hem som är ansvarig för att boxen och abonemanget ska fungera eller menar du att jag bara kan lämna tillbaka boxen på elgiganten och att dom är ansvarig för den och sen säga upp abonemanget hos com hem...?



Hej. Elgianten får ta det med Humax. Butikerna köper sina egna boxar.
Om jag förstått dig rätt att du inte får någon bild alls?

#87

Postad 20 januari 2008 - 00:38

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Även jag har erbjudits i stort samma kompensation som er övriga! Däröver nämner kundrelationer att man nu förstått att även hd-kanalerna är felanmälda, de skall ändra informationen kring detta på måndag. Däremot säger dom inte hur dom ska ändra informationen! Det blir nog ingen revolutionerande ändring, utan kommer bli så luddigt beskriven/inlindat som möjligt med tanke på deras HD-kampanjer.

Nog måste man erbjuda något helt annat än detta! Plus borde nog vara intresserad!

Släpp inte taget och ge vika nu allihopa. Snart är sanningen framme och inte ens CH kan undvika att göra rätt för sig. Till deras fördel måste jag ändå nämna att dom faktiskt börjar förstå detta och jag tror dom tar sitt förnuft till fånga även om dom som synes gör det motvilligt och stegvis!
Som en lärd man en gång sa:" Det är aldrig för sent att ge upp"!

#88

Postad 20 januari 2008 - 01:14

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tipsat PLUS?

E-post: [email protected]
Adress: Plus, SVT, Box 6094, 906 03 Umeå
Telefon: 090-175070 måndag-torsdag kl 13-15 och fredag kl 13-14:30

#89

Postad 20 januari 2008 - 01:55

Raven
  • Raven
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Det där som ut som om det var en KOPIA på min bild. :blink:

Jag är på väg att maila kundrelationer om detta och inkludera in en fin bild som din där. Jag hoppas för guds skull att dom svarar... Annars skickar även jag ett mail till PLUS. :lol:

Lycka till B)

Jag har försökt detsamma med nedanstående resultat:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Tyvärr har vi inte möjlighet att öppna bifogade filer i mail. Så det bästa du kan göra är att ringa vår Kundservice 0771-55 00 00 för en felanmälan av din box.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice


#90

Postad 20 januari 2008 - 02:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
De gör som de brukar ... låtsas som att det regnar ..

Vet ni hur mycket de får in varje år från tex en fastighet med ca 400 lägenheter ?
- Enligt mina siffror ca 400.000 kr och då får man bara en analog signal ur jacket.
( comhem .. rätta mig om jag har fel )

Så ... den som inte vaknat .. det är dax att vakna nu .. :blink:

Jo, jag ser att du är i gång Undac .. bra jobbat .. Hoppas PLUS läser sina mail
De skall få en fullständig redogörelse för alla oigentligheter som jag både upplevt
och känner till under mina år som kund och kund. Ja, jag är kund på två sätt.

När det kommer en comhem anställd till tråden och börjar med att be oss om ursäkt
då skall jag behandla honom/henne med samma respekt ... tills dess är de bara ett
företag som vill lura oss på så mycket pengar som möjligt under en kort tid, så att
företaget kan säljas vidare ytterligare en gång för en bra slant.

Maveric :lol:

Redigerat av Unregistered1103, 20 januari 2008 - 02:52.


#91

Postad 20 januari 2008 - 06:53

Latman
  • Latman
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0

De gör som de brukar ... låtsas som att det regnar ..

Vet ni hur mycket de får in varje år från tex en fastighet med ca 400 lägenheter ?
- Enligt mina siffror ca 400.000 kr och då får man bara en analog signal ur jacket.
( comhem .. rätta mig om jag har fel )

Så ... den som inte vaknat .. det är dax att vakna nu .. :blink:

Jo, jag ser att du är i gång Undac .. bra jobbat .. Hoppas PLUS läser sina mail
De skall få en fullständig redogörelse för alla oigentligheter som jag både upplevt
och känner till under mina år som kund och kund. Ja, jag är kund på två sätt.

När det kommer en comhem anställd till tråden och börjar med att be oss om ursäkt
då skall jag behandla honom/henne med samma respekt ... tills dess är de bara ett
företag som vill lura oss på så mycket pengar som möjligt under en kort tid, så att
företaget kan säljas vidare ytterligare en gång för en bra slant.

Maveric :lol:


Ringde konsument-programmet Plus i höstas just om detta med de analoga kanalerna och den dubbel-debitering det innebär om man vill ha ex. TV3 digitalt. Jag vill helst slippa kostanden för analog-sidan helt och hållet, eftersom har egen antenn för marknätet, samt digitalTV-paket med 27 kanaler helt gratis via Telia.

TV3 finns dock ej ännu i Telias kanalpaket eftersom, förklarades det, Viasat vägrar släppa kanalen om dessa ej fick tillgång till Telias kundregister.

Försökte i december förmå Comhems kundtjänst att ge mig digitalt kostnadsfritt motsvarande de analoga till digitaltpaketet SMALL eftersom jag redan betalar för dessa. Men se, det gick inte för sig.

29 kr i månaden extra/kanal blir klirr i kassan såtivida inte alla säger ifrån. Säger alla abbonenter upp kanaler/kanalpaket/avtal, inget klirr i kassan alls. Själv avser jag att efter bindningstidens utgång aldrig besvära Comhem igen, och har samtalat med styrelsen som sedan en tid tillbaka kontaktat Tele2 för offert. Har även forskat efter andra alternativ/ distrubitörer.

För ”min” BRF kan uppskattningsvis kostnaden för Comhems analoga utbud röra sig om en summa på 175 000kr för årligen.

Och det senaste utpressningsärendet…att tvinga in TV4:s Bingolotto-tittare – via marknätet - in i betalkanal-paket ( 159kr/mån ) efter programmet lades in i TV4+…önskar innerligt att programmet tappar ytterligare tittare.

#92

Postad 20 januari 2008 - 11:24

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Ska här lägga upp mina kommentarer på den info som Comhem gett oss. Fortsätter med resten under dagen.

Vanliga frågor kring bildproblem med Humax CXHD-1000C
2008-01-18
En uppdaterad mjukvara (firmware) med versionsnummer 1.00.10, började distribueras till digitalboxarna genom kabelnätet 2007-01-09. Den nya mjukvaran innehåller efterfrågade uppdateringar och förbättringar, löser några kända problem, men innehåller tyvärr även en felaktighet, som några kunder upplever som störande. De flesta kunder upplever dock inte några störningar alls.

Kommentar: Ni har alltså ringat in felet, så att ni kan konstatera att det rör sig om en felaktighet. Denna felaktighet gör att vi upplever alla problem med black crush, colour banding osv?

Ni skriver att det är några kunder som upplever felet som störande. Hur kan ni veta att de flesta kunder inte har några problem alls. För att ha belägg för det uttalandet krävs väl att ni har frågat alla kunder?. Vad vet ni om hur många som sitter hemma och stör sig på fenomenet, men som tror att det kanske är fel på inställningar på bildvisaren. Det är ju också det första ni säger när kunden ringer in till er?


Bildproblemen kan yttra sig i viss ryckighet, att detaljer försvinner i mörka bildpartier, samt en viss pixelering i färgpartier. De kunder som upplever problem gör det på standardkanalerna, inte på HD-kanalerna.

Kommentar: Visspixelering, ja milt sagt. Ytterligare ett sätt att försöka tona ned och mörka problemen. Har ni nu helt plötsligt konstaterat att att problemet endast uppstår på SD kanalerna? Inga kunder som har sagt att de har black crush eller colour banding på HD-kanalerna? Ren och skär lögn! och det vet ni.

Kundupplevelsen påverkas i hög grad av vilken bildvisare (LCD-skärm, Plasma-skärm, "tjock-tv", projektor, etc) som är kopplad till digitalboxen, bildvisarens inställningar och tekniska egenskaper i kombination med digitalboxens inställningar och funktioner. I nedanstående frågor och svar ger vi förslag till lämpliga inställningar av digitalbox och bildvisare.

Kommentar: Jaha, försök att gömma era egna problem och kasta tillbaka problemet till kunden. Riktigt lågt av Comhem att skylla på bildvisare. Varför ser vi inte samma fenomen på Canal Digitals HDTV box? Grundproblemet ligger i boxen. Ni behöver inte ljuga för oss genom att säga att det kan bero på våra bildvisare.

Det finns en tillfällig lösning, en s.k. work-around, som löser problemen problemet med ryckighet för de allra flesta kunder.


Frågor och svar
1. Vad anser Com Hem om den uppkomna situationen?
Com Hem beklagar att det blivit ett fel i den uppdaterade mjukvaran och att detta har gett upphov till bildstörningar hos en del kunder. Com Hem har självklart ambitionen att alla mjukvaror ska vara korrekta. Dels för kundernas egen del men även eftersom Com Hem drabbas av kostnader för att hantera kontakter med kunder som ringer och skriver till oss på grund av felet och att det kan påverka vårt varumärke negativt.

Kommentar: Beklagar att det blivit fel i den nya mjukvaran? Ja, det var ju ädelt av er. Kan ni inte passa på att beklaga att många av oss fått leva med problemen i boxen i över ett år, innan mjukvaran kom. Det är väl det första ni ska beklaga att det tog ett år innan ni ens tog i problemet, trots påtryckningar från era kunder. Återigen, hur vet ni att den nya mjukvaran gett upphov till problem hos en del kunder och inte hos alla?

Påverka erat varumärke negativt? Goodwill uppnår ni knappast genom att ljuga för era kunder som ni nu gör.


2. Vilka problem upplever kunderna?
Några av inställningarna i digitalboxen ger upphov till viss ryckighet i bilden pga att bilden visas i 60Hz i stället för 50Hz som är korrekt i det TV-system som använda i Europa (PAL). Läs förslag till tillfällig lösning av 50/60Hz-inställningarna nedan. Vissa kunder upplever även låg detaljåtergivning i mörka bildpartier (ibland kallat Black Crush) och brister i färgåtergivningen (Colour Bandning).

Kommentar: Då var vi där igen. Vissa kunder upplever problemen? Men om ni ni tog erat ansvar att informera om bristerna i boxen, så skulle i princip alla "uppleva" problemen. Har jag fel?

3. Varför är det fel i den nya mjukvaran?
Det förekommer alltid små fel (buggar) i alla mjukvaror som innehåller nya funktioner. Bugg-rättning är en del av utvecklingsprocessen. Ambitionen är att hitta så många fel som möjligt innan mjukvaran släpps ut. Trots tester slipper en del fel igenom. Det gäller även de riktigt stora mjukvaruföretagen.

Kommentar: Hur vore det om ni svarade på frågan, i stället för att tala om att det minsann finns buggar i alla mjukvaror. Tala också gärna om att det är först nu, efter ett år som ni har lagt något som helst fokus på mjukvaruuppdateringen. Snacka om att gå in i försvarsställning.

4. Varför skickade Com Hem ut den nya mjukvaran?
Den nya mjukvaran var redan installerad på den senaste leveransen boxar från Humax. Com Hem valde då att distribuera samma mjukvara till redan sålda digitalboxar, dels för att alla kunder ska ha samma mjukvara men även eftersom den nya mjukvaran innehåller några efterfrågade nya funktioner och förbättringar.

Kommentar: Det var väl inte Comhem som valde att gå ut med nya mjukvaran. Era kunder fick ju tjata sig till den nya mjukvaran. Det är bara att titta i historiken i boxtråden för att få bekräftelse på detta. Få det inte att låta som om ni har haft kontroll på situationen. Det har ni bevisat att ni inte har

5. När kommer det en rättning av mjukvaran?
Hur lämnar Com Hem information till sina kunder? Vi har skapat en egen avdelning på vår hemsida (länk) där vi kontinuerligt kommer att lägga upp information.

Kommentar: Jaha!

6. Min bild hackar och verkar sändas med 60 Hz, på "720" och "Original 1080"!?
Med den nya mjukvaran så upplever dock vissa kunder att bilden rycker på inställningarna "720p" och "Original 1080i". Vi känner till problemet och Humax arbetar på att lösa detta. Tillsvidare finns följande tillfälliga lösning (work-around);


Kommentar: Äntligen ett svar som man kan köpa. Om det inte vore för att det saknas länk till work around lösningen. Eller? Återigen, "vissa kunder"?

7. Bilden blir konstig på de vanliga standardkanalerna dock inte på HD-kanalerna.
Detaljer försvinner i mörka bildsekvenser och en viss pixelering i färgpartier.

I den nya mjukvaran som lanserades 2008-01-09 kan du som användare ställa färgdjupet för att bättre passa olika typer av bildvisare. Då både tillverkaren Humax och våra egna tester visade att många skärmar visade bättre bild med nya mjukvaran så valde vi att sända ut den. Vi är dock inte nöjda med bara denna nya mjukvara eftersom det inte löser hela problemet. Humax uppger att problemet kan lösas med ny mjukvara, och har utlovat en ny mjukvara till oss för utvärdering senast första veckan i februari. Förslag till tillfällig lösning. Här kan vi inte lämna några generella råd eftersom varje bildvisare har sina egna egenskaper. Prova med olika kombinationer av inställningarna av digitalboxens färgdjup och bildvisarens inställningar för återgivning, bildförbättring, etc.

Kommentar: Man börjar bli tveksam till era tester, då ni far med osanningar både här och där. SLUTA med det där snacket om olika bildvisare. Det är väl redan konstaterat att det är fel i boxen. Göm er inte bakom det faktum att man kan ställa in sin bildvisare på olika sätt. Vi är redan tillräckligt irriterade på hela den här affären ändå. Lägg inte över problemet på oss kunder!!!

8. Kan mina problem med bilden på standardkanalerna åtgärdas med mjukvaruuppdateringar?
Humax uppger att problemet ska kunna lösas med en ny mjukvara.

Kommentar: Hoppas att de lösar samma problem även på HD kanalerna!

9. På den tyska marknaden talas det om posterization och dithering. Vad finns det att säga om de tyska mjukvarorna? Kan problemet lösas med dithering i efterhand på bilden?
På den tyska marknaden finns kunder som upplever samma problem som Com Hems kunder. De flesta "bildförbättrande" uppgraderingar som finns i Tyskland med höga versionsnummer finns med i v1.00.10. Ytterligare andra funktioner som tillkommit i Tyskland har vi också utvärderat och de löser inte problemen. Enligt Humax löser dithering inte heller några problem.

10. Vilka förbättringar i bildhanteringen har gjorts i v 1.00.10?
Det finns nu möjlighet att byta färgdjup.

Kommentar: Ja och det är ju mycket uppskattat.

11. Påverkar Com Hem HD-kanalernas komprimering?
HD-kanalerna komprimeras/realtidskodas inte av Com Hem utan återutsänds i samma format som de tas emot.

12. När kommer en ny uppdatering av boxens mjukvara?
Tillverkaren Humax arbetar redan med rättningsarbetet. Vi kan idag inte lova exakt när rättningen är klar och färdigtestad. Humax skall leverera en ny mjukvara till oss senast första veckan i februari. Den behöver utvärderas för att se på vilka sätt den åtgärdar problemen.

Kommentar: Vi skulle gärna vilja tro på er!

13. Kan testningsförfarandet bli bättre?
Com Hem har via forum på Internet och kundkontakter fått nyttig och användbar återkoppling och synpunkter och även direktkontakt med några kunniga och engagerade användare som vi valt ut för att ta hjälp av vid kommande tester.

Kommentar: Bra svar nr 2! Att ni inte tänkte på det tidigare. Alltså att vanliga "abbonenter" skulle kunna bidra med något. Men, ett steg i rätt riktning

14. Sitter det samma dekoderchips i denna box som i HCDI2000 och PR-HD1000? Ja.

15. Var finns "auto-läget" under V-FORMAT? Vilka andra lägen finns under V-FORMAT?
Det går det att hålla V-FORMAT-knappen intryckt i ett par sekunder för att byta så kallad färgrymd. Upprepade snabba tryck på V-FORMAT byter färgrymd mellan de 3 tillgängliga lägena. Ändrar man inga inställningar så behåller man samma inställningar som visades innan uppdateringen.I den nya mjukvaran är det valbart att välja mellan "Full" som är samma sak som "datorsvärta" och "Limited RGB Space" som är samma sak som "videosvärta" och även "YPbPr Space".

16. Går det att via mjukvaran och fjärrkontrollen forcera boxen att sända ut i 50/60hz?
Nej, det är inte möjligt.

17. Kommer det att komma någon ny manual?
Boxtillverkarna brukar normalt inte distribuera nya manualer i och med mjukvaruuppdateringar. Com Hem har ambitionen att samla och presentera nya funktioner och förändringar på vår hemsida.

18. Är det många kunder som upplever problem?
Nej, det är endast vissa kunder som upplever problem. Trots det så har frågan högsta prioritet hos både Com Hem och Humax. Problemet ska självklart lösas för de kunder som upplever problemet.

Kommentar: Ska man skratta eller gråta. Hur många gånger har vi hört det nu, att vissakunder upplever problem(Se kommentar på detta ovan)

19. Vad innebär ”Limited” och ”Full”?
Limited och Full är olika färgrymder som gör att bilden kan upplevas bättre på vissa tv. Färgrymd: Limited 16-235 (datorsvärta), Full: 0-255 (videosvärta). I den gamla mjukvaran användes endast Limited, och den är även den förvalda i den nya mjukvaran. Enligt Humax skall Limited ge exakt samma bild som med den gamla mjukvaran. Det har kommit några rapporter på att kunder i vissa fall upplever försämrad bildkvalitet med den nya mjukvaran, även på grundinställningen, vilket vi utreder tillsammans med Humax.

Kommentar: Utreder tillsammans med Humax? Att ni inte tänkte på det för ett år sedan, eller är det den utredningen vi skördar frukterna av nu?

20. Vad räknas som ”normalt” i signalstyrka?
Det viktiga är inte signalstyrkan, utan signalkvaliteten. Boxen är byggd för att kunna hantera ett visst signalnivåfönster. Bilden kan vara fullgod med endast 20% signalnivå, så länge signalkvaliteten är god. Signalkvaliteten bör ligga på 100%. Går signalkvaliteten under 80% börjar bilden märkbart tappa kvalitet. 21. Varför stängs ljudet av när jag startar EPG:n? Boxen är konstruerad så att det blir tyst när boxen börjar samla in programinformation. Com Hem har noterat önskemål från våra kunder om att ändra detta.

22. Varför använder ni er av pairing? Kan ni sluta med det?
Pairing innebär att endast de kombinationer av programkort och digitalboxar som registrerats i Com Hems kundsystem kan användas för att avkoda tv-signalen. Detta görs för att förhindra piratverksamhet och är i grunden ett krav från programbolagen, som har upphovsrätt till de kanaler och program som Com Hem distribuerar. Vi har inga planer på att sluta med pairing.

23. Kan jag reklamera boxen och/eller få säga upp mitt HD-abonnemang i förtid?
Vi hanterar normalt alla kundärenden individuellt.

Kommentar: Alla boxar är behäftade med felet! Om inte, är ni välkomna att bevisa motsatsen. Det gör ni inte genom att dra slutsatser från hur många som ringt och klagat. ALLA kunder bör få skälig ersättning för den period boxarna har haft felet. Gör rätt för er!

24. Kan jag få kompensation för den tid jag stått ut med undermåliga HD-utsändningar?
Kontakta Kundservice om du är missnöjd med tjänsten. Vi hanterar normalt alla kundärenden individuellt.

Kommentar: AjAj, här har ni ju en kund som säger sig ha problem med HD sändningarna. Det var ju bara SD kanalerna som kunderna upplevde brister i enligt eran utsago ovan?! Hur ska ni ha det?

COMHEM

Vi är många som hade hoppats att ni nu skulle ta chansen och visa att ni respekterar och bryr er om era kunder. Vi kan dock snabbt konstatera att vi gjorde fel i att tro på er. Den information som alla här inne har gått och väntat på så länge, innhöll mest lögner, bortförklaringar och dimridåer.

Ni har långt kvar, när det gäller att visa respekt för era kunder. Det var någon som skrev i detta forum tidigare att ni ser och behandlar era kunder som abbonenter. Det ligger mycket i det.

Vi är många (inte vissa eller några) som är besvikna på er. Besvikna abbonenter, det är inget bra. De tittar på andra alternativa leverantörer och en vacker dag är de borta. Med bredband öppnar sig andra möjligheter och det kommer nog att gå undan.De sprider också detta missnöje vidare till andra potentiella kunder och även till befintliga kunder som i dag inte "upplever" problemen.

Återigen, ni hade chansen att vända det här till något bra och gottgöra era kunder, men ni valde att vända oss ryggen!!!

Redigerat av magnus1111, 20 januari 2008 - 19:06.


#93

Postad 20 januari 2008 - 11:24

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0
Kan ju passa på att nämna, för de som väntar sig att kunna byta ut sin box till en HD PVR snart, att jag just fick följande svar från comhem angående lanseringen av en inspelningsbar HD-box: att den förhoppningsvis kommer innan årets slut.


...

#94

Postad 20 januari 2008 - 11:58

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

  • 659 inlägg
  • 0

Kan ju passa på att nämna, för de som väntar sig att kunna byta ut sin box till en HD PVR snart, att jag just fick följande svar från comhem angående lanseringen av en inspelningsbar HD-box: att den förhoppningsvis kommer innan årets slut.


...

Det har förekommit alla möjliga svar från kundtjänst/CH, bl a "slut-testning pågår", "några månader försenat" ( jämfört slutet 2007-planerna ) o s v. Jag tror inte det är så långt borta. Faktum är att det finns en rad PVR-boxar ute nu för satellit.

Jag har också förhoppningen om att CH faktiskt börjar vakna upp till att konkurrensen hårdnar och blir värre framöver med stadsnät o s v. Därför kommer man nu (från en mycket låg nivå) förbättra informationen runt- och snabba upp arbetet med- , boxar, fw,nya kanaler o s v. En from förhoppning som jag har .

#95

Postad 20 januari 2008 - 12:02

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0

Kan ju passa på att nämna, för de som väntar sig att kunna byta ut sin box till en HD PVR snart, att jag just fick följande svar från comhem angående lanseringen av en inspelningsbar HD-box: att den förhoppningsvis kommer innan årets slut.


...


hahaha, du kan inte vara seriös va ? :blink:

#96

Postad 20 januari 2008 - 13:03

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

  • 2 709 inlägg
  • 0
Skulle skicka ett mail till kundrelationer men fick detta medelande efter att jag skickat iväg mailet:

"This is an automatically generated Delivery Status Notification. Delivery to the following recipients failed. [email protected]"

Varför ?

Edit. provade att skriva .com ist och det verkade funka, så kanske det som var felet.
Har bla krävt kompensation på 2495 kr som jag gav för boxen. får se vad dom svarar !

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 20 januari 2008 - 13:08.


#97

Postad 20 januari 2008 - 13:23

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Ni skriver att det är några kunder som upplever felet som störande. Hur kan ni veta att de flesta kunder inte har några problem alls. För att ha belägg för det uttalandet krävs väl att ni har frågat alla kunder?. Vad vet ni om hur många som sitter hemma och stör sig på fenomenet, men som tror att det kanske är fel på inställningar på bildvisaren. Det är ju också det första ni säger när kunden ringer in till er?


Om du upplever problem med din box, skriv/ring till kundservice!

Jag har uppmanat om detta tidigare, alla måste dra sitt strå till stacken. Com Hem verkar ju annars tro att de flesta är nöjda och glada.

[email protected] eller [email protected]

#98

Postad 20 januari 2008 - 14:28

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

  • 726 inlägg
  • 0
Felanmälan mailad till [email protected]
Begärde att de skulle köpa tillbaka boxen. Det lär de inte göra då jag köpt den hos Expert men nu finns det i alla fall en anmälan till i statistiken. Riktigt ruttet av Com Hem att forstätta marknadsföra boxen trots att de själva skriver om alla dess brister. Idag kör de en banner med Humaxen på aftonbladets webbtidning.

#99

Postad 20 januari 2008 - 14:40

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Felanmälan mailad till [email protected]
Begärde att de skulle köpa tillbaka boxen. Det lär de inte göra då jag köpt den hos Expert men nu finns det i alla fall en anmälan till i statistiken. Riktigt ruttet av Com Hem att forstätta marknadsföra boxen trots att de själva skriver om alla dess brister. Idag kör de en banner med Humaxen på aftonbladets webbtidning.


I dag, det har de gjort ganska länge nu och det är inte bara i aftonbladet:

Redigerat av magnus1111, 20 januari 2008 - 14:44.


#100

Postad 20 januari 2008 - 15:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Bra jobbat

Gör sedan en pdf fil av dina kommentare magnus o skicka den till PLUS
det gör problemet överskådligt för dem .

Maveric



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.