Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

3D-film direkt i vardagsrummet

39 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony BDP-S470 (Blu-ray-spelare) 3 7,83 (5) Inga priser
Sony BDP-S570 (Blu-ray-spelare) 4 7,57 (6) Inga priser
5 relaterade trådar

#1

Postad 11 februari 2010 - 15:38

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 12 februari 2010 - 12:36

Unregistered69476454
  • Unregistered69476454
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Om denna enastående 3D-upplevelsen lika enstående som Avatar i 3D på bio så vill jag inte ha den i mitt hem :)

#3

Postad 12 februari 2010 - 12:46

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Små och onödiga skillnader mellan dom tycker jag..Sedan verkar priset väldigt lågt satt.

#4

Postad 12 februari 2010 - 13:23

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
BDP-S770 kommer ju oxå och blir dyrare

#5

Postad 12 februari 2010 - 14:58

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Jämförelse mellan de båda spelarna på Prisjakt:
https://www.prisjakt...j=561877,561880

#6

Postad 12 februari 2010 - 15:01

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Bara de blir regionsfria på DVD och BD så blir jag intresserad.

Jämförelse mellan de båda spelarna på Prisjakt:

Den ena är 0.5kg tyngre, den låter mer påkostad och därmed bättre skulle man tro.

#7

Postad 12 februari 2010 - 15:05

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Bara de blir regionsfria på DVD och BD så blir jag intresserad.

Sony FÅR inte släppa spelare som är regfria från fabrik, däremot finns det ju andra aktörer som kan utföra mod på spelarna för att få dom regfria.

#8

Postad 12 februari 2010 - 16:23

Martgus
  • Martgus
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Blir det inget formatkrig den här vändan!? :)

#9

Postad 13 februari 2010 - 09:35

Arvin
  • Arvin
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
s770 e den ja ska ska köpa och har sacd kompatibel, samt så läste ja på en av sonys sidor att ps3 kommer oxå med 3d playback med en update.

s770 e den ja ska ska köpa och har sacd kompatibel, samt så läste ja på en av sonys sidor att ps3 kommer oxå med 3d playback med en update.



rättar mig! samtlia spelare är SACD uppspelning.

#10

Postad 13 februari 2010 - 13:07

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0

Blir det inget formatkrig den här vändan!? ;)


Formatkriget tog slut för länge sen, blu-ray vann.

Däremot nice med mkv-stöd...

#11

Postad 13 februari 2010 - 14:25

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Kan det vara så att Sony skaffat sig en fördel nu mot LG . Jag tänker på denna LG BD390 som saknar 3D stöd men ligger i samma prisklass ..Jag kanske är ute och cyklar men jag tror att Sony är ute efter LG:s skalp ;) Bilen är trasig så därför tar jag cykeln :D

#12

Postad 13 februari 2010 - 15:05

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Citat: "Oöverträffad 3D-kvalitet" Hm! I förhållande till vad då? Inga spelare eller uppdateringar till 3D har ju kommit ut på marknaden än. ;)

#13

Postad 13 februari 2010 - 15:19

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Till vad man uppnår i biograferna kanske, -nä tror inte det.

#14

Postad 13 februari 2010 - 19:35

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 472 inlägg
  • 0
Ska 3D komma till sin rätt så är det STOR bioduk som gäller, alternativt sitta nära en duk på 120-140 tum för hemma bruk, då en 50 tummare lär bli allt för litet för att få nån dramatisk 3D effekt, om man nu inte skulle sitta en meter ifrån den :unsure:

Meningen med 3D film är att det ska kännas som att du är där "inuti" bilden genom en gigantisk duk.
Den effekten/känslan som man får på bio kommer man aldrig få på en 40-50 tummare hur bra 3D djupet är i skärmen.

Det blir som att jämföra med att stå ute på balkongen och titta på utsikten eller stå kvar inne i huset och se samma utsikt genom ett litet fönster. Har man sett Avatar på 3D bio med gigantisk duk som på Colluseum i Oslo på de främsta raderna (MAFFIGT var det ja) så kommer iallafall 3D på en TV att kännas som en blek kopia. Och då ser jag hellre filmen i 2D än en retsam 3D som inte kommer till sin rätt ;)

Nej 3D går bort hemma hos mig så länge som jag inte kan återskapa det som på bio genom RIKTIGT stor duk och projje, och det har jag inte plats för i vardagsrummet.

Tror 3D hemma bara kommer att bli "succé" hos de allra 3D fixerade entusiasterna och floppa rätt hårt hos den stora massan. Speciellt som det är YTTERST få filmer som görs i 3D. Och jag tror knappast en Clintan thriller blir bättre i 3D än i 2D. Utan det lär endast bli Pixar och effekt filmer som Avatar som kommer att göras i 3D. Om nu inte nyhetens behag med 3D på bio slocknar om nåt år och 3D än en gång dör ut :D

Men jag kan självklart ha helt fel och om 10 år sitter vi alla med 3D hemma.....jag tvivlar dock på detta ;)

#15

Postad 13 februari 2010 - 21:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Med tanke på att det finns avtal om att över 20 matcher i fotbollsvm ska sändas i 3D så blir det nog mer än Pixars fillmer som kommer i 3d till slut.

Tror inte det är några problem att få till en bra effekt på en duk för hemmabruk, tv är jag dock lite skeptisk till. Men allt över 90" på ett par meters avstånd bör funka

#16

Postad 14 februari 2010 - 14:23

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
hdmi 1.4?

#17

Postad 14 februari 2010 - 19:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 619 inlägg
  • 0
Bara köpa ny blurayspelare, nya blurayfilmer och ny tv nu då eller? :)

#18

Postad 15 februari 2010 - 08:10

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Nej, samma tv och samma filmer men 3d-filmer måste ha en spelare med 3d-funktion för att fungera då det är två separata bildströmmar som sedan sammanvävs till en bildström.

#19

Postad 15 februari 2010 - 08:26

Spata
  • Spata
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Gött med MKV stöd.. Hoppas att sony gör det till standard i flera av sina produkter (och i nästa firmwareuppgradering i Ps3:an)

#20

Postad 15 februari 2010 - 09:08

Kischen
  • Kischen
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Gött med MKV stöd.. Hoppas att sony gör det till standard i flera av sina produkter (och i nästa firmwareuppgradering i Ps3:an)


Man kan inte tänka sig uppdateringar till tidigare blu-rayspelare från sony va? :(

#21

Postad 15 februari 2010 - 17:21

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 472 inlägg
  • 0

Nej, samma tv och samma filmer men 3d-filmer måste ha en spelare med 3d-funktion för att fungera då det är två separata bildströmmar som sedan sammanvävs till en bildström.



Ny TV behövs ju också som kan visa dessa två bildströmmar vilket är anledningen till att det släpps 3D skärmar framöver.

#22

Postad 15 februari 2010 - 17:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 619 inlägg
  • 0
Samma blurayfilmer som innan alltså? Trodde man var tvungen att köpa om sin filmer också ;)

Det är inte nåt nytt 3Dljud också nu va så man får köpa ny stärkare också? Iofsk kanske man får det i och med hdmi 1.4?


Känns inte som man har råd att hoppa på det här tåget i första hand direkt :(

Redigerat av genstruktur, 15 februari 2010 - 17:27.


#23

Postad 15 februari 2010 - 20:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 472 inlägg
  • 0
Det är ingen brådska direkt då det kommer att dröja innan det finns tillräckligt många 3D filmer på marknaden som gör det värt att uppgradera. Ännu finns ingen Real 3D film ute på marknaden (bara det blå-röda "fejk" 3D fomatet), och det är bara kanske 3-5 filmer om året för tillfället som kommer att spelas in i 3D. Kanske finns eb hög med titlar lagomt tills nästa skärm och spelar byte om några år. Om 3D vågen inte dött igen som sagt pga segt intresse ;)

#24

Postad 16 februari 2010 - 14:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0

hdmi 1.4?

Hurså?

genstruktur>> 3Dljud har funnits i rätt många år nu så det behövs inget nytt där... :blush: Däremot är det väl inte troligt att dagens stärkare är så duktiga på att vidarebeofodra 3D-videosignaler. En lösning hade ju varit om 3D-spelarna hade två hdmi-utgångar. En går till displayen och en skickar bara ut ljud till stärkaren. Har inte Pannas BD två HDMI t.ex.?

Och ja, för 3D behövs såväl ny(iaf uppdaterad) spelare, nya filmer och ny tv/proj ja. Bäst att upprepa det så ingen tror nått annat. ;)

#25

Postad 16 februari 2010 - 21:02

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 472 inlägg
  • 0
Det är just detta som lär göra att 3D kommer att ta en evighet att slå igenom om nånsin i nån stor skala.
Den största massan har precis köpt sin nya platt TV och Svensson brukar inte byta ut sin tv vartannat år utan kör på tills den pajjar.
Sen lär inte de som satsat på sin första BD spelare heller va sugna på att byta än på länge.

Det är faktiskt bara vi hembio nördar som byter ut ofta :)

Hade det bara varit att byta ut spelaren så hade det kanske varit smidigare då 3D spelarna inte är speciellt dyrare än de vanliga som finns ute nu.

Nice try Hollywood, men det räcker med uppgradering för de flesta nu.

Och gamla 2D filmer som ska göras om till 3D lär säkert se lika trovärdigt ut som när dom färglägger svartvita filmer :blush:

Ursäkta om jag är negativ till hela den här 3D grejen.
Men jag tror inte på att det kommer att slå helt enkelt.

3D blir för mycket gimmick vilket tar mig ur filmen när de där typiska 3D "saker petas in i kameran" scenerna kommer. T.o.m. "Avatar" har ett antal scener av det stuket som bara blir fåniga och känns mer som teknik demos. "Titta roboten sträcker ut armarna ut mot publiken" suck :)
Känns fränt första gången, och kanske andra, sen önskar man att det var i 2D istället :P
Visst fanns det partier i Avatar där det fungerade, typ flygscenerna, men i det stora hela så hade jag inte lidit av att ha sett den i 2D istället.

Sen var ju inte filmen den bästa heller. Den gamle James Cameron som gav oss BÅDE häftiga effekter och BRA story, verkar helt glömt det sistnämnda och lagt allt krut på tekniken istället.
Och om DETTA är framtidens film så kan dom lika gärna lägga ner filmindustrin.

I denna tid av teknik onani, cgi vansinne och remake hysteri så saknar jag mer än nånsin den gamla goda tiden när filmer som "Alien", "Raiders of the Lost Ark", "Jaws", "Scarface" m.m. gjordes.
Ni vet, BRA filmer med BRA skådisar och BRA story.

Hollywood har totalt missuppfattat hela grejen, vill dom ha tillbaks folk till biograferna så räcker det inte med 3D, för den hypen dör snart ut när folk tröttnat, istället borde dom satsa på att söka upp nytt blod som VERKLIGEN har de kvalitéer från förr, innan allt ballade ur med skitfilmer som Transformers 2 m.m.

Blev lite OT där, sorry :P

För att återgå till topic så verkar spelarna iallafall vara prisvärda med bra funktioner och det ska bli kul att plocka hem en på test. Bra med polare som jobbar i A/V butik :D

Redigerat av Svante Skoog, 16 februari 2010 - 21:05.


#26

Postad 16 februari 2010 - 21:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0

Den största massan har precis köpt sin nya platt TV...

Håller med om mycket av vad du säger (inkl att Avatar var rätt crap) men inte om ovanstående. Om ovanstående vore sant vore det kört för hela tv-branchen, det sträcker sig över mkt mer än 3D mao. Men det är det inte och detta år kommer det säljas miljontals platt-tv, precis som det gjorde förra året och precis som det kommer göra nästa år, och nästa... :)

#27

Postad 16 februari 2010 - 21:17

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 472 inlägg
  • 0
Har du iofs rätt i :) *facepalm*
Har inte sett en CRT på flera år nu hemma hos nån, men ja det finns ju några till där ute som inte köpt än :blush:

Men det jag menade är att de som köpt sin platt TV de senaste 2-3 åren lär inte kast ut den för en ny 3D TV än på länge. Så den totala "konverteringen" till 3D lär ta sin tid.

Ska bli intressant att se hur det ser ut om 5 år. Om 3D slagit lika hårt som övergången från svartvit till färg TV eller om det floppat. Ibland önskar man att man hade en tidsmaskin. Vem vet kanske jag själv sitter där med 3D trots allt :) hehe

Redigerat av Svante Skoog, 16 februari 2010 - 22:37.


#28

Postad 17 februari 2010 - 11:17

Dino
  • Dino
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Det är inte bara filmer som spelar roll. För spel blir effekten riktigt påtagligt, och där finns det en hel del yngre personer som kan tänka sig att uppgradera till en 3D-tv. Speciellt om det är den nya stora grejen med nästa generations konsoler.

Själv kommer jag lite senare i år köpa Panasonics nya 3D-tv om det finns en del spel att spela i 3D.

#29

Postad 17 februari 2010 - 12:14

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
jag kan tänka mig att 3D hemma är rätt coolt, speciellt om man har stor TV eller projektor (som i mitt fall). Men jag fattar inte varför man måste ha en speciell spelare?? Ok med två bildströmmar som sammanflätas och allt det där, men fungerar det inte om filmen redan är producerad som 3D som man måste titta på med glasögon? Då räcker det väl med vanlig spelare och vanlig TV?

#30

Postad 18 februari 2010 - 10:38

pege63
  • pege63
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Man måste ha 3D i hela kedjan för att det skall funka fullt ut

#31

Postad 18 februari 2010 - 14:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0

Då räcker det väl med vanlig spelare och vanlig TV?

Du svara på din egen fråga.
"Ok med två bildströmmar som sammanflätas..."
En vanlig spelare skickar inte två bildströmmar.

#32

Postad 28 februari 2010 - 20:03

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0
Måste man då ha en Hemmabioförstärkare som klarar 3d??

#33

Postad 28 februari 2010 - 21:09

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo du måste ha en reciver som klarar 3D + plasma/projektor och blu-ray spelare.
Med andra ord köpa allt nytt,klart om man ska köpa allt nytt så visst varför inte.

Redigerat av jonasprivate, 28 februari 2010 - 21:10.


#34

Postad 28 februari 2010 - 21:22

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Ok, varför plasma/projektor och inte LCD?

#35

Postad 02 mars 2010 - 11:26

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Formatkriget tog slut för länge sen, blu-ray vann.

Däremot nice med mkv-stöd...


Han syftade till ett annat format krig. Det finns ett dussin tal 3D-tekniker att välja bland. Nvidia har tex redan haft sitt activa shutter glass system ute över 1 år nu till PC. Det är fortfarande oklart om det kommer bli fullt kompatibelt med Blurrys 3D teknik. Även om dom kör Active shutter glass behöver det inte passa andra activa system pga olika programvara. Intel är en annan aktör som visade upp en mängd intressant 3D teknik på CES tidigare i år med bla passiva glasögon. 3D bio använder RealD med passiva glasögon men en sådan projektor/tv är jätte dyra

Vad som även är viktigt att notera är att 3D teknik inte är något nytt. Redan på 50-talet kunde man gå och se på 3D bio på sina plattser och det var inte endast färgade 3D-glasögon utan det fanns redan då progresiva glasögon som vi har nu på bio. Även till data spel fanns 3D tekniken redan på 90-talet när vi använde CRT skärmarna. LCD gjorde det omöjligt pga den låga frekvensen på 60hz. minst 100hz för ok 3D upplevelse krävs, 50hz/öga.

Så när man ser 3D i ljuset av dess tidigare misslyckande kan man ha anledning till att vara aningen skeptisk till en dunder succe.

Redigerat av dealerovski, 02 mars 2010 - 12:01.


#36

Postad 02 mars 2010 - 12:28

pzk
  • pzk
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Han syftade till ett annat format krig. Det finns ett dussin tal 3D-tekniker att välja bland. Nvidia har tex redan haft sitt activa shutter glass system ute över 1 år nu till PC. Det är fortfarande oklart om det kommer bli fullt kompatibelt med Blurrys 3D teknik. Även om dom kör Active shutter glass behöver det inte passa andra activa system pga olika programvara. Intel är en annan aktör som visade upp en mängd intressant 3D teknik på CES tidigare i år med bla passiva glasögon. 3D bio använder RealD med passiva glasögon men en sådan projektor/tv är jätte dyra

Vad som även är viktigt att notera är att 3D teknik inte är något nytt. Redan på 50-talet kunde man gå och se på 3D bio på sina plattser och det var inte endast färgade 3D-glasögon utan det fanns redan då progresiva glasögon som vi har nu på bio. Även till data spel fanns 3D tekniken redan på 90-talet när vi använde CRT skärmarna. LCD gjorde det omöjligt pga den låga frekvensen på 60hz. minst 100hz för ok 3D upplevelse krävs, 50hz/öga.

Så när man ser 3D i ljuset av dess tidigare misslyckande kan man ha anledning till att vara aningen skeptisk till en dunder succe.


Inte en siffra rätt här, gör om gör rätt, tänk rätt.

Redigerat av pzk, 02 mars 2010 - 13:43.


#37

Postad 02 mars 2010 - 12:52

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
det var väl ett almänt tråkigt inlägg det där.. läs istället det jag skrev igen.

#38

Postad 02 mars 2010 - 13:56

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Du säger att porren kommer avgöra om 3D slår igenom eller inte. Det tror jag inte alls på. Bara för att det blev så med VHS på 80 talet betyder inte att det är en princip som alltid funkar. På samma sätt behöver inte 3D fiaskot i historien betyda att det inte kommer gå denna gång, tiden kanske har sprungit ikapp och konsumenterna samt tekniken äntligen är redo . men men inget är hugget i sten än.

#39

Postad 02 mars 2010 - 14:37

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Ok, varför plasma/projektor och inte LCD?


Jo klart LCD jag missade att skriva det.

#40

Postad 02 mars 2010 - 15:48

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Känns ruttet att det står ett större teknikhopp inför dörren när man är på G att satsa lite på hembio. :lol: Om ett år kanske alla prylar man köpt har en motsvarighet med 3D för samma peng? 3D verkar häftigt och då har jag ändå inte sett Avatar eller någon annan 3D. Minns inte ens TV-piraterna mer än de där fula röd-gröna brillorna. :rolleyes:

I den tid vi lever är det alltid så att den pryl man köpt är gammal redan när man kommit hem, men detta känns lite som ett major teknikkliv. Samma dilemma som de som skulle köpa ny TV år 2001 (eller när nu platt-tv-boomen var) kan jag tänka.

Samtidigt lär en sofistikerad 3d-anläggning i hel kedjan kosta så mycket flis att innan det kommer ner på rimlig nivåer så kanske det är dags att byta ut det jag köper nu ändå. Ja, - så säger vi!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.