Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

tryckt canvas till ljudabsorbent

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 april 2009 - 21:44

Bader
  • Bader
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hejsan!

Ville försöka bygga lite ljudabsorbenter och har tittat runt lite på forumet. Problemet är att jag tycker inte det är snyggt nog med en tavla med ett tyg på väggen i vardagsrummet så jag tänkte beställa utskrifter på canvas. Någon som har provat detta? Jag har inga krav på att de ska fungera lika bra som en absorbent med vanligt tyg om det fungerar någorlunda räcker det för mig. Tyg-absorbenter uppfyller dock inte mina estetiska krav och är därför inte intressanta alls, därför undrar jag om det är lönt att prova canvas eller om jag får hitta på nått helt annat :)

Har också funderat på att canvas trycken kanske är lite små, 100x70/60 minus material runt ramen. Går det bra att smälla upp några stycken efter varandra? Skarva t ex tre eller fyra tavlor i en kanske kan bli snyggt?

Hoppas inte detta har diskuterats innan har sökt men inte hittat något.

Tack på förhand, nu ska jag ut och fota något trevligt :wub:

#2

Postad 03 april 2009 - 08:34

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Jag själv tycker inte heller att det är speciellt snyggt med rektangulära tygabsorbenter, därför ska jag skaffa offeccts designplattor.

www.offecct.se


/Christian


Scrunch
Bifogad fil  scrunch03_d.jpg   20,93K   10 Antal nerladdningar

#3

Postad 03 april 2009 - 08:42

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Men som svar på din fråga; du lär ha distanser bakom canvastavlorna och isolering om du på något sätt ska kunna absorbera ex. efterklang. Räkna inte med några underverk dock..


/Christian

#4

Postad 03 april 2009 - 10:21

Bader
  • Bader
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
tack för svaren
Blir att göra nån och prova i värsta fall har jag en snygg(förhoppningsvis) tavla :)

#5

Postad 03 april 2009 - 14:46

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Men Bader! Jag har kanske svar på din fråga. Kruxet är bara att du måste köpa dom och det är förmodligen inte billigt.

SonicPrint

#6

Postad 03 april 2009 - 17:18

Bader
  • Bader
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
tack för den länken det var precis vad jag letade efter. Får titta närmare på den, man kanske kan beställa nått litet och jämföra textur mm mot vanligt tryckt canvas. Ska bli student så får hålla hårt i pengarna :)

#7

Postad 06 april 2009 - 17:49

Bader
  • Bader
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Har kommit lite längre så jag tänkte skriva här ifall någon är intresserad.

Gick till förra jobbet idag för att prata med chefen och passade på att prata med en fiberingenjör som är anställd där och frågade honom vad han tyckte. Canvas kan funka sa han men jag skulle fråga om de grundmålar den eller trycker bilden direkt på en obehandlad canvas. Ska försöka beställa bitar eller kanske tom få ett par prover då han kunde mäta luftgenomsläppet med utrustningen de har där. Dessutom ska formfilten vi tillverkar vara jättebra på att dämpa höga frekvenser så blir att roffa åt sig så mycket spill man kan ;) Tillbaks till ämnet iaf, någon som är intresserad att veta luftgenomsläpp av något speciellt tyg? Vill inte störa honom för mycket men en bunt med prover kan han säkert ordna, dessutom behöver jag ju en referens :)

Så nu i veckan tänkte jag maila runt ställa några frågor till ställena som trycker på canvas och försöka få hem ett par småbitar så får jag se precis hur bra eller dåligt det funkar. Skriver vad jag kommer fram till här.

MvH Bader

#8

Postad 17 april 2009 - 21:04

thelin
  • thelin
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
En liten anekdot bara, vår akustiklärare berättade om en bekant till honom som hade en canvasliknande tavla som han hade bakom lyssningspositionen. Han fick den underbara iden att sätta dit lite mineralull bakom, detta gjorde att det blev en helt tokig stående våg i det lite högra frekvensbandet som blev helt outhärdlig. Kan va ett tips att testa med både mycket och lite "stoppning"

Student is the shit! Lycka till med studierna Bader!

#9

Postad 10 maj 2009 - 23:17

Bader
  • Bader
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
ojsan missade ditt inlägg tack för svaret dock!

Har inte fått svar från någon ännu så blir helt enkelt att prova :)

#10

Postad 27 januari 2010 - 17:59

Joakim Scholander
  • Joakim Scholander
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
För dig som inte vill ha tygklädda absorbenter kan du kika på våra ljudabsorberande tavlor.
Trycker direkt på den ljudabsorberande skivan. Inget tyg emellan.
För en oinvigd ser det ut som en vacker tavla i ram. Dessutom är de rejält stora 1,2*1,2 m i standardstorlek.
www.soundab.se

/Joakim, verksamhetsansvarig Sound Absorption Akustisk Inredning

#11

Postad 27 januari 2010 - 18:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Skall man inte ha ett användarnamn som är knutet tilll ett företag om man gör reklam?

#12

Postad 27 januari 2010 - 18:12

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
snackade med kille på företaget InTime www.intime.se om att jag ville ha tyg som gick att trycka foto på men som hade väldigt mycket bättre förmåga att släppa igenom luft än canvas, som jag personligen inte tror ett dugg på. Har några tavlor som är målade på canvas hemma och det går inte att få igenom luft alls genom att sätta munnen emot och blåsa. Hur som helst så skickade Intime provbitar på ett par olika tyger som de hade möjligthet att göra utskrifter av foto på med sin maskinpark. Trycket läger sig inte uppepå utan hamnar i tyget. Jag väntar nu på prisuppgift för dessa två tyger samt uppgift om vad det skulle kosta att trycka lite större storlekar. Skulle gärna ha en absorbent på ca 2*1 meter och ett par på ca 1.2*1.2 meter

Ville bara tipsa er om det verkar som att man faktiskt kan få både funktion OCH design i detta fall.

/HOTDOG

#13

Postad 27 januari 2010 - 18:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Skall man inte ha ett användarnamn som är knutet tilll ett företag om man gör reklam?

Inte nödvändigtvis användarnamnet men i alla fall en signatur och en företagsskylt.

Har fixat det nu i alla fall.

Vill du Joakim ha en annan användare för ditt företag och den som du använder nu för endast privata får du hojta till.

#14

Postad 01 februari 2010 - 17:44

RoboDuCk
  • RoboDuCk
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

snackade med kille på företaget InTime www.intime.se om att jag ville ha tyg som gick att trycka foto på men som hade väldigt mycket bättre förmåga att släppa igenom luft än canvas, som jag personligen inte tror ett dugg på. Har några tavlor som är målade på canvas hemma och det går inte att få igenom luft alls genom att sätta munnen emot och blåsa. Hur som helst så skickade Intime provbitar på ett par olika tyger som de hade möjligthet att göra utskrifter av foto på med sin maskinpark. Trycket läger sig inte uppepå utan hamnar i tyget. Jag väntar nu på prisuppgift för dessa två tyger samt uppgift om vad det skulle kosta att trycka lite större storlekar. Skulle gärna ha en absorbent på ca 2*1 meter och ett par på ca 1.2*1.2 meter

Ville bara tipsa er om det verkar som att man faktiskt kan få både funktion OCH design i detta fall.

/HOTDOG


Mycket intressant! Återkom gärna med prisinfo.

#15

Postad 21 mars 2010 - 13:28

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Mycket intressant! Återkom gärna med prisinfo.

+1

#16

Postad 11 maj 2010 - 14:16

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

För dig som inte vill ha tygklädda absorbenter kan du kika på våra ljudabsorberande tavlor.
Trycker direkt på den ljudabsorberande skivan. Inget tyg emellan.
För en oinvigd ser det ut som en vacker tavla i ram. Dessutom är de rejält stora 1,2*1,2 m i standardstorlek.
www.soundab.se

/Joakim, verksamhetsansvarig Sound Absorption Akustisk Inredning




WHAT? Dom är ju jättedyra. Och det krävs lite tuffare grejer för att rå på lägre frekvenser, inte bara en tunn skiva med lite avstånd från väggen. De grejer som ni säljer på er sida måste mest vara för typ kontor, och knappt det.


.

#17

Postad 13 maj 2010 - 19:10

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Vi har akustiktavlor från AkuArt i butiken och det förbättrade våran ljudmiljö duktigt. Kom gärna in för en demo,

Mvh
Erik
Reference audio

#18

Postad 16 maj 2010 - 18:07

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Jag själv tycker inte heller att det är speciellt snyggt med rektangulära tygabsorbenter, därför ska jag skaffa offeccts designplattor.

www.offecct.se


/Christian


Scrunch
Bifogad fil  scrunch03_d.jpg   20,93K   10 Antal nerladdningar



Fy fasen vad dyra de är!!!!!!

.

#19

Postad 10 augusti 2010 - 16:31

Unregistered7c1628dd
  • Unregistered7c1628dd
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Seriöst över 5000Kr för ljudabsorbent???
Vad är tillverkningskostnaden? Måste bara fråga? Antingen tar ni hutlöst betalt eller har ni
en dålig inköpare.

Magnus


För dig som inte vill ha tygklädda absorbenter kan du kika på våra ljudabsorberande tavlor.
Trycker direkt på den ljudabsorberande skivan. Inget tyg emellan.
För en oinvigd ser det ut som en vacker tavla i ram. Dessutom är de rejält stora 1,2*1,2 m i standardstorlek.
www.soundab.se

/Joakim, verksamhetsansvarig Sound Absorption Akustisk Inredning



#20

Postad 01 september 2010 - 18:57

Hank1982
  • Hank1982
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hur har det gått Bader? Har det blivit någon tavelabsorbent? Jag är riktigt nyfiken eftersom att jag funderar på att göra något liknande.

Jag har hört av mig till www.canvaspicasso.se och fått följande svar:

"...Vi har testat att släppa igenom luft och det släpper igenom lite, men absolut inte så man kan blåsa genom den enkelt. Våra canvasdukar är anpassade för storformatsskrivare."

Vilket kanske inte var särskilt givande

Funderande
/Hank

#21

Postad 08 september 2010 - 14:48

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Jag frågade www.ljudbalans.se vad en 120x120x5 cm tavla med eget tryck skulle kosta och fick svaret 4312,50 kr inkl. moms. Blir ju iaf lite billigare än akuart dessutom är den 2 cm tjockare.

Dom har även 120x60 samt 200x120 storlekar.



MVH Martin

#22

Postad 09 september 2010 - 17:47

Hank1982
  • Hank1982
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Intressant.

Blir dock ca halva priset med en stor tavla från ex. canvasPicasso , samt kanske dessa ljudabsorbenter. Absorbent

Frågan kvarstår dock, fungerar detta för fungerande ljuddämpning?

#23

Postad 10 september 2010 - 08:12

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Intressant.

Blir dock ca halva priset med en stor tavla från ex. canvasPicasso , samt kanske dessa ljudabsorbenter. Absorbent

Frågan kvarstår dock, fungerar detta för fungerande ljuddämpning?



Svar:Nej, absolut inte.

#24

Postad 11 september 2010 - 02:11

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Canvas är nog bara att glömma, bortkastade pengar akustikmässigt. Antar att det är svårare/dyrare att trycka på akustikskivor så att dom samtidigt har effekt och därför är det dom priser det är.

Jag tycker ändå ljudbalans pris känns rätt så okej. En 120x120x5 cm tavla borde ge ganska stor inverkan på ljudåtergivningen. Speciellt om man sätter den med luftspalt också. Gör förmodligen mer för ljudet än samma pengar på någon elektronik.

Jag kommer nog beställa från dom så småningom och sätta på min sidovägg som är helt kal för tillfället. Jag vet ju vad absorbenterna bakom högtalarna gjorde för ljudet så det är klart värt att jobba vidare med akustiken.



MVH Martin

#25

Postad 11 september 2010 - 09:41

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Canvas är nog bara att glömma, bortkastade pengar akustikmässigt. Antar att det är svårare/dyrare att trycka på akustikskivor så att dom samtidigt har effekt och därför är det dom priser det är.

Jag tycker ändå ljudbalans pris känns rätt så okej. En 120x120x5 cm tavla borde ge ganska stor inverkan på ljudåtergivningen. Speciellt om man sätter den med luftspalt också. Gör förmodligen mer för ljudet än samma pengar på någon elektronik.

Jag kommer nog beställa från dom så småningom och sätta på min sidovägg som är helt kal för tillfället. Jag vet ju vad absorbenterna bakom högtalarna gjorde för ljudet så det är klart värt att jobba vidare med akustiken.



MVH Martin



Ja, den tavlan torde hyfsat effektivt dämpa alla höga frekvenser men absolut inte ner på låg- eller ens mellanregistret. Det gör att du får kvar ett eko som dessutom är helt "onaturligt". Om du kan få ut den en sisådär fem centimeter från väggen så blir effekten bättre, förstås. Sedan är förstås frågan vad som finns inne i den där tavlan - om det är rikligt med ljudabsorberande material eller bara "fluff". Vikten brukar kunna ge en viss fingervisning...

#26

Postad 11 september 2010 - 11:59

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Ja, den tavlan torde hyfsat effektivt dämpa alla höga frekvenser men absolut inte ner på låg- eller ens mellanregistret. Det gör att du får kvar ett eko som dessutom är helt "onaturligt". Om du kan få ut den en sisådär fem centimeter från väggen så blir effekten bättre, förstås. Sedan är förstås frågan vad som finns inne i den där tavlan - om det är rikligt med ljudabsorberande material eller bara "fluff". Vikten brukar kunna ge en viss fingervisning...


Jo, men vad menar du att man ska ha på väggarna? Man kan ju inte gärna hänga upp absorbenter som är 20-30 cm tjock.
Jag förmodar att det är någon form av stenullskiva eller liknande med ett tryckt överdrag. Men det går väl att fråga.


Mvh Martin

#27

Postad 29 oktober 2010 - 09:13

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Har läst igenom tråden nu.
Mitt problem är att min nya plasma surrar rätt mycket. Bakom soffan där jag kollar på tv har jag en betongvägg som är helt kal. Testade en dag att palla upp kuddar mot väggen bakom mig o då surrade tv'n mkt mindre då jag slapp få ljudet studsande i väggen.
Har nu funderat på att köpa en rätt stor canvastavla o sätta på väggen bakom. Vad tror ni om det? Borde jag slippa på det studsande surrljudet?

#28

Postad 29 oktober 2010 - 09:26

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0
Misstänker att det surrande ljudet är ganska lågfrekvent och en sådan där tryckt canvastavla lär inte göra mycket åt annat än högre frekvenser: Dels är den tunn och dels sitter den direkt på väggen.


Har hittat en ganska intressant sida, du kan ju kontakta dem och fråga:

www.sofsci.com

De har lite tjockare och effektivare grejer, men också med tryck. Funderar själv på att skaffa grejer därifrån.


Lycka till!

#29

Postad 29 oktober 2010 - 09:39

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Går väl fylla tavlan med någon slags ljudisolerande ull i värsta fall?
Tror mitt problem är att det inte sitter något alls på väggen som kan ta bort lite av ljudreflektionerna?!

#30

Postad 29 oktober 2010 - 10:42

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0
Ja, om du nu vill ha lös ull i ditt vardagsrum. Har hört talas om folk som får konstant nästäppa och annat av att ha mineralull inomhus.


Kolla på länken jag gav dig, vet jag! Verkar vara något som Skype ligger bakom. Det går visst att chatta med dem via Skype åsså (kolla under Contact).

#31

Postad 02 december 2010 - 05:58

Datanörd
  • Datanörd
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej,

jag har funderat på att testa ljudabsorberande tavlor från ett företag som heter Desenio (www.desenio.se). De verkar ligga lite bättre prismässigt. Någon som har köpt av dem?

#32

Postad 03 december 2010 - 09:59

11112222
  • 11112222
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
För att en ljudabsorbent ska fungera så måste ljudvågorna tränga in i ett lagom poröst material. Om man sätter canvasduk eller liknande utanför det ljudabsorberande materialet (glasfiberull eller liknande) så studsar ljudvågorna ut i rummet då de träffar den täta duken. Duken som sitter utanpå "kärnan" ska var så "öppen" som möjligt. Man kan testa tyget genom att sätta munnen mot tyget och blåsa. Ju lättare luften passerar desto bättre släpper tyget igenom ljudvågor.

MVH, Martin Blomqvist
Ägare av Desenio ljudabsorbenter

Redigerat av 11112222, 03 december 2010 - 10:02.


#33

Postad 02 februari 2011 - 10:12

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Akustiktavlor

Dessa har oxå ljuddämpande tavlor till ett lite billigare pris. Står i infon att dom är ca 6 cm tjocka.
Finns inte så många motiv att välja mellan men man kan bifoga egna bilder för tryckning istället.

Någon som hört nåt om detta företag?

#34

Postad 12 februari 2011 - 04:37

Unregisteredb662ef45
  • Unregisteredb662ef45
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
fel tråd

Redigerat av Unregisteredb662ef45, 12 februari 2011 - 04:38.


#35

Postad 12 februari 2011 - 09:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
det finns billigare och tjockare (bättre för bas) tavlor att köpa här inne. köpte två tavlor med motiv för 4500 kr inkl frakt. dessa var 100x150. tavlorna du spanar på kostar nästan det dubbla med andra ord.

#36

Postad 14 februari 2011 - 11:11

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0

det finns billigare och tjockare (bättre för bas) tavlor att köpa här inne. köpte två tavlor med motiv för 4500 kr inkl frakt. dessa var 100x150. tavlorna du spanar på kostar nästan det dubbla med andra ord.


Var köpte du dom ifrån?

#37

Postad 04 mars 2011 - 11:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Lite segt svar för folk som varit intresserade, men mina akustikförbättrande tavlor finns på sofsci.com. Finns även ett par (rätt dåliga) bilder på hur två av deras biljarder tavlor ser ut i mitt galleri. Ljudet har förbättrats avsevärt, den direkta känslan är påträngande!

#38

Postad 05 mars 2011 - 20:40

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Lite segt svar för folk som varit intresserade, men mina akustikförbättrande tavlor finns på sofsci.com. Finns även ett par (rätt dåliga) bilder på hur två av deras biljarder tavlor ser ut i mitt galleri. Ljudet har förbättrats avsevärt, den direkta känslan är påträngande!


Intressant!

Jag har letat just bilder på sofsci:s paneler men inte hittat några.

Vilken tjocklek valde du?
Du upplever inga problem med att ha dom bakom huvudet? Vissa påstår ju att man inte ska dämpa bakom sig utan diffusera istället.

Jag ska själv beställa ganska snart från dom men har lite svårt att föreställa mig hur tjockleken blir i verkligheten. Fast kör man den storleken du har så tror jag 74 mm ser helt okej ut. Det kanske kan se lustigt ut på mindre tavlor.

Hur tycker du själva trycket ser ut kvalitetsmässigt? Du får gärna lägga upp fler bilder där man ser tjocklek samt struktur på ytan om du har lust.


MVH Martin

#39

Postad 06 mars 2011 - 11:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Intressant!

Jag har letat just bilder på sofsci:s paneler men inte hittat några.

Vilken tjocklek valde du?
Du upplever inga problem med att ha dom bakom huvudet? Vissa påstår ju att man inte ska dämpa bakom sig utan diffusera istället.

Jag ska själv beställa ganska snart från dom men har lite svårt att föreställa mig hur tjockleken blir i verkligheten. Fast kör man den storleken du har så tror jag 74 mm ser helt okej ut. Det kanske kan se lustigt ut på mindre tavlor.

Hur tycker du själva trycket ser ut kvalitetsmässigt? Du får gärna lägga upp fler bilder där man ser tjocklek samt struktur på ytan om du har lust.


MVH Martin


jag tog den näst tjockaste, fungerar bra samtidigt som dom inte blir sådär hemskt klumpiga. det är inga problem att ha dom där. det blir lite lugnt bakåt, men har man högtalare där eller tycker om ett direkt ljud så blir det bara bättre. jag upplever att det är långt mycket bättre än betongvägg rakt av.

tänk dig en knapp dec ut då dom även hänger en liten bit utanför väggen.
jag kan lägga ut ett par bilder till i nästa vecka så får man se hur det ser ut på närmare håll. för att vara den storleken kan jag dock skriva att det är otroligt bra bild så länge man inte går och synar den i sömmarna så att skriva. kollar du från en meter så ser det fortfarande bra ut, vilket är det enda du behöver =)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.