![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
Postad 23 oktober 2005 - 19:13
Redigerat av Agrik, 23 oktober 2005 - 19:22.
Postad 26 oktober 2005 - 11:44
Mitt första inlägg! Jippie!

Jag har snokat runt dessa forum under en lång tid men först nu har jag hittat en fråga som jag inte kan få svar på utan att fråga själv. Förhoppningsvis har ingen postat om detta tidigare.
Viewsonic har just släppt en ny serie LCD tv:s som för mig också har mycket lovande priser. Alla är HD-ready och den största tv:m är 40 tum och går för under 20 000:-. Kanon tycker jag!
Mina frågor är som följer:
Har någon sett denna tv "in action"?
Någon som vet något om Viewsonics kvalité på större skärmar överlag?
Någon som kan utläsa något av specen - positivt/negativt?
Mer info här:
Viewsonic N4060w
Viewsonic pris
Redigerat av Frostbitaren, 27 oktober 2005 - 15:33.
Postad 26 oktober 2005 - 12:34
Med lcd behöver man inte oroa sig för inbränningar va?
Postad 26 oktober 2005 - 12:40
Tittade på 37'an och de se ser onekligen intressanta ut!!!
Visst gör de! Viewsonic är ju inte heller helt okända och de hjälper (åtminstone mig lite..) Fast jag såg att kontrasten tydeligen ska vara lite sämre på modellerna under 40-tummaren; bara 800:1 när den har 1000:1.
Med lcd behöver man inte oroa sig för inbränningar va?
Det stämmer vad jag vet, men å andra sidan har jag också hört att det i realiteten inte är något större problem på nya plasmor heller.
Redigerat av Frostbitaren, 26 oktober 2005 - 13:45.
Postad 26 oktober 2005 - 13:58
Postad 26 oktober 2005 - 14:27
Viewsonic har ju funnits på PC-marknaden länge och har, i alla fall vad jag hört, ett gott rykte om sig när det gäller kvalitet och pålitlighet. Hade varit intressan att få vet vem som tillverkar panelerna.
Det kan kanske vara Samsung med tanke på att de är de som utveklcade PVA tekniken som skärmen baseras på - men å andra sidan kanske andra tillverkare också har tillgång till den tekniken.
Följdfrågan är om det finns någon annan mer känd tv med samma panel?
Postad 26 oktober 2005 - 14:32
LCD Type 32" PMVA colour TFT active matrix, wide 1366 x 768
LCD Type 37" SIPS colour TFT active matrix, wide 1366 x 768
LCD Type 40" PVA colour TFT active matrix, wide 1366 x 768
Postad 26 oktober 2005 - 14:35
Vet ej , Produkten finns inte i landet så det kan nog variera. Hör med viewsonic men tror inte de kan ge dig besked.
Mvh
Johnny
Kan dom som inte har varumärket veta vem som tillverkar? viewsonic måste väl veta vilka paneler som sitter i?
Sen finns dom inte i landet nja känns lite osäkert med leveranstiden där.
Postad 26 oktober 2005 - 15:55
Mailade datorhandel om dom visste vem som tillverkar panelerna :
Vet ej , Produkten finns inte i landet så det kan nog variera. Hör med viewsonic men tror inte de kan ge dig besked.
Mvh
Johnny
Kan dom som inte har varumärket veta vem som tillverkar? viewsonic måste väl veta vilka paneler som sitter i?
Sen finns dom inte i landet nja känns lite osäkert med leveranstiden där.
Varför skulle inte Viewsonic veta?? Jag ska prova och dra iväg ett mejl till deras svenske produktchef - klart dom vet!
Postad 26 oktober 2005 - 16:29
hehe vad betyder typ de e inte svenska typ typ

Postad 26 oktober 2005 - 17:16
http://www.viewsonic...oseries/vp191b/
Och det är en helt underbar skärm

Hade jag varit säker på att N4060w presterar lika bra så hade jag redan bokat en.
Men man får väl vänta ett tag tills man kan se den med egna ögon, eller iallafall läsa
någon sorts recension på nätet.

Postad 26 oktober 2005 - 18:53
I detta fall så betyder det nog att normalt så är det 1000:1 i kontrast men avikelser kan förekomma. Typ....
Postad 27 oktober 2005 - 09:02
DEn ligger mitt i mellan två prisklasser... Viewpia ca 15´ ------- sen kommer bla
LP1 o sony klv-s40a10 o JVC s60 mm för runt 22-25` vad jag menar är mitt max pris
ligger runt 20` Undrar om den är bättre än Viewpian 37

Postad 27 oktober 2005 - 10:07
"typ." är normalt i engelsk teknisk literatur förkortningen för "Typical".
I detta fall så betyder det nog att normalt så är det 1000:1 i kontrast men avikelser kan förekomma. Typ....
Hehe har alldrig sett typ(ical)/i dessa sammanhang\ tidigare Lite skumt typ.....med att för det mesta har den 1000:1 vad kan den då ha när det inte är typ(Cal) typ........

Postad 27 oktober 2005 - 10:35
40":aren lär vara Samsung då de är rätt ensamma om att tillverka en panel i den storleken. Konkurrenterna har valt 37" och 42" istället.Viewsonic har ju funnits på PC-marknaden länge och har, i alla fall vad jag hört, ett gott rykte om sig när det gäller kvalitet och pålitlighet. Hade varit intressan att få vet vem som tillverkar panelerna.
PMVA: Premium Multi-domain Vertical AlignmentJag har kikat på 3260:an. Sitter och kikar på specsen och jag är inte riktigt med i vad de menar angående panelerna. Är det helt olika sorters paneler i de olika storlekarna eller vad innebär termerna?
LCD Type 32" PMVA colour TFT active matrix, wide 1366 x 768
LCD Type 37" SIPS colour TFT active matrix, wide 1366 x 768
LCD Type 40" PVA colour TFT active matrix, wide 1366 x 768
SIPS: Super In-Plane Switching
PVA: Patterned Vertical Alignment
http://en.wikipedia....i/TFT_LCD#Types
Postad 27 oktober 2005 - 10:41
"typ." är normalt i engelsk teknisk literatur förkortningen för "Typical".
Hehe har alldrig sett typ(ical)/i dessa sammanhang\ tidigare Lite skumt typ.....med att för det mesta har den 1000:1 vad kan den då ha när det inte är typ(Cal) typ........
![]()
De kanske menar typical som i "kontrast" till det så flitigt använda uttrycket "dynamisk" kontrast!?
Redigerat av Frostbitaren, 27 oktober 2005 - 10:46.
Postad 27 oktober 2005 - 11:26
40":aren lär vara Samsung då de är rätt ensamma om att tillverka en panel i den storleken. Konkurrenterna har valt 37" och 42" istället.
Kanske kan vara så, speciellt eftersom Samsung är uppfinnarna av PVA tekninken dessutom. Frågan som följer är ; vilken modell hos samsung kan i så fall användas som referens? Samsung är ju lite jobbiga eftersom de verkar ange ett dynamsikt kontrastvärde - eller rättare sagt den maximala dynamiska kontrasten.

Postad 27 oktober 2005 - 12:43
40":aren lär vara Samsung då de är rätt ensamma om att tillverka en panel i den storleken. Konkurrenterna har valt 37" och 42" istället.
Kanske kan vara så, speciellt eftersom Samsung är uppfinnarna av PVA tekninken dessutom. Frågan som följer är ; vilken modell hos samsung kan i så fall användas som referens? Samsung är ju lite jobbiga eftersom de verkar ange ett dynamsikt kontrastvärde - eller rättare sagt den maximala dynamiska kontrasten.
Det skulle kunna vara den här samsungpanelen: LTA400W2
http://www.samsung.c...W2/LTA400W2.htm
Problemet är ju att det är svårt och veta vilken panel som sitter i vilken tv.
Jag har kollat lite på samsungs hemsida och det verkar inte som om dom
skriver ut vilken panel som används på dom olika tvapparaterna.
Postad 27 oktober 2005 - 15:06
Det skulle kunna vara den här samsungpanelen: LTA400W2
http://www.samsung.c...W2/LTA400W2.htm
Problemet är ju att det är svårt och veta vilken panel som sitter i vilken tv.
Jag har kollat lite på samsungs hemsida och det verkar inte som om dom
skriver ut vilken panel som används på dom olika tvapparaterna.
Uteslutningsmetoden säger mig att Samsung helt enkelt bara tillverkar en enda panel i storleken 40 tum och att det därför rimligen sitter samma panel i alla Samsungs 40 tummare som säljs för tillfället. Låter skitskumt men det är så det ser ut!

Med andra ord lär det betyda att det som skiljer Samsung tv: s åt beträffande kvalitet och pris är andra kringkomponenter och mjukvara.
Postad 01 november 2005 - 03:01
Var först sugen på viewpia men efter att ha läst en 73sidor lång tråd så försvann suget o nu när man fått se denna så vill man ju slå till.
Skriv gärna här om någon köpt denna tv..
Väntar på svar

Postad 01 november 2005 - 05:09
Finns det någon som köpt denna tv o kan säga om det e värt?
Var först sugen på viewpia men efter att ha läst en 73sidor lång tråd så försvann suget o nu när man fått se denna så vill man ju slå till.
Skriv gärna här om någon köpt denna tv..
Väntar på svar
Väntar också på omdömen om denna tv, men den finns väl inte på lager någonstans ännu?
Postad 01 november 2005 - 11:00
Edit blir en 37" för min del

Redigerat av Shunon, 01 november 2005 - 11:02.
Postad 01 november 2005 - 14:54
Såg det i efterhand tror den kommer tidigast 14/11 ska lägga en beställning idag..
Modigt att köpa osedd! Hoppas det går bra och att vi får en recension här sen!
Varför just 37 tum? Känns väl litet tycker jag... Minst 40 ska det vara!
Postad 01 november 2005 - 16:51
Såg det i efterhand tror den kommer tidigast 14/11 ska lägga en beställning idag..
Då jag tänkt ha denna i sovrummet så räcker det med 37" sålde precis min 42 LG plasma som jag hade i sovrummet tycker det va lite för stort..
Och en 42plasma hänger redan på väggen i vardagsrummet det får räcka för mig

Recension kommer så fort tvn hänger på väggen,, känns som evigheter innan man får den..
Redigerat av Shunon, 01 november 2005 - 16:54.
Postad 01 november 2005 - 18:43
Då jag tänkt ha denna i sovrummet så räcker det med 37" sålde precis min 42 LG plasma som jag hade i sovrummet tycker det va lite för stort..
Och en 42plasma hänger redan på väggen i vardagsrummet det får räcka för mig![]()
Recension kommer så fort tvn hänger på väggen,, känns som evigheter innan man får den..
Har dom sagt något datuom när du får den? Är ruskigt sugen på 37:an som du men har inte budget för några misstag!

Postad 01 november 2005 - 18:53
För dem som vill vänta till 25e så kan man åka till dialect i sthlm o kika på den i butiken..
Postad 03 november 2005 - 12:02
Något annat konstigt är att både dustin och webhallen uppger att tvn är 960mm bred (96cm).
Detta är lite lustigt eftersom viewpia som också är 32" men har högtalarna på sidorna är 950mm bred (95cm). Och Sony S32A10 som har liknande design som N3260W, dvs högtalarna under panelen är 792mm bred (79cm).
Enligt dustin har N3260W: 960 x 780 x 320 mm
och enligt dustin har S32A10: 792x564x99 mm
Postad 03 november 2005 - 12:36
Dels tror jag det är fel bild på tvn som dustin har. Dustin tror jag har bild på N3260 medan N3260W har följande utseende iaf enligt webhallen: http://www.webhallen...od.php?id=48221
Något annat konstigt är att både dustin och webhallen uppger att tvn är 960mm bred (96cm).
Detta är lite lustigt eftersom viewpia som också är 32" men har högtalarna på sidorna är 950mm bred (95cm). Och Sony S32A10 som har liknande design som N3260W, dvs högtalarna under panelen är 792mm bred (79cm).
Enligt dustin har N3260W: 960 x 780 x 320 mm
och enligt dustin har S32A10: 792x564x99 mm
Dom uppger måtten för 37 tums tv:n. De korrekta siffrorna skall vara: 820 x 650 x 230 (with base)
Postad 04 november 2005 - 11:51
Postad 04 november 2005 - 12:28
Skumt att ViewSonics egen sajt inte har nå'n som helst vägledning om de här modellerna!?
H.S.
Postad 04 november 2005 - 12:36
Postad 04 november 2005 - 13:40
Det här borde reda ut saker å ting. Dom har t.o.m en egen liten site för just denna tv.
http://www.viewsoniceurope.com/se/
Alltså har webbhallen troligtvis fel bild.
Tur, för den är mycket fulare än den på bilderna hos Dustin.
Ska bli intressant, jag säger mycket intressant att höra vad denna tv går för när den börjar leta sig ut till folket med diverse budbilar och speditörer

Postad 04 november 2005 - 17:45
Postad 05 november 2005 - 09:30

Postad 05 november 2005 - 20:08
Någon som vet någon site som ger info om tv's övriga dimensioner? Dvs hur långt ut foten sticker fram och dyl ?
Det här borde reda ut saker å ting. Dom har t.o.m en egen liten site för just denna tv.
http://www.viewsoniceurope.com/se/
Alltså har webbhallen troligtvis fel bild.
Tur, för den är mycket fulare än den på bilderna hos Dustin.
Ska bli intressant, jag säger mycket intressant att höra vad denna tv går för när den börjar leta sig ut till folket med diverse budbilar och speditörer
Postad 06 november 2005 - 18:57
Postad 06 november 2005 - 21:18
Hmmm. Onekligen intressant. Man vet ju att Viewsonic har ett väldigt bra omdöme på pc-marknaden. Priset är ju hyffsat också. Sen att det är DVI kontakt är ju plus med. Tycker personligen att HDMI är ett sämre val då dessa kontakter är väldigt känsliga och inte bör flyttas runt för ofta på.
Finns ingen dvi kontakt på denna tv,, endast hdmi och just därför jag köper en..
Postad 07 november 2005 - 16:07
Hmmm. Onekligen intressant. Man vet ju att Viewsonic har ett väldigt bra omdöme på pc-marknaden. Priset är ju hyffsat också. Sen att det är DVI kontakt är ju plus med. Tycker personligen att HDMI är ett sämre val då dessa kontakter är väldigt känsliga och inte bör flyttas runt för ofta på.
Finns ingen dvi kontakt på denna tv,, endast hdmi och just därför jag köper en..
Jag såg det i efterhand att teven hade en HDMI-kontakt!
Varför är HDMI en bättre kontakt? De är väldigt känsliga.
Jag har pratat med några tevehandlare och de säger samma sak. Att HDMI kablarna är känsliga som fan och kan lätt gå sönder.
Skulle vara intressant att veta vad som gör HDMI så bättre än DVI.
Redigerat av Silverstrom, 07 november 2005 - 16:09.
Postad 07 november 2005 - 17:54
Till o börja med så för du över både ljud o bild genom hdmi och ljudet i mkt bättre kvalitet, mindre sladdar samt att hdmi uttag verkar va det som gäller med framtida ljud o bild. att kontakten är känsliga kan bero på att det e billiga varianter köp någon runt 1500 så lär det nog inte vara problem,, en sak till man ska inte alltid tro på det försäljare säger,, men det vet väl allaHmmm. Onekligen intressant. Man vet ju att Viewsonic har ett väldigt bra omdöme på pc-marknaden. Priset är ju hyffsat också. Sen att det är DVI kontakt är ju plus med. Tycker personligen att HDMI är ett sämre val då dessa kontakter är väldigt känsliga och inte bör flyttas runt för ofta på.
Jag såg det i efterhand att teven hade en HDMI-kontakt!
Varför är HDMI en bättre kontakt? De är väldigt känsliga.
Jag har pratat med några tevehandlare och de säger samma sak. Att HDMI kablarna är känsliga som fan och kan lätt gå sönder.
Skulle vara intressant att veta vad som gör HDMI så bättre än DVI.

Postad 11 november 2005 - 01:46
Postad 11 november 2005 - 01:47
Postad 11 november 2005 - 08:56
Fin 40 tums LCD , frågan är nu bara hur bilden är mycket bra pris nu e jag köpsugen men osedd nja vet inte om jag vågar det....
Postad 11 november 2005 - 09:27
recension på 32an på denna länk!!! hur kan ni ha missat denna jag är noob
![]()
http://graphics.toms.../lcd_tv-05.html
Notera att det är den gamla modellen som funnits länge så dukankse inte är en n00b? ;-)
Postad 11 november 2005 - 09:53
Dem har inte sagt något datum exakt men chansar runt 16-17 nov
För dem som vill vänta till 25e så kan man åka till dialect i sthlm o kika på den i butiken..
Vilken Dialect? Var? När? Skulle väldigt gärna vilja veta!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar