Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pixelmappning?

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 februari 2006 - 14:19

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Sitter på en 42px4rv skärm inkopplad från dvi till hdmi. Kör med 1024z768 men får inte till skörpan. Någon som vet vad man ska köra för inställningar i powerstrip för att den ska bli bra?

Postad 25 februari 2006 - 14:43

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Sitter på en 42px4rv skärm inkopplad från dvi till hdmi. Kör med 1024z768 men får inte till skörpan. Någon som vet vad man ska köra för inställningar i powerstrip för att den ska bli bra?

Bör du inte köra en "äkta" HDMI-upplösning om du kör DVI->HDMI ? dvs 480p, 720p, eller 1080p ?
Annars kan VGA ge mycket bra bild, om du får till rätt upplösning, som tex 848 (eller 856)x480 (din panel är 852x480 native, om jag inte såg helt fel) .

Läs också https://www.minhembi...howtopic=117770

Redigerat av frollic, 25 februari 2006 - 14:52.

Postad 25 februari 2006 - 15:14

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Efter att ha läst lite nu så fattar jag, men vilken upplösning rekommenderar ni att jag kör med på denna plasman? Vill inte köra allt för låga upplösningar, hellre lite högre upplösnigar och sämre kvalite!

Redigerat av JNilsson, 25 februari 2006 - 15:32.

Postad 25 februari 2006 - 16:19

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Efter att ha läst lite nu så fattar jag, men vilken upplösning rekommenderar ni att jag kör med på denna plasman? Vill inte köra allt för låga upplösningar, hellre lite högre upplösnigar och sämre kvalite!

Det bror helt och hållet på hur bra din TV är på att skala upp/ner bilden du matar den med, förutsatt att du inte kör den i 848/856x480 då förstås ....
Jag skulle nog försöka med native-upplösningen först, men då måste du nog köra via VGA och inte DVI->HDMI.

Postad 25 februari 2006 - 16:29

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Vad vill du åstakomma ?
Få mer skärmyta eller bra bild.

Är det skärmyta så är det ju bara att prova mellan olika upplösningar som passar dig.
Ex. 1280x720 eller något liknande.

Är det bra bild du är ute efter så är det i stort sätt så nära 1:1 som gäller.
Mao. 852x480 kommer att ge bäst bildkvalité.

Postad 25 februari 2006 - 21:20

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
grejjen är den att vilken upplösning jag än väljer så suger bildkvaliten. Den är så suddig att det knappt går att läsa de jag själv skriver nu. Fel på plasman kankse? Lr grafikortet? (tvivlar på grafikortet då det är nästan nytt)

Postad 25 februari 2006 - 23:49

Unregistered15cc4baf
  • Unregistered15cc4baf
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Vad vill du åstakomma ?
Få mer skärmyta eller bra bild.

Är det skärmyta så är det ju bara att prova mellan olika upplösningar som passar dig.
Ex. 1280x720 eller något liknande.

Är det bra bild du är ute efter så är det i stort sätt så nära 1:1 som gäller.
Mao. 852x480 kommer att ge bäst bildkvalité.

<{POST_SNAPBACK}>

"...så nära som 1:1 som gäller"

Eller inte, det borde ge i princip sämst resultat.
Om du däremot har nästan dubbla eller något sådant så märks det inte av lika mycket. I teorin förstås sen beror det också på hur bra TVn skalar bilden.

Men hur som helst. Du kan aldrig få bättre bildkvalitet än 1:1. Om du inte tycker att du får plats med tillräckligt så är väl bäst att minska texten och sånt..

Det bror helt och hållet på hur bra din TV är på att skala upp/ner bilden du matar den med, förutsatt att du inte kör den i 848/856x480 då förstås ....
Jag skulle nog försöka med native-upplösningen först, men då måste du nog köra via VGA och inte DVI->HDMI.

<{POST_SNAPBACK}>

Varför då? Har kanske missat nåt, men HDMI och DVI är ju i grund och botten exakt samma sak för bilden. Alltså spelar det ingen roll om det hade varigt en DVI ingång eller som nu, en HDMI ingång.

Och varför VGA skulle vara att föredra vet jag inte.
Det du pratar om tidigare om "äkta" HDMI upplösning är ju egentligen HD upplösningar och har egentligen ingenting med HDMI att göra mer än att de flesta apparater som kör med HDMI är jusst lite finare TV apparater och dessa är oftast gjorda för att kunna ta emot HD upplösningar, därför ser man kanske oftast dessa upplösningar i HDMI sammanhang men det har egentligen inget med HDMI att göra utan enbart HD.

Postad 26 februari 2006 - 00:00

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
fast grejjen är att hur jag än gör så blir bilden oacceptabel. Även fast jag kör 1:1 så blir kvaliten kass i alla fall. ¨Någon som har en ide om vad de kan va?

Postad 26 februari 2006 - 08:31

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Varför då? Har kanske missat nåt, men HDMI och DVI är ju i grund och botten exakt samma sak för bilden. Alltså spelar det ingen roll om det hade varigt en DVI ingång eller som nu, en HDMI ingång.

HDMI stöder mig veterligen inte fritt antal upplösningar (som tex VGA), du måste alltså hålla dig till de som faktiskt supportas via HDMI-ingången. Tittar jag på min plasma (som iofs är 3 år gammal nu), så har den i princip stöd för 4-5 upplösningar via HDMI (sen dubblas det, eftersom de klaras i både 50 och 60 Hz), men det är lång ifrån samma spännvidd som en VGA- och/eller DVI-anslutning.

Och varför VGA skulle vara att föredra vet jag inte.

Läs äldre trådar, finns ett antal LCD-ägare som konstaterat att de fått en överläget bättre bild via VGA än med DVI->HDMI.

Redigerat av frollic, 26 februari 2006 - 08:37.

Postad 26 februari 2006 - 08:32

sponken
  • sponken
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Det finns en stor skillnad mellan DVI och HDMI gällande bildsignal och det är supportade upplösningar. Inte direkt beroende av skälva kontakten utan beroende på hur kontakten används i skärmen.
DVI stödjer rena upplösningar 1924x768 osv
HDMI stödjer "tv" upplösningar 576I/P 720I/P 1080I/P osv.

Det är altså inte alltid möjligt att få 1:1 mappning via HDMI.

/sponken

Postad 26 februari 2006 - 08:52

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

fast grejjen är att hur jag än gör så blir bilden oacceptabel. Även fast jag kör 1:1 så blir kvaliten kass i alla fall. ¨Någon som har en ide om vad de kan va?

Vad/Vilka har du hittills testat ?

Postad 26 februari 2006 - 11:33

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Vad/Vilka har du hittills testat ?

<{POST_SNAPBACK}>

Precis alla tänkbara som jag fått tips om frånn 852 x 480 till över 1366 x 720 ( kommer inte ihåg alla exaxta direkt men jag har prövat alla upplösningar som ni säger går att ha) men ändå så suger bilden kamelpung !

Postad 26 februari 2006 - 11:36

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Precis alla tänkbara som jag fått tips om frånn 852 x 480 till över 1366 x 720 ( kommer inte ihåg alla exaxta direkt men jag har prövat alla upplösningar som ni säger går att ha) men ändå så suger bilden kamelpung !

Via DVI->HDMI, eller VGA ?

Postad 26 februari 2006 - 11:51

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Via dvi -> hmdi, men bilden suger lika mycket me vga med

Postad 26 februari 2006 - 16:57

sponken
  • sponken
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Det som du skall använda för att få så bra bild som skärmen kan prestera är:
VGA 852x480. Skärmen har ju inte högre upplösning än så. Skippa HDMI eftersom den inte tar pixelmappad upplösning.

/sponken

Postad 26 februari 2006 - 19:45

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Det som du skall använda för att få så bra bild som skärmen kan prestera är:
VGA 852x480. Skärmen har ju inte högre upplösning än så. Skippa HDMI eftersom den inte tar pixelmappad upplösning.

/sponken

<{POST_SNAPBACK}>

Saken är den bara att bilden suger med vga även när jag använder 852X480 ;/

Postad 27 februari 2006 - 11:08

sponken
  • sponken
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
men det är ju vad skärmen klarar av... tyvärr...

/sponken

Postad 27 februari 2006 - 14:34

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen bra bild?... :)
Har du läst hela Grimmys inlägg i den officella tråden?
Man måste gå in i skärm-menyn och ställa in rätt VGA-läge (852*480) och köra automatisk inställning.
Jag följde hans råd och har bra bild.
Superskarp blir bilden aldrig (upplösningen har sin begränsning), men avsevärt bättre än t.ex. 1280x1024 via HDMI...

Postad 27 februari 2006 - 15:44

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

Det finns en stor skillnad mellan DVI och HDMI gällande bildsignal och det är supportade upplösningar. Inte direkt beroende av skälva kontakten utan beroende på hur kontakten används i skärmen.
DVI stödjer rena upplösningar 1924x768 osv
HDMI stödjer "tv" upplösningar 576I/P 720I/P 1080I/P osv.

Det är altså inte alltid möjligt att få 1:1 mappning via HDMI.

/sponken

<{POST_SNAPBACK}>

Begränsningar i användbara upplösningar över HDMI ligger knappast i gränssnittet, snarare på mottagardelen i TV'n/projekton... men det kanske var det du menade.

Jag kan tex skicka 1152x864 via HDMI till min projektorn (Z3) om jag nu skulle vilja göra det.

Postad 28 februari 2006 - 10:37

flovv
  • flovv
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
"Har du läst hela Grimmys inlägg i den officella tråden?"
Bara undrar vilken officiella tråd detta är ??

Mvh flovv

Postad 28 februari 2006 - 10:50

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

"Har du läst hela Grimmys inlägg i den officella tråden?"
Bara undrar vilken officiella tråd detta är ??

Han har bara nio inlägg på denna sajt, leta fram dom via hans profil https://www.minhembi...?showuser=42891

Postad 28 februari 2006 - 12:50

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Fortfarande ingen bra bild?... :(
Har du läst hela Grimmys inlägg i den officella tråden?
Man måste gå in i skärm-menyn och ställa in rätt VGA-läge (852*480) och köra automatisk inställning.
Jag följde hans råd och har bra bild.
Superskarp blir bilden aldrig (upplösningen har sin begränsning), men avsevärt bättre än t.ex. 1280x1024 via HDMI...

<{POST_SNAPBACK}>

Har läst hela hans tråd men fattar tyvärr inte den riktigt.
Vart menar du att skärm-menyn ligger då? På Tvn? På datan? Och var isåfall?

Postad 28 februari 2006 - 17:50

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

I menyn på TVn: "Skärm" --> "Dataläge VGA" ändra till 852*480.
Längst upp i "Skärm" finns "Auto. Konfig." välj den och tryck OK (bilden flimmrar och blir OK igen).
Dessa inställningar är bara tillgängliga när TVn har signal via VGA, så du måste först byta upplösning i PowerStrip, koppla in datorn till TVn och välja RGB-ingången.

Steg för steg hur jag gjorde (är själv nybörjare på PowerStrip :huh: )

I PowerStrip:
Gå till "Display Profiles" --> "Configure..." --> "Advanced Timing Options" --> "Custom Resolutions".
Klistra in Grimmys inställningar (ikonen i mitten under "16/10") och välj "Add new resolution".
Då frågar PS om du vill byta till den upplösningen, klicka OK. (om skärmen till datorn får spader eller slocknar, tryck bara Esc).
Min gamla SyncMaster CRT-skärm klarar dessa inställningar, så jag tror inte det är nåt problem.
Koppla ur datorskärmen och koppla in TVn, gå in i menyn på TVn och kör från början i detta inlägg.

Detta funkar bara i VGA...har inte lyckats med pixelmapping via HDMI, och jag tror inte det går alls.

Postad 28 februari 2006 - 18:08

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Längst upp i "Skärm" finns "Auto. Konfig." välj den och tryck OK (bilden flimmrar och blir OK igen).
Dessa inställningar är bara tillgängliga när TVn har signal via VGA, så du måste först byta upplösning i PowerStrip, koppla in datorn till TVn och välja RGB-ingången.

Steg för steg hur jag gjorde (är själv nybörjare på PowerStrip :huh: )

I PowerStrip:
Gå till "Display Profiles" --> "Configure..." --> "Advanced Timing Options" --> "Custom Resolutions".
Klistra in Grimmys inställningar (ikonen i mitten under "16/10") och välj "Add new resolution".
Då frågar PS om du vill byta till den upplösningen, klicka OK. (om skärmen till datorn får spader eller slocknar, tryck bara Esc).
Min gamla SyncMaster CRT-skärm klarar dessa inställningar, så jag tror inte det är nåt problem.
Koppla ur datorskärmen och koppla in TVn, gå in i menyn på TVn och kör från början i detta inlägg.

Detta funkar bara i VGA...har inte lyckats med pixelmapping via HDMI, och jag tror inte det går alls.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag får tacka så hemskt mkt för detta. Ska oröva detta med en gång!

Postad 28 februari 2006 - 19:12

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Jag får tacka dig så väldigt mycket Agamemnon har fått kanonbild på skärmen nu. Förresten kan man få en bra pixelmappad bild i upplösning 1024x768 eller liknande ? Och om du kan de var hittar man då dem koderna?

Redigerat av JNilsson, 28 februari 2006 - 19:32.

Postad 28 februari 2006 - 19:57

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Förresten kan man få en bra pixelmappad bild i upplösning 1024x768 eller liknande ? Och om du kan de var hittar man då dem koderna?

Är inte det väldigt svårt, iom att TVn bara har 852 linjer ?

Postad 28 februari 2006 - 20:06

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

.... kan man få en bra pixelmappad bild i upplösning 1024x768 eller liknande ?

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst kan man det, om man har den upplösningen på TVn... :huh:

Pixelmappad bild är exakt samma upplösning på signalen in i TVn, som panelen har...då används inte TVn:s odugliga bildkretsar.
Eftersom det enklaste grafikkortet man kan köpa gör ett bättre jobb än dessa kretsar, blir också bilden bättre.

1024x768 gör alltså ingen nytta på denna TV som har upplösning 848(852)x480...

Postad 02 mars 2006 - 12:38

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Ok jag får tacka för alla svar! ;)

Postad 03 mars 2006 - 04:16

vaniljmunk
  • vaniljmunk
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Ok jag får tacka för alla svar!  :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Är på väg att köpa platt TV och funderar på den du köpt. Hur skulle du vilja säga att bilden nu blivit från datorn till TV:n, testat surfa runt eller skriva någonting? Jag undrar eftersom jag ska ha TV:n kopplad till en dator där man även ska kunna surfa runt lite och skriva mail et c. Tacksam för svar

Postad 03 mars 2006 - 04:21

vaniljmunk
  • vaniljmunk
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Någon som föresten har en någolunda bild tagen på 42px4rv eller annan plasma kopplad till dator? Vill gärna se hur pass bra det kan bli på en plasma skärm från datorn.
Tacksam för svar

Postad 03 mars 2006 - 09:57

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Ok jag får tacka för alla svar!  :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Är på väg att köpa platt TV och funderar på den du köpt. Hur skulle du vilja säga att bilden nu blivit från datorn till TV:n, testat surfa runt eller skriva någonting? Jag undrar eftersom jag ska ha TV:n kopplad till en dator där man även ska kunna surfa runt lite och skriva mail et c. Tacksam för svar

<{POST_SNAPBACK}>

Joo nu efter att jag fått allt å funka är jag mycket nöjd med skärpan, men minus är ju att upplösningen är lite väl låg. Men det är inga problem å surfa och skicka mail med, dock hade det varit skönt med lite högre upplösning, men den duger definitivt. För det priset får du en kanon tv. Av alla plasmor jag har sett och hört om så tycker jag denna är en bland dem mest prisvärda som finns.

Postad 03 mars 2006 - 23:06

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Jag håller med JNilsson.
LG har verkligen lyckats med denna TV, och speciellt med panelen.
Tyvärr finns det en del att önska vad gäller bildkretsarna i TVn, men det gäller egentligen alla plasmor idag (även Pioneer).
Det som får 42px4rv att vara riktigt prisvärd är alla anslutningsmöjligheter.

Någon som föresten har en någolunda bild tagen på 42px4rv eller annan plasma kopplad till dator? Vill gärna se hur pass bra det kan bli på en plasma skärm från datorn.
Tacksam för svar

<{POST_SNAPBACK}>

Det är svårt att förmedla kvalitén på bilden med en bild... :)
Jag har inte sett några eftersläpningar alls på de media jag kollat via datorn (jämfört med min CRT-monitor ), och färgerna är riktigt bra.
Kontrasten är i klass med mycket dyrare modeller, och ljusstyrkan är nästan skrämmande bra.
Man får vad man matar den med i signalväg kan man säga... :)

Den enda svagheten är upplösningen, det är bara 480 linjer...och det blir aldrig mer än så......

Postad 04 mars 2006 - 21:55

vaniljmunk
  • vaniljmunk
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jo, det är live som gäller för att se hur det blir, det förstår jag med:) Men det blir nog inte en plasma ändå eftersom jag kommer vilja använda TV:n som datorskärm också och då räcker nog inte den lågupplösta plasman till helt enkelt. Blir till och beställa LG:s 37" LCD istället..Ha en bra kväll! :)

Redigerat av vaniljmunk, 04 mars 2006 - 21:56.

Postad 06 mars 2006 - 00:19

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Alla som är nyfikna på hur bra tv:ns native upplösning egentligen blir så ställ in upplösningen 800*600 på er vanliga CRT-skärm (INTE om ni har TFT-skärm för då blir bilden urusel) så får ni en uppfattning om bildkvalitet. Jag har en medelbra datorskärm (samsung syncmaster 19") och bilden på den och på plasman är fullt likvärdiga även om jag tycker mig ha bättre kontrastmöjligheter på plasman (dock något sämre svärta).

Begränsningarna i bildkvalite beror enligt mig mest på att upplösninen är låg. I mitt tycke tillräcklig hög för att titta på från mer än 2 meters håll.

Postad 06 mars 2006 - 12:58

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Jag instämmer helt med Grimmy!

Postad 06 mars 2006 - 18:20

eeman
  • eeman
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Hej! Införskaffade mig en PX4RV nu i dagarna men får inte pixelmappat via VGA att lira riktigt ordentligt. Väljer en av de 848x480 custom-upplösningarna som finns, eller tror den heter 852x480 men den skickar ut 848x480. Hur som helst får jag inte bilden "stabil". Vissa pixlar blinkar lite och bilden rycker till nån milimeter varannan sekund. Har suttit i en timme nu och provat fram och tillbaka med olika värden i powerstrip men får det inte att funka helt ok ;)! Jag kommer dessutom inte åt VGA-menyn inne på skärmen, vilket jag tror är nödvändigt, eller?

Sitter någon på powerstrip-värden som fungerar med PX4RV? Vore evigt tacksam!

/Emil

Postad 07 mars 2006 - 11:28

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Hej! Införskaffade mig en PX4RV nu i dagarna men får inte pixelmappat via VGA att lira riktigt ordentligt. Väljer en av de 848x480 custom-upplösningarna som finns, eller tror den heter 852x480 men den skickar ut 848x480. Hur som helst får jag inte bilden "stabil". Vissa pixlar blinkar lite och bilden rycker till nån milimeter varannan sekund. Har suttit i en timme nu och provat fram och tillbaka med olika värden i powerstrip men får det inte att funka helt ok ;)! Jag kommer dessutom inte åt VGA-menyn inne på skärmen, vilket jag tror är nödvändigt, eller?

/Emil

<{POST_SNAPBACK}>

Jag snår lite från ditt inlägg Agamenon, hoppas du inte tar illa upp.

I PowerStrip:
Klistra in inställningar som jag klistrat in nedan (ikonen i mitten under "16/10") och välj "Add new resolution".
Då frågar PS om du vill byta till den upplösningen, klicka OK.

PowerStrip timing parameters:
848x480=848,32,136,56,480,0,2,42,33800,278

Generic timing details for 848x480:
HFP=32 HSW=136 HBP=56 kHz=32 VFP=0 VSW=2 VBP=42 Hz=60

VESA detailed timing details:
PClk=33,80 H.Active=848 H.Blank=224 H.Offset=16 HSW=136 V.Active=480 V.Blank=44 V.Offset=0 VSW=2

Linux modeline parameters:
"848x480" 33,800 848 880 1016 1072 480 480 482 524 -hsync -vsync

Funkar de nu?

Redigerat av JNilsson, 07 mars 2006 - 11:29.

Postad 07 mars 2006 - 15:56

eeman
  • eeman
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Hej! Införskaffade mig en PX4RV nu i dagarna men får inte pixelmappat via VGA att lira riktigt ordentligt. Väljer en av de 848x480 custom-upplösningarna som finns, eller tror den heter 852x480 men den skickar ut 848x480. Hur som helst får jag inte bilden "stabil". Vissa pixlar blinkar lite och bilden rycker till nån milimeter varannan sekund. Har suttit i en timme nu och provat fram och tillbaka med olika värden i powerstrip men får det inte att funka helt ok :)! Jag kommer dessutom inte åt VGA-menyn inne på skärmen, vilket jag tror är nödvändigt, eller?

/Emil

<{POST_SNAPBACK}>

Jag snår lite från ditt inlägg Agamenon, hoppas du inte tar illa upp.

I PowerStrip:
Klistra in inställningar som jag klistrat in nedan (ikonen i mitten under "16/10") och välj "Add new resolution".
Då frågar PS om du vill byta till den upplösningen, klicka OK.

PClk=33,80 H.Active=848 H.Blank=224 H.Offset=16 HSW=136 V.Active=480 V.Blank=44 V.Offset=0 VSW=2

Funkar de nu?

<{POST_SNAPBACK}>

Glömde säga att jag redan provat med inställningarna som grimmy postat (antar att det var dom du klistrade in?), men samma sak där, får bild, men den blinkar/rycker typ varannan sekund. Dessutom få inte hela bilden plats på tvn, försvinner lite av skrivbordet både i höjd och bredd, med ett par rader pixlar svarta ute till vänster och några uppe.

Och som jag skrev i första inlägget så kommer jag inte åt VGA-menyn på tvn, inte heller auto prylen, dessa val är släckta.

Skickar signalen genom DVI-porten via konverter till vga, dock samma sak vid signal direkt från vga. Har en sladd på 8m (5+3).

Redigerat av eeman, 07 mars 2006 - 16:04.

Postad 07 mars 2006 - 16:03

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Okej. Kör du från Vga i datorn till Vga in i tvn? Om du gör det och det inte funkar så har jag inte en aning om vad det kan vara för fel.

Postad 07 mars 2006 - 16:06

eeman
  • eeman
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Okej. Kör du från Vga i datorn till Vga in i tvn? Om du gör det och det inte funkar så har jag inte en aning om vad det kan vara för fel.

<{POST_SNAPBACK}>

Skickar från DVI-porten via konverter till VGA, dock samma resultat genom VGA-porten...

Får väl helt enkelt köra på 1024x768, blir ju inte lika snyggt men det ger en stabil bild iaf...

[EDIT]
Provade igen nyss från vga till tvn, fick no signal nu vid 848x480... Lägger ner detta nu och kör på 1024x768

Redigerat av eeman, 07 mars 2006 - 16:15.

Postad 07 mars 2006 - 16:44

JNilsson
  • JNilsson
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Skickar från DVI-porten via konverter till VGA, dock samma resultat genom VGA-porten...

Får väl helt enkelt köra på 1024x768, blir ju inte lika snyggt men det ger en stabil bild iaf...

[EDIT]
Provade igen nyss från vga till tvn, fick no signal nu vid 848x480... Lägger ner detta nu och kör på 1024x768

<{POST_SNAPBACK}>

Det var väldigt tråkigt att höra. Jag tycker att du ska höra av dig till återförsäljaren isåfall för du är den enda jag har läst om som inte får det att fungera.

Postad 14 mars 2006 - 16:49

Unregisteredffc93e68
  • Unregisteredffc93e68
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
bortaget, Sorry fel tråd...

Redigerat av Unregisteredffc93e68, 14 mars 2006 - 16:52.

Postad 20 mars 2006 - 16:46

eeman
  • eeman
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[EDIT]

<{POST_SNAPBACK}>

Det var väldigt tråkigt att höra. Jag tycker att du ska höra av dig till återförsäljaren isåfall för du är den enda jag har läst om som inte får det att fungera.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte varför men bestämde mig för att försöka få till pixelmappat en gång till och nu funkar det helt felfritt :)!! Ingen aning vad som var fel innan men bilden är helt klockren, judder-fri och fin som fan ;)

Problemet innan var ju att VGA-menyn på min tv var släckt så kunde inte komma in och välja 852x480 men så funka det. Nu till nästa problem att lyckas konfigurera ffdshow till belåtelse :(

Postad 26 juni 2006 - 19:56

Unregisterede2b4eaab
  • Unregisterede2b4eaab
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[EDIT]

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte varför men bestämde mig för att försöka få till pixelmappat en gång till och nu funkar det helt felfritt ;)!! Ingen aning vad som var fel innan men bilden är helt klockren, judder-fri och fin som fan ;)

Problemet innan var ju att VGA-menyn på min tv var släckt så kunde inte komma in och välja 852x480 men så funka det. Nu till nästa problem att lyckas konfigurera ffdshow till belåtelse :D

<{POST_SNAPBACK}>

Bumpar upp denna, varför kommer jag ej åt dataläge vga i tvn:n? Det är liksom grått där så jag kan inte ändra på upplösningen genom tv, kör med vgakbal dator-tv, vad är det för fel?

Postad 27 juni 2006 - 06:32

Unregisterede2b4eaab
  • Unregisterede2b4eaab
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Jag fick ordning på det igårkväll så jag kunde ändra upplösningen i tvn, MEN jag fattar inte riktigt hur man ska fylla i alla olika parametrar i Powerstrip.

Jag är med på var man ska fylla i dem men i vilken ordning och var liksom?

Syftar på detta:

Är rätt sugen på att få ordning på detta då jag läste vad JNilsson skrev, han fick ju tydligen till en bra bild till slut.

Postad 27 juni 2006 - 17:14

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0
Testbild om man inte har tillgång till någon annan mer avancerad: http://www.pixelmappat.nu

;-)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.