Iriver U10
69 svar till detta ämne
Postad 01 september 2006 - 10:55
sanjuro
-
sanjuro
-
Användare
-
-
100 inlägg
Eftersom det saknas en heltäckande tråd om denna underbara mp3-spelare tänkte jag själv skapa en, med förhoppning om att den blir officiell. Huvudfunktioner20 Timmars Speltid Stöder MP3, WMA, ASF, OGG Q10, MPEG4 SP videos, JPG photos, text, flash games Högupplöst TFT-display med 320x240 (QVGA) FM-radio Inspelning och alarmfunktion Tuff dockningsstation med infraröd fjärrkontroll (finns att köpa separat) USB2.0 Realtids Klocka Extreme EQ och Extreme 3D 15mW Uteffekt (vid 16 Ohm) Diktafonfunktion (med den inbyggda mikrofonen) Spela in direkt från line-in (via dockningsstation) Filer; .txt, .doc, .jpg, .avi etc. Firmware Uppgraderbar Stöder Windows 98SE/ME/2000/XP. Begränsad funktionalitet för Mac och Linux *. Teknisk specMinneskapacitet 1GB, 2GB (ej expanderbart) Filtyper MP3, WMA, ASF, OGG Q10, MPEG4 SP Bit rate (MP3) 8Kbps~320Kbps och VBR (Variable Bit Rate) Bit rate (Ogg Vorbis) Q1-Q10 Info tags ID3 V1. ID3 V2 2.0, 3.0 och 4.0 Filtransport USB2.0 (UMS kompatibel, programvara krävs EJ!) Överföringshastighet ca 14.4Megabit/sek Max speltid ca 20h (128kbps, MP3, volume 20, EQ normal) Encoding 40~320KBps (line-in), 40~128KBps (mikrofon) - - S/N Ratio 90dB Frekvensomfång 20Hz~20KHz Hörlursuteffekt 15mW+15mW vid 16 Ohm - - FM radio 87.5 MHz-108 MHz S/N Ratio 60dB Antenn Hörlurar/Öronsnäckor-sladd - - Drivs med Inbyggt Li-Ion batteri Mått 69x47x16mm Vikt 70g
Redigerat av sanjuro, 01 september 2006 - 10:56.
Postad 01 september 2006 - 11:04
sanjuro
-
sanjuro
-
Användare
-
-
100 inlägg
Det vore kul om vi kunde utbyta lite erfarenheter och tips beträffande U10:an. Eftersom det var jag som skapade tråden så ser väl jag till att börja. Som tillbehör till U10:an finns det en riktigt snygg dockningsstation som kallas för cradle.  Den har inbyggda högtalare, som tyvärr inte håller särskilt hög kvalité ljudmässigt, och både line-in och line-ut, för att koppla den till stereo respektive spela in från andra ljudkällor. Högtalarna fungerar nog när man tar med den utomlands eller ha den i husvagnen eller på båten. Värt att notera är att det inte följer med en AC-adapter, utan man får köpa en sådan separat eller köpa en reseladdare. Tyvärr finns det ingen bildutgång. Däremot följer det med en snygg liten fjärrkontroll. Min bedömning är att den är alldeles för dyr för att vara prisvärd. Men den står snyggt på min tv-bänk och det är lätt att bara trycka ned U10:an för att få den inkopplad till stereon. Priset ligger på 699 kr hos teknikmagasinet och finns att få tag på både dyrare och billigare på andra internetshoppar. Hur som helst ett läckert tillbehör.
Redigerat av sanjuro, 01 september 2006 - 11:16.
Postad 01 september 2006 - 11:15
sanjuro
-
sanjuro
-
Användare
-
-
100 inlägg
När jag stod inför mitt mp3-köp så var valet mellan iriver U10:an och ipod nanon, båda på 2 gig. Det som avgjorde mitt köp var att dels itunes som jag tycker är ett alltför bökigt system, dels ipods frånvaro av egna ljudinställningar. Så det blev en U10:a. Den har dessutom en radio som funkar riktigt bra.
Ytterligare hade jag hört att ljudkvalitén skulle vara bättre på irivern än på ipoden. i efterhand är det en betydande ljudskillnad på min U10:a och min ipod shuffle. Dessutom kan jag vrida på volymen mer, vilket gör att U10:an klarar av mer svårdrivna hörlurar. Jag spelar på volym 16 av 40 på min slutna lurar (Canman) och där går min volymgräns. Så det finns lite att gå på.
Sedan har U10:an riktigt snygg design enlitg mitt tycke med frånvarandet av onödiga knappar och rena yttre. I och med att skärmen går att trycka på varje ända av skärmen, så navigerar man upp, ned, vänster och höger. Ytterligare en schysst detalj är att den har en pivot-funktion, där man kan bestämma hur man vill ha skärmen.
Programvaran som följer med, Iriver Plus, fungerar riktigt bra. Men om man inte vill använda den så kan man göra det mest genom att använda U10:an som usb-disk och lägga in mp3:or den vägen.
Alla som är ute efter en bra och snygg mp3:a tycker jag ska ta sig en titt på U10:an.
Postad 01 september 2006 - 11:32
sanjuro
-
sanjuro
-
Användare
-
-
100 inlägg
Om man är ute efter ett skärmskydd så finns det här. Som alla skärmskydd är det lite svårt att få på dem snyggt, det kan komma damm och små hårstrån under skyddet som irriterar. Därför kan det vara idé att dels köpa två skärmskydd direkt ifall något skulle gå fel, dels stå i badrummet med duschen på med varmt vatten (då är det mindre partiklar i luften som kan komma på skärmen). Sedan kan det vara bra att ha någon plastskrapa att få bort luftbubblor under skyddet. Det följer nämligen inte med någon sådan. För bubblorna är sträng taget omöjliga att bli av med bara genom att gnugga med en liten duk, man måste trycka ut den ordenligt med något plant.
Postad 01 september 2006 - 12:18
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej sanjuro! Vad roligt att du tycker U10 är en sådan underbar skapelse! Jag kan meddela att du inte är ensam.  Här bifogar jag några bra tips om länkar till saker och ting som kan vara bra att veta både före ett köp och när man väl har lagt beslag på godsaken. Det finns två storlekar på U10: U10 1 GB, vilket är en MTP-variant (Media Transfer Protocol) som bland annat kräver Windows XP. Den levereras med Windows Media Player på en CD-skiva som du använder för att synkronisera musik osv. OBS! Det går att konvertera U10 1 GB om du hellre vill köra den som en UMS-variant iställlet för MTP: http://forum.iriver.se/files/mtp-ums/U10 2 GB, vilket är en UMS-variant som gör att den fungerar som ett USB-minne och går att använda som en vanligt USB-minne utan krav på drivrutiner (vilket 1 GB-modellen också gör men med kravet på att datorn har Windows XP). Den levereras med iriver plus 2 som du använder för att synkronisera musik och annat. iriver plus 3 hittar du här vilket vi nu rekommenderar varmt istället för iriver plus 2: http://forum.iriver....iriverplus3.zipGenerell informationPromotionsidan för U10 där man kan se hur U10:an fungerar, vilka funktioner som finns osv. Rekommenderas starkt för den nyfikne: http://u10.iriver.com/Guide samt tips och tricks: http://forum.iriver....opic.php?t=9418Forum på irivernordic ab, grunden till all kunskap om U10: http://forum.iriver....wforum.php?f=24Recensioner, både av experter och konsumenter: http://forum.iriver....opic.php?t=8829SpelEtt gäng spel finns samlade under följande länk. Ladda hem zip-filen, packa upp den i flash-mappen i spelaren och sen är det bara att lira: http://forum.iriver....es/u10games.zipFilmkonverteringFör att kunna kolla på filmer så behöver man konvertera det man ska kolla på i U10:an. Det innebär att du kan använda allt du kan se på i datorn, i din U10 bara du konverterar det först. Förslagsvis använder du iriver plus 3 (guider finns här: http://forum.iriver....pic.php?t=9679) eller så använder du programmet iriverter eller Badak. Mer om dessa här: Guide till iriverter: http://forum.iriver..../U10/iriverter/Guide till Badak: http://forum.iriver.se/files/U10- En film blir 250-450 Mb beroende konverteringen och hur lång filmen är. - Ett Simpsons, Family Guy eller Futuramaavsnitt blir ungefär 60-80 Mb stort. - En högkvalitativ musikvideo blir 10-20 Mb stor.VideofilsexempelDet finns en del som säger att det hackar med 15 FPS (Frames Per Second/Bilder Per Sekund) men jag hävdar att det flyter galant. Följande videofil är den demofil som bundlas med i U10:an när du köper den. Märk väl att det kan bli ännu bättre skärpa och kvalitet på DVD-filmer och motsvarande: http://forum.iriver....verproducts.aviBilderSe följande två länkar för att kunna lägga in och använda bilder i din U10: U10 1 GBAnvänd iriver picture plus: http://forum.iriver....pictureplus.zipU10 2 GBAnvänd iriver plus 3 Steg för steg-guide för hur du lägger in bilder för båda ovanstående modeller finns här: http://forum.iriver....opic.php?t=9418eller här: http://forum.iriver....opic.php?t=9679http://forum.iriver....opic.php?t=9679GL HF!
Redigerat av sean.wiklund, 26 september 2006 - 11:37.
Postad 02 september 2006 - 02:26
sanjuro
-
sanjuro
-
Användare
-
-
100 inlägg
Tack för informationen Sean! Precis det jag ville ha reda på. Hoppas tråden kan få lite liv nu.
Postad 03 september 2006 - 08:44
Unregistered7da3224d
-
Unregistered7da3224d
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Intressant liten mojäng detta!
Ser ut att innehålla allt jag önskar....Radio, MP3 spelare, diktafon, JPEG visare, m.m.
Jag har dog några kluriga frågor, som avgör vara eller inte vara...
1. Kan man tanka ner bildfiler direkt från digitalkamera (ej JPEG, men Nikon NEF)? Jag behöver ett "nödavtankningsställe" (2 GB är ju inte mycke, men man kan ju få tömt en del av kameraets minnekortet iaf.) Jag förstår att den inte kan visa RÅ-filer (Nikon NEF, m.fl.), men kan man tanka ner dessa filerna och lagra dom ändå? I så fall hur funkar detta, hur går det till?
2. Kan man lägga in bilderna i foldrar/subfoldrar, ex. Windows Explorer liknande gränssnitt?
3. Vid bildbläddring, JPEG, kan man bläddra i fullskärmsstorlek? Dvs bilden täcker hela skärmen, medan man går fram och tillbaks genom att trycka på höger resp vänster sida av skärmen?
4. Hur nära måste man vara för att Diktafonen skall spela in något hörbart? Måste man lägga fram den på bordet för inspelning eller duger det att den finns i t.ex. fickan? Tanker är att spela in lite historier från dom eldre i slekten. Ser dom spelaren lär det bli lika knepptyst som om man ställer upp en videokamera framför dom.
5. Misstänker att radion inte är av RDS typ... eller?
6. JPEG bilderna visas ju en del mindre än om man skulle dela med sig av pappersutskrifter i det vanliga 10x15 formatet, men visas bilderna tillräckligt stort och tydligt för ett par gamla ögon ? Skulle du visa dina fotoalster åt din mormor med denna mojäng?
Mvh
Redigerat av Unregistered7da3224d, 03 september 2006 - 08:47.
Postad 03 september 2006 - 13:45
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej Tor!
1. Nope, den har ingen USB on the Go-funktion så det går inte.
2. Japp! På 2 GB-modellen så fungerar spelaren som ett USB-minne. Plugga in i en dator och dra över filer precis som du själv vill.
3. När du kollar på bilder så måste (bör) bilderna vara i storleken 320x240 för att de ska kunna visas. Det innebär att när du lägger in dem i spelaren så ser du till att konvertera dem så de är i den storleken. Då kan du som du säger göra ett bildspel och låta dem snurra med någon sekunds mellanrum också.  Mer om detta vill jag att du läser om du kollar "Bilder" under min post ovan och de länkar jag ger där.
4. Smart det där med att spela in släkten. Det går nog inte att du har den i fickan och spelar in, men de flesta kunder som jag hade i min butik när jag sålde bland annat iriver, blev otroligt imponerade av vilken kvalitet det blev på det inspelade ljudet, trots att spelaren låg några meter bort på en disk.
Mitt tips är att du sätter igång spelaren, ser till att skärmen är släckt (du kan ställa in batteriläget själv så den t.ex. släcker skärmen 10 sekunder efter att du inte gör något med den) och sen lastar du upp allt du har i fickorna på köksbordet när ni börjar prata. Lite så där så det inte verkar som att den spelar in. Och eftersom skärmen är släckt så märks nog ingenting. Eller så ser du till att starta spelaren och lägger den inte allt för långt ifrån dem innan de kommer in i rummet.
5. Nej, tyvärr. Men, radion är av väldigt bra kvalitet vilket det också sägs i recensioner av både "experter" och slutkonsumenter som dig själv. Det finns faktorer som gör att den fungerar olika bra för olika personer och som kan vara bra att tänka på:
- Hörlurarna är din antenn, så att gå med dem innanför jackan eller tröjan om man lyssnar på radio är ingen höjdare eftersom tröjan då skärmar av de inkommande radiosignalerna.
- Det är också bra att se till att hörlurskabeln är så utlindad som det går av samma skäl som ovan.
- Mellan höga hus kan det vara svårt att få täckning på små radiokanaler, men det säger sig självt.
- På mindre orter är det helt enkelt svårare att få in små kanaler på radion eftersom det är mycket svagare signaler som tar sig ut i landet där täckningen är sämre.
- Tänker du använda U10:an eller vilken MP3-spelare som helst enbart för att ha något att lyssna på när du åker pendeltåg, tunnelbana eller motsvarande, tänk på punkt ett igen. Du sitter i ett stål och glasomringat område som skärmar av dina inkommande radiosignaler ganska bra.
6. Nja. Skärmen är 2,2" (tum) vilket inte är världens största storlek. Saken är den att skärmen är så otroligt skarp, så av den anledning är det inga som helst problem. Däremot är skärmen inte jättestor och beroende på hur bra dina släktingar eller andra äldre ser, så kan det väl vara läge att istället skriva ut bilderna på papper á 15 x 20 (normalstorlek) och visa dem på så sätt. Jag föredrar att läsa en bok som består av papper. Skulle jag titta på bilder ingående så vill jag nog göra det i större storlek på papper också. Däremot är U10:an otroligt läcker för att ha med dig ett antal bilder som du ändå vill kunna visa upp utan att ha med dig ett helt fotoalbum (i papper). Hoppas du förstår hur jag tänker.
Har de själva en dator så föreslår jag att du lägger bildfilerna du vill visa i högre upplösning på din U10 och när du kommer hem till dem så pluggar du in den i deras dator, kopierar över dem och vips så kan du köra bildspelet i fullskärm på deras dator. Det gäller att hitta fler lösningar.
Hoppas du har fått några bra svar! Berätta gärna om det blir en U10:a eller inte sen och om du blev nöjd.
Trevlig fortsatt helg!
Postad 03 september 2006 - 19:47
JJson
-
JJson
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej på er
Intressant pryl...
Jag undrar om någon vet hur bra inspelningsfunktionen via line-in är?
Vi är några som lirar i ett coverband och vill ibland göra upptagningar enkelt. Vi tar ut ljudet från mixerns line out, men frågan är om U10'an har någon visning och justering för ingångskänslighet (gain)?
Postad 03 september 2006 - 20:10
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Tjena JJson! Jag måste säga så här, det finns en kombatant till det ändamålet, nämligen iriver H120D. Den har både analoga och digitala in och utgångar (optisk in och ut)! Du har nämligen ingen möjlighet att ställa in ljudet som du önskar på U10. Det går däremot på H120D. Läs mer här: http://www.irivernor...14&container=2https://www.minhembi...howtopic=127428Trevlig fortsatt kväll!
Postad 18 september 2006 - 18:40
Saitam
-
Saitam
-
Rookie
-
3 inlägg
Hallå
Lite frågor om tingesten, om man använder den som klockradio:
1 Går det att ställa flera larm och vid olika tidpunkter veckodagar, helger..?
2 Syns klockan när den är dockad eller går den ner i sleep läge, kanske nätadapter gör att den håller sig vaken?
3 Såg att redion inte kunde fungera när den var dockad, stämmer det?
Postad 18 september 2006 - 19:14
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hallå
Lite frågor om tingesten, om man använder den som klockradio:
1 Går det att ställa flera larm och vid olika tidpunkter veckodagar, helger..?
2 Syns klockan när den är dockad eller går den ner i sleep läge, kanske nätadapter gör att den håller sig vaken?
3 Såg att redion inte kunde fungera när den var dockad, stämmer det?
<{POST_SNAPBACK}>
Tjena Saitam! 1. Nope. Återkommande alarm visst, men inte olika tider olika dagar. 2. Du kan välja att ha skärmen på konstant. Sen finns det en flashklocka som lyser med stora siffor som kan gå dygnet runt.  3. Tyvärr ja. Grejen är ju den att det är hörlurskabeln som agerar "antenn" för att fånga upp radiovågorna, och de kan inte sitta i spelaren när du trycker in den i dockningsstationen. Det innebär att det är smidigt som bara den att köra en valfri låt som väckningssignal. Själv vaknar jag varje morgon till följande reklammusik, helt fantastiskt underbar(!): http://www.youtube.c...h?v=6Wk7wYqfJn8
Postad 19 september 2006 - 21:17
sanjuro
-
sanjuro
-
Användare
-
-
100 inlägg
2. Du kan välja att ha skärmen på konstant. Sen finns det en flashklocka som lyser med stora siffor som kan gå dygnet runt. 
Hur fixar man denna flashklocka, eller menar du den lilla digital klockan som står uppe i vänstra hörnet hela tiden? Vore ju kanon om man kunde ha den som klocka när den är dockad i cradle, d.v.s. att klockslaget enbart syns i stora siffor.
Postad 19 september 2006 - 21:47
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hur fixar man denna flashklocka, eller menar du den lilla digital klockan som står uppe i vänstra hörnet hela tiden? Vore ju kanon om man kunde ha den som klocka när den är dockad i cradle, d.v.s. att klockslaget enbart syns i stora siffor.
<{POST_SNAPBACK}>
hehe Precis den lösningen du vill ha finns som sagt (och jag menar inte den lilla klockan uppe i hörnet). Flash, är otroligt kul! Man kan göra alla möjliga saker nästan hur lätt som helst. Om du laddar ner följande fil som är en packad fil med drygt 30 spel, så hittar du även "Time.swf". Alla filer är för övrigt flashfiler. Time.swf öppnar du i Internet Explorer eller Firefox beroende på vad du använder. Då kan du själv se hur det ser ut.  Sen kan du prova lite fler spel i det packet och se om du gillar dem. Det finns några hundra till gratis lite överallt på nätet. Sen kan du konvertera andra flashfiler så de fungerar i U10:an också. http://forum.iriver....es/u10games.zipProvade köra den här lösningen på jobbet idag med dockningsstationen. Fungerar toppen. Have fun!
Postad 19 september 2006 - 21:58
sanjuro
-
sanjuro
-
Användare
-
-
100 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> hehe
Precis den lösningen du vill ha finns som sagt (och jag menar inte den lilla klockan uppe i hörnet).
Flash, är otroligt kul! Man kan göra alla möjliga saker nästan hur lätt som helst. Om du laddar ner följande fil som är en packad fil med drygt 30 spel, så hittar du även "Time.swf". Alla filer är för övrigt flashfiler. Time.swf öppnar du i Internet Explorer eller Firefox beroende på vad du använder. Då kan du själv se hur det ser ut. 
Sen kan du prova lite fler spel i det packet och se om du gillar dem. Det finns några hundra till gratis lite överallt på nätet. Sen kan du konvertera andra flashfiler så de fungerar i U10:an också.
http://forum.iriver....es/u10games.zip
Provade köra den här lösningen på jobbet idag med dockningsstationen. Fungerar toppen. Have fun! 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag måste snart deklarera min kärlek till dig Sean:-) Inte bara att du jämt och ständigt svarar otroligt snabbt utan du gör det med bravur också. Tack så mycket för länken, och klockan fungerar klockrent (ursäkta den dåliga ordvitsen), dessutom fick jag pricken över i:et ett drös med spel där soduku verkar vara en riktig vinnare:-) Kul att tråden fått lite liv!
Postad 20 september 2006 - 08:19
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Tackar!
Det var ju du som startade tråden så tacka dig själv. Jag önskar fler upptäcker hur grym U10 är och det är därför jag är här med hjälp, tips och råd. Tips från coachen helt enkelt. Se mig som Ugglan i Fablernas värld.
Postad 22 september 2006 - 13:04
Unregistered35cc71da
-
Unregistered35cc71da
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Finns det någon typ av reseladdare till den om man är på resande fot? Lite tråkigt om batteriet tar slut i början av en lång resa  .
När det gäller usb2.0 UMTS, går det att koppla U10:an direkt mot en digitalkamera för att tömma den på bilder när man är på resande fot? Alltså slippa koppla den mot en dator. Jag har en liten kamera panasonic fx8 som har ett miniusb uttag som jag brukar ha med mig när jag reser.
Postad 22 september 2006 - 17:14
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Tjena escape! Klart det finns en AC-adapter till U10! Den går att beställa i alla butiker där du hittar irivers MP3-spelare (vilket är allt från Hifi-klubben, Teknikmagasinet, Euronics, Audio Video, Expert osv). Vill du handla direkt av oss fraktfritt så har du adressen här: http://www.directman...oduct.asp?id=10U10 har tyvärr inte USB OTG (On the go) så du kan koppla ihop flera olika enheter. Du måste ha en dator emellan. Sorry!
Postad 23 september 2006 - 15:32
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
hej sean!
jag ska köpa ny mp3 spelare och de kommer självklart bli en Iriver då de enligt mig är dom överlägset bästa, har alltid kört med de och kommer alltid göra. så nu va de slutfjäskat
jag har lite svårt att bestämma mig vilken jag ska köpa,väljer mellan e10 och u10. vore kul att höra vad du tycker, för och nackdelar
MVH Erik
Postad 23 september 2006 - 15:40
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Tjena erik_83!
Tack för fjäsket..
Allvarligt så är det inte så jättesvårt egentligen tycker jag. Det handlar om två aspekter.
1. Ligger fokus på musik eller film?
Om musik - E10!
Om film - U10 (duh)!
Skälet är enkelt. Skärmen på U10 är klart vassare än på E10:an, även om E10:an är kanon generellt sett. Men vid 2,2" känner jag att gränsen går för att kolla på långfilmer eller Family Guy-avsnitt när jag pendlar. 262000 färger gör sitt tillsammans med skärpan i den.
E10:an däremot har 3 mW högre uteffekt och vassare ljud, även om jag måste säga att ljudet i U10:an även är l33t...
2. Ska du över huvud taget överväga att träna eller vara väldigt aktiv med MP3-spelaren, välj U10:an. Jag vet att det finns massor av kunder redan som köpte E10:an i slutet av juni när vi lanserade den och de har tränat med den hela sommaren. Däremot är det en hårddiskspelare och trots att fabriken har stötskyddat den extra och bett hårddisktillverkaren (Hitachi) att också göra den mer stöttålig så KAN du ha otur när du är ute och springer. You never know.
Till U10 finns ett kanonkalasbra tillbehörskit med fem tillbehör i ett, bland annat sportarmbandet.
Sen är fukt och stötar stora fiender till vilken MP3-spelare som helst. Det är elektronik som bör behandlas väl. Inte överdrivet, men normalt. Som jag säger till de flesta: lägg inte din E10 eller U10 i benficka tillsammans med hemnycklarna och spring 100 meter till busshållplatsen. Du fattar nog.
Anyway, du får spana in E10-tråden här i forumet också. Eftersom du redan vet vad iriver går för, så är det ju nästan bara att singla slant.
Hör av dig igen om du har mer specifika frågor. I annat fall så har du i princip allt som går att lära sig i E10-tråden här i forumet.
Chill!
Postad 23 september 2006 - 15:56
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
tack sean för de snabba svaret!
skulle tro att de är 75%musik och 25%film (säger ju sig själv om man har någon form av skolgång  )
tänkte höra med dig när jag ändå har en på tråden som är kunnig.
jag har en iriver H10 20GB som har blivit "fuktskadad" milt utryckt,behöver inte gå in på hur den blev de då de va så klumpigt så de går rätt in på topp 10 över idiotgrejer!
går de laga sånt? eller är de så dyrt så de inte är värt de? de är därför jag funderar på att köpa nytt !
MVH Erik
Postad 24 september 2006 - 11:52
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej igen!
Då tycker jag att du ska spana på E10:an istället och undvik att köpa från Pixmania. Din H10 20 GB blir nog svår att laga. Har den blivit fuktskadad (och troligen mer än så), så är det nog inte mycket att göra. Troligen har kretsarna ärgat (eller hur man nu stavar det), så den lär vara kass. Lödningar och sådant tar vanligtvis väldig stryk när vatten kommer i kontakt med dem och sedan blir det knas.
Om du vill så kan du dra ett mail till vår support på [email protected] så får du nog ett svar på om det är lönt att fixa det, eller om vi ens kan det. Det där är nämligen mer än jag kan. Jag är ledsen över att behöva säga det, men jag gissar på att det är kört.
H10 20 GB är död, länge leve E10?
Redigerat av sean.wiklund, 24 september 2006 - 11:52.
Postad 24 september 2006 - 17:45
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
hej!
de va de jag trodde också,speciellt med tanke på att de rann/droppade vatten ur usb-porten
ville bara ha de bekräftat så de blir lättare att argumentera för ett nyköp, köpte H10an i sommras
Blir till att köpa en E10 då
tack för all hjälp MVH Erik!
Postad 24 september 2006 - 19:21
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Ja du, rann det vatten ur din H10 så ser det som sagt mörkt ut. Anyway, jag är ledsen att den dog, men tror helt klart att du kommer att bli glad med en E10. Håll den borta från allt vatten!
Trevlig fortsatt helg!
Postad 25 september 2006 - 10:33
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
iriver plus 3 är lanserat!Nu är programmet äntligen lanserat och det ska ha stöd för följande modeller: E10, S10, T10, T20, T30, U10 samt äldre spelare som körs med UMS-firmware (dock inte H10). Ladda ner programmet här, packa upp med Winzip eller WinRAR och installera: http://forum.iriver....iriverplus3.zipJag ska försöka hinna med att lägga upp länkar till flashfilmer som visar hur man lägger till musik och video. iriver plus 3 har som sagt stöd för videokonvertering så nu slipper ni som använder iriverter eller Badak använda dem (om ni nu inte prompt vill göra det). Rock on!  EDIT: Flashguider hittar du här: http://forum.iriver....opic.php?t=9679
Redigerat av sean.wiklund, 26 september 2006 - 11:34.
Postad 25 september 2006 - 13:17
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
Ja du, rann det vatten ur din H10 så ser det som sagt mörkt ut. Anyway, jag är ledsen att den dog, men tror helt klart att du kommer att bli glad med en E10. Håll den borta från allt vatten! 
Trevlig fortsatt helg!
<{POST_SNAPBACK}>
hej! tack återigen för de snabba svaret,trevligt att se att de finns folk/företag som fattat att de är viktigt med service/support  blir till att ta sig till närmsta återförsäljare och känna på den då innan jag beställer  om de händer samma sak igen angående vattnet så ska jag sluta med mp3spelare,för de va så klumpigt så hade nån filmat de så hade de varit den mest nerladdade filmen på nätet MVH Erik
Postad 26 september 2006 - 14:49
Unregistered3c0fbd12
-
Unregistered3c0fbd12
-
Rookie
-
7 inlägg
Låt mej gissa. Tvättmaskinen?
Postad 27 september 2006 - 11:00
erik_83
-
erik_83
-
Användare
-
-
131 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
hahaha,nej! har de hänt dig eller? jag gjorde rent mitt akvarium när telefonen ringde,satte mig på sängen och lade mp3n bredvid mig,när jag reste mig upp så blev de nån ###### studs på nått sätt så den ramlade ner och gissa vart! *trumvirvel* rakt i hinken!!!! visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt de
Postad 02 oktober 2006 - 18:44
Jontebus
-
Jontebus
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
hahaha,nej! har de hänt dig eller?
jag gjorde rent mitt akvarium när telefonen ringde,satte mig på sängen och lade mp3n bredvid mig,när jag reste mig upp så blev de nån ###### studs på nått sätt så den ramlade ner och gissa vart! *trumvirvel* rakt i hinken!!!!
visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt de 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag då... har under 2-3 veckor inte NÅGONSTANS kunnat hitta min gamla MP3-spelare, dessutom har vi under senaste veckan fått sååå ###### mkt bananflugor... Nu var det ju så då att dessa två saker hörde ihop = i en påse, tillsammans med en rutten banan och ett ruttet äpple låg min spelare.. runt, i och utanpå den levde flugorna tillsammans med larverna. Kan väl säga att den inte gick att använda mer (fullt med rutten banan i den).... Har nu beställt en U10 2GB. Blir nog ett lyft!!!
Postad 02 oktober 2006 - 20:40
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
hehe, jag har sagt till min mamma under hela min uppväxt att frukt är farligt. Här kom så beviset.  Du kommer att gilla U10:an! Vill tipsa ordentligt om att ladda ner iriver plus 3 (installera inte ens 2:an när du får det i kartongen)... iriver plus 3: http://forum.iriver....iriverplus3.zip...och sedan och att spana in följande två länkar: Guider: http://forum.iriver....opic.php?t=9679Grunden till ALL kunskap om U10!: http://forum.iriver....opic.php?t=9622
Postad 02 oktober 2006 - 21:55
Unregistered78820285
-
Unregistered78820285
-
Användare
-
-
204 inlägg
hehe, jag har sagt till min mamma under hela min uppväxt att frukt är farligt. Här kom så beviset. Du kommer att gilla U10:an!
Vill tipsa ordentligt om att ladda ner iriver plus 3 (installera inte ens 2:an när du får det i kartongen)...
iriver plus 3: http://forum.iriver....iriverplus3.zip
...och sedan och att spana in följande två länkar:
Guider: http://forum.iriver....opic.php?t=9679
Grunden till ALL kunskap om U10!: http://forum.iriver....opic.php?t=9622
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade sådan tur att iriver plus 3 kom ut den dagen jag fick min U10, iriver plus 2 fick ligga kvar i kartongen. Iriver plus 3 är faktist riktigt smidigt att använda, jag använde iriver plus (1) till min förra h10:a och det var bland det värsta programmet jag använd men iriver plus 3 är faktist riktigt bra. Det är väldigt smidigt att den gör ett "bibliotek" av all ens musik, filmer, foto m.m. och sedan går man in under valfri kategori t ex musik och sedan kan du söka för att få fram en viss låt eller artist vilket går snabbt och smidigt.
Postad 03 oktober 2006 - 17:46
Unregistered441b6096
-
Unregistered441b6096
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
wehoo i det här forumet var det full fart
Jag har sneglat på Iriver u10 2 gig, grymt snygg spelare, men jag är väldigt kräsen vad gäller ljud och tänkte investera i ett par shure e500 drygt 3000 kr och undrar om u10an kan driva dem bra??
Eller om det är någon annan spelare som skulle passa bättre?
Mvh
Johan
Postad 03 oktober 2006 - 17:53
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Tjena sparris (Johan)!
Ja, det är fullt ös här - I love Min Hembio och prisjakt! Du har förresten många bra länkar till vårt forum också om du inte hittar det du söker här.
Jag vet inte med säkerhet (!) om U10 fixar det, men jag skulle påstå att den borde det. U10:an har ju 15 mW uteffekt vilket anses som relativt bra. Den driver ett par Porta Pro utan problem och den modellen av Shures lurar du kollar på är ju asdyr = till 99% väldigt känsliga = bör inte behöva någon större uteffekt från spelaren, även om det är tacksamt ur många andra perspektiv (som om man skulle vilja byta till större monsterkåpor eller motsvarande).
U10 är ju klart att föredra om du ska lyssna på musik och även kolla på lite film. I annat fall rekommenderar jag dig skarpt (om du nu redan är inne på iriver vilket gläder mig oerhört), att kolla in E10-tråden här i forumet. Det är väl den spelare från iriver som är mest populär just nu. Den har hela 18 mW uteffekt och om du inte klarar att driva dina Shurelurar med den, då ska jag äta upp min 40" LCD-TV som jag just köpte.
Läs recensioner för både U10 och E10 både här på Prisjakt och Pricerunner. Sen funderar du på hur mycket du ska eller tror dig vilja kolla på video. Sen tar du ett beslut. Tror det här borde besvara dina funderingar rätt bra.
EDIT: Det kommer en liten pressrelease på Clix imorgon. Vad sägs som samma format som U10, helsvart, 4 GB, 30 timmars batteritid, stöd för album art och snabbare GUI?  Håll koll på nyheterna på Prisjakt under dagen imorgon och andra siter.
Redigerat av sean.wiklund, 03 oktober 2006 - 18:00.
Postad 03 oktober 2006 - 18:47
Unregistered441b6096
-
Unregistered441b6096
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Hej Sean!
Oh det var snabbt svar
Trillade in på E10 tråden och den skulle nog passa bättre med tanke på att det är just ljudet jag prioriterar till 100%
30 timmar batteri tid  är det eny ny modell alltså? Är den bättre än e10an?
Jag tar och beställer hörlurarna nu iaf och väntar på mer info här om vilken som lämpar sig bäst
Mvh
Johan
Postad 03 oktober 2006 - 23:05
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Bättre och bättre. Det är en smaksak.  Jag säger fortfarande så här:
Fokus på enbart musik: E10.
Fokus på både musik och film: U10 och Clix.
Fokus på att kunna köra med stora feta ultradeluxemonsterkåpor: E10.
Bäst av allt är alltid om du kan provlyssna i en butik, och sedan självklart gynna dem för den servicen genom att köpa där om du fattar tycke för någon av modellerna.
Natti natti!
Postad 04 oktober 2006 - 04:22
Unregistered441b6096
-
Unregistered441b6096
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
som alltid är det en djungel när man ska ha en elektrisk pryl hehe
Men jag väntar på hörlurarna sen ska jag iväg o provlyssna
Tack så jätte mycket för all hjälp Sean!
Jag återkommer sen med vad det blev
Mvh
Johan
Postad 04 oktober 2006 - 07:47
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
NP mannen! Jag vill gärna höra vad det blev sedan, och självklart mer än gärna vad du tyckte.
Postad 05 oktober 2006 - 15:23
devv
-
devv
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Blir nog att använda mina surt lånade CSN-pengar till denna underbara pryl! Är det dock inte lite väl mkt styr med all programvara man måste tanka hem? Har bara haft en Jens of sweden-spelare förut. Men den har börjat krascha mer och mer för varje månad.
Postad 05 oktober 2006 - 15:39
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Tjena devv! Vill tipsa ordentligt om iriver plus 3 igen då. (installera inte ens 2:an som bundlas med i nuvarande modeller). Saken är den devv, att du inte behöver använda mjukvaran alls. Du kan lägga in låtar genom Utforskaren precis som vilket flyttbart minne som helst. Sen hittar du musiken under "Extras". Vill du däremot få musiken synkad och sorterad efter ID3-tags så måste du starta iriver plus 3 när du har kopierat in allt med Utforskaren och i programmets meny välja "Tools - Portable Device - Database Update" och vänta de sekunder det tar för spelaren att synka. Sen kan du stänga programmet igen då det har sorterat allt. iriver plus 3: http://forum.iriver....iriverplus3.zipSpana in följande länk för hur du använder iriver plus 3 och lägger in till exempel film eller musik: Guider: http://forum.iriver....opic.php?t=9679
Postad 24 oktober 2006 - 16:38
devv
-
devv
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Nu har min lilla iriver landat här hemma men ett problem har uppstått, när jag ska stoppa/kör säker borttagning på den så fungerar det inte, står att den används av ett program redan. Men det gör den inte.
Postad 24 oktober 2006 - 17:47
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Nu har min lilla iriver landat här hemma men ett problem har uppstått, när jag ska stoppa/kör säker borttagning på den så fungerar det inte, står att den används av ett program redan. Men det gör den inte. 
<{POST_SNAPBACK}>
Hej devv! Härligt att det blev en iriver. Jag kan direkt säga att det där har med något Windowsprogram eller process att göra, inte själva spelaren. Jag gissar på att du kan ha Winamp igång? Den söker ibland igenom externa enheter och då tror datorn att den ska vara kopplad till spelaren hela tiden. Anyway, det här med säker borttagning rekommenderas väl, men är inget du behöver ta dödsallvarligt på. Jag har nästan aldrig använt mig av det. Det man ska tänka på när man rycker ur USB-kabeln ur datorn eller spelaren är bara att se till att det står "USB connected" i displayen på spelaren. Står det andra saker som "Do not touch player during firmware upgrade" eller "Transferring" så tror jag det säger sig självt att den jobbar. Så, du kan med lugn och ro dra ur kabel ur spelaren utan att göra säker borttagning varje gång. Däremot rekommenderar jag dig att alltid försöka göra en säker borttagning om det är så att man har säkerhetskopierat något eller har kopierat över något viktigt på spelaren. Då kan man ju försöka "helgardera" sig med att göra allt "helt rätt". GL HF!
Postad 28 oktober 2006 - 16:04
klanten
-
klanten
-
Rookie
-
1 inlägg
hjälp?
köpte min u10 igår , 1 gb.. o den vill inte spela upp låtar!!jag vet inte vad jag gör för fel, har ändrat så att den är en ums variant. när jag försöker gå in på music (spelaren alltså), kommer det fram ett meddelande där det står "cannot load the music database".
vad ska jag göra??
kunde kolla på serier o spela spel, men just det viktigaste funkar ju inte..
Postad 28 oktober 2006 - 16:20
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej klanten! Kul att du har köpt en U10! Det här har bland annat med din firmwareversion att göra, men troligen också databasen. Jag vet inte men måste ändå fråga om det är så att du har köpt spelaren för att du vill köra den som en MTP-enhet vilket kräver att du synkroniserar musiken med Windows Media Player. Om du inte vill detta, utan vill köra spelaren som en UMS-enhet (mer som ett flyttbart minne utan krav på drivrutiner) så går detta att göra nu. Då föreslår jag att du spanar in följande tråd: http://forum.iriver.se/files/mtp-ums/Oavsett vad du gör så bör du först och främst ladda ner "Firmware Updater" vilket du hittar här och köra det så din spelare blir uppdaterad till senaste firmware: http://forum.iriver....wareUpdater.zipPacka upp, kör igång och uppdatera ditt firmware och se om det löser sig först och främst. Jag rekommenderar i alla fall att enligt länken ovan göra om spelaren till en UMS-enhet (i princip alla som har din modell av spelaren gör så) och därefter installera iriver plus 3 som du hittar här: http://forum.iriver....opic.php?t=9679Det är ruskigt enkelt, har stöd för att konvertera filmer och du synkar din musik mycket mycket snabbt och lätt. Fixa och dona lite enligt mina tips ovan så kan du väl höra av dig igen?
Redigerat av sean.wiklund, 28 oktober 2006 - 16:21.
Postad 31 oktober 2006 - 18:01
Drutten87
-
Drutten87
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
 köpte en idag!.. blev så sugen när jag läste den här tråden igår kväll!...
jag har shure e5c lurar å en creative zen xtra 60gb.. men jag ville ha nånting som jag kan ha på gymmet...
dom hade ingen på teknikmagasinet så jag beställde en från webbhallen.. hoppas jag får den i morgon bitti.. betalade extra =)..
ska åka iväg med tåg kl12 hoppas jag får den innan.. 9 timmar tåg fram å tbx..!
hoppas jag blir nöjd när jag väl får den iaf =D
Postad 01 november 2006 - 09:04
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Tjenare Drutten!
Jag är säker på att du kommer att bli nöjd. Jag vill tipsa dig om tillbehörspaketet till U10. Där har du sportarmband, screenprotector och lite annat. Om man kör en musikvideoslinga, musikDVDrip eller något sånt som du använder som video så blixtrar den på armen när du springer på löpbandet. Ganska kul, för det finns ingen som inte tittar, om det nu skulle vara kul.
Postad 01 november 2006 - 09:15
Drutten87
-
Drutten87
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Go morrn.
hehe jag tror jag klarar mig utan den flashiga jogging funktionen sean.wiklund
jag tror säkert att jag skulle bli nöjd men jag funderar endå på å byta tillbaka den mot en clix när jag kommer tillbaka  .. den släpps idag om jag inte minns fel.. hade ingen aning om att det skulle släppas en nyare modell...
jag fick sånt "ha begär" när jag såg en bild på U10:an =), men jag tror clix kommer funka minst lika bra, ser fram emot det med spänning, även om det blir först om en vecka möjligen, eftersom jag ska bort.
Postad 01 november 2006 - 10:50
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Go morrn.
hehe jag tror jag klarar mig utan den flashiga jogging funktionen sean.wiklund
jag tror säkert att jag skulle bli nöjd men jag funderar endå på å byta tillbaka den mot en clix när jag kommer tillbaka .. den släpps idag om jag inte minns fel.. hade ingen aning om att det skulle släppas en nyare modell...
jag fick sånt "ha begär" när jag såg en bild på U10:an =), men jag tror clix kommer funka minst lika bra, ser fram emot det med spänning, även om det blir först om en vecka möjligen, eftersom jag ska bort.
<{POST_SNAPBACK}>
Cool! Räkna med mitten av november för Clix! Vi har fått besked om att leveransen borde gå iväg nästa vecka och sen får du räkna några dagar för den att flyga från Asien.
Postad 03 november 2006 - 10:51
gottfried
-
gottfried
-
Rookie
-
3 inlägg
Ska ge min flickvän en U10 eller en Meizu M6.
Men nu vill jag ju ha den själv, verkar ju så toppen!
.. nä, usch. Nu ska man inte vara egoistisk.
Vad ska man ge sin tjej? Hon vill, väl, bara ha musik och kanske nån film.
Har själv en psp, så jag borde ju inte klaga.
Hur mycket utrymme ska hon ha, tycker ni ? Vill ju inte verka girig, men vill ju inte punga ut hur mycket som helst ..
Tacktack
Postad 03 november 2006 - 15:51
Unregistered78820285
-
Unregistered78820285
-
Användare
-
-
204 inlägg
Ska ge min flickvän en U10 eller en Meizu M6. Men nu vill jag ju ha den själv, verkar ju så toppen! 
.. nä, usch. Nu ska man inte vara egoistisk. Vad ska man ge sin tjej? Hon vill, väl, bara ha musik och kanske nån film. Har själv en psp, så jag borde ju inte klaga.
Hur mycket utrymme ska hon ha, tycker ni ? Vill ju inte verka girig, men vill ju inte punga ut hur mycket som helst ..
Tacktack
<{POST_SNAPBACK}>
Låter som att minnestorleken 2 gb borde vara lagom, sen vilken du ska välja mellan U10 eller M6 så beror det på hon vill ha en bra radio, då är U10 det bättre valet. Prioriterar hon inte direkt radio så ska du välja den hon tycker är snyggast! Jag är mycket nöjd med min U10 och den är väldigt enkel att använda vilket kanske kan vara bra för din flickvän. Värt att läsa denna tråd om du funderar på Meizu M6: http://se.pricerunne...pic.php?t=22669
Postad 05 november 2006 - 22:51
gottfried
-
gottfried
-
Rookie
-
3 inlägg
Prioriterar hon inte direkt radio så ska du välja den hon tycker är snyggast!
<{POST_SNAPBACK}>
Grejjen är att jag inte ska säga eller visa vad det är hon ska få. Håller på att egga på det, och hon börjar snart slita håret av sig ;D Vill lägga till ett till val, Clix. Clix, U10 eller M6. Vad bör jag köpa, och vilken orsak? Uppskattar om ni svarar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|