Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

KEF KHT-2005.2 + Sony STR-DA3200E = Funkis?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 October 2006 - 12:30

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Hej alla. Vet att detta diskuterats ett antal gånger tidigare, sorry om det upprepas en aning... Har varit inne och läst dessa trådar, men tyvärr har jag inte hittat det jag söker.

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att uppdatera mitt nuvarande ljudsystem (väldigt enkelt Pioneer kit - NS-DV88) och har fastnat lite för högtalarsystemet från KEF - KHT-2005.2, som enligt många ger ett fint ljud B)

Min fråga är dock vilken reciever jag ska välja, självklart ska den fungera bra tillsammans med 2005.2 högtalarna, men vad som också är viktigt är att recievern fungerar bra med de nya HD-DVD ljudformaten som är på gång. Kommer att satsa stenhårt på HD, när det väl kommer och eftersom ljudet skiljer sig en aning från dagens DVD vill jag ha en förstärkare som kirrar biffen.

Fick tips om en ny Sony förstärkare, STR-DA3200E, som verkar klara detta utan problem. Vad tror ni om den i kombination med 2005.2?

Alla kommentarer är välkomna. Jag är novis, så jag behöver all hjälp jag kan få :rolleyes:

Postad 10 October 2006 - 18:46

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

• 1264 inlägg
  • 0
Här kan du läsa om de nya Sonyförstärkarna.

https://www.minhembi...howtopic=114345

STR 1200 och STR 3200 är ganska lika, videokonvertering till hdmi är en av de extra funktionerna man får i STR 3200 som jag sett. STR 1200 kan konvertera till komponent.
För mig som huvudskligen kör med digitala källor finns ingen anledning att betala 2000 extra för det, så jag har beställt en STR 1200 för 4500 spänn, som hittat. Med ett så lågt pris blir det lättare att motivera en uppgradering om 3-4 år när hdmi 1.3, 1080p och nya ljudformat slagit igenom ordentligt. B)

Här är en lyrisk recension av 1200 från what/hifi

Sony STR-DA1200ES

AV receiver £400  (4500 kr på komplett.se)

IT'S TOO MUCH to expect hi-fi and home cinema makers to hit the bullseye with every piece of equipment but, by the general standards of a globe-straddling behemoth, SonyÕs recent record with multichannel receivers is average at best. ItÕs had to watch two big rivals, Denon and Yamaha, carve up the entry-level-to-midrange for the last couple of years. Well, those days seem to be over Ð for now, at least.

The Sony STR-DA1200ES is one the most profoundly impressive bits of kit to come through our listening rooms for a good while, and should make life very awkward for its rivals in the process. Office opinion is divided on the aesthetic merit of SonyÕs ÔwaterfallÕ fascia (for waterfall, read lumpy, say some), but everything else about this receiver Ð the weight of the controls, the logical and tactile remote handset, the superbly rapid and accurate speaker set-up Ð will make even the most retiring owners feel a little bit smug.

Apart from the fine set-up menus (a far cry from SonyÕs more usual labyrinths of frustration), the Õ1200 impresses with its specification. HDMI switching (two in, one out) helps cut down on wiring to a screen, as does video-upconversion to component from composite or S-Video. Seven 100w channels of amplification is ample, and only the AM/FM tuner seems penny pinching Ð especially when SonyÕs cheaper STR-DB895D packs in DAB.

For a £400 receiver, the Õ1200 deals with movie soundtracks imperiously. Playing V For Vendetta, the Sony establishes a wide, deep soundstage and pins effects to it ruthlessly. Movement is steered promptly, and dialogue through the centre channel is distinct, well separated and equally well integrated. Most impressive of all is the brutally controlled way the Sony dishes up the low frequency stuff Ð some rivals may dig as deep as the Õ1200, but none has the cast-iron grip that the Sony demonstrates. Whether delivering a bass guitar or an earthquake, it leads in and out of low-end stuff with sharp attack, solid impact and realistic decay. And even at neighbour-baiting volumes, the sound doesnÕt harden or brighten Ð it simply gets louder.

Music, be it stereo or multichannel, benefits equally well from the SonyÕs natural, uncoloured voice and sparkling top end. Stevie WonderÕs exuberant Sir Duke positively gushes from the speakers, alive with detail Ð it might lack some of the outright dynamism some more expensive AV-engine designs can bring, but the Õ1200 generates a very believable and musical sound nonetheless.

This yearÕs receiver Awards are set to be far more hotly contested than they were the day before this Sony arrivedÉ

Jag rekommenderar även köp av senaste numret av What HiFi där de jämför denna med bland annat Pioneer VSX-1016V som är en av de populäraste receivrarna här på prisjakt.se.

Redigerat av Faceplant, 10 October 2006 - 18:47.

Postad 10 October 2006 - 20:26

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar Faceplant B) Ska spana in länken!

Det jag främst är ute efter är en reciever som passar bra ihop med KEF högtalarna och som även fungerar bra tillsammans med de kommande HD formaten.

I dag kör jag datorn direkt till projektorn via en DVI>HDMI kabel. Kommer antagligen att koppla den kommande HD DVD spelaren direkt till projektorn också (och fimpa datorn), och dra ljudet direkt in i recievern. Så jag behöver en stärkare som fungerar till detta ändamål. Några snoffsiga bildfunktioner är alltså inte ett måste...

Alternativt drar jag både in datorn och HD DVD'n in i recievern och sedan ut till projektorn.

Blir helt snurrig här. Vad passar bra till mig? :rolleyes:

Postad 11 October 2006 - 00:09

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

• 1264 inlägg
  • 0

I dag kör jag datorn direkt till projektorn via en DVI>HDMI kabel. Kommer antagligen att koppla den kommande HD DVD spelaren direkt till projektorn också (och fimpa datorn), och dra ljudet direkt in i recievern. Så jag behöver en stärkare som fungerar till detta ändamål. Några snoffsiga bildfunktioner är alltså inte ett måste...

Alternativt drar jag både in datorn och HD DVD'n in i recievern och sedan ut till projektorn.

Om din HD-DVD har HDMI-utgång så låter som klockrent att du kopplar bägge till den inbyggda HDMI-switchen i STR 1200, så kan du enkelt växla mellan bägge. Ljudet får du dra in via coaxial och optisk ingång till receivern beroende på vilka utgångar din dator och HD-DVD har.

Postad 11 October 2006 - 09:03

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Men jag tror jag vill ha en reciever som grejar PCM ljud i 7.1, för att tackla de nya HD-DVD/BlueRay ljuden :)

Oftast finns det ju även AC3 5.1/DTS ljud på dessa skivor, men varför kompromissa? Vill ha ett system som räcker i flera flera år B)

Postad 11 October 2006 - 09:43

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

• 1264 inlägg
  • 0
OK, då får du titta på STR-DA5200S för ca. 10000 kr om du vill följa Sony spåret. Går du vidare uppåt i pris hittar du flera maskiner.

För mig var det inget alternativ, för de maskinerna innehåller en massa saker som inte jag vill ha och därför inte vill betala för. Även om jag gärna haft en 3:1 HDMI switch. :)

7.1 ljud är inte aktuellt för mig, det ger mycket liten effekt i mitt TV-rum.

Postad 11 October 2006 - 10:03

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

OK, då får du titta på STR-DA5200S för ca. 10000 kr om du vill följa Sony spåret. Går du vidare uppåt i pris hittar du flera maskiner.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm, enligt SonyStyle.com har DA3200ES 8 kanalers PCM passthrough via HDMI.

Accepts 1080p video signal and 8ch linear PCM through HDMI.

Det är precis detta jag söker :)

Postad 11 October 2006 - 10:46

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

• 1264 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, då är det väl bara att gratulera då. B)

Postad 11 October 2006 - 11:00

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, då är det väl bara att gratulera då. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar :) Tack för bollandet av ideér B)

Nu gäller det bara att skrapa ihop lite slantar... ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• XBox Halo Edition
    lod
    2026-07-29 08:14:23
  • VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.