Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lite pengar att förbruka men på vilket märke/model

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo A-9211 (Stereoförstärkare) 1 7 (1) Inga priser
Harman Kardon HK 3380 (Stereoförstärkare) 1 8 (6) Inga priser
Yamaha AX-497 (Stereoförstärkare) 0 7,25 (3) Inga priser
Dynavoice Challenger M-65 (Golvhögtalare) 1 8,94 (159) Inga priser
37 relaterade trådar
Omfoliering/Omlackering.... (1 inlägg) 3 år sedan
* Officiell Tråd - Dynavoice * (3407 inlägg) 7 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Harman Kardon * (95 inlägg) 11 år sedan
Byta ut M-65 från Dynavoice till "små" men bättre högtalare (7 inlägg) 13 år sedan
Dynavoice f-6 vs Audiopro black diamond v.2 (21 inlägg) 13 år sedan
Dynavoice M65, vad slår det? (84 inlägg) 13 år sedan
dynavoice M-65, hur kopplar jag för 4ohm / 8ohm? (17 inlägg) 15 år sedan
Recension - Dynavoice Challenger M-65 (80 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av stereoförstärkare (14 inlägg) 15 år sedan
Yamaha AX-497 vs. Onkyo A-9355 ? (3 inlägg) 15 år sedan
Slimmad förstärkare att ha på skrivbordet? (7 inlägg) 16 år sedan
Dynavoice m65 vs Proson Reality 63 MK2 (11 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg) 16 år sedan
Dynavoice Magic + Yamaha RX-V463, värt det? (17 inlägg) 16 år sedan
Alternativ till Argon (1 inlägg) 17 år sedan
Vad tror ni om detta paket? (8 inlägg) 17 år sedan
Yamaha RX-797 vs H/K 3380 (11 inlägg) 17 år sedan
Dynavoice Challenger M-65 (2 inlägg) 17 år sedan
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg) 17 år sedan
Vilka högtalare ska jag köpa? (1 inlägg) 17 år sedan
Dynavoice M65 vs. Infinity Primus 250 (38 inlägg) 18 år sedan
Vilka högtalare för 2000kr? (6 inlägg) 18 år sedan
2 kanalare (3 inlägg) 18 år sedan
Högtalarstativ & Centerupphängning! (0 inlägg) 18 år sedan
Kablar för Dynavoice M-65 (0 inlägg) 18 år sedan
Högtalarfunderingar (6 inlägg) 18 år sedan
Räcker H/K 3380/3480 för B&W 603 S3? (15 inlägg) 19 år sedan
Infinity Primus 250 vs. Dynavoice M65?! (24 inlägg) 19 år sedan
Första intrycket av Dynavoice M 6.5 (11 inlägg) 19 år sedan
Dynavoice M-6.5 - Recension (21 inlägg) 20 år sedan
DynavoiceM65+sub eller XTZ99? (34 inlägg) 20 år sedan
H/K 670 och Dynavoice M-65? (17 inlägg) 20 år sedan
Dynavoice M-6.5 - Recension (55 inlägg) 20 år sedan
Högtalare/Paket för 2000.kr billigt och bra (16 inlägg) 20 år sedan
Dynavoice M-65 Recension (153 inlägg) 20 år sedan
Dynavoice har återuppstått! finns hos fynda.se (20 inlägg) 20 år sedan

Postad 09 juli 2007 - 00:13

Unregisteredc1673742
  • Unregisteredc1673742
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tjenare,

Har varit lite utav en "lurker" här på forumet i något års tid men nu tog jag steget in i värmen och registrerade mig och gör min första post. Har läst runt som en dåre om allt emellan himmel och jord och har nu bestämt mig för att köpa mig en hyffsat bra stereo förstärkare och lite ljud till den så att jag kan avnjuta musiken från de största gudarna inom rock och metal har att erbjuda.

Jag är väl stoner rockare i hjärtat där Deep Purple, Ozzy Osbourne, Sabbath, Jimmi Hendrix och så vidare men även en lyssnare av något tyngre och modernare musik såsom Marilyn Manson, Rammstein, System of a Down, Slayer, Marduk, Nightwish, Lacuna Coil ja ni förstår ni vilken musik jag håller mig till. ;)

Så jag söker nu något som kan ersätta mina gamla Altec Lansing 2.1 högtalare som verkar ha spelat sin sista låt, subwoofern glappar som en jag vet inte vad och det låter inget vidare alls längre så jag tänkte investera i något som kanske håller en tid framöver och verkligen gör sig bra för musik. Jag har förstått att dom flesta surround system inte är något vidare till att egentligen lyssna på ren musik i och får nog säga att jag märkt av att ett rent 2-kanals stereo system gör sig bra mycket bättre till musik än ett 5.1/6.1/7.1 system gör.

Jag är studerande i vanliga fall men har nu under sommarn ett jobb som ger betydligt mer i månaden och tänkte då när jag får ett par kronor till övers investera i lite ljud till lyan. :blink:

Har kollat på 3 förstärkare som jag tycker verkar intressanta samt ett paket med högtalere som verkligen tilltalar mig i både pris och utseende. Alla ligger runt 2000-3000 kr vilket är min budget för själva förstärkaren.
Angående högtalarna så är jag rätt kräsen utseende mässigt men självklart spelar ljudkvalité och annat in. Men jag söker högtalare som ser råa och kraftiga ut därav föll smaken på Dynavoice M-65 som även fått väldigt bra omdöme på prisjakt och enligt mig ett okej pris. Kollade även på den mindre modellen Dynavoice Magic F-6 men dom ser inte riktigt lika maffiga ut. :blink:

Förstärkare 1: Onkyo A-9211
Förstärkare 2: Harman Kardon HK 3380
Förstärkare 3: Yamaha AX-497

Högtalare: Dynavoice M-65

Vad tror ni om förstärkarna ihop med högtalarna? Jag lutar mest åt att välja Harman förstärkaren då jag tycker den ser snyggast ut och verkar ha vad jag vill ha. Jag kommer sedan att koppla förstärkaren till min dator via lämplig kabel samt troligen kommer en gammal LP spelare kopplas in för den äkta old school känslan. <_<

Den här anläggningen kommer att användas i min 1:a på ca 40kvm så det är inte precis så att man kommer kunna krämma på fullt hur som helst men lite lär det nog bli.

Mvh,
Viperia

Postad 09 juli 2007 - 18:42

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0
Om du kommer lyssna på komprimerad musik i form av mp3 och dylikt via en kabel från datorn så spelar det inte så stor roll vilka saker du kör med.

Skit in, skit ut.

Postad 09 juli 2007 - 18:47

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
Helt klart att du ska sattsa på H/K om du lyssnar på heavy och i den prisklassen.

//Micke

Postad 09 juli 2007 - 19:55

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1 011 inlägg
  • 0
Som sagt, H/K är nog prylarna för dig. Dock skulle jag hellre se antingen HK970 eller HK670/675. Går att få tag i till bra pris beggade, om inte så är det nog värt att lägga de extra kronorna ;)

Postad 09 juli 2007 - 20:44

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Om du gillar ljudet i H/K som inte alla gör så håller jag med TKvC-SainT satsa på något beg av dem.

// Sat

Postad 09 juli 2007 - 21:41

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0
Skulle nog också gå på H/K eller alternativt NAD. Glöm för Guds skull inte bort att köpa en bra CD- eller DVD-spelare och lite musik.

Släng sedan din kabel mellan datorn och förstärkaren. ;)

Postad 09 juli 2007 - 22:42

Unregisteredc1673742
  • Unregisteredc1673742
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Om du kommer lyssna på komprimerad musik i form av mp3 och dylikt via en kabel från datorn så spelar det inte så stor roll vilka saker du kör med.

Skit in, skit ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja nu blir det ju inte enbart det utan kommer väl bli en cd/dvd spelare senare med men min gigantiska mp3 samling på 20-30 tusen låtar är ju liksom lite svårt att köpa ikapp i form av cd skivor speciellt då en del är väldigt svårt att ens hitta i butik. B) Men jag förstår hur du menar det är ju inte precis super high quality shit som kommer i mp3 formatet.

Om du gillar ljudet i H/K som inte alla gör så håller jag med TKvC-SainT satsa på något beg av dem.

// Sat

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har lite erfarenheter från H/K sen tidigare då en kompis är ganska såld på det och även han har samma musik smak som mig och jag tycker det låter riktigt bra dock har han högtalare i några prisklasser högre upp.

Skulle nog också gå på H/K eller alternativt NAD. Glöm för Guds skull inte bort att köpa en bra CD- eller DVD-spelare och lite musik.

Släng sedan din kabel mellan datorn och förstärkaren. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det är väl dags att investera lite pengar i cd-skivor trots att jag hatar att ha dessa liggandes men kanske går det att spara in dom i datorn själv i något bättre format eller som rena .iso filer och sedan köra med ett dyrare ljudkort i datorn och schyssta kablar?

Mvh,
Viperia

Postad 10 juli 2007 - 09:47

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0
Japp, det går ju utmärkt. Använd din CD- eller DVD-spelare för att läsa av skivorna och skicka sedan signalen till datorn och spara ner strömmen i valfritt lossless-format utan komprimering eller med ytterst lite komprimering.

Då blir det kanon! ;)

Postad 10 juli 2007 - 12:28

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1 011 inlägg
  • 0
Eller så rippar man bara med CD/DVDn i datorn med EAC och konvererar till .FLAC :)

Och mp3 är dessutom inte alls så skit som vissa påstår, kolla t.ex. flertalet av trådarna i forumet där det jämförts ljudklipp som är rippade i mp3 och sånna som är lossless Wav.

Redigerat av TKvC-SainT, 10 juli 2007 - 12:30.

Postad 10 juli 2007 - 14:36

Unregisteredc1673742
  • Unregisteredc1673742
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Japp, det går ju utmärkt. Använd din CD- eller DVD-spelare för att läsa av skivorna och skicka sedan signalen till datorn och spara ner strömmen i valfritt lossless-format utan komprimering eller med ytterst lite komprimering.

Då blir det kanon! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skall alltså inte använda DVD:n som sitter monterad i datorn utan den som kommer kopplas till datorn då menar du? Det är alltså sådan skildnad på dessa läsare?

Mvh,
Viperia

Postad 10 juli 2007 - 16:14

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0

Eller så rippar man bara med CD/DVDn i datorn med EAC och konvererar till .FLAC  :)

Och mp3 är dessutom inte alls så skit som vissa påstår, kolla t.ex. flertalet av trådarna i forumet där det jämförts ljudklipp som är rippade i mp3 och sånna som är lossless Wav.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skall alltså inte använda DVD:n som sitter monterad i datorn utan den som kommer kopplas till datorn då menar du? Det är alltså sådan skildnad på dessa läsare?

Mvh,
Viperia

<{POST_SNAPBACK}>

Det som händer när ni använder DVD-spelaren som sitter monterad i datorn är att signalen aldrig kommer att låta bättra än det som DVD-spelaren i datorn kan tolka. Det som DVD-spelaren i datorn läser av är även det som komprimeras och sparas i digital form.

För att ta ett konkret exempel. Om en skiva är repig och hackar under läsningen, så kommer även mp3-låten att hacka i ljudet. Samma sak när det gäller att plocka fram detaljer och verkligheten ur en skiva.

Med min anläggning hör jag stor skillnad på komprimerad musik och på CD-skivor. Sen kan ni visa hur många mätningar, blindtester och annat matnyttigt som helst. I will stand my ground.

Postad 10 juli 2007 - 18:19

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1 011 inlägg
  • 0
Ja fast då är det ju konstigt att EAC har funktion så man kan kontrollera att rippen är en perfekt kopia av originalet, och det är nästan alltid 100%, t.o.m. på repiga skivor. Sen kan man ju bara kolla på namnet på programet, Exact Audio Copy :)

Sen om man nu måste ha lossless så är det ju som sagt bara att konvertera musiken till .FLAC efter man rippat den.

Det är lustigt hur folk brukar kunna höra skillnad öppet. Men sedan när det kommer blindtest här på forumet så är det rejält många som misslyckas med att identifiera mp3 ripparna.

och till sist angående detaljer och verkligheten, så är väl ändå informationen på CD skivor 1or och 0or, så så mycket detaljer går nog inte förlorade. Sen blir en CD skiva aldrig "verkligheten" då det är ett digitalt format, och alla digitala format är bara en tolkning av hur verkligheten ser ut.

Redigerat av TKvC-SainT, 10 juli 2007 - 19:00.

Postad 10 juli 2007 - 21:13

Unregistered3187ff55
  • Unregistered3187ff55
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Skit in, skit ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror ju helt och hållet på vad som matar ljudet via kabel från datorn. Och graden av komprimering. Är det ett inbyggt ljudkort, eller t.ex. något av creatives, så är det ju ingen höjdare i ljudkvalitet.

Har själv rätt höga krav och kör med ett ESI Juli@ som ljudkort och optiskt till stärkaren. Och det låter verkligen allt annat än skit. Mp3 i 320kbps är väl hyfsat. Men jag kör helst FLAC eller något annat "lossless-format". ESI Juli@, optisk digital och FLAC har gjort att jag pensionerat min CD spelare och nu mest står och samlar damm. Och ett Juli@ kort kostar blygsamma 1 190:-

Spelar man mest musik ska man nog skaffa sig något av ljudkorten som är mer gjorda för studiobruk än spelande (spela spel alltså).

Redigerat av Unregistered3187ff55, 10 juli 2007 - 21:22.

Postad 10 juli 2007 - 21:29

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1 139 inlägg
  • 0
Hej

H/K är alltid ett bra val om det är "den första riktiga stereon".
Du gillar ju tyngre musik också och den är lite rockig i sig, det du ska kolla upp är om stärkaren har ingång för den vinylspelare som du tänkt hänga på för det är inte alla som har det idag och då ger det dig en merkostnad det RIAA steget som du får införskaffa.

Gött o se att Du lyssnar på Hendrix by the way, jag har ett gäng vinylplattor med kungen!

Gällande högtalarna så är dom säkert ett bra köp, 82 användare kan inte ha fel liksom.
Annars är Infinity eller mina gamla favoriter !JBL en bra högtalare som man också kan hitta billigt.
Det jag hade gjort innan köp dock är att ta med ngn skiva och gå och lyssna, din cd samling domineras av rock och en hel del rock-plattor är inte så angenämt inspelade och det kan lätt bli slamrigt och väl mycke skrikig diskant.
Men det beror ju på hur högt man vill spela också :)

Redigerat av Unregistered33cc6995, 10 juli 2007 - 21:35.

Postad 10 juli 2007 - 23:59

Unregisteredc1673742
  • Unregisteredc1673742
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Du gillar ju tyngre musik också och den är lite rockig i sig, det du ska kolla upp är om stärkaren har ingång för den vinylspelare som du tänkt hänga på för det är inte alla som har det idag och då ger det dig en merkostnad det RIAA steget som du får införskaffa.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att dom flesta stereo förstärkare fortfarande har vanliga RCA / Phono ingångar för höger och vänster kanal för det är sådan som sitter på den gamla vinylrullarn hemma i farsans förråd som jag funderat ta mig en titt på innan jag köper en ny. Går ju inte få ut så mycket mer i ljudkvalité enligt mig ur gamla rock vinyler och låter dom lite repigt gör det inte så mycket, lyssnar mest på det för retro känslan. :)

Mvh,
Viperia

Redigerat av Unregisteredc1673742, 11 juli 2007 - 00:17.

Postad 11 juli 2007 - 11:25

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1 139 inlägg
  • 0
Hej

När det gäller rock så hävdar jag bestämt att det låter bättre på vinyl men det är en smaksak.
Dock är det inte alla förstärkare idag som har Phono ingång så kolla upp det innan om det är ett krav Du har.
RIAA steg går visserligen att hitta billigt men det är ändå en merkostnad som man kanske inte tänker på i början för man tror att stärkaren har Phono ingång.

Mvh
Kim

Postad 11 juli 2007 - 12:44

Unregisteredc1673742
  • Unregisteredc1673742
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej

När det gäller rock så hävdar jag bestämt att det låter bättre på vinyl men det är en smaksak.
Dock är det inte alla förstärkare idag som har Phono ingång så kolla upp det innan om det är ett krav Du har.
RIAA steg går visserligen att hitta billigt men det är ändå en merkostnad som man kanske inte tänker på i början för man tror att stärkaren har Phono ingång.

Mvh
Kim

<{POST_SNAPBACK}>

Tjenare,

På H/K förstärkaren står det i Prisjakts beskrivning att den har "Analoga RCA-ingånar: 7 Par" vilket jag antar går att koppla in det mesta man vill på eller? Och kollar man manualen och en bild över baksidan så står ingångarna märkta med diverse text som Video 1, 2 osv, Tape Monitor, CD In. Men man måste väl kunna koppla in vad man behagar antar jag?

Mvh,

Postad 11 juli 2007 - 18:48

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1 011 inlägg
  • 0
Joo det är ingen som smäller en på fingrarna om man kopplar in TVn på Aux, SNES på TV och E10an på Tuner, eller är det :D

ps. Använde mig själv som exempel, CDn är dock inkopplad på CD, ska kanske koppla om den för att djeflas lite :D

Dock är det som sagt inte säkert att den H/K du länkat till har RIAA, inte insatt i den modellen. Däremot har HK970 inbyggt RIAA så då går det utmärkt att använda den gamla vinylspelaren du har liggandes :)

Redigerat av TKvC-SainT, 11 juli 2007 - 18:51.

Postad 11 juli 2007 - 21:34

Unregisteredc1673742
  • Unregisteredc1673742
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Joo det är ingen som smäller en på fingrarna om man kopplar in TVn på Aux, SNES på TV och E10an på Tuner, eller är det <_<

ps. Använde mig själv som exempel, CDn är dock inkopplad på CD, ska kanske koppla om den för att  djeflas lite :lol:

Dock är det som sagt inte säkert att den H/K du länkat till har RIAA, inte insatt i den modellen. Däremot har HK970 inbyggt RIAA så då går det utmärkt att använda den gamla vinylspelaren du har liggandes :P

<{POST_SNAPBACK}>

För mig som är helt ovetande om vad RIAA är för något förutom att det låter som något politiskt eller statligt organ. :huh:
Har haft ett antal förstärkare och där har det bara varit att koppla in skivspelarn med RCA kablar och lira på. Skall dock forska mer i vad RIAA är för något så kanske det säger mig något.

Mvh,
Viperia

Postad 11 juli 2007 - 21:36

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1 139 inlägg
  • 0
RIAA är en "sak" som du kopplar mellan vinylspelaren och stereon om din stereo saknar Phono ingångar.
Tyvärr saknar de flesta det idag men stereotillverkarna lär väl förhoppningsvis snart förstå att vinylen inte är död utan snarare påväg tillbaka mtp att fler o fler har vinylspelarna framme igen.

Postad 11 juli 2007 - 21:44

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1 229 inlägg
  • 0

Eller så rippar man bara med CD/DVDn i datorn med EAC och konvererar till .FLAC  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Mvh,
Viperia

<{POST_SNAPBACK}>

Det som händer när ni använder DVD-spelaren som sitter monterad i datorn är att signalen aldrig kommer att låta bättra än det som DVD-spelaren i datorn kan tolka. Det som DVD-spelaren i datorn läser av är även det som komprimeras och sparas i digital form.

För att ta ett konkret exempel. Om en skiva är repig och hackar under läsningen, så kommer även mp3-låten att hacka i ljudet. Samma sak när det gäller att plocka fram detaljer och verkligheten ur en skiva.

Med min anläggning hör jag stor skillnad på komprimerad musik och på CD-skivor. Sen kan ni visa hur många mätningar, blindtester och annat matnyttigt som helst. I will stand my ground.

<{POST_SNAPBACK}>

det där lät ju riktigt roligt, att en stand alone cd eller dvd skulle ta fram detaljer som inte en dvdrom skulle få fram? <_<

Postad 11 juli 2007 - 22:19

widde
  • widde
  • Beroende

• 1 211 inlägg
  • 0

Eller så rippar man bara med CD/DVDn i datorn med EAC och konvererar till .FLAC  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Mvh,
Viperia

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det där resonemanget köper jag inte alls.
När man rippar med EAC så läser man av nollorna och ettorna från skivan, alltså digitalt.
Varför skulle det bli bättre att spela upp något från en extern läsare, så som en dvd-spelare och köra analogt / optiskt / coaxialt och "spela av" musiken än att bara rippa in den direkt från den interna läsaren? Kan du förklara det?

Postad 12 juli 2007 - 10:09

Unregistered51312342
  • Unregistered51312342
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Mvh,
Viperia

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det där resonemanget köper jag inte alls.
När man rippar med EAC så läser man av nollorna och ettorna från skivan, alltså digitalt.
Varför skulle det bli bättre att spela upp något från en extern läsare, så som en dvd-spelare och köra analogt / optiskt / coaxialt och "spela av" musiken än att bara rippa in den direkt från den interna läsaren? Kan du förklara det?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag vill också ha en förklaring här, för när du läser från dvd-spelare så kommer du ändå att skicka signalen digitalt, och sen DACas den upp också, om det va det du kanske syftade på. Så det kan du inte komma med, hehe...

Sen vill jag säga att man i 99% av fallen faktiskt hör skillnad på mp3 och flac, oftast stor skillnad i klarhet, speciellt blir låtarna i regel mindre närvarande i mp3 har jag fått känslan av... så ett blindtest mellan mp3 vs. CD skulle ju inte vara svårt att genomföra enligt mig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.