Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Velodyne SPL-800i eller Sunfire HRS-8 ?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sunfire HRS-8 (Subwoofers) 28 9,23 (13) Inga priser
Velodyne MiniVee SPL-800i (Subwoofers) 130 9,22 (94) Inga priser
32 relaterade trådar
Velodyneklubben! (126 inlägg) 1 år sedan
Behöver uppgradera min Marantz SR6001 (1 inlägg) 3 år sedan
Velodyne SPL-800i (31 inlägg) 5 år sedan
minivee vs xtz w8.16 eller annan för max 5000kr (14 inlägg) 6 år sedan
KÖPRÅD SUB 6000-10000 KR (4 inlägg) 7 år sedan
Sunfire - klubben (45 inlägg) 7 år sedan
Köpa REL-sub. Vilken? (31 inlägg) 8 år sedan
Dali Zensor 7 i 5.0+ Denon AVR-1912=? (53 inlägg) 8 år sedan
Allmänna frågor ang. reciver och Sub (3 inlägg) 9 år sedan
bästa sub för 4000-5000 (13 inlägg) 9 år sedan
Sunfire True Subwoofer EQ Solitaire 12, vad vet ni om denna sub? (14 inlägg) 9 år sedan
Sunfire HRS 5.1 - Bra för film/musik? (1 inlägg) 9 år sedan
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg) 9 år sedan
Hjälp att hitta vit sub till hembio (13 inlägg) 9 år sedan
Bra musiksub till canton reference 9.2 (25 inlägg) 10 år sedan
Grym sub för 5000kr (16 inlägg) 10 år sedan
Ny bas , hjälp (2 inlägg) 10 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 10 år sedan
Byta en sub mot två ? (3 inlägg) 11 år sedan
Velodyne SPL 800i autopower problem (43 inlägg) 11 år sedan
Velodyne miniwee 800i vs dubbla basshakers (4 inlägg) 11 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 11 år sedan
Subval (8 inlägg) 12 år sedan
Vilken sub till dali motif? (3 inlägg) 12 år sedan
Sunfire D-8 i 20kvm salong? (7 inlägg) 13 år sedan
Velodyne MiniVee SPL-800i eller Yamaha YST-SW1500? (33 inlägg) 13 år sedan
Hjälp med val av musiksub? (7 inlägg) 13 år sedan
Intryck om Velodyne Minevee (15 inlägg) 13 år sedan
Velodyne MiniVee vs. SVS PB10-NSD (5 inlägg) 13 år sedan
Velodyne Minivee vs Monitor Audio RSW12 (2 inlägg) 13 år sedan
Vilken av dessa? (7 inlägg) 13 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 13 år sedan

Postad 08 januari 2008 - 14:05

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Jag är på jakt efter en sub till systemet nu. Har Dali 505 som frontar, dvs dubbla 6,5" i dem. Men det känns ändå som att det saknas lite i botten av frekvensregistret. För tillfället bor jag ganska trångt och anläggningen står i ett rum på ca 15 kvm. Men jag vill gärna ha något som fyller även framtida större rum.
Efter att ha undersökt marknaden ganska ytligt har jag hittat två bra alternativ tror jag. Velodyne och Sunfires små minstingar på 8" och med 1000W-steg.
Jag vill ha en sub som passar bra till både musik och film. En för stor och slö sak som inte hänger med är inte intressant, utan det ska vara bra snärt i den. Men ändå vill man ju så klart ha något som går ner på djupet.

Är jag rätt ute när jag tittar mer på dessa små 8:or? Vad jag förstått levererar de bas som många bra mycket större varianter gör. Eller borde jag titta mer på andra alternativ också?

Nåja, till huvudfrågan.

Om man tittar enbart på Sunfire HRS-8 och Velodyne SPL-800i. Vad skiljer?
Det är två små lådor med 8"-element och ett steg på 1000 W i varje. Om jag är rätt informerad är det dessutom samma tillverkare av steget.
Var inne på Pause härom dagen och kollade närmare på Sunfiren och säljaren påpekade att elementet i Sunfire var krafigare upphängt i en rejäl gummilist (så att elementet har en slaglängd på 4 cm) där Velodynen låg lite i lä. Å andra sidan har Velodyne tygligen en konstruktion där elementet är placerad en bit in i lådan med kanter runt som tydligen ska ge en bättre kvalitet på basen.

Berätta gärna allt ni vet om de båda alternativen. Finns det någon som jämfört dessa två och har något att säga?

Postad 08 januari 2008 - 20:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Velodyna = kärlek :)
Jag hadde sattsat på dom, då dom fick mycket bra i ett test jag läst + att mina erfarenheter är mycket, Mycket positiva :(

Postad 18 januari 2008 - 12:23

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Är det verkligen ingen som har koll på Sunfire?

Trådar som behandlar MiniVee kryllar det ju av, och Sunfires minsting verkar ju vara ungefär likadan.
Hur kan det då komma sig att den knappt existerar på forumet?

Träd fram ni som vet nåt! :)

Postad 18 januari 2008 - 20:58

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Också intresserad av detta..

HSR10an eller om det var 12an i sista tidningen av hemmabio tyckte den var lite bumlig.

Postad 19 januari 2008 - 18:42

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Också intresserad av detta..

HSR10an eller om det var 12an i sista tidningen av hemmabio tyckte den var lite bumlig.

Precis. Har inte läst testet, stod bara och smygkollade som hastigast på Pressbyrån.

Men de testar en större Sunfire och längre ner på samma sida tipsar de om att om man vill ha en mindre sub så är Velodyne MiniVee ett bra val.
Man tycker ju att de kunde nämnt att Sunfiren finns i samma storlek som MiniVeen och gjort nån form av jämförelse.

Postad 19 januari 2008 - 20:25

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2 143 inlägg
  • 0

Men de testar en större Sunfire och längre ner på samma sida tipsar de om att om man vill ha en mindre sub så är Velodyne MiniVee ett bra val.
Man tycker ju att de kunde nämnt att Sunfiren finns i samma storlek som MiniVeen och gjort nån form av jämförelse.

Det kan ju vara så att de tycker MiniVeen är bättre helt enkelt. Minns jag inte fel så var det väl test på mindre subbar i numret före? Där väl MiniVee för övrigt blev testvinnare. Då finns det väl egentligen ingen anledning för dem att nämna nån annan.

Redigerat av bananplanta, 19 januari 2008 - 20:27.

Postad 20 januari 2008 - 23:24

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 739 inlägg
  • 0
Jag funderade på en SPL-800i men valde en Sunfire HRS-8. Tycker den fungerar utmärkt till både musik och film.

Jag har inte testat de mot varandra, men kollar man på spec så kan man rätt snart klura ut att en Velodyne passar stativare mer då den kan spela högre upp i registret medans en Sunfire gärna vill delas vid runt 60Hz iallafall (hemma hos mig blev det bäst). Detta innebär ju att om du kör stativare eller frontar som inte går så djupt så blir troligen Sunfirens 50-60Hz delning alldeles för låg.

Så för min del så skulle jag nog kolla på kringutrustningen då man troligen inte blir missnöjd med nån av dom. Sunfire HRS-8:an spelar utmärkt med mina K3 signature som sagt och jag kan gott rekommendera den.

Postad 21 januari 2008 - 21:10

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Det kan ju vara så att de tycker MiniVeen är bättre helt enkelt. Minns jag inte fel så var det väl test på mindre subbar i numret före? Där väl MiniVee för övrigt blev testvinnare. Då finns det väl egentligen ingen anledning för dem att nämna nån annan.

Om jag minns rätt var inte Sunfiren med i testat av små subbar? Någon som kan bekräfta?
Det var därför jag blev lite konfunderad, som om de låtsades om att HRS-8 inte existerar.

Postad 21 januari 2008 - 21:16

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Jag har inte testat de mot varandra, men kollar man på spec så kan man rätt snart klura ut att en Velodyne passar stativare mer då den kan spela högre upp i registret medans en Sunfire gärna vill delas vid runt 60Hz iallafall (hemma hos mig blev det bäst). Detta innebär ju att om du kör stativare eller frontar som inte går så djupt så blir troligen Sunfirens 50-60Hz delning alldeles för låg.

Tack för påpekandet!
Det hade jag missat helt... Men då borde ju en HRS-8 funka bra till mina golvare. Å andra sidan kanske det inte blir lika roligt om man vill byta till stativare någon gång i framtiden. Knepigt, men vad vore HiFi-prylar om man inte fick tänka till lite. :)

Postad 17 februari 2008 - 19:01

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Jag skulle inte lita särskilt mycket på Hemmabios tester där dom hyllar XTZ medans entusiaster utomlands testat XTZ där den får bottenbetyg.

Postad 19 februari 2008 - 16:38

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 895 inlägg
  • 0

Jag skulle inte lita särskilt mycket på Hemmabios tester där dom hyllar XTZ medans entusiaster utomlands testat XTZ där den får bottenbetyg.

Kan du ge några referenser på vilka "entusiaster" du menar?

Postad 19 februari 2008 - 16:47

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Tex Finska killen Ilkka som gjort mycket grundläggande tester och även andra i hans grupp som utför testerna.

http://www.hometheat...ubwoofer-tests/

Tidningar har oftast inte resurserna eller tiden att göra ordentliga tester som krävs.

Postad 19 februari 2008 - 16:55

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 895 inlägg
  • 0

Tex Finska killen Ilkka som gjort mycket grundläggande tester och även andra i hans grupp som utför testerna.

http://www.hometheat...ubwoofer-tests/

Tidningar har oftast inte resurserna eller tiden att göra ordentliga tester som krävs.

Ah, hans tester har jag läst. Synd att han inte har testat sunfire... Velodyne hade inte speciellt bra egenskaper heller (30% dist?) men spelade tydligen högre (inte så konstigt). :)

Postad 26 februari 2008 - 12:56

ohlssons
  • ohlssons
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Har faktiskt fått möjligheten att lyssna på båda nu.
Mycket kompententa båda 2, att så lite kan låta såpas mycket förvånar mig fortfarande.
Upplevde att sunfiren hade lite mer tryck än velodynen. Veldoynen va lite mer blygsam i sitt spelande men lät fortfarande väldigt balanserat och kontrollerat. Utseendemässigt (om man är intresserad av detta) så vinner ju sunfiren med hästlängder tycker jag.
Skulle kunna sammanfatta mig som många andra. Ska du använda subben till kombinerat filmtittande och musik så passar hrs-8an bättre. Enbart musik...ja det är det en personlig fråga om man vill ha lite mer bastryck eller en bas som fyller ut musiken lite mer musikaliskt.
Tänk på att ställa sunfiren ganska lågt, så ett par små satelliter som inte går så djupt kanske inte passar så bra.
Hur som helst så valde jag sunfiren. Passar utmärkt till min övriga utrustning tycker jag.

Postad 27 februari 2008 - 23:58

Unregistered1cb0fbfa
  • Unregistered1cb0fbfa
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Märkligt att ingen nämner Earthquakes Supernova eller MiniMe i sammanhanget. Fast de har ju inte synts i tidningarna på ett tag. De heter inte Earthquake utan anledning...

Postad 19 mars 2008 - 09:52

svh9633
  • svh9633
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Stod mellan att köpa en velodyn 12" spl eller två sunfire10". Så jag lånade hem en sunfire HRS 12" och testade och blev imponerad. Med två 10" i mitt 16m2 rum så rockar det och det är ren bas, inget bumligt här inte. Och trycket i brösten är imponerande. Den är fruktansvärt musikalisk och tight.

/Sam

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.